Na jaren van wachten wordt er (naar verwachting) volgende maand een glasvezelaansluiting aangelegd.
Dus heb ik gelijk bij Delta een abbonement aangesloten.
Mijn vraag
Mijn ervaringen met door providers geleverde modems is slecht, daarom wil ik graag een eigen modem aanschaffen die enige tijd mee kan gaan al dan niet in combinatie met accespoints.
Mijn eisen:
Momenteel gebruik ik een pricewatch: AVM FRITZ!Box 7581
Deze is met een CAT7 kabel verbonden met een pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 Edition International (20002767).
Bedraad aangesloten zijn:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meest makkelijke is een pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 aanschaffen. Niet al te duur en kan op termijn de 4040 vervangen door een AVM product met Wifi6.
Een netgate 2100 zou mogelijk ook moeten werken, maar vraag mij of hoeveel werk dit is en of de performance wel optimaal is.
Ten slotte zou ik zelf een pfsense router kunnen bouwen, alleen ik vraag me af:
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
Voor een eventueel accespoint dacht ik aan:
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional
Welke adviezen hebben jullie voor mij?
Zelf neig ik nu naar een nieuwe FritzBox kopen, maar dat is vooral ingegeven door de verwachte tijdsbesteding i.c.m de lagere initiele kosten.
Dus heb ik gelijk bij Delta een abbonement aangesloten.
Mijn vraag
Mijn ervaringen met door providers geleverde modems is slecht, daarom wil ik graag een eigen modem aanschaffen die enige tijd mee kan gaan al dan niet in combinatie met accespoints.
Mijn eisen:
- ipv6 ready
- voldoet aan de eisen van delta
- volledige controle over dhcp
- goede performance
- niet teveel tijd kwijt aan installatie/onderhoud
- Wifi 6
- Energiezuinig
- Niet te duur
- Wall-Mounted
- Gasten Wifi
- VLAN support
- DNS met uitgebreide blacklists
- VPN
- IDS
Momenteel gebruik ik een pricewatch: AVM FRITZ!Box 7581
Deze is met een CAT7 kabel verbonden met een pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 Edition International (20002767).
Bedraad aangesloten zijn:
- NAS
- raspberry pi
- powerlan adapter -> chromecast
- printer
- desktop
- laptop
- 2 smartphones
- 2 Tablets
- 3 Laptops
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meest makkelijke is een pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 aanschaffen. Niet al te duur en kan op termijn de 4040 vervangen door een AVM product met Wifi6.
Een netgate 2100 zou mogelijk ook moeten werken, maar vraag mij of hoeveel werk dit is en of de performance wel optimaal is.
Ten slotte zou ik zelf een pfsense router kunnen bouwen, alleen ik vraag me af:
- Hoe kan ik zien wat een geschikte NIC is?
- Wat is een geschikte wall-mountable case
- Kost dit icm een extra (managend) switch niet teveel stroom (en geld).
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
Voor een eventueel accespoint dacht ik aan:
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional
Welke adviezen hebben jullie voor mij?
Zelf neig ik nu naar een nieuwe FritzBox kopen, maar dat is vooral ingegeven door de verwachte tijdsbesteding i.c.m de lagere initiele kosten.