Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-06 16:48
Mijn vraag
Sorry als ik hier niet op het goeie forum zit met mijn katervraag maar de vorige keer kreeg ik hier een goed antwoord en op het kattenforum is volgens mij bijna nooit iemand.

Omdat ik al een tijd het vermoeden had dat een vreemde kat in huis kwam en de bakjes van mijn kater leeg at, heb ik een wild-camera geplaatst. Een dingetje van nog geen 4 tientjes die het goed deed.
Meteen de eerste nacht zag ik een andere kat de bakjes leeg eten. Ik heb die toen in mijn slaapkamer gezet maar ook daar kwam hij ongegeneerd binnen om te eten. Ik heb toen een kattenluik met chip-herkenning besteld: Sureflap Microchip Huisdierluik (nogal duur maar lijkt degelijk en werkt tot nu toe heel goed)

De laatste keer dat de vreemde kat binnen kwam, kwam mijn kater eraan. Ze stonden een paar tellen met hun neusjes tegen elkaar en toen haalde mijn kater bliksemsnel met zijn pootje uit. De vreemde kater ontweek dit (geloof ik). Ze zaten nog een paar tellen tegenover elkaar en toen ging de vreemde kater op zijn gemak weg, en de mijne slenterde er achteraan.

Wat betekent dit? Zijn het nu vriendjes of vijanden? Heb ik er goed aan gedaan die vreemde kat buiten te sluiten of heb ik het vriendje van mijn kater weg gejaagd? 8)7

Ik kan het gemaakte filmpje helaas niet uploaden

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Edbos op 03-03-2022 13:03)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Neuzen is een teken dat de katten vriendschappelijk met elkaar kunnen omgaan, dat kunnen ze nu mooi buiten doen met het nieuwe luikje :) niks aan de hand zo en je hoeft niet bang te zijn dat je eigen kat te weinig medicijn krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:18
Hoe erg vindt je het om 2 poezen te voeren?
Duidelijk is dat de poes niet gewoon wegblijft, waarschijnlijk eentje die in buurt woont.

Voordeel is geen vreemde kat meer in huis, en als het vriendjes zijn kunnen ze ook buiten je huis samen spelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Zelf zou ik eerst uitzoeken van wie die vreemde kater is, misschien moet hij speciaal dieetvoer hebben en kan het eten van ander voer dus slecht voor hem zijn.

Is die vreemde kater niet gecastreerd? Dan zou ik hem sowieso niet in huis willen/laten. Een ongecastreerde kater in huis kan een recept zijn voor een sproeifestijn.

Zo te horen is je eigen kat wel redelijk relaxt en accepteert hij de vreemde kat, misschien kennen ze elkaar al wel van buiten. Als dat zo is, ontneem je je eigen kat denk ik niets. En ook al lijkt hij relaxt, een vreemde kat in huis kan nog altijd stress veroorzaken.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
@ 99ruud99 Dank voor je reactie. Mijn kat moet drupjes krijgen tegen (de pijn en ontsteking van) artrose.Die meng ik dan met de gelei van zijn lievelingsvoer (gourmet revelation) Ik wil wél graag zeker weten dat híj het eet en niet een andere kater want dan loopt die van mij weer op 3 pootjes te strompelen.

@ Dinmi. Ik weet niet van wie die andere kater is. Dat zou wel eens lang kunnen duren voordat ik daar achter kom. Ik denk dat hij gecastreerd is, anders was het al sproeien en vechten geweest in mijn huis? Denk ik.
Mijn kat is er stoïcijns onder. Vroeger liet hij toe dat een buurtkater zijn bakje leeg at en op de bank ging liggen.
Volgens mij waren het geen vriendjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
Katten hebben geen vrienden, hoogstens een (verdergaande) vorm van acceptatie van een andere kat/ander dier.
Ik schat zelf in dat onze eigen kat ons accepteert omdat wij voor eten/drinken/veiligheid zorgen. En ik denk dat het veel meer is als we kopjes krijgen en bij ons komt liggen, maar dat is denk ik meer onze normen spiegelen naar de kat...

Zie bijvoorbeeld: https://katenmens.nl/wete...epsstructuren-van-de-kat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
BB-One. Dank voor je reactie en link. Interessant! De kat ligt nu heel lief voor het toetsenbord. Hopelijk gaat hij niet weer meetypen of laat dit stukje verdwijnen. Hij wil zo graag spelen en dan legt hij zijn pootje zonder nagels op mijn hand, Maar toch maar niet, want dan komen die nageltjes ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skV-T9WElObfCio2xTUjESQJaD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrrlzlIGI4R16JneK5UuYjZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rsyvptYlQjCDz-_lsnmgOt89zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGZ7y8x4Tm72b81B13B5zWDH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik 2 foto's uit het videofilmpje heb ingevoegd. De eerste is het kusje, de tweede de klap. Ze staan dus verkeerd om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42
Welke vraag staat er nu nog open? Situatie is opgelost toch? Vreemde kat komt niet meer binnen en eet dus niet het voer van jouw kant. Einde. Of mis ik iets?

Over "vriendjes" en "vijanden" zou ik mij geen zorgen maken hoor. Meeste katten vanuit verschillende huishoudens zijn niet bepaald vriendelijk naar elkaar. In een enkel geval wel, maar dan kunnen ze vrolijk buiten verder spelen ;) .. In een heel enkel geval heb je een echte ellendige kat in de buurt, dat merk je ook snel genoeg want dan komt jou kat terug met schrammen en krassen of gaatjes in zijn oor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07
Edbos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:37:
BB-One. Dank voor je reactie en link. Interessant! De kat ligt nu heel lief voor het toetsenbord. Hopelijk gaat hij niet weer meetypen of laat dit stukje verdwijnen. Hij wil zo graag spelen en dan legt hij zijn pootje zonder nagels op mijn hand, Maar toch maar niet, want dan komen die nageltjes ...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat ik 2 foto's uit het videofilmpje heb ingevoegd. De eerste is het kusje, de tweede de klap. Ze staan dus verkeerd om.
In welke plaats woon je? Lijkt wel enigszins op mijn kater 8)7

Powered by KPN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Dinmi schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:33:
Zelf zou ik eerst uitzoeken van wie die vreemde kater is, misschien moet hij speciaal dieetvoer hebben en kan het eten van ander voer dus slecht voor hem zijn.
Nog mooier. Informeer ook meteen of de vreemde kater niet gestresst wordt van andere dieren, overweeg anders een aparte kattenluik en eetkamer voor 'm. :D

Ben ik heel bot als ik dieeteisen onder de noemer 'verantwoordelijkheid van de eigenaar' schaar?
En als je huisdier zo gevoelig is en graag buiten komt, waarom dan zo nodig het beest loslaten in de wijde wereld?
offtopic

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 04-03-2022 08:39 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:26

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Goudvis schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Nog mooier. Informeer ook meteen of de vreemde kater niet gestresst wordt van andere dieren, overweeg anders een aparte kattenluik en eetkamer voor 'm. :D

Ben ik heel bot als ik dieeteisen onder de noemer 'verantwoordelijkheid van de eigenaar' schaar? En als je huisdier zo gevoelig is en graag buiten komt, waarom dan zo nodig het beest loslaten in de wijde wereld?
Quote aangepast
Overdrijven is ook een vak. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar de meeste mensen zijn er niet op uit om een kat al dan niet onbedoeld schade te berokkenen. Dat was ook het punt dat gemaakt werd, dat het misschien minder onschuldig is dan het lijkt als een onbekend dier af en toe wat eten komt halen. Niet dat TS op één of andere manier ook echt verantwoordelijk is voor de gezondheid van die kat, als je dat uit die post haal doe je dat toch echt jezelf aan hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 04-03-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
@ Packardhell. De linker met al dat wit is van mij. Ik woon in Den Bosch, wijk De Muntel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:00
Edbos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 05:51:
Heb ik er goed aan gedaan die vreemde kat buiten te sluiten
Uiteraard heb je daar goed aan gedaan. Het is een vreemde kat, die hoort niet bij jou binnen te komen. Persoonlijk zou ik uitzoeken waar deze vandaan komt (bv. volgen) en de eigenaar aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Edbos ik verplaats je topic even naar een betere plek (algemene zaken). Huishoudelijke waren gaat hier niet over :)

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Bij overlast, als hij binnen blijft komen bijvoorbeeld, kun je ook de dierenambulance bellen, die kunnen met een chiplezer uitlezen of de kat gechipt is en dan terugbrengen naar de eigenaar. Wordt de eigenaar wel met kosten van een paar tientjes geconfronteerd maar moet hij de kat ook maar binnen houden.

Of als de kat niet gechipt is, krijgt hij een bel-bandje om, als daar niet op gereageerd wordt na enige tijd kan hij als zwerfkat worden bestempeld en naar het asiel gebracht worden maar dat wil je ook niet natuurlijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 14:59
De huiskamer is een paar deuren verderop.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 04-03-2022 08:32 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik weet niet of je Nextdoor hebt?

Daar kan je dit soort dingen wel kwijt, foto plaatsen van je kater en dan vragen van wie hij is, vaak krijg je wel antwoord / oplossing.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:28
Off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 04-03-2022 08:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Neuzen is een teken dat de katten vriendschappelijk met elkaar kunnen omgaan, dat kunnen ze nu mooi buiten doen met het nieuwe luikje :) niks aan de hand zo en je hoeft niet bang te zijn dat je eigen kat te weinig medicijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07
Edbos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:04:
@ Packardhell. De linker met al dat wit is van mij. Ik woon in Den Bosch, wijk De Muntel.
Ik heb een rode kater maar die woont in Amersfoort en gelukkig is hij niet zo avontuurlijk :p