Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geclipped vermogen bij overdimensionering als warmte weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ms9
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2022
Ik heb thans panelen (3860Wp) en een SunnyBoy 3.6. Ik wil de PV installatie uitbreiden.
Stoppenkast is helaas vol, extra leiding leggen ook lastig, ook niet hyperveel plaats voor een nieuwe omvormer. Overdimensioneren is eigenlijk de makkelijkste oplossing (inderdaad, wel genoeg plaats op het dak). De SunnyBoy heeft twee MPPT ingangen, nu één gebruikt. Ik begrijp dat ik alleen naar de maximum toelaatbare DC ingangsspanning en stroom per kanaal hoef te kijken. Feitelijk kan ik dan een complete nieuwe string van 3860Wp op de tweede ingang aanbrengen. Even kijken of dat niet te veel overkill is. SunnyDesign lijkt tot ca. 50% extra toe te laten (in ieder geval tot 5.44kWp krijgt een groen vinkje)

Vraag: Wordt het excess aan vermogen middels warmte afgevoerd bij de omvormer? Of draait de MPPT wat bij om het vermogen te doen slinken (vast niet). Als de omvormer ca. 2kW bij het clippen aan warmte gaat generen is natuurlijk ook niet tof.

Een andere oplossing die ik had bedacht, toch een extra omvormer naast de huidige. De huidige leiding naar de stoppenkast is 6mm2. Ik kan 'm afzekeren op 25A in de stoppenkast, Bij de huidige omvormer zit al een 16A automaat. Is een aftakking (separaat gezekerd met een theoretische 9A) naar een 2kW omvormer een slim idee?

Dank voor jullie reacties!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Op de vraag in de topic titel: Nee dat gaat niet als warmte weg... De omvormer trekt domweg niet alle potentiële stroom. Net als een batterij niet vol belast hoeft te worden ;-)

De rest: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Zonder context weinig nuttig over je verhaal te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ms9
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-08-2022
Dank voor je reactie Ronald,

Da's alvast mooi dat het geen kachel wordt van 2kW. Ben wel benieuwd of er SunnyBoy gebruikers zijn zijn die meer dan 50% hebben ge-overdimensioneerd.