Warmtepomp vermogen bepalen obv capaciteit huidige CV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
We zijn voornemens een (hybride) warmtepomp te plaatsen. Onze woning uit 1982 is rondom met glaswol geisoleerd, voorzien van deels dubbel glas/deels hr++ en deels radiator/deels vloerverwarming. Een leuke mix waar geen enkele standaardformule tegenaan gehouden kan worden en waar geen garantie op werd gegeven door een installateur.

Ik heb daarom bij wijze van test mijn huidige Nefit CV-ketel de afgelopen herfst ingesteld op verwarmen met max 9kW en een CV-temperatuur van 55 graden ('s nachts uitgeschakeld). Deze winter is dat prima gegaan.

Gevoelsmatig kan ik op basis hiervan nu zeggen dat een warmtepomp met 9kW vermogen mijn CV voor wat betreft verwarming volledig kan vervangen, in ieder geval bij een milde winter. Klopt dat? Installateur durft dit niet te bevestigen of te ontkrachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:14
55 graden is voor een warmtepomp al best hoog, áls hij dat al kan maken bij temperaturen onder het vriespunt. Het is nu een beetje jammer want de temperaturen stijgen weer en mogelijk verwarmt de zon je huis dankzij raampartijen, maar eigenlijk zou je eens moeten proberen met te verwarmen met max 45 graden, gedurende een langere, koude winderige bewolkt eperiode. Liefst lager. Dan krijg je echt een idee.

Maar wat is je gasverbruik voor verwarming op jaarbasis? Dan kun je alvast de "koevlaasformule" toepassen voor het grosso modo bepalen van het benodigde vermogen van de warmtepomp, om je een idee te geven.

Voor de rest kun je hier heel veel opsteken: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[ Voor 30% gewijzigd door Gramser op 09-03-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 22:02

MrScratch

I am rubber, you are glue

Gramser schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:54:
Maar wat is je gasverbruik voor verwarming op jaarbasis? Dan kun je alvast de "koevlaasformule" toepassen voor het grosso modo bepalen van het benodigde vermogen van de warmtepomp, om je een idee te geven.
Zie hier de koevlaas formule: https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 11:54
Dank beide, gebruik ik in die formule enkel gasverbruik tbv CV of moet warmwater daar ook bij?

[ Voor 12% gewijzigd door Kriss0r op 09-03-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 22:02

MrScratch

I am rubber, you are glue

Kriss0r schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:21:
Dank beide, gebruik ik in die formule enkel gasverbruik tbv CV of moet warmwater daar ook bij?
Quote: Stel, een huis gebruikt nu 1000 m³ gas per jaar voor douchen en verwarmen

Dus allebei moet je meerekenen.

Ik had bijvoorbeeld 1050m3, dus dat komt op ongeveer 5kW uit. Iets groter gaan zitten voor de veiligheid en klaar is MrScratch.

[ Voor 16% gewijzigd door MrScratch op 09-03-2022 16:36 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een warmtepomp gaat traditionele radiatoren niet van genoeg warmte voorzien tenzij je er ventilatoren op monteert, maar dan nog is vervangen door laagtemperatuurradiatoren wel een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

pagani schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:37:
Een warmtepomp gaat traditionele radiatoren niet van genoeg warmte voorzien tenzij je er ventilatoren op monteert, maar dan nog is vervangen door laagtemperatuurradiatoren wel een betere oplossing.
En daarmee doe je radiatoren en de mogelijke gewijzigde situatie in zijn huis veel te kort.
Want als ik lees op sommige plaatsen HR++ glas dan heeft hij een verbetering toegepast waardoor die radiator in die ruimte minder capaciteit nodig heeft. Handig als hij door de lagere temperatuur ook al (minimaal 50%) capaciteit inlevert.

Ik zou gaan voor de Koevlaas rekenmethode en dan afwachten, een andere radiator (met meer capaciteit) hangt binnen 1 week zelfs in de winter. Oké even 1 week een kleine e radiator erbij om de kouwkleumen onder ons tevreden te houden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1