Toon posts:

Opbrengst zonnepaneel icm rendement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• QuickH
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-01 13:36
Momenteel ben ik aan het kijken naar zonnepanelen. Ik heb reeds twee offertes, waarbij een aanbieder gebruik maakt van 400wp panelen met een rendement van 17.9% en de ander 370wp met rendement van 20.6%

Nu vind ik het rendement verschil best aanzienlijk, maar heb ik nog geen goed beeld van de performance van een paneel. Draait een paneel bijna volledige dag op het maximale rendement of is dit alleen in de zonnige middag?

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rendement (elektrische energie per lichtenergie) is niet zo'n interessante spec. Aantal wp, kosten (en formaat (wp/m2) als dakoppervlak beperkend is) zijn dat wel. Dat volgt uit het rendement. Je kan gewoon naar die zaken kijken bij kiezen van een paneel.

Hoeveel "kwh/kwp" een paneel oplevert (ook "rendement" maar dan niet hetzelfde als dat eerste) is weer afhankelijk van het soort paneel, de hellingshoek, de 'azimuth' (100% zuiden?), de hoeveelheid schaduw, het weer, hoe hoog de zon staat, hoe warm het is, alles...

Welke twee panelen vergelijk je?

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 05-03-2022 14:16]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
QuickH schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:04:
Momenteel ben ik aan het kijken naar zonnepanelen. Ik heb reeds twee offertes, waarbij een aanbieder gebruik maakt van 400wp panelen met een rendement van 17.9% en de ander 370wp met rendement van 20.6%

Nu vind ik het rendement verschil best aanzienlijk, maar heb ik nog geen goed beeld van de performance van een paneel. Draait een paneel bijna volledige dag op het maximale rendement of is dit alleen in de zonnige middag?
Wat je daarmee vergelijkt is het aantal WP per m2 en niets anders. de vraag is heb je genoeg ruimte of niet.. zo ja zo goedkoop vol leggen zo nee een hoger rendements paneel pakken waar je goed mee uitkomt op het dakvlak.

de anders preseterende panelen zijn er niet echt meer, je kan nu vrij veilig WP met WP vergelijkenbv panasonic had een paneel wat behoorlijk veel meer opbracht in een jaar dan een paneel van een andere fabrikant en dat kwam door andere celtechniek. zolang die celtechniek gelijkwaardig is kan je wp 1 op 1 met elkaar vergelijken. meer wp is dan meer opbrengst.

[Voor 18% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 14:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
JvS schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:16:
Rendement (elektrische energie per lichtenergie) is niet zo'n interessante spec. Aantal wp, kosten (en formaat (wp/m2)
WP/M2 = het rendement wat ze in de specs opgeven, dat komt door de test methode van 1000W/m2
20% = 200 WP/m2 Of eigenlijk andersom een paneel wat 200Wp/m2 haalt krijgt een rendement van 20% in de specs

[Voor 13% gewijzigd door twain4me op 05-03-2022 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij maken we hetzelfde punt :). Je wilt zoveel mogelijk WP voor elke euro en zoveel mogelijk wp voor elke m2 die je effectief kan gebruiken. Voor beide aspecten is rendement belangrijk, maar voor beide aspecten is het ook niet zinvol om naar het getal rendement te kijken (want wp's zijn prima om opbrengst per euro te bekijken en opbrengst per m2 gaat niet zo soepel, panelen zijn niet flexibel over m2's te verdelen maar hebben starre maten).

[Voor 24% gewijzigd door JvS op 05-03-2022 15:25]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• QuickH
Bedankt voor de bovenstaande reacties. Door een wintersport ongelukje even uit de running geweest. Inmiddels wel gevorderd, maar ook nieuwe vraagstukken opgekomen.

Oorspronkelijke idee was een gelijke indeling aan de buren. Die hebben 8 panelen allemaal op het plat dak liggen. Onderstaand een foto van hoe de indeling bij buren is en ons plat dak in geel gemarkeerd.

Momenteel heb ik twee offertes liggen waarvan beide 8 panelen op een andere manier op het dak willen leggen.

Offerte 1: Lokaal
Ligging plat dak + schuine kant
Wp 400 VSUN400-108M-BB
Omvormer SolarEdge SE3000H
Opbrengst offerte 3020kWh

Offerte 2: Zonneplan
Alles op plat dak
Wp370 DEMGC DM375M6-60HBB
Omvormer De Zonneplan One optimized omvormer
Opbrengst offerte 2199kWh

Offerte twee lijkt dus helemaal niet effectief. Een verlies van bijna 26% lijkt mij erg hoog. Mogelijk omdat de panelen te dicht op elkaar liggen? Verlies in de andere offerte is 8% en mogelijk dus ook weer wat positief, maar wat ik zo lees op internet wel wat reëler.

Offerte 2 is zo'n 400 euro goedkoper dan 1, maar we willen eigenlijk niet de schuine kant gebruiken van het dak.

[Voor 59% gewijzigd door QuickH op 27-03-2022 13:14]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De lage schatting is zeker met opbrengstgarantie :)
Sommige offertemakers schatten het te laag in om daar niet mee in de problemen te komen.
Overigens is vergelijken makkelijker als het normaliseert naar Wp of €.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• QuickH
Ik ben er uiteindelijk uitgekomen. De zonnepanelen zijn besteld.

Het lage rendement was omdat ze de panelen niet richting de zon zouden leggen, maar als een dak vorm. Dit omdat men anders ruimte te kort kwam.

Zoals het bij de buren ligt lijkt officieel niet te mogen ivm risico dat het omlaag komt bij veel wind.

bedankt voor de hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee