Zonnepanelen beoordeling legplan plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 21:36
Foto's / Beschikbare (dak)ruimte
23 feb rond 15:00 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhpoxOUIakg8oYBYCZ00F9CPzxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AkWnJSPxFJT4esFXKZ6XBek.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Schaduw van het huis, zie bovenstaande foto. Deze foto is recent genomen dus in de zomer is er minder vroeg schaduw.
Jaarverbruik
Momenteel ~2600kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget
Geen strak budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het zelf uitvoeren, vandaar ook de keuze van het platte dak. Als mijn verbruik veel hoger gaat worden ivm een elektrisch auto oid zal ik het westdak van de woning vol laten leggen.
Bijhouden van data
In de toekomst zou ik de data in Home Assistant beschikbaar willen hebben.
Regio
Noord-Brabant
Opmerkingen
Dag allemaal,

Het beschikbare dakvlak is 6.7X3.2M Dit is het vlak dat echt gebruikt kan worden dus exclusief randen etc. Het is een gedeeld dak en ik heb hierbij ook ~25cm afstand van de buren aangehouden mochten zij later nog panelen neer willen leggen. Op het moment zijn ze niet geinteresseerd om samen wat te doen.

Ik ben inmiddels tot de volgende opties gekomen.
9x https://www.solar-outlet.nl/trina-solar-400-wp-mono-black-white-tsm-400de09-08.html in een mix van portrait en landscape richting zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t55qEWapQJJB1-JX5C2cyHzdQzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlsxBeJFGvbmJNBNVyQppAvr.png?f=fotoalbum_large

9x 455 in landscape richting zuid en noord.
https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjjat34QS5anRDuVzMsZogn1u6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbvXaqqVgmOZ2sEYf01ph5CR.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn.
1. De laatste optie vind in er mooier uitzien en heeft volgens de simulatie ondanks de lagere efficientie een hogere opbrengst aangezien de Wp hoger is. Ik zie echter nooit panelen richting noord liggen dus ik twijfel er aan of dit in de praktijk een goed plan is.
2. Wat zouden jullie adviseren qua inverter. Door de schaduw van het huis vallen er telkens meer panelen uit waardoor ik vermoed dat bij solaredge de string al snel te kort wordt en de benodige spanning voor de inverter niet gehaald kan worden. Technisch gezien zou enphase me het best lijken omdat deze tot het laatste paneel in de schaduw ligt goed blijven werken.
Enig idee hoe ik deze afweging ten opzichte van een standaard string inverter kan maken?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
De zuid optie houdt je in de praktijk amper 30cm over, dat is wat weinig... Je krijgt het nodige aan rij-op-rij schaduw. In portrait gaan de Hyundai parallel-shingled hier beter mee om.

Ik denk dat je de werkende breedte/lengte van het legsysteem wellicht onderschat, 3 panelen op 3,2 meter is misschien wat krap, kijk hier goed naar.

Uitvoering kan met een Solis. Deze omvormer heeft de laagste werkspanning van alle string-omvormers met 2 trackers. (Ook de zuid opstelling is niet ideaal op 1 tracker, 10 en 13 maakt toch al wat uit)
Of APS DS3-L. Micro-omvormer systeem vergelijkbaar in prijs met SolarEdge, maar natuurlijk flexibeler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10
Wat wil je voor montagemateriaal gebruiken? Als je wat tijd over hebt dan is dit een leuke om voordelig montagemateriaal en ballast in één te maken voor platdak: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Houd er rekening mee dat je de zijkanten/achterkanten dichtmaakt, met de storm onlangs zijn er ook weer op allerlei plekken panelen van daken gewaaid.

En ik denk dat er wat grind vanaf zal moeten, grind + panelen + ballast + sneeuw wordt aardig zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Out of the box:
4x2 van deze in landscape Zuid /\ Noord op APS DS3-L ?
https://shop.krannich-sol...4510/400r-pm-powerxt?c=55

Net wat @ThinkPad zei... voorkom windhappers...

Of maak nog een overkapping aan je schuur, met meer panelen erop

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2022 08:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:28
johancuppen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:06:
Foto's / Beschikbare (dak)ruimte
23 feb rond 15:00 uur
[Afbeelding]
Schaduw
Schaduw van het huis, zie bovenstaande foto. Deze foto is recent genomen dus in de zomer is er minder vroeg schaduw.
Jaarverbruik
Momenteel ~2600kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget
Geen strak budget.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het zelf uitvoeren, vandaar ook de keuze van het platte dak. Als mijn verbruik veel hoger gaat worden ivm een elektrisch auto oid zal ik het westdak van de woning vol laten leggen.
Bijhouden van data
In de toekomst zou ik de data in Home Assistant beschikbaar willen hebben.
Regio
Noord-Brabant
Opmerkingen
Dag allemaal,

Het beschikbare dakvlak is 6.7X3.2M Dit is het vlak dat echt gebruikt kan worden dus exclusief randen etc. Het is een gedeeld dak en ik heb hierbij ook ~25cm afstand van de buren aangehouden mochten zij later nog panelen neer willen leggen. Op het moment zijn ze niet geinteresseerd om samen wat te doen.

Ik ben inmiddels tot de volgende opties gekomen.
9x https://www.solar-outlet.nl/trina-solar-400-wp-mono-black-white-tsm-400de09-08.html in een mix van portrait en landscape richting zuid.
[Afbeelding]

9x 455 in landscape richting zuid en noord.
https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html
[Afbeelding]

Mijn vragen zijn.
1. De laatste optie vind in er mooier uitzien en heeft volgens de simulatie ondanks de lagere efficientie een hogere opbrengst aangezien de Wp hoger is. Ik zie echter nooit panelen richting noord liggen dus ik twijfel er aan of dit in de praktijk een goed plan is.
2. Wat zouden jullie adviseren qua inverter. Door de schaduw van het huis vallen er telkens meer panelen uit waardoor ik vermoed dat bij solaredge de string al snel te kort wordt en de benodige spanning voor de inverter niet gehaald kan worden. Technisch gezien zou enphase me het best lijken omdat deze tot het laatste paneel in de schaduw ligt goed blijven werken.
Enig idee hoe ik deze afweging ten opzichte van een standaard string inverter kan maken?

Alvast bedankt voor de hulp :)
Ehh, hoe lang ligt je dakbedekking er al?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
@Ronald Wat betreft het montagesyteem had ik solarstell connect op het oog. Met een OW module van 2080 en een zuid module in landscape kom ik op een lengte van 2080+1145=3225mm ofwel 3.23meter. Ik houd dan 20 a 30 cm over tot de perceelgrens. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de buren ooit gaan leggen en tot waar de panelen dan komen dus dat blijft lastig voorspellen.
Bedankt voor de tip wat betreft de Solisomvormer. Weet jij of de Solis ook aan schaduw management doet via de interne diodes van de panelen?
De APS DS3-L komt zeker met datalogging nog wel een stukje duurder uit dan de Solis. Enig idee of dit de moeite waard zal zijn? Ik zou namelijk niet weten hoe ik hier een getal aan kan hangen, ik ben bang dat het op ervaring/gevoel aan zal komen.

@ThinkPad Qua tijd ga ik het niet redden om zelf met beton aan de gang te gaan. Mijn idee was om een deel van het grind als balast te gebruiken in de balastbakken van het systeem en een ander deel af te voeren zodat het gewicht ongeveer hetzelfde blijft. Ik wil de zijkappen inderdaad toevoegen tegen de wind.

@AUijtdehaag Die panelen hebben wel gunstige afmetingen maar ze zijn wel erg duur. De prijzen die ik zo zie zijn bijna twee keer zo hoog als het trina solar 400Wp paneel. Heb jij daar wellicht andere prijzen van gezien?

@Bravertal Hoe lang de dakbedekking er precies ligt weet ik niet. 5 jaar geleden zijn de randen vervangen en werdt aangegeven dat het vlakke deel nog wel even mee kan. Zie jij wat opvallends aan het dak?

@Lardman Thanks voor de tip, ik denk dat ik toch liever voor een hoek van minimaal 10graden ga ivm het schoonhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
johancuppen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:52:
@Ronald Wat betreft het montagesyteem had ik solarstell connect op het oog. Met een OW module van 2080 en een zuid module in landscape kom ik op een lengte van 2080+1145=3225mm ofwel 3.23meter. Ik houd dan 20 a 30 cm over tot de perceelgrens. Het is natuurlijk nog maar de vraag of de buren ooit gaan leggen en tot waar de panelen dan komen dus dat blijft lastig voorspellen.
Bedankt voor de tip wat betreft de Solisomvormer. Weet jij of de Solis ook aan schaduw management doet via de interne diodes van de panelen?
De APS DS3-L komt zeker met datalogging nog wel een stukje duurder uit dan de Solis. Enig idee of dit de moeite waard zal zijn? Ik zou namelijk niet weten hoe ik hier een getal aan kan hangen, ik ben bang dat het op ervaring/gevoel aan zal komen.
Ik heb van Solar Outlet rug-aan-rug zuid artikelen gekregen waardoor elk van de 2 dakjes wat breder werden, ze voerden het O-W artikel voor iets bredere panelen (deze zijn 103) niet. Maar de ruimte tussen de 2 dakjes is ook vrij stevig: Ronald in "Zonnepanelen plat dak & garage"

Elke omvormer doet tegenwoordig schaduwbeheer via diodes.

Extra kosten APS: Correct gezien: het is heel erg een gevoels ding, want hard maken blijkt een lastig iets.
Hier en daar is er een oppervlakkig artikel in testopstelling, maar geheel geen praktijk toetsing van omvormer-opties.
Algemeen is geaccepteerd: als je meer panelen kan plaatsen is dat kostenefficiënter dan nog slimmer met elk individueel paneel om te gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:28

@ThinkPad Qua tijd ga ik het niet redden om zelf met beton aan de gang te gaan. Mijn idee was om een deel van het grind als balast te gebruiken in de balastbakken van het systeem en een ander deel af te voeren zodat het gewicht ongeveer hetzelfde blijft. Ik wil de zijkappen inderdaad toevoegen tegen de wind.

@AUijtdehaag Die panelen hebben wel gunstige afmetingen maar ze zijn wel erg duur. De prijzen die ik zo zie zijn bijna twee keer zo hoog als het trina solar 400Wp paneel. Heb jij daar wellicht andere prijzen van gezien?

@Bravertal Hoe lang de dakbedekking er precies ligt weet ik niet. 5 jaar geleden zijn de randen vervangen en werdt aangegeven dat het vlakke deel nog wel even mee kan. Zie jij wat opvallends aan het dak?

@Lardman Thanks voor de tip, ik denk dat ik toch liever voor een hoek van minimaal 10graden ga ivm het schoonhouden.
Voor mijn gevoel ziet het er oud uit, als in: het is nooit vervangen. Misschien overwegen om eerst het dak te vervangen ipv over 3 jaar ofzo.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
@Ronald Goed dat je het zegt, ik moet inderdaad zorgen dat ik de juiste basiselementen ontvang. Ik moet nummer 500155 OW en 500170 zuid hebben. Daarmee verwacht ik een tussenruimte zoals onderstaand Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94720/files/391315813/image.jpg

Ik heb nog even naar de Solis converters gekeken, maar als ik het goed bekijk heeft alleen de 2.5kW inverter dit lagere MPPT bereik https://www.ginlong.com/solarinverter2/2,5-6k_s6_nl.html
Deze 2.5kW inverter lijkt me wat te klein voor mijn setup, solaredge designer geeft een max AC output van 3.5kW aan. Voor de hogere vermogen is het MPPT bereik van Solis 90-520V. Een growatt met 2 MPPT werkt vanaf 80V dus dat zou dan toch een betere keuze zijn of mis ik wat?

@Bravertal Dat zou zo maar kunnen, ik ga daar nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even nagevraagd: per 1-3-22 kosten ze nu € 320 per stuk inclusief BTW. (was € 295)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johancuppen
Ik twijfel nog over de inverter vandaar dat ik het topic nieuw leven inblaas.

@AUijtdehaag thanks voor het controleren. Dat is toch vrij prijzig per Wp helaas.

Qua panelen heb ik 9x de Longi LR4-72HPH-455 besteld: https://cdn.webshopapp.co...-solar-425-455wp-perc.pdf
6 panelen komen op zuid en 3 panelen naar noord allen onder een hoek van 13 graden.

Ik denk dat het goed is om voor een string inverter te gaan. Aangezien er alleen harde schaduw is en het dak in ongeveer 1 uur van geen naar volledig in schaduw gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb-NPieRDv5Eu9yp5jhNdBwXAR4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/f3krG6vX3AbeKN22PnZn3Ps5.gif?f=fotoalbum_large

Qua inverter zie ik de volgende opties:

OptieType#MPPTMPPT rangeVermogen AC
1Growatt min 3000TL-XE280-500V3000W
2solis-1p2.5k-4g250-450V2500W / 2800 max

De Solis heeft mijn voorkeur ivm de lagere min MPPT spanning. Ik denk echter dat het met 2.5kW AC wat krap wordt. In Solaredge designer zie ik bij een 2200W inverter 91kWh afgetopt worden en bij een 3000W inverter nog maar 6.72kWh. Voor de Solis zal het er dus tussenin liggen. Ik denk dat het net gaat met de Solis, maar het voelt wel wat krap. Denken jullie dat dit verstandig is of kan ik beter voor de Growatt gaan.

De grotere Solis inverters met 2 trackers hebben een hogere ingangsspanning en zijn dus niet interresant.

@Ronald had je mijn bovenstaande vraag nog gezien wat betreft de Solis MPPT input range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De Growatt.

Met de Longi 455 en de legrichting met oog op de schaduwontwikkeling is het verschil in mppt bereik effectief 0. De omvormer zal eerst 1 paneeel geheel moeten bypassen en dat kan met 80V. Voor 2 in bypass is < 50 nodig, dus kan op beide niet.

Speciffiek geen GoodWe. Die zou moeite kunnen hebben de noord gerichte string te starten bij hoge temperatuur (120V nodig). De Growatt niet (100V nodig)

Enige manier om dat beter te krijgen is APS DS3-L, maar dan verdubbel je de omvormer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
Bedankt voor de toelichting. Door de schaduw en orientatie valt er inderdaad telkens 1 paneel volledig weg.

Ik ga dan inderdaad voor de growatt, deze is ook beter verkrijgbaar.
Pagina: 1