Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-08-2023
Wie heeft er een zeer complexe portfolio op ethereum en deel bitcoin waarin de volgende elementen zitten:

1. airdrops
2. staking en unstaking van tokens
3. ve(tokens) dit zijn tokens die deels vrij komen gedurende maanden/jaren
3. loan en supply op protocollen als Compound en Maker, waar je een bv. wrapped bitcoin inzet en DAI of een andere stablecoin tot max. % kan lenen.
4. NFT aankopen en verkopen (met sommige nog een mechanisme dat ze elke dag een x. aantal tokens erc20 vrij komt).
5. L2s en zkrollups, optimism, aribitrum, xdai (nu gnosis), zksync.
6. governance tokens

Hierin geldt dat elke actie een transactie is op de blockchain.

Stel dat je op het punt staat om deels met eigen geld een huis te kopen. Het uitcashen van crypto is geen enkel probleem, alle KYC en AML zijn dan al doorlopen. Maar hoe kun je hemelsnaam tegen een hypotheek verstrekker al die jaren de herkomst aantonen. Sommige protocollen zijn zelf niet meer operationeel en zijn gemigreerd. Is er een Nederland een platform die hierin kan helpen ?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:18
Als het goed is heb je die crypto al die jaren netjes opgegeven aan de belastingdienst als vermogen.
Kan je die aangift(en) gebruiken om je vermogen te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Verschillende exchanges geven de mogelijkheid tot tax reports. Daarnaast wat @namliam_eht zegt. Als laatst heb je platforms zoals Koinly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexagon
namliam_eht schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:28:
Als het goed is heb je die crypto al die jaren netjes opgegeven aan de belastingdienst als vermogen.
Kan je die aangift(en) gebruiken om je vermogen te onderbouwen.
Ja en Nee, je kunt in box 3 aangeven of je in crypto en/of aandelen zit. Als het antwoord Ja is (aanvinken) dan krijg je de vraag of dit bedrag hoger is dan je netto vermogen. Je vult Nee in als je als je eronder zit en daar blijft het dan bij. Als je geen toeslagpartner hebt in het jaar 2021 dan is de vrijstelling dit jaar 50.000 euro (en je moet dus alle leningen, studielening etc van je vermogen afhalen). Pas dit jaar 2022 kom ik boven dat bedrag uit. Ik heb dus nooit een bedrag opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
Uzuhl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:32:
Verschillende exchanges geven de mogelijkheid tot tax reports. Daarnaast wat @namliam_eht zegt. Als laatst heb je platforms zoals Koinly.
Thanks inderdaad , die laatste is wel goed. De portfolio is bijna geheel on-chain. Dat maakt het ook zo complex, vooral met die jaar/kwartaal rapportages. Dat is een flinke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34
Hexagon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Ja en Nee, je kunt in box 3 aangeven of je in crypto en/of aandelen zit. Als het antwoord Ja is (aanvinken) dan krijg je de vraag of dit bedrag hoger is dan je netto vermogen. Je vult Nee in als je als je eronder zit en daar blijft het dan bij. Als je geen toeslagpartner hebt in het jaar 2021 dan is de vrijstelling dit jaar 50.000 euro (en je moet dus alle leningen, studielening etc van je vermogen afhalen). Pas dit jaar 2022 kom ik boven dat bedrag uit. Ik heb dus nooit een bedrag opgegeven.
Dat lijkt me geen vrijstelling om je administratie op orde te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
Montaner schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:35:
[...]

Dat lijkt me geen vrijstelling om je administratie op orde te hebben..
administratie moet je zelf altijd bijhouden. Ik reageerde alleen op dat de belastingdienst zelf geen bedragen heeft van dit vermogen mits je onder die vrijstelling zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je maakt op 1 januari toch gewoon een overzicht van al je vermogen, wat er de rest van het jaar gebeurt met ico's/ieo's, staking maakt verder niks uit. Je bewaart toch ook geen supermarkt bonnen om aan te kunnen tonen wat je uit gegeven hebt dat jaar.

Misschien ligt het aan mij maar ik snap de vraag niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:09
Handigst is vooruitzien: het deel dat je wilt/moet gebruiken ruim tevoren cashen en op een reguliere rekening zetten voor einde van het kalenderjaar en vervolgens 'sparen en beleggen' aangeven bij hypotheekverstrekker, evt. jaaropgave erbij en klaar is Hexagon.

En anders is het iets meer werk.

Sowieso niet spannend als je niet boven de vrijstelling uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Viper® schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:43:
Je maakt op 1 januari toch gewoon een overzicht van al je vermogen, wat er de rest van het jaar gebeurt met ico's/ieo's, staking maakt verder niks uit. Je bewaart toch ook geen supermarkt bonnen om aan te kunnen tonen wat je uit gegeven hebt dat jaar.

Bij het kopen van een huis anno al heel lang dien je de herkomst van je geld/ crypto's op te geven bij de notaris. Ineens 1000BTC uit je zak toveren gaat je uiteraard problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
Rukapul schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:45:
Handigst is vooruitzien: het deel dat je wilt/moet gebruiken ruim tevoren cashen en op een reguliere rekening zetten voor einde van het kalenderjaar en vervolgens 'sparen en beleggen' aangeven bij hypotheekverstrekker, evt. jaaropgave erbij en klaar is Hexagon.

En anders is het iets meer werk.

Sowieso niet spannend als je niet boven de vrijstelling uitkomt.
Ja, inderdaad. Het was vooral die vrijstelling waar ik me een beetje op het verkeken. Als je nooit verder kwam dan die vrijstelling, met tokens die per dag soms 30% konden verliezen, het was niet allemaal zo interessant en spannend. In 2021 was het een ander verhaal. Voor het belastingjaar 2022 kom ik voor het eerst boven die vrijstelling uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
Viper® schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:43:

Dat precies de vraag, ik kan een blockchain uitdraai maken van mijn wallets op zowel Ethereum, de L2s en Bitcoin. En dan per jaar de balans erbij zetten. Misschien denk ik te moeilijk. Bijkomende problemen is alleen dat je achteraf soms niet precies kan achterhalen wat die tokens nou waard is. Een token die niet eens gelist op een exchange maar gewoon op uniswap te verhandelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46

Lordy79

Vastberaden

Je hebt dus een vermogen dat nu boven de 50k uitkomt? En je wilt alles cashen en daar een deel van een huis van financieren? Dat is volgens mij helemaal niet spannend genoeg voor een notaris.
Ik zou eerst maar eens bellen met je notaris om te vragen of t een probleem is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat je te moeilijk denkt.
Voor onze aanschaf van een woning met eigen vermogen van een vergelijkbaar bedrag hebben we opgegeven dat het uit sparen/beleggen komt, en bankafschriften van een periode van 3 maanden ingeleverd waaruit blijkt dat we het geld al hadden op dat moment.
Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lordy79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:18:
Je hebt dus een vermogen dat nu boven de 50k uitkomt? En je wilt alles cashen en daar een deel van een huis van financieren? Dat is volgens mij helemaal niet spannend genoeg voor een notaris.
Ik zou eerst maar eens bellen met je notaris om te vragen of t een probleem is.
Meldingsplicht voor elke transactie boven de € 10.000. Of het 'spannend genoeg' is voor de notaris doet er niet toe; er kan o.b.v. de melding een clientonderzoek worden gestart. Dan zal TS allerlei dingen moeten aanleveren.

Zie de Wwft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Hexagon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:36:
[...]

administratie moet je zelf altijd bijhouden. Ik reageerde alleen op dat de belastingdienst zelf geen bedragen heeft van dit vermogen mits je onder die vrijstelling zit.
Waarom niet?

Je vult bij je aangifte toch gewoon in dat je 10/20/30k aan crypto hebt?

Net als bij spaarrekeningen, die geef je ook gewoon op, ook als je onder de VrH vrijstelling blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Icephase schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Meldingsplicht voor elke transactie boven de € 10.000. Of het 'spannend genoeg' is voor de notaris doet er niet toe; er kan o.b.v. de melding een clientonderzoek worden gestart. Dan zal TS allerlei dingen moeten aanleveren.

Zie de Wwft
Volgens mij geldt dat alleen bij een contante transactie, dus als je met 100 biljetten van 100 euro naar de notaris komt.
Denk je werkelijk dat elke aankoop van een huis waarbij er 10.000 euro of meer níet gefinancierd wordt door de bank een meldingsplicht is???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

FreakNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Waarom niet?

Je vult bij je aangifte toch gewoon in dat je 10/20/30k aan crypto hebt?

Net als bij spaarrekeningen, die geef je ook gewoon op, ook als je onder de VrH vrijstelling blijft.
Dat hoeft niet. Als je voordeel uit sparen en beleggen nul is hoef je niks aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Lordy79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Dat hoeft niet. Als je voordeel uit sparen en beleggen nul is hoef je niks aan te geven.
Huh, denk je nou serieus dat als jij 10.000.000 op je rekening hebt staan je niks hoeft aan te geven omdat je 0% rente hebt ontvangen en er dus geen voordeel is uit sparen en beleggen?

Ik mag hopen dat ik je verkeerd begrijp, want die 10 miljoen moet natuurlijk gewoon als vermogen aangegeven worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Hij bedoelt volgens mij eerder dat als je onder de 50k blijft (en dus geen VRH verschuldigd bent) je niks hoeft aan te geven.. Dat lijkt me trouwens niet. Naar mijn weten moet je ook dan gewoon je saldi opgeven (ondanks dat het “niks” doet qua berekening) maar het is voor mij te lang geleden dat ik onder die grens zat.

Volgens mij is het ook vooringevuld (bank en spaartegoeden) dus waarom zou je dat weghalen?

/edit
Bronnen
https://www.care-is.nl/ni...en-bij-de-belastingdienst

IMO:
Het lijkt mij ALTIJD verstandig je spaar- en banktegoeden gewoon op te geven, ook als je onder de grens van de VRH blijft. Je kunt dan namelijk ook een realistische groei aantonen als je op een bepaald moment WEL boven die grens komt. Iemand die jarenlang 0 tegoeden opgeeft en daarna ineens boven die 50K (of 100k met partner) zit kan verdacht overkomen, me dunkt. Wat @namliam_eht dus ook zegt, je kan de herkomst gewoon makkelijk aantonen als je het elk jaar netjes opgeeft.

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 08-03-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lordy79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Volgens mij geldt dat alleen bij een contante transactie, dus als je met 100 biljetten van 100 euro naar de notaris komt.
Denk je werkelijk dat elke aankoop van een huis waarbij er 10.000 euro of meer níet gefinancierd wordt door de bank een meldingsplicht is???
Ja. Dat denk ik echt. Niet door jou als degene die de transactie doet, maar wel door de notaris. Dat stelt overigens niet veel voor hoor, is gewoon een simpel 'excelletje' aan het eind van de week of maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Toen ik 30k wou overmaken voor mijn nieuwe huis kreeg ik ook een belletje van de notaris omtrent de witwaswet. Die had wat standaardvraagjes waar het geld vandaan kwam en dat was het dan weer.

Die meldingsplicht is er dus zeker wel. :) en heeft niets met cash te maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Dank hierboven!

Ik wist niet dat t zo streng is geworden in Nederland. Weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
FreakNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:29:
Hij bedoelt volgens mij eerder dat als je onder de 50k blijft (en dus geen VRH verschuldigd bent) je niks hoeft aan te geven.. Dat lijkt me trouwens niet. Naar mijn weten moet je ook dan gewoon je saldi opgeven (ondanks dat het “niks” doet qua berekening) maar het is voor mij te lang geleden dat ik onder die grens zat.

Volgens mij is het ook vooringevuld (bank en spaartegoeden) dus waarom zou je dat weghalen?

/edit
Bronnen
https://www.care-is.nl/ni...en-bij-de-belastingdienst

IMO:
Het lijkt mij ALTIJD verstandig je spaar- en banktegoeden gewoon op te geven, ook als je onder de grens van de VRH blijft. Je kunt dan namelijk ook een realistische groei aantonen als je op een bepaald moment WEL boven die grens komt. Iemand die jarenlang 0 tegoeden opgeeft en daarna ineens boven die 50K (of 100k met partner) zit kan verdacht overkomen, me dunkt. Wat @namliam_eht dus ook zegt, je kan de herkomst gewoon makkelijk aantonen als je het elk jaar netjes opgeeft.
Dit klopt helemaal als je te maken hebt met saldi op je rekeningen. Echter voor beleggingen en bitcoin/crypto moet je dit ‘aanvinken’. Je krijgt dan de vraag of dit vermogen boven de vrijstelling uitkomt, zo ja dan krijg je een reeks vragen. Die vervolgvragen gaan dan over een verdere specificeren van je vermogen en schulden zoals studieschuld. Die vervolgvragen calculeren dan je netto vermogen. Waar je dan belasting over betaald (moet dus wel boven vrijstelling uitkomen).

Realistische groei is bij beleggingen en crypto soms sowieso lastig. Als je opties, leverage, hefbomen hebt dan kan je plotseling van 5.000 dan 100.000 gaan. Andersom uiteraard ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hexagon
Uzuhl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:32:
Thanks voor alle tips. Koinly lijkt goed te werken en hebben ook veel ervaring. Beter dan uitdraai uit een blockchain explorer :P

[ Voor 6% gewijzigd door Hexagon op 08-03-2022 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit is niet de eerste keer dat deze discussie langs komt. Kijk bijvoorbeeld ook hier: Hypotheek en crypto

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexagon
Orion84 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:45:
Dit is niet de eerste keer dat deze discussie langs komt. Kijk bijvoorbeeld ook hier: Hypotheek en crypto
Je hebt gelijk. Ik zie het inderdaad. Thanks!
Pagina: 1