Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:22
Beste medetweakers,

Er zit een lichtbruine plek in de printplaat van een poortopener. Bij nadere inspectie zit dit op de plek van een Viper 22A IC aan de drain zijde. Er zitten ook 2 weerstanden (volgens mij zijn dit 2 spoelen) waar een scheur in zit.

Het kom een beetje overeen volgens mij met topic "Chip" op printplaat vaatwasser doorgebrand, wat is het?

Als de weerstanden spoelen zijn zou dit overeenkomen met 470µH. Kan iemand bevestigen dat het spoelen zijn?
De IC zou ik dan ook vervangen wellicht heeft het 1 de andere defect gemaakt. Zouden er nog meer onderdelen hierdoor defect kunnen raken. De 2 diodes zijn wel goed.
Op de IC staat Viper 22a maar er staat nog een code KMD002. Is die laatste code nog van belang of het het bijvoorbeeld een batch nummer?

Alvast bedankt.

Bruine plek in printplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQVJDj6vgrfR9llOWw93WWMZbYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcxqQ3NYeXljmVlDAmHsCpqB.jpg?f=fotoalbum_large

IC Chip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0lcC_HDdWAFGs3gI91YFVZuAEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRwT3BJj96I9zPyl0H76ajwK.jpg?f=fotoalbum_large

Spoelen met scheur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPeooYTf8o29SOm-3YNervgc9Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhVjoPrvTy3G62AkSvgGiBue.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Willempie27 op 11-03-2022 13:41)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien er L8 en L9 bij staat zijn dit zeker spoelen.
Axial leaded inductor, is ook wel te zien aan de vorm.

Spoelen gaan uit zichzelf niet zo snel kapot, dus de fout komt waarschijnlijk ergens anders vandaan.
Die Viper22A zou inderdaad ook defect kunnen zijn, maar zonder wat nadere analyse van de printplaat is dat moeilijk te zeggen.

De waarde van de spoelen kan je aflezen aan de kleurcode (net zoals bij weerstanden). Als je de kleuren ten minste nog kan zien...

[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 09-03-2022 09:53 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien er L8 en L9 bij staat zijn dit zeker spoelen.
Axial leaded inductor, is ook wel te zien aan de vorm.

Spoelen gaan uit zichzelf niet zo snel kapot, dus de fout komt waarschijnlijk ergens anders vandaan.
Die Viper22A zou inderdaad ook defect kunnen zijn, maar zonder wat nadere analyse van de printplaat is dat moeilijk te zeggen.

De waarde van de spoelen kan je aflezen aan de kleurcode (net zoals bij weerstanden). Als je de kleuren ten minste nog kan zien...

[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 09-03-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
De kleuren zijn nog wel te zien. Deze komt dan uit op 470µH 5% volgens de tabel. Er zit nog een gelijkrichter (diode brug) tussen en die is in orde. Ik ga dan toch een poging wagen. Een nieuwe print kost 300+ euro. Dus misschien voor onder de 10 euro een beetje geluk.

Kan een condensator ook zoiets veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik heb de Viper22a en spoeltjes vervangen. Na het inschakelen direct weer een flits in beide spoeltjes. Er zit een kruising op de plek waar die nu nog donker van kleur is. Bovenste laag en onderste laag maken daar waarschijnlijk sluiting. Helaas is het niet gelukt. Toch bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Een kortsluiting in een printplaat lijkt me niet heel waarschijnlijk.
De halfgeleiders zijn vaak de meest logische oorzaak. Er zit bijvoorbeeld best een flinke FET/BJT vlak naast die spoelen.
Ik kan het op de foto's niet duidelijk zien of die daar aan zit verbonden, maar dat zijn wel het type componenten waar je moet beginnen met foutzoeken.