Modulaire zelfbouw-nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeleb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-03 17:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een nieuwe nas die mijn huidige Synology DS414 van 2013/2014 moet vervangen. Hier wil ik heel graag meerdere virtual machines op kunnen maken (om virtuele raspberry pi’s te maken). Sommige van deze vm’s wil ik van buitenaf wil kunnen activeren (bijv om een Minecraft server op te installeren (max 10 man) welke automatisch na 30 min inactiviteit uit gaat, waarbij anderen de mogelijkheid moeten hebben om de server op afstand te kunnen activeren). Daarnaast wil ik de nas gebruiken uiteraard voor backups, opslag, mediaserver (infuse), downloadserver eigenlijk een echte serieuze hobby-box :-)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik het systeem volledig modulair wil, is het misschien slim om eerst te zorgen dat de nas met gewenste opties draait, maar waarbij ik later eenvoudig een andere processor, extra geheugen en schijven kan toevoegen. Daarom hoeft het niet gelijk top-notch te zijn, als het maar zonder veel problemen verwisselbaar is. Een bedrag van rond de 600 - 800 euro lijkt mij een mooi streven, maar minder is altijd mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn Synology DS414 heb ik nu 2 oude 4TB schijven (ik meen WD Red van 2014), hier zou ik mee kunnen starten maar ik vind het niet erg om nieuwe schijven te halen. Daarnaast heb ik niets om mee te nemen naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, koeling, voeding, 2 (om te beginnen) x 4tb harde schijven (welke later eenvoudig in aantal en in grootte te upgraden zijn), ssd voor het os, moederbord, geheugen. 1 harde schijf moet fungeren als raid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Wel wil ik graag dat het systeem compact is (en een vierkantig design vind ik wel cool maar is geen must).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Waarschijnlijk zal ik hier Truenas op installeren, mochten jullie betere alternatieven hebben dan sta ik daar ook voor open.

Ga je overklokken?
Dat zit niet direct in de planning, maar ook hier wil ik wel de deur open houden mocht ik hier later op terug willen komen.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 101,87€ 101,87
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 67,90€ 67,90
1VoedingenEVGA 500 GD€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 55,96€ 55,96
Totaal€ 574,63

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbeleb op 05-03-2022 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Je mist nog een moederbord. Een processor met een naam eindigend op een K is voor overklokkers, en minder op zijn plaats in een server. Heb je het Het grote zuinige server topic - deel 3 al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat je wil bouwen, is geen NAS, maar een server.

De vraag is wel even hoe nuttig het modulaire is. Ik acht de kans vrij groot dat als je 'm nu goed ontwerpt, je gedurende de levensduur (5-10 jaar niet hoeft te upgraden. Qua downgraden kun je misschien beter een compleet nieuwe server bouwen. Als dat al loont.

Qua remote opspinnen en shutten van vm's, het scheelt waarschijnlijk minder qua energie dan je verwacht. De vraag is dus of dit nuttig is, of dat je die vm's beter gewoon 24/7 kunt laten draaien.

Naast het genoemde servertopic, is dit topic wellicht ook interessant:
Het grote Proxmox VE topic

Qua OS, TrueNAS is zeker een leuke optie. Ook omdat het ZFS gebruikt en daarmee backups naar een remote locatie goed mogelijk zijn. Zelf vind ik Proxmox VE erg fijn. (Draait hier ook met een ZFS onderlaag.)

[ Voor 14% gewijzigd door unezra op 05-03-2022 10:53 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
Suggestie voor een compact vierkantig design:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12500 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock H670M-ITX/ax€ 211,02€ 211,02
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4100€ 91,60€ 91,60
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 69,90€ 69,90
1VoedingenSilverstone FX350-G€ 68,90€ 68,90
1Solid state drivesGigabyte AORUS Gen4 SSD 500GB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 725,32
Behuizing: https://www.inter-tech.de/products/ipc/storage-cases/sc-4100
350W Gold voeding met 8-pins EPS aansluiting.
Moederbord met Raid5-ondersteuning als je dat zou willen gebruiken en 2,5Gb Lan.

Overklokken in een NAS-behuizing moet je vergeten, daar heb je de koeling niet voor en jaagt het stroomverbruik flink op.

PS: Intertech heeft ook een https://www.inter-tech.de/products/ipc/storage-cases/sc-4004 met een 12cm fan met molex aansluiting. Met 4 HDD's heb je daar volgens mij 3x Molex aansluitingen nodig die niet op de voeding zitten. Met een 12cm fan zul je wel betere koeling hebben, dus die zou je dan moeten vervangen, zodra je 3 of meer HDD's gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bedenk me dat puur qua behuizing, InWin heel mooie behuizingen heeft:
https://www.ipc.in-win.com/pedestal-tower

Zowel klein, formaat HP Microserver, tot gigantische 19" kasten met meer ruimte voor disks dan je privé ooit nodig gaat hebben.

Verkrijgbaarheid in NL kan een uitdaging zijn, een van de redenen waarom ik zelf uiteindelijk geen InWin kast heb gekocht maar een oude CoolerMaster kast heb hergebruikt. (Die ik inmiddels weer verkocht heb en vervangen door een HP Microserver Gen8 waar ik er nog 3 van had liggen. Microserver draait Proxmox VE en heeft NAS functionaliteit. Relatief stil, relatief zuinig en voor thuisgebruik waar de eisen niet al te absurd hoog zijn, een heerlijke server met 4 3,5" drivebays en ruimte voor een enkele 2,5" in de behuizing.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeleb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-03 17:37
bedankt alvast zover allemaal, hier kan ik in ieder geval een beetje mee vooruit. @unezra het modulaire wil ik juist graag omdat ik over 5 - 10 jaar niet opnieuw naar 'de tekentafel' moet om alles weer opnieuw te bepalen maar ik wil daar beetje bij beetje naar kunnen bijsturen/groeien om de server op die manier operationeel te houden. dus in dat opzicht blijft dat voor mij wel een belangrijk punt. ik zal morgen eens in jullie documentatie duiken en kijken of ik daarmee tot een mooi besluit kan komen. dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dubbeleb schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:45:
bedankt alvast zover allemaal, hier kan ik in ieder geval een beetje mee vooruit. @unezra het modulaire wil ik juist graag omdat ik over 5 - 10 jaar niet opnieuw naar 'de tekentafel' moet om alles weer opnieuw te bepalen maar ik wil daar beetje bij beetje naar kunnen bijsturen/groeien om de server op die manier operationeel te houden. dus in dat opzicht blijft dat voor mij wel een belangrijk punt. ik zal morgen eens in jullie documentatie duiken en kijken of ik daarmee tot een mooi besluit kan komen. dank!
Dat is relatief eenvoudig op te lossen door te kiezen voor een systeem met iets meer drivebays dan je nu nodig hebt en deze niet meteen vol te stoppen. Ook kiezen voor een board met voldoende mogelijkheden kan lonen. Zelf heb ik een tijd een systeem rondom dit board gedraaid:

pricewatch: Asrock Rack X470D4U

Heerlijk server-board, kan tot 64G RAM en heeft genoeg aansluitingen. Hou er wel rekening mee dat het echt een serverboard is. Met name je CPU cooler is even opletten. Het kan de stock cooler, alleen mogen je RAM modules niet te hoog zijn anders past het niet.

Voordeel van dat board is dat je geen aparte GPU nodig hebt. Die zit er al op. Hele systeem is remote te managen via een remote KVM constructie.

Zoiets gecombineerd met een van de InWin kasten of iets soortgelijks maakt dat je eigenlijk alle kanten wel op blijft kunnen. Het is jammer dat die InWin kasten in NL lastiger te krijgen zijn, maar er zitten heel fijne exemplaren tussen.

(Omdat ik na een paar jaar merkte dat het allang geen hobby meer was, heb ik dat systeem uiteindelijk verkocht en ben ik teruggegaan naar mijn HP Microserver Gen8. Wel heb ik remote nog een locatie die initieel enkel diende om mijn backups op te slaan, maar inmiddels ook mijn spamfilter, mailserver en webserver draait.)

Pagina: 1