Welke (retro) racefiets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 01:45
Mijn vraag
Gezien de stijgende brandstofprijzen wil ik meer per fiets gaan doen. Ben momenteel wat op Marktplaats aan het rondkijken en zie retro racefietsen voorbij komen voor rond de 100 euro. Heeft iemand hier ervaring mee met deze oude racefietsen? Of niet aan beginnen? Nieuwe racefiets is me te duur.

vb. https://www.marktplaats.n...asonic-racefiets-uit-1986

[ Voor 16% gewijzigd door saken op 08-03-2022 00:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Wat zijn je voorkeuren, wat heb je zelf al gevonden? Hoe lang is de rit, twee km of twintig?

Ik zie dat je een racefiets linkt met downshifters. Lijkt mij niet heel fijn / wenselijk in woon werk verkeer. Kan je niet beter voor een tour fiets gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door Hoiz op 08-03-2022 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Racefietsen zijn gemaakt om op te sporten, niet om "dingen op de fiets te doen". De lage zithouding voorover zorgt voor minder overzicht op de weg (of je zit verkeerd op een racefiets), de dunne bandjes zijn oncomfortabel, en je kunt maar heel weinig vervoeren (een zware rugzak is door de houding niet erg fijn). Bij regen ben je meteen zeiknat, en als het donker is mis je fatsoenlijke verlichting. En als je zegt dan zet ik er spatborden en verlichting op (en bagagedrager :P), dan is het eigenlijk geen racefiets meer en dan zijn er betere alternatieven.

Wil je er overdag met goed weer een stukje op fietsen, prima. Wil je er dagelijks gebruik van maken en ook boodschappen mee doen kijk dan even verder (of neem meerdere fietsen zoals ik ;))

[ Voor 18% gewijzigd door W1LL3M op 08-03-2022 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:23

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb een aantal jaren geleden een tijdje rond gefietst op een oude Giant racefiets. Helemaal hipster met blauwe banden e.d., maar zeker in de stad is het eigenlijk gewoon kut :P Je zit continu voorover gebogen met je hoofd omhoog (anders zie je niks) en het schakelen op het frame is ook maar knudde. Als het regent ben je zeiknat en je kan niks meenemen.
Afhankelijk van je usecase (in de stad/bebouwde kom) zou ik gewoon een 'normale' fiets kopen. Als je buiten de stad/in de polder lange afstanden gaat fietsen, dan is zo'n racefiets wel het overwegen waard.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:49
Eens met hoiz, gezien je een racefiets wilt koop een tourfiets. Racefietsen zijn gewoonweg gevaar op de weg.
Zet daar dan nog een wielrenner op die vindt dat de weg van hem is en je hebt een tijdbom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 21:13

Rmg

Om van 0 op een racefiets met downtube-frictie-shifters is wel even een stap.

Je moet namelijk om te schakelen helemaal naar je downtube grijpen en het verstellen gaat traploos, dus het is niet een klikje omhoog klikje omlaag, maar echt in de juiste stand duwen.

Ook ligt t maximale berijdersgewicht wat lager bij de retro fietsen (vooral vanwege de velgen en spaken), kan niet op je weegschaal kijken of dat een probleem is :+

Wat tegenwoordig hip is voor snel naar je woon-werk zijn crosshybrides/fitnessfietsen

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 08-03-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
Eens met hoiz, gezien je een racefiets wilt koop een tourfiets. Racefietsen zijn gewoonweg gevaar op de weg.
Zet daar dan nog een wielrenner op die vindt dat de weg van hem is en je hebt een tijdbom.
Hoe bedoel je ik gooi even een bak vooroordelen op een hoop 8)7

@saken Ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt doen. Zelf ook een idee gehad om meer op zo'n fiets te gaan doen maar het is leuk en hip voor mooi weer maar verder eigenlijk voornamelijk heel onpraktisch.

Geen lichten en bel (beide wettelijk verplicht), geen spatborden tegen regen, geen kettingkast dus pas op een vieze broek of broek tussen de ketting, niet de meest comfortabele zit (persoonlijk houd ik er wel van), hard zadel, onderhoud is een draak.

Als je bv woon-werk wilt doen kun je beter investeren in een (sportieve) moderne fiets waar bovenstaande dingen wel opzitten.
Ik ken wel mensen die alles op de racer doen maar die verslijten meerdere kettingen, remblokjes, banden, ect. per jaar + hebben genoeg extra spullen er op zitten waardoor je bijna net zo goed een gewone sportieve fiets kan kopen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
sapphire schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Hoe bedoel je ik gooi even een bak vooroordelen op een hoop 8)7

@saken Ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt doen. Zelf ook een idee gehad om meer op zo'n fiets te gaan doen maar het is leuk en hip voor mooi weer maar verder eigenlijk voornamelijk heel onpraktisch.

Geen lichten en bel (beide wettelijk verplicht), geen spatborden tegen regen, geen kettingkast dus pas op een vieze broek of broek tussen de ketting, niet de meest comfortabele zit (persoonlijk houd ik er wel van), hard zadel, onderhoud is een draak.

Als je bv woon-werk wilt doen kun je beter investeren in een (sportieve) moderne fiets waar bovenstaande dingen wel opzitten.
Ik ken wel mensen die alles op de racer doen maar die verslijten meerdere kettingen, remblokjes, banden, ect. per jaar + hebben genoeg extra spullen er op zitten waardoor je bijna net zo goed een gewone sportieve fiets kan kopen :+
Dit heeft niet veel met vooroordelen te maken, maar met algemene veiligheid. Frictie shifters, een laag stuur en bovendien erg smalle bandjes is gewoon niet praktisch en kan zelfs gevaarlijk zijn als je geen ervaren rijder bent. Eigenlijk de enige uitzondering die ik daarop kan verzinnen is wanneer je buiten de bebouwde kom woont en werkt en je over glad asfalt rijdt enkel in de zomer. Daarom dus een simpele tourfiets. Heb je het voordeel van veel versnellingen, veiligheid van een normaal stuur, versnellingen en brede banden icm spatborden. Waarschijnlijk zijn die er niet voor 100 euro, maar 100 euro voor een racefiets die je uiteindelijk niet gaat rijden is natuurlijk ook geen vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hoiz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Dit heeft niet veel met vooroordelen te maken, maar met algemene veiligheid. Frictie shifters, een laag stuur en bovendien erg smalle bandjes is gewoon niet praktisch en kan zelfs gevaarlijk zijn als je geen ervaren rijder bent. Eigenlijk de enige uitzondering die ik daarop kan verzinnen is wanneer je buiten de bebouwde kom woont en werkt en je over glad asfalt rijdt enkel in de zomer. Daarom dus een simpele tourfiets. Heb je het voordeel van veel versnellingen, veiligheid van een normaal stuur, versnellingen en brede banden icm spatborden. Waarschijnlijk zijn die er niet voor 100 euro, maar 100 euro voor een racefiets die je uiteindelijk niet gaat rijden is natuurlijk ook geen vergelijking.
het ging om
Volgens mij gaat dat niet zozeer over de bandjes of de fiets am sich.

Maar over de fiets, die shifters ben ik het mee eens en geef ik zelf ook aan :)
Bandjes en stuur minder. Bandjes is misschien link als je ze kneiter hard oppompt maar als je ze iets zachte doet en gewoon nette banden neemt is je grip prima, stuiter je niet zo en rijd het comfortabeler.
Laag stuur zegt nies over algemene veiligheid, genoeg sportieve/tour fietsen die ook een laag stuur hebben. Dat is puur een kwestie van zelf opletten en anticiperen net als altijd in het verkeer :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Retrofiets zal ik niet zo snel doen. Het is vaak een kriem om aan onderdelen te komen. Bovendien is het na zoveel jaar maar de vraag hoe goed ze zijn onderhouden.

Comfort gaat nog wel, maar gemakkelijk is het mijns inziens niet echt. Vooral omdat je inderdaad snel smerig wordt en weinig mee kan nemen. Ook heeft een derailleur veel onderhoud nodig (vaak smeren en schoonmaken).

Misschien dat een fixie nog een optie is. Dat zou je echter zelf even moeten uitzoeken. Verder is het van belang dat je echt de juiste maat hebt. Niet ongeveer de juiste maat nemen. Dat zorgt voor ongemakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:35:
Werkelijk de kansloosheid ten top, dit soort opmerkingen.

On-topic: Niet aan beginnen, vanwege het al genoemde onderhoud. Die shifters wen je nog wel aan en dunne bandjes zijn ook geen issue (kijk maar eens wel deel van een tourband je echt gebruikt), maar aan zo'n oudje heb je veel onderhoud en onderdelen zijn erg lastig verkrijgbaar. Er een fixie van maken zou ik ook echt afraden, dat is vragen om ongelukken als je niet weet wat je doet.

Ik zou wat meer investeren en een gebruikte fiets bij een fietsenmaker halen. Weet je zeker dat hij goed is en er nog onderdelen voor verkrijgbaar zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Aziraphale schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:09:
[...]

On-topic: Niet aan beginnen, vanwege het al genoemde onderhoud. Die shifters wen je nog wel aan en dunne bandjes zijn ook geen issue (kijk maar eens wel deel van een tourband je echt gebruikt), maar aan zo'n oudje heb je veel onderhoud en onderdelen zijn erg lastig verkrijgbaar. Er een fixie van maken zou ik ook echt afraden, dat is vragen om ongelukken als je niet weet wat je doet.

Ik zou wat meer investeren en een gebruikte fiets bij een fietsenmaker halen. Weet je zeker dat hij goed is en er nog onderdelen voor verkrijgbaar zijn.
Dat is het leuke- wielrenners komen massaal in opstand als je ze gevaar op weg noemt.
Tegelijkertijd:
- Hoeveel wielren fietsen ken jij met fatsoenlijke verlichting? (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken je met voldoende reflectoren (spatbord, banden, trappers) (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken jij met een fietsbel (wettelijk verplicht)

en zo kan ik door gaan...
Kom nog de houding bij, doordat je zo ver voorovergebogen zit, kan je de verkeerssituatie niet overzien.
En dan verwachten dat je met goede 30 km/u overal kan fietsen... tsja dat is vragen om gedoe.

Al met al, koop een "gewone" toerfiets, ze zullen niet voor 100 euro te koop zijn, maar hoeveel is je leven je waard, een auto die jou niet ziet wint het in een botsing... Zelfs al was het niet de bedoeling van de automobilist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:41
Als stadsbewoner ben ik in het bezit van twee fietsen, een stadsfiets (een oude huurfiets met terugtraprem - Batavus Holiday) en een wat sportievere fiets om eens een rondje rondom die stad te rijden, dat is een fiets met 21 versnellingen, recht stuur en spatborden (en bel en verlichting @99ruud99 :)) - een oude Trek FX 5.1.

@saken - bedenk dus wat je wilt, die Panasonic is leuk om rond de stad te fietsen op zondagmiddag (als het niet regent, en je in een gebied woont met verharde fietspaden van redelijke kwaliteit ), maar voor woon-werkverkeer zou ik iets zoeken met spatborden, licht, bel en een zithouding waarmee je het spitsverkeer kan overzien.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 09-03-2022 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Aziraphale schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Ook als je er een singlespeed van maakt? Dus alles van een fixie, maar dan wel een terugloop naaf en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
99ruud99 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Dat is het leuke- wielrenners komen massaal in opstand als je ze gevaar op weg noemt.
Tegelijkertijd:
- Hoeveel wielren fietsen ken jij met fatsoenlijke verlichting? (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken je met voldoende reflectoren (spatbord, banden, trappers) (wettelijk verplicht)
- Hoeveel wielrenfietsen ken jij met een fietsbel (wettelijk verplicht)

en zo kan ik door gaan...
Kom nog de houding bij, doordat je zo ver voorovergebogen zit, kan je de verkeerssituatie niet overzien.
En dan verwachten dat je met goede 30 km/u overal kan fietsen... tsja dat is vragen om gedoe.

Al met al, koop een "gewone" toerfiets, ze zullen niet voor 100 euro te koop zijn, maar hoeveel is je leven je waard, een auto die jou niet ziet wint het in een botsing... Zelfs al was het niet de bedoeling van de automobilist.
Wil je het echt weten?

Hoeveel wielren fietsen ken jij met fatsoenlijke verlichting? (wettelijk verplicht)
tijdens de trainingen is verlichting verplicht. Er is inderdaad weleens een enkeling die de lampjes vergeet, ja. Verder heb ik er geen zicht op. Met iedereen waarmee ik ook buiten de vereniging rijd, heeft ook verlichting en gebruikt deze. Overigens zie ik ook vaak genoeg wielrenners met uitmuntende verlichting.

Hoeveel wielrenfietsen ken je met voldoende reflectoren (spatbord, banden, trappers) (wettelijk verplicht)
Oké. Dit is inderdaad een dingetje... Echter goede wielrenkleding heeft ook reflectie. Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing, maar mij lijkt dat voldoende. Nee, het is inderdaad niet in de juiste kleur, maar vertel mij maar eens waarom een reflector een specifieke kleur moet hebben. Spatbord hoeft geen reflectoren te hebben. Of bedoel je de rode aan de achterkant?

Hoeveel wielrenfietsen ken jij met een fietsbel (wettelijk verplicht)
bij ons in de club is het verplicht.

Ik denk dat je overal in het dagelijkse leven mensen tegenkomt die aan een bepaald stereotype voldoen. Bijvoorbeeld motorrijders die veel kabaal maken, hard rijden, associaal inhalen, maar dus ook wielrenners en eigenlijk wel alle soorten weggebruikers. Sommige verpesten het voor de rest. Oja, je noemt (bijna) alleen maar dingen die je zelf in de hand hebt. Je kunt prima een bel kopen, je kunt prima reflectoren kopen, je kunt spatborden kopen enz. Het slaat nergens op om een racefiets af te raden, omdat er ook wielrenners zijn die lak hebben aan anderen. Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen auto moet rijden, omdat het gevaarlijk zou zijn met als argument dat enkele automobilisten zich werkelijk als debielen gedragen.

Ik denk dat het allemaal gewoon begint bij rekening houden met de andere weggebruikers, maar elkaar ook respecteren en de ruimte geven. Het is natuurlijk ook zo dat je negatieve dingen, als ik ze zo mag noemen, eerder opvallen en je deze negatieve dingen beter onthoudt. Daardoor lijkt het aantal voorvallen groot te zijn.

Wist je trouwens dat veel wielrenners juist heel veel rekening houden met overig verkeer? Ik kan me voorstellen dat het heftig klinkt al dat geschreeuw. Maar dat is niet naar anderen. Dat is vooral naar de groep zelf, zodat iedereen weet wat er op de weg speelt. Als je in een peloton rijdt, heb je elkaar gewoon nodig om alles te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Blijft het overzicht op de verkeerssituatie, als je woon werk verkeer rijdt, rij je "alleen". Dan kan je beter beetje rechtop zitten, dan heb je automatisch meer overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@hoi1234 Dan niet, maar een fixie is wl iets waar je mee om moet kunnen gaan. Ik zie ze te vaak zonder remmen rijden en dat vind ik zelf tamelijk link (al is het wettelijk toegestaan). De mijne heeft dus ook een voorrem.

@99ruud99 Wat @hoi1234 al zegt en ik reageer wat fel omdat wat je schetst voor 99% van de mensen die op een racefiets (of mouuntainbike) rijden gewoon niet klopt. Die gaan rustig toeren en houden wel degelijk rekening met de rest van de wereld. Persoonlijk vind ik elektrische fietsen een stuk linker omdat de berijders daarvan vaak slecht met de snelheid om kunnen gaan, maar goed. Wanneer je op een racefiets met de handen op de remgrepen rijdt (wat je meestal doet) dan heb je een uitstekend overzicht over het verkeer. In de beugel of op een tijdritstuur is dat uiteraard minder, maar racen moet je in het verkeer sowieso niet doen. Dat is iets voor een afgesloten parcours.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goed idee, ik ga ook meer op de fiets doen. Ik heb een oude fiets waarmee ik naar het station en de sportschool rijdt en een electrische fiets voor grotere afstanden. Het is ook weer goed weer dus het kan makkelijk. Volgens mij is een electrische fiets ook gewoon goed voor je gezondheid, op de kleinste ondersteuning kan ik daarmee 25 km/uur rijden maar als ik dat drie kwartier vol houdt ben ik toch ook wel een beetje bezweet.

Een racefiets lijkt me niet zo handig (en een fixie al helemaal niet). Je kan wel snel gaan ermee, maar dan moet alles wat je meeneemt in een rugzak? Ik heb nu 60 liter boodschappentassen op mijn fiets. Of je moet zo'n model hebben waar een bagagedrager op kan. Racefietsers die de weg ownen dat zijn meestal de grote groepen. Die zijn inderdaad wel vervelend, maar een grote groep scholieren op de fiets kan dat ook zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Overigens waarom eigenlijk per se een retroracefiets? Je kunt ook goedkoop een mountainbike, racefiets of stadsfiets bij de Decathlon kopen. Ben je voor 250-300 euro denk ik wel klaar.

Dan heb je natuurlijk wel instapspul, maar woon/werk is er denk ik prima mee te doen. Zeker als je de fiets een beetje fatsoenlijk onderhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:
Overigens waarom eigenlijk per se een retroracefiets? Je kunt ook goedkoop een mountainbike, racefiets of stadsfiets bij de Decathlon kopen. Ben je voor 250-300 euro denk ik wel klaar.

Dan heb je natuurlijk wel instapspul, maar woon/werk is er denk ik prima mee te doen. Zeker als je de fiets een beetje fatsoenlijk onderhoudt.
instapspul of wegwerpspul? Mijn ervaring met zulke goedkope fietsen van bouwmarkt/decathlon/etc is dat er al snel vanalles aan stuk gaat en dat reparatie het dan niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Eens met meeste bovenstaande: voor veel en algemeen gebruik is een toerfiets/hybride veel handiger.
Door een iets hoger, recht stuur, met daarop de shifters heb je meer overzicht en alles bijdehand. Daarnaast zijn een bagagedrager en spatborden erg fijn als je ook af en toe wat meeneemt of een buitje vangt in je kloffie die je niet gelijk wil wisselen. Ook een slot vast aan je fiets is handig (al neem ik meestal ook een ketting/kabelslot mee)
Ik heb nu een Giant Cosmo CS1, een redelijk lichte en wendbare fiets met een 7-versnellingen naaf. Prima voor ritjes in de stad en enkele ritjes voor de hobby.
Afbeeldingslocatie: https://images.nederlandmobiel.nl/fiets/1754117/1280/1.jpg

Op mijn racefiets krijg ik altijd last van mijn nek, en vind ik het overzicht ook als je op de remmen bovenop het stuur leunt niet ideaal. Fijn als je echt snel een rondje wil rijden, maar niet ideaal voor algemeen gebruik.

Ik zou dus eerder gaan voor zoiets: https://www.marktplaats.n...-heerlijk-fietsende-kyoso (waarschijnlijk geen topper, wel redelijk betaalbaar met € 100).
Anders bijvoorbeeld een Gazelle Medeo of iets vergelijkbaars.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 09-03-2022 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 01:45
Dank voor alle reacties. Ik woon zelf in het buitengebied en rij 4x pw ca 30km heen en terug voor sporten (60km). Met de fiets is dit ongever 1 uur en een kwartier. Ik denk dat ik dan toch voor een elektrische fiets ga (kennis heeft er een voor me voor niet al te veel geld) als ik jullie ervaringen / tips zo lees. Warming up alvast gehad dan :-). Trapondersteuning tot 25km, iemand vertelde mij dat dit ook te omzeilen is.

Lijkt me wel gewild roofwaar.....denk een goede ketting er om dan !

[ Voor 14% gewijzigd door saken op 09-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

saken schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:01:
Dank voor alle reacties. Ik woon zelf in het buitengebied en rij 4x pw ca 30km heen en terug voor sporten (60km). Met de fiets is dit ongever 1 uur en een kwartier. Ik denk dat ik dan toch voor een elektrische fiets ga (kennis heeft er een voor me voor niet al te veel geld) als ik jullie ervaringen / tips zo lees. Warming up alvast gehad dan :-). Trapondersteuning tot 25km, iemand vertelde mij dat dit ook te omzeilen is.

Lijkt me wel gewild roofwaar.....denk een goede ketting er om dan !
Ja, dat is beter denk ik. Ik heb een 30+ jaar oude Giant met racefietsbanden (voor de rest heeft hij spatborden, bagagedrager, fietstassen, een recht stuur) en dat rijdt niet heel comfortabel en in de winter heb je ook vaak geen grip op de weg. Een racefiets is denk ik nog minder comfortabel (door de kliktrappers en het hangstuur) en je kan dan ook niks meenemen. Ik rijdt er alleen nog mee naar de sportschool en naar het station. De rest doe ik op een electrische fiets. Voordeel is ook dat je met een beetje ondersteuning nog werkt aan je conditie maar wel continu 25 km / uur gaat.
hoi1234 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:

Dat kan ook nog inderdaad. Onderhoud kun je ook bij Decathlon doen als fietsenmakers hun handen er niet aan willen branden.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 15:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Als je een sportieve maar ook praktische fiets wilt moet eens kijken naar een hybride fiets, ook wel sportieve stadsfiets.

Heb zelf sinds eind augustus een Trek District 3, sportieve zit, lichtgewicht fiets, breed stuur, spatborden, verlichting, hydraulische schijfremmen voor en achter, bagagedrager (max 25kg). Tenzij je windkracht 4 hebt is er heel gemakkelijk en zonder veel moeite 25km/h mee te fietsen. Als de omstandigheden goed zijn doe ik zonder moeite 28km/h op vlak wegdek. En nee, deze heeft geen ondersteuning. Sterker nog, op mijn woon-werk traject haal ik elektrische fietsen zelfs in. Alleen de 45km/h fietsen gaan me voorbij

Voor het praktische zitten er 2 fietstassen op, kan ik boodschappen doen.

Overigens, als je 30km heen, 30km terug fietst om te gaan sporten, dan heb je het sporten toch al gehad met alleen de fietsrit?

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 24-03-2022 16:53 ]

Pagina: 1