Elektrische fiets begrenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 16.905 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 13:21
Beste mede-tweakers,

Ik heb online een elektrische fiets gekocht waarbij id specificaties stond dat het een 250W fiets was (ik heb gekozen voor een 250W, 750W was ook mogelijk).

Eenmaal thuis ben ik tot de ontdekking gekomen dat het een 750W fiets is en niet begrenst is. Waarschijnlijk zijn ze vergeten het te begrenzen?

Is het mogelijk om deze elektrische fiets te begrenzen of ben ik de sjaak en moet ik er met de verkoper uit komen (wat ik niet verwacht)?

Het gaat om een ENGWE EP 2 Pro.

Ik heb overal gezocht en gekeken, maar zie vooral handleidingen voor het opvoeren van fietsen en niet begrenzen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tremio op 10-03-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Ik heb inmiddels het volgende gevonden:

YouTube: Friend Electric Bike Best Settings - How to Unlock the Secret Menu

Je kan in een 'secret' menu opties aanpassen. Daar kan je ook een snelheidslimitiet instellen.
Ik ga het vandaag even uitproberen.

Update:

Vanaf minuut 5:45 / optie LS in het 'secret' menu.

[ Voor 9% gewijzigd door Tremio op 10-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:03
Hoe wil je er met de verkoper uitkomen? Bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:20
Waarom zou je hem willen begrenzen? Het is toch juist fijn dat je het maximale uit de techniek kan halen en dat dit je geen extra geld heeft gekost?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tremio
Drardollan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:35:
Waarom zou je hem willen begrenzen? Het is toch juist fijn dat je het maximale uit de techniek kan halen en dat dit je geen extra geld heeft gekost?
Ik ga bijna nooit harder dat 25/26 km/h en ik wil er op een rollerbank geen problemen mee krijgen. Daarnaast fietst mijn zoon er ook wel eens op. Dat is de reden dat ik dat wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een snelle zoektocht leert mij dat een elektrische fiets maximaal 250 Watt vermogen mag hebben. Daarna is het officieel geen fiets meer, en gelden andere regels. (helm, verzekering, etc)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tremio schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:34:
Ik heb inmiddels het volgende gevonden:

YouTube: Friend Electric Bike Best Settings - How to Unlock the Secret Menu

Je kan in een 'secret' menu opties aanpassen. Daar kan je ook een snelheidslimitiet instellen.
Ik ga het vandaag even uitproberen.
Dit is wettelijk gezien niet voldoende begrenst volgens mij. De mogelijkheid tot unlocken is al in strijd met de wet als ik het goed begrepen heb. En daar bovenop ook het feit dat het een motor is van meer dan 250W.

Ik zou dus bij de winkel aangeven dat je niet gekregen hebt wat je wilde.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-03-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Highland schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:35:
Hoe wil je er met de verkoper uitkomen? Bijbetalen?
Waarschijnlijk op eigen kosten retourneren :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Dit is wettelijk gezien niet voldoende begrenst volgens mij. De mogelijkheid tot unlocken is al in strijd met de wet als ik het goed begrepen heb. En daar bovenop ook het feit dat het een motor is van meer dan 250W.

Ik zou dus bij de winkel aangeven dat je niet gekregen hebt wat je wilde.
Elke fiets kan je unlocken, zelfs een van Moof. Dan zouden die dus allemaal illegaal zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

in strijd met de wet. Als hij ooit een ongeluk krijgt/veroorzaakt is hij niet verzekerd en dat kan grote gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tremio schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Elke fiets kan je unlocken, zelfs een van Moof. Dan zouden die dus allemaal illegaal zijn?
Daar is volgens mij inderdaad discussie over. Er worden ook knipperende achterlichten (batterij) verkocht. Mag ook niet in NL maar wel overal te koop.

Misschien worden ze gedoogd..

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 10-03-2022 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006

paularts

Paulux !!!!!!

Ik heb dat filmpje eens bekeken
je hebt hand "gas" dat is sowieso niet toegestaan
dus al limiteer je hem op 25km/h
krijg je als nog een boete voor het hand "gas"

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:24
Even voor de duidelijkheid mbt bv de verzekering
Een ebike moet op dit moment voldoen aan de EU normering NEN-EN 15194:2017
Een strengere update ervan zal volgen in 2022 en heeft vooral de "tweak" mogelijkheden aangepakt die eerder vaag of niet beschreven werden. (bv de offroad mode)

In het kort zijn dit de hoofdpunten:
- De motor heeft een vermogen van maximaal 250W continu (of nominaal).
Dit is iets heel anders dan een maximum vermogen van 250W.
Het is namelijk geen enkel probleem als een motor kortstondig bv 750W kan leveren.
Eea hangt samen met een maximaal toegestane temperatuurstijging binnen een bepaalde tijd
.

- De elektrische ondersteuning is begrensd op 25km/h. en mag door de gebruiker niet gewijzigd kunnen worden. (ook niet via een verborgen menu)

- Hand "gas" mag ondersteunen tot 6 km/h

Het continu vermogen kan bij aanhouding niet zo eenvoudig worden bepaald zonder specifieke apparatuur en is meer een maat voor de "grootte" van de motor.
Snelheid daarentegen is eenvoudig met een rollerbank vast te stellen, ook van het hand "gas".
Van de meeste ebikes zijn de specificaties bekend en ook hoe het "geheime" menu werkt en is dan ook eenvoudig te controleren of snelheden aangepast kunnen worden door de gebruiker..

Kortom, als je aan de wet wilt voldoen is begrenzen op 25km/h niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Tremio schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Ik ga bijna nooit harder dat 25/26 km/h en ik wil er op een rollerbank geen problemen mee krijgen. Daarnaast fietst mijn zoon er ook wel eens op. Dat is de reden dat ik dat wil.
Het eerste kan je oplossen door gewoon wat rustiger te fietsen. Een fiets op de rollerbank heb ik nog nooit gezien of gehoord, wist niet dat dat gedaan werd. Weer iets geleerd :)

Ivm je zoon wel verstandig.

Ik zou de verkoper aanschrijven dat er niet geleverd is wat je had mogen verwachten en ze verzoeken om een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Question Mark schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Een snelle zoektocht leert mij dat een elektrische fiets maximaal 250 Watt vermogen mag hebben. Daarna is het officieel geen fiets meer, en gelden andere regels. (helm, verzekering, etc)
Echt compleet nieuw voor mij, ik dacht dat de snelheden bepalend waren en niet het vermogen. Weer iets geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Het eerste kan je oplossen door gewoon wat rustiger te fietsen. Een fiets op de rollerbank heb ik nog nooit gezien of gehoord, wist niet dat dat gedaan werd. Weer iets geleerd :)
volgens mij wordt het ook niet gedaan hoor. Zie je meneer agent al fietsen op jouw fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:41:
[...]

volgens mij wordt het ook niet gedaan hoor. Zie je meneer agent al fietsen op jouw fiets?
Ik heb werkelijk geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:41:
[...]

In Nederland loopt het inderdaad niet zo een vaart, maar in Duitsland is dit bv wel de manier om e-bikes te controleren. De handhaving is daar ook een stuk strenger en is ook van invloed op de verkoop kanalen mbt bv aansprakelijkheid..
Het zou me ook niet verbazen als de ervaringen daar een rol hebben gespeeld met de aanscherpingen van de EU norm, net als formele uitspraken over bv het bestaan van de offroad mode.
"meneer agent" hoeft ook niet op jouw fiets. Ondersteuning in de hoogste stand en je weet binnen een korte tijd hoe het met de snelheid gesteld is, zeker met een pedaalsensor.

Met de opkomst van de ebike en de populaire "dikke banden" variant ervan (waar je amper de pedalen hoeft te bewegen voor een flinke snelheid) zou het me niet verbazen als ook de ebike vaker bij een grootschalige controle meegenomen wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 14-03-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
paularts schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:56:
Ik heb dat filmpje eens bekeken
je hebt hand "gas" dat is sowieso niet toegestaan
dus al limiteer je hem op 25km/h
krijg je als nog een boete voor het hand "gas"
Dat hand-gas heb ik inmiddels ook uitgeschakeld. Voldoet nu aan de wettelijke eisen. Tenzij ze gaan rommelen in het menutje en alles op fabriekinstellingen zetten O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tremio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Tenzij ze gaan rommelen in het menutje en alles op fabriekinstellingen zetten O-)
Als dat mogelijk is, voldoet hij dus nog niet aan de wet als ik het goed begrepen heb.

Hij voldoet wel of niet aan de wettelijke eisen, dat staat los van waar men gaat zoeken. Dat is de pakkans.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 14-03-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tremio schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:26:
.....
Dat hand-gas heb ik inmiddels ook uitgeschakeld. Voldoet nu aan de wettelijke eisen. Tenzij ze gaan rommelen in het menutje en alles op fabriekinstellingen zetten O-)
Zoals ik al zei loopt het (momenteel) niet zo een vaart met controles van ebikes.
Zeker niet als je geen opvallend gedrag vertoont.
De e-steps en andere e-voertuigen zie ik ook overal rijden en die vallen volgens mij aanzienlijk meer op.

Maar zoals eerder aangegeven kan je je weliswaar aan de wettelijk regels houden door eea te beperken en/of uit te schakelen, maar aan de wettelijk eisen volgens EN 15194 zal de ebike nooit kunnen voldoen.

Of ze aan de fabrieksinstellingen gaan rommelen betwijfel ik, maar ik kan me wel voorstellen dat er wat meer aandacht uitgaat bij een eventuele controle.

In dat geval wordt vooral op uiterlijke kenmerken gelet
bv -op je hub-motor geprint staat dat het om een 750W type gaat
-er handgas opzit voor snelheden hoger dan 6km/h
-de ondersteuning boven 25km/h kan uitkomen.
Bij enig vermoeden dat er misschien iets niet klopt zal je waarschijnlijk wat vragen krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 14-03-2022 13:52 ]

• Jamievanm
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-07 20:10
Tremio schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:25:
Beste mede-tweakers,

Ik heb online een elektrische fiets gekocht waarbij id specificaties stond dat het een 250W fiets was (ik heb gekozen voor een 250W, 750W was ook mogelijk).

Eenmaal thuis ben ik tot de ontdekking gekomen dat het een 750W fiets is en niet begrenst is. Waarschijnlijk zijn ze vergeten het te begrenzen?

Is het mogelijk om deze elektrische fiets te begrenzen of ben ik de sjaak en moet ik er met de verkoper uit komen (wat ik niet verwacht)?

Het gaat om een ENGWE EP 2 Pro.

Ik heb overal gezocht en gekeken, maar zie vooral handleidingen voor het opvoeren van fietsen en niet begrenzen.
Heb je na al deze maanden al eens gezeik gehad?
Tevens technisch en met de handhavers?

@Tremio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37
Nee natuurlijk niet. Fietsen gaan niet op de rollenbank, sowieso zie je die bijna nooit meer (ik ben er al 12 jaar niet een tegengekomen op de scooter in ieder geval).

[ Voor 28% gewijzigd door sig69 op 08-09-2022 01:19 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
Jamievanm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 01:02:
[...]

Heb je na al deze maanden al eens gezeik gehad?
Tevens technisch en met de handhavers?

@Tremio
Nee, helemaal niet. Ik fiets er vaak op.

[ Voor 4% gewijzigd door Tremio op 08-09-2022 10:12 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-08 23:32
@Tremio ik sta op het punt de engine pro variant te bestellen (ivm de hydraulische schijfremmen ipv de mechanische). Bevalt deze fiets je nog steeds goed?

• Jamievanm
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-07 20:10
In Almere bij tweewielershop kun je de pro proef rijden.
De Ep-2 pas vanaf volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Gadgeteer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
@Tremio ik sta op het punt de engine pro variant te bestellen (ivm de hydraulische schijfremmen ipv de mechanische). Bevalt deze fiets je nog steeds goed?
Ja, ik ben nog steeds tevreden. Een nadeel: als je accu leeg is, verwacht dan niet dat de fiets reageert als een fiets. Het is zwaar om zonder accu erop te fietsen. Dat is het enige nadeel.

• nebur86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-10-2023
Tremio schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:24:
[...]

Ja, ik ben nog steeds tevreden. Een nadeel: als je accu leeg is, verwacht dan niet dat de fiets reageert als een fiets. Het is zwaar om zonder accu erop te fietsen. Dat is het enige nadeel.
Ergens ook wel logisch, hoe groot is het bereik (met alleen trapondersteuning tot 25km/h) ongeveer?

Ik zit eraan te denken deze te halen voor woon/werk verkeer (van / naar station). En ik vroeg me ook af of ie een beetje handig in te klappen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
Ik kan makkelijk twee keer heen en weer naar werk (totaal 30 km), en dan vol elektrisch op volle snelheid.

• nebur86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-10-2023
Top, ik heb hem nu besteld. Ben benieuwd :)

• Tremio
nebur86 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:08:
Top, ik heb hem nu besteld. Ben benieuwd :)
Veel plezier ermee! Ik heb gisteren besloten de mijne te verkopen. We hebben nu een damesfiets met kinderzitje gekocht… deze is een beetje overbodig geworden (volgens vrouwlief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebikefanaat
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-06-2023
Stel ik heb een 750W Bafang motortje. Deze is niet legaal in NL natuurlijk. Maar als ik hem beperk op een maximale van 250W mag dat dan wel? Natuurlijk zonder throttle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ebikefanaat schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:22:
Stel ik heb een 750W Bafang motortje. Deze is niet legaal in NL natuurlijk. Maar als ik hem beperk op een maximale van 250W mag dat dan wel? Natuurlijk zonder throttle.
Nee helaas. Mag ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Ebikefanaat schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:22:
...750W Bafang motortje. ....beperk op een maximale van 250W mag dat dan wel? ...
Het is onmogelijk om de nominale waarde van een motor te beperken, omdat deze hardware gebonden is.
Het heeft te maken met de maten van de gebruikte spoelen en rotor van de elektromotor.
Via een ingewikkelde berekening zal dit vast uit te rekenen zijn, maar in de EU regels gaan ze uit van een temperatuur meting.
De nominale waarde is het vermogen waar de temperatuurstijging minimaal is voor zeker een uur.

Een 250W motor kan om die reden een flink groter maximaal haalbaar vermogen leveren.
Soms wel 750W of meer, maar omdat dit boven 250W is zal de temperatuur stijgen en daarom slechts kortere tijd ingezet kunnen worden.
Bij een te hoge temperatuurstijging zal de controller het vermogen terug regelen om oververhitting te voorkomen.
Alleen dit maximaal haalbare vermogen kan je beperken. Maar als je dit doet tot 250W zal je merken dat dit in wat moeilijker omstandigheden (heuvel op, harde wind tegen etc.) aan de krappe kant is.

Bij Bafang is trouwens de nominale waarde in de behuizing geponst, zodat het bij een eventuele controle zichtbaar is.
Dus beter is het om een Bafang 250W voor dat doel aan te schaffen, omdat deze uiteindelijk meer vermogen zal leveren dan een omlaag geregelde 750W motor.

Hier staat daar ook eea over beschreven

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 11-06-2023 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtamos
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Ik heb een fatbike met een naafmotor Bafang 250 W. Deze fiets rijdt veel te snel - tot 45 km/h zonder te trappen. Dat is dus een speedpedelec en heb ik echt niet nodig. Hoe of waar kan ik de snelheid begrenzen met ondersteuning tot 25 km/h zodat ik legaal met deze fiets kan rijden als een e-bike? Fiets is gekocht in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
irtamos schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:23:
... Hoe of waar kan ik de snelheid begrenzen met ondersteuning tot 25 km/h zodat ik legaal met deze fiets kan rijden als een e-bike? Fiets is gekocht in China.
Het probleem in Nederland is dat het niet verboden is om niet legale voertuigen te verkopen. De verantwoordelijkheid ligt volkomen bij de berijder ervan. Met een niet legaal voertuig ben je echter niet verzekerd igv schade aan anderen.

Nee, deze fatbike is absoluut geen speedpedelec. Daar worden andere eisen aan gesteld, waarvan snelheid slechts één onderdeel is.

Deze fatbike is gewoon niet toegestaan op de rijweg in deze vorm.
Formeel moet het nl niet mogelijk zijn dat de berijder zelf een ondersteuningssnelheid kan instellen hoger dan 25km/h.
Je kan de snelheid misschien, via de instellingen op het display, op 25km/h instellen. Nog steeds niet legaal, maar wel beter.
Een ander punt bij dergelijke fatbikes is vaak de aanwezigheid van een gashendel, zodat je niet hoeft te trappen. Dit mag slechts tot 6km/h. Kan je sneller is het wederom niet toegestaan. Verwijderen is de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtamos
Ik heb eenmaal met deze fatbike gereden en dat voelt wegens de te behalen snelheid echt niet veilig. Als de gashendel wordt verwijderd en de snelheid is begrensd op 25 km/h is dan deze fiets legaal? Ik wil echt niet met een fiets rijden die niet toegestaan is op de rijweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:51
Jammer dat de ENGWE X26 hier in Nederland niet verkocht mag worden als speedbike, voor 2399 is het mooie prijs en ideaal voor woon-werk verkeer. Misschien moeten ze de wet maar eens aanpassen zodat deze fietsen wel legaal kunnen worden.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
irtamos schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:33:
....Als de gashendel wordt verwijderd en de snelheid is begrensd op 25 km/h is dan deze fiets legaal?....
Formeel niet, want je kan zelf de begrenzing aanpassen, maar met deze ingrepen voldoe je wel aan de gestelde eisen mbt snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
audiojunk schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:35:
....Misschien moeten ze de wet maar eens aanpassen zodat deze fietsen wel legaal kunnen worden.
Als ENGWE dit zou willen, kunnen ze toch een aanvraag doen. Daar hoeft de wet niet voor aangepast te worden.
Persoonlijk denk ik echter dat een dergelijk voertuig minder populair zal zijn. Denk aan helm, verzekering, rijweg, hogere prijs ivm veiligheidseisen.
Daar zullen ze dus geen belang bij hebben, want er zullen er minder van verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irtamos
https://www.alibaba.com/p...er.d_title.214773477tWEjG

Dit is de fiets die ik heb. Is dus heel problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
irtamos schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:46:
...Dit is de fiets die ik heb. Is dus heel problematisch.
Tja, Internationaal gelden andere regels dan in Europa.
Feitelijk ben je importeur van een dergelijke fiets en dien je op de hoogte te zijn van de regels mbt de openbare weg.

Nu betreft het een Bafang set. Deze motoren komen best veel voor, waardoor er mi veel info over te vinden is.
Misschien kan je een manier vinden om de snelheid te begrenzen op 25km/h en misschien de gashendel tot 6km/h. Anders gewoon de draden van de controller loshalen om de gashendel volledig te verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 14-07-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 08:51
elinx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:43:
[...]
Het is onmogelijk om de nominale waarde van een motor te beperken, omdat deze hardware gebonden is.
Het heeft te maken met de maten van de gebruikte spoelen en rotor van de elektromotor.
Via een ingewikkelde berekening zal dit vast uit te rekenen zijn, maar in de EU regels gaan ze uit van een temperatuur meting.
De nominale waarde is het vermogen waar de temperatuurstijging minimaal is voor zeker een uur.

Een 250W motor kan om die reden een flink groter maximaal haalbaar vermogen leveren.
Soms wel 750W of meer, maar omdat dit boven 250W is zal de temperatuur stijgen en daarom slechts kortere tijd ingezet kunnen worden.
Bij een te hoge temperatuurstijging zal de controller het vermogen terug regelen om oververhitting te voorkomen.
Alleen dit maximaal haalbare vermogen kan je beperken. Maar als je dit doet tot 250W zal je merken dat dit in wat moeilijker omstandigheden (heuvel op, harde wind tegen etc.) aan de krappe kant is.

Bij Bafang is trouwens de nominale waarde in de behuizing geponst, zodat het bij een eventuele controle zichtbaar is.
Dus beter is het om een Bafang 250W voor dat doel aan te schaffen, omdat deze uiteindelijk meer vermogen zal leveren dan een omlaag geregelde 750W motor.

toon volledige bericht
Volgens mij heeft het niets met de motor te maken, maar met de controller! Als die niet meer dan 250w nominaal kan leveren dan zit je goed. De Motor lijkt mij juist van ondergeschikt belang.

Bij 250w te leveren bij een 48 volt systeem kom je uit op 5.2A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Fermion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:05:
[...]

Volgens mij heeft het niets met de motor te maken, maar met de controller! Als die niet meer dan 250w nominaal kan leveren dan zit je goed. De Motor lijkt mij juist van ondergeschikt belang.

Bij 250w te leveren bij een 48 volt systeem kom je uit op 5.2A
Ik zou zeggen:
Lees de EN15194:2017 eens door, dan weet je waar je het over hebt.

Want wat je nu opschrijft is wederom de nominale stroom, terwijl een standaard controller vaak wel 20A of meer kan kan leveren.
Dat houdt in dat dezelfde motor voor korte tijd ca. 1100W kan leveren met een volledig geladen accu van 54V en dat is volkomen legaal.

Ter info:
Een 48V accu heeft een spanning tussen 39V-54V

Nogmaals het continu vermogen is het vermogen waar de temperatuur van de motor een constante waarde aanhoudt (variatie een uur lang binnen 2°C).
Bij een hoger vermogen dan 250W moet de temperatuur gaan stijgen volgens de EN15194:2017.
Zoniet, dan heb je een hoger nominaal vermogen.

Daarom is eea volledig afhankelijk hoe de motor is samengesteld mbt dikte van koperdraad, grootte van de rotor en spoelen, warmteafvoer etc. en is alleen met speciale apparatuur in geconditioneerde omgeving te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42
audiojunk schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:35:
Jammer dat de ENGWE X26 hier in Nederland niet verkocht mag worden als speedbike, voor 2399 is het mooie prijs en ideaal voor woon-werk verkeer. Misschien moeten ze de wet maar eens aanpassen zodat deze fietsen wel legaal kunnen worden.
Je kan ook zelf naar de RDW. Maar of je door de keurig komt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
1

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
jvb002 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:01:
.....
Het is allemaal simpel op te lossen door de wet te veranderen: alle e-bikes verplicht helm, verzekering, minimaal 16 jaar oud zijn. Maximum snelheid 45km p/u zonder trapondersteuning (op de weg). .....
"even de wet veranderen"
"750W"
"max 45km/h"

Je hoeft de wet helemaal niet te veranderen
Koop gewoon een speed pedelec
max. 4000W, 45km/h.zonder trapondersteuning
Helm, kenteken en verzekering en op de rijbaan

Dus precies wat je eigenlijk wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
:)

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:33:
Dan is het handiger om de fat-bike onder speed pedelec te plaatsen, probleem ook opgelost. Ik heb beiden geprobeerd. De fat bike die ik gebruik is vele malen steviger en stabieler dan de verschillende speed pedelec die ik getest heb. Daarbij ook nog eens goedkoper, veel grotere accu, hoger bereik, confortabeler, en opvouwbaar zodat ie ook zo de achterbak van de auto in kan. Alleen maar voordelen. Overgens heb ik nu wel weer een nieuwe favouriet gevonden de Aniioki A8 Pro Max. Voor 2000 euro met 52v 60ah (3120Wh) accu, 1000w Motor met 1400w piek. 100 N.m Torque. Ook te krijgen met dubbele motor.
Hoe heb je dit verzekerd gekregen? Ook een speed pedelec moet gekeurd worden. Ik kan me voorstellen dat er meer eisen aan remsystemen of framesterkte worden geëist bij een speed pedelec dan bij een elektrische fiets.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 14-04-2024 12:19 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
2

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:30:
Dat is dus het probleem. Ik ben van mening dat mijn fat bike (nu 2+ jaar in gebruik, zonder problemen) vele malen sterker is en remmen zeer zeker veel beter dan mijn Puchje van vroeger met trommel remmen (diezelfde Puch mag je nu nog 45km mee). Ik kan mijn fat bike niet verzekeren. Kan wel, maar dan moet ik mijn fat bike zelf laten keuren, wat mega veel kost, en daarom doet niemand het. Fat bikes leveranciers komen bijna elk half jaar met een nieuw model, gaat heel snel, veel sneller dan dat dat vroeger ging met de brommertjes. Dan blijf je dus continue achter de feiten aanlopen. Tegen de tijd dat ie goedkeuring krijgt is ie al verouderd en is er een nieuw model. In dat kader zou er een nieuw keursysteem moeten komen dat meegaat met de tijd, ontwikkelingen gaan nu zoveel sneller. En anders blijft het allemaal im het illegale circuit hangen, want de fat bikes zijn goedkoop en worden per pakket thuis geleverd. Wordt ie ingenomen, volgende week een nieuwe.
Die Puch uit '85 mag nu ook niet meer verkocht worden he ;) . Hij mag de weg omdat hij is goedgekeurd in het verleden.

(Vroeger mochten autos ook zonder gordels verkocht worden, we hebben ook naderhand afgesproken dat dat een slecht idee was)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08 23:22
jvb002 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:01:
Het blijft een vreemd verhaal. Er zijn ook e-bike bakfietsen. Die zijn nog een stuk zwaarder. Het aantal Watt is niet alleen bepalend voor snelheid maar ook torque. Om zo’n elektrische bakfiets met flinke inhoud een heuvel op te krijgen, ga je niet redden met een 250 watt motor. Dat gaat wel met een 750 watt motor, waarbij de snelheid met trapondersteuning dan via de controller niet boven de 25km p/u uitkomt. Vergelijkbaar met auto’s en PK’s. Je zet ook geen 100pk motor in een vrachtwagen. En er zit ook geen limiet op auto’s en PK’s.

Het is allemaal simpel op te lossen door de wet te veranderen: alle e-bikes verplicht helm, verzekering, minimaal 16 jaar oud zijn. Maximum snelheid 45km p/u zonder trapondersteuning (op de weg). En gewoon controleren op snelheid. De politie zal altijd achterlopen op de elektronische ontwikkeling. Je kan nu al remote setjes kopen om met 1 druk elektronisch te begrenzen op 25 km p/u. Vroeger in mechanische tijd en met verbrandingsmotor was dat niet mogelijk.

Ik had vroeger een Puch, en in vergelijk met de Engwe Engine Pro fatbike, was de Puch levensgevaarlijk. Slechte trommelremmen, veel minder stevig en stabiel. Daar mag je nu nog 40km p/u mee rijden.

Liefst zou ik mijn fat bike gewoon willen verzekeren, verplicht helm heb ik geen probleem mee. Maar nu kan ik hem niet eens verzekeren. Waarom een Puch wel en fat bike niet?
toon volledige bericht
Beetje scheef verhaal over auto's en fietsen, iets met appels en peren vergelijken. En er zitten wel degelijk limieten op auto's en PK's, namelijk verkeersborden langs de weg met daarop de maximale snelheid die gereden mag worden.
Overigens kon je vroeger in de mechanische tijd met verbrandingsmotor ook al schakelingen toevoegen om je brommert langzamer te laten lopen, ik had ook zoiets onder m'n tank zitten, met een schakelaar activeerde je een circuit waardoor de ontsteking beïnvloed werd en de snelheid er uit ging.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
3

[ Voor 100% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:45:
Diezelfde limieten op auto’s zijn toch hetzelfde als die voor e bikes en speed pedelec? Gewoon dezelfde regels, dus appels met appels. Auto’s zetten we toch ook geen limiet op kwa vermogen motor? Gewoon handhaven op snelheid. De ene fiets is de andere niet, vermogen hoeft niet altijd te maken te hebben met snelheid. De ene fiets is veel zwaarder dan de ander.
Waarom verkoop je die fatbike niet en schaf je een legale speedpedelec aan?
Die is wel te verzekeren, je gaat tot 45 km/h, wel een helmplicht maar daar heb je moeite mee toch?
Ik proef uit je verhaal dat je iets illegaals hebt aangeschaft en dat je nu baalt dat je daarmee de weg niet op mag. Tja, je hebt je nou eenmaal aan de regels te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:45:
....
De ene fiets is de andere niet, vermogen hoeft niet altijd te maken te hebben met snelheid. De ene fiets is veel zwaarder dan de ander.
Mee eens, maar de regels voor de reguliere ebike zijn zo beperkt omdat deze gelijk is gesteld aan de gewone fiets. Geen snelheidsmeter, geen registratie,geen verzekering en geen helm nodig.
Wil je meer of sneller, dan ga je voor een speed pedelec, deze is gelijkgesteld aan de bromfiets. Hetzelfde dus als de eerder genoemde Puch.
Nu klagen de bezitters ervan.

Als de producenten slim waren geweest hadden ze hun fatbikes die niet aan de ebikeregels voldoen, meteen laten keuren als speed pedelec. Maar ik vermoed zomaar dat dit minder had opgeleverd.

In Nederland is er ook zoiets als een snorfiets, maar die categorie komt in de EU nergens verder voor in tegenstelling tot de ebike en speedpedelec. Daarom voldoen die laatste twee aan de EU regels en kan je bv de ebike niet zomaar tot de snorfietsen gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-08 22:44
elinx schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:43:
[...]

toon volledige bericht
Dit is prima mogelijk hoor, ik heb een zelfbouw eBike met een opensource ESC, de VESC, daar wordt wellicht wel 1000x per seconde de stroom en voltage gemeten per fase, kun je prima het vermogen op regelen door de PWM te beperken, gaat in een fractie van een seconde. Als ik het vermogen terug schroef voel ik dat meteen. Alleen het maximum vermogen van de motor zelf verander je uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
In de EN15194:2017 wordt continu vermogen direct gekoppeld aan een constante temperatuur die slechts 2 graden mag variëren bij 250W onder vastgelegde omstandigheden. Ook staat er dat deze waarde door de producent bepaald moet worden om aan de EN15194:2017 te voldoen
Onder dezelfde omstandigheden moet de temperatuur op gaan lopen boven 250W.
Over maximum haalbaar vermogen wordt niets vermeld.

Door de PWM te beperken kan je inderdaad de temperatuur beperken, dat kan ook door een hogere spanning aan de motor aan te bieden. Maar dit staat los van de definitie van continu vermogen zoals de EU deze heeft omschreven en door de producent van de motor is bepaald en lijkt me ook niet echt zinvol, omdat in praktijk niemand het continu vermogen "even" kan controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 14-04-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
4

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:30:
Dat is dus het probleem. Ik ben van mening dat mijn fat bike (nu 2+ jaar in gebruik, zonder problemen) vele malen sterker is en remmen zeer zeker veel beter dan mijn Puchje van vroeger met trommel remmen (diezelfde Puch mag je nu nog 45km mee). Ik kan mijn fat bike niet verzekeren. Kan wel, maar dan moet ik mijn fat bike zelf laten keuren, wat mega veel kost, en daarom doet niemand het. Fat bikes leveranciers komen bijna elk half jaar met een nieuw model, gaat heel snel, veel sneller dan dat dat vroeger ging met de brommertjes. Dan blijf je dus continue achter de feiten aanlopen. Tegen de tijd dat ie goedkeuring krijgt is ie al verouderd en is er een nieuw model. In dat kader zou er een nieuw keursysteem moeten komen dat meegaat met de tijd, ontwikkelingen gaan nu zoveel sneller. En anders blijft het allemaal im het illegale circuit hangen, want de fat bikes zijn goedkoop en worden per pakket thuis geleverd. Wordt ie ingenomen, volgende week een nieuwe.
Ik hoop voor je dat je nooit een ongeluk veroorzaakt. Kennis van mij heeft zo'n 25 jaar geleden een kind voor de onverzekerde brommer gehad die blijvend schade hield aan een hand met deels functieverlies, dat liep toen al flink in de papieren (naast het letsel zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
5

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:02:
[...]

Dat werkt de justitie nu wel in de hand. Zoals ik al zei: de beleidsmakers kunnen beter gaan zoeken naar oplossingen zodat fat-bikes uit het illegale circuit komen ipv zich te concentreren en enorm veel tijd te steken in iets dat niet te handhaven valt. Oplossing is simpel door de wet aanpassen: alles met motor: verplicht verzekeren, ouder dan 16, max snelheid 45km per uur, helm verplicht, 25km per uur max op fietspaden, harder dan 25 km per uur op de rijbaan. Hoeven ze alleen nog te controleren op snelheid en die apparatuur is heel veel goedkoper dan rollerbanken en veel eenvoudiger en goedkoper in gebruik. Kunnen ze dus veel meer van aanschaffen, en controle opvoeren, dus is de pakkans groter. En dan simpel boetes geven op het te hard rijden. Des te harder je rijdt de hoger de boete, en zoals bij auto’s, en maak die maar flink hoog! Dan hoeft de politie niet meer te controleren op allerlei zaken die ze onmogelijk op kunnen controleren, zeker met de snelheid waarop nieuwe techniek elkaar nu opvolgt. En ja, dus ook de elektrische fiets met trapondersteuning. Want ook die zijn eenvoudig op te voeren, of zelfs via simpel advanced menu instellingen aan te passen zodat ze harder gaan dan 25km/u. Van Moof om maar een voorbeeld te noemen. En ja: ik zou graag zien dat dat gebeurd en dat ik netjes mijn fat bike kan verzekeren en verzekerd rond kan rijden. Want de fat bike opzich is gewoon een hele goede vinding, stabiel en veilig, mits verantwoord gebruikt, net zoals een brommer, scooter, Speed Pedelec. Je moet alleen niet willen dan kinderen van 10-12 jaar op zo’n ding rijden. Misschien zelfs 16-20 jarigen verplicht cursus moeten doen.
toon volledige bericht
Sorry, maar je redenatie raakt kant nog wal.

Ik kan prima een world superbike kopen (nouja, hypothetisch) die in alle opzichten beter en sneller is dan de straatversie van zo'n motor, maar totaal niet voldoet aan de wetgeving en eisen, dan kan ik toch ook niet eisen dat de wetten maar moeten worden aangepast?

Als een leverancier een "fiets" op de Nederlandse weg wil krijgen moet deze simpelweg voldoen aan wat simpele eisen. Het minder vermogen hebben dan 250W is er zoeen. Een fiets van 1000W is gewoon een brommer, binnen de kaders van de wet is die prima te certificeren. Dat de fabrikanten dat niet doen zegt meer over de fabrikanten dan over de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Ik vind het opmerkelijk dat iemand bewust de wet overtreedt vindt dat de wet maar in zijn straatje aangepast moet worden.

Alles wat via de instellingen door een gebruiker van de ebike gewijzigd kan worden, waardoor de ebike sneller kan dan 25km/h of 6km/h zonder trapondersteuning, is niet legaal.
Dat weten de producenten, maar hebben dit bewust genegeerd. vanMoof en oa Cowboy hebben dit bij latere modellen gecorrigeerd.

Handhaving had plaats moeten vinden bij de grens en bij de verkopers. Handhaving op straat is dweilen met de kraan open.

In de wet zou de producent/verkoper mede aansprakelijk moeten zijn bij een ongeval als zij doelbewust een voertuig op de markt brengen die niet aan de wet voldoet.

Verzekeringen willen logischerwijs geen illegale voertuigen verzekeren, waardoor je, als slachtoffer, betrokken bent bij een ongeval met letsel je maar moet zien waar je eea gaat verhalen.
Alleen omdat er mensen zijn die vinden dat de wet op hun wensen aangepast behoort te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:48
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:02:
[...]

Dat werkt de justitie nu wel in de hand. Zoals ik al zei: de beleidsmakers kunnen beter gaan zoeken naar oplossingen zodat fat-bikes uit het illegale circuit komen ipv zich te concentreren en enorm veel tijd te steken in iets dat niet te handhaven valt. Oplossing is simpel door de wet aanpassen: alles met motor: verplicht verzekeren, ouder dan 16, max snelheid 45km per uur, helm verplicht, 25km per uur max op fietspaden, harder dan 25 km per uur op de rijbaan. Hoeven ze alleen nog te controleren op snelheid en die apparatuur is heel veel goedkoper dan rollerbanken en veel eenvoudiger en goedkoper in gebruik. Kunnen ze dus veel meer van aanschaffen, en controle opvoeren, dus is de pakkans groter. En dan simpel boetes geven op het te hard rijden. Des te harder je rijdt de hoger de boete, en zoals bij auto’s, en maak die maar flink hoog! Dan hoeft de politie niet meer te controleren op allerlei zaken die ze onmogelijk op kunnen controleren, zeker met de snelheid waarop nieuwe techniek elkaar nu opvolgt. En ja, dus ook de elektrische fiets met trapondersteuning. Want ook die zijn eenvoudig op te voeren, of zelfs via simpel advanced menu instellingen aan te passen zodat ze harder gaan dan 25km/u. Van Moof om maar een voorbeeld te noemen. En ja: ik zou graag zien dat dat gebeurd en dat ik netjes mijn fat bike kan verzekeren en verzekerd rond kan rijden. Want de fat bike opzich is gewoon een hele goede vinding, stabiel en veilig, mits verantwoord gebruikt, net zoals een brommer, scooter, Speed Pedelec. Je moet alleen niet willen dan kinderen van 10-12 jaar op zo’n ding rijden. Misschien zelfs 16-20 jarigen verplicht cursus moeten doen.
toon volledige bericht
De regels bestonden al voordat de fatbikes er waren en jij er überhaupt eentje had. De importeurs hadden er voor moeten zorgen dat ze voldeden aan die regels, dan was er niks aan de hand geweest. En de consument had zich ervan bewust kunnen/moeten zijn dat de meeste fatbikes illegaal zijn.

De regels voor elektrische fietsen zijn hier al uitgelegd en de regels voor snorfietsen, bromfietsen en speedpedelecs ook.

Daarnaast kan de politie ook gewoon controleren met een lasergun. Ik mag met mijn speedpedelec op een bromfietspad binnen de bebouwde kom ook maximaal 30 km/h.

Overigens gelden voor motorfietsen ook vermogenslimieten. A1 en A2 rijbewijs zijn gelimiteerd. Dat fietsen en brommers gelimiteerd zijn is dus geen uitzondering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
jvb002 schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:13:
quote]Yaksa schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:06:
[...]Volgens mij heel uitvoerig beschreven waarom geen speed pedelec. Daarbij na testen verschillende speed pedelec tot de conclusie gekomen dat die veel gevaarlijker zijn; instabiel en van lagere kwaliteit. De fatbikes, althans die van mij iig zit veel degelijker in elkaar en is gebouwd op veel zwaarder gebruik dan de speed pedelec. Daarom kan justitie zich beter richten op het veranderen van de wet en zorgen dat fatbikes legaal gebruikt kunnen worden, en het keuring systeem zo te wijzigen, dat ze mee gaan met de tijd. Ipv iets proberen te handhaven wat niet te handhaven valt. Overigens baal ik nergens van hoor. Pak kans is zo goed al nihil, elektronisch kan ik mijn fatbike met 1 druk op remote knop begrenzen, en dan nog: pakken ze hem af dan heb ik binnen 2 dagen een nieuwe. Eventuele boete eens in de 2 jaar kan ik ook prima mee leven. Maar ik zou liever willen dat ik volledig legaal mijn fat bike zou kunnen verzekeren gelijk aan een speed pedelec.
Dan hoop ik maar voor jou dat je met een bliksemsnelle druk op die knop een ongeluk met een overstekend kind kunt voorkomen. Maar eigenlijk hoop ik dat je een keer een politieauto ramt, je fatbike total loss is en dat je nog een fikse boete en aantekening op je strafblad krijgt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002
[

[ Voor 99% gewijzigd door jvb002 op 14-04-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvb002