Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met het oog op duurzaamheid wil ik graag overstappen op oplaadbare batterijen ipv. elke keer nieuwe kopen en weggooien als ze leeg zijn. Ik heb het dan vnl. over AA en AAA-batterijen. Nu heb je die te koop met verschillende capaciteiten. Bij Ikea heb je bijv. 2450, 1900 en 750mAh. Nu snap ik wel dat speelgoedautootje met een 2450 batterij ws. langer zal blijven rijden dan met een 750 batterij. Is het (los van de meerprijs) daarom verstandig om alleen maar batterijen met hoge capaciteit te kopen? Of zitten er ook nadelen aan, zoals langere laadtijd of sneller leeglopen? Voor een afstandsbediening of een klokje heb je natuurlijk niet zo' n zware batterij nodig, maar om nou allemaal verschillende type batterijen in huis te hebben vind ik onoverzichtelijk.

Ik zou daarom het liefst een lading dezelfde oplaadbare batterijen in huis hebben die dan circuleren tussen de apparaten die batterijen gebruiken, zonder aldoor te hoeven kijken of je een hoge of lage mAh-batterij in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Palomar schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:09:
Bij Ikea heb je bijv. 2450, 1900 en 750mAh
Die van 2450 en 1900mAh zijn AA. Die van 750mAh is AAA.
Of zitten er ook nadelen aan, zoals langere laadtijd of sneller leeglopen?
Ja, het opladen van een batterij van 2450mAh duurt natuurlijk iets langer dan die van 1900mAh. Mits je beide batterijen met dezelfde laadstroom oplaadt.

Het grootste verschil zit in de duurzaamheid en prijs; IKEA geeft aan dat de 2450mAh 500x opgeladen kan worden (€6,99 per 4), terwijl ze bij 1900mAh (€3,99 per 4) 1000x aangeven :)

Dit is ook nog een interessant topic over dit onderwerp:
[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Thanks, dat aantal keer opladen is idd nog wel iets om over na te denken. Al denk ik dat 500x ook al best veel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:09

M2M

medicijnman

Nu zijn mijn ervaringen wat minder met de IKEA batterijen en lader. De lader wil na een aantal laadcycly een aantal batterijen niet meer opladen. Wellicht zijn ze te leeg getrokken door de duplo-trein.

Inmiddels heb ik hier 7 AAA batterijen liggen die niet meer op te laden zijn door de IKEA lader.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:50
Een goede lader is dan ook aan te raden. Eentje die kan cyclen, laden, ontladen, leeggetrokken batterijen weer tot leven kan proberen te wekken, met instelbare laadstromen en liefst per batterij. Daarmee heb je wat meer invloed op het verval van je batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

M2M schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:04:
Nu zijn mijn ervaringen wat minder met de IKEA batterijen en lader. De lader wil na een aantal laadcycly een aantal batterijen niet meer opladen. Wellicht zijn ze te leeg getrokken door de duplo-trein.

Inmiddels heb ik hier 7 AAA batterijen liggen die niet meer op te laden zijn door de IKEA lader.
Dan zijn ze inderdaad te leeg , wat ik daarmee deed is dat ik ook nog een normale GP lader had (een stomme en niet slimme lader) en ze daar even een paar minuten in deed zodat er wat meer lading in zat, daarna overzetten naar die van IKEA en presto!

Maar dat dus gezegd hebbende: een goede lader is zeker wel aan te raden. Of je batterijen niet te leeg laten lopen. Maar mijn ervaring is dat een goede lader betrouwbaarder is dan de voornemens van de mens O-)
Pagina: 1