Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gebouwen verbinden middels UTP

Pagina: 1
Acties:

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Ons bedrijf heeft 2 (fabrieks) hallen van circa 75 meter lengte elk gescheiden door een parkeerterrein van circa 25 meter. Aan het uiteinde van beide hallen zitten de kantoren en die hebben nu elk hun eigen internetverbinding.

http://img404.imageshack.us/img404/3074/uql.png

In hal 1 ligt een 10mbit glasverbinding, in hal 2 een adsl verbinding.

Al het kantoorpersoneel(circa 35 man) zit op dit moment in hal 1, waarbij dit jaar een klein gedeelte(7-10 man) verhuisd naar hal 2.

Beide hallen dienen nu met elkaar verbonden te worden omdat er voornamelijk tekeningen moeten worden uitgewisseld (Solidworks/Autocad) en dat via een adsl lijn niet zo snel gaat. Daarnaast zijn er toekomstplannen voor voip, en dan is het wel handig om wat bandbreedte beschikbaar te hebben.

De eerste optie zou zijn om bij hal 2 een glasverbinding aan te leggen, de maandelijkse kosten daarvan zijn echter hoog (€ 350,- voor lijn, €50,- voor 10mbit verbinding), en met 1MB/s schieten die tekeningen nog niet echt op, ook de kosten van graaf/aansluitwerkzaamheden maken dit geen makkelijk alternatief. Beide abonnementen kunnen verhoogd worden naar 50mbit(€120,- p/m) of 100mbit (€180,- 3op1).
Dan lopen de maandelijkse kosten echter op, dus zoek ik naar een alternatief.

Het eerste alternatief is om beide hallen te verbinden middels glas. De switches zijn aanwezig, hier moeten alleen sfp modules voor worden aangeschaft. De graafwerkzaamheden pakken we zelf op (materiaal en personeel is aanwezig), alleen het aansluit- en laswerk moet worden uitbesteed. De eerste offertes kwamen echter rond de € 3.000,- uit, daarbij de sfp-modules (circa € 600,- p/s voor onze hp switches) opgeteld en je zit al aardig hoog in de kosten.
Op internet is hier weinig over te inden, bij consumenten zit dit tussen de € 100,- en € 500,-, maar de offertes die wij krijgen geven dus andere bedragen aan.

Het tweede alternatief is om een beschermde buis te leggen met daarin een aantal utp/stp kabels, en hiermee de hallen te verbinden. Om de afstand te overbruggen kunnen we gebruik maken van gigabit switches om in ieder geval het signaal te versterken. Onze eigen leverancier raadde ons dat af vanwege signaalverlies, en daardoor begon ik twijfelen aan het succes hiervan. Dan schiet mijn kennis toch iets te kort.
De maximale lengte van UTP, 100/85 meter zou te overbruggen zijn middels switches, maar zal dit ook echt een stabiele omgeving opleveren? Mijn inziens wel, maar vanwege mijn twijfel post ik dit hier.

Een straalverbinding behoort niet tot de mogelijkheden, het bedrijf bevat veel staal, cnc machines en worden er lamineerovens gemaakt die regelmatig met kranen op vervoer worden gezet, al met al geen basis voor succes.

Op internet is er redelijk wat informatie te vinden over het overbruggen van dit soort afstanden, maar is deze redelijk outdated (gaat vaak over 10/100 mbit netwerken) of is het antwoord niet duidelijk genoeg om dit ook een go te geven, vandaar mijn vraag: valt dit stabiel te overbruggen middels utp of eventueel stp bekaling middels het gebruik van switches?

#hidw

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het blijft geld, maar 4200 euro voor een eigen glasverbinding, vind ik niet schokkend, je bent ook meteen voorbereid op de toekomst.
Ik zou niet aan utp beginnen,maar meteen glas leggen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

icejuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:40:
Het eerste alternatief is om beide hallen te verbinden middels glas. De switches zijn aanwezig, hier moeten alleen sfp modules voor worden aangeschaft. De graafwerkzaamheden pakken we zelf op (materiaal en personeel is aanwezig), alleen het aansluit- en laswerk moet worden uitbesteed. De eerste offertes kwamen echter rond de € 3.000,- uit, daarbij de sfp-modules (circa € 600,- p/s voor onze hp switches) opgeteld en je zit al aardig hoog in de kosten.
Op internet is hier weinig over te inden, bij consumenten zit dit tussen de € 100,- en € 500,-, maar de offertes die wij krijgen geven dus andere bedragen aan.

Het tweede alternatief is om een beschermde buis te leggen met daarin een aantal utp/stp kabels, en hiermee de hallen te verbinden. Om de afstand te overbruggen kunnen we gebruik maken van gigabit switches om in ieder geval het signaal te versterken. Onze eigen leverancier raadde ons dat af vanwege signaalverlies, en daardoor begon ik twijfelen aan het succes hiervan. Dan schiet mijn kennis toch iets te kort.
De maximale lengte van UTP, 100/85 meter zou te overbruggen zijn middels switches, maar zal dit ook echt een stabiele omgeving opleveren? Mijn inziens wel, maar vanwege mijn twijfel post ik dit hier.
UTP in de grond knallen is niet zo'n fijn idee. Echter, glasvezel kun je ook gewoon door een buis leggen als je wilt. Lassen hoeft niet als je gewoon een kabel koopt die lang genoeg is. En 600 euro per stuk voor HP sfp's voor die afstand? Ik lever ze voor 500! (Ze kosten nieuw overigens meer in de richting van €100: http://www.centralpoint.n...er-art-j4858c-num-352489/)

Voor kabel, zie bijvoorbeeld https://www.netwerkwinkel.../Prefab-Kabels-s_770.html.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• remcovn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:24
Die SFP's zijn white label voor onder de €100,- te krijgen. Dan zit er wel geen HP stickertje op maar die dingen komen uiteindelijk toch van dezelfde fabrikant vandaan.

Een mantelbuis met daardoorheen (multimode) glasvezel lijkt me hetgeen je moet kiezen. Niet storingsgevoelig en qua afstand geeft 't ook geen problemen. Mocht je in de toekomst meer bandbreedte nodig hebben is het een kwestie van de SFP's vervangen en je kunt harder.

Probeer er meteen meerdere vezels door heen te proppen (als je toch bezig bent).

Verwijderd

Ik zou voor de kabel gaan zoals hier boven aangegeven, en 1 abonnement opzeggen dan op 1 locatie, scheelt iedere maand geld en verdiend de investering dus terug ;)

Of je kan gelijk een snellere verbinding nemen voor beide locaties ;) En je hebt nog maar 1 NETWERK! ;) (dus 1 LAN) waardoor alles makkelijker met elkaar communiceert zonder nodige VPN en andere dingen ;)

• icejuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2024
Afgezien van het lassen, moet de glaskabel natuurlijk nog wel gesneden/aangesloten worden, en die werkzaamheden kan ik niet inschatten. Is dat veel werk en wat kost zoiets gemiddeld?

Dat die SFP's goedkoper kunnen weet ik, maar het gaat me nu om een prijsrichting. Budget is er wel, maar er moet meer worden vervangen/aangelegd dus vandaar probeer ik de best goedkoop mogelijke oplossing te vinden. Ik wil niet dat al het budget zometeen opgaat aan het aanleggen van een glas-verbinding, en dat ik daarna gebruik moet maken van crappy hardware (als in pc's/servers/telefoons), dan ligt mijn prioriteit toch ergens anders.

Nu is het ook niet zo dat ik ergens perse op wil bezuinigen, maar iets goedkoper kan en hetzelfde resultaat geeft,waarom niet.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar glas, mits dat prijstechnisch de moeite waard is.
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:42:
Ik zou voor de kabel gaan zoals hier boven aangegeven, en 1 abonnement opzeggen dan op 1 locatie, scheelt iedere maand geld en verdiend de investering dus terug ;)

Of je kan gelijk een snellere verbinding nemen voor beide locaties ;) En je hebt nog maar 1 NETWERK! ;) (dus 1 LAN) waardoor alles makkelijker met elkaar communiceert zonder nodige VPN en andere dingen ;)
Een snellere verbinding (50 of 100mbit) op beide locaties is mij te duur. Dan lopen de kosten minimaal per maand al op naar € 800,- en dan heb ik nog steeds maar een shared 10mbit verbinding. Ga ik hoger, zit ik al rond de € 1000,- pm.
Als ik 1 locatie opwaardeer naar 100mbit zit ik op € 450,- p/m, en dat scheelt natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door icejuh op 04-07-2013 22:46 ]

#hidw

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb dit over een afstand van 70 meter afgelegd in een beschermende flexibele buis van een paar milimeter dik. Gelijk drie cat-6 kabeltjes voor de zekerheid getrokken. Het werkt perfect en heeft nooit enig probleem opgeleverd.
Het voordeel is dat je het in een dagje aanlegt.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

icejuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:44:
Afgezien van het lassen, moet de glaskabel natuurlijk nog wel gesneden/aangesloten worden, en die werkzaamheden kan ik niet inschatten. Is dat veel werk en wat kost zoiets gemiddeld?
2 glasvezellade's, inc. frontpaneel
12 pigtails 50/125, koppelvlak LC
Lassen / meetrapport
800-1000 euro?

Leveren van de kabel,
1 - 3 euro per meter.

Daar moet het voor lukken.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Is er geen kant en klare glasvezel van die lengte? Dan pak je een iets dikkere buis waar de connector doorheen past, en klaar ben je!

Koper zou ik niet doen, dan zit je ook met potentiaalverschil tussen de gebouwen, aardlus etc. Kun je rare storingen van krijgen. Dus niet aan beginnen, en gewoon glas pakken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

icejuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:44:
Welnee. Speciale shit moet bij geblazen fibers, maar als jij gewoon een pre-fab kabel koopt (zie link) met connectors er al aan heb je dat allemaal niet nodig. Aan elk eind een splice box en je doet zaken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je alleen al 35 man backoffice hebt naast het personeel op de vloer moet je gewoon voor een bedrijfszekere oplossing gaan, en niet voor een houtje - touwtje.

Gewoon eenmalig die investering in glas doen, en dan ben je voor de komende jaren echt helemaal klaar.
Denk ook vooral even hoe lang het heeft geduurd voordat de stap van 100Mbit naar Gbit thuis en op de werkplek gemeengoed werd. Da's misschien een jaar of 5 geweest. Als je nu UTP trekt (al is het Cat6) kun je over een paar jaar weer investeren en/of graven. Dan liever in 1x goed.

Als je dan toch bezig bent: overweeg eens om een andere ISP te pakken. Dus niet via 10Mbit peperduur glas, maar gewoon een zakelijk lijntje via kabel. Je hoeft immers nog maar 1 bedrijf te voorzien - en 50Mbit moet meer dan zat zijn. Kwestie van de boel dichtspijkeren. Youtube uit, streaming uit - ze kopen maar een radio. Dat drukt de kosten veel meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35
Is die grond tussen de gebouwen publieke grond, of hoort dat bij het bedrijfspand?
Je kunt niet zo maar graven in publieke grond...

Als het eigen grond is zou ik een buis laten aanleggen, en er inderdaad fiber door trekken.
Ofwel een aantal paar laten afmonteren, of een aantal paar kant en klare kabels. Alle voordelen van fiber zijn al aangegeven..

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 06-07-2013 06:11 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De 2 heren hierboven hebben inderdaad een belangrijk punt. TS heeft het over een parkeerterrein, ik neem aan dat dit bij het hetzelfde bedrijf behoort?

We moeten even niet vergeten dat veel bedrijven op dit moment niet 'groot' kunnen investeren. Desondanks is het natuurlijk wel essentieel dat er een goede (internet-/LAN-)verbinding ligt. Een geen of slecht werkende verbinding kan tegenwoordig echt niet meer.

Investeer dus gewoon in glas, zeker als het de bedoeling is dat het bedrijf er langer blijft zitten. Misschien in het ergste geval kiezen voor S-UTP als het echt zo goedkoop mogelijk moet zijn.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 21:06
ander alternatief voor lassen:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/ST_connector.jpg/800px-ST_connector.jpg
Deze kan je lijmen direct op een fiber..(zorg wel voor wat overlengte kabel, moet je met glas eigenlijk altijd doen..)

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

The Fatal schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:51:
ander alternatief voor lassen:
[afbeelding]
Deze kan je lijmen direct op een fiber..(zorg wel voor wat overlengte kabel, moet je met glas eigenlijk altijd doen..)
Maar dan zit je wel met een ST-connector. En je moet jezelf aanleren om een connector te lijmen, terwijl je niets tot je beschikking hebt. Geen gereedschap en niets om de kwaliteit te beoordelen.
Dat zou wel eens duurder kunnen zijn dan het laten lassen van 2x 6 pigtails.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of dus gewoon een pre-fab kabel kopen.

Overigens heb je ook gewoon field-assembly SC connectors maar dat vergt wel oefening om die (en ST idem) erop te krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2013 21:49 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Even iets heel praktisch; vergeet de schutbuis (die veel dikker is als je kabels) met bijbehorende extra trekdraad niet! Deze buis beschermt je gevoelige glaskabel van o.a. mollen en andere dieren die je glaskabel kapot kunnen vreten. Daarnaast kun je later evt nog meer kabeltjes er doorheen trekken.

Niet dat ik enig verstand heb van iets zakelijks en betrouwbaarheid; maar als je nou 4 cat6a kabels trekt dan kun je theoretisch maximaal 40 Gigabit per seconde verplaatsen. Moet toch zat zijn en het is sowieso betaalbaarder als glas.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je nu eerst eens 2 buizen legt:
1 Met een kwaliteits UTP kabel, 1 lege met een trekkabel waar je later fiber doorheen kunt halen als je meer capaciteit nodig hebt.

UTP tot 100 meter werkt gewoon, of "versterken"(wordt het niet slechter van) met een switch als je over de 100 meter heen moet.

Anders, koop eens 100 meter kabel (veel minder dan 100 euro), en leg die gewoon eens over de grond heen om het te testen. Dan kun je het onderbouwen. Over de grond is je kabel na een week aan gort, maar goedkoper onderzoek dan dat kan niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Buitenshuis fiber gebruiken is niet omwille van de lengte maar omwille van de gevoeligheid voor bliksem en verschillende potentialen, aardlussen etc.

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 12:16
Ik begrijp niet dat er met simpele buisjes van 3/4 aangeklooit wordt over een afstand van 80 meter, waarom niet meteen een mantelbuis de grond in? Zoals eerder al gesuggereerd, door 1 mantelbuis kun je naderhand ook nog een zooi andere kabels trekken, altijd handig. Ik bedoel, er moet toch gegraven worden en met 1 zo'n buis kun je voorlopig vooruit.
Pagina: 1