Beste optie uitbreiding zonnepanelen schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:03
Op mijn woning heb ik sinds 3,5 jaar een Solaredge met Qcells van 2790Wp zonnepaneel installatie liggen.
Daar is sinds vorig jaar zomer een zonnepaneel installatie op de oost-zuid-oost kant van het schuurdak bij gekomen. Dit zijn 20 Qcells panelen van 340Wp (6800Wp) en een SMA Tripower 6.0 omvormer. Vanwege enige schaduw zijn de 20 panelen verdeeld over 2 strings.

De jaaropbrengst van de Solaredge installatie ligt meestal rond 2400kWh, van het SMA kan ik dat natuurlijk nog niet zeggen, maar ik verwacht (misschien voorzichtige schatting) dat dit iets van 4500-5000kWh/jaar zal zijn. Afgerond totaal zo’n 7000-7500kWh/jaar.

Door de sneller dan gedachte a.s. overgang naar elektrisch rijden en full electric woning (warmtepomp + inductieplaat) zal mijn stroomverbruik flink gaan stijgen naar (schatting) 10.000kWh/jaar of zelfs nog meer. De stroomopbrengst per jaar van beide installaties samen is dan dus niet voldoende om het jaarverbruik helemaal te dekken. Tel daarbij op dat de stroomprijzen fors gestegen zijn en de reden van dit topic is geboren: ik overweeg de andere kant van mijn schuurdak ook nog vol te laten leggen met 20 panelen. Dat is dan op west-noord-west. Die kant van het dak zie ik vrijwel niet, en hoeven daarom wat mij betreft niet perse dezelfde full black panelen te zijn die ik aan de andere kant wel heb.

Wat zou het slimste zijn: de huidige (nog bijna nieuwe) SMA Tripower 6.0 vervangen door een andere die voor 40 zonnepanelen (van 2 verschillende types?) geschikt is? Of een volledige extra installatie plaatsen met dus een tweede omvormer voor de extra 20 panelen?
Of zijn er misschien nog andere ideeen?

Bvd voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je geen eigen logging van de SMA?
Met 20 panelen in 1 string heb je wellicht een beter omvormer rendement
Dat zou je mooi kunnen vergelijken nu, met 2 zonnige dagen achter elkaar.
Even anders aansluiten op de omvormer.
Sunclix past ook in elkaar. Doe wel eerst de dc switch uit, voordat je de stekkers afkoppeld en omzet op de ingangen.

Een extra omvormer erbij of vervangen voor een grotere het kan allemaal.
Ook de hybride tripowers zijn in aantocht (al is de levertijd ergens in het 3e kwartaal pas als ik de websites mag geloven)

Welke helling heeft je schuurdak?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2022 06:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
@Franciesco Voornaamste wat je hier moet doen is opletten dat je je hoofdzekering niet overbelast.

De SolarEdge zal een SE2200H zijn, De Tripower 6.0 gooit nog eens 2000W op die fase. Blijft 1550W over als je 25A hoofdzekeringen hebt.
Dan zou je met een 5kW 3 fase omvormer dus net over de 25A heen gaan.

Het wordt dus zaak om al je panelen te modelleren, bestaand en gepland om te bepalen hoeveel vermogen er gelijktijdig uit gaat kunnen komen.

Antwoord op je vraag is dus niet mogelijk op dit moment. Dus even terug naar start: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor de reacties!

De schuurdak heeft een helling van ca 35 graden.
De panelen op de woning liggen op ca zuid-zuid-west met een dakhelling van 45 graden. De Solaredge omvormer is de SE2200 en elk paneel heeft een optimizer.
Ik heb een 3-fasen huisaansluiting van 3x25A.

De rekensom van @Ronald is inderdaad een aandachtspunt waar ik nog niet aan gedacht had.

Hoe zou de modellering uitgerekend kunnen worden? Zijn daar nog meer gegevens voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Franciesco Ik zou de hele bak in SolarEdge designer zetten. ('zelf installateur')
Dan kun je het allemaal aan omvormers hangen van vergelijkbare vermogens als je hebt / wil gebruiken; dan zie je zo max DC en max AC.

Betekend natuurlijk niet dat je ook verder moet met SE. Dat staat er weer los van... Ik vind het de makkelijkste tool in dit stadium van ontwerp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Ronald: moet er met het theoretisch maximum vermogen van de omvormers gerekend worden of hetgeen ze in de praktijk gaan leveren?

M.a.w.: als het gaat om het theoretisch max vermogen van de omvormer, dan heb ik voor de schuur een max omvormer vermogen per fase beschikbaar van: 5.750W (bij 25A) minus de 2.200W van de 1 fase Solaredge= 3550W. Dat keer 3 voor een 3-fasen omvormer= 10.650W.
Omdat ik al een Tripower 6.0 heb die max 6.000W vermogen heeft hou ik dan dus 4.650W over voor omvormer voor de West kant.
Of de bestaande Tripower 6.0 vervangen voor een Tripower 10 die max 10.000W vermogen heeft en dan gebruiken voor oost+west.

Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Aanvulling op mijn vorige post: ik zat te denken dat het sowieso wel handig is om onder 11kW totaal omvormer vermogen van de schuur te blijven. Want dan kan denk ik de bestaande 3-fasen groep waar de Tripower 6 op aangesloten is óók gebruikt worden om daar een extra Tripower 4 op aan te sluiten. Of juist ipv Tripower 6+4 één Tripower 10 op die bestaande 3-fasen groep.
Zo ja: dan zou dat weer een extra grondkabel aan leggen schelen (de huidige is een YMvK-as met 6mm aders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Franciesco De meningen zullen verschillen of het oké is op berekend te realiseren vermogen, of aangesloten maximaal vermogen omvormers.

Persoonlijk zou ik vrede hebben met een situatie waar je niet over 5750W per fase gaat.

Welke ader diameter heb je voor de grondkabel? Zelfs 2.5mm² is nog veilig op 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Ronald Ok, er is dus blijkbaar geen vaste regel of norm voor?
De grondkabel naar de schuur voor de huidige Tripower heeft aders van 6mm²

Ik ga denk ik as week eens bellen met het bedrijf dat de oost kant voorzien heeft van panelen. Eens kijken wat zij zeggen/welke ideeën zij hebben voor een uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kijk dat is lekker dik...

Dat kun je veilig doch zeker niet selectief afzekeren op 25A. Is dat gewenst? nou sommigen vinden van niet.
Waarom? Veroorzaak je een overbelasting, dan kun je zowel de groep zekering als de hoofdzekering tegelijk eruit blazen. Dat is niet handig, maar ook niet onveilig. Selectiviteit is gewenst, maar in een huisinstallatie niet verplicht en maar deels mogelijk.

Bij terugleverende apparatuur vind ik het niet van belang. (maar sommigen wel).
Zolang je maar niet structureel een of meerdere fasen overbelast (25A)

(Hoofdaansluiting upgraden is het financieel niet waard!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Ronald: heb je enig idee hoe ik in Sunny designer verder kan met onderstaande PV samenstelling? Het lukt me niet om een omvormer te kiezen: het venster “Configuratievoorstellen”, maar ook de handmatige configuratie blijft leeg. Ik doe vast wat fout en/pf vergeet wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck4eE-b-1oc4KoPoZZsDluV-CQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4NBw3ErAzNjnCWh4IVIL93Ly.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Franciesco op basis van screenshot: geen idee... Ik krijg er gewoon een 10kW met beide sets als string van 20 uit. 8kW geeft wat teveel aftopping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank voor het testen @Ronald! En dan heb ik iig al een antwoord op “welke omvormer”.
Blijft vaag waarom de designer bij mij niet werkt (heb op iPad en laptop geprobeerd), maar ok.

De Solarwatt 375Wp werkt door het bedrijf die de oost kant gedaan heeft als optie geopperd voor de west zijde. Verder heb ik nog geen voorstel oid gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ahaa, ik snap het nu: blijkbaar staat de netspanning standaard niet goed ingesteld in Sunny design. Na aanpassing hierin krijg ik nu wel de diverse SMA omvormers te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inmiddels heb ik offertes ontvangen voor de uitbreiding op de schuur (West-Noord-West, dakhelling van 35 graden). Er zijn 3 opties geoffreerd:

Optie 1: 20 x Solarwatt Foile classic H 1.2 style 370 zonnepanelen in portrait + SMA STP 10.0 - 3AV-40 omvormer: €8712,- (incl BTW en installatie)

Optie 2: 20 x Solarwatt Foile classic H 1.1 375 zonnepanelen in portrait + SMA STP 10.0 - 3AV-40 omvormer: €8240,10,- (incl BTW en installatie)

Optie 3: 24 x Solarwatt Foile classic H 1.1 375 zonnepanelen in landscape + SMA STP 10.0 - 3AV-40 omvormer: €9135,50,- (incl BTW en installatie)

Aangezien ik al 2x BTW terug gevraagd heb, zal dat nu niet meer mogelijk zijn. Vandaar alleen de prijzen incl BTW.

Voor de duidelijkheid (zie topic start) zal de SMA STP 10.0 ook gebruikt gaan worden voor de reeds aanwezige 6800Wp zonnepanelen die op de Oost-Zuid-Oost kant van het schuurdak liggen. De SMA 6.0 wordt dan vervangen.

Volgens Sunny design zou de totale opbrengst van de schuur installatie met optie 2 (totaal 14,30kWp) op ca 11.262 kWh komen. Met optie 3 (totaal 15,80kWp) 12.295kWh.
Tel de opbrengst van de bestaande installatie op de woning (rond de 2400kWh) daarbij op en dan zit ik op respectievelijk 13.662kWh of 14.995kWh per jaar.
In beide gevallen zou ik overcapaciteit hebben voor mijn geschatte nabije toekomstig prive gebruik (10.000-10.500kWh). Echter kan ik het verbruik van een zakelijke elektrische auto er nog bij rekenen (+3.200kWh). In het laatste geval kom ik op een geschat totaal verbruik van rond de 13.500kWh.

Vragen:
  • Zien jullie (technische) problemen in de aangeboden configuratie met de SMA STP 10.0 voor de schuur (met de bestaande Oost-Zuid-Oost + nieuwe West-Noord-West)? @Ronald of iemand anders?
  • Wat vinden jullie van de prijzen?
  • Welke optie zou ik kiezen?
  • Andere opmerkingen?
Wederom bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Als Sunny vind dat het mag, mag het... Daar zit gewoon je technische antwoord.
Prijs is prima (€0,91/Wp ex btw voor de 2e, €0,83/Wp ex btw voor de 3e)

Gaan voor 3e; dat denkt nog niet eens je beoogde verbruik, dus verdien je in no time terug.

Met de 24 Solarwatt panelen wordt het een polystring van 2x12 op ingang A. Anders geef je de omvormer teveel spanning. Daar heeft de Tripower 10K ook gewoon connectoren voor als ik me niet vergis.
De Q.cells kunnen dan als 1x20 op B

Gister tekenen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Ok, duidelijk!

De totale opbrengst zou mijn stroomverbruik moeten dekken: ik heb immers bovenop de berekende 12.295kW van de schuur (3de optie) ook nog ca 2400kWh van de woning. Dus ca 13.500-12.295-2400= ca 1200kWh overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Toch optie 3 doen. Op korte termijn is overschot veel geld waard (Topic terugleververgoedingen). Op lange duur (zonder saldering) dekt het meer van je verbruik direct af: geen belasting.

Pagina: 1