Hybride warmtepomp of volledig elektrisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:06
Hoi,

Bij ons in de gemeente is er op het moment een collectieve inkoopactie voor een hybride warmntepomp.
Het gaat dan om de Remeha Elga Ace 4kW en de 6kW variant, voor de volgende prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnmRzcV0aXAg5DRKbzPhl3k4K3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeQtgpY3x7XJlyyFiBSG6fkj.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de koevlaas formule gebruik kom ik uit op 5.33:
(1100m³ * 8 ) = 8800 / 1650 = 5.33 kW
De 1100m³ is een geschat verbruik aangezien we pas 3 maanden in dit huis wonen.
De temperatuur van de ketel had ik op 60°C gezet net voor de winter en ik heb de vrouw niet horen klagen.
Nu heb ik de temperatuur vorige week op 50°C gezet en ze klaagt nog steeds niet, op zich ook wel logisch aangezien het de laatste dagen weer wat warmer is.
Afgaande op de formule zou ik dus uitkomen op een 6kW variant hybride warmtepomp, prima.

Ons huis heeft dakisolatie, vloerisolatie en de muren zijn geïsoleerd.
Het enige waardoor ik wat twijfels krijg, is dat er op de benedenverdieping nog "ouderwets" dubbel glas in zit.
Ik vraag me af of dit misschien meer invloed heeft op het verwarmen met een full-electric t.o.v. een hybride pomp.
Verwarmen doen we met vloerverwarming, er zitten wel radiatoren maar die hebben we dichtgedraaid toen we de sleutel kregen en deze zijn sindsdien ook niet meer opengezet.
Oppervlakte is +/- 180m² inclusief garage waarvan wij enkel de begane vloer verwarmen.
De radiatoren op de 1e verdieping (3 slaapkamers, 1 hobbykamer/kantoor/noem het hoe je wilt) staan allen dicht.

Wij wonen hier met 4 personen, ik, mijn vrouw en onze 2 kinderen.
Ons zoontje word dit in september 4 jaar, ons dochtertje in oktober 1 jaar.
We hebben zonnepanelen liggen, 5.135 Wp, wat zo'n 4350kWh op zou moeten wekken.

Nu werd er echter tijdens de informatieavond verteld dat er waarschijnlijk ook iets vergelijkbaars zou komen voor een full-electric warmtepomp.
Nu is het natuurlijk zonde om nu te zeggen "Nee dank je, geen hybride warmtepomp, want ik wil een full-electric" als het dadelijk allemaal niet doorgaat en er toch niet zo'n aanbieding komt voor een full-electric pomp...

Zoals gezegd, we verwarmen nu met 50°C en het blijft lekker warm in huis, ondanks het "ouderwetse" dubbel glas.
We hebben een 2-onder-1 kap op de hoek, bouwjaar 1994.
Geschat verbruik is nu zo'n 1100m³ dus volgens mij doen we dat al vrij aardig als ik zie dat een gemiddelde 2-onder-1 kap zo'n 1650m³ gas verbruikt.

Is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Uiteraard wil ik dit ook navragen als ze vanuit de installateur komen schouwen of het eventueel ook mogelijk is om een full-electric pomp te plaatsen en wat hier de voor- en nadelen voor zijn voor ons huis.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met een hybride kun je over 5 jaar wéér investeren, want dan moet je van de gemeente ineens van het gas af.
Dat de gemeente voor een hybride kiest? invloed van de plaatselijke cv boer?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
frisianstar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:39:
Met een hybride kun je over 5 jaar wéér investeren, want dan moet je van de gemeente ineens van het gas af.
De gemeente heeft denk ik enkel een opzetje gedaan hiervoor, om een paar getalletjes m.b.t. verduurzaming groen te krijgen of zo.
Het word opgepakt vanuit het Regionaal Energieloket.

Ik snap ook niet zo goed de opzet van nu een hybride warmtepomp aanbieden en over een paar maanden eenzelfde actie voor een full-electric.

Lijkt me juist beter om dat te combineren en per huis te kiezen wat het beste is.
Kan me iets bij voorstellen dat je bij oudere huizen juist wél een hybride zou willen omdat je dan ondersteuning van gas hebt die je ook wel écht nodig hebt terwijl dit bij andere huizen helemaal niet meer nodig is.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik zie op eerste gezicht geen reden dat hier niet voor full-electric gekozen kan worden.

Let op met vermogen: je verwarmd nu alleen de beneden. Blijft dat zo? En als je de woning wil verkopen (zeg nooit nooit)? Ik verwacht een adequaat verwarmingssysteem... Als er een te kleine pomp geplaatst is op basis van hoe jij de woning gebruikt dan zie ik dat persoonlijk als een verborgen gebrek... dat wil je niet voor een paar 100 verschil na subsidie op een paar kW zwaardere pomp die wel de capaciteit heeft de boven etage te verwarmen.

Precies de reden dat ik zelf niet met een 5kW aan de slag ga (Had bij -8 en storm nog geen 4kW nodig voor hoe IK mijn woning gebruik... Prima dat mijn fietstrainerhok op 12 graden staat voor mij... niet voor een spelend kind.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:46:
Ik zie op eerste gezicht geen reden dat hier niet voor full-electric gekozen kan worden.

Let op met vermogen: je verwarmd nu alleen de beneden. Blijft dat zo? En als je de woning wil verkopen (zeg nooit nooit)? Ik verwacht een adequaat verwarmingssysteem... Als er een te kleine pomp geplaatst is op basis van hoe jij de woning gebruikt dan zie ik dat persoonlijk als een verborgen gebrek... dat wil je niet voor een paar 100 verschil na subsidie op een paar kW zwaardere pomp die wel de capaciteit heeft de boven etage te verwarmen.
Voor nu wel, maar als dadelijk de kinders boven huiswerk gaan maken zou de verwarming daar wel eens aangezet kunnen worden in de winter / als het kouder word.
En inderdaad, het zou zomaar kunnen dat we nog ooit gaan verhuizen, dat sluit ik ook niet 100% uit.
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:46:
Precies de reden dat ik zelf niet met een 5kW aan de slag ga (Had bij -8 en storm nog geen 4kW nodig voor hoe IK mijn woning gebruik... Prima dat mijn fietstrainerhok op 12 graden staat voor mij... niet voor een spelend kind.
Ik zat ook te denken om dan i.p.v. de 6kW (zou volgens formule voldoende moeten zijn) om dan toch voor de 8kW te gaan.
Deze zal ongetwijfeld wat duurder zijn,maar je bent wel verzekerd van voldoende capaciteit mocht het ooit nodig zijn.

De radiatoren op de slaapkamers boven, dit zijn wel allemaal traditionele radiatoren.
Maakt dat nog uit?
Ik snap dat een warmtepomp LTV is, maar zouden de radiatoren hiermee overweg kunnen?
Al is het maar om de ergste kou wat weg te nemen, die paar keer dat dat voorkomt?
Of is dat echt een 100% no-go?

edit;
Die ramen op de benedenverdieping, "ouderwets" dubbelglas, dat zorgt er dus niet voor dat het sowieso niet goed is om voor een volledige elektrische pomp te kiezen.
Dat klinkt alvast goed.
Ik zou het zonde vinden om nu inderdaad voor een hybride pomp te gaan om dan over 6 maanden een goeie aanbieding te kunnen krijgen voor een volledig elektrische pomp.
Tevens ben je dan volledig gasvrij, wat natuurlijk ook weer in de kosten scheelt.
Dat dat dan voor nu, aanschaf, eventueel een paar 100 duurder is, dat is geen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Rensjuh op 09-03-2022 11:56 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Rensjuh met de tools van Radson kun je rekenen. Met fans (Zie zelfbouw DBE topic) kun je er meer uit persen.

Proactief vervangen van met name t22 zou ik niet doen. Wel testen hoe ver je komt, eventueel met fans (Maar de commerciële oplossingen daarvoor zijn idioot duur)
Een Jaga LTV is kostbaar, en heeft bij vergelijkbare afmetingen maar iets van 20% meer afgifte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vervang tegen die tijd de oude radiatoren met lage temperatuur radiatoren, dan is er ook meer keuze daarin, heel veel huizen zitten daarmee, en moeten allemaal nog aangepast worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Rensjuh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:52:

edit;
Die ramen op de benedenverdieping, "ouderwets" dubbelglas, dat zorgt er dus niet voor dat het sowieso niet goed is om voor een volledige elektrische pomp te kiezen.
Dat klinkt alvast goed.
Ik zou het zonde vinden om nu inderdaad voor een hybride pomp te gaan om dan over 6 maanden een goeie aanbieding te kunnen krijgen voor een volledig elektrische pomp.
Tevens ben je dan volledig gasvrij, wat natuurlijk ook weer in de kosten scheelt.
Dat dat dan voor nu, aanschaf, eventueel een paar 100 duurder is, dat is geen probleem.
Isolatie en beter glas is nooit een eis.. Het is wel beter, duurzamer en maakt het veel makkelijker haalbaar om met lauw water voldoende te verwarmen. Maar een 1994 woning is niet per definitie onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Rensjuh
probeer hybride over te slaan en ga voor een volle warmtepomp.
je kunt altijd nog de gasketel laten hangen, en als nood gebruiken als het koud word in de winter.
het hoeft allemaal niet in 1 jaar gasloos te zijn, vervang je 99% is het ook leuk.
geheel los gaan kan altijd nog.
(maak het dus ook weer niet te moeilijk voor je zelf. ;) )

(een warmtepomp en gasketel kunnen tegelijk werken, water wat je rond pompt discrimineert niet door wie of wat het word verwarmt. ;) )

ik heb zelf een hybride warmtepomp van maar 1,4kW.
(in een ouder huis als jij)
en hier mee vervang ik al zoveel van mijn warmte behoefte dan ik nu nog maar 100m3 voor verwarmen en 50m3 voor koken gebruik.
(en ja een 1600-1800kWh voor warmtepomp)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb het idee dat veel mensen alleen maar naar het verwarmen kijken, maar hoe ga je het doen met je warm water in keuken/douche?
dat is namelijk waar ik zelf tegenaan hik: verwarming is zo aangesloten op een warmtepomp, daar heb ik geen CV meer voor nodig, maar wat moet ik dan met het warme water? waar ga ik een (warmtepomp)boiler laten? hoe groot moet die zijn? een kokend-water kraan of close-in boiler in de keuken? hoeveel hak/breek werk ga ik krijgen om leidingen om te leggen of af te doppen want je wil ook weer geen loze leidingen met stilstaand water (legionella), etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Bedankt alvast voor deze reacties.
Doet mij toch steeds meer neigen naar een volledig elektrische warmtepomp.
Afgaande op ons (volgens mij) best lage (geschat) verbruik van zo'n 1100m³ gas zou ik zeggen dat het best zou moeten kunnen.

Ik heb zojuist eens een email gestuurd naar de organisator van de informatie avond (Regionaal Energieloket) om na te vragen wat er mogelijk is m.b.t. een volledig elektrische pomp en hoe zeker het is dat die collectieve actie er gaat komen.
Als ik zo even snel kijk op Google, eerste hit, is een Remeha Mercuria 8kW inclusief (standaard) installatie
Slechts €550,- duurder dan de Remeha Elga Ace 6kW inclusief installatie uit de collectieve inkoop.
Maar met de besparing die dit extra oplevert heb ik dit zo terug verdient.

Als ik het op berekenhet.nl invul zou mijn terugverdientijd met een volledig elektrische pomp slechts 0.2 jaar hoger zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_gSu21qX-0kFDxnHL4G-rhilzQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WhDuWwKyA2VZ76YzlhJeR6Pr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eZtF1w17UtuoNvtPxQmJQXtcbw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/daAen79y6uo7BiaEPj41gYAS.png?f=fotoalbum_tile

Mocht dat kloppen is de keuze natuurlijk snel gemaakt...
Leipo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:10:
ik heb het idee dat veel mensen alleen maar naar het verwarmen kijken, maar hoe ga je het doen met je warm water in keuken/douche?
dat is namelijk waar ik zelf tegenaan hik: verwarming is zo aangesloten op een warmtepomp, daar heb ik geen CV meer voor nodig, maar wat moet ik dan met het warme water? waar ga ik een (warmtepomp)boiler laten? hoe groot moet die zijn? een kokend-water kraan of close-in boiler in de keuken? hoeveel hak/breek werk ga ik krijgen om leidingen om te leggen of af te doppen want je wil ook weer geen loze leidingen met stilstaand water (legionella), etc.....
In de keuken hangt reeds een boiler, dit voldoet voor ons in de keuken prima voor het warme water.

Enkel voor het douchen moeten we dan even kijken.
Desnoods laten we de ketel hangen zoals @migjes zegt en gebruiken we die voorlopig nog voor het douchen.
Ketel hangt er toch, en wat al gezegd word, die kun je na een jaar ook nog opruimen (en dan kijken wat we met het water voor douchen doen).

[ Voor 23% gewijzigd door Rensjuh op 09-03-2022 12:16 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ze rekenen met een erg optimistische 9,76kWh/m³ - dat is de theoretische verbrandingswaarde... de praktijk is minder, zeker voor Sanitair warm water.

Paar zonnepanelen erbij voor het extra verbruik van WP en (toekomstige) EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:19:
Ze rekenen met een erg optimistische 9,76kWh/m³ - dat is de theoretische verbrandingswaarde... de praktijk is minder, zeker voor Sanitair warm water.

Paar zonnepanelen erbij voor het extra verbruik van WP en (toekomstige) EV?
Dat gaat helaas niet meer passen.
Dak ligt vol met die 13 panelen die er nu op liggen.

EV komt er niet, onlangs nog een benzine auto gekocht.
Mogelijk vanuit t werk, maar dat moet de werkgever maar betalen anders zet ik hem bij een openbare laadpaal neer 8)7

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Rensjuh
mijn gas gebruik van de laatste +/- 9 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large

ik gebruikte 600-900m3 gas per jaar zonder warmtepomp.
(de buren deden ook 1100m3 gas gebruik, maar die kijken nergens naar)
1,4kW (na veel optimaliseren en domme fouten van mijn kant.)
ben ik terug gegaan naar 300m3 gas (inc koken inc douche/bad)
toen een extra boiler er bij gekocht, nu nog maar 150m3 gas (koken + rest verwarming)

was ik maar niet zo dom geweest en een 5kW gekocht, dan was ik nu al los geweest.
(was in die tijd erg lastig en bijna niet te doen, dus de tijd heeft mij ingehaald.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rensjuh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Als ik het op berekenhet.nl invul zou mijn terugverdientijd met een volledig elektrische pomp slechts 0.2 jaar hoger zijn.
[Afbeelding][Afbeelding]

Mocht dat kloppen is de keuze natuurlijk snel gemaakt...

[...]

In de keuken hangt reeds een boiler, dit voldoet voor ons in de keuken prima voor het warme water.

Enkel voor het douchen moeten we dan even kijken.
Desnoods laten we de ketel hangen zoals @migjes zegt en gebruiken we die voorlopig nog voor het douchen.
Ketel hangt er toch, en wat al gezegd word, die kun je na een jaar ook nog opruimen (en dan kijken wat we met het water voor douchen doen).
Volgens mij reken je jezelf wel een beetje rijk nu.
Een full electric warmtepomp laten installeren en daarmee van het gas af kunnen ga je niet redden voor € 3.650,-
Die eerste hit van jou betreft alleen de warmtepomp, dat is dus exclusief boiler. Voor 4 personen hebben de meeste mensen de voorkeur voor een boiler van circa 300 liter en die zijn ook niet gratis + dat moet weer geïnstalleerd worden.

Die terugverdienmodellen snap ik ook niet, in beide modellen staat dezelfde aanschafprijs én reken je € 218 voor het vervallen van de gasaansluiting, maar in je post zeg je dat je de ketel wil laten hangen voor het douchen. Voor een hybride warmtepomp houd je sowieso je gasaansluiting en dus je netbeheerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:56
Leipo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:10:
bij een hybride systeem blijft je cv ketel hangen. Die doet dus gewoon je warme tapwater maken.
Bij een full electric verzorgt de warmtepomp alles. Niks hak en breekwerk of boilers dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Bij een full electric verzorgt de warmtepomp alles. Niks hak en breekwerk of boilers dus.
dat is erg kort door de bocht: de warmtepomp gaat niet als een CV doorstromer je warm water geven: daar zul je toch echt iets voor moeten regelen/aanschaffen/aanleggen.

zo ook het leidingwerk => niet iedereen heeft de ruimte om op de oude plek van de CV een groot genoeg boilervat te plaatsen. Als die ergens anders moet dan heb je toch echt wel met leidingwerk te maken en moet je vaak ook de oude leidingen weghalen om geen loze einden over te houden (legionella gevaar) en die leidingen zitten bij mij in ieder geval niet makkelijk op muren maar juist overal in muren en vloeren weggewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Tehh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Volgens mij reken je jezelf wel een beetje rijk nu.
Een full electric warmtepomp laten installeren en daarmee van het gas af kunnen ga je niet redden voor € 3.650,-
Die eerste hit van jou betreft alleen de warmtepomp, dat is dus exclusief boiler. Voor 4 personen hebben de meeste mensen de voorkeur voor een boiler van circa 300 liter en die zijn ook niet gratis + dat moet weer geïnstalleerd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH2M5rhDjbSTG1L35bg-5Ka5vIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUCeOT6RvvujdUTo3200snm7.png?f=fotoalbum_large
Ik heb het voor nu ook alleen over de warmtepomp, over extra buffervat t.b.v. warm tapwater heb ik het ook niet.
Tehh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:51:
[...]
Die terugverdienmodellen snap ik ook niet, in beide modellen staat dezelfde aanschafprijs én reken je € 218 voor het vervallen van de gasaansluiting, maar in je post zeg je dat je de ketel wil laten hangen voor het douchen. Voor een hybride warmtepomp houd je sowieso je gasaansluiting en dus je netbeheerkosten.
Hmm, met het berekenen is inderdaad iets niet helemaal goed gegaan:

Hybride

Full electric
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLkufagH1sxX4ILHjfp6WTyX-Wo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gpjJU46S7ty11eUCrotIyzcr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8PIIFZYtwIqnZQ-Qt9Ac0fe2NQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9Hei2H46dYFuG1vPkjNNVeAN.png?f=fotoalbum_tile

Volgens deze berekening word de terugverdientijd op een full electric pomp slechts ongeveer een half jaar langer, die van een hybride pomp verdubbelt ruim.
Dan is de besparing op de gasaansluiting niet meegenomen á €218,- per jaar.
Laat het allemaal net wat minder besparen, laten we een T.V.T. van 6 jaar hebben op een full electric, dan besparen we nog genoeg per jaar...

@migjes
De koppeling tussen je WP en CV, is dat net zo eenvoudig als bij een Hybride WP of moet je hier nog wat "speciaals" voor doen?
M'n huidige CV ketel is een Remeha, stel ik hang er een Remeha Mercuria bij van 8kW, is dat plug-and-play om ze samen te laten werken?
Heb je daar toevallig enig idee van?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rensjuh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:59:
[...]
@migjes
De koppeling tussen je WP en CV, is dat net zo eenvoudig als bij een Hybride WP of moet je hier nog wat "speciaals" voor doen?
M'n huidige CV ketel is een Remeha, stel ik hang er een Remeha Mercuria bij van 8kW, is dat plug-and-play om ze samen te laten werken?
Heb je daar toevallig enig idee van?
o, dat is heel ingewikkeld en bijna niet te doen. })

gasketel aansluiten op thermostaat 1.
warmtepomp aansluiten op thermostaat 2.
klaar en je kunt ze allebei apart bedienen. >:)
(ik kan alleen de genoemde WP niet, dus dat moet je zelf even opzoeken in de handleiding.
elke WP heeft zijn eigen systeem en aansturing en zo, soms moet je nog iets meer doen en zo.
maar algemeen: appel eitje.)

ik heb de thermostaat van de warmtepomp gewoon 1 a 2 graden hoger staan als die van het gas.
raak ik 2x per jaar aan, en de rest van de tijd gaat het vanzelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Ah duidelijk, je laat ze gewoon parallel aan elkaar draaien en ze weten eigenlijk niet van elkaars bestaan af.
Dacht dat er nog iets aan elkaar geknoopt moest worden of zo, maar dat draait dus gewoon langs elkaar.

Klinkt wel heel ingewikkeld inderdaad zoals je t omschrijft _/-\o_

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rensjuh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:13:
Ah duidelijk, je laat ze gewoon parallel aan elkaar draaien en ze weten eigenlijk niet van elkaars bestaan af.
Dacht dat er nog iets aan elkaar geknoopt moest worden of zo, maar dat draait dus gewoon langs elkaar.

Klinkt wel heel ingewikkeld inderdaad zoals je t omschrijft _/-\o_
lol, als ze elkaar wel aan sturen dan heb je heel irritant hybride systeem.
(het irritante is dat gas gewoon veel te vaak voorrang krijgt. :-(
die regelingen zijn in 99,999% van de gevallen gewoon weg k.. met peren.)

parallel draaien dat wil je zo veel mogenlijk voorkomen.
maar als jij een 5kW verzie gebruik, dan kom je er al snel achter dat die voor 95+% van de tijd 100% WP zal doen.
die 5-% die over blijft, dan boeit het niet dat er een kleine inefficiëntie is. ;)

betere benaming is eigenlijk bivalent.
95+% van de tijd draait allen de warmtepomp, 5-% heb je parallel draaiing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Nog wel een vraag over het tapwater, wat ik even niet snap.
Hoe gaat dat in z'n werk dan als ik ga douchen?
Hoe snappen die ketel en WP dan dat de ketel het water moet verwarmen en niet de WP?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Rensjuh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:27:
Nog wel een vraag over het tapwater, wat ik even niet snap.
Hoe gaat dat in z'n werk dan als ik ga douchen?
Hoe snappen die ketel en WP dan dat de ketel het water moet verwarmen en niet de WP?
in de gasketel zit een doorstroomschakelaar zodra die water door de buis voelt gaan.
gaat de gasketel warm water maken. ;)
(en vergeet ook niet dat je niet onder CV water staat te douchen.
dat water in je CV is echt heel vies, dus er zit ook nog een 3 weg klep en warmtewisselaar in je gasketel om douche water en CV water uit elkaar te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
migjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:30:
[...]

in de gasketel zit een doorstroomschakelaar zodra die water door de buis voelt gaan.
gaat de gasketel warm water maken. ;)
(en vergeet ook niet dat je niet onder CV water staat te douchen.
dat water in je CV is echt heel vies, dus er zit ook nog een 3 weg klep en warmtewisselaar in je gasketel om douche water en CV water uit elkaar te houden.)
Ah ok, werkt dat zo.
Dat is dan ook weer duidelijk.

V.w.b. het CV water, dat weet ik dat dat smerig is.
Heb t met ontluchten eens ooit meegemaakt dat het er uit kwam, tegen het plafond in onze pas opgeleverde nieuwbouwwoning (6 jaar geleden).
Vrouwlief meteen in de stress... :+

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

migjes schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:22:
@Rensjuh
mijn gas gebruik van de laatste +/- 9 jaar:
[Afbeelding]

ik gebruikte 600-900m3 gas per jaar zonder warmtepomp.
(de buren deden ook 1100m3 gas gebruik, maar die kijken nergens naar)
1,4kW (na veel optimaliseren en domme fouten van mijn kant.)
ben ik terug gegaan naar 300m3 gas (inc koken inc douche/bad)
toen een extra boiler er bij gekocht, nu nog maar 150m3 gas (koken + rest verwarming)

was ik maar niet zo dom geweest en een 5kW gekocht, dan was ik nu al los geweest.
(was in die tijd erg lastig en bijna niet te doen, dus de tijd heeft mij ingehaald.)
hmmm hoe kies ik nu de juiste warmte pomp (volledig elektrisch) .. ik zit op 900m3 per jaar 150m2 / 350m3
ik heb nu een CW4 HRe (nefit bosch) die ik liever laat hangen.

koeivlaa berekening Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
= ongeveer 5kw

ik heb ruimte voor een boilervat ..

als het me nog lukt een leverancier te vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 09-03-2022 17:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:52
Wat is de stand van zaken nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:26
frisianstar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:39:
Over 5 jaar gaat niet gebeuren want anders zou de gemeente geen hybride warmtepompen promoten, zeker tot 2030 of 2050 blijft gaslevering gegarandeerd, of je dan nog gas wil afnemen vanwege de extreem hoge prijzen is een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 20-06-2022 15:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Niet meer mee verder gegaan vanuit het huidige aanbod.
Er bleek geen mogelijkheid te zijn om ook een berekening te laten maken met een volledige elektrische warmtepomp.
Nu dus maar tijdelijk op stop gezet tot er eventueel toch een mogelijkheid komt om via een zelfde regeling naar een volledig elektrische pomp te kijken.

PV Output

Pagina: 1