Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 18:46
Ik vroeg me af welke bezwaren effectief zijn als je wilt dat je gemeentebelasting omlaag gaat.

Ik woon voor het eerst in een zelfstandige huurwoning en schrok een beetje van de aanslag gemeentelijke belastingen. De rioolheffing kan ik wel inkomen, want elk huis heeft een aparte aansluiting, of je nu alleen woont of met een groot gezin. Maar de afvalstoffenheffing vond ik voor mijn eenpersoonshuishouden erg hoog.

Ik produceer ongeveer drie pedaalemmerzakjes afval per week (inclusief bol.com-dozen en wijnflessen), ik heb geen kliko's en het wordt ook niet opgehaald. Ik breng ze zelf naar een ondergrondse container. Dat kost me omgerekend meer dan 2 euro per pedaalemmerzak belasting.
Edit voor de duidelijkheid: Ik betaal OMGEREKEND meer. Het maakt niet uit hoeveel afval ik produceer, ik blijf hetzelfde betalen. Maar omdat ik een eenpersoonshuishouden ben betaal ik dus voor heel weinig afval veel geld. Voor een vierpersoonshuishouden is het afvalstoffenheffingtarief waarschijnlijk wel reeel. Die betalen zo'n 50 cent per pedaalemmerzak.
Ik las al ergens dat het argument "ik produceer weinig afval" niet effectief is bij bezwaar maken. Welke argumenten werken wel? De WOZ-waarde van mijn huis is volgens het woz-loket niet bekend.

[ Voor 17% gewijzigd door rozenbottel op 01-03-2022 23:14 ]

Beste antwoord (via rozenbottel op 02-03-2022 00:22)

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:04
rozenbottel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:43:
...
Maar de afvalstoffenheffing vond ik voor mijn eenpersoonshuishouden erg hoog.

Ik produceer ongeveer drie pedaalemmerzakjes afval per week (inclusief bol.com-dozen en wijnflessen), ik heb geen kliko's en het wordt ook niet opgehaald. Ik breng ze zelf naar een ondergrondse container. Dat kost me omgerekend meer dan 2 euro per pedaalemmerzak belasting.
52 x 3 x 2 = 312 euro afvalstoffenheffing? Stevig, maar niet extreem, met name in het westen van het land is >300 euro niet vreemd (https://www.afvalcirculai...afvalstoffenheffing-2020/ , cijfers uit 2020)

Afvalstoffenheffing is niet altijd afhankelijk van WOZ-waarde, per gemeente verschillend.

Er zijn geen specifieke argumenten, zelfs niets aanbieden wordt afgewezen als bezwaargrond. Het enige wat je kan bedenken is dat je mogelijk aangeslagen bent als meerpersoonshuishouden.
Wellicht een inkomen dat je nog recht hebt op kwijtschelding?

Alle reacties

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:56
Hoezo het wordt niet opgehaald? Die ondergrondse container leegt zichzelf iedere week?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Geen. Wellicht stemmen op de aankomende verkiezingen; meer scheiden gezien bol.com dozen en wijnflessen in een andere container kunnen. Heb je minder zakken aan te bieden.

Verder is alles relatief. Ik hecht meer waarde aan het schoon kwijt kunnen van mijn afval dan de meeste abonnementen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is er ook geen mogelijkheid om afval gescheiden in te leveren? Ik weet dat in een plaats waar ik eerder woonde men alle pmd mee kon nemen naar een paar supermarkten in dat daar te dumpen. Papier/karton kon men daar ook apart kwijt. Dan heb je al 2 van de grootste afvalposten opgelost. Ja, je moet er mee slepen maar het scheelt wel iedere keer de bijdrage voor de ondergrondse.

Nu woon ik in een plaats waar we 3 bakken hebben een het restafval naar de ondergrondse moet. Dat is niet zo heel vaak kan ik je vertellen. Het meeste wordt er al uitgescheiden zodat ik niet steeds naar de ondergrondse hoef, wat nu nog gratis is maart over een jaar (misschien 2) wel betaald moet worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Mr.D78
...
Maar de afvalstoffenheffing vond ik voor mijn eenpersoonshuishouden erg hoog.

52 x 3 x 2 = 312 euro afvalstoffenheffing? Stevig, maar niet extreem, met name in het westen van het land is >300 euro niet vreemd (https://www.afvalcirculai...afvalstoffenheffing-2020/ , cijfers uit 2020)

Afvalstoffenheffing is niet altijd afhankelijk van WOZ-waarde, per gemeente verschillend.

Er zijn geen specifieke argumenten, zelfs niets aanbieden wordt afgewezen als bezwaargrond. Het enige wat je kan bedenken is dat je mogelijk aangeslagen bent als meerpersoonshuishouden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
Als je de volgende keer in Italië op vakantie bent in Rome, kijk dan even rond.
En let helemaal maar niet op het afval in landen buiten europa.

Bezwaar maken tegen de afvalheffing gaat volgens mij niet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 09:16

ErA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
Mr.D78 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:13:
[...]

Klopt, ik betaal 328 en dat is voor eenpersoonshuishouden. Ik heb denk ik een te hoog inkomen voor kwijtschelding. Weet jij hoe je kunt checken of je afvalstoffenheffing afhankelijk is van WOZ-waarde? Op de site van mijn gemeente staan twee tarieven genoemd, een voor eenpersoonshuishoudens en een voor meerpersoonshuishoudens.

Ik woon in een hofje met tien eenpersoonshuishoudens (allemaal een eigen voordeurtje, gemeenschappelijke hoofdingang). Zou je nog kunnen regelen dat ze dat zien als een meerpersoonshuishouden?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:15
rozenbottel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:18:

Ik woon in een hofje met tien eenpersoonshuishoudens (allemaal een eigen voordeurtje, gemeenschappelijke hoofdingang). Zou je nog kunnen regelen dat ze dat zien als een meerpersoonshuishouden?
_O-

Als ik jou was zou ik gaan onderverhuren. Dan kan je mooi je afvalstoffenheffing met je huisgenoten delen...

[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 01-03-2022 23:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46
[...]

Klopt, ik betaal 328 en dat is voor eenpersoonshuishouden. Ik heb denk ik een te hoog inkomen voor kwijtschelding. Weet jij hoe je kunt checken of je afvalstoffenheffing afhankelijk is van WOZ-waarde? Op de site van mijn gemeente staan twee tarieven genoemd, een voor eenpersoonshuishoudens en een voor meerpersoonshuishoudens.

Als je al die creativiteit steekt in het minimaliseren van je afval en het helpen van je buren om hetzelfde te doen, dán ben je geod bezig.

Het is vast schrikken als je op jezelf gaan wonen. Nederland is niet goedkoop om te wonen. En gemeentelijke belastingen horen er helaas bij.

Je kan gaan samenwonen. Dan zal de prijs waarschijnlijk minder dan verdubbelen. Én je huur kan je delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
[...]

Weet jij hoe je kunt checken of je afvalstoffenheffing afhankelijk is van WOZ-waarde? Op de site van mijn gemeente staan twee tarieven genoemd, een voor eenpersoonshuishoudens en een voor meerpersoonshuishoudens.

Er zijn 2 tarieven, dus onafhankelijk, anders stond er wel een percentage genoemd (zou ik denken)

Welk tarief staat er nu op de aanslag, oftewel, met welk tarief correspondeert die 328 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozenbottel
Mr.D78 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Er zijn 2 tarieven, dus onafhankelijk, anders stond er wel een percentage genoemd (zou ik denken)

Welk tarief staat er nu op de aanslag, oftewel, welk welk tarief correspondeert die 328 euro?
Het eenpersoonshuishouden, dus er is geen administratieve fout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik vroeg me af welke bezwaren effectief zijn als je wilt dat je gemeentebelasting omlaag gaat.

Ik woon voor het eerst in een zelfstandige huurwoning en schrok een beetje van de aanslag gemeentelijke belastingen. De rioolheffing kan ik wel inkomen, want elk huis heeft een aparte aansluiting, of je nu alleen woont of met een groot gezin. Maar de afvalstoffenheffing vond ik voor mijn eenpersoonshuishouden erg hoog.

Edit voor de duidelijkheid: Ik betaal OMGEREKEND meer. Het maakt niet uit hoeveel afval ik produceer, ik blijf hetzelfde betalen. Maar omdat ik een eenpersoonshuishouden ben betaal ik dus voor heel weinig afval veel geld. Voor een vierpersoonshuishouden is het afvalstoffenheffingtarief waarschijnlijk wel reeel. Die betalen zo'n 50 cent per pedaalemmerzak.
Ik las al ergens dat het argument "ik produceer weinig afval" niet effectief is bij bezwaar maken. Welke argumenten werken wel? De WOZ-waarde van mijn huis is volgens het woz-loket niet bekend.
Ik weet niet of je nu alleen 2 euro per vuilniszak betaald of ook nog apart afvalstoffenheffing?
Hier betalen we ook 2 euro per zak, maar ook nog eens 225 euro afvalstoffenheffing.

Maar hoe kom je aan 3 zakken per week?
Wij zijn met z’n tweeën en hebben maar zo’n 6 zakken per jaar.
Hier scheidden wij wel al het afval, dus papier, plastic, glas, blik, gft e.d.
Daarom betaal je ook per zak omdat je zoveel mogelijk afval moet scheiden!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
HereIsTom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Ik weet niet of je nu alleen 2 euro per vuilniszak betaald of ook nog apart afvalstoffenheffing?
Hier betalen we ook 2 euro per zak, maar ook nog eens 225 euro afvalstoffenheffing.

Maar hoe kom je aan 3 zakken per week?
Wij zijn met z’n tweeën en hebben maar zo’n 6 zakken per jaar.
Hier scheidden wij wel al het afval, dus papier, plastic, glas, blik e.d.
Daarom betaal je ook per zak omdat je zoveel mogelijk afval moet scheiden!
Even iets beter lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Hoezo beter lezen, ik snap er niks van wat je nu betaald en hoe je aan 3 zakken per week komt?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
GioStyle schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:19:
[...]

_O-

Als ik jou was zou ik gaan onderverhuren. Dan kan je mooi je afvalstoffenheffing met je huisgenoten delen...
Mooie oplossing. Dan laat ik iemand in mijn bed slapen in mn minislaapkamertje en brengen we ons thuiswerkende leven samen door op twaalf vierkante meter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HereIsTom
@rozenbottel Jammer joh, maar je produceert dus in je eentje 3 zakken per week, dan is € 328,- nog een koopje, een vuilnisman die jou zooi opruimt moet ook nog een goede boterham verdienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
t14wo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Als je al die creativiteit steekt in het minimaliseren van je afval en het helpen van je buren om hetzelfde te doen, dán ben je geod bezig.

Het is vast schrikken als je op jezelf gaan wonen. Nederland is niet goedkoop om te wonen. En gemeentelijke belastingen horen er helaas bij.

Je kan gaan samenwonen. Dan zal de prijs waarschijnlijk minder dan verdubbelen. Én je huur kan je delen.
Ik snap dat ook allemaal wel natuurlijk, maar het is gewoon weer zo'n suf voorbeeld van een alleenstaandentoeslag die nergens op slaat. Nogmaals, bij een rioolaansluiting of eigen kliko's of een eigen parkeerplek of iets waarbij ik daadwerkelijk meer ruimte inneem dan een stel, snap ik het. Maar dit gaat nergens over. Ik betaal nu letterlijk voor de poepluiers en het gft-afval van het gezin in de rijtjeswoning met riante tuin op de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
Je betaald dus 2 x 3 *52 = 312 euro per jaar.
De grootste kosten zijn de containers, vuilniswagens, ophalen arbeidskosten en als laatste het vuil.

Dat kost helaas geld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:38
Tsja. Een eenpersoons hotelkamer kost ook meer dan de helft van een tweepersoons kamer. Het is zoals het is.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Het gaat de goede kant op, jouw pedaalemmerzakkenzijn kleiner dan de ordinaire fuilniszak,
Je scheid niet begrijp ik, (hoe kunnen we dat ook in steeds kleinere flatjes).
Het voelt imo dus eigenlijk heel lux wat je doet .
Of denk je er nu over na om beter te scheiden, en alles wat naar papier/ plastik/ karton ruikt apart te leveren?
Dan werkt Diftar goed voor jou. Hoeven de vuilnismannen minder te doen , maar doe jij meer!

[ Voor 0% gewijzigd door beascob op 01-03-2022 23:48 . Reden: ruikt ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Best goedkoop ik betaal (meer persoonshuishouden dat wel) 300 euro per jaar en daarvoor mag ik 4 containers PER JAAR aan de weg zetten iedere volgende container kost me 11euro nog wat

even gericht gaan stemmen idd dit jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
Kan uitstekend lezen dat jij de dozen en wijnflessen in de ondergrondse deponeert. Daar zijn in elke gemeente voorzieningen voor. Ooit van een papiercontainer en een glasbak gehoord? Eigenlijk is 2 euro per zak te goedkoop voor jou. Het is duurder om dit er bij de afvalverwerking weer allemaal uit te vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
beascob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:48:
Het gaat de goede kant op, jouw pedaalemmerzakkenzijn kleiner dan de ordinaire fuilniszak,
Je scheid niet begrijp ik, (hoe kunnen we dat ook in steeds kleinere flatjes).
Het voelt imo dus eigenlijk heel lux wat je doet .
Of denk je er nu over na om beter te scheiden, en alles wat naar papier/ plastik/ karton ruikt apart te leveren?
Dan werkt Diftar goed voor jou. Hoeven de vuilnismannen minder te doen , maar doe jij meer!
Ja dat zou perfect zijn voor mij. Maar daar kun je niet zelf voor kiezen. Ik scheid mijn afval wel maar dat noemde ik in de openingspost niet omdat wij niet extra betalen voor restafval. Karton verwerken kost de gemeente net zo goed geld dus het is niet relevant om te noemen. Die pedaalemmerzakken zijn inclusief al het gescheiden afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozenbottel
Wognummer schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:52:
Best goedkoop ik betaal (meer persoonshuishouden dat wel) 300 euro per jaar en daarvoor mag ik 4 containers PER JAAR aan de weg zetten iedere volgende container kost me 11euro nog wat

even gericht gaan stemmen idd dit jaar
Ik ruil graag met je. Ik betaal in mn eentje 30 euro meer. Je betaalt dus maar 150 euro per persoon? Ik zou het prima redden met 4 containers restafval. Overigens: gaat dat niet enorm meuren, je afval ligt drie maanden te rotten?

Overigens wel slim om daar bij verkiezingen naar te kijken ja. Of ze het nu op socials te vragen, of de partij iets gaat doen aan de alleenstaandentoeslag ;)

[ Voor 12% gewijzigd door rozenbottel op 02-03-2022 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
rozenbottel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:57:
[...]

Karton verwerken kost de gemeente net zo goed geld dus het is niet relevant om te noemen..
Een container oud papier krijgt de gemeente geld voor en is niet zo'n kostenpost. Je wil gewoon niet scheiden en dan moet je niet klagen dat de zakken zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
aljooge schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Een container oud papier krijgt de gemeente geld voor en is niet zo'n kostenpost. Je wil gewoon niet scheiden en dan moet je niet klagen dat de zakken zo duur zijn.
Dat is ook niet echt meer handel hoor, de oud papier prijs is niet of nauwelijks kostendekkend

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:12
...
...
Tsja, ik poep altijd op m'n werk. Moet nog steeds die onzinnige rioolbelasting betalen. Kom ik ook niet onderuit.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 22:12
HereIsTom schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:39:
@rozenbottel Jammer joh, maar je produceert dus in je eentje 3 zakken per week, dan is € 328,- nog een koopje, een vuilnisman die jou zooi opruimt moet ook nog een goede boterham verdienen!
Dat is tegenwoordig met die ondergrondse containers onzin. Ze melden zelf wanneer ze vol zijn, dus geen nutteloze wekelijkse ritjes meer voor een halve container. Zit nog maar 1 persoon op een auto ipv 3. Daar is geïnvesteerd maar wordt lekker verdiend nu hoor. (En het wordt de nieuwe melkkoe van de gemeentes, open dat ding alsjeblieft zo vaak mogelijk)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41
rozenbottel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Ik snap dat ook allemaal wel natuurlijk, maar het is gewoon weer zo'n suf voorbeeld van een alleenstaandentoeslag die nergens op slaat. Nogmaals, bij een rioolaansluiting of eigen kliko's of een eigen parkeerplek of iets waarbij ik daadwerkelijk meer ruimte inneem dan een stel, snap ik het. Maar dit gaat nergens over. Ik betaal nu letterlijk voor de poepluiers en het gft-afval van het gezin in de rijtjeswoning met riante tuin op de hoek.
Maar...je betaalt toch het eenpersoons-tarief? En dat gezin in de rijtjeswoning betaalt het hogere meerpersoonstarief? Waarom ervaar je het dan als een alleenstaandentoeslag?

Of is in jouw gemeente het meerpersoons-tarief lager dan het eenpersoonstarief?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

<knip> Onvriendelijkheid mag je thuis laten.

Je gemeente heeft vaste tarieven welke zij berekenen voor inwoners in hun gemeente voor het afval. Om het zo eerlijk mogelijk te houden is er een 'gewoon' tarief voor meerpersoonshuidoudens, en een reductietarief voor huishoudens met één persoon. Personen die het niet kunnen betalen (bijstand) kunnen vrijstelling krijgen van deze kosten.

Vind je de tarieven duur of niet eerlijk? Sorry; er valt niks aan deze tarieven te doen. Misschien kun je verhuizen naar een gemeente waar de tarieven lager liggen.

Alle belastingen en tarieven zijn oneerlijk. Ik woon op de Utrechtse heuvelrug (+25 meter boven NAP) en betaal waterschapbelasting zodat de lage delen van Nederland dankzij dijken,dammen en gemalen niet onder water staan. (jij woont onder NAP toch?) Mijn wegenbelasting is al jaren 360 euro per jaar, terwijl ik de afgelopen twee jaar net zoveel heb gereden als wat ik vroeger in één maand deed. Sterker nog; ik heb maanden gehad waar de auto niet eens de oprit heeft verlaten, maar toch die maand heb moeten betalen.

Belastingen horen helaas bij het leven omdat je daarmee een stukje meebetaalt aan een gemeenschappelijke/openbare service. Bijvoorbeeld een goede afvalverwerwerking voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 02-03-2022 08:58 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
[...]
maar het is gewoon weer zo'n suf voorbeeld van een alleenstaandentoeslag die nergens op slaat. Nogmaals, bij een rioolaansluiting of eigen kliko's of een eigen parkeerplek of iets waarbij ik daadwerkelijk meer ruimte inneem dan een stel, snap ik het. Maar dit gaat nergens over. Ik betaal nu letterlijk voor de poepluiers en het gft-afval van het gezin in de rijtjeswoning met riante tuin op de hoek.
Uhm, genoeg gezinnen die niet in een rijtjeswoning met riante tuin wonen... En die met twee of meer personen in een huis van jouw oppervlakte wonen of zelfs geen eigen woning hebben, dat is weer de keerzijde van jouw alleenstaandentoeslag...

Los dat jij als alleenstaande waarschijnlijk ook vaak genoeg buiten de deur gooit en dus waarschijnlijk ook gebruik maakt van gemeentelijke vuilnisbakken en/of van bedrijven...

Is het veel geld? Jup, wij betalen ook. Ben ik daar blij mee? Nee, maar tegelijkertijd ben ik wel blij met hoe ons land is en van hoeveel ik wel niet gebruik maak. Die kilometers asfalt die ik kan gebruiken; ik zal in mijn hele leven niet genoeg betaald hebben om van Limburg naar Groningen het asfalt te kunnen betalen. Die vuilnisbakken als ik in leiden rondloop: ideaal om even een verpakking weg te gooien. Etcetera.

Alleen rijd ik dan meestal ook met mijn vrouw en twee zoontjes, terwijl jij een auto helemaal alleen gebruikt en jij dus eigenlijk meer zou moeten betalen voor vervuiling aangezien er doordat jij geen vriend of vriendin hebt een ander rondrijdt in zijn of haar eigen auto.

Idem trouwens met de verwarming; ik verwarm met mijn gas mijn woning, jij verwarmt voor jezelf en een ander verwarmt ook voor zichzelf omdat jullie niet samenwonen...

Maar goed; de eerste keer dat je de aanslag ontvangt is schrikken, voor volgend jaar kan je er wel rekening mee houden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op de gemeentelijke aanslag zie je als het goed is gewoon staan welke componenten op basis van de WOZ zijn. Dat is overigens alleen de onroerendezaakbelasting (OZB). Rioolheffing en afval is per huishouden/aansluiting.

En als huurder heb je daar niet zoveel mee te maken omdat dat een belasting is voor de eigenaar van de woning.

Kortom, jouw gemeentelijke belastingen zijn niet afhankelijk van de WOZ.

Verder begrijp ik je gevoel van oneerlijkheid wel. Er zijn gemeentes waar 'diftar' geldt ("een vorm" van betalen naar de hoeveelheid afval die je aanbiedt). In een utopische wereld zou dat wel wat eerlijker zijn en iedereen prikkelen om minder afval te produceren. In de praktijk werkt dat vaak niet zo en wordt er op allerlei manieren misbruik van andere voorzieningen gemaakt (bijvoorbeeld restafval bij plastic gooien als plastic weggooien gratis is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

No worries, waarschijnlijk betaalt dat gezin op de hoek met riante tuin weer ergens anders flink meer belasting dan jij. Daarbij valt die 300 euro afvalstoffen echt in het niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
En er zijn gemeenten waar de afvalstoffenheffing aanzienlijk lager ligt, ook al is er geen sprake van diftar of betalen per container. Eerlijk gezegd schrik ik ook van 300 euro voor een alleenstaande. Dan vraag ik me toch af waar die verschillen vandaan komen.

[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 02-03-2022 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46

Speedmaster

Make my day...

Hier betaal je per inworp. Gevolg is wel dat wij hier thuis alles scheiden en de restafvalzak nog maar 1 x per 2 weken richting container gaat ( 3p huishouden) Je kan dus een hoop zelf. Kijk dus even goed na hoe jouw gemeente de berekening maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
ACM schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:44:
Verder begrijp ik je gevoel van oneerlijkheid wel. Er zijn gemeentes waar 'diftar' geldt ("een vorm" van betalen naar de hoeveelheid afval die je aanbiedt). In een utopische wereld zou dat wel wat eerlijker zijn en iedereen prikkelen om minder afval te produceren. In de praktijk werkt dat vaak niet zo en wordt er op allerlei manieren misbruik van andere voorzieningen gemaakt (bijvoorbeeld restafval bij plastic gooien als plastic weggooien gratis is).
Of weg gooien in een gemeentelijke prullenbak, ergens in de natuur dumpen, etc... Los dat TS dan bijvoorbeeld een ondergrondse container kan gebruiken wat openbaar groen of stoep gebruikt, terwijl ik hier 2 tot 3 containers op mijn eigen grond moet zetten waarvoor ik ook 0,0 compensatie krijg terwijl die vierkante meter mij toch aardig wat heeft gekost (koopprijs woning inclusief tuin oppervlakte)...
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:55:
En er zijn gemeenten waar de afvalstoffenheffing aanzienlijk lager ligt, ook al is er geen sprake van diftar of betalen per container. Eerlijk gezegd schrik ik ook van 300 euro voor een alleenstaande. Dan vraag ik me toch af waar die verschillen vandaan komen.
Even gekeken, wij betalen 250 euro en dat is dan een basistarief. Dus maakt dan denk niet uit of je 1 persoon bent of gezin (ook logisch hoor, onze bakken worden even vaak geleegd en een eenpersoonshuishouden kan meer gebruiken dan wij met ons gezin. Kan, geen garanties.

Maar: ik kan mij zomaar voorstellen dat je in Amsterdam meer betaalt bijvoorbeeld, gok ook dat zwerfvuil en openbare prullenbakken vanuit deze belasting worden betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Speedmaster schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:08:
Hier betaal je per inworp. Gevolg is wel dat wij hier thuis alles scheiden en de restafvalzak nog maar 1 x per 2 weken richting container gaat ( 3p huishouden) Je kan dus een hoop zelf. Kijk dus even goed na hoe jouw gemeente de berekening maakt.
Of dingen in de natuur gooien, of in een openbare prullenbak, etc. Genoeg mensen die zullen kijken hoe ze deze uitgaven kunnen voorkomen, los dat je met scheiden al veel oplost. En met poep luiers is het helemaal waardeloos in de zomer...

[ Voor 5% gewijzigd door President op 02-03-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:49
Ik zou zo'n vast bedrag wel chill vinden, juist, vergeleken met voor elke zak betalen. Hier is er elke dag sowieso één minizakje afval per dag, die ik niet graag langer dan een dag bewaar (kattenbak).

Je betaalt in een verzorgingsstaat mee aan meer voorzieningen waar je relatief weinig gebruik van maakt, en het zal vaak voorkomen dat er weer andere zijn waarvan je juist (vroeg of laat) relatief veel gebruik van maakt. Overall zorgt het voor een bepaald minimum (aan mogelijkheden) op veel vlakken.
En ik ben (als luie donder) aardig blij dat m'n afval wordt opgehaald en voor me wordt verwerkt, tegen schappelijke kosten.

Overigens is een eenpersoonshuishouden over het algemeen duurder uit. Je kookt voor één persoon, maar de producten moeten bijna even lang koken alsnog, dus je verbruikt bijna evenveel energie als wanneer je voor meer kookt. Voor de boodschappen zelf ben je ook relatief duurder uit. Bij diverse dingen (water, energie) betaal je ook vaste kosten, die niet veranderen op basis van gebruik.
Als je dat allemaal oneerlijk vindt, dan zit er niets anders op dan een roommate te regelen. En als je woning daarvoor "te klein" is, dan is daarop het antwoord dat dat dus weer een nadeel van een meerpersoonshuishouden is: ze hebben meer ruimte nodig als iedereen echt ruimte voor zichzelf wil, en dat kost ook (flink) geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Tja. Ik betaal 370 euro voor een eenpersoonshuishouden. Ik scheid al mijn afval, heb eigen containers en amper restafval. Het is nou eenmaal zo, enige oplossing als je het niet wil betalen is verhuizen naar een andere gemeente. Spoiler alert: Die belast het net zo goed, enige kans is een ander bedrag of gaan betalen per container. Maar je ontkomt er niet aan dat afvalverwerking een gigantische kostenpost is en de gemeente dat geld ergen vandaan moet halen.

Het is niet afhankelijk van WOZ, geen idee waar je dat vandaan haalt. En als je jullie hofje wil samenvoegen moet je de voordeuren eruit slopen, kadastraal wijzigen zodat het allemaal 1 huis is. Succes daarmee.

Ik zou me niet zo druk maken, welkom bij volwassen en zelfstandig zijn. Daar horen belastingen bij. Die zal je moeten betalen, of je het leuk vindt of niet. Spoiler alert: Niemand vindt het leuk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Als je betaalt per zak zou je gewoon een grotere bak kunnen bestellen en dan gezamenlijk daar het afval in doen, dan wanneer die vol is omladen in een 60-literzak en die in de container doen.

Wij woonden ook ooit in een gebied met zo'n ondergrondse container en daar gingen gewoon minimaal twee 60 liter zakken in, anders bleef het maar lekker even staan. Als je je afval goed scheidt en in een koele donkere ruimte opslaat is dat best te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:13:
Tja. Ik betaal 370 euro voor een eenpersoonshuishouden. Ik scheid al mijn afval, heb eigen containers en amper restafval. Het is nou eenmaal zo, enige oplossing als je het niet wil betalen is verhuizen naar een andere gemeente. Spoiler alert: Die belast het net zo goed, enige kans is een ander bedrag of gaan betalen per container. Maar je ontkomt er niet aan dat afvalverwerking een gigantische kostenpost is en de gemeente dat geld ergen vandaan moet halen.
Er zijn wel forse verschillen per gemeente, terwijl het ophalen en verwerken van vuilnis overal ongeveer dezelfde handeling is. "In een verzorgingsstaat betaal je voor dingen die je niet gebruikt" is zo'n dooddoener. We hebben met z'n allen ook de verantwoordelijkheid om kritisch naar de lasten te kijken.

Maar goed, dat is de taak van de gemeentepolitiek. De TS zoekt een individuele oplossing voor een gemeenschappelijk probleem. Gelukkig mogen we binnenkort stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:15
Twee euro per dump in een ondergrondse container vind ik niet duur. Ik betaal daar € 3,50 voor in de gemeente waar ik woon.

Overigens kun je meer kwijt in het 'klepje' van een ondergrondse container dan je denkt. Je kunt een grotere pedaalemmer kopen, waardoor je meer afval kwijt kunt en goedkoper uit bent in de long run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Er zijn wel forse verschillen per gemeente, terwijl het ophalen en verwerken van vuilnis overal ongeveer dezelfde handeling is. "In een verzorgingsstaat betaal je voor dingen die je niet gebruikt" is zo'n dooddoener. We hebben met z'n allen ook de verantwoordelijkheid om kritisch naar de lasten te kijken.

Maar goed, dat is de taak van de gemeentepolitiek. De TS zoekt een individuele oplossing voor een gemeenschappelijk probleem. Gelukkig mogen we binnenkort stemmen.
Volgens mij quote je de verkeerde. Ik zeg niks over een verzorgingsstaat en zeg juist dat de TS moet verhuizen als hij minder wil betalen...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
[...]
Natuurlijk, een flat wordt ook gezien als één woning!

Maar, probeer het. Natuurlijk wel uitrekenen hoe het zit met belasting dienst, huur toeslag, HRA, energie, water aansluiting, verzekeringen, etc

Los van afval thuis ophalen worden openbare prullenbakken geleegd, is er een milieustraat, wordt zwerfafval opgeruimd, etc.

[ Voor 26% gewijzigd door President op 02-03-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@rozenbottel
Wonen in een mooi land kost nu eenmaal geld. Voor sommige zaken draag je in verhouding meer bij (zoals bij jou nu het geval is). Met andere zaken profiteer je meer dan dat je betaald.

Je kunt ook gaan klagen dat je 100 euro p/m aan zorgkosten betaald maar niet ziek bent.
Maar als je écht ziek wordt kan je behandeling tonnen kosten en blijf je gewoon 100 p/m betalen.

Dus stop met klagen en verdiep je eens in hoe belastingen werken.

En anders, kijk eens over de grens. Daar zijn veel zaken veel beroerder geregeld. In de VS is alles veel individueler, dat lijkt eerlijk zolang het goed met je gaat. Maar heb je pech, dan zit je op de blaren. Kanker? Dikke pech voor je, grote kans dat je je huis en pensioen mag verkopen voor behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:49
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Er zit een verschil tussen kritisch kijken naar de (totale en/of gemiddelde) lasten en klagen over eerlijkheid t.o.v. eigen gebruik, vooral wanneer er al aan eenpersoonshuishoudens gedacht wordt door deze een lager tarief te laten betalen dan de meerpersoonshuishoudens.

Overigens klopt het dat afhankelijk van de locatie dezelfde dienst een andere prijs kan kosten. Een deel van de verschillen zul je sowieso houden (andere grondprijs voor de plek waar het afvalverwerkingsbedrijf staat, andere hoeveelheid te verwerken afval, andere samenstelling van het afval, andere hoeveelheid correct scheiden, andere lay-out per gemeente, andere wijzen van ophalen, variabele brandstofkosten, mogelijk verschil in loonkosten, etc etc).
Als je individueel een verlagende invloed op de uiteindelijke kosten die jij betaalt, wilt uitoefenen, dan is je beste optie om naar een goedkope gemeente te verhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
MBvB schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:09:
Geen. Wellicht stemmen op de aankomende verkiezingen; meer scheiden gezien bol.com dozen en wijnflessen in een andere container kunnen. Heb je minder zakken aan te bieden.

Verder is alles relatief. Ik hecht meer waarde aan het schoon kwijt kunnen van mijn afval dan de meeste abonnementen die ik heb.
Het is efficiënter om nadien te scheiden, dit omdat alsnog scheiden gebeurt op het inzameling punt bij reeds gescheiden afval omdat er veel weg gegooid wordt wat niet bij de juiste categorie hoort. Dit zal je nooit kunnen veranderen.

We zijn al jaren onnodig werk aan het doen met veel bakken in de tuin (ik heb er 4 die allemaal geld kosten) met meerdere schema's om dat afval weer apart op te halen (wat weer geld kost). En het tragisch is: het voegt niets toe.

https://businessam.be/u-m...t-op-een-stortplaats-zee/

Het zou meer impact hebben als we plastic gaan vervangen voor glas en papier, iets wat we 50 jaar geleden al deden. De vis zat in de krant van gisteren, de groentes in papieren zakken. Alles wat toch langer houdbaar gehouden moet worden: glas. Glas is beter te recyclen, veel plastic wordt niet gerecycled maar verschepen we naar Azië of dumpen we.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20
sig69 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:43:
[...]

Dat is tegenwoordig met die ondergrondse containers onzin. Ze melden zelf wanneer ze vol zijn, dus geen nutteloze wekelijkse ritjes meer voor een halve container. Zit nog maar 1 persoon op een auto ipv 3. Daar is geïnvesteerd maar wordt lekker verdiend nu hoor. (En het wordt de nieuwe melkkoe van de gemeentes, open dat ding alsjeblieft zo vaak mogelijk)
Nee, hier verdienen gemeenten niet op. Afvalstoffenheffing mag namelijk maar maximaal kostendekkend zijn.
Hooguit wordt er bespaard zodat de afvalstoffenheffing niet harder hoeft te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:38
Oplossing: meer salaris vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Vind 3 zakken per week echt veel, ik zit op 1 vuilniszak per week en scheid al mijn afval wat ik vervolgens naar de ondergrondse containers breng (en is gratis, tenzij je restafval vuilniszak wilt weg gooien).

Long story short: nee je kan er niks aan doen m.b.t. klagen, ja je kan er wel wat aan doen door je afval netjes te scheiden en je vuilniszak dus minder snel vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:29
init6 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Het is efficiënter om nadien te scheiden, dit omdat alsnog scheiden gebeurt op het inzameling punt bij reeds gescheiden afval omdat er veel weg gegooid wordt wat niet bij de juiste categorie hoort. Dit zal je nooit kunnen veranderen.

We zijn al jaren onnodig werk aan het doen met veel bakken in de tuin (ik heb er 4 die allemaal geld kosten) met meerdere schema's om dat afval weer apart op te halen (wat weer geld kost). En het tragisch is: het voegt niets toe.

https://businessam.be/u-m...t-op-een-stortplaats-zee/

Het zou meer impact hebben als we plastic gaan vervangen voor glas en papier, iets wat we 50 jaar geleden al deden. De vis zat in de krant van gisteren, de groentes in papieren zakken. Alles wat toch langer houdbaar gehouden moet worden: glas. Glas is beter te recyclen, veel plastic wordt niet gerecycled maar verschepen we naar Azië of dumpen we.
Dit geldt in ieder geval niet voor papier en glas (en hout, metaal en andere dingen die naar de Milieustraat gaan). Voor PMT is dit nog een discussie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18
Even los van de maak-uw-huis-een-logistiek-afval-centrum waanzin, allerlei inefficienties of politiek geneuzel: het is toch fantastisch dat voor minder dan een tientje per week iemand al je afval praktisch bij de voordeur voor je meeneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Rukapul schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:23:
Even los van de maak-uw-huis-een-logistiek-afval-centrum waanzin, allerlei inefficienties of politiek geneuzel: het is toch fantastisch dat voor minder dan een tientje per week iemand al je afval praktisch bij de voordeur voor je meeneemt :)
Zo kun je natuurlijk alles romantiseren. :*)

Het is toch prachtig dat je voor maar een paar luttele euro's en vlakbij huis zo'n zuiver en hoog complex chemisch product kan krijgen wat duizenden jaren gerijpt is in de diepe lagen van onze aarde en enorm veel werk kostte om te verwerken?

Disclaimer: De benzineprijzen zijn belachelijk hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 16:30
Ik snap de frustratie van de TS wel. Toen ik een paar jaar geleden op mijn zelf woonde had ik hetzelfde. Als ik twee zakken vuilnis (gevalletje KOMO zak dus wel wat groter)) per week had, was het veel. Deel dat met 300 euro gemeentebelasting en je komt op 3 euro per grote vuilniszak uit. Verschrikkelijk duur.

Echter, ga eens samenwonen met een vrouw en je zult verbaasd zijn hoeveel vuilnis een mens kan produceren. Pakketje hier, pakketje daar. Vijftien stuks plastic om een kledingstuk heen. En het houdt maar niet op... Komen er kinderen dan wordt het helemaal feest en produceren ze hele bergen (letterlijk en figuurlijk). Je moet maar zo denken, voor elke topicstarter is er ook iemand bij die in een eenpersoonshuishouden veel meer afval produceert. Maar waarom niet betalen naar hoeveelheid afval?

Er zijn zat gemeenten die afvalzakken per dumping in een ondergrondse container laten afrekenen. Maar wat krijg je dan? Mensen rammen de inlaat zo vol dat ie vast komt te zitten (vaker storing, dus weer storingspersoneel nodig, kost geld) of gaan afval lozen op andere plekken om maar niet te betalen. Daarnaast levert dat ook weer meer administratieve last op (wat ook betaald moet worden) + heb je weer meer boa's nodig om mensen te bekeuren voor afval lozen (kost ook centjes) + meer gemeente medewerkers om de teringzooi van anderen op te ruimen bij afvallozingen (weer centjes). Mensen zoals jij gaan misschien van 300 naar 200 euro per jaar toe wat relatief gezien nog steeds best veel geld is. Maar mensen die gemiddeld hoeveel afval wegbrengen zijn duurder uit om nog maar te zwijgen over de grootverbruikers.

Het is geen perfect systeem, maar alternatieven zijn ook lastig. Je betaalt dan misschien wel 100 euro per jaar minder. Maar als je afvalsysteem vaker vast zit of je hebt meer zwerfafval in de wijk zitten, is dat dan die 100 euro per jaar echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09
Kort antwoord: Leuk bedacht, maar nee dat wordt niet als geldige reden voor bezwaar aantekenen gezien.

Lang verhaal: Heel veel belastingen zijn ingedeeld in heffingscategorieën i.p.v. volledig naar individueel gebruik. Kosten worden uitgesmeerd over de gehele maatschappij om voorzieningen voor alle lagen van de bevolking mogelijk te maken. In jou geval valt de afvalheffingsbelasting in je nadeel uit, er is vast ook een andere belasting die in je voordeel uitvalt. Als je bijvoorbeeld geen auto hebt en wel gebruik maakt van het OV, profiteer je van mensen die wegenbelasting betalen ;). Indien je zorgtoeslag, ziektewet uitkering, of ww ontvangt, profiteer je van mensen die wel werken. Indien je kinderen hebt en kinderopvangtoeslag of kinderbijslag ontvangt, profiteer je van mensen die geen kinderen hebben. Zo zijn er natuurlijk tal van voorbeelden.
Mocht je nu niets van dit alles ontvangen en denken dat je enorm benadeeld word, dan betekend dat gewoon dat je een relatief zorgeloos leven hebt. Geniet in dat geval gewoon ervan dat heerlijk buiten zijn zonder angst voor misdaad, de straten hier netjes verzorgt zijn met mooie stoepen en niet vol liggen met zwervers en junkies zonder enig toekomst perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Dit is niet geheel correct wat velen hier aangeven, je kunt bezwaar maken mits je zelf je vuil afvoer regelt. Dit was in Maastricht bijvoorbeeld mogelijk tot 2021. Reden dat ik dit weet is dat ik dit zelf deed, ik heb een vuil container bij een pand dat daar wekelijks een rol container ophaalt echter sinds begin vorig jaar moet ik ook gewoon betalen. Bezwaar maakt niet uit.

Dus specifiek bezwaar voor de hoogte haalt weinig uit (sterker nog is vaak niet mogelijk) echter als je zelf weet je afval af te voeren is het wellicht mogelijk om er alsnog onderuit te komen.

Gemeente Maastricht is trouwens nog mooier, buiten de heffingen moet je ook betalen per zak, je mag geen gewone zakken aan de dijk zetten enkel de officiele Maastricht zakken. Het gaat zelfs zover dat er namaak zakken in de omloop zijn. Daarnaast past dezelfde gemeente in slechte jaren ook gewoon de WOZ de multiplier aan dus betaal je alsnog meer belastingen.

Ook zijn deze aanslagen overigens per woon ruimte, niet per aansluiting (ook knap vuil naar mijn inziens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-05 18:04
De toon die je in dit topic aanhoudt is niet prettig. Mensen die hier reageren proberen gewoon iets bij te dragen aan jouw vraag, toch nergens voor nodig om dan zo bijdehand terug te reageren?

Leven kost nou eenmaal geld, en ook de voorzieningen waar je misschien nooit over na hebt gedacht omdat je ze al je hele leven hebt kosten geld. Er zit wat in je argument dat de kosten niet evenredig zijn voor eenpersoons vs meerpersoons huishoudens, ik zou ook geinteresseerd zijn in hoe die berekening gedaan is.

Verder lijkt het er op dat je geen enkel afval scheidt, dat is een kleine moeite en hoe meer dit gedaan wordt hoe goedkoper de afvalverwerking wordt, en daarmee uiteindelijk ook de heffingen.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sito schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:31:
Twee euro per dump in een ondergrondse container vind ik niet duur. Ik betaal daar € 3,50 voor in de gemeente waar ik woon.

Overigens kun je meer kwijt in het 'klepje' van een ondergrondse container dan je denkt. Je kunt een grotere pedaalemmer kopen, waardoor je meer afval kwijt kunt en goedkoper uit bent in de long run.
Euhm gezien hij niet betaald per storting maar gewoon per jaar, scheelt dat hem helemaal niks.
mugenmarco schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:07:
Vind 3 zakken per week echt veel, ik zit op 1 vuilniszak per week en scheid al mijn afval wat ik vervolgens naar de ondergrondse containers breng (en is gratis, tenzij je restafval vuilniszak wilt weg gooien).

Long story short: nee je kan er niks aan doen m.b.t. klagen, ja je kan er wel wat aan doen door je afval netjes te scheiden en je vuilniszak dus minder snel vol zit.
En wat schiet hij er op door zijn afval netjes te scheiden, iig financieel gezien? Zijn rekening is gewoon per jaar. Daarnaast kan een pedaalemmerzak heel veel kleiner zijn dan de gemiddelde vuilniszak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:47
In welke gemeente woon je? Als je alleen woont heb je echt genoeg aan maximaal 1 zak per 2 weken. Je gaat toch geen glas en papier weggooien voor 2,- per zak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Sissors schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Euhm gezien hij niet betaald per storting maar gewoon per jaar, scheelt dat hem helemaal niks.

[...]

En wat schiet hij er op door zijn afval netjes te scheiden, iig financieel gezien? Zijn rekening is gewoon vas per jaar. Daarnaast kan een pedaalemmerzak heel veel kleiner zijn dan de gemiddelde vuilniszak.
Edit: ik lees niet goed

[ Voor 14% gewijzigd door mugenmarco op 02-03-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Vgm scheid TS wel degelijk zijn afval, maar gaat dit een beetje verloren in de berichten.

Als ik zijn berichten goed begrijp:
- Zijn alle verschillende afvalstromen samen ca 3 zakken per week.
- Betaald TS enkel een jaarbedrag, niet per zak/leging/etc

Klopt dat TS?

Dat aangenomen is het inderdaad wat zuur dat je gemiddeld zo veel voor je afval betaald, maar daar valt weinig aan te doen verwacht ik. Behalve via politiek paden het pad bewandelen naar een andere rekenmethode voor het afval.

Uiteindelijk zal elke methode verliezers kennen (al dan niet subjectief). Een perfecte methode (volledig betalen naar verbruik) is vaak overmatig duur door verhoogde administratie, misbruik en dergelijke.

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 02-03-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:45
mugenmarco schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:45:
Hij melde dat hij 2 euro betaald per zak en 3 zakken per week weg gooit, naast de jaarlijkse standaard kosten. Dus hij kan wel degelijk besparen in kosten.
Dat zegt hij niet, is lezen echt zo moeiljk?

"dat kost me omgerekend meer dan 2 euro per pedaalemmerzak belasting.":

Hij betaald een vast bedrag en rekent dat om naar per zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03

CaDje

Framedrops for life

Hier in Rotterdam is de heffing 296 euro, dit is vast en voor iedereen hetzelfde (1 pers huishouding). Hier zit echter ook bij dat ik de gemeente kan bellen en ze grof vuil (met wat uitzonderingen) gewoon bij mij voor de deur ophalen. Daarnaast zit de milieustraat hier ook bij inbegrepen (met bijna geen uitzonderingen).

Rotterdam heeft voor een soort flat fee gekozen, terwijl bij mijn ouders in Twente alles per kliko gewicht gaat en zij ook moeten bijbetalen voor de milieustraat.

Uiteindelijk kun je dit soort heffingen natuurlijk overal op doortrekken. "Ik poep meestal op mijn werk, moet ik dan zoveel rioolheffing betalen?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vind het ook bijzonder hoe iedere gemeente omgaat met zijn beleid voor afval.

Ik woon in een gemeente met Diftar+;
- Vast bedrag per jaar (€ 158 euro in 2022)
- 1 euro per lediging van "restafval" (PMD-bak, de plastic, metalen, drankkartons).
- 35 cent per kilo "restafval"

Zo kwam ik in 2020 (toen het is ingevoerd) op net geen 100 kilo restafval voor een huishouden van 3 personen (2 volwassenen en 1 baby), met gemiddeld 1x per zes weken een lediging, dus zo'n 9 ledigingen.

Totale kosten per jaar; € 202.

Voor mij een forse besparing ten opzichte van eerder.. Ik was namelijk altijd al goed mijn afval aan het scheiden, ook toen diftar+ bij ons nog niet ingevoerd was.

Ik verbaas me altijd over de buren, die zelfs twee grijze containers (ze hebben een extra aangevraagd) iedere 2 weken aan weg zetten.... "De luiers", zeggen ze dan.. Ja, die hebben wij ook. Wasbare.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36

TheNephilim

Wtfuzzle

Wij betalen hier € 1,90 per gebruik van de ondergrondse container. Dat was afgelopen jaar 32 keer, iets meer dan normaal gezien we nu een kleine hebben en de luiers er dus ook in moeten. We betaalden iets meer dan 60 euro en 80 eurocent voor 2021 (diftar).

Ik vindt het vreemd dat je 3x per week bij die ondergrondse container staat als eenpersoonshuishouden, maar het is ook raar dat dit werkt obv. WOZ. Arm of rijk; ik zou zeggen dat iedereen z'n best moet doen qua scheiden en recyclen en dus zo min mogelijk afval moet produceren. Dan helpt het niet als je (juist) de lagere inkomens gaat subsideren op afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

fuilniszak --> Vuilniszak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markie1992
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
TheNephilim schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:48:
Wij betalen hier € 1,90 per gebruik van de ondergrondse container. Dat was afgelopen jaar 32 keer, iets meer dan normaal gezien we nu een kleine hebben en de luiers er dus ook in moeten. We betaalden iets meer dan 60 euro en 80 eurocent voor 2021 (diftar).

Ik vindt het vreemd dat je 3x per week bij die ondergrondse container staat als eenpersoonshuishouden, maar het is ook raar dat dit werkt obv. WOZ. Arm of rijk; ik zou zeggen dat iedereen z'n best moet doen qua scheiden en recyclen en dus zo min mogelijk afval moet produceren. Dan helpt het niet als je (juist) de lagere inkomens gaat subsideren op afval.
In onze gemeente zijn er speciale luierzakken af te halen, die na het vullen bij specifieke containers door de gemeente te dumpen zijn. Is die mogelijkheid er bij jullie ook niet (scheelt toch weer wat luiers bij het restafval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Welkom in Nederland, het land waar we het dankzij een hoop regels nog altijd heel erg goed hebben. Je betaalt ook voor o.a. de HRA van huizenbezitters, de huurtoeslag van anderen, de kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, het KGB van anderen en nog heel veel meer. Maatwerk is onmogelijk. Of misschien wel mogelijk, maar dan betaal je nog meer.
Heb je zelf huurtoeslag? Daar betalen andere mensen ook aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-02 12:18
Het voornaamste nadeel van diftar is dat wanneer buren afval naast de container zetten of mensen afval op de grond gooien dat je het niet in de container kan gooien zonder dat jij voor het afval van een ander moet betalen. Ik heb in de buurt regelmatig (hier is nog geen diftar) dat de container wel unlockt maar niet volledig opent omdat de zak van de vorige klem zit. Met diftar kost dat je dus ook geld voor een leging waardoor mensen het er naast gaan zetten.

Verder kan je afval enorm reduceren. Glas, papier, staal en aluminium apart houden. Staal en aluminium afspoelen aan het einde van de afwas dan kan je het opsparen tot je genoeg kilo's hebt voor de metaal boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
vassago schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Dat zegt hij niet, is lezen echt zo moeiljk?

"dat kost me omgerekend meer dan 2 euro per pedaalemmerzak belasting.":

Hij betaald een vast bedrag en rekent dat om naar per zak.
Mijn excuus, ben niet helemaal wakker :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36

TheNephilim

Wtfuzzle

Markie1992 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:57:
[...]

In onze gemeente zijn er speciale luierzakken af te halen, die na het vullen bij specifieke containers door de gemeente te dumpen zijn. Is die mogelijkheid er bij jullie ook niet (scheelt toch weer wat luiers bij het restafval).
Nee daar kan ik helaas niks over vinden, dus ik het denk het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-04 10:00
Oh wauw. Oorlog in Europa, een doomsday klok die dichter bij ‘middernacht’ staat dan ooit te voren.
Maar gelukkig kan iemand in hier Nederland zich nog steeds druk maken om twee euro afvalstoffenheffing. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:39
Ik betaal elke maand duizenden euro's inkomstenbelasting, mijn werkgever draagt duizenden euro's bij aan werkgeverspremies en ik krijg omgekerend véél minder terug dan een laag-inkomen gezin in een wijk verderop. Ik ontvang geen enkele toeslag of uitkering. Maar dat is het systeem.

Vorige week ook weer 440 euro afvalstoffenheffing afgetikt voor een tweepersoons-huishouden. Ik produceer maximaal 1 zak per week (simpelweg omdat er in Amsterdam geen afvalscheiding plaats vindt en vervolgens de zak gaat stinken). Omgerekend betaal ik per zak afval een hele hoop. Ik ben blij dat ik niet de tijd en energie heb om dat om te gaan rekenen en me daar druk om te maken.

Voelt het eerlijk? Nee. Maar zo werken belastingen nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-04 01:10
Per gemeente is dit weer verschillend.
Hier ook een 1 pers huishuiden.
Vaste kosten paar (2021)

+/- 150 euro vaste afvalstoffenheffing
Hierin zit onbeperkt aantal gebruik van GFT en PMD Zakken. (PMD is voor mij echt 80% van de afval echt schandalig hoeveel plastic overal en nergens in zit)

1.85 voor een ondergrondse restafval (Vuilniszak van 60 liter)

Met als resultaat dat ik afgelopen jaar maar 3 restafval containers nodig had. (Beetje proppen en niet natte dingen erin gooien helpt enorm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53
@rozenbottel Hoe zou jij zelf eigenlijk het bezwaar voor je zien? Je geeft aan dat je ongeacht hoeveel je stort altijd hetzelfde betaalt, en omdat jij weinig stort vind je dat je minder hoeft te betalen. Maar de totale afvalstoffenheffing staat nu in verhouding tot de totale kosten. Dus als jij minder betaalt moet de grootvervuiler méér betalen. Dat kan, maar dan moet het hele systeem aangepast naar "betalen per zak", zoals in sommige gemeentes wordt toegepast. In jouw gemeente heeft men gekozen voor een totaalfee ongeacht hoeveelheid afval. Dat werkt op veel plekken ook beter want betalen per zak werkt afvaldumpen in de hand.

Ik zie niet op wat voor manier een bezwaar nu ooit zou gaan werken. Dan moet je immers én bewijzen dat je week in week uit heel weinig afval stort én de gemeente moet dan een niet bestaande 'uitzondering' in het leven roepen voor jou. Dat werkt natuurlijk niet.

Enige uitzonderingen die er zijn betreffen kwijtschelding of mindering wegens laag inkomen. Daar kan je wel een beroep op doen als je daarvoor in aanmerking komt, maar dat staat geheel los van jouw hoeveelheid afval. Iemand die elke week twee 60-liter zakken weggooit heeft daar net zoveel recht op als iemand die een keer per week een pedaalemmerzak vult.

Ergens heb ik het idee dat je zelf ook wel begrijpt dat elke vorm van bezwaar dus compleet kansloos is. Maar de vraag rest dan: wat wil je met dit topic? Je frustratie uiten over het systeem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:18
Even inhakend op de suggestie om afval niet aan te bieden aan de gemeente en zo de heffing te ontlopen. Als het goed is werkt dat niet. Want huishoudens zijn bij mijn weten verplicht afval aan te bieden aan de gemeente (het is dan ook de wettelijke taak van de gemeente om voor het ophalen te zorgen). En als je toch besluit om het afval via private aanbieder op te laten halen (€€), dan zal dikwijls in de gemeentelijke verordening zijn opgenomen dat geheven wordt op plekken waar huisafval kan ontstaan (dus dubbel €€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik vind dit dus heel eerlijk. Ik betaal gewoon een vast bedrag, en dat is vrij fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Valorian schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:41:

Ergens heb ik het idee dat je zelf ook wel begrijpt dat elke vorm van bezwaar dus compleet kansloos is. Maar de vraag rest dan: wat wil je met dit topic? Je frustratie uiten over het systeem? :)
Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen is het niet zo gek om hier eens over na te denken. Het systeem is m.i. nogal onzinnig in gemeenten waar je een vast bedrag betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
En wat zijn voor jou de afvalstoffenheffing-kosten als je het hele jaar géén afval inwerpt, dus eigenlijk de 'basis' waarmee je begint? En hoeveel betaal je vervolgens 'per zak'? Bij iedereen die ik ken waar dit dure per-worp systeem wordt gehanteerd komt het er op neer dat vrienden die zeer zorgvuldig omgaan met afval productie, zoveel mogelijk scheiden en heel weinig restafval wegwerpen eigenlijk maar een paar tientjes per jaar besparen tov de vaste fee, en dat iedereen die gemiddeld afval produceert véél duurder uit is. Ben benieuwd wat jouw kosten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
TheNephilim schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:48:

Dat is een misverstand. Afvalstoffenheffing is op basis van de daadwerkelijke kosten niet op WOZ.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 15:18
Backpacker schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Dat is een misverstand. Afvalstoffenheffing is op basis van de daadwerkelijke kosten niet op WOZ.
Het misverstand zit aan jouw zijde, niet elke gemeente hanteert dezelfde keuzes en utigangspunten bij de heffing. Het kan op basis van WOZ, hoewel dat niet echt een logische keuze zou zijn met het oog op afval scheiden.
Edit: hiermee bedoel ik de grondslag voor de belastingheffing. Het is uiteraard niet zo dat een gemeente 10 mln kosten maakt voor afvalinzameling en 14 mln belast bij de inwoners. Dat mag maximaal 100% kostendekkend zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door marcelcee op 02-03-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:52
Ik werk voor een regionale afvalinzamelaar in het oosten van het land. Onze gemeenten hebben allemaal diftar beleid. Als ik het goed begrijp heeft jouw gemeente geen diftar maar betaal je een vast tarief. In dat geval is bezwaar maken echt kansloos. Als je invloed wil hebben op het bedrag dat je betaalt aan afvalstoffenheffing kun je beter kritische vragen stellen aan wethouder/raadsleden of dit op een andere manier onder de aandacht brengen. Nu, 2 weken voor de verkiezingen, is het beste moment daarvoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Thomas schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen is het niet zo gek om hier eens over na te denken. Het systeem is m.i. nogal onzinnig in gemeenten waar je een vast bedrag betaalt.
Nou, misschien als je in een hele nette omgeving woont dat het goed gaat met betalen-per-zak met in een plek als Utrecht (of vrijwel elke andere grote stad) blijkt dat elke vorm van "betalen per zak / kg/ etc leidt tot dat mensen geld willen besparen en afval gaan dumpen in de natuur. Dat gaat maar om kleine groepen mensen natuurlijk maar de maatschappelijke kosten daarvan zijn zo hoog dat het uiteindelijk voor iedereen (middels belastingen) dus een duurdere oplossing is. Daarom is hier in Utrecht bijvoorbeeld ook grofvuil voor particulieren onbeperkt gratis stortbaar, waar sommige kleine gemeentes geld per storting betalen. Eerlijk? Nou niet echt, want iemand met een groot huis en tuin die elk jaar veel klust en 8x per jaar met aanhanger bij de stort komt betaalt dus in praktijk hetzelfde als die persoon in het flatje die een keer per jaar een oud salontafeltje kwijt wilt. Maar een betere oplossing zónder het neveneffect van dumpen van afval en bijbehorende kosten? Niet zo makkelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japps
marcelcee schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Het misverstand zit aan jouw zijde, niet elke gemeente hanteert dezelfde keuzes en utigangspunten bij de heffing. Het kan op basis van WOZ, hoewel dat niet echt een logische keuze zou zijn met het oog op afval scheiden.
Gemeente Nijmegen heeft bijvoorbeeld geen afvalstoffenheffing, die betalen de afvalstoffenheffing volledig uit (relatief hoge) WOZ tarief. De gedachte daarachter is dat ze het inzamelingstarief willen relateren aan draagkracht. Nadeel is dat je weinig tot geen financiële prikkel aan bronscheiding kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Nou, misschien als je in een hele nette omgeving woont dat het goed gaat met betalen-per-zak met in een plek als Utrecht (of vrijwel elke andere grote stad) blijkt dat elke vorm van "betalen per zak / kg/ etc leidt tot dat mensen geld willen besparen en afval gaan dumpen in de natuur. Dat gaat maar om kleine groepen mensen natuurlijk maar de maatschappelijke kosten daarvan zijn zo hoog dat het uiteindelijk voor iedereen (middels belastingen) dus een duurdere oplossing is. Daarom is hier in Utrecht bijvoorbeeld ook grofvuil voor particulieren onbeperkt gratis stortbaar, waar sommige kleine gemeentes geld per storting betalen. Eerlijk? Nou niet echt, want iemand met een groot huis en tuin die elk jaar veel klust en 8x per jaar met aanhanger bij de stort komt betaalt dus in praktijk hetzelfde als die persoon in het flatje die een keer per jaar een oud salontafeltje kwijt wilt. Maar een betere oplossing zónder het neveneffect van dumpen van afval en bijbehorende kosten? Niet mogelijk.
Het mes snijdt altijd aan twee kanten ja. Een flat fee voelt oneerlijk aan en geeft weinig incentive om je afval goed te sorteren en de hoeveelheid naar beneden te krijgen maar een bedrag per lediging of per kilogram werkt vaak meer zwerfvuil en dumpen in/rond vuilnisbakken in de hand.

In mijn gemeente is men gegaan van een bedrag per zak (en dus eigenlijk een afrekening per volume) naar een bedrag per kilogram. Het resultaat is dat de totale kost voor veel gezinnen omhoog is gegaan. Of er ook meer gedumpt wordt weet ik niet. Ik zie in ieder geval veel zwaar restafval in de grachten in de gemeente. Er gaan wel eens vrijwilligers rond langs de grote wegen en die komen wekelijks met een enorme hoeveelheid afval uit de grachten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Bij mij zijn de kosten afgelopen jaar ook flink gestegen. De gemeente heeft in zijn wijsheid besloten om het tarief voor 1 en 2 persoonshuishoudens ( welke eerste verschillende tarieven hadden ) te combineren naar het tarief van de 2 persoonshuishoudens.

Het zal voor de administratie vast een stuk makkelijker zijn, de meeste mutaties zijn waarschijnlijk van 1 naar 2 persoonshuishoudens en andersom.
Als 1 persoonshuishouden is dat flink nadelig en het lijkt oneerlijk omdat je in de regel minder afval produceert. Er zijn voor zover ik heb kunnen vinden geen mogelijkheden om daar tegenin te gaan.

Ter info, Flat fee, incl gratis gebruik milieustraat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
marcelcee schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Ok weer wat geleerd.

Wel stom, zo kan een burger dus geen financieel voordeel halen door "meehelpen" de totale kosten naar beneden te brengen door betere scheiding. Ook stom dat dit weer een regel is waardoor er verschillen ontstaan tussen gemeentes.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Mijre schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:12:
Ik zou zo'n vast bedrag wel chill vinden, juist, vergeleken met voor elke zak betalen. Hier is er elke dag sowieso één minizakje afval per dag, die ik niet graag langer dan een dag bewaar (kattenbak).
Tip: https://www.medpets.nl/afvalemmer-litterlocker/. Gebruik deze al jaren, ok de navullingen zijn dan niet goedkoop, maar wel heel praktisch en je ruikt echt niets. Gebruik ook composteerbaar grit. (https://www.zooplus.nl/sh.../cats_best/catsbest/21337). Plasjes mogen in de GFT-container, prima te doen en zonder stank een aantal dagen verzamelen in een compostzakje en die kan gratis in de container, poepjes in de litterlocker en mee met het restafval.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:37
japps schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Gemeente Nijmegen heeft bijvoorbeeld geen afvalstoffenheffing, die betalen de afvalstoffenheffing volledig uit (relatief hoge) WOZ tarief. De gedachte daarachter is dat ze het inzamelingstarief willen relateren aan draagkracht. Nadeel is dat je weinig tot geen financiële prikkel aan bronscheiding kunt geven.
Nijmegen kent zeker wel een afvalstoffenheffing. Alleen geen vast tarief, maar juist een tarief dat voor 100% is gebaseerd op aanbiedfrequentie en scheiding. Je moet het afval daar aanbieden in dure (bij de gemeente gekochte) vuilniszakken, verschillende prijzen voor verschillende inhoud. Of bij ondergrondse containers per keer/aanbieding.

Dus bronscheiding scheelt je daar méér in de kosten dan bij TS, met een vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
noppus schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Nijmegen kent zeker wel een afvalstoffenheffing. Alleen geen vast tarief, maar juist een tarief dat voor 100% is gebaseerd op aanbiedfrequentie en scheiding. Je moet het afval daar aanbieden in dure (bij de gemeente gekochte) vuilniszakken, verschillende prijzen voor verschillende inhoud. Of bij ondergrondse containers per keer/aanbieding.

Dus bronscheiding scheelt je daar méér in de kosten dan bij TS, met een vast tarief.
Dan ben ik waarschijnlijk in de war met een andere stad! Is 1 gemeente in Nederland dit dit op deze manier doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

En wij betalen belasting als jij een keer een opleiding volgt, of een dokter nodig hebt, of een toeslag, of... Zo werkt belasting. Welkom in de samenleving. De clou zit in het eerste deel van dat woord.
[...]

Ja, want kansloze bezwaarschriften indienen is natuurlijk gratis, ook voor de gemeente, daar zit geen jurist die inhoudelijk moet reageren en die daarvoor betaald moet worden. En dan klagen dat de gemeentelijke belastingen te hoog zijn ;( smh

[ Voor 27% gewijzigd door Cocytus op 02-03-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 01-05 12:25
Modbreak:Topic is een vraag naar argumenten voor bezwaar tegen de afvalstoffenheffing.

Deze argumenten (of eigenlijk het gebrek eraan) lijken al gegeven. Iemand on topic iets toe te voegen, laat van je horen.

Maar laten we er geen opsom-topic van makenover hoe de verschillende gemeentes hun afvanstoffenheffing hebben ingericht.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 02-03-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
laat maar.

[ Voor 98% gewijzigd door cadsite op 02-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:37
Edit:

Om de MODbreak te beantwoorden: Argumenten zijn er niet, het bepalen van de hoogte van de tarieven en de tariefstructuur is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Daartegen is, tenzij de gemeenteraad gigantisch uit de bocht vliegt geen bezwaar mogelijk. (Of nou ja, het wordt ongegrond verklaard).
===============

Afval inzamelen en verwerken kost een hoop geld. De inwoners moeten dit uiteindelijk betalen.

Er is niet een ideale manier om dit "eerlijk" te doen. Je kunt wel alle kosten omrekenen naar een bedrag per kilo of per liter, dat lijkt natuurlijk het zuiverst, maar dan misken je wel dat er een heleboel kosten zijn die voor jou gemaakt worden, ook als je het niet gebruikt. De vuilniswagen komt elke twee/drie weken langs, ook als jij niets aanbiedt, en hij kan niet alleen langskomen als jij toevallig wat aan de straat wilt zetten en de andere weken niet.

Daarbij, te hoge tarieven per "aanbieding" leiden tot ongewenst gedrag als verbranden of dumpen. Met extra vervuiling tot gevolg. En het maakt de (van te voren te begroten) opbrengsten veel te onzeker. Daarom hebben veel gemeenten die diftar kennen ook een basistarief.

De uitvoeringskosten voor de gemeente worden fors hoger bij elk onderscheid dat je maakt.

Een verschil tussen éénpersoons of meerpersoons geeft al een hoop extra werk, mensen zijn namelijk niet altijd even braaf in het doorgeven van verhuizingen.

Betalen per lediging geeft een hoop extra data-uitwisseling met de afvalinzamelaar. Waarbij de inzamelaar op adres kijkt en de gemeente op persoon. En er nog wel eens een kliko "verhuist" zonder dat duidelijk is hoe.

Daarbij heeft elke gemeente een andere structuur, zowel qua bevolking als qua wegennet als qua toegankelijkheid. En een ander bestuur, met andere politieke voorkeuren.

De belastingtarieven moeten in de hele gemeente gelijk zijn, ook bij zeer verschillende omstandigheden. Dan moet je het niet te ingewikkeld maken.

Wie pleit vóór diftar moet even zoeken naar het Arnhemse afvalbeleid van de afgelopen paar jaren. Van vast tarief naar diftar naar vast naar "we weten het ook niet meer".

[ Voor 8% gewijzigd door noppus op 02-03-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 03-05 17:16
pickboy schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:53:
Bij mij zijn de kosten afgelopen jaar ook flink gestegen. De gemeente heeft in zijn wijsheid besloten om het tarief voor 1 en 2 persoonshuishoudens ( welke eerste verschillende tarieven hadden ) te combineren naar het tarief van de 2 persoonshuishoudens.

Het zal voor de administratie vast een stuk makkelijker zijn, de meeste mutaties zijn waarschijnlijk van 1 naar 2 persoonshuishoudens en andersom.
Als 1 persoonshuishouden is dat flink nadelig en het lijkt oneerlijk omdat je in de regel minder afval produceert. Er zijn voor zover ik heb kunnen vinden geen mogelijkheden om daar tegenin te gaan.

Ter info, Flat fee, incl gratis gebruik milieustraat
"oude" gemeente waar ik woonde had ik dit super idee, ben verhuist O-)
hun idee:
vast bedrag voor iedereen ongeacht gezin samenstelling €350
en per lediging container :
rest €6
gft €3
milieu straat kon je ook voor afrekenen afhankelijk van het formaat auto/aanhanger je langs kwam. maar was minimaal €5

toen ik er nog woonde werd PDM apart opgehaald, maar een ambtenaar had berekend dat het goedkoper was dat weer bij het rest afval te doen. geen idee hoe hij dat had berekend maar voor mijn zou dat gaan inhouden dat de rest afval container 2x per maand aan de weg zou staan (de ambtenaar bleef volhouden dat de rest afval container dan nog maar 2x per jaar geleegd zou hoeven te worden :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De hoogte van de heffing is bepaald in een verordening van de gemeenteraad. Een verordening bevat algemeen verbindende voorschriften (avv's). Daartegen kun je geen beroep instellen (artikel 8:3 van de Awb) en dus ook geen bezwaar maken (artikel 7:1 van de Awb). Natuurlijk wel tegen het besluit waarin die voorschriften tot toepassing komen, maar dat bezwaar kan zich dan weer niet richten tegen de avv's. Doe je dat toch, dan krijg je waarschijnlijk per kerende post een kennelijk ongegrond-verklaring van het bezwaar terug.

Kortom: een bezwaar tegen de hoogte van de heffing is kansloos; je kunt wel de verordening naslaan op eventuele uitzonderingen voor jouw situatie.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Mijre schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:46:
Er zit een verschil tussen kritisch kijken naar de (totale en/of gemiddelde) lasten en klagen over eerlijkheid t.o.v. eigen gebruik, vooral wanneer er al aan eenpersoonshuishoudens gedacht wordt door deze een lager tarief te laten betalen dan de meerpersoonshuishoudens.
Klopt, en wat raar is aan de vraag van de TS is het invidualiseren van een collectief probleem, zelfs als dat niet logisch is. Gemeentelijke beslissingen worden iets waar je individueel bezwaar tegen kunt aantekenen, niet iets waar je medeverantwoordelijk voor bent via de gemeenteraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Dit soort maatregelen zorgen er enkel voor, dat burgers creatief omgaan met de regels: hoe makkelijk is het wel niet, om nu en dan iets in de GFT container te gooien wat er helemaal niet thuis hoort? Ik gooi er de koffiepads in, al is dat natuurlijk een twijfelgeval :+

Maar ik zorg er ook voor, dat ik enkel volle 60 liter zakken restafval aanbied. Want het kost ja telkens € 1,60 bovenop de afvalbelasting, die je al betaald. Dus om de twee weken ofzo loop ik te sjouwen met een zware zak vol met luiers, die zakken passen wonderlijk waar gewoon in de ondergrondse container _/-\o_ Vervolgens blijven deze zakken op de straat liggen, of erger ze scheuren en het verspreid zich door de hele buurt.

Ook bij de PMD: piepschuim moet je naar het milieupark brengen, dat wordt niet huis aan huis verzameld. Dus regelmatig liggen er zakken PMD langs de weg, waarvan de afvalverzamelaar denkt dat een sticker erop plakken werkt 7(8)7

Ik zie ook regelmatig buurtbewoners, gewoon afval in de afvalbakken op straat deponeren: dan loopt er weer zo'n oud vrouwtje langs de afvalbak tegenover ons appartement, waarna er klein huisafval in gegooid wordt. Het mag niet, maar mensen doen het toch hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Weissbier op 02-03-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:15
Ik heb het topic niet gelezen, maar wen er maar aan zou ik zeggen...

Ik heb weleens een stuk gelezen over iemand die er echt een sport van maakte om zo weinig mogelijk afval te produceren (op een gegeven moment 1 afvalzak per jaar) en die kreeg het zelfs niet voor elkaar om geen afvalstoffenheffingen meer te betalen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.