Hoe internetkabel leggen naar schuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:41
Sinds kort heb ik een huis in Denemarken met een schuur die zo'n 20 meter van mijn huis vandaan ligt. De schuur is meer een klein appartementje wat we willen gebruiken om vrienden en familie over te laten komen. Nu wil ik hier ook graag een router plaatsen zodat men daar gebruik kan maken van draadloos internet en bekabeld internet (aardig wat mensen die daar een paar weken per jaar komen om te werken), maar ik heb geen idee hoe ik hieraan kan beginnen.

Het enige wat ik kan bedenken, is om een sleuf te graven en hier een pvc pijpje inleggen met een CAT6 UTP kabel hierin. Echter is er een gedeelte betegeld en zou ik om dat de ontwijken van mijn huidige router naar de schuur ongeveer 40 strekkende meters moeten gebruiken.

Qua huidige bekabeling loopt er niets van het huis naar de schuur, dus ik kan ook geen bestaande leidingen gebruiken om een kabel door te trekken).

Iemand tips en of ideeën hoe ik dit goed kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
zowel 20 als 40 meter is geen enkel probleem voor een ethernetverbinding.

Een gat graven en een buis leggen is (persoonlijk) de mooiste optie.

Alternatief:
- buis/kabel niet ingraven maar ergens langs een schutting oid leggen. Makkelijk maar niet echt mooi of robuust
- Wifi straalverbinding opzetten tussen de 2 gebouwen (zichtverbinding aan te raden)

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 09-03-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:37
Een CAT5E kabel mag maximaal 100 meter lang zijn, voor langere afstanden moet je glasvezel gebruiken.
De te gebruiken kabel moet geschikt zijn om in de grond te liggen, of je moet de kabel in een buis plaatsen.
Let erop dat je een goede kwaliteit kabel aanschaf.
Zorg dat de kabel minstens 60cm onder het oppervlak ligt.
Je kan de geul die je nodig hebt met de hand graven (goede workout) of een kleine graafmachine huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:06
Zoiets kan ook een oplossing zijn:
https://eu.store.ui.com/c...ilding-to-building-bridge
spaart weer graaf werk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Rioleringsbuis van 32mm leggen en daar een cat 6 UTP kabel met massieve aders inleggen, wel de buis netjes verlijmen en niet alleen in elkaar schuiven.
Aan de uiteinden bochtjes aanlijmen en boven de grond uit laten komen.
Kabel aan beide zijden afmonteren op wcd (geen RJ45 aanknijpen).
Als alles werkt afdichten met purschuim zodat er geen water (condens) in kan komen.

Geen router plaatsen een switch met een patchkabel op de wcd aansluiten en een accesspoint voor de wifi op de switch aansluiten.
Geen router gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 23:36

Glewellyn

is er ook weer.

Afhankelijk van de elektrische aansluiting van de schuur zou je ook kunnen proberen of je met een powerline-setje een redelijke verbindingssnelheid krijgt.

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 14:51
ik zou gewoon een slagvast buis pakken

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:37
Ik zou naar een kabel zoeken met de juiste specificaties (die bijv: tegen vorst kan).
bijvoorbeeld deze https://www.conrad.com/p/...ack-sold-per-metre-607816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En als je dan tóch bezig bent.... Trek meteen meerdere kabels door je leiding(en) ;)

Niks zo lullig als ALLES weer uit de grond te mogen graven doordat er ergens kabelbreuk opgetreden is óf dat de buis verzakt is waardoor je er niet meer doorheen kunt komen met een trekveer / trekdraad.

Ik heb hier 4 (nog NIET gebruikte) glaskabels, dus 8 aders + 4 CAT6A kabels in gegraven liggen.... PoE over glas werkt niet :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:10

Agent47

I always close my contracts.

Gewoon een gat graven en door een buis / goot. Leg er meteen een stuk of 4 voor de zekerheid. Je kunt met Cat 5 tot 100m, dat zou het probleem niet moeten zijn.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:07:
wel de buis netjes verlijmen en niet alleen in elkaar schuiven.
dat is het enigste dat ik niet zou doen ivm eventuele bewegingen van de grond.
dus moffen met ruber. zo kan de buis enige beweging maken zonder te breken mocht de grond ooit zakken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ingraven en door een buis laten lopen is idd de netste oplossing. Ik ben zelf echter bij zulk soort zaken ook wel eens van de meer pragmatische oplossingen. Op zo'n kabel staat geen hoogspanning en het gaat hier niet om een cruciale verbinding, dus je zou hem ook gewoon zoals iemand anders al aangeeft over de grond ergens langs laten lopen. Evt. met een pvc-buis er omheen voor de stevigheid. Gaat vast jaren goed en scheelt heel wat graafwerk. Over 20 meter (je noemt ook al 40) een sleuf graven van minstens 60cm diep daar ben je met je handschepje wel even mee bezig. Wel netste oplossing, dat ontken ik niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 09-03-2022 14:28 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:20
Vorig jaar dezelfde uitdaging gehad, ga niet voor een PVC rioleringsbuis met allerlei bochten etc. Ga voor een flexibele dubbelwandige pijp, ik heb er 1 van 8cm diameter. Voordeel is dat ik meerdere kabels heb getrokken en voor in de toekomst ook ruimte is voor uitbreiden. Omdat het een flexibele pijp is heb je geen 45 graden bochten maar kan je het geleidelijker laten afbuigen waardoor je minimale hoeken hebt en de binnenzijde is extra glad.

En deze heeft meteen een trekveer om de boel makkelijk door te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCeQ96POpgIGG0RkubaCSYpmdXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FiYEie28hTlRcFTp53VFhuI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 09-03-2022 14:38 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
jack zomer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:25:
[...]

dat is het enigste dat ik niet zou doen ivm eventuele bewegingen van de grond.
dus moffen met ruber. zo kan de buis enige beweging maken zonder te breken mocht de grond ooit zakken.
Onzin daar is rioleringsbuis juist voor gemaakt, als dat een issue zou zijn zouden overal problemen met de riolering zijn.
Bewegingen in de grond zijn nooit zo plaatselijk dat een zo'n buis kan breken, die dingen zijn behoorlijk sterk en rubber moffen gaan altijd kapot en/of gaan lekken.

En die geribbelde buis is een ramp om een kabel in te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2022 14:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Onzin daar is rioleringsbuis juist voor gemaakt, als dat een issue zou zijn zouden overal problemen met de riolering zijn.
Bewegingen in de grond zijn nooit zo plaatselijk dat een zo'n buis kan breken, die dingen zijn behoorlijk sterk en rubber moffen gaan altijd kapot en/of gaan lekken.
nee, jij vind het onzin. dat is wat anders dan dat het onzin is...

https://www.voskunststoff...handleiding-tips-en-info/
Binnenshuis worden pvc buizen met lijm aan de pcv hulpstukken vastgemaakt dit noemt men pvc afvoer lijmverbinding en buitenshuis worden buizen en pvc hulpstukken manchet gebruikt dit is afvoer pvc manchetverbinding. Zowel binnen als buiten worden de sterkte klasse SN4 verwerkt. Bij zware belasting bv onder een oprij pad of parkeerplaats waar zwaar verkeer over rijdt wordt SN8 buizen en hulpstukken gebruikt.
denk je trouwens dat rioolbuizen onder de straat verlijmt zijn???

dat was hem trouwens voor mij...verdere discusie is wat mij betreft offtopic en onnodig.
als je het na het uitzoeken nog steeds onzin vind, dan vind ik dat helemaal goed.

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 09-03-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:35
Orangelights23 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:54:
Het enige wat ik kan bedenken, is om een sleuf te graven en hier een pvc pijpje inleggen met een CAT6 UTP kabel hierin. Echter is er een gedeelte betegeld en zou ik om dat de ontwijken van mijn huidige router naar de schuur ongeveer 40 strekkende meters moeten gebruiken.
Kabel/buis is ook onder de tegels te schieten, al moet je dan iemand vinden die niet de hoofdprijs vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hier een alternatief:

pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit

Ik heb ze niet 1-op-1 vergeleken, maar er zijn meer 802.11ad producten op de markt volgens mij. Geen idee of deze dingen ook buiten kunnen worden geplaatst bijvoorbeeld als dat gewenst is.

Edit: of moet je ze juist buiten gebruiken? Weet jij dat @dion_b?

[ Voor 5% gewijzigd door Real op 09-03-2022 17:10 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:20
Ben(V) schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:45:
[...]

En die geribbelde buis is een ramp om een kabel in te trekken.
De geribbelde buis zit een gladde zwarte laag juist om kabels gemakkelijk te trekken, ribbels zitten enkel aan de buitenzijde. Deze zijn er speciaal voor gemaakt…

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Real schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:08:
[...]

Hier een alternatief:

Ik heb ze niet 1-op-1 vergeleken, maar er zijn meer 802.11ad producten op de markt volgens mij. Geen idee of deze dingen ook buiten kunnen worden geplaatst bijvoorbeeld als dat gewenst is.

Edit: of moet je ze juist buiten gebruiken? Weet jij dat @dion_b?
Dat ding is IP55 geceritificeerd, dat is meer dan goed genoeg voor outdoor-gebruik. Dat zou ik sowieso wel doen als je dit oveweegt, 60GHz gaat zeer slecht door obstakels, line-of-sight moet echt line-of-sight zijn, dus van buitenmuur naar buitenmuur.

IMHO dure oplossing met relatief lage performance (1Gbps) en als graven prima mogelijk is, al moet je 40m omleggen, zou ik dat doen, vooral met oog op toekomst - ik heb geen idee wat de eisen over 10 jaar gaan zijn, wel dat de kans dat je het met een huidge bedrade optie (goed voor 10Gbps) gaat kunnen beter zal zijn, en dat als dat niet het geval is, het veel goedkoper is om een nieuwe kabel (glas?) te trekken door dan bestaande buis, dan dan een nieuwe draadloze oplossing te doen, of dan alsnog een buis in te graven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:58:
[...]
Dat ding is IP55 geceritificeerd, dat is meer dan goed genoeg voor outdoor-gebruik. Dat zou ik sowieso wel doen als je dit oveweegt, 60GHz gaat zeer slecht door obstakels, line-of-sight moet echt line-of-sight zijn, dus van buitenmuur naar buitenmuur.
Maar weet jij of ze ook binnen kunnen? Ik kan dat eigenlijk nergens goed vinden. (mild offtopic dit, ik weet het)

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Real schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 18:01:
[...]

Maar weet jij of ze ook binnen kunnen? Ik kan dat eigenlijk nergens goed vinden. (mild offtopic dit, ik weet het)
Ja, uiteraard kunnen ze ook binnen - dat is juist makkelijker - zolang ze ononderbroken line-of-sight hebben en de opstelling helemaal vast is (want je moet ze richten). De blurb zegt dat ze door sommige glas kunnen gaan, ik zou daar niet hard op rekenen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 14:53
Als er nog geen kabels van het huis naar de schuur liggen, hoe is daar dan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Wat een grote hoeveelheid reacties, dank daarvoor! Ik heb ze allemaal doorgelezen en mijn ideeën gingen al aardig de juiste richting in.

@PheraX Goede vraag, de schuur heeft een eigen elektrische installatie en is vanuit de straat aangesloten. Alles ligt er (water, afvoer, stroom), behalve een internetaansluiting. Gemeente wilt dit ook niet gaan leggen omdat het officieel een bijgebouw is en geen hoofdgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel afhankelijk van hoe belangrijk vindt je het en hoeveel wil je investeren dat als je een gewone Utp kabel gebruikt deze waarschijnlijk ook een aantal jaar zal werken. Zelfs als je hem niet diep ingraaft. Bij mijn broer ligt er al jaren een door de dakgoot naar de buren, dus ook in de zon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:19

lasharor

7 december 2004

jack zomer schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:03:
[...]

nee, jij vind het onzin. dat is wat anders dan dat het onzin is...

https://www.voskunststoff...handleiding-tips-en-info/

[...]

denk je trouwens dat rioolbuizen onder de straat verlijmt zijn???

dat was hem trouwens voor mij...verdere discusie is wat mij betreft offtopic en onnodig.
als je het na het uitzoeken nog steeds onzin vind, dan vind ik dat helemaal goed.
Als PM binnen een concern dat buizen en fittingen maakt zeg ik:

aanleggen met rubber moffen = inwikkelen met iets van folie. Het kan -theoretisch- voorkomen dat wortels van bomen/planten tussen die rubber in de buis komen. Dat wil je niet.

Aanleggen met PVC = Goed zorgen dat de buis schoon is voordat je pvc lijmmiddel gebruikt

Voor deze toepassing maakt het in beide gevallen écht niet zoveel uit welk materiaal je gebruikt. Zowel qua belasting als het risico op aardverschuivingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:15
Waarom niet UTP grondkabel?
https://www.elektramat.nl/ftp-cat-6-grondkabel-per-meter/
Gleuf graven (diep genoeg) kabel erin en geen geklooi met buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
EricTC schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:25:
Met een buis kan je later nog iets doorheen trekken. Stel dat de kabel niet meer werkt door blikseminslag oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 23:47

discy

Cloud Architect

EricTC schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:25:
Ik zou ook gewoon een simpele grondkabel pakken en 'm netjes langs je huis/schuur/onder de tegels etc leggen. Als die stuk gaat is makkelijk te vervangen en kun je altijd nog "echt goed" / ingewikkeld gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zou cat6a pakken en de kortste route pakken, 60cm diep bij voorkeur in een (verlijmde) buis met tegels op de buis .. als je een keer wild gaat graven is de kans dat je de buis beschadigd zeer kleiner

minimaal 2x of meer is beetje aanjezelf
cat6a is 10gbit .. (mits goed aangesloten en kabel niet te lang) daar hoef je je ook nooit meer zorgen over te maken
Orangelights23 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:24:
@PheraX Goede vraag, de schuur heeft een eigen elektrische installatie en is vanuit de straat aangesloten. Alles ligt er (water, afvoer, stroom), behalve een internetaansluiting. Gemeente wilt dit ook niet gaan leggen omdat het officieel een bijgebouw is en geen hoofdgebouw.
Als het lager / hoger ligt zou je zelfs kunnen overwegen om bv elektrisch, water en afvoer te koppelen. bv met een 0-1 schakelaar .. maar dat ligt aan je situatie of dat handig is .. de kosten zijn verwaarloosbaar moment dat je het nodig hebt is het terugverdient ..

ik heb bv zoiets gedaan met mijn schuur (10m afstand) met paar faciliteiten .. achteraf wellicht beter de afvoer erbij kunnen doen maar ja ach .. kan nog .
als ik PV op de schuur kwijt kan dan is dat een simple optie die niet al te veel kosten met zich mee zal brengen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
Heb je Line of sight ? Pak dan een setje NanoStation Loco M5's.

Kost je 150 euro + wat losse euro's voor kabeltjes. En hooguit 2/3 uurtjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat je niet zomaar 2 "huizen" (lees: gebouwen met een eigen stroomaansluiting op het net) mag verbinden via utp. Kan het topic niet meer terugvinden, dus misschien heb ik het verkeerd onthouden, maar er zijn vast experts hier die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 11:32

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Hint: het zit in de naam :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:21
eLScha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:12:
Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat je niet zomaar 2 "huizen" (lees: gebouwen met een eigen stroomaansluiting op het net) mag verbinden via utp. Kan het topic niet meer terugvinden, dus misschien heb ik het verkeerd onthouden, maar er zijn vast experts hier die dat kunnen bevestigen of ontkrachten.
Dit topic?
Gebouwen verbinden middels UTP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Want? Lengte is <55m, dus er is geen toegevoegde waarde van Cat6A boven Cat6.
eLScha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:12:
Je riskeert aardeproblemen. UTP is niet zozeer het probleem, koperen Ethernetadapters hebben om exact deze reden galvanische scheiding. Probleem treedt op zodra je gaat kloten met shielded kabels en dan aan beide kanten de shielding geaard aansluit (wat je sowieso niet moet doen, ook niet in enkele woning).

Geen enkele risico op dit soort gedoe, icm immuniteit voor problemen rondom blikseminslag, zou een reden kunnen zijn om glas te overwegen. Ik zou zelf in vergelijkbaare situatie inderdaad ook neigen naar glas in een ingegraven buis - maar switches waar je glas op aan kunt sluiten kosten in de regel meer (in aanschaf en verbruik) dan eenvoudige koper-only switches. Ik heb toch al dat soort zooi in gebruik, maar zo niet is het een argument voor eenvoudige U/UTP (en dus *geen* S/FTP) door die buis.
Frogmen schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:45:
Bedenk wel afhankelijk van hoe belangrijk vindt je het en hoeveel wil je investeren dat als je een gewone Utp kabel gebruikt deze waarschijnlijk ook een aantal jaar zal werken. Zelfs als je hem niet diep ingraaft. Bij mijn broer ligt er al jaren een door de dakgoot naar de buren, dus ook in de zon.
Ja, dat kan goed gaan. Maar ook niet. Er is een groot verschil tussen shit die je voor eigen gebruik misschien doet en dingen die je een ander veilig kunt aanraden. Iets als dit zit vierkant in eerste categorie, ik zou het zeker niet aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:41:

[...]

Ja, dat kan goed gaan. Maar ook niet. Er is een groot verschil tussen shit die je voor eigen gebruik misschien doet en dingen die je een ander veilig kunt aanraden. Iets als dit zit vierkant in eerste categorie, ik zou het zeker niet aanraden.
Het is maar net hoe je erin staat, daarom begin ik ook met de vraag hoe belangrijk vindt je iets. Ik kan niet in iemands portemonnee kijken. Dan is het wel zo eerlijk om het andere uiterste van wat kan ook aan te geven zodat iemand een gebalanceerde keuze kan maken. Bedrijfsmatig maak ik ook andere keuzes, maar dat heeft alles te maken met risico afwegingen.
De vraag is wat kan, en dit kan ook. Als je anders iemand in moet huren om een mantelbuis in te graven waardoor het project te duur wordt dan kan het een alternatief zijn. Zeker als het ook geen ramp is als het even niet werkt.
In Nederland zullen we geen glasvezel kabel aan een bovengrondse electriciteitskabel vast maken langs een weg. Toch is mijn zus in Noorwegen er heel blij mee en is het voor de provider een goede manier.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Want? Lengte is <55m, dus er is geen toegevoegde waarde van Cat6A boven Cat6.

Je riskeert aardeproblemen. UTP is niet zozeer het probleem, koperen Ethernetadapters hebben om exact deze reden galvanische scheiding. Probleem treedt op zodra je gaat kloten met shielded kabels en dan aan beide kanten de shielding geaard aansluit (wat je sowieso niet moet doen, ook niet in enkele woning).
Ik haal niet uit je verhaal of je dat nu juist aan beide kanten WEL of NIET aan moet sluiten op een aarde(pen) oid in de meterkast .. dat je bij een bliksem inslag niet als geleider wilt dienen naar een naastgelegen object lijkt me een no brainer .. hoe je dat doel bereikt vind ik wat vaag uitgelegd

10gbit op 250mhz of 10gbit op 500hz oid zit op max 25m volgens mij ..en dat kan TS ook doen alleen dat zorgt voor meer werk, heeft niet zijn voorkeur. zit ook in lijn met onderstaande opmerking.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35
Lawwie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:48:
[...]

Hint: het zit in de naam :9
offtopic:
Ethernet heeft niks met het medium te maken waarover je het transporteert ;)

Ik zou lekker glas pakken tussen die twee gebouwen, al was het al vanwege geen effect bij blikseminslag of aardelus.

Voor minder 150 euro (of 1100 Deense Kartofler) heb je 2 mediaconverters met BX SFP en een flink aantal meters simplex LC kabel. Wel even door een flexibele buis leggen tussen de 2 gebouwen en klaar is @Orangelights23

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Ik haal niet uit je verhaal of je dat nu juist aan beide kanten WEL of NIET aan moet sluiten op een aarde(pen) oid in de meterkast .. dat je bij een bliksem inslag niet als geleider wilt dienen naar een naastgelegen object lijkt me een no brainer .. hoe je dat doel bereikt vind ik wat vaag uitgelegd
Twee aparte use case:
Aardeverschillen vermijden:
Dat doe je door SFTP shielding maar aan één van de twee kanten aan te sluiten op aarde (zoals gezegd altijd de richtlijn om gedonder te voorkomen, of gewoon U/UTP te gebruiken zonder shielding en dus ook zonder risico op aarde problemen)

Inductie bij blikseminslag voorkomen:
Dat gaat alleen met niet-geleidende kabels.
10gbit op 250mhz of 10gbit op 500hz oid zit op max 25m volgens mij ..en dat kan TS ook doen alleen dat zorgt voor meer werk, heeft niet zijn voorkeur. zit ook in lijn met onderstaande opmerking.
10Gbase-T, enige gangbare 10Gbit-over-twisted-pair-koperstandaard doet het in-spec tot en met 55m. Rest is academisch interessant, maar niet practisch relevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:53:
Aardeverschillen vermijden:
Dat doe je door SFTP shielding maar aan één van de twee kanten aan te sluiten op aarde (zoals gezegd altijd de richtlijn om gedonder te voorkomen, of gewoon U/UTP te gebruiken zonder shielding en dus ook zonder risico op aarde problemen)
klinkt logisch, maar denk dat je redelijk geneigd bent om het toch te doen.. als je er even niet bij stil staat.

thx voor uitleg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:08:
[...]

klinkt logisch, maar denk dat je redelijk geneigd bent om het toch te doen.. als je er even niet bij stil staat.
Klopt. Dat is ook een van de voornaamste manieren waarop het met S/FTP mis gaat, en waarom U/UTP dus voor gemiddelde gebruiker minder storingsgevoelig is (want grootste stoorbron zit tussen toetsenbord en stoel ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:56:
[...]

Klopt. Dat is ook een van de voornaamste manieren waarop het met S/FTP mis gaat, en waarom U/UTP dus voor gemiddelde gebruiker minder storingsgevoelig is (want grootste stoorbron zit tussen toetsenbord en stoel ;) )
nah groter probleem is de aanname dat men aanneemt dat de andere kant exact weet wat jij bedoelt .. of zich juist minderwaardig voelt als het (voor hem/haar) nog een keer uitgelegd word ..

ach goed vrijdag "BIER !"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Dank voor de tips allen! Ik heb wat zaken uitgezocht en ivm een bevroren grond elke winter (woon aardig noordelijk in Denemarken) wordt geadviseerd om toch geen leidingen te graven.

Beste alternatief is een mesh netwerk, lijkt me. Tussen mijn huis en de schuur zit een garage, waardoor er zo’n 10 meter zit tussen elk mesh punt. Zou dit eventueel een optie zijn qua snelheid en verbinding? Zoals beschreven komen mensen werken op hun laptop in de schuur, dus snelheid is belangrijk (heb inmiddels geupgraded naar 500 mbps zelf in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Orangelights23 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:54:
Dank voor de tips allen! Ik heb wat zaken uitgezocht en ivm een bevroren grond elke winter (woon aardig noordelijk in Denemarken) wordt geadviseerd om toch geen leidingen te graven.

Beste alternatief is een mesh netwerk, lijkt me. Tussen mijn huis en de schuur zit een garage, waardoor er zo’n 10 meter zit tussen elk mesh punt. Zou dit eventueel een optie zijn qua snelheid en verbinding? Zoals beschreven komen mensen werken op hun laptop in de schuur, dus snelheid is belangrijk (heb inmiddels geupgraded naar 500 mbps zelf in huis).
Heb je daar wel stromend water? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Will_M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:55:
[...]

Heb je daar wel stromend water? :o
Gelukkig wel, haha. Bedoelde het in de zin van een amateur die een greppel gaat graven en zelf gaat aanklooien (ik dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Elke amateur kan een greppel graven en wat vorst voor problemen zou kunnen opleveren zie ik niet.
Maar meer dan 30cm zal de vorst zeker niet de grond in komen, ook niet in Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:04
Orangelights23 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:54:

Heb je line of sight?
Zo ja hang een point to point verbinding op bv op 60ghz. Ga je wel 500mbit mee halen. Noemen ze ook wel de wireless wire. Wel even kijken of je daar 60ghz mag?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2022 20:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Ben(V) schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:11:
Elke amateur kan een greppel graven en wat vorst voor problemen zou kunnen opleveren zie ik niet.
Maar meer dan 30cm zal de voorst zeker niet de grond in komen, ook niet in Denemarken.
Vorst en een stenen bodem maken het geen pretje anders.

@laurens0619 Geen idee, line of sight houdt in dat er een directe lijn te maken is zonder obstakels? Die is er wel. Zal eens kijken naar wat je voorstelt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Orangelights23 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:20:
[...]

Vorst en een stenen bodem maken het geen pretje anders.

@laurens0619 Geen idee, line of sight houdt in dat er een directe lijn te maken is zonder obstakels? Die is er wel. Zal eens kijken naar wat je voorstelt, dank!
Wat probeer je nou eigenlijk te bewerkstelligen? Als je daar thuis een solide oplossing wenst dan zal je tocht echt even zélf een schep de grond in moeten gaan zetten (of een kraan het graafwerk gaan laten verzetten).

En: Als het daar echt zó hard vriest als dat je het hier nu voor doet komen dan zal het daar vast ook wel eens ooit gaan sneeuwen.... Succes met een 'straalverbinding' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ga niet lopen “meshen” met je garage als tussenhop.

Ubiquity heeft prima producten die op 50 tot 100 meter afstand zodanig af te stellen zijn dat je minimaal 50mbit haalt. Lijkt me voldoende voor een buitenhuisje.

Bij slecht weer kun je storingen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2022 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Will_M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Wat probeer je nou eigenlijk te bewerkstelligen? Als je daar thuis een solide oplossing wenst dan zal je tocht echt even zélf een schep de grond in moeten gaan zetten (of een kraan het graafwerk gaan laten verzetten).

En: Als het daar echt zó hard vriest als dat je het hier nu voor doet komen dan zal het daar vast ook wel eens ooit gaan sneeuwen.... Succes met een 'straalverbinding' :+
Wat ik probeer te bewerkstelligen is een internetverbinding in een schuur dat als appartement gebruikt wordt. Graven is geen optie, aangezien de grond te rotsig is en te vaak bevroren is. Ik proef aardig wat negativiteit in je verhaal, vervelend om te lezen. Ik stel gewoon een vraag over een probleem waar ik mee zit en hoop dat er wat interessante antwoorden gegeven worden. Aan dit soort jolige reacties heb ik natuurlijk niets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Orangelights23

Kan je niet boven de grond van gevel naar gevel?

Ik heb nu een 6 meter run, van huis naar huis 4 meter boven de grond hangen. Niet de mooiste oplossing, maar net als bij jou staat alles hier op steen, dus onder grond is momenteel wat lastiger.
Heb 3 mm RVS draad van de gevel tot gevel. En daaromheen zit een tyleen 25mm buis met daarin 4 utp kabels.

Straks heb ik ook een 25 meter run van gevel naar gevel.
Deze zal ook 3mm RVS worden, met 16mm tyleen voor 1utp kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:04
@Orangelights23
Er is hier gewoon een sterke voorkeur voor kabels :P Snap ik ook wel want 1x ff gedoe maar daarna stabiele verbinding en stuk goedkoper, helemaal op die afstand.

Maar een straalverbinding kan prima hoor, niets gek aan. Dat kun je mesh noemen maar mesh zie ik meer als marketing wifi setjes die elkaar draadloos vinden ipv een point to point.

Sneeuw is wel een dingetje. Met een 60ghz verbinding blaas je hoge snelheden maar met een beetje sneeuw krijg je wel issues. Dan kun je beter een setje kopen met 5ghz fallback. Dan gaat het wel iets trager bij sneeuw, maar blijf je verbinding houden.

Bijvoorbeeld deze van ubiquiti:
https://www.wifishop.nl/u...F34IhgXdQDokaAlHTEALw_wcB

of deze van mikrotik:
https://www.mikrotik-store.eu/en/wireless-wire-cube

edit:
de cube pro blijkt de nieuwste versie te zijn. Ze hebben ook een preconfigured set die je alleen hoeft op te hangen en kabel erin te klikken

https://www.wimoodshop.nl...less+Wire+Cube+Pro+(pair)

Ding lijkt alleen gemaakt te zijn voor 2km links op een gigabit dus wel even opletten of het werkt op die paar meter :P
Misschien heeft iemand anders nog advies wat voor apparatuur te kopen voor deze use case>

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 18-03-2022 12:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1