lekkende leidingen - is dit puur pech?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51
Deze week hebben we met onze derde lekkende leiding te maken in ons huis, waar ik nu wel intens moedeloos van word. Ik zal het een en ander uitschrijven en ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen en evt. tips wat het beste te kunnen doen, dan wel wellicht alternatieve oplossingen tov. hele ruimtes die leeg moeten worden gemaakt en hakken en breken.

Situatieschets:
We hebben dit huis in 2014 gekocht en zijn de tweede bewoners. Het is een prefab beton (hoek) huis in Utrecht met plat dak, (Eneco) stadsverwarming en opgeleverd in 2002.

Lekkage 1 - 2015:
Uitte zich in het plafond en de tussenwand in een slaapkamer op de eerste verdieping. Na onderzoek van de loodgieter die we 's avonds via het noodnummer hadden gebeld was de conclusie dat een verwarmingsleiding op de tweede verdieping (in dit geval van de berging naar de logeerkamer) lekte. Deze is afgedopt en sindsdien niet meer in gebruik. Het verhelpen zou betekenen dat we de logeerkamer en berging moeten uitruimen en de vloer er uit moet. Die staat nog met lage prio op de to do lijst.

Lekkage 2 - 2017:
Na aankoop van het huis hebben we een aanbouw laten plaatsen. Deze lekkage uitte zich in het plafond van de overgang van de woonkamer naar de aanbouw. Het hele lange verhaal zal ik hier niet uitschrijven, maar lange tijd dachten we dat het aan de aanbouw lag. Uiteindelijk is in 2019 besloten (we zaten inmiddels met een flink bruine plafond met mooie paddenstoeltjes) om een lekdetectie te doen en toen bleek het een verwarmingsleiding in de slaapkamer boven de woonkamer te zijn. Deze is ook afgedopt en niet meer functioneel. Op te lossen via een bypass (niet mooi), of de hele leiding vervangen, waarvoor de slaapkamer leeg moet en de overloop (vloer er uit, hakken en breken waar nodig). Staat ook nog met low prio op de to do lijst. Het plafond was inmiddels wel hersteld.

Lekkage 3 - 2022:
Dit keer een lekkage in het toilet op de begane grond. Na onderzoek bleek hier de oorzaak een verwarmingsbuis van de bezemkast naar de badkamer. Deze is nog niet afgedopt en dit is nog een actueel probleem. Lekkage varieert, soms een tijdje niks, en soms is het opvangbakje redelijk gevuld. Tip was nog om de verwarmingskranen in de meterkast dicht te draaien als het erg lekte. We hebben ook al een offerte van €3100 gekregen voor herstelwerkzaamheden, daar wordt je niet vrolijk van (bad er uit, tegels en vloer er deels uit, ik neem aan dat de overloop er ook uit moet, pffff).

Slotwoord:
Hebben wij nu zo'n pech? Of zijn hier prutleidingen aangelegd oid? Andere mensen die dit herkennen? Heeft het iets te maken met stadsverwarming?

Ik vind het een somber vooruitzicht om om de haverklap een leiding te moeten vervangen. Maar je gaat nu haast denken "Wanneer komt de volgende?". Maar ja, alles vervangen, dan voelt het alsof we 3 maanden sabbatical moeten nemen om het huis leeg te ruimen, alles te laten vervangen, en alles weer terug...

Of misschien stadsverwarming er uit en overstappen op elektrisch verwarmen, pfff... (geen idee of dat een praktische/realistische optie is).

Ik heb wat buren ook gevraagd een tijdje terug, maar die hadden deze problemen (nog) niet.

Zoals gezegd, moedeloosheid en radeloosheid wordt steeds groter :'(

EDIT:
Dit klinkt wel weer interessant, leidingen vervangen zonder sloopwerk: https://www.itngroep.nl/novatube/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dit neigt naar verkeerd installatiewerk. Je zou eigenlijk een punt van lekkage moeten vrij-prepareren om te onderzoeken waar het aan ligt. Misschien heeft Bennie de Beunhaas bijvoorbeeld knelfittingen in de vloer meegestort?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit klinkt als een structureel probleem tijdens aanleggen. Voor de schade ben je overigens wel verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-04 14:46
Hmm gaat het toevallig om flexibele buis? Ik weet dat mijn ouders daar ook problemen mee gehad hebben in hun huis (bouwjaar 1992). De ene na de andere begon op een gegeven moment te lekken. Uiteindelijk was het verhaal dat de destijds gebruikte kunststof leidingen nog kwalitatief ondermaats waren, en zeker niet geschikt voor hoge-temperatuur verwarming.

Bij hun liggen alle verwarmingsbuizen in mantelbuis in de cementdekvloer, en ze hebben een bedrijf gevonden wat deze eruit kon trekken en vervangen door nieuwe/betere flexibele buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
herofruit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:22:
Dit neigt naar verkeerd installatiewerk. Je zou eigenlijk een punt van lekkage moeten vrij-prepareren om te onderzoeken waar het aan ligt. Misschien heeft Bennie de Beunhaas bijvoorbeeld knelfittingen in de vloer meegestort?
Dat is helaas niet zo eenvoudig.
Ik vind het wel vreemd/opvallend dat de buren er (nog) geen last van hebben.
mcDavid schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:29:
Hmm gaat het toevallig om flexibele buis? Ik weet dat mijn ouders daar ook problemen mee gehad hebben in hun huis (bouwjaar 1992). De ene na de andere begon op een gegeven moment te lekken. Uiteindelijk was het verhaal dat de destijds gebruikte kunststof leidingen nog kwalitatief ondermaats waren, en zeker niet geschikt voor hoge-temperatuur verwarming.

Bij hun liggen alle verwarmingsbuizen in mantelbuis in de cementdekvloer, en ze hebben een bedrijf gevonden wat deze eruit kon trekken en vervangen door nieuwe/betere flexibele buis.
Wij hebben hier geen kunststof buizen nee.
edit: wel kunststof!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het gaat dus steeds om leidingen van de verwarming?
Van welk materiaal is die leiding?

Foto´s van de leidingen die zijn afgedopt?

Je verhaal lezende denk ik in eerste instantie aan koper wicu zonder steunhulzen bij verbindingen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Dat novatube werkt alleen met kunststof buizen. Ze halen de binnenste leiding uit de buis en persen er dan een nieuwe in. Bij koper leidingen werkt dat niet.

Als je leidingen slecht zijn dan kun je er op rekenen dat je heel veel van deze lekkages gaat krijgen. Het is dus aan te raden om te laten onderzoeken waarom je lekkages zijn ontstaan. Ook als dat betekent dat je er een vloer uit moet halen. Na 7 jaar treuzelen is het daar wel tijd voor...

En als het inderdaad door slechte leidingen komt. Dan moet alles worden vervangen. Je hele huis. En dan hopen dat je verzekering dat dekt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
edsandje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:26:
Het gaat dus steeds om leidingen van de verwarming?
Van welk materiaal is die leiding?

Foto´s van de leidingen die zijn afgedopt?

Je verhaal lezende denk ik in eerste instantie aan koper wicu zonder steunhulzen bij verbindingen.
Het zijn allemaal verwarmingsleidingen ja. Ik heb geen verstand van verwarmingsbuizen, dus durf niet te zeggen wat voor materiaal het is.
Foto's:

Verwarming met mantel die destijds vochtig was:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mDEQS0im.jpg

Afgedopt op de tweede:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rxYEWMBm.jpg

Afgedopt op de eerste:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uzK0AM0m.jpg

Lekdetectie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7b4GUFnm.jpg

Eigenlijk zijn er maar 3 plekken in huis waar we de verwarming gebruiken: woonkamer, badkamer, 'kantoor' op de tweede. Je hebt natuurlijk het liefst dat alles gewoon goed werkt in huis, maar die twee slaapkamers misten we de verwarming eigenlijk niet. Met de badkamer nu is dat wel een ander verhaal.

Het vooruitzicht om een opslag, verhuislift en busje te huren, meubels uit elkaar te halen om het huis leeg te halen en de vloer er uit te halen voor hak en breek werkzaamheden ed. kijk ik niet echt naar uit. Ik moet het nog even laten bezinken allemaal...

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-03-2022 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 23:40

GwnLars_

In GoT we trust.

Shadow_Zero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:58:
[...]

Het zijn allemaal verwarmingsleidingen ja. Ik heb geen verstand van verwarmingsbuizen, dus durf niet te zeggen wat voor materiaal het is.
Foto's:

Verwarming met mantel die destijds vochtig was:
[Afbeelding]

Afgedopt op de tweede:
[Afbeelding]

Afgedopt op de eerste:
[Afbeelding]

Lekdetectie:
[Afbeelding]

Eigenlijk zijn er maar 3 plekken in huis waar we de verwarming gebruiken: woonkamer, badkamer, 'kantoor' op de tweede. Je hebt natuurlijk het liefst dat alles gewoon goed werkt in huis, maar die twee slaapkamers misten we de verwarming eigenlijk niet. Met de badkamer nu is dat wel een ander verhaal.

Het vooruitzicht om een opslag, verhuislift en busje te huren, meubels uit elkaar te halen om het huis leeg te halen en de vloer er uit te halen voor hak en breek werkzaamheden ed. kijk ik niet echt naar uit. Ik moet het nog even laten bezinken allemaal...
toon volledige bericht
Ik vrees dat dat toch echt de enige optie is.. En die kosten kun je als je het goed doet hopelijk nog verhalen bij de instanties die daarvoor verantwoordelijk zijn/waren.. Hun hebben immers dat aangelegd ;)

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 23:40

GwnLars_

In GoT we trust.

RocketKoen schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:41:
Dat novatube werkt alleen met kunststof buizen. Ze halen de binnenste leiding uit de buis en persen er dan een nieuwe in. Bij koper leidingen werkt dat niet.

Als je leidingen slecht zijn dan kun je er op rekenen dat je heel veel van deze lekkages gaat krijgen. Het is dus aan te raden om te laten onderzoeken waarom je lekkages zijn ontstaan. Ook als dat betekent dat je er een vloer uit moet halen. Na 7 jaar treuzelen is het daar wel tijd voor...

En als het inderdaad door slechte leidingen komt. Dan moet alles worden vervangen. Je hele huis. En dan hopen dat je verzekering dat dekt.
offtopic:
En dan hopen dat de verzekering goede beveiliging heeft* x)
Dat dienen ze gewoon te dekken, iets wat door een ander veroorzaakt is hoef je niet ze- ohnee dit is Nederland :+ /s

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk eens naar vloerverwarming.

Dan is deze ellende nog ergens goed voor en ze kunnen gewoon in de dekvloer frezen, dat is huis leeghalen (of in 2 etapes), frezen, buis erin en afsmeren. Dat valt qua doorlooptijd nog wel mee.

Het voordeel is dat er zoveel vloerverwarming wordt gefreesd dat het nog weleens relatief voordelig zou kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 21:48
dit zijn helaas wel kunststof leidingen welke niet tegen stadverwarming kunnen.
bron. https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU
dus ook de aanvoer/retour naar je verdelers toe dien je te vervangen.
misschien dat novatube wat voor je kan beteken nee heb je ja kan je krijgen.

edit:
leidingen zijn officieel pex- alluminiun-pert als ik het goed heb onthouden.
makkelijke naam: kunststof leidingen met aluminium binnen laag.
en zo,n installatie als John visser ervan maakt in het fimpje is ook geen overbodige luxe.
scheelt ellende in de toekomst. en nee ik heb geen aandelen. hij is gewoon erg goed.

[ Voor 36% gewijzigd door miciel op 10-03-2022 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Zijn we weer wat wijzer!
Ik kwam dit ook nog tegen: https://leakfix.nl/repa-tech-producten/
Als dat gegarandeerd werkt zou dat helemaal fantastisch zijn!
Evengoed, kunststof leidingen met stadsverwarming, ik kan blijkbaar alleen maar meer problemen verwachten...

Misschien de buren ook maar eens informeren.

EDIT:
Jammer van John: "Door ernstige drukte kan ik helaas geen nieuwe klanten meer aannemen t/m 31 december 2022."

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-03-2022 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 01:54

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Shadow_Zero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:10:
[...]
Hebben wij nu zo'n pech? Of zijn hier prutleidingen aangelegd oid? Andere mensen die dit herkennen?
[...]
Ik maak er gewoon een verhaal van, want je moet er wel de lol in houden.

Ja, pech, je bent niet de enige waar het regelmatig lekt. Geen stadsverwarming, maar wij hebben in de afgelopen 10 jaar 4 keer een lekke waterleiding gehad. Het is dat wij zelf best handig zijn, dat ook kunnen direct afdoppen en vervolgens repareren. E zijn redenen dat wij zoveel mogelijk zelf doen, dat zijn prusters, laatst kwam evides een nieuwe watermeter plaatsen, nou deze vakmannen hadden een bypas voor de watermeter aangelegd. Daar zijn ze 2 keer voor terug geweest en zelfs met een leidinggevende. Ze hebben er wel wat aan verdiend, want er zijn uiteindelijk 5/6 lengtes koperen leiding naar het oud ijzer gebracht.

Maar goed, als water ergens lekt is het wel heel moeilijk om te sporen, hier liggen de koperen leidingen liggen een een kunststof mantel in het beton gestort, dus stel ergens lekt het dan loopt het water langs die buis door de mantel en dan wordt het heel ergens anders nat. Maar als je gaat zoeken en ziet hoe het is aangelegd, want je bent aan het zoeken waar het exact vandaan komt, dan weet ik niet welke kokosnoot hier bezig is geweest.
Om en voorstelling te geven, de leidingen komen centraal naar boven naar de eerste verdieping, dat is half onder het bad. Iemand is daar ook kunstzinnig bezig geweest een heel manifold aan elkaar te solderen, maar goed, vanaf daar moet er een leiding naar de wastafel in de badkamer welke naast het bad zit, maximaal 3 meter. Hoe zou je deze leiding aanleggen, dus vanaf onder het bad naar de wastafel ernaast. Nou ik zal je vertellen hoe deze ligt, want deze was natuurlijk lek, nou deze loopt vanaf onder het bad via de toilet, via de gang, via de slaapkamer weer terug de badkamer in. Nou die is nu buiten gebruik en is directe leiding voor neergelegd.

Toevallig nog voordat de buurman ging verhuizen het er nog over gehad, want je denkt natuurlijk is dat allen bij ons en want denk je ook daar 2 keer op een vergelijkbare plaats de waterleiding lek. Van een aantal huizen verderop weet ik dat het ook op diezelfde plaats was. Overigens over pech gesproken, nieuwe keuken laten plaatsend door de keukenboer, was erin gezet heel mooi. Aantal dagen later, laten de wasbak leeglopen en besloot de afvoer lost te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geen koperen leidingen. Oké het is akb zo te zien. Staat er iets van een merk op?
Het kan dat ze op de koppelingen van de verdeler hebben gelekt, verkeerde tules gebruikt? (moeten met een rubber ring)
Of wordt de temperatuur te hoog?
Meeste akb is tot 70 graden constant.
Als de temperatuur langere tijd te hoog is wordt die pijp snot.
Kan je een foto maken van de meterkast waar de stadsverwarming binnen komt en de aansluitset zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
edsandje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
Geen koperen leidingen. Oké het is akb zo te zien. Staat er iets van een merk op?
Het kan dat ze op de koppelingen van de verdeler hebben gelekt, verkeerde tules gebruikt? (moeten met een rubber ring)
Of wordt de temperatuur te hoog?
Meeste akb is tot 70 graden constant.
Als de temperatuur langere tijd te hoog is wordt die pijp snot.
Kan je een foto maken van de meterkast waar de stadsverwarming binnen komt en de aansluitset zit?
Ik zie staan:
"WTH Alu-Flex komo radiatorsluitsysteem"
"KIWA/TM/HN007"
"DVGW DW-8511AT2237"
"DW-8511AT2236"
"Pkt 2.4/4729 Pkt 3.1.1.3,IKP-UNI Stuttgart"

En nog wat foto's:

Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3CAWt9bm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1NVoKnRm.jpg

Meter:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ALM1w4gm.jpg

Trapkast in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IJ3dTLWm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yxsKFpvm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uhhjxDam.jpg

Buisjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SZRgAHlm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uXTisUzm.jpg

Een van de lekdetecties toonde aan dat de lekkage ergens in de vloer zat. Ik neem aan dat als de koppeling van de verdeler lekt, de loodgieter dat zou hebben geconstateerd? (aanname)

Vanwege de storm recent is het ontzettend druk bij de schadeafdelingen van verzekeringen, dus ik wacht nog op reactie (ik communiceer via tussenpersoon).

Ik ga Eneco en NovaTube nog proberen te contacten.

@mcDavid: Welk bedrijf hadden je ouders gevonden?

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 16-03-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:42
Je zou toch bijna op het punt komen om alles te vervangen voor vloerverwarming.

Eventueel een droogbouw systeem. Je verliest dan wel wat hoogte en waarschijnlijk deuren inkorten, maar als voordeel geen lange droogtijden.

Een minder fraai alternatief is gaan verwarmen met airco's, maar die luchtstroom en binnenunits moet je wel tegen kunnen.

Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, wellicht daar eens informeren of er bij de bouwer nog wat te claimen valt. Zeker als is gebleken dat het leidingwerk niet geschikt is voor stadsverwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin_83 op 10-03-2022 13:05 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Shadow_Zero schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 01:59:
Evengoed, kunststof leidingen met stadsverwarming, ik kan blijkbaar alleen maar meer problemen verwachten...
Vreemd, dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Wil niet zeggen dat er geen problemen (kunnen) zijn met kunststof leidingen en stadsverarming hoor. Maar mijn (n=1!) ervaringen zijn gelukkig toch anders. Zowel in mijn vorige als in dit huis heb ik (deels) kunststof leidingen liggen in combinatie met stadsverarming. En (afkloppen) geen problemen gezien of gehad.

Maar ik ben het wel eens met sommige anderen hier: misschien is het plaatsen van vloerverwarming een optie, als je toch je huis leeg moet halen?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:48
Dit klinkt inderdaad als verkeerd aangelegd.
Ik heb een paar jaar geleden lekkage gehad aan de verwarmingsbuizen in de kruipruimte.
Die er al grofweg 35 jaar lagen, de rest van de installatie is nog prima.

[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 10-03-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Pietervs schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Vreemd, dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Wil niet zeggen dat er geen problemen (kunnen) zijn met kunststof leidingen en stadsverarming hoor. Maar mijn (n=1!) ervaringen zijn gelukkig toch anders. Zowel in mijn vorige als in dit huis heb ik (deels) kunststof leidingen liggen in combinatie met stadsverarming. En (afkloppen) geen problemen gezien of gehad.

Maar ik ben het wel eens met sommige anderen hier: misschien is het plaatsen van vloerverwarming een optie, als je toch je huis leeg moet halen?
Er is ook niet superveel info/ervaringen over stadsverwarming te vinden (behalve dan de klachten dat het duur is, niet duurzaam en moeilijk van af te komen). Ik heb inmiddels Eneco gesproken, die sturen een monteur langs (ik zit me nu af te vragen waarom ik Eneco nooit eerder gebeld had... XD ). De dame aan de lijn herkende ook niet het verhaal van slechte leidingen en alles vervangen.

Eigenlijk maar 2 bronnen tot nu toe gevonden die specifiek over stadsverwarming en lekkages berichten en dat is NovaTube en John Visser:
https://www.installatieto...et-ene-na-het-andere-lek/
https://www.installatieto...eer-met-hakken-en-breken/
YouTube: Duurzame energie #25 Stadsverwarming duurzamer maken en een grote...

Vloerverwarming zou ik misschien een nieuw topic voor openen. Mijn eerste gedachte is "Als je daar een probleem mee hebt, ben je ook aan de beurt!". Plus, veel kamers hier waar weinig vloer over is, dan lijkt me vloerverwarming ook niet effectief.
Misschien anders de woonkamer stadsverwarming en de rest elektrisch ;)

EDIT:
Eneco langs geweest, het was vast vriendelijk bedoeld van de Klantenservice, maar de monteur gaf aan dat zij alleen t/m 'de set' ondersteuning bieden. Alles daarna is voor de klant. Dus niets wijzer geworden wat dat betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-03-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04 08:02
Is het een optie om nieuwe stalen buizen op de muur/door het plafond aan te leggen? Nadeel is dat het veel minder mooi is, maar een plafond met champignons erop os ook niet fraai. Voordeel is ook dat je elk lek aan koppelingen kunt zien en ook makkelijk kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Volgensmij dekt de verzekering niet de lekkage en het verhelpen ervan maar wel de vervolgschade.
Dus als ze de vloer moeten open bikken en stukje leiding vervangen dan betaal jij dat. De vloer herstellen is dan weer voor de verzekering.

Ik zou dit ff goed navragen bij je verzekering.
Als je met rapporten kan aantonen dat je leidingwerk slecht is en de lekkages steeds terug zullen komen zou ik proberen om met de verzekering een afspraak te maken.

Jij betaald het infrezen van vloerverwarming en verzekeraar de nieuwe afwerking vloer.

Dat infrezen door een cementdekvkoer gaat razendsnel. Een professioneel bedrijf doet je woning in een dagje. 2 dagen als ze ook de leidingen erbij gaan doen.
Dat frezen en buis valt qua prijs redelijk mee.

Enige nadeel wat je hebt is dat je je huis leeg moet halen maar met familie/vrienden en een tijdelijke zeecontainer een dagje werk.

Ik zou dit wel in een keer goed aanpakken en niet steeds oplappen.

Btw je watervoorziening geeft geen problemen?

Sterkte ermee. Dit is gewoon zwaar k*t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Shadow_Zero schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:47:
[...]

Ik zie staan: "WTH Alu-Flex komo radiatorsluitsysteem"

En nog wat foto's:

Meterkast:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meter:
[Afbeelding]

Trapkast in de woonkamer:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buisjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een van de lekdetecties toonde aan dat de lekkage ergens in de vloer zat. Ik neem aan dat als de koppeling van de verdeler lekt, de loodgieter dat zou hebben geconstateerd? (aanname)

Vanwege de storm recent is het ontzettend druk bij de schadeafdelingen van verzekeringen, dus ik wacht nog op reactie (ik communiceer via tussenpersoon).

Ik ga Eneco en NovaTube nog proberen te contacten.

@mcDavid: Welk bedrijf hadden je ouders gevonden?
toon volledige bericht
Volgens mij 2 mogelijkheden:
1 temperatuur wordt te hoog en slang wordt snot. Gekke is dat je dat bij de verdeler ook zou moeten kunnen zien.
2 er zitten koppelingen in de vloer die niet zijn beschermd en doorgerot.

Ben je al bij buren geweest om te vragen of zij dit ook hebben?
En hebben ze dezelfde slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb dit ook twee keer gehad, is een probleem met de slangen uit dat tijdperk. De slangen krimpen en scheuren door de spanning die erop komt te staan. Als je een slang loshaald en afdopt kan het gebeuren dat deze naar een paar dagen 10 centimeter te kort is. Bij muj gebeurde het vlak bij de verdeler en hebben ze er een stuk tussen gezet. Bij 1 van de buren was het vorig jaar ook raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:30
Rofdof schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:57:
Volgensmij dekt de verzekering niet de lekkage en het verhelpen ervan maar wel de vervolgschade.
Dus als ze de vloer moeten open bikken en stukje leiding vervangen dan betaal jij dat. De vloer herstellen is dan weer voor de verzekering.

Ik zou dit ff goed navragen bij je verzekering.
Wat jij schrijft, geldt in ieder geval niet voor elke verzekering. Dus goed om te checken.
Hier recent een lekkage in de vloer met idd flexibele leiding stadsverwarming (bouw 2006). Was paar dagen nadat water afgesloten was geweest tbv werkzaamheden, dus mogelijk gevolg van plotselinge overgang van koud naar heet water (?).
Anyhow, verzekeraar gebeld, die heeft detectie laten verrichten. Leiding is over een afstand van 11 meter (!) vervangen door oude leiding uit de mantelbuis te trekken en nieuwe erin te ‘schuiven’. Daardoor waren alleen wat breekwerkzaamheden op koppelpunt nodig. Ik heb niets hoeven te betalen. Niet voor detectie, niet voor werkzaamheden en niet voor materialen.
(Overigens sowieso heel fijn dat verzekeraar alles regelde voor opsporen, reparatie en herstel schade)

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 14-03-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Een update (na een weekendje Center Parcs met het gezin, maar ik heb er toch allemaal rusteloze nachten van :/ );

Toevallig gisteren 4 buren gesproken over het vervangen van de schuttingen. Alleen 1 buurman had ook een lekkage (ook laten afdoppen). Hij verdenkt dat dat is gebeurd hij het installeren van de vloerverwarming, maar dat weet hij niet zeker. Andere buren (nog) geen last van lekkende verwarmingsleidingen.

@fastedje: Je zou het haast gaan overwegen, maar het zal niet mijn eerste keuze zijn ;)

@Rofdof: Dat was ook mijn perceptie ja. Ik heb nog wat vragen naar de tussenpersoon gestuurd, om helder te krijgen wat ik nu precies kan verwachten (stel dat ik het huis ontruim en ergens moet opslaan etc.).
Ik ben ook aan het bedenken hoe ik de leiding zou kunnen laten beoordelen/keuren. Dat zou een loodgieter moeten kunnen? Ik heb wel het idee dat stadsverwarming bij veel loodgieters nog een vreemde eend in de bijt is.
Vloerverwarming zie ik niet als een optie.
Zeecontainer huren ben ik nog niet bekend mee! Waar komt zo'n ding dan te staan?
Watervoorziening vooralsnog geen probleem nee!

@edsandje @herofruit: een van de buren vertelde mij dat bij de bouw hem was verteld dat de leidingen zonder koppelingen zijn gelegd. Kunnen we niet nazien natuurlijk, maar het is iig gezegd.

@wortelsoft: Bedankt voor je reactie! Jouw topic was een van de weinige andere ervaringen met een dergelijke situatie die ik kon vinden ;)
Door wie heb jij de NovaTube laten installeren? Ik heb zelf nog steeds geen reactie gekregen van Installatiebedrijf Novatube B.V. zelf helaas. (deze vraag ook nog voor @mcDavid :) )
Weet jij ook hoe je kunt beoordelen of de leiding eigenlijk niet geschikt is voor stadsverwarming? Huizen hier zijn in 2002 opgeleverd, maar bouwproject was geloof ik in 1999 gestart, dus dat zit wel rond de grond van 2000 wat jij in jouw topic aan gaf.

@Erwin_83: geen rechtsbijstandverzekering nee.

@Toke_gt: dat is wel heel sjiek! Welke verzekeraar heb jij? XD
En wie heeft de leiding er uit getrokken en een nieuwe er in geschoven? Dat was geen NovaTube? Ik begreep als het geen korte afstand is, dan wel er een bocht in zit, dat er uit trekken sowieso niet gaat lukken.

Verder ga ik nog wat scenario's uitwerken en waarschijnlijk wat loodgieters/aannemers om hun input vragen. Ik denk in hoofdlijnen aan:
1.
Lekkende leidingen afdoppen en elektrische verwarming als alternatief gebruiken.

2.
Eerste en tweede verdieping uitruimen en alle leidingen vervangen.

3.
Eerste/tweede verdieping deels uitruimen en per gedeelte leidingen vervangen.

4.
Eerste/tweede verdieping deels uitruimen en per gedeelte alleen de lekkende leidingen vervangen.

5.
Een NovaTube specialist te pakken krijgen en kijken of er nog wat mogelijk is zonder hak/breek werk.

Huis uitruimen zitten we enerzijds niet op te wachten, al genoeg ellende en negatieve energie gehad afgelopen 2 jaar, anderzijds zouden we in dat geval wellicht nog wat andere zaken kunnen aanpakken (eg. nieuwe kozijnen, nieuwe wcd's, nieuwe vloeren, muren verven). We zitten alleen wel met een peuter die straks naar school moet, maakt het allemaal ook niet praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Ik kan mijn ouders wel eens vragen wie voor hun die buizen vervangen heeft :+1:

Edit: was ook novatube.

[ Voor 14% gewijzigd door mcDavid op 16-03-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Wat jij schrijft, geldt in ieder geval niet voor elke verzekering. Dus goed om te checken.
Hier recent een lekkage in de vloer met idd flexibele leiding stadsverwarming (bouw 2006). Was paar dagen nadat water afgesloten was geweest tbv werkzaamheden, dus mogelijk gevolg van plotselinge overgang van koud naar heet water (?).
Anyhow, verzekeraar gebeld, die heeft detectie laten verrichten. Leiding is over een afstand van 11 meter (!) vervangen door oude leiding uit de mantelbuis te trekken en nieuwe erin te ‘schuiven’. Daardoor waren alleen wat breekwerkzaamheden op koppelpunt nodig. Ik heb niets hoeven te betalen. Niet voor detectie, niet voor werkzaamheden en niet voor materialen.
(Overigens sowieso heel fijn dat verzekeraar alles regelde voor opsporen, reparatie en herstel schade)
Helaas heb ik deze luxe niet :/ :
Zoals afgesproken hebben wij je verzoek van vanmorgen bij SAA neergelegd. Onderstaand tref je hun reactie aan. Het komt erop neer dat ze geen toezeggingen kunnen doen zolang ze nog niets weten (geen foto’s, geen herstelofferte, geen SAF enz.).
Verder laat SAA je helemaal vrij in de keuze van hersteller/aannemer. Zij faciliteren hier niet in.
Gaan we maar eens verdiepen in zeecontainers ed....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:30
Shadow_Zero schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:47:
@Toke_gt: dat is wel heel sjiek! Welke verzekeraar heb jij? XD
En wie heeft de leiding er uit getrokken en een nieuwe er in geschoven? Dat was geen NovaTube? Ik begreep als het geen korte afstand is, dan wel er een bocht in zit, dat er uit trekken sowieso niet gaat lukken.
Verzekeraar is Interpolis. Zij schakelen eigen aannemers in die de boel bij je komen regelen. Dit was een lange afstand (11 m) maar inderdaad wel vrijwel een rechte lijn. Ze gaven aan het om die reden wel te willen proberen. Met bochten erin was kans van slagen over zo’n afstand ‘bedenkelijk’. Alternatief was een nieuwe leiding via de kruipruimte. Daar was ik zelf niet zo van gecharmeerd, want minder goed geïsoleerd en wegvallend effect van vloerverwarming :*). Dus erg blij met deze werkwijze en met minimale schade. Ik voorzag inderdaad ook een totaal leeg te halen benedenverdieping en te vervangen vloer.

Ik begreep overigens van deze mensen dat het vaker voorkomt dat er bijvoorbeeld een kleine beschadiging ontstaat bij de aanleg, die jaren later kan leiden tot een scheur en dus lekkage. Bijvoorbeeld door plotseling vol gebruik na een tijdje leegstand/koud water in de leiding (wat bij mij zo was). Of na algehele afsluiting stadsverwarming (bij leegstand woning bijvoorbeeld).
De kans bestaat dus dat je als laatste in het blok te maken hebt gehad met laatste buizen (met lichte beschadigingen) op de bouwplaats, of met haastklus waardoor beschadigingen zijn ontstaan etc. Omdat zulke leidingen meestal wel met erg ruime bochten worden gelegd, zou je toch kunnen overwegen ze eruit te laten trekken en vervangen. Met verdeelpunten op de verdiepingen hoeft dat niet per se heel ingewikkeld te zijn. Ik zou in ieder geval een installatiebedrijf vragen de boel te inspecteren en advies uit te brengen. Dan weet je waar je het over hebt en kun je een gefundeerde keuze maken.

Materiaal bij mij is TeceFlex, aangelegd in 2006. Verzekeraar schakelde lekdetectiespecialist in, die vervolgens zelf andere partijen inschakelde voor de diverse werkzaamheden om het te fixen. DM me maar even als je naam en gegevens wilt. Ze zitten door heel Nederland zie ik. Ik zou dus zo’n partij inschakelen om de problemen als geheel in kaart te brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 16-03-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Verzekeraar is Interpolis. Zij schakelen eigen aannemers in die de boel bij je komen regelen. Dit was een lange afstand (11 m) maar inderdaad wel vrijwel een rechte lijn. Ze gaven aan het om die reden wel te willen proberen. Met bochten erin was kans van slagen over zo’n afstand ‘bedenkelijk’. Alternatief was een nieuwe leiding via de kruipruimte. Daar was ik zelf niet zo van gecharmeerd, want minder goed geïsoleerd en wegvallend effect van vloerverwarming :*). Dus erg blij met deze werkwijze en met minimale schade. Ik voorzag inderdaad ook een totaal leeg te halen benedenverdieping en te vervangen vloer.

Ik begreep overigens van deze mensen dat het vaker voorkomt dat er bijvoorbeeld een kleine beschadiging ontstaat bij de aanleg, die jaren later kan leiden tot een scheur en dus lekkage. Bijvoorbeeld door plotseling vol gebruik na een tijdje leegstand/koud water in de leiding (wat bij mij zo was). Of na algehele afsluiting stadsverwarming (bij leegstand woning bijvoorbeeld).
De kans bestaat dus dat je als laatste in het blok te maken hebt gehad met laatste buizen (met lichte beschadigingen) op de bouwplaats, of met haastklus waardoor beschadigingen zijn ontstaan etc. Omdat zulke leidingen meestal wel met erg ruime bochten worden gelegd, zou je toch kunnen overwegen ze eruit te laten trekken en vervangen. Met verdeelpunten op de verdiepingen hoeft dat niet per se heel ingewikkeld te zijn. Ik zou in ieder geval een installatiebedrijf vragen de boel te inspecteren en advies uit te brengen. Dan weet je waar je het over hebt en kun je een gefundeerde keuze maken.

Materiaal bij mij is TeceFlex, aangelegd in 2006. Verzekeraar schakelde lekdetectiespecialist in, die vervolgens zelf andere partijen inschakelde voor de diverse werkzaamheden om het te fixen. DM me maar even als je naam en gegevens wilt. Ze zitten door heel Nederland zie ik. Ik zou dus zo’n partij inschakelen om de problemen als geheel in kaart te brengen.
toon volledige bericht
Nou, pluspunten voor Interpolis! Ik weet niet hoe gebruikelijk het is, maar dit vergeleken met "Je moet zelf alles regelen voordat wij in beweging komen" in mijn geval...

In ons geval zitten we in een hoekwoning. Geen idee of we het laatste huis van het blok waren. Anderzijds, zitten we wel midden in de wijk, en was het destijds een project van meer dan 100 huizen meen ik.

Ik krijg ook wat geluiden te horen dat stadsverwarming in de praktijk zelden in de 90 graden categorie zit (niet in Utrecht iig), dus dat dat niet gauw een oorzaak zou zijn voor deze lekkages (icm. kunststof leidingen). Dat sluit dan weer aan op @Pietervs z'n bericht. Anderzijds, @wortelsoft had toch wel ervaring dat stadsverwarming temperatuur + kunststof leiding tot lekkage leidde, hmmz....

@miciel @edsandje: ik had nog wat meer tekst op de buis gevonden:
"WTH Alu-Flex komo radiatorsluitsysteem"
"KIWA/TM/HN007"
"DVGW DW-8511AT2237"
"DW-8511AT2236"
"Pkt 2.4/4729 Pkt 3.1.1.3,IKP-UNI Stuttgart"

Ik meet hem zelf op 15mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Op de eerste en tweede verdieping zit de verdeler ook aangesloten met akb buis?
En is dit ook wth?
Vaak staat er op de buis wat de max temperatuur mag zijn.
Je kan contact opnemen met wth wat de specificaties zijn van deze buis.
Ik ken wth alleen van de vloerverwarming buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:06
Het klinkt redelijk bekend. Wij zitten in een appartementencomplex van 2005 en vrijwel alle bewoners hebben al 15 jaar last van PVC wat toendertijd nog veel werd verlijmd én de stalen ringen die toen gebruikt werden zijn niet goed. Toevallig zijn recent om die reden zelfs alle stamleidingen vervangen omdat er geen nieuwe installaties meer aangeloten mogen worden op dergelijke systemen en eigenlijk zelfs geen onderhoud meer aan de ketels gedaan mocht worden.

Intussen heb ik een hele berg vage kennissen, vrienden én familie met huizen uit die tijd met exact dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Shadow_Zero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is helaas niet zo eenvoudig.
Ik vind het wel vreemd/opvallend dat de buren er (nog) geen last van hebben.
Misschien loopt er bij jou heter of meer water door de leidingen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
edsandje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:22:
Op de eerste en tweede verdieping zit de verdeler ook aangesloten met akb buis?
En is dit ook wth?
Vaak staat er op de buis wat de max temperatuur mag zijn.
Je kan contact opnemen met wth wat de specificaties zijn van deze buis.
Ik ken wth alleen van de vloerverwarming buis.
Ik heb alle termen nog niet helder, maar jij had al vastgesteld dat dit AKB buizen zijn? Ik zal nog verder speuren, maar heb nergens een temperatuur er op zien staan. Er was ook nog een Eneco man langs geweest (die kon verder niks, want probleem 'na de unit' is voor de klant), maar die las af dat de temperatuur nu op 65 graden zat.

Via Google zag ik idd ook WTH alszijnde puur vloerverwarming, dus ik zat me al af te vragen of dat dezelfde leverancier dan is...
Google bracht me ook bij Henco pdfjes:
https://henco.pro/files/15-2432_NL__FR.pdf
https://www.henco.be/site...G2433%20NL%20%2B%20FR.pdf

maar geen idee of dat inderdaad gerelateerd is, en verder wat zegt...

@Dennisdn: was er in die tijd dan een overgang of zo, van metaal naar kunststof leidingen?
Wat werd er dan precies verlijmd aan die PVC buizen? En waar zitten die stalen ringen? (en wat was daar mis mee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:06
Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:46:
[...]

@Dennisdn: was er in die tijd dan een overgang of zo, van metaal naar kunststof leidingen?
Wat werd er dan precies verlijmd aan die PVC buizen? En waar zitten die stalen ringen? (en wat was daar mis mee?)
Toen was het heel gebruikelijk, alleen zijn er daarna andere inzichten gekomen.

De PVC-lijm die toen werd gebruikt raakt gewoon los. Van 40 appartementen zijn de baden en douchecabines al open gesloopt om daaronder koppelingen te vervangen. Ik heb filmpjes genoeg dat als de bovenburen het bad leeg lieten lopen, er bij mij uit de luchtafvoer een paar emmers water kwamen. (gelukkig zit die net boven de douchecabine).

De leidingen van verwarming hetzelfde verhaal, maar de grootste problemen werden veroorzaakt door roestende stalen ringen die de buizen aan elkaar drukken. Die gaan bewegen door warmte en koude. Bij ons vertaalde dat in losrakende afvoerbuizen = lekkages.

Ik heb zojuist de VVE-stukken erbij gepakt, daarin zeggen ze alleen dat alle stamleidingen én buizen + koppelingen naar de CV's vervangen moesten worden om aan de huidige wettelijk eis te voldoen zodat ketels weer vervangen en onderhouden kunnen worden. Helaas verwijzen ze niet naar een juridisch stuk daarover met meer technische info. De kosten staan er wel bij, om en nabij een ton voor het complex.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 17-03-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Dennisdn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Toen was het heel gebruikelijk, alleen zijn er daarna andere inzichten gekomen.

De PVC-lijm die toen werd gebruikt raakt gewoon los. Van 40 appartementen zijn de baden en douchecabines al open gesloopt om daaronder koppelingen te vervangen. Ik heb filmpjes genoeg dat als de bovenburen het bad leeg lieten lopen, er bij mij uit de luchtafvoer een paar emmers water kwamen. (gelukkig zit die net boven de douchecabine).

De leidingen van verwarming hetzelfde verhaal, maar de grootste problemen werden veroorzaakt door roestende stalen ringen die de buizen aan elkaar drukken. Die gaan bewegen door warmte en koude. Bij ons vertaalde dat in losrakende afvoerbuizen = lekkages.

Ik heb zojuist de VVE-stukken erbij gepakt, daarin zeggen ze alleen dat alle stamleidingen én buizen + koppelingen naar de CV's vervangen moesten worden om aan de huidige wettelijk eis te voldoen zodat ketels weer vervangen en onderhouden kunnen worden. Helaas verwijzen ze niet naar een juridisch stuk daarover met meer technische info. De kosten staan er wel bij, om en nabij een ton voor het complex.
toon volledige bericht
Ernstig dit :/
Maar als mijn stadsverwarmingsleidingen daadwerkelijk zonder koppelingen zijn gelegd, dan lijkt het wel een andere situatie...? (hier vooralsnog geen problemen met water, alleen verwarming)
Waar worden die ringen gebruikt? Ik weet niet of ik die ook zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-02 16:41
Herkenbaar verhaal, paar maanden geleden hetzelfde overkomen. We konden redelijk snel de oorzaak achterhalen, een leiding op de 2e verdieping had zichzelf losgetrokken uit de koppeling en water stroomde de mantelbuis in.
Sommige leidingen stonden te strak waardoor er niet voldoende ruimte is om krimp / uitzet op te vangen. Komt nu pas voor, na 18 jaar probleemloos te functioneren.

We hebben het voorlopig kunnen oplossen door de verdelers (gemonteerd op beugels) een centimeter lager te plaatsen waardoor er wat meer speling ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Ik heb alle termen nog niet helder, maar jij had al vastgesteld dat dit AKB buizen zijn? Ik zal nog verder speuren, maar heb nergens een temperatuur er op zien staan. Er was ook nog een Eneco man langs geweest (die kon verder niks, want probleem 'na de unit' is voor de klant), maar die las af dat de temperatuur nu op 65 graden zat.

Via Google zag ik idd ook WTH alszijnde puur vloerverwarming, dus ik zat me al af te vragen of dat dezelfde leverancier dan is...
Google bracht me ook bij Henco pdfjes:
https://henco.pro/files/15-2432_NL__FR.pdf
https://www.henco.be/site...G2433%20NL%20%2B%20FR.pdf

maar geen idee of dat inderdaad gerelateerd is, en verder wat zegt...

toon volledige bericht
Ja één van de foto's die je gepost hebt kan je zien dat er een aluminium laag in zit.
Het kan zijn dat Henco deze buis voor wth gemaakt heeft.
Er zijn er wel meer die leidingen en fittingen onder eigen merknaam verkopen.
Je zou een foto kunnen mailen naar wth en vragen wat de specificaties zijn.

Overigens lijkt mij het raar als ze leidingen gaan gebruiken in een project die niet geschikt zijn voor stadsverwarming.
Misschien is dat nog terug te vinden in bestek of tekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Goh.. gezien de locatie en bouwjaar..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zelfde verhaal bij een kennis van mij in de > jaar 2000 nieuwbouw. Uiteindelijk ook overal de vloer eruit moeten hakken voor fatsoenlijk herstel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Salento: He bah! Waar zat die koppeling?

@edsandje: Maakt het nog uit of het 3-laags of 5-laags is?

@jessy100: Hadden buren bij die kennis er ook last van, of was hij de enige? In dit geval Overvecht-Zuid trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
[quote]Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:59:

Op de 2e etage staat de verdeler voor de radiatoren van de 2e en 1e etage. De losgeschoten koppeling (de knelkoppeling op de flexibele buis) was van een radiator op de 1e. Water stroomde dus lekker naar beneden :P
Het te kort afzagen van de flexibele leidingen was volgens de loodgieter een veel voorkomend probleem, in combinatie met het krimpen / uitzetten door het temperatuurverschil trekken de leidingen zichzelf op een gegeven moment los uit de knelkoppeling.

[ Voor 0% gewijzigd door Salento op 17-03-2022 12:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Salento schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
[quote]Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:59:

Op de 2e etage staat de verdeler voor de radiatoren van de 2e en 1e etage. De losgeschoten koppeling (de knelkoppeling op de flexibele buis) was van een radiator op de 1e. Water stroomde dus lekker naar beneden :P
Het te kort afzagen van de flexibele leidingen was volgens de loodgieter een veel voorkomend probleem, in combinatie met het krimpen / uitzetten door het temperatuurverschil trekken de leidingen zichzelf op een gegeven moment los uit de knelkoppeling.
Ah ok, dus dat betrof de koppeling bij de verdeler, en niet een koppeling in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salento
Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Ah ok, dus dat betrof de koppeling bij de verdeler, en niet een koppeling in de vloer?
Voor zover bekend hebben wij geen koppelingen in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Shadow_Zero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:59:

@edsandje: Maakt het nog uit of het 3-laags of 5-laags is?
Nee in principe niet, het gaat om welke temperatuur die leiding maximaal kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Inmiddels is er een klusser langsgeweest die al diverse klussen hier in huis heeft gedaan, en die heeft het nu toch maar afgedopt. Hij vertrouwde de koppeling bij de verdeler overigens toch niet... Maar ik zou denken dat als het lek daar zit, de loodgieter eerder dat zou hebben geconstateerd (aanname)...

Er schoot me ook weer te binnen dat bij de eerste lekkage nog met apparatuur de druk van de leiding was gemeten (oid). De druk viel weg, dus was de conclusie dat de leiding in de vloer echt lek was. Wellicht kan ik deze actie ook nog bij de twee andere lekkende leidingen uitvoeren.

We hebben nu iig weer verwarming in de rest van het huis (hoewel we deze dagen de thermostaat eigenlijk niet aan draaien). En we kunnen nog eens extra bevestigen of het daadwerkelijk deze leiding is die lekte.

Overigens stelde deze man voor om een bypass te maken in de badkamer, ipv. te gaan hakken. Zou misschien ook nog een praktische optie zijn, het is een vrij korte route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 12:00
Ik denk dat als er een lekkage is ontstaan door een knelkoppeling, in of achter een muur, (gedaan door een DHZ), de verzekering helemaal niet betaald.
Knelkoppeling zijn niet toegestaan in muren. Wel een geperste koppeling (die een erkende loodgieter gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Volledigheidshalve, dan hebben we het over de koppeling(en) bij de verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uzK0AM0m.jpg

In de vloer zou verder geen koppelingen moeten zitten, heb ik mij laten vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-03-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Dixie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:17:
Ik denk dat als er een lekkage is ontstaan door een knelkoppeling, in of achter een muur, (gedaan door een DHZ), de verzekering helemaal niet betaald.
Knelkoppeling zijn niet toegestaan in muren. Wel een geperste koppeling (die een erkende loodgieter gebruikt).
Dan moet de accu perstang en de bekken ook gekeurd zijn. En volgensmij gebeurd dat ook niet veel/altijd. Uponor is dacht ik elk jaar en viega 3 jaar of 20000 persingen.
De kosten zijn niet probleem. Alleen je bent je tang 1 tot 2 weken kwijt.

De onze moeten ook weer.

Daarnaast moet je eigenlijk je leidingen testen

Met een afperspomp zet je er flink wat bar op en na de koffiepauze kijk je of je drukverlies hebt.

Dat ding heeft mij al een keer gered van een catastrofe. De cementdekvloer legger had met de bats een snee van 2 cm in een leiding gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Rofdof schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Dan moet de accu perstang en de bekken ook gekeurd zijn. En volgens mij gebeurd dat ook niet veel/altijd. Uponor is dacht ik elk jaar en viega 3 jaar of 20000 persingen.
De kosten zijn niet probleem. Alleen je bent je tang 1 tot 2 weken kwijt.
Dat is een issue voor de aannemer c.q. loodgieter en niet voor de consument. Dat zal hem totaal niet boeien, of de apparatuur gekeurd is of niet. Als het maar op de goed is gemaakt met de juiste spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 21:35
Dixie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:17:
Kun je dat "niet toegestaan" eens onderbouwen met een linkje naar een bron die dat aantoont?
Infobladen of een norm bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
officieel zouden er geen koppelingen in de vloer mogen zitten.. maar wat niet mag en wat er daadwerkelijk gebeurd..

net als de steunhulzen en wicu buis.. ook al de nodige verbindingen (soldeer & knel) gezien waar die ook vergeten waren.. en tja zolang het niet lekt.... zal er geen haan naar kraaien

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 21:35
SMSfreakie schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:55:
officieel zouden er geen koppelingen in de vloer mogen zitten.. maar wat niet mag en wat er daadwerkelijk gebeurd..

net als de steunhulzen en wicu buis.. ook al de nodige verbindingen (soldeer & knel) gezien waar die ook vergeten waren.. en tja zolang het niet lekt.... zal er geen haan naar kraaien
"Officieel" zeg je, welke instelling of instantie hebben we het dan over? Heb jij dan een linkje o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Ik heb geen link o.I.d maar heb dat van een installatiemonteur gehoord.
Dat is ook zo, maar als er een lekkage is en de expert van de verzekering komt langs (omdat er een schadeclaim ligt) dan kan het verhaal wel eens anders uitpakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Dixie op 19-03-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Klein updateje;

Na het afdoppen geen lekkage meer gehad, dus, ook al dachten we het al zeker te weten, bij deze nog eens extra bevestigd.

Ook een reactie van WTH gekregen:
De buis is uitermate geschikt voor stadsverwarming, de Alu-Flex buis is voorzien van een aluminium laag aan de binnenkant van de buis. Onze huidige buis kan max. 6 bar hebben, de buis die bij u gelegd is kan zelfs 10 of 15 bar hebben. De kans dat de buis zelf kapot is, lijkt ons dus sterk in dit geval. Het zou kunnen zijn dat er eerder al reparaties aan de buis zijn gedaan en dat er een koppeling is gaan lekken. Dit zou opgelost kunnen worden door een stuk restbuis en een aantal knelkoppelingen te plaatsen, zodat de lekkage verholpen wordt.
En inmiddels ook een afspraak gepland met NovaTube. Echter kan het NovaTube systeem alleen worden toegepast als er 14mm buizen liggen, en waarschijnlijk betreft het 16mm buizen, dan blijft het hakwerk :/

@Rofdof: Ah, dat heet een afperspomp! Ga ik vragen of hij die ook heeft, kunnen we in ieder geval (extra) bevestigen dat de leiding lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ben hier weer een beetje tijd aan het in steken.

NovaTube kon helaas niks betekenen, gezien er al 16mm buizen in de mantel lagen. Dus zij stelden ook dat het een heel vervelend probleem is en dat het hakken en breken wordt.

Nu is er een nieuwe klusser langs geweest die het toch heeft over de leidingen er uit trekken en er nieuwe door heen trekken/persen (?). Ik kwam het toevallig hier ook in een andere topic tegen DutchWing in "Lekkage bij leiding naar Radiator, goedkope reparatie", van @DutchWing

Dus dat vind ik een beetje verwarrend worden, dat de ene loodgieter/klusser zegt dat je een leiding er uit kunt trekken, en dat een andere weer zegt dat je dat absoluut niet gaat lukken.

Andere tip was nog om infrarood verwarming te overwegen. Oude radiator verwijderen en vervangen voor een elektrische. Moet ik nog in verdiepen, maar je zult dan iig geen last hebben lekkages (en hij claimde dat het goedkoper stoken is). Voor de badkamer zou ik het nog wel jammer vinden, die hebben in 2016 nog vernieuwd, met een mooie horizontale cordivari radiator :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Shadow_Zero schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:55:

NovaTube kon helaas niks betekenen, gezien er al 16mm buizen in de mantel lagen. Dus zij stelden ook dat het een heel vervelend probleem is en dat het hakken en breken wordt.

Nu is er een nieuwe klusser langs geweest die het toch heeft over de leidingen er uit trekken en er nieuwe door heen trekken/persen (?). Ik kwam het toevallig hier ook in een andere topic tegen DutchWing in "Lekkage bij leiding naar Radiator, goedkope reparatie", van @DutchWing

Dus dat vind ik een beetje verwarrend worden, dat de ene loodgieter/klusser zegt dat je een leiding er uit kunt trekken, en dat een andere weer zegt dat je dat absoluut niet gaat lukken.

Andere tip was nog om infrarood verwarming te overwegen. Oude radiator verwijderen en vervangen voor een elektrische. Moet ik nog in verdiepen, maar je zult dan iig geen last hebben lekkages (en hij claimde dat het goedkoper stoken is). Voor de badkamer zou ik het nog wel jammer vinden, die hebben in 2016 nog vernieuwd, met een mooie horizontale cordivari radiator :/
Sorry foutje!

Bedoelde PE-RT buis, gewoon de doorzichtige kunststof buis zonder aluminium mantel.

Heb mijn reactie daarin ook gelijk aangepast.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
@Shadow_Zero

Ik zou toch vloerverwarming serieus overwegen in jouw situatie.

Vanuit de meterkast 2 leidingen naar boven ergens in een hoek, of infrezen.
En dan beneden een verdeler voor beneden en boven een verdeler voor boven.

Mijn broer heeft recent van WarpSystems vloerverwarming laten leggen.
Dit heeft een opbouwhoogte van 15mm.

Het is in zijn geheel in 1 dag gelegd en aangesloten.
Toen is er een dag erop egaline overheen gegaan.
En 3 weken later is de pvc vloer gelegd.

Voordeel van vloerverwarming is dat je huis merkbaar veel behaaglijker is op lagere temperatuur.

Maar ook ben je meer toekomst bestendig.
Ga je ooit aan een warmtepomp, dan is dat mogelijk zonder weer flink te verbouwen.

Ja het is even kl*te dat je je huis even uit moet, of boven moet bivakkeren als ze beneden bezig zijn en vize versa. Maar je bent dan wel in een keer klaar voor de aankomende decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Shadow_Zero schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:55:

Ik zou die loodgieter gewoon uitnodigen en laten proberen? Lijkt me een gevalletje "nee heb je, ja kun je krijgen". Als het niet lukt zijn alle andere oplossingen nog steeds open.

"infrarood verwarming" is overigens gewoon elektrische verwarming. Dat is ongeveer 2x zo duur als stoken op gas, of 4x zo duur als stoken met een warmtepomp. Alléén als je dit gebruikt als plaatselijke verwarming (bijv om alléén je werkplek, of alléén de douche op te warmen) zodat je niet je hele huis/de hele ruimte warm hoeft te stoken, kun je hiermee kosten besparen. Als vervanging voor een radiator is het alleen maar stinkend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
mcDavid schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:42:
[...]

Ik zou die loodgieter gewoon uitnodigen en laten proberen? Lijkt me een gevalletje "nee heb je, ja kun je krijgen". Als het niet lukt zijn alle andere oplossingen nog steeds open.

"infrarood verwarming" is overigens gewoon elektrische verwarming. Dat is ongeveer 2x zo duur als stoken op gas, of 4x zo duur als stoken met een warmtepomp. Alléén als je dit gebruikt als plaatselijke verwarming (bijv om alléén je werkplek, of alléén de douche op te warmen) zodat je niet je hele huis/de hele ruimte warm hoeft te stoken, kun je hiermee kosten besparen. Als vervanging voor een radiator is het alleen maar stinkend duur.
Wat ik zo apart vind is dat er een aantal stellig zijn dat het onmogelijk is. En de ander weer zegt dat het misschien wel mogelijk is. Maar als NovaTube zegt dat het niet mogelijk is, zij lijken toch wel extra kennis/ervaring op dit vlak te hebben... Evengoed, proberen kan altijd I guess (tenzij ik iets niet weet en er nog meer kapot kan gaan ^^; ).

Wel vreemd dat deze persoon aangeeft dat Infrarood verwarmen goedkoper is dan. Het gaat nu om twee slaapkamers en een badkamer. Idealiter, als we de verwarming aanzetten, verwarmt het wel de hele ruimte (denk ik).

Ook enig idee hoe dat bij airco zit? Waren we een paar jaar geleden met offertes bezig, en was er ook iemand die de hele tijd zei dat verwarmen via airco veel goedkoper is.

@FRANQ Bedankt voor de input, maar vloerverwarming spreekt mij in z'n algemeenheid niet aan en is voor ons huis (deze inrichting) gewoon niet praktisch. We hebben de afgelopen jaren ook nogal wat voor onze kiezen gekregen, dus we willen vooral even rust in ons leven en het koppie (zoveel als mogelijk iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
@Shadow_Zero

Een airco is een lucht-lucht warmtepomp.
De warmtepompen waar je vaak over hoort zijn Lucht-water of water-water.

de werking is hetzelfde, aan de ene kant zit een verdamper en aan de andere kant een condensor, met daartussen een pomp.
Door dat principe kan hij warmte van de ene naar de andere kant verplaatsen.

Een airco en warmtepomp hebben beide een COP die kan oplopen tot ~ 5
Dat houd in dat als je 1kw elektriciteit erin stopt dat er 5kw warmte (of koude) uit zou kunnen komen.
Realistischer is om te rekenen met 3, omdat met koude buitentemperaturen de COP nogal afneemt.
Het zou met vorst zo maar op 2 kunnen uit komen.

Maar dan is hij nog steeds zuiniger dan infra-rood of een elektrische kachel.

Infra rood is vooral handig voor plaatsen waar je niet de ruimte wil opwarmen.
Zoals de badkamer, hang daar een ir paneel aan het plafond, aan je lichtschakelaar en je hebt het daar lekker warm als je in je blootje staat, terwijl de badkamer maar 17/18 graden is.

Ik snap de installateurs wel dat ze niet al te hoge verwachtingen willen scheppen of de leidingen uit de mantelbuis kunnen trekken en de nieuwe er weer in kunnen krijgen.

1 scherpe bocht en je krijgt de nieuwe er niet in.

Leidingen in zicht is ook geen ramp, nu lijkt het heel lelijk maar als ze er eenmaal zitten dan let je er niet meer op.

Ik weet niet of je een kruipruimte hebt, maar de benedenverdieping zou je geheel kunnen laten aanleggen via de kruipruimte.

Vaak is er in een huis een leidingkoker die van zolder tot in de kruipruimte gaat, daar zou je leidingen doorheen kunnen trekken.
En dan boven vanuit het plafond naar elke radiator toe gaan. met een ringleiding op zolder.

Als er geen leidingkoker is doe je ze ergens in een hoekje, en dan maak je later van multiplex een L die je er omheen zet. deze wit schilderen of in de kleur van de muur (of mee behangen) en dan valt het echt niet meer op.
Pagina: 1