Toon posts:

Zonnepanelen offerte check: string of microomvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik ben me (ook) aan het orienteren op zonnepanelen. Heb een plat dak van ~25m2, hoog op een drive-in (4e verdieping). Pal op het zuiden en niks wat schaduw laat vallen op mijn dak, uitgezonderd een korte periode in de winter als de zon heel laag staat.

Ik heb 2 offertes gekregen:

1. 8x DMEGC 405; 2x APS QS1 Micro omvormer 4 panelen, APS ECU-R Basic Monitoring, vd Valk montage en wat andere randzaken voor € 4.851 ex BTW

2. 8x DMEGC 405; Goodwe 3000D-NS vd Valk montage en wat andere randzaken voor € 4.221 ex BTW

Aantal panelen is max wat ik kwijtkan, maar ik twijfel over of de micro omvormers nu wel echt iets toevoegen, al is het prijsverschil ook weer niet echt heel groot.

In het algemeen lijkt me de prijs ook redelijk hoog, maar ik krijg niet makkelijk andere offertes vanwege de lastige plaatsing (hoog en alleen bereikbaar met hoogwerkertje) en relatief kleine set.

Wat vinden de meer ingeweidde tweakers hiervan?

[mbr]Graag aanvullen aan de hand van Tips bij openen offerte topic zonnepanelen[/mbr]

De gevraagde aanvullingen:

Het gaat om het dak van de opbouw in het gooi. Dit is een afgeknotte opbouw, met de wanden voorzien van leisteen. Daarop bevestigen lijkt niet eenvoudig mogelijk zonder de boel te slopen.

Door de opbouw liggen ze ook echt hoog, dus 4 verdiepingen en is er niks wat slagschaduw kan laten vallen op mijn dak.

Mijn jaarverbruik is ~3000 kWh; geen plannen voor EV, warmtepomp etc.

Mijn stopenkast is enkelfase, maar zo voor het beperkte setje voldoende moeten zijn.

Budget is echt wel max 5k€, anders wordt de terug verdientijd lang.

Veel offerte krijg ik niet: men vind de opdracht te klein, of te hoog. Dus ik heb maar met één partij gesproken, die overigens absoluut goed werkt tot nu toe. Meteen bellen, afspraak en langskomen voor een nette uitleg. Mag ook wel, want kosten plaatje lijkt niet mals (€1.49/Wp)

Maar mijn hoofdvraag is of de 2 microomvormers nu echt toegevoegde waarde hebben tov de enkele omvormer.

[Voor 40% gewijzigd door superduper op 03-03-2022 10:17]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
Voor ~€125 heb je de APS DS3-L; dat verschil is klein genoeg wat mij betreft om geen noemenswaardige aftop te hebben, wat je met QS1 wel gaat hebben (1-1,5%/jaar)

GoodWe 3000 XS is voordeliger (model met 1 tracker, je hebt er maar 1 nodig)

Je kunt altijd een van de veelgenoemde webshops benaderen voor een offerte om te toetsen of de lokale aanbieders een klein beetje in de richting zitten, of dat het echt exorbitant is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• superduper
  • Nu online
Ts even bijgewerkt.

• superduper
  • Nu online
Heeft iemand nog een argument om te helpen kiezen tussen beide opties? 1 serie of zijn microomvormers echt nodig?

• Ronald
Micro omvormers zijn niet nodig.

Ik vind het wel zonde dat er zo veel ruimte op het dak niet benut is...
De vraag is of de installateur voldoende lompe panelen kan inkopen om een 8 tot 10 paneel O-W opstelling te die voldoende extra op brengt te maken. (Afhankelijk van paneel zie ik 8x 500+W OW /\/\ landscape of misschien 10x landscape /\ als opties, maar dit moet minimaal 20% extra Wp geven om het nuttig te maken)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• superduper
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:23:
Micro omvormers zijn niet nodig.

Ik vind het wel zonde dat er zo veel ruimte op het dak niet benut is...
De vraag is of de installateur voldoende lompe panelen kan inkopen om een 8 tot 10 paneel O-W opstelling te die voldoende extra op brengt te maken. (Afhankelijk van paneel zie ik 8x 500+W OW /\/\ landscape of misschien 10x landscape /\ als opties, maar dit moet minimaal 20% extra Wp geven om het nuttig te maken)
Ik ken niet alle afmetingen, maar het past niet echt anders. ik wilde graag ook 1 stukje vrij laten voor evt plaatsing van airco unit, maar een derde rij, of andere orientatie paste ook al niet. Ook omdat het bij de dakrand met een kombochtje oploopt zodat je effectief niet strak op je rand uit kan komen.

Dat is dan het nadeel van de opbouw (weegt overigens niet op tegen voordeel van 2 grote extra kamers)

• Ronald
Wat ik suggereer gebruikt geen groter vierkant dan wat op het getekende legplan gebruikt wordt.
Dat is nu ongeveer 450cm N-Z met iets extra ruimte achter de panelen bij 470cm, dit zijn heel brede panelen.

Ik weet zeker dan 8x een Jinko 550Wp van exact dezelfde breedte maar 230cm lang gaat passen in O-W.

Als de installateur met excuses aan komt... Dan is hij oneerlijk over welke panelen hij kan/wil kopen.

Geef Solar Bouwmarkt, Solar Outlet of Winkelman (Oosten van het land) een belletje.

Een kraantje om de panelen naar 4 hoog te helpen kost een paar 100, niet een paar 1000 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

superduper schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Ik ken niet alle afmetingen, maar het past niet echt anders. ik wilde graag ook 1 stukje vrij laten voor evt plaatsing van airco unit, maar een derde rij, of andere orientatie paste ook al niet. Ook omdat het bij de dakrand met een kombochtje oploopt zodat je effectief niet strak op je rand uit kan komen.

Dat is dan het nadeel van de opbouw (weegt overigens niet op tegen voordeel van 2 grote extra kamers)
Je dak lijkt op mijn dak. Daar heb ik ook 460 en 495wp panelen op weten te proppen EN 50cm van de voor en achterkant weggebleven EN een airco buitenunit. Het kan wel :)

Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• superduper
  • Nu online
JvS schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Je dak lijkt op mijn dak. Daar heb ik ook 460 en 495wp panelen op weten te proppen EN 50cm van de voor en achterkant weggebleven EN een airco buitenunit. Het kan wel :)

Dakopbouw plat dat vol leggen met zonnepanelen
Ik had jouw topiq ook gezien. de opmerking was of ik naar 10 panelen kan uitbreiden ipv 8, en daar kom ik echt ruimte voor tekort.

Of er een betere set van hogere opbrengst panelen beschikbaar is heb ik nagevraagd; andere legopties had hij berekend maar kwamen ongunstiger uit.

@JvS jij hebt toch ook voor microomvormers gekozen dus, en zelfs 4. Wat was hier je afweging voor? Meer omdat je nu 2 orientaties hebt neem ik aan? Als het bij mij -net zoals de rest van het blok- allemaal pal Zuid ligt zou dat toch niet nodig moeten zijn?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb wel redelijk veel schaduw werking in deze tijd van het jaar en ik heb eigenlijk 4 soorten opbrengst: 460wp o/w en 495wp o/w dus zou dan strict genomen 4 strings moeten hebben maar twee panelen op een string werkt niet.

Dus de aps was een mooie oplossing. En ik ben statsgeil dus vind opbrengst per paneel lekker om te zie. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee