Gelijkstelling emulatiesoftware aan consolemods

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:35
Er is in de commentaren op het Nintendo Switch artikel het nodige commentaar op hoe meteen de hacks van Gary Bowser er bij worden betrokken:
nieuws: Nintendo laat video's over Switch-emulatie op Steam Deck verwijderen

Dit artikel zou eigenlijk over het misbruik van de DMCA wetgeving en Youtubes omgang met copyrightclaims moeten gaan. Nu wordt er na een korte melding van deze onrechtmatige claims, zonder het beestje bij z'n naam te noemen, meteen ingehaakt op hoe Nintendo wel vaker optreedt tegen hackers en modchipmakers.

Dat laatste heeft werkelijk niks te maken met dit scenario. Ik snap dat het tekenend is voor hoe Nintendo achter z'n rechten aanzit als zijnde het Japanse Disney, maar vanuit een technisch (en legal) perspectief, waarvan ik verwacht dat Tweakers ook op de hoogte is als tech-website, mag verwacht worden dat er hier een duidelijke scheiding in wordt gemaakt.

Emulatie is technisch gezien legaal. Het illegaal downloaden van copyrighted software niet natuurlijk en de use case voor velen zal ook zeker zijn gedownloade Switch games te spelen op hun Deck. Echter, dat Nintendo hier DMCA-claims misbruikt om z'n eigen interpretatie van wetgeving onder het mom van "Youtube gebruikers hebben toch geen geld een tegenaanklacht te doen", behoort op z'n minst benoemd te worden. Dit op dezelfde hoop te gooien als modchiphandel is journalistiek bedenkelijk.

Edit: Bij dat laatste wil ik overigens niet aangeven dat het opzettelijk zo is, waarschijnlijk is het gewoon onhandig geschreven. De verwijzing snap ik namelijk zelf, alleen is, zoals gezegd niet geheel terecht binnen de context :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cid Highwind op 04-03-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eonfge
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11-2022
-knip - Dus het delen direct linken naar software die gewoon gebundeld is met de Steam Deck is niet toegestaan?

Kun je dan ook de algemene voorwaarden uitbreiden, want je moet dan ook Virtual Machines, Emulators en Translation-layers verbieden... want die zijn net zo goed niet verboden en worden ook regelmatig besproken hier.

Vindt het te zot voor worden dat jullie opeens mee doen aan de Nintendo-hetse door volstrekt legale software zomaar van de voorpagina af trappen.

Modbreak:Communicatie uit DM's of PM's openbaren is niet de bedoeling

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 04-03-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Eonfge schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:42:
-knip - Dus het delen direct linken naar software die gewoon gebundeld is met de Steam Deck is niet toegestaan?

Kun je dan ook de algemene voorwaarden uitbreiden, want je moet dan ook Virtual Machines, Emulators en Translation-layers verbieden... want die zijn net zo goed niet verboden en worden ook regelmatig besproken hier.

Vindt het te zot voor worden dat jullie opeens mee doen aan de Nintendo-hetse door volstrekt legale software zomaar van de voorpagina af trappen.
Niet echt netjes om een dm met medetweakers te delen :|

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 20:26

[modbreak]Communicatie uit DM's of PM's openbaren is niet de bedoeling[/]
De reden waarom hier opeens op wordt ingegrepen ontgaat mij ook volledig.

Zeker aangezien er in het verleden op Tweakers geschreven is over o.a. Dolphin (link), Citra/Yuzu (link), Citra voor Android (link).

Edit:

En RPCS3 (link, link)

[ Voor 10% gewijzigd door carlpls op 04-03-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

De redactie heeft meer vrijheid om te schrijven en te linken naar bepaalde zaken. Sowieso omdat zij onder de persvrijheid vallen maar de afweging en verantwoordelijkheid ligt dan ook bij Tweakers zelf.

Linken naar dergelijke software door gebruikers staan we niet toe. Wellicht is het strikt niet illigaal maar dat valt voor ons simpelweg niet te controleren bij elk geval. Daarom staan we het gewoon niet toe.

Select * from fish

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eonfge
Wat ik in de andere thread al aan gaf: Dank aan alle Tweakers die mij steunen en die de journalistieke meerwaarde inzien van mijn bijdrage en die voor mij in de bres springen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• svane
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 21:38
Zeehond schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:58:
De redactie heeft meer vrijheid om te schrijven en te linken naar bepaalde zaken. Sowieso omdat zij onder de persvrijheid vallen maar de afweging en verantwoordelijkheid ligt dan ook bij Tweakers zelf.

Linken naar dergelijke software door gebruikers staan we niet toe. Wellicht is het strikt niet illigaal maar dat valt voor ons simpelweg niet te controleren bij elk geval. Daarom staan we het gewoon niet toe.
Het is toch wel een beetje raar om te zien dat admins / de Coördinator Frontpage in een forum-topic uitlegt welke emulator je op een handheld kan installeren. Dit is niet in de context van een artikel, en valt neem ik aan dan ook niet onder persvrijeheid.

Als een mede-tweaker hetzelfde doet (andere handheld, andere emulator) dan is het ineens wel een probleem.

(en dan niet vergeten dat dat complete forum-topic over chinese meuk gaat die enkel bedoeld is om illegale roms mee te spelen :?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:36

SomerenV

It's something!

Zeehond schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:58:

Dus zelf schrijft Tweakers regelmatig over emulators/emulatie, van zo'n beetje ieder denkbaar platform en op zo'n beetje ieder denkbaar platform. Onder die artikelen staan ook regelmatig links naar software en artikelen over emulatie (en hoe je het aan de praat krijgt) inclusief lijsten van bijvoorbeeld ondersteunde games. Maar zo nu en dan is het opeens niet meer oké?

Je moet niet raar opkijken als men onder een artikel over emulatie wat dieper in gaat op precies dat waar het artikel over schrijft. Dat is een beetje wat veel mensen ook waarderen, de inhoudelijk zeer sterke reacties. Nogal flauw om dat vervolgens weg te gooien onder de noemer 'mag niet want illegaal' terwijl je dat blijkbaar niet eens zeker weet als redactie zijn, terwijl je zelf carte blanche hebt wél te schrijven over die materie want persvrijheid. Dan kun je net zo goed reacties helemaal uitschakelen onder dat soort artikelen :X

Even een copypaste van m'n reactie in het Mismoderatie-topic:

[...]
Dat gaat nog veel verder: Artikel over RPCS3, en nog eentje, Wii- en GC-emulatie op iOS, artikel over GameBoy-emulatie en eentje over de PSP en PS4. Die lijst kan nog véél langer gemaakt worden.

Dat je het verspreiden van illegale content tegen wilt gaan als website zijnde zal niemand tegen zijn, maar emulatie is gewoon legaal en de software om te emuleren is legaal (uitzonderingen daargelaten). Nogal hypocriet om als Tweakers zijnde reacties te verwijderen onder het mom van 'linken of vragen naar software met copyright' om vervolgens wel zelf hele artikelen te wijden aan precies datzelfde.

Overigens staan er veelal reacties onder die artikelen die niet veel verschillen van wat @Eonfge plaatste onder het artikel van de Steamdeck. Maar nu is het opeens not done? 8)7
Edit: nog een toevoeging
Emulators are 100% legal, as is the process of downloading them. They are no different to other programs you might download such as word processing or music player software. Downloading and uploading ROMs is illegal, however, so make sure you use your own game files. Retro Dodo does not condone downloading ROMs illegally.

[ Voor 50% gewijzigd door SomerenV op 04-03-2022 16:21 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Ik heb het hier specifiek over het linken naar. We hoeven nu ook weer niet te doen alsof emulators voor consoles niet bestaan. @svane

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 04-03-2022 16:43 ]

Select * from fish

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Zeehond schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:21:
Ik heb het hier specifiek over het linken naar. We hoeven nu ook weer niet te doen alsof emulators voor consoles ls niet bestaan
Emuleren is gewoon legaal. Emulators zijn legaal. Daar naar linken is dus ook legaal. Het wordt pas een dingetje als je met iets als ROMs aan de slag gaat, maar emulatie zelf mag wettelijk gezien gewoon. Het slaat in dat opzicht dus nergens op om links te verwijderen aangezien ze linken naar legale content.
Linken naar dergelijke software door gebruikers staan we niet toe. Wellicht is het strikt niet illigaal maar dat valt voor ons simpelweg niet te controleren bij elk geval.
Het is niet dat het 'strikt niet ilegaal' is... het is gewoon niet illegaal :+ Je kunt moeilijk links verwijderen onder de noemer 'misschien is het niet legaal' als het gewoon legaal is. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen van bijvoorbeeld louche sites waarop ook illegale content te vinden is, maar volgens mij wordt er in dit soort gevallen eigenlijk altijd wel gelinkt naar betrouwbare websites, en anders zijn gebruikers er vaak relatief snel bij om aan te geven dat er iets niet in de haak is O-)

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 04-03-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind

[modbreak]Communicatie uit DM's of PM's openbaren is niet de bedoeling[/]
Even voor de duidelijkheid, het waren toch geen links naar de Steam pagina, of wel? Retroarch is ook gewoon op Steam te krijgen namelijk, dat zou namelijk een weinig neutraal standpunt vormen indirect gezien.

Als het naar de pagina's van derden is, laat ik het zo zeggen: Er zijn natuurlijk ook de nodige dubieuze emulators of bundels in omloop. Mij springen meteen gedachten op van geclaimde PS3 emulators die pure malware bleken te zijn :P

Flathub zegt mij persoonlijk overigens niks, dus ik kan dat niet beoordelen of wat de policy van Tweakers is. Was dit de officiële website van de betreffende software? Of enkel "een" plek waar het onder andere te vinden was?

Wat denk ik wel erg belangrijk is voor de community is te kijken waar dus de grens wordt getrokken. Super dat er allerhande artikelen naar voren zijn gekomen over hoe hier in het verleden over werd geschreven! Tevens kan je inderdaad ook niet aan emulators voorbij indien men het heeft over retrogaming.

Mijn hoop voor dit draadje is dat er meer duidelijkheid verschaft wordt over wat de grenzen zijn en hoe Tweakers hier zelf in staat, eventueel aangevuld met de grens tussen illegaal / niet-illegaal. Deze punten komen bijkans iedere keer terug. Ik hoop dat er hier dus een topic komt waar naar verwezen kan worden, in plaats van bij ieder artikel dezelfde discussies te moeten voeren.

Zoals zelf ook reeds aangegeven in de reacties, het tot het punt komen dat je spellen geëmuleerd kan spelen is een behoorlijk grijs gebied, emulatie an sich is dit echter niet, dit is legaal. Bij mijn weten ligt er in Nederland sowieso geen precedent voor wat dit weerspreekt. In Amerika is de Bleem! vs Sony case bekend, waarin Sony herhaaldelijk het deksel op de neus heeft gekregen totdat Bleem! het geld niet meer had om hun case voort te zetten.

Ik zou het persoonlijk erg zonde vinden als er een sterkere anti-emulatie toon komt, juist vanuit de technische inslag die Tweakers dus altijd heeft. Het vergelijk met een Kodi of Bittorrent client was daarin ook erg treffend. Ja, het wordt vaak niet voor legale doeleinden gebruikt. Echter, en helaas voor Nintendo, is dat voor de legaliteit van emulatiesoftware simpelweg niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Zeehond schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:21:
Ik heb het hier specifiek over het linken naar. We hoeven nu ook weer niet te doen alsof emulators voor consoles ls niet bestaan
Nog even de directe vraag: Is het ongewenst dat er gelinkd wordt naar sites met emulators waarvan men niet per sé na kan gaan of dit wel de officiële site is?

Nu ging het over links naar Flathub, zoals gezegd, ik ken het niet. Maar een link naar een https://rpcs3.net/ zou toch eigenlijk wel moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
Cid Highwind schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Even voor de duidelijkheid, het waren toch geen links naar de Steam pagina, of wel? Retroarch is ook gewoon op Steam te krijgen namelijk, dat zou namelijk een weinig neutraal standpunt vormen indirect gezien.
Met Retroarch heb je dat Retroarch zelf geen emulator is, de cores zijn dat. Dat gezegdhebbende zijn de cores voor Retroarch op Steam geïmplementeerd als (gratis) 'DLC', links daar naartoe posten zal ook wel admins doen ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
Cid Highwind schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:27:
[...]

Nog even de directe vraag: Is het ongewenst dat er gelinkd wordt naar sites met emulators waarvan men niet per sé na kan gaan of dit wel de officiële site is?

Nu ging het over links naar Flathub, zoals gezegd, ik ken het niet. Maar een link naar een https://rpcs3.net/ zou toch eigenlijk wel moeten kunnen?
Nee het gaat om het linken naar emulators in het algemeen, officiele site of niet. Mijn link naar de officiele homepagina van een Nintendo Switch emulator is verwijderd, en ook een link naar de Github Flathub pagina, welke een link naar die emulator bevatte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

SomerenV schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Emuleren is gewoon legaal. Emulators zijn legaal. Daar naar linken is dus ook legaal. Het wordt pas een dingetje als je met iets als ROMs aan de slag gaat, maar emulatie zelf mag wettelijk gezien gewoon. Het slaat in dat opzicht dus nergens op om links te verwijderen aangezien ze linken naar legale content.

[...]

Het is niet dat het 'strikt niet ilegaal' is... het is gewoon niet illegaal :+ Je kunt moeilijk links verwijderen onder de noemer 'misschien is het niet legaal' als het gewoon legaal is. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen van bijvoorbeeld louche sites waarop ook illegale content te vinden is, maar volgens mij wordt er in dit soort gevallen eigenlijk altijd wel gelinkt naar betrouwbare websites, en anders zijn gebruikers er vaak relatief snel bij om aan te geven dat er iets niet in de haak is O-)
Wat ik ermee wil aangeven is dat of het legaal is of niet niet relevant is in dit geval. Wij kunnen het niet gaan controleren in alle gevallen. Een beleid voeren waar je alles maar laat gaan tenzij een user het meldt is ook niet te handhaven. In dit geval is het tenminste duidelijk, we staan het linken gewoonweg niet toe.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
carlpls schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Met Retroarch heb je dat Retroarch zelf geen emulator is, de cores zijn dat. Dat gezegdhebbende zijn de cores voor Retroarch op Steam geïmplementeerd als (gratis) 'DLC', links daar naartoe posten zal ook wel admins doen ingrijpen.
Dat klopt. De reden waarom ik het aanhaalde is vooral omdat Steam toch wel als een reguliere winkel te zien is waartoe iedereen toegang heeft. Nu is hun controle niet bepaald lovenswaardig, maar hoezeer het Nintendo een doorn in het oog is kan ik met niet voorstellen dat ze hier de handel niet offline zouden willen halen, indien ze daartoe ook daadwerkelijk een legal case zouden kunnen maken. Wat ze dus niet kunnen.

Als het linken hiernaar ongewenst is, is dat op z'n minst opmerkelijk. Hetzelfde voor je links naar de officiële sites van Nintendo Switch emulators. We weten allemaal dat ze bestaan, met een enkele zoekactie zijn ze gevonden, maar toch wil men liever geen directe links hebben in de reacties?

Edit: Ik zie dat mijn vraag in feite in de post hierboven reeds beantwoord is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 04-03-2022 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carlpls
Zeehond schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Wat ik ermee wil aangeven is dat of het legaal is of niet niet relevant is in dit geval. Wij kunnen het niet gaan controleren in alle gevallen. Een beleid voeren waar je alles maar laat gaan tenzij een user het meldt is ook niet te handhaven. In dit geval is het tenminste duidelijk, we staan het linken gewoonweg niet toe.
Misschien heel flauw, maar dat geldt toch voor alle links en content die mensen op een forum plaatsen? Jullie gaan er tot op zekere hoogte vanuit dat mensen content rapporteren die niet door de beugel kan, en de rest vangen jullie met moderators/admins op (correct me if I'm wrong).

Ik vind het een erg zwak standpunt. Ik snap best dat het toestaan van linken naar emulators meer gevallen zal doen voorkomen waarbij mensen linken naar illegale content, maar zo zijn er nog een tal andere voorbeelden waarbij dat het geval kan zijn. Er is een heel (groot) forum topic over software rond automation voor usenet/torrents, waarbij er ook directe links naar software staan die dat kunnen faciliteren: [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4, sinds dat topic gestart is zal daar vast meerdere malen ingegrepen zijn.

Ik denk dat de gebruikers van Tweakers heel goed snappen wat wel/niet door de beugel kan (zie bovenstaande link), en dat links naar emulators ook prima moeten kunnen onder diezelfde noemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
@Zeehond Toch nog even voor de duidelijkheid, ook in relatie tot de reactie van carlpls hierboven: Ik neem aan dat op het forum, in draadjes waar de betreffende software wordt besproken, een losser beleid wordt gevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eonfge
@carlpls Laat het rusten. Jij geeft er nu al meer om dan ik. Nogmaals dank... Maar log uit en pak ene biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

carlpls schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Misschien heel flauw, maar dat geldt toch voor alle links en content die mensen op een forum plaatsen? Jullie gaan er tot op zekere hoogte vanuit dat mensen content rapporteren die niet door de beugel kan, en de rest vangen jullie met moderators/admins op (correct me if I'm wrong).

Ik vind het een erg zwak standpunt. Ik snap best dat het toestaan van linken naar emulators meer gevallen zal doen voorkomen waarbij mensen linken naar illegale content, maar zo zijn er nog een tal andere voorbeelden waarbij dat het geval kan zijn. Er is een heel (groot) forum topic over software rond automation voor usenet/torrents, waarbij er ook directe links naar software staan die dat kunnen faciliteren: [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4, sinds dat topic gestart is zal daar vast meerdere malen ingegrepen zijn.

Ik denk dat de gebruikers van Tweakers heel goed snappen wat wel/niet door de beugel kan (zie bovenstaande link), en dat links naar emulators ook prima moeten kunnen onder diezelfde noemer.
Dat is niet echt een vergelijking, alle links. Tuurlijk zijn we altijd ook een deel aangewezen op gebruikers welke zaken rapporteren die we niet toestaan op het forum, Het gaat hier om specifieke zaken linken waar we dan maar vanuit moeten gaan dat het gerapporteerd wordt als het niet klopt.

Helaas worden ook vaak gewoon de grenzen opgezocht. Het linken niet toestaan is duidelijk.
Cid Highwind schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:57:
@Zeehond Toch nog even voor de duidelijkheid, ook in relatie tot de reactie van carlpls hierboven: Ik neem aan dat op het forum, in draadjes waar de betreffende software wordt besproken, een losser beleid wordt gevoerd?
Nu ben ik geen mod in de de game subfora dus het beleidt daar specifiek daar wil ik mij niet in gaan mengen. De moderatie hier ging puur om het linken naar de software. Daar kun je op het gehele platform gewoon beste aanhouden dit niet te doen.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Duidelijk, maar dan moet er wel een stuk consequenter opgetreden worden in het vervolg, aangezien er in het verleden wel vaak gelinkt kon worden naar emulatiesoftware en howto's zonder consequenties. Wel zonde, maar ik heb al een paar keer goede toevoegingen teruggevonden in de reacties, en dan met name de gelinkte artikelen/pagina's. Misschien een idee om in het geval van artikelen over emulatie van consoles standaard een disclaimer toe te voegen, dat emulatie zelf niet illegaal is, maar het gebied rondom emuleren mogelijk wel en dat het linken naar dergelijke software daarom niet toegestaan is op Tweakers. Daar voorkom je een hoop gezeik mee en dan zijn de regels direct voor iedereen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SomerenV schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:43:
Duidelijk, maar dan moet er wel een stuk consequenter opgetreden worden in het vervolg, aangezien er in het verleden wel vaak gelinkt kon worden naar emulatiesoftware en howto's zonder consequenties. Wel zonde, maar ik heb al een paar keer goede toevoegingen teruggevonden in de reacties, en dan met name de gelinkte artikelen/pagina's. Misschien een idee om in het geval van artikelen over emulatie van consoles standaard een disclaimer toe te voegen, dat emulatie zelf niet illegaal is, maar het gebied rondom emuleren mogelijk wel en dat het linken naar dergelijke software daarom niet toegestaan is op Tweakers. Daar voorkom je een hoop gezeik mee en dan zijn de regels direct voor iedereen duidelijk.
Beleid is al jaren behoorlijk 0-policy. Het is echt niet nieuw en velen hier in het topic gaan lang genoeg mee op de site. Het verbaasd mij dan ergens een beetje dat dit nog niet bekend was bij dergelijke oudgedienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

CH4OS schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:18:
[...]
Beleid is al jaren behoorlijk 0-policy. Het is echt niet nieuw en velen hier in het topic gaan lang genoeg mee op de site. Het verbaasd mij dan ergens een beetje dat dit nog niet bekend was bij dergelijke oudgedienden.
Het beleid is wel bekend, alleen wordt er niet altijd naar dat beleid gehandeld, waardoor je dus zo nu en dan weer gezever krijgt. Emulators zijn gewoon legaal en er wordt regelmatig gelinkt naar allerhande aanvullingen. 1+1 is 2 zou je dan zeggen, maar omdat een emulator software is en gelinkte software niet altijd legaal wordt het niet toegestaan (kort door de bocht). Dus wees dan gewoon consequent in hoe je het beleid handhaaft en voeg eventueel een korte disclaimer toe aan bepaalde artikelen zodat iedereen (niet alleen oudgedienden) weet hoe en wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertMenkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:52
[...]

Tweakers heeft zelf gerapporteerd over de software in kwestie. Bij het uitkomen van de eerste versie werd er een vergelijking gemaakt met een concurrerende emulator.

Als men de (volkomen legale) producten die in het artikel voorbij komen en waar jubelende artikelen over geschreven worden als iemand bijvoorbeeld een VR-mod maakt van Breath of the Wild, welke standaard moeten we dan aanhouden? Is linken naar software in het algemeen verboden, omdat niemand gaat checken of de links niet stiekem naar een crack of malware verwijzen?

Als jullie standpunt simpelweg "emulatie is verboden" is, tolereer dan ook geen links naar en uitgebreide rapportage over emulators van jullie eigen schrijvers. De afwijkende standaard voor de reacties zorgt duidelijk voor verwarring, helemaal omdat de gelinkte content vaak context en informatie toevoegt die het artikel niet direct bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

@SomerenV een disclaimer kan maar dat is aan de redactie. Aan de andere kant wil je ook weer niet overal disclaimers plaatsen, het is niet zo dat dit totaal uit de hand loopt. Persoonlijk vind ik de website daar ook niet direct vriendelijker van worden.

@GertMenkel lees even Zeehond in "Gelijkstelling emulatiesoftware aan consolemods" want je herhaald nu een al gevoerde discussie.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertMenkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:52
Fair, het redactie-versus-comment-debat is al gesloten.

Mijn vraag echter gaat om meer dan alleen de specifieke emulatorsoftware waar over gediscussieerd is. "Dergelijke software" en "bepaalde zaken" zegt helemaal niks. De categorie "links naar dingen die mogelijk de wet overtreden" kan echt van alles bevatten, denk aan de gemiddelde nieuwssite met een illegale cookiemuur, een exploit proof-of-concept op Github of een downloadlink naar Linux. Ad-blocking is overduidelijk verboden, maar linken naar PiHole mag wel en wordt met +3 beloond, wat moet men daar van maken?

Juist doordat jullie voorwaarden hier niks over zeggen komt dit voor mij eerlijk gezegd als een verrassing. Als de officiële moderatorconsensus echt alleen "we halen soms, op gevoel, sommige dingen weg" is, dan vertrek ik toch naar een andere website voor mijn technieuws. Tweakers mag kiezen wat ze wel of niet plaatsen en of ze wel of niet de moeite willen doen om de legaliteit van links te valideren, maar zet dat dan ook in de voorwaarden en pas de regels consistent toe.

Overigens is de admin-edit met een verwijzing naar de "plaats geen illegale dingen a.u.b."-regels (4.2 van de voorwaarden) ook niet echt charmant, helemaal als de software waar naar gelinkt wordt helemaal geen wetten overtreedt. Insinueren dat dat wel gebeurt, is je reinste laster. Verwijs dan naar punt 4.5 (de "we mogen alle inhoud naar eigen inzicht weghalen"-clausule die iedere website met reacties heeft). Zo niet, zet dan "geen enkele emulators in de reacties" in de voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Europese Softwarerichtlijn is expliciet zo ontworpen opdat het klonen van computers mogelijk was. Destijds was men zeer bang dat IBM met zijn PC BIOS de markt zou monopoliseren (er liepen rechtzaken in de V.S.) en de richtlijn is expliciet zo ontworpen dat met name op het gebied van het BIOS IBM niets kon ondernemen tegen onafhankelijke BIOS-implementaties.

Een emulator is, mits hij een onafhankelijke implementatie is (en dus bijvoorbeeld niet afhankelijk is van oorspronkelijke ROM's) geen grijs gebied, juist omdat het een onafhankelijke implementatie van een computer is waarvan expliciet bij het ontwerpen van de wet rekening is gehouden.

Nintendo kan het wel willen, en Nintendo is agressief, maar dat maakt de wettelijke situatie niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SomerenV schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Het beleid is wel bekend, alleen wordt er niet altijd naar dat beleid gehandeld, waardoor je dus zo nu en dan weer gezever krijgt. Emulators zijn gewoon legaal en er wordt regelmatig gelinkt naar allerhande aanvullingen. 1+1 is 2 zou je dan zeggen, maar omdat een emulator software is en gelinkte software niet altijd legaal wordt het niet toegestaan (kort door de bocht). Dus wees dan gewoon consequent in hoe je het beleid handhaaft en voeg eventueel een korte disclaimer toe aan bepaalde artikelen zodat iedereen (niet alleen oudgedienden) weet hoe en wat :)
Een disclaimer zal een gebruiker niet weerhouden om dan geen links en instructies te posten hoe eea werkend te krijgen is, omdat diegene dan anders van mening is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

GertMenkel schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:07:
[...]

Fair, het redactie-versus-comment-debat is al gesloten.

Mijn vraag echter gaat om meer dan alleen de specifieke emulatorsoftware waar over gediscussieerd is. "Dergelijke software" en "bepaalde zaken" zegt helemaal niks. De categorie "links naar dingen die mogelijk de wet overtreden" kan echt van alles bevatten, denk aan de gemiddelde nieuwssite met een illegale cookiemuur, een exploit proof-of-concept op Github of een downloadlink naar Linux. Ad-blocking is overduidelijk verboden, maar linken naar PiHole mag wel en wordt met +3 beloond, wat moet men daar van maken?
Nu ga je er allerlij andere zaken bij halen waarop je op die toer alle hyperlinks op je site zou moeten weren. Hier is bewust gekozen een caterorie van zaken niet toe te staan om naar te verwijzen. Lijkt mij duidelijk dus om dat dan ook gewoo niet te doen.
Juist doordat jullie voorwaarden hier niks over zeggen komt dit voor mij eerlijk gezegd als een verrassing. Als de officiële moderatorconsensus echt alleen "we halen soms, op gevoel, sommige dingen weg" is, dan vertrek ik toch naar een andere website voor mijn technieuws. Tweakers mag kiezen wat ze wel of niet plaatsen en of ze wel of niet de moeite willen doen om de legaliteit van links te valideren, maar zet dat dan ook in de voorwaarden en pas de regels consistent toe.

Overigens is de admin-edit met een verwijzing naar de "plaats geen illegale dingen a.u.b."-regels (4.2 van de voorwaarden) ook niet echt charmant, helemaal als de software waar naar gelinkt wordt helemaal geen wetten overtreedt. Insinueren dat dat wel gebeurt, is je reinste laster. Verwijs dan naar punt 4.5 (de "we mogen alle inhoud naar eigen inzicht weghalen"-clausule die iedere website met reacties heeft). Zo niet, zet dan "geen enkele emulators in de reacties" in de voorwaarden.
Die admin edit zou wellicht wat uitgebreider kunnen. In de algemene voorwaarden kun je niet letterlijk alles gaan opnemen. Dit is verder nu ook niet bepaald nieuw beleid of zo. De verwijzing in de admin-edit staat er gewoon voor meer informatie (staat er ook duidelijk bij). Overigens ben je in je reactie ook naar de verkeerde tekst aan het verwijzen. De regel “Plaats geen illegale dingen” staat namelijk bij 4.6 v en niet bij 4.2 v waar in de admin edit naar verwezen wordt.

Aanvulling
Heb de admin-edit nu aangepast in dat linken naar emulators niet is toegestaan op Tweakers, dat lijkt mij duidelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zeehond op 05-03-2022 17:27 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 13:29
@Zeehond Betekend dit dat artikelen over emulatoren zoals RPCS3 van Tweakers zullen verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Warpozio schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:12:
@Zeehond Betekend dit dat artikelen over emulatoren zoals RPCS3 van Tweakers zullen verdwijnen?
Ik ga niet over wat de redactie doet, dat is verder biet mijn gebied. Beleid wat gevoerd wordt (en dat is al lang zo) is dat we linken door users niet toestaan.

Select * from fish

Pagina: 1