99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:46:
[...]
Dat is het leuke- wielrenners komen massaal in opstand als je ze gevaar op weg noemt.
Tegelijkertijd:
- Hoeveel wielren fietsen ken jij met fatsoenlijke verlichting? (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken je met voldoende reflectoren (spatbord, banden, trappers) (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken jij met een fietsbel (wettelijk verplicht)
en zo kan ik door gaan...
Kom nog de houding bij, doordat je zo ver voorovergebogen zit, kan je de verkeerssituatie niet overzien.
En dan verwachten dat je met goede 30 km/u overal kan fietsen... tsja dat is vragen om gedoe.
Al met al, koop een "gewone" toerfiets, ze zullen niet voor 100 euro te koop zijn, maar hoeveel is je leven je waard, een auto die jou niet ziet wint het in een botsing... Zelfs al was het niet de bedoeling van de automobilist.
Wil je het echt weten?
Hoeveel wielren fietsen ken jij met fatsoenlijke verlichting? (wettelijk verplicht)
tijdens de trainingen is verlichting verplicht. Er is inderdaad weleens een enkeling die de lampjes vergeet, ja. Verder heb ik er geen zicht op. Met iedereen waarmee ik ook buiten de vereniging rijd, heeft ook verlichting en gebruikt deze. Overigens zie ik ook vaak genoeg wielrenners met uitmuntende verlichting.
Hoeveel wielrenfietsen ken je met voldoende reflectoren (spatbord, banden, trappers) (wettelijk verplicht)
Oké. Dit is inderdaad een dingetje... Echter goede wielrenkleding heeft ook reflectie. Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar mij lijkt dat voldoende. Nee, het is inderdaad niet in de juiste kleur, maar vertel mij maar eens waarom een reflector een specifieke kleur moet hebben. Spatbord hoeft geen reflectoren te hebben. Of bedoel je de rode aan de achterkant?
Hoeveel wielrenfietsen ken jij met een fietsbel (wettelijk verplicht)
bij ons in de club is het verplicht.
Ik denk dat je overal in het dagelijkse leven mensen tegenkomt die aan een bepaald stereotype voldoen. Bijvoorbeeld motorrijders die veel kabaal maken, hard rijden, associaal inhalen, maar dus ook wielrenners en eigenlijk wel alle soorten weggebruikers. Sommige verpesten het voor de rest. Oja, je noemt (bijna) alleen maar dingen die je zelf in de hand hebt. Je kunt prima een bel kopen, je kunt prima reflectoren kopen, je kunt spatborden kopen enz. Het slaat nergens op om een racefiets af te raden, omdat er ook wielrenners zijn die lak hebben aan anderen. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen auto moet rijden, omdat het gevaarlijk zou zijn met als argument dat enkele automobilisten zich werkelijk als debielen gedragen.
Ik denk dat het allemaal gewoon begint bij rekening houden met de andere weggebruikers, maar elkaar ook respecteren en de ruimte geven. Het is natuurlijk ook zo dat je negatieve dingen, als ik ze zo mag noemen, eerder opvallen en je deze negatieve dingen beter onthoudt. Daardoor lijkt het aantal voorvallen groot te zijn.
Wist je trouwens dat veel wielrenners juist heel veel rekening houden met overig verkeer? Ik kan me voorstellen dat het heftig klinkt al dat geschreeuw. Maar dat is niet naar anderen. Dat is vooral naar de groep zelf, zodat iedereen weet wat er op de weg speelt. Als je in een peloton rijdt, heb je elkaar gewoon nodig om alles te kunnen zien.