Mijn vraag
Ik heb in Ubakus een berekening gemaakt van mijn verwachte warmtebehoefte.
Ubakus komt rond de 12KW uit (11.75)
Grootste winst zit in het dak wat van 0 naar rc 8.7 gaat
Gevel is geisoleerd voor de helft met steenwol, andere zijde komen parels in.
Glaswerk in de woonkamer wordt vervangen voor 3 laags.
Vrijstaande woning.
345m2 waarvan 110m2 sousterrain
(waar nu 1 radiator hangt (nieuwe Henrad alto plan 2000x700 t22) (Ta is 44 graden en ventiel staat op net open)
170m2 over 16 groepen vloerverwarming waarbij drie groepen redelijk beperkt gebruikt worden (slaapkamers)
Gesplitst over twee verdelers (drie groepen badkamer op 1 verdeler)
Woonkamer zitten twee convectoren (5,5m en 3,5m) de woonkamer grenst aan de open keuken waar twee groepen VV liggen.
Ta is 44 graden op dit moment.
De temp voor de vloerverwarming staat op 30 graden (voor beide verdelers)
Momenteel heb ik een abonnement voor een cv ketel, nu die aflossen is het volledige bedrag betalen (tot medio 2025
concreet mijn vragen:
Als ik 12 kw nodig heb maar slechts 8 van de 14 groepen volledig open heb staan, kan ik dan de warmte kwijt gezien het minimale aantal liters dat nodig is?
uiteraard werken de convectoren mee in liters mede gezien de grote afstandverschillen tussen woonkamer en souterrain en een leidingdiameter van 20mm henco over 10 meter x2)
Hoeveel KW moet ik reserveren voor SWW ook op de warmtepomp
(ik heb een bad en twee regendouches ernaast van 12-14l/m per stuk dus ik ga uit van een 500l inhoud)
Als ik een monobloc kies en deze achterzijde woning zet, dan moeten de leidingen 14 meter door mijn huis heen (kwa aanleg geen probleem maaar wat vindt de monobloc daar van)
Ik las dat je daarom beter een Bibloc of split kon nemen.
Tenslotte: ik heb een 12kw L/L warmtepomp gekregen en die ga ik centraal in huis plaatsen om een kantoor, slaapkamer en woonkamer te koelen. Deze kan ook natuurlijk verwarmen.
Is het nog wat deze mee te tellen in de warmtepomp capaciteit en een 12kw ipv een 14 te kiezen?
Ik heb in Ubakus een berekening gemaakt van mijn verwachte warmtebehoefte.
Ubakus komt rond de 12KW uit (11.75)
Grootste winst zit in het dak wat van 0 naar rc 8.7 gaat
Gevel is geisoleerd voor de helft met steenwol, andere zijde komen parels in.
Glaswerk in de woonkamer wordt vervangen voor 3 laags.
Vrijstaande woning.
345m2 waarvan 110m2 sousterrain
(waar nu 1 radiator hangt (nieuwe Henrad alto plan 2000x700 t22) (Ta is 44 graden en ventiel staat op net open)
170m2 over 16 groepen vloerverwarming waarbij drie groepen redelijk beperkt gebruikt worden (slaapkamers)
Gesplitst over twee verdelers (drie groepen badkamer op 1 verdeler)
Woonkamer zitten twee convectoren (5,5m en 3,5m) de woonkamer grenst aan de open keuken waar twee groepen VV liggen.
Ta is 44 graden op dit moment.
De temp voor de vloerverwarming staat op 30 graden (voor beide verdelers)
Momenteel heb ik een abonnement voor een cv ketel, nu die aflossen is het volledige bedrag betalen (tot medio 2025
concreet mijn vragen:
Als ik 12 kw nodig heb maar slechts 8 van de 14 groepen volledig open heb staan, kan ik dan de warmte kwijt gezien het minimale aantal liters dat nodig is?
uiteraard werken de convectoren mee in liters mede gezien de grote afstandverschillen tussen woonkamer en souterrain en een leidingdiameter van 20mm henco over 10 meter x2)
Hoeveel KW moet ik reserveren voor SWW ook op de warmtepomp
(ik heb een bad en twee regendouches ernaast van 12-14l/m per stuk dus ik ga uit van een 500l inhoud)
Als ik een monobloc kies en deze achterzijde woning zet, dan moeten de leidingen 14 meter door mijn huis heen (kwa aanleg geen probleem maaar wat vindt de monobloc daar van)
Ik las dat je daarom beter een Bibloc of split kon nemen.
Tenslotte: ik heb een 12kw L/L warmtepomp gekregen en die ga ik centraal in huis plaatsen om een kantoor, slaapkamer en woonkamer te koelen. Deze kan ook natuurlijk verwarmen.
Is het nog wat deze mee te tellen in de warmtepomp capaciteit en een 12kw ipv een 14 te kiezen?