Eigen Modem bij Delta Glasvezelaansluiting aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:17
Na jaren van wachten wordt er (naar verwachting) volgende maand een glasvezelaansluiting aangelegd.
Dus heb ik gelijk bij Delta een abbonement aangesloten.

Mijn vraag
Mijn ervaringen met door providers geleverde modems is slecht, daarom wil ik graag een eigen modem aanschaffen die enige tijd mee kan gaan al dan niet in combinatie met accespoints.

Mijn eisen:
  • ipv6 ready
  • voldoet aan de eisen van delta
  • volledige controle over dhcp
  • goede performance
  • niet teveel tijd kwijt aan installatie/onderhoud
  • Wifi 6
  • Energiezuinig
  • Niet te duur
  • Wall-Mounted
  • Gasten Wifi
Mijn wensen:
  • VLAN support
  • DNS met uitgebreide blacklists
  • VPN
  • IDS
Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel gebruik ik een pricewatch: AVM FRITZ!Box 7581
Deze is met een CAT7 kabel verbonden met een pricewatch: AVM FRITZ!Box 4040 Edition International (20002767).

Bedraad aangesloten zijn:
  • NAS
  • raspberry pi
  • powerlan adapter -> chromecast
  • printer
  • desktop
  • laptop
Draadloze apparatuur:
  • 2 smartphones
  • 2 Tablets
  • 3 Laptops
Streven is zoveel mogelijk alles bedraad aan te sluiten, in de toekomst verwacht ik nog meer draadloze apparatuur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meest makkelijke is een pricewatch: AVM FRITZ!Box 5530 aanschaffen. Niet al te duur en kan op termijn de 4040 vervangen door een AVM product met Wifi6.

Een netgate 2100 zou mogelijk ook moeten werken, maar vraag mij of hoeveel werk dit is en of de performance wel optimaal is.

Ten slotte zou ik zelf een pfsense router kunnen bouwen, alleen ik vraag me af:
  • Hoe kan ik zien wat een geschikte NIC is?
  • Wat is een geschikte wall-mountable case
  • Kost dit icm een extra (managend) switch niet teveel stroom (en geld).
Voor een eventuele extra managed switch denk ik aan:
pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Voor een eventueel accespoint dacht ik aan:
pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Professional

Welke adviezen hebben jullie voor mij?
Zelf neig ik nu naar een nieuwe FritzBox kopen, maar dat is vooral ingegeven door de verwachte tijdsbesteding i.c.m de lagere initiele kosten.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:19

br00ky

Moderator Harde Waren

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23
Waarom probeer je niet eerst het modem/router van Delta voordat je bijna 200euro gaat uitgeven aan apparatuur? Misschien werkt het prima en hoef je niets aan te schaffen en heb je support via Delta op de apparatuur.
(Maar misschien ben ik hier te simpel in?)

• DVX73
jongetje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:54:
Waarom probeer je niet eerst het modem/router van Delta voordat je bijna 200euro gaat uitgeven aan apparatuur? Misschien werkt het prima en hoef je niets aan te schaffen en heb je support via Delta op de apparatuur.
(Maar misschien ben ik hier te simpel in?)
Geen wifi6 en de ervaringen die ik hier lees zijn ook niet allemaal even goed.

• Peter Raaphorst
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10-2022
Gezien het aantal draadloze randapparatuur en de plannen voor meer raad ik je aan te investeren en het gelijk goed te doen, dwz. AP's met een 2.5 Gb bedrade aansluiting en een of andere vorm of een managed controller. Het is dan ook handig om over een switch te beschikken die POE+(+) levert.

Heb zelf ook eerst getracht het op te lossen 'el cheapo' met als gevolg dat ik later toch het wat duurdere spul ben gaan kopen en de aanschaf van de el cheapo apparatuur weggegooid geld was.

Een mogelijke oplossing is de lijn van TP-LINK, kwa accesspoints kom je dan uit op een pricewatch: TP-Link EAP660 HD

Ik zou dan ook voor deze switch kiezen:
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210XHP-M2

Via cloudbeheer of de omeda app kan je redelijk eenvoudig alles managen.

• Peter Raaphorst
pfSense:

De netgear pfsense apparatuur throughput valt tegen in de lagere prijs klasses, ik heb zelf wat gebouwd, vooral ook om een itx board te kunnen kiezen met een 2.5 Gb lan ethernet port. Mijn pfsense draait op een

pricewatch: MSI B560M-A PRO moederbord met een Celeron processor en 8Gb DD44 geheugen, achteraf was 4Gb wel genoeg geweest.

pricewatch: Intel Celeron G5905 Boxed

Zelf een leuk kastje uitkiezen. Voor niet al te veel geld heb je aan een 250 Gb nvme drive meer dan genoeg. Al met al goedkoper uit dan bijvoorbeeld zo'n netgear 6100 van 800 euro. Stroomverbruik rond de 20 Watt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16

Croga

The Unreasonable Man

Wat je beschrijft is geen modem maar een modem/router(/accesspoint).
Waarom niet alles los trekken? De modem van Delta gebruiken, zelf een router er achter plaatsen en de eventuele toekomstige WiFi eisen opvangen door lossen access points toe te voegen?

Het voordeel is dat je voor support op de Delta verbinding nogsteeds gewoon bij Delta terecht kunt terwijl je zelf volledige controle houdt over je LAN.

Je zou dan kunnen kijken naar een custom pfsense oplossing of naar Ubiquiti apparatuur (te beginnen met een Dream Machine of Dream Machine Pro)

• Peter Raaphorst
pfsense bied IPS/IDS en adblocking op de router. Youtube in video reclame is niet te blokken behalve lokaal in de browser. Je kan met pfsense aan alle VLAN en NAT routerings requirements van een glasvezel provider met IPTV voldoen.

Mijn netwerk is semi-professioneel vanwege mijn eigen requirements als software ontwikkelaar, ik heb het als volgt ingeregeld:

1 System VLAN (geen tags, VLAN 1): Printers
1 Secure Management VLAN
1 VLAN voor alle media IOT (SmartTV, Receiver, ChromeCast, boxen en WIFI!), je kan proberen je WIFI op een aparte VLAN te zetten maar veel plezier met de broadcasts over meerdere VLANs voor elkaar te krijgen.
1 Camera VLAN
1 Secure VLAN voor de servers

Leuke dingen zoals een PlexServer via docker draaien op een server en deze configureren voor het IOT Medianetwerk terwijl de server zelf alleen via het secure VLAN voor server bereikbaar is (of het management VLAN).

• Peter Raaphorst
Croga schreef op maandag 7 maart 2022 @ 05:57:
Wat je beschrijft is geen modem maar een modem/router(/accesspoint).
Waarom niet alles los trekken? De modem van Delta gebruiken, zelf een router er achter plaatsen en de eventuele toekomstige WiFi eisen opvangen door lossen access points toe te voegen?

Het voordeel is dat je voor support op de Delta verbinding nogsteeds gewoon bij Delta terecht kunt terwijl je zelf volledige controle houdt over je LAN.

Je zou dan kunnen kijken naar een custom pfsense oplossing of naar Ubiquiti apparatuur (te beginnen met een Dream Machine of Dream Machine Pro)
Hoi, google eens wat rond op die Dream Machine, veel problemen. Heb er zelf vanaf gezien en voor de TP-LINK lijn gekozen.

• Peter Raaphorst
Opmerking betreffende het stroomverbruik: Zet gewoon je spullen uit wanneer je naar bed gaat, de beste besparing haal je door het niet 24/7 te draaien en 8 uur per dag uitzetten levert al een hoop op. Standby gebruikt ook best wel stroom, zet je TV/Receiver etc. op zo'n stroomblok met een grote rode knop om de boel helemaal uit te zetten.

• DVX73
Na aanleiding van bovenstaande ben ik nog eens goed gaan rondkijken.

Ik neig nu naar:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2008P€ 89,90€ 89,90
1Access pointsTP-Link EAP610€ 103,-€ 103,-
1Modems en routersTP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router€ 157,91€ 157,91
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 70,20€ 70,20
Totaal€ 421,01

Ik mis dan wel wat DNS functies, maar die kan een andere apparaat ook op zich nemen.

Naar wat ik heb begrepen is unify een stuk duurder.

Heb nog gekeken naar pfsense doosjes of zelf een pfsense server vouwen, maar de meerprijs + mediaconverter + het gemis van Software defined Networking maakt toch dat ik nu neig naar de TP-LINK producten.

De meerprijs voor 2.5Gb + het hogere stroomverbruik + mijn gebrek aan 2.5Gb devices maakt dat ik nu daar niet in wil investeren.

Mis is nog alternatieven?
Gaat deze router werken als ik de glasvezel direct hierop aansluit?

[ Voor 4% gewijzigd door DVX73 op 07-03-2022 21:52 ]

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12 08:19
DVX73 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:48:
Gaat deze router werken als ik de glasvezel direct hierop aansluit?
Ja dat werkt, heb het zelf afgelopen week zo geïnstalleerd met Delta glasvezel, VLAN 100 instellen en het internet werkt.
Pagina: 1