Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022
Tl;dr: ik wil zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk zoom krijgen. Lichtsterkte is eigenlijk geen issue

Camera: nikon D3300.

Ik ben bezig met het maken van gigapixel panorama's: het maken van een paar honderd foto's met een telelens, deze aan elkaar vast stitchen om zo tot een gigantisch gedetailleerde foto te komen.

Hiervoor gebruik ik nu een Tamron 70-300mm lens of een Panagor 200mm f/3.5 lens. Die laatste is een stuk scherper, zeker afgestopt op f/8 of f/11.

De Tamron is echt een budgetlens. Wide open is hij zelfs scherper dan op f/8, als ik de reviews mag geloven.

De software die ik gebruik slikt de RAW foto's en lost niet chromatische abberaties of anderssoortige lensfouten op. Dit is een factor die ik meeweeg in mijn keuze voor de lens.

Ik gebruik momenteel geen autofocus: de pano head die ik gebruik communiceert niet met de camera, dus als de autofocus gaat 'zoeken' dan bestaat het risico dat er een frame verloren gaat. Het geeft verder ook een leuk effect om niet te herfocussen.

Effectief betekent dit wel dat ik redelijk gebonden ben aan de hyperfocale focus.

Nu vraag ik me af: wat is de makkelijkste manier om zo goedkoop mogelijk scherpere foto's te krijgen?

Ik hink eigenlijk op 2 gedachten, de aanschaf van een speciale lens zoals een Mirror Reflex lens.
Voordeel: deze zijn goedkoop, geven goede zoom en lijken scherp te zijn. Nadeel is dat ze een fixed aperture van f/8 hebben en geen autofocus. Die laatste 2 zijn met mijn huidige kennis geen belemmering. Ik fotografeer toch stillevens dus die f waarde compenseer ik met sluitertijd en ik zou anders toch al afgestopt hebben naar f/11 of lager voor maximale scherpte en Depth of Field. Het zou wel jammer zijn als ik er later achter kom dat autofocus toch een must is.

een ander optie die ik overweeg is de aanschaf van een teleconverter. Ook daar zitten nadelen aan zoals het verlies van licht, maar wederom kan ik dat compenseren met een langere sluitertijd. Ander nadeel is dat ik imperfecties van de lens uitvergroot wat met name een probleem kan zijn met de budgetlenzen die ik gebruik.

Mijn vraag: kan iemand meedenken wat voor hardware momenteel interessant is om naar te kijken?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Spiegellenzen zou ik echt ver vanaf blijven als je scherpe foto's wilt. Met name stukken die out-of-focus zijn zien er niet uit met die lenzen, dan kun je naar mijn mening beter bij die Tamron blijven.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:06
je zou een upgrade kunnen maken van die telelens naar bv een tamron 70-300 USD di. Dit is een veel betere lens dan de instapper die jij hebt. Deze lens is voor rond de 200 euro te vinden op mp. De non VC is goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

Leuke bezigheid,die gigapano's. Even ter verduidelijking: ik neem aan dat je zoveel mogelijk "tele" wilt. Zoom is het vermogen van een lens om het brandpunt te wijzigen: van 70-300 is 4.3 x zoom. Tele is het vermogen van een lens om dingen in de verte af te beelden. Dat heeft te maken met de brandpuntsafstand: 300mm is meer tele dan 200mm.

Dat die Panagor het beter doet is geen wonder: het is een prine lens, een lens met vast brandpuntsafstand. Die zijn doorgaans scherper dan zoomlenzen. De mirrorlenzen hebben zoals @SnoeiKoei al zegt het nadeel dat ze alles wat niet scherp is vertekenen tot rondjes met een gat ("donuts"). Converters hebben het nadeel dat ze de beeldkwaliteit nadelig beinvloeden: op een goede prime lens is het te doen, op een goede zoom al minder, op een niet zo beste zoom is het een drama.

Beste keus is dus een prime van 300 of meer mm. Op Mp staat een Nikkor 300mm lens met 2 teleconverter voor zo'n €250, is je dat te bont dan kun je een gooi doen naar een 400mm 6.9 Tamron voor €45. T-mount, dus er moet een adapter T>Nikkor bij.
Maar dan zou je met een 2x converter op je Panagor voor minder geld weleens hetzelfde resultaat kunnen boeken. Succes!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Is dit iets wat je doorlopend doet, of meer af en toe en dan in een dag tientallen foto's?
Je zou dan namelijk ook het huren van een lens kunnen overwegen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb zo'n Chinese 500mm f/8 spiegel lens. Op zich harstikke leuk, maar scherpe foto's komen er niet uit. De resulterende scherpte van de foto's is vergelijkbaar met een crop van mn 55-200mm kit zoom. Alleen dan met meer pixels, zodat je de lensfouten beter ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Dank voor de antwoorden. Dat van die Donutvormige bokeh had ik ook begrepen, dan valt daarmee inderdaad zo'n spiegellens af. Dank voor de tips. Ik ga kijken naar een goede tweedehands telelens, als ik prijzen zie van orde grootte 200-250 euro 2e hands dan kan ik daar wel mee leven. Kan ik gelijk die instapper van mij deur uit doen voor een habbekrats.

Een t-mount ring heb ik toevallig nog om de camera aan mijn telescoop te hagnen, dus daarmee komt die 400mm 6.9 tamron wel als een interessante optie over. Als ik dit zo lees is die best scherp:

https://www.pentaxforums....m-f69-preset-t-mount.html

voor 40 euro kan je er geen buil aan vallen eigenlijk

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Ik vind dat er behoorlijk negatief wordt gedaan over spiegellenzen :/. Ik gebruik een Minolta AF Reflex 500mm f/8. Heel mooi scherp en nul CA. Naast het geweldig glas is de scherpte ook snel te realiseren door de goede autofocus wat uniek is voor deze spiegellens. Een autofocus spiegellens bestaat helaas niet op een Nikon. De donuts in de bokeh van een spiegellens heeft een “bepaalde charme” en zijn zeer aanwezig bij een geringe scherpte diepte met een drukke achtergrond. Iets wat niet gewenst is bij een stitch van 100 foto’s.

Een 400mm objectief zonder autofocus is lastig scherp stellen en zonder spiegel vaak zwaar. Dat is ook de reden waarom ik mijn Enna München Ennalyt 400mm f/4.5 (m42) ondanks de lichtsterkte en het hebben van een diafragma eigenlijk nooit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
Dank voor alle input. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen een teleconverter (20 euro) en 400mm lens (25 euro) te kopen. Hier ga ik even mee experimenteren om te zien wat wel en wat niet werkt. Met name de tip om te kijken naar 400mm lenzen vond ik waardevol, die lens had ik anders niet gevonden.

Ik verwacht hier geen wonderen mee maar omdat ik voor < 50 euro klaar ben vind ik het prima :)

Het blijft immers hobby: ik ga hier mee aan de slag, ik maak er wat panorama's mee en al doende leer ik wel wat ik fijn vind werken en wat niet.

Ik ga sowieso kijken naar welke combinatie lens/teleconverter werkt en hoe ik distortion/CA weg kan werken. De software die ik gebruik kan bijvoorbeeld de witbalans en exposure corrigeren van RAWs, maar niet zo lekker van JPEGs. Leuk om mee te gaan spelen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Michael_OsGroot op 13-03-2022 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

Okee, aan de slag nu. En niet vergeten een paar panorama's hier te posten!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1