Toon posts:

Zonnepanelen, duur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:37
We wilden hier, met de hype mee, flink wat zonnepanelen op ons dak (laten) installeren.
(geschatte investering €5000,-)

Maar als ik nu eens reken kost stroom ons €200,- per jaar. (verbruikskosten).

Al zou ik 100% van de benodigde stroom op gaan wekken blijven we met leverkosten en netbeheerkosten zitten.

Dat gaat dan helemaal niet vlug winstgevend zijn geloof ik? Of reken ik verkeerd?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De meeste huishoudens gebruiken zo heel ruwweg 3000 kWh stroom, en momenteel kost dat per jaar heeeel ruwweg zo’n 1500 euro als je nu een contract afsluit. Weet je zeker dat je maar 200 euro aan stroom gebruikt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 18:57

Dido

heforshe

En als je dan echt met de stroom meegaat en gaat koken en verwarmen met electriciteit? Dat ga je niet redden van 200 euro per jaar (of je hebt wel een heel bijzondere woonsituatie...)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
Afgelopen jaar hebben we 2270kw verbruikt.

Nu met de tegemoetkoming van het kabinet blijft daar maar een paar honderd van over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
Momenteel levert de verkoop van stroom ook veel op waarmee je (deels) de netbeheerkosten kan dekken.

Voor 5000 krijg je een installatie van 8 panelen +- 3200WP kun je niet meer kwijt?

[Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 06-03-2022 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• warhamstr
Dido schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:48:
En als je dan echt met de stroom meegaat en gaat koken en verwarmen met electriciteit? Dat ga je niet redden van 200 euro per jaar (of je hebt wel een heel bijzondere woonsituatie...)
Daar wil ik best mee rekenen. Wat is een realistisch verbruik van een 'flinke' warmtepomp? (vrijstaand huis uit '28, alles' zo goed mogelijk' geïsoleerd toen we het leefbaar maakten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 18:58
warhamstr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:49:

Nu met de tegemoetkoming van het kabinet blijft daar maar een paar honderd van over.
Maar die tegemoetkomingen houd je dan nog steeds? Heffinskorting is per gezin/aansluiting. Dus op de keper beschouwd moet je naar de absolute stroom kosten besparing kijken.
warhamstr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:52:
[...]
Wat is een realistisch verbruik van een 'flinke' warmtepomp? (vrijstaand huis uit '28, alles' zo goed mogelijk' geïsoleerd toen we het leefbaar maakten)
Voor gas reken ik altijd 8-10 kWh warmte per m³. Een goede warmtepomp heeft een COP van 3 à 4, wat wil zeggen dat 1 kWh electra, 3 tot 4 kWh warmte middels warmtepomp je huis in duwt. Dus als je het kW vermogen van je CV door 3 of 4 deelt, heb je het benodigd vermogen van een warmte pomp redelijk afgeschat.

[Voor 41% gewijzigd door The_Vice op 06-03-2022 13:58]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:32
warhamstr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:49:

2270*0.63=1430 euro
Gemakshalve rekenen we even met 1250 euro, ervanuit gaande dat stroom binnenkort weer goedkoper wordt.

investering van 5k kost dan 4 jaar om winst te gaan draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:57:
[...]
ervanuit gaande dat stroom binnenkort weer goedkoper wordt.
Ja, dat is dus ook nog een vraag waar het om draait toch? Zijn er voor 2030 voldoende CO2 neutrale energiebronnen of gaat ook elektriciteit verder stijgen bij een toenemende vraag?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
Je moet niet rekenen met euro vanaf je jaarafrekening, je moet naar kWh kijken.
Als je alleen naar euro kijkt verreken je jezelf met de teruggave energiebelasting. Je verbruik lijkt dan heel laag terwijl het dan misschien niet is.
Die tegemoetkoming die blijf je houden namelijk, ook als je 0 kWh verbruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-03 17:39

Infant

It's a floating Dino!

De winstgevendheid van panelen valt of staat volledig bij wat het kabinet aan regeltjes en fratsen verzint. Dat is niet te voorspellen.

Als jij 200 Euro per jaar aan stroom kosten hebt, gebruik je minder dan 1000 kWh denk ik?
Een 5000 Euro systeem ga je dan inderdaad never nooit terug verdienen. Of ... misschien in 20 jaar. Maar er zijn vast en zeker dingen te bedenken met een kortere terugverdientijd dan 20 jaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:34
@warhamstr met een verbruik van 2300 kWh per jaar zit je niet gek hoog, maar zeker wel ruimte voor besparing door middel van zonnepanelen.

Je energieafrekening is notoir ingewikkeld en kun je dus niet lezen zoals jij nu doet. De tegemoetkoming energiebelasting krijg je namelijk altijd, dus je kunt niet naar de netto kosten kijken. Het sommetje is als volgt:

jaarverbruik nu (2300 kWh) * energieprijs (kan ergens tussen de 20 en 70 cent/kWh liggen nu) --> besparing per jaar op eigen verbruik

daarnaast krijg je nog geld voor alle EXTRA stroom die je terugleverd, tarief daar hangt sterk af van je contract. Minimaal is het 10 cent/kWh, maar kan nu ook zomaar 30 of 40 cent/kWh zijn (tijdelijk). Dus stel voor 5000 euro leg je 4500WP aan panelen die 4000 kWh per jaar produceren. Dan is je opbrengst (in meest pessimistische geval)

2300 * 0,20 = 460 euro
1700 * 0,10 = 170 euro
-------------------------------+
630 euro/jaar

edit: @Infant nee die informatie is niet correct, dus ga alsjeblieft niet in topics over zonnepanelen dit soort dingen schrijven want het is alleen maar verwarrend.

voorlopig (en in elk geval de komende paar jaar nog want de besluiten worden steeds uitgesteld want te moeilijk etc) is er gewoon de salderingsregeling en brengt zonnestroom dus hetzelfde op als dat je verbruikte stroom kost.

verder is overproductie (dus stel je jaarverbruik is 2000 kWh en je produceert 3000 kWh, dan is er 1000 kWh overproductie) ook geld waard. Al een aantal jaren is dat 10-11 cent/kWh maar sinds de prijsexplosies veel meer. Dat heeft niks met overheidsregels te maken maar met energiemarkt.

Ook voor 0,10 cent / kWh is het zo dat je voor 5000 euro zonne-systemen per jaar ruim 400 euro krijgt.

[Voor 29% gewijzigd door Fr33z op 07-03-2022 15:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• warhamstr
Jullie hebben me overgehaald (en ik ben iets anders gaan rekenen).

Ik heb een offerte voor 8+4 360Wp met optimizers.

8 panelen komen in landscape op het vlakke gedeelte van een 'gebroken kap'. 4 heb ik er op het steile gedeelte van de gebroken kap bedacht, ook in landscape.

De kant van het dak is pal op het zuiden. En iig vanaf maart al de hele dag zon op vlak en steil gedeelte.
Is dit het best haalbare?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-03 07:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

warhamstr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:43:

Ik heb een offerte voor 8+4 360Wp met optimizers.

De kant van het dak is pal op het zuiden. En iig vanaf maart al de hele dag zon op vlak en steil gedeelte.
Dan zou ik lekker voor een string omvormer gaan, goedkoper en eenvoudiger te repareren bij defecten.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Tazzios schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:51:
Voor 5000 krijg je een installatie van 8 panelen +- 3200WP kun je niet meer kwijt?
Wat een onzin, ik ga over 2 maanden 18 panelen (~6000 kWh/jaar) laten leggen voor ~5300 euro.

[Voor 18% gewijzigd door Esumontere op 09-03-2022 09:59]

• warhamstr
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Dan zou ik lekker voor een string omvormer gaan, goedkoper en eenvoudiger te repareren bij defecten.
Maar dan bestaat het 'gevaar' dat als de onderste rij geen direct zonlicht krijgt de hele boel uit gaat toch?

• warhamstr
Esumontere schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Wat een onzin, ik ga over 2 maanden 18 panelen (~6000 kWh/annum) laten leggen voor ~5200 euro.
:? Leg je ze plat op een grasveld dan ofzo?

Hier een offerte van €6500,- (inc alles) voor 12x 360Wp + omvormers

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-03 07:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

warhamstr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:47:
[...]

Maar dan bestaat het 'gevaar' dat als de onderste rij geen direct zonlicht krijgt de hele boel uit gaat toch?
Dit soort eenvoudige schaduw kan een string omvormer met schaduw management (bijv. SMA) prima wegfilteren, mits de schaduw niet te groot is voor de string. Mijn garage set ligt op zuid heeft tot 12:30 slagschaduw van het huis en de SMA filtert dat prima weg.

YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

warhamstr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Is dat voor, of na BTW teruggave?

Edit: Het gaat om een systeem met 18x 355 Wp + 1 stringomvormer, op een schuin dak gericht op ZZW. Totaalbedrag voor BTW-teruggave is ~€6500, na BTW-teruggave is ~€5300. Verder is dit besteld via collectieve inkoop van vereniging Eigen Huis, dat scheelt ook wel wat.

[Voor 33% gewijzigd door Esumontere op 09-03-2022 10:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@warhamstr Maak even een nieuw topic aan in DEI conform dit sjabloon: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

De adviezen rollen dan vanzelf binnen :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-03 08:01
warhamstr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:50:
[...]

De prijzen zijn vast wat gestegen, maar dit vind ik wel veel. Ik heb er vorig jaar 12x 360 Wp laten leggen voor 4700 incl. alles, en dat is vóór BTW teruggave. 700 euro dacht ik. Dus 4000 voor 12 stuks.

Het is wel zonder optimizers, is dat de reden van het prijsverschil?

[Voor 16% gewijzigd door luuksnijmegen op 10-03-2022 22:51]

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-03 11:46
@luuksnijmegen optimizer kost ca. 38 euro per paneel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gewoon dak volleggen en een goed contract afsluiten met hoog teruglevertarief. Zonnepanelen zijn een goudmijn dit jaar.

Ik heb daarom zelf 57 panelen op mijn dak gelegd. Investering 10.000 euro.
En mijn energie rekening is nu -6000 euro per jaar. All electric huis.

Tel uit je winst!

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:39
de Peer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:27:
Gewoon dak volleggen en een goed contract afsluiten met hoog teruglevertarief. Zonnepanelen zijn een goudmijn dit jaar.

Tel uit je winst!
Tot juli, daarna zullen we wel weer zien. En als je nu een installateur vraagt om zonnepanelen te komen leggen mag je blij zijn als ze voor de zomer liggen.

Als je ze nu hebt liggen kun je inderdaad mooi wat winst pakken tot de zomer, dat ben ik met je eens.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

emot schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:33:
[...]

Tot juli, daarna zullen we wel weer zien. En als je nu een installateur vraagt om zonnepanelen te komen leggen mag je blij zijn als ze voor de zomer liggen.

Als je ze nu hebt liggen kun je inderdaad mooi wat winst pakken tot de zomer, dat ben ik met je eens.
Ik heb nog een jaarcontract kunnen afsluiten in januari. Maar inderdaad, momenteel moet je het doen met variabel of een modelcontract. Bij het modelcontract is het teruglevertarief nog hoger, maar wordt het waarschijnlijk wel op 1 juli gewijzigd.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:14
emot schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:33:
[...]

had een installateur aan de telefoon van de week die zei begin 2024 haha dan kan je nog wel ff

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:06

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

de Peer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:27:

Tel uit je winst!
57 panelen voor 10K? Dat is wel supergunstig. Bij de meeste marktpartijen betaal je snel 5K voor 12 panelen. Dan leg jij ruim vier keer zo voordelig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:38
99ruud99 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:57:
[...]

2270*0.63=1430 euro
Gemakshalve rekenen we even met 1250 euro, ervanuit gaande dat stroom binnenkort weer goedkoper wordt.

investering van 5k kost dan 4 jaar om winst te gaan draaien.
Nee hoor. De teruglevervegoeding vervalt, waarna je of nog een flinke investering in thuis opslag moet doen, of veel opwwek verloren gaat ivm opwekken wanneer het niet nodig is voor verbruik. Eerste 1,5 jaar kan je nog goed terugverdienen, daarna is het maar afwachten. Plus die plaatjes gaan ook nog eens uit van maximaal opwekken wat in de praktijk ook echt niet het geval is.

Ik zeg niet dat het geen goede investering kan zijn, maar 5 jaar is erg onrealistisch.

[Voor 6% gewijzigd door Johan Bogle op 12-03-2022 09:42]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jeroenneman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:41:
[...]

57 panelen voor 10K? Dat is wel supergunstig. Bij de meeste marktpartijen betaal je snel 5K voor 12 panelen. Dan leg jij ruim vier keer zo voordelig.
Klopt, mijn panelen waren 145 euro per stuk. En daar ging (bij de eerste leg) de btw nog vanaf.
Installateurs rekenen ook weer marge op de inkopen die ze doen. Bovendien zijn ze geneigd om dure premium panelen te leggen met onzinnige extra's (optimizers) die vaak niet nodig zijn.

En voor mijn uitbreiding (6000 euro) heb ik niet eens btw terug gevraagd. Anders was ik rond 8000 euro totale investering uitgekomen.

Ik reken mijn werkuren dan even als 'gratis/hobby.'

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-03-2022 09:45]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:39
Johan Bogle schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Nee hoor. De teruglevervegoeding vervalt, waarna je of nog een flinke investering in thuis opslag moet doen, of veel opwwek verloren gaat ivm opwekken wanneer het niet nodig is voor verbruik. Eerste 1,5 jaar kan je nog goed terugverdienen, daarna is het maar afwachten. Plus die plaatjes gaan ook nog eens uit van maximaal opwekken wat in de praktijk ook echt niet het geval is.

Ik zeg niet dat het geen goede investering kan zijn, maar 5 jaar is erg onrealistisch.
Terugleververgoeding zal zeker minder worden maar gaat zeker niet vervallen. Zolang stroom aankopen/maken voor energieleveranciers duur is door crisis, oorlog of hoge gasprijzen, zullen ze ook een waardige vergoeding blijven geven. Daarnaast blijft de stroom zelf ook duur en die saldeer je de komende jaren nog gewoon.

Als je een beetje handig bent en zonnepanelen zelf kunt leggen, is het, zeker momenteel, een zeer goede investering. Hier zelf 1,5 jaar geleden 12 panelen gelegd voor nog geen 1900 euro.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

warhamstr schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:43:

Nee, maar daarvoor gaan we terug naar je oorspronkelijke topic:
Zonnepanelen 'gebroken kap'

[Voor 32% gewijzigd door teacher op 12-03-2022 09:59]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee