Foto's / Beschikbare (dak)ruimte
23 feb rond 15:00 uur:strip_exif()/f/image/8AkWnJSPxFJT4esFXKZ6XBek.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Schaduw van het huis, zie bovenstaande foto. Deze foto is recent genomen dus in de zomer is er minder vroeg schaduw.Jaarverbruik
Momenteel ~2600kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1-faseBudget
Geen strak budget.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het zelf uitvoeren, vandaar ook de keuze van het platte dak. Als mijn verbruik veel hoger gaat worden ivm een elektrisch auto oid zal ik het westdak van de woning vol laten leggen.Bijhouden van data
In de toekomst zou ik de data in Home Assistant beschikbaar willen hebben.Regio
Noord-BrabantOpmerkingen
Dag allemaal,Het beschikbare dakvlak is 6.7X3.2M Dit is het vlak dat echt gebruikt kan worden dus exclusief randen etc. Het is een gedeeld dak en ik heb hierbij ook ~25cm afstand van de buren aangehouden mochten zij later nog panelen neer willen leggen. Op het moment zijn ze niet geinteresseerd om samen wat te doen.
Ik ben inmiddels tot de volgende opties gekomen.
9x https://www.solar-outlet.nl/trina-solar-400-wp-mono-black-white-tsm-400de09-08.html in een mix van portrait en landscape richting zuid.
/f/image/vlsxBeJFGvbmJNBNVyQppAvr.png?f=fotoalbum_large)
9x 455 in landscape richting zuid en noord.
https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html
/f/image/EbvXaqqVgmOZ2sEYf01ph5CR.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen zijn.
1. De laatste optie vind in er mooier uitzien en heeft volgens de simulatie ondanks de lagere efficientie een hogere opbrengst aangezien de Wp hoger is. Ik zie echter nooit panelen richting noord liggen dus ik twijfel er aan of dit in de praktijk een goed plan is.
2. Wat zouden jullie adviseren qua inverter. Door de schaduw van het huis vallen er telkens meer panelen uit waardoor ik vermoed dat bij solaredge de string al snel te kort wordt en de benodige spanning voor de inverter niet gehaald kan worden. Technisch gezien zou enphase me het best lijken omdat deze tot het laatste paneel in de schaduw ligt goed blijven werken.
Enig idee hoe ik deze afweging ten opzichte van een standaard string inverter kan maken?
Alvast bedankt voor de hulp