Cv ketel, hybride warmtepomp of helemaal warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:45
Hii allemaal,

Ik ben opzoek naar advies gezien deze gekke gasprijzen zit ik te twijfelen om mijn cv ketel te vervangen.

Huidige situatie:
Cv ketel op zolder dit is een intergas hr model uit 2008. Hier is nog ruimte genoeg om wat te plaatsen.
1 badkamer met alleen een douche
Beneden een qoocker voor warm water.
125m2 rijtjeshuis uit 1970
Vloer geïsoleerd, en overal dubbel glas.
Zolder redelijk geïsoleerd.
Op het dak liggen 13 zonnepanelen.
Gemiddeld gebruiken we nu 1400m3 gas per jaar

Bij de verbouwing in 2019 vloerverwarming door de gehele woning ( 3 verdiepingen) laten leggen.

Nu twijfel ik om een warmtepomp te plaatsen of een nieuwe cv ketel of een hybride warmtepomp.
En indien een hybride vervang ik dan ook meteen de cv ketel?

[ Voor 5% gewijzigd door theorganiser op 05-03-2022 08:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar zijn genoeg topics over te vinden. Ik zou nooit naar hybride gaan. Kost qua installatie haast niet zoveel als full electric en je houdt je vaste kosten.

Als er vloerverwarming ligt, is die stap sowieso niet zo lastig.

- wat is je verbruik?
- hoeveel hart op hart afstand en leidingdiameter is er in de vloer gelegd?
- wat voor verdelers heb je? Wellicht dat daar nog iets nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:01
theorganiser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:14:
Hii allemaal,

Ik ben opzoek naar advies gezien deze gekke gasprijzen zit ik te twijfelen om mijn cv ketel te vervangen.

Huidige situatie:
Cv ketel op zolder dit is een intergas hr model uit 2008. Hier is nog ruimte genoeg om wat te plaatsen.
1 badkamer met alleen een douche
Beneden een qoocker voor warm water.
125m2 rijtjeshuis uit 1970
Vloer geïsoleerd, en overal dubbel glas.
Zolder redelijk geïsoleerd.
Op het dak liggen 13 zonnepanelen.
Gemiddeld gebruiken we nu 1400m3 gas per jaar

Bij de verbouwing in 2019 vloerverwarming door de gehele woning ( 3 verdiepingen) laten leggen.

Nu twijfel ik om een warmtepomp te plaatsen of een nieuwe cv ketel of een hybride warmtepomp.
En indien een hybride vervang ik dan ook meteen de cv ketel?
Heel simpel; 100% full electric en zie de andere topics hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het even kan, ga dan gelijk voor een warmtepomp (dus niet hybride). Vloerverwarming is daar geschikt voor. Kost meer dan een hybride, maar je bent dan wel van het gas af (en hoeft dan dus ook geen vastrecht voor gas te betalen, wat extra bespaart).

Begin eens met de 50 graden test. Daarmee bevestig je waarschijnlijk dat je vloerverwarming je huis nog steeds warm krijgt. Zo ja, ga dan rekenen hoe veel kW je nodig hebt. De koevlaas-formule is daar geschikt voor.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KabouterSuper schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:22:
Als het even kan, ga dan gelijk voor een warmtepomp (dus niet hybride). Vloerverwarming is daar geschikt voor. Kost meer dan een hybride, maar je bent dan wel van het gas af (en hoeft dan dus ook geen vastrecht voor gas te betalen, wat extra bespaart).

Begin eens met de 50 graden test. Daarmee bevestig je waarschijnlijk dat je vloerverwarming je huis nog steeds warm krijgt. Zo ja, ga dan rekenen hoe veel kW je nodig hebt. De koevlaas-formule is daar geschikt voor.
Test dan gelijk op 35 graden. 50 graden met een warmtepomp wil je niet.

En het zijn inderdaad mooie nachten voor die test momenteel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:04
@theorganiser
Als het kan, is een volledige warmtepomp natuurlijk het mooiste, maar is wel het meest ingrijpende.
Maar hybride warmtepompen kunnen ook interessant zijn. Collega ging van 1200 m3 naar 600 m3 in een huis gebouwd in 2018. Na aftrek van subsidie koste dat 1400 euro, dus redelijk snel terugverdiend.
Mooiste is om onder de 500m3 te komen, want dan gaat je vastrecht omlaag.
Een Remeha Ace 4 kW kost ook zoiets na aftrek van subsidie.
Gezien de leeftijd van de CV (14 jaar) is vervangen wel aan te raden, dan kan de monteur dit direct combineren met de installatie van een hybride warmtepomp.

Om volledig over te stappen naar een warmtepomp zou ik wel alles goed laten controleren. Dubbel glas zegt niks, want dat kan ook 30 jaar oud zijn. Je zou minimaal hr++ moeten hebben.
En misschien nog wel belangrijker, heb je zonnepanelen? Want dat zou de eerste stap moeten zijn, heel je dak maximaal vol leggen.
Edit; ja dus. Hoeveel lever je momenteel terug? Want een warmtepomp betekent extra verbruik. Dus mocht je nog extra kunnen neerleggen, kan dat interessant zijn (ook omdat teruglevertarieven enorm zijn gestegen)
edsandje schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:27:
@chrisborst in de openingspost staat dat hij 13 zonnepanelen heeft.
Via een edit, dus niet gezien bij het typen van mijn reactie ;)

[ Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 05-03-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat advies van 50 graden of lager klinkt leuk maar wat als @theorganiser mengverdelers heeft en die vragen een hogere aanvoertemperatuur?
Dan ga je het nooit warm krijgen.

Met welke vloertemperatuur stook je nu?

@chrisborst in de openingspost staat dat hij 13 zonnepanelen heeft.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@edsandje mijn robot mengverdelers met pomp doen het meer dan prima bij lagere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
Cv temperatuur heeft tot nu altijd op 45 graden gestaan en daarmee is het warm te krijgen.

zonnepanelen was inderdaad een edit, er liggen er 13 op, in heel 2021 hebb ik ongeveer 1600kwh teruggeleverd.

Meer panelen plaatsen helaas geen ruimte voor.
Kan een warmtepomp buitenunit ook op een schuindak geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:36:
[...]
Test dan gelijk op 35 graden. 50 graden met een warmtepomp wil je niet.
Ach, het heet nu eenmaal de 50 graden test, ook als je het op een andere temperatuur wilt testen. Er loopt ook een draadje over deze test op het forum (door de 50 graden test).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

theorganiser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:43:
Cv temperatuur heeft tot nu altijd op 45 graden gestaan en daarmee is het warm te krijgen.

zonnepanelen was inderdaad een edit, er liggen er 13 op, in heel 2021 hebb ik ongeveer 1600kwh teruggeleverd.

Zijn wel wat oplossingen voor, soort van fake schoorsteen. Maar dat zie je eigenlijk alleen in nieuwbouw.

Zal waarschijnlijk een split systeem worden met buitenunit op de begane grond.

Das overigens niet anders voor een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Buitenunit kan opzich op schuin dak of dakkapel. Aan te raden is het niet; erg tricky met trillingen, je loopt risico dat je hele plafond binnen gaat werken als speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
theorganiser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:43:

je moet daar eerst een goede berekening voor laten maken zodat je weet welke pomp je nodig hebt en wat je theoretische verbuik dan zou zijn.
maar 1600 kwh over is niet heel veel.
heb je echt geen mogelijkheden voor meer panelen of wellicht je huidige panelen wisselen voor panelen met meer opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rofdof schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:41:
[...]

je moet daar eerst een goede berekening voor laten maken zodat je weet welke pomp je nodig hebt en wat je theoretische verbuik dan zou zijn.
maar 1600 kwh over is niet heel veel.
heb je echt geen mogelijkheden voor meer panelen of wellicht je huidige panelen wisselen voor panelen met meer opbrengst?
Op zich zijn het natuurlijk wel twee losstaande discussies.

Uiteraard prettig om zoveel mogelijk in je eigen verbruik te voorzien. Maar dat staat los van de wel of geen warmtepomp discussie.

Zeker met de huidige gasprijzen.

Op zich is het simpel. Gasverbruik * 9,8 / sCOP = nieuwe stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
MikeyMan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Op zich zijn het natuurlijk wel twee losstaande discussies.

Uiteraard prettig om zoveel mogelijk in je eigen verbruik te voorzien. Maar dat staat los van de wel of geen warmtepomp discussie.

Zeker met de huidige gasprijzen.

Op zich is het simpel. Gasverbruik * 9,8 / sCOP = nieuwe stroomverbruik.
Helaas rijzen de kWh prijzen ook al de pm uit. Maar idd nog niet zo absurd als gas.
Bedoel alleen dat een warmtepomp best wat kWh vreet en het mooiste is dat je nagenoeg alles zelf kan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

MikeyMan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:39:
@edsandje mijn robot mengverdelers met pomp doen het meer dan prima bij lagere temperaturen.
Dat kan maar de ene installatie is de andere niet.
Legafstand, lengte groepen, aantal groepen, wat voor verdeler (mengventiel regelbaar?).
Robot is zo'n beetje de maatstaf wat verdelers betreft (imho) maar niet iedereen heeft een Robot.

Je hebt prima. wat is dan meer dan prima? Prima de luxe? ;)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

chrisborst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 08:58:
@theorganiser
Als het kan, is een volledige warmtepomp natuurlijk het mooiste, maar is wel het meest ingrijpende.
Maar hybride warmtepompen kunnen ook interessant zijn. Collega ging van 1200 m3 naar 600 m3 in een huis gebouwd in 2018. Na aftrek van subsidie koste dat 1400 euro, dus redelijk snel terugverdiend.
Mooiste is om onder de 500m3 te komen, want dan gaat je vastrecht omlaag.
Een Remeha Ace 4 kW kost ook zoiets na aftrek van subsidie.
Gezien de leeftijd van de CV (14 jaar) is vervangen wel aan te raden, dan kan de monteur dit direct combineren met de installatie van een hybride warmtepomp.

[...]
Ik begrijp alleen dat hybride warmtepompen zoals de Remeha Elga Ace nu een levertijd van een jaar hebben :X

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Als ik het zo lees zal ik eerst de huidige cv ketel op 40 graden zetten en kijken of dit goed gaat.
En dan toch maar kijken naar een full Electric warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
theorganiser schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:59:
Als ik het zo lees zal ik eerst de huidige cv ketel op 40 graden zetten en kijken of dit goed gaat.
En dan toch maar kijken naar een full Electric warmtepomp.
waarom zou dat niet gaan? je hebt overal vloerverwraming dus als je de hoh afstand weet kan je prima het vermogen uitrekenen bij verschillende aanvoer temperaturen. er zal nu vast geen 45 graden de vloer in gaan. ;)
ik zeg wp in de tuin en gaan met die banaan.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 07-03-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Modbreak:Deze overwegingen staan eigenlijk allemaal hier al genoemd: Duurzame energie en installaties met name in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. Wat heb je zelf al bekeken hiervan? Topic gaat in ieder geval die kant op, ik laat aan de mods daar of hij open blijft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1