*
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:46 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:46 ]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 02-03-2022 09:47 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:52 ]
Hoe bedoel je ? Er veranderd toch niets aan de situatie ?Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:46:
Maar je huis opvreten is ook weer zoiets.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 02-03-2022 09:54 ]
De rente is zo hoog omdat er geen onderpand op zit. Er is dus meer risico voor de partij waar het geld vandaan komt. Als je je hypotheek hoger staat ingeschreven, kan je onderhands de hypotheek ophogen. Anders moet je jammer genoeg tóch naar de notaris. Daar komen weer kosten bij.Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:46:
De rente is 6% van die persoonlijke lening.
Bij vrijwel alle verstrekkers is de WOZ waarde voldoende om te verhogen (en verlagen), je krijgt hooguit een lagere risico toeslag als je een taxatie laat doen wanneer je maximaal gaat lenen.MijnAccount schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:57:
Als je je hypotheek hoger staat ingeschreven, kan je onderhands de hypotheek ophogen.
Dat is toch alleen als de inschrijving flink hoger is dan de huidige lening, zoals degene die je quote aangeeft. Als de inschrijving niet hoog genoeg is om de hypotheek op te hogen moet je volgens mij wel langs de notaris.DukeBox schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:00:
[...]
Bij vrijwel alle verstrekkers is de WOZ waarde voldoende om te verhogen (en verlagen), je krijgt hooguit een lagere risico toeslag als je een taxatie laat doen wanneer je maximaal gaat lenen.
De keuze ligt bij de verstrekker, een verhoogde inschrijving is niet verplicht, ook niet bij een 2e hypotheek. Sterker nog, bij een 2e hypotheek heeft alleen maar voordelen als deze niet te hoog is ingeschreven anders zit je vast aan je bestaande hypotheek verstrekker of moet je oversluiten met alle kosten van dien.Dennism schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:02:
Als de inschrijving niet hoog genoeg is om de hypotheek op te hogen moet je volgens mij wel langs de notaris.
Bij veel 1e hypotheken is het standaard dat er geen 2e hypotheek van een andere hypotheek nemer wordt geaccepteerd zonder toestemming van de 1e hypotheeknemer.DukeBox schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:07:
[...]
De keuze ligt bij de verstrekker, een verhoogde inschrijving is niet verplicht bij een 2e hypotheek. Sterker nog, het heeft alleen maar voordelen als deze niet te hoog is ingeschreven anders zit je vast aan je bestaande hypotheek verstrekker of moet je oversluiten met alle kosten van dien.
Dat klopt, in de praktijk wordt deze op overwaarde vrijwel altijd geaccepteerd bij een positieve BKR toets. Het kan soms ook onderhandelingswaarde bieden om de bestaande hypotheek zonder kosten te berhogen.namliam_eht schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:09:
Bij veel 1e hypotheken is het standaard dat er geen 2e hypotheek van een andere hypotheek nemer wordt geaccepteerd zonder toestemming van de 1e hypotheeknemer.
[ Voor 107% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:53 ]
Die stond in 2018 op een euro of 500 pm bij een andere verstrekker, en geen €1000 plus....pagani schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:08:
Dus in 2018 had je een PL van 40k waar je een topic voor opende met dezelfde strekking, nu (vier jaar later) is die gegroeid (?) naar 45k en wil je die oversluiten om dan (van welk geld?) de badkamer te verbouwen (zeg 15k) en de keuken (zeg 15k).
Ik zou gewoon eens daadwerkelijk 1k/maand gaan aflossen, als je daar in 2018 mee was begonnen was je nu klaar geweest.
Nee, is een PL.Dennism schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:59:
Ben je wel daadwerkelijk aan het aflossen op die PL, niet dat het zo'n doorlopend krediet is waar je alleen de rente betaald tenzij je zelf het maandbedrag flink verhoogd?
In ieder geval zorgen dat je dat z.s.m. van die 6% lening af bent, ik zou daarna pas aan de keuken / badkamer gaan denken (en dan niet met een nieuwe PL).
We verwachten toch echt binnen 24 maanden tegen de 10K te komen, er wordt soms ook wat extra afgelost.Maandbedrag zit tegen de 1100.namliam_eht schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:54:
Keuze is simpel te berekenen toch?
Ik zou hoe dan ook naar de rente van de PL kijken, zijn er tegenwoordig al voor 3,4%
45k * 6% = 2700 per jaar rente
2e hypotheek
3k kosten - adviseur, notaris, bank, taxatie
45k * 2% (10 jaar vast < 90% bij de rabo) = 900 euro per jaar rente
Of wel verwacht je binnen 2 jaar de lening af te lossen, lekker PL houden (en/of oversluiten naar lagere rente)
Verwacht je er 5 jaar over te doen, wordt oversluiten naar hypotheek wellicht handig.
Van je PL zal dan de rente ook omhoog gaan dus die redenatie gaat niet op.Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:55:
Ga je die 45K er in verwerken zullen we nu de rente ook stijgt tegen de 800 komen.
Rdam298 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:06:
Bedankt voor de reacties en adviezen, we gaan voor het record PL aflossen.
De rente daarvan is trouwens 6,5%.
Als die PL klaar is gaan we verder met de aflossingsvrije hypotheek, ja daar hou ik ietsje van over op het eind maar dat is "maar" (in hypotheekbegrippen) rond de 30.000.
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:49 ]
nee man daar hoef je je eigen niet voor te schamen hou opRdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:15:
[...]
Ja ik weetzelf ook wat er geschreven is, schaam ik mij niet voor hoor, 1/3e NL heeft zowat geld issues inmiddels.
Het maandbedrag destijds lag zowat op de helft van nu, dus geen woord aan gelogen mwhaha, toch bedankt 😆😆 Komt goed....
😆😆 Nee er is wel afgelost , maar wij hebben een aantal leningen en zelfs creditcards bij elkaar gegooid, dus het werd 1 bedrag met 1 fors maandtermijn, dat was na dat topic van 2018.bie100 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
[...]
nee man daar hoef je je eigen niet voor te schamen hou op
waar je je eigen wel voor moet schamen dat je niks heb afgelost in die vier jaar zo te zien maar goed dat zijn ook je eigen zaken
nou goed hoe dan ook gewoon die meuk aflossen scheelt weer stressRdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:20:
[...]
😆😆 Nee er is wel afgelost , maar wij hebben een aantal leningen en zelfs creditcards bij elkaar gegooid, dus het werd 1 bedrag met 1 fors maandtermijn, dat was na dat topic van 2018.
Zo echt wel,thanksbie100 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:22:
[...]
nou goed hoe dan ook gewoon die meuk aflossen scheelt weer stress
En als je de PL er niet in verwerkt, zijn je maandlasten 560+1000 euro tot je PL is afgelost. Je kunt op je hypotheek ook (extra) aflossen om het maandbedrag later weer naar beneden te krijgen, dus dat langer aan vastzitten heb je zelf in de hand.Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:55:
Bedankt voor alle reacties, we gaan de PL wegwerken, lees AFLOSSEN.Er is wel een hogere hypotheek inschrijving tot, geloof het of niet, 225.000, maar ga het toch niet doen.We zitten er uiteindelijk nog langer aan vast, ik heb t gevoel nu meer overzicht te hebben.
De hypo netto maandlasten zijn nu ook maar 560 euro.
Ga je die 45K er in verwerken zullen we nu de rente ook stijgt tegen de 800 komen.
Nu maar s een keer geduld hebben.......
[ Voor 11% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-03-2022 12:53 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:50 ]
Is een mentaal iets, van dat 100K hypotheekgedeelte is al ruim 65.000 opgebouwd bv.Dan begin je weer op 0.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:36:
[...]
En als je de PL er niet in verwerkt, zijn je maandlasten 560+1000 euro tot je PL is afgelost. Je kunt op je hypotheek ook (extra) aflossen om het maandbedrag later weer naar beneden te krijgen, dus dat langer aan vastzitten heb je zelf in de hand.
Het lijkt mij al heel snel voordeliger om je PL te herfinancieren vanuit je hypotheek (zeker aangezien er ruimte zit in de hoogte van de hypotheekinschrijving), zeker nu de hypotheekrente nog relatief laag is. Zet de rente voor het nieuwe stuk vast voor iets in de buurt van wat anders de looptijd van je PL was geweest (5 jaar of zo) en je betaalt zeker minder dan 6%.
Met het geld dat je dan per maand overhoudt, los je het binnen de kortste keren ook weer af en bouw je vervolgens een buffer op en spaar je voor je nieuwe keuken en badkamer.
[ Voor 3% gewijzigd door Rdam298 op 02-03-2022 13:32 ]
[ Voor 112% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:47 ]
Dure grap, zo'n mentaal iets...Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:31:
Is een mentaal iets, van dat 100K hypotheekgedeelte is al ruim 65.000 opgebouwd bv.Dan begin je weer op 0.
Wij zijn geen 25 meer......
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 02-03-2022 13:55 ]
Het is maar een voorbeeld, zoveel plekken waar je (veel) minder dan 6% betaald.Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Geldshop.Nee dank u.Heel lang geleden ook aanvraag gedaan, uitbesteed aan Interbank....pfff.
Betaal wel wat extra, zitten nu ok, amortisatieschema enz, alles compleet.
Het feit dat je een 2e hypotheek neemt betekend niet dat je aan je eerste moet komen, sterker nog daar blijf je bij voorkeur vanaf. De oude hypotheek blijft dus de oude, met alle opgebouwde delen etc.Is een mentaal iets, van dat 100K hypotheekgedeelte is al ruim 65.000 opgebouwd bv.Dan begin je weer op 0.
Wij zijn geen 25 meer......
Des te meer reden om zo snel en goedkoop mogelijk van de PL af te komen. Elke euro die je daarmee bespaart, kun je steken in het opbouwen van je vermogen, juist omdat je daar niet extreem lang meer de tijd voor hebt.
Het is 6% op die persoonlijke lening he ........Valorian schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:53:
6%?! No-brainer: overwaarde verzilveren, PL aflossen en vanuit daar weer starten met vermogen opbouwen. Enige voorwaardes zijn dat je huis genoeg overwaarde heeft en je genoeg inkomen hebt om de gestegen lening te mogen dragen. Verder geen HRA meer op op dat extra deel maar dat is verwaarloosbaar bij huidige lage rentestand. En: hoe eerder hoe beter want vooralsnog lijkt het erop dat het komende tijd blijft stijgen (al kan de geopolitieke situatie nog flink van invloed zijn).
PS: die badkamer en keuken gaan vast nog wel even mee. Anders: nog wat extra overwaarde verzilveren.
Misschien was ik niet duidelijk, excuses, ik bedoel dus dat je je hypotheek ophoogt (een extra deel), met waarschijnlijk een zeer lage rente (denk zo’n 2-2,5% bij aflossingsvrij). Het geld van het ophogen gebruik je dan om in één keer je PL helemaal af te lossen. Je “vervangt” daarmee je 6%-PL door een 2-2,5%-lening bij je bank. Dat scheelt enorm. Als je vervolgens geld overhoudt kan je die nieuwe lening natuurlijk ook aflossen, maar gewoon laten staan is bij huidige rente ook te overzien (itt die PL die veel meer geld kost elk jaar)Rdam298 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:14:
[...]
Het is 6% op die persoonlijke lening he ........
[ Voor 22% gewijzigd door Valorian op 02-03-2022 14:30 ]
jwtje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:50:
Ik zie dat je vier jaar geleden ook een topic bent gestart over een PL (40K) waar je vanaf wilde. Die PL staat nu 45K?
Ik zou gewoon die PL aflossen, met 6% is die ruim duurder dan je hypotheek. Of je kunt er voor kiezen om je hypotheek op te hogen als dit je netto minder gaat kosten.
Als je nu je keuken en badkamer gaat financieren worden de maanlasten alleen maar hoger en heb je kans dat je nog moeilijker uit deze situatie komt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan zal dat een generatie ding zijn. Ik had private lease niet op het netvlies.YakuzA schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:27:
[...]
![]()
Tot aan deze post dacht ik dat PL voor Private Lease stond.
Is blijkbaar Prive Lening dan? @TS dit is dus niet helemaal duidelijk.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Persoonlijke Lening. Was toch uit de context (ook in de TS) wel op te maken dat het geen Private Lease was. Hij benoemt het ook specifiek als een persoonlijke lening in zijn eerste reactie.YakuzA schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:27:
Tot aan deze post dacht ik dat PL voor Private Lease stond.
Is blijkbaar Prive Lening dan? @TS dit is dus niet helemaal duidelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 03-03-2022 12:46 ]
[ Voor 102% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:51 ]
Ik mag hopen dat je eerst iets doet aan die dure PL en pas daarna aan je hypotheek. Sterker nog, die hypotheek (zeker het aflossingsvrije stuk) zou ik lekker laten staan (0.45% rente is echt niet veel) tot je na het opruimen van PL ook nog wat buffer hebt opgebouwd.Rdam298 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
Als de annuiteiten hypotheek , de 2e hypotheek, is afgelost , dat is nog maar 1200 euro
[ Voor 62% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-04-2022 11:06 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:47 ]
Wat het per maand kost, is niet echt interessant, dat kunnen jullie blijkbaar makkelijk dragen. Zolang je hypotheek (welk deel dan ook) geen 6% rente kost, zou ik die minder prioriteit geven dan de PL.Rdam298 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:12:
[...]
Hallo Herko.
Situatie is:
Netto staat er om en nabij de € 138.000 open van Hypotheek 1.
(100.000 : 100% rendementfonds, zo'n 50.000 nu in pot.)
Tweede gedeelte aflosvrij: € 88.000,-
Annuiteiten (2e hypotheek) nog € 1200
Ik zit met twee zaken in mijn hoofd:
Sneller van PL afkomen.
Een keuken die afbreekt.
Met dit gaan we een afspraak maken bij een adviseur.
Aan de inkomens ligt het niet, betaal alleen voor die PL elke maand zo'n € 1100,-.
Hypotheekbedragen nu 349,- Maatwerk
En 250 Aflosvrij.
En 130 annuiteit, maar die heb ik nu zelfs op 250 gezet omdat ik die ook snel er uit wil hebben.
Bedankt voor al jullie hulp tot zover, super bedankt
Yes als we geweest zijn, schrijf ik hier op wat het en hoe het geworden is.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
[...]
Wat het per maand kost, is niet echt interessant, dat kunnen jullie blijkbaar makkelijk dragen. Zolang je hypotheek (welk deel dan ook) geen 6% rente kost, zou ik die minder prioriteit geven dan de PL.
En als je keuken een beetje krakkemikkig is, zou ik dat ook nog mooi even laten zitten, tenzij het zo slecht is dat je er echt niet meer in kan koken en je daardoor hoge kosten maakt voor afhaal of buiten de deur eten.
Je prioriteit zou m.i. echt moeten zijn om van die PL af te komen en dat doe je m.i. het snelst en goedkoopst door hem om te zetten in een nieuw hypotheekdeel en daar gewoon hetzelfde bedrag op te blijven aflossen.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Nee hoor, dat is alleen een voorwaarde voor hypotheekrenteaftrek. Met het geld uit een hypothecaire lening mag je verder doen wat je wilt.Jumpman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:28:
Ik vraag mij af of je je hypotheek mag verhogen om een Persoonlijke Lening af te lossen, maar dat terzijde. Volgens mij moet je het geld altijd besteden aan een eventuele verhuizing of verbetering van de woning.
Tuurlijk, NIET.Jumpman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:28:
Ik vraag mij af of je je hypotheek mag verhogen om een Persoonlijke Lening af te lossen, maar dat terzijde. Volgens mij moet je het geld altijd besteden aan een eventuele verhuizing of verbetering van de woning.
[ Voor 11% gewijzigd door namliam_eht op 01-04-2022 11:34 ]
Nee, dat kan gewoon. Je mag het gebruiken voor wat je maar wilt, maar dan mag je over dat deel de hypotheekrente niet aftrekken. Dat mag alleen als je het inderdaad voor je huis gebruikt.Jumpman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:28:
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:48 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Rdam298 op 29-05-2022 01:48 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq