Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schans zonnepanelen zonder ballast, maar vast schroeven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Ik ben benieuwd of er schansen zijn met een kleine hellingshoek(max 10gr) welke je op de dakbalken van een tuinoverkapping kan bevestigen mbv schroeven ipv ballast. Dakbalken komen op ca 100cm van elkaar(hangt af van breedte zonnepanelen(bvk 200x100cm).
Ik wil de zonnepanelen liever uit het zicht hebben als wij in de tuin zijn.

Alle reacties

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik zou dan zelf een constructie maken van hout ipv te kopen.
Eventueel wat los clickfit spul (rails) gebruiken als je dat wil.
Blader dit topic eens door: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[ Voor 36% gewijzigd door jobr op 07-03-2022 18:51 ]

• doggy1
Ik heb net contact gehad met Solarstell en hen gevraagd of het mogelijk is om een oost-west Solarstell Connect vast te schroeven, ipv met ballast, aan de Douglas dwarsbalken(70x200) van tuinoverkapping.
Wel in portrait. Geen dakbedekking, dus panelen vormen het dak. Alle wanden behalve voorkant zijn dicht.
Volgens Solarstell is ballast beter, want door wind die in de overkapping blaast zou het geheel los kunnen laten en met ballast niet. Lijkt mij een beetje vreemd.
Zijn er verhalen bekend van zonnepanelen die van overkapping afwaaien, omdat ze geen dak er onder hebben?
Nevenstaand systeem dacht ik aan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjfP75WwILUwpjhtlIAGqWAlpQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrHzH5ccPTnAr4sU6RQwL0wS.jpg?f=user_large

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:54
Er zijn in ieder geval genoeg verhalen van (bijvoorbeeld polycarbonaat) platen die loslaten bij harde wind. Jij wil nu zonnepanelen als dakplaten gaan gebruiken, daar geldt gewoon hetzelfde voor. Als je het niet goed vastzet waait het weg, met of zonder de onderconstructie.

Maar het lijkt erop dat je een standaardsysteem voor toepassing op een bestaand dak wil gebruiken voor een ' in dak' systeem. Kun je daarvoor niet veel beter zelf iets bedenken obv bijv losse clickfit onderdelen zoals hierboven ook wordt aangegeven?

• doggy1
Ik ga volgende week met de overkapping beginnen en zit nog nergens aan vast.
Nu nog tijd om de verschillende mogelijkheden te onderzoeken en ben al hele tijd aan het puzzelen welke mij het beste lijkt.
Tot nu toe komt het systeem van 2 rijen portrait op de balken vast maken met onderstaande mij het beste voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGexvxlW1FJqaA5ZtkiJwfQrBUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tfeMQ6lKpXeMBkwtDG7spzQA.jpg?f=user_large

Dakbalken wil ik dan aan achterkant ca 10 cm hoger laten dan voorkant, zodat ik nog wat afloop heb ivm regenwater.
De naden tussen bovenste- en onderste rij kan ik dichten met bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9rI0Grv8Ur1n_0MzdtMnzGWC88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fslc1l418IZjBNiFBJk2Ykq6.jpg?f=user_large

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@doggy1 Dit topic ook al eens bekeken ?
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:44
doggy1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:53:
Ik wil de zonnepanelen liever uit het zicht hebben als wij in de tuin zijn.
Heb je er al over nagedacht hoe dit er aan er aan de binnenzijde uit gaat zien? Daarnaast zal het ook niet waterdicht zijn.

Engineering

• knarf_st
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 23:36
Pagina: 1