Toon posts:

Surround speakers bij bank tegen de muur

Pagina: 1
Acties:

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:05
Ok, een huiskamerverandering die tot breinbrekers leidt. Tot voor kort had ik een bank in het midden van de kamer staan, en achter op een kast stonden twee surround speakers. Full range enzo, in een 5.1 opstelling, kloppend hard een Marantz SR7011.
Sinds een week of wat hebben we een nieuwe bank, die staat nu achter tegen de muur, en de kasten zijn weg. Voor de vorm nu de Marantz ingesteld op 3.1 maar ik ben toch op zoek naar achterkanalen.
Ik overweeg de bank 20cm naar voren te plaatsen en achter de bank een plankje te plaatsen. Daar kan ik m’n glas en fles wijn op kwijt. Maar ook twee surround speakertjes. Misschien is het het mooist om die a-la hoedeplankspeakers te monteren, dus upfiring. Of gewoon minispeakertjes die op het plankje passen.. geen idee welke dat dan zouden moeten zijn.

Wie heeft ervaring en/of tips voor speakertjes. Ze moeten heel klein zijn en full range 😉

Acties:
  • +3Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Surrounds in een 5.1 zijn er toch alleen voor de effecten. Ik heb al vaak geneg gezien dat men die links en rechts naast de bank maar direct gericht op de bank opstelt.
Full range is niet nodig. Je hebt een subwoofer, die pakt toch de lage tonen mee.

Weet niet welke speakers je hebt / had?

Overigens is je Marantz het kloppend hart. Als ie kloppend hard is heb je hem verkeerd ingesteld :+

[Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 01-03-2022 21:32]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-01 10:09
Een kleine full-range speaker is een contradictio in terminis.

Kan je de speakers niet gewoon in de hoogte op de achtermuur hangen, desnoods wat naar beneden gericht? Ik denk dan aan een kwalitatieve kleine luidspreker zoals de B&W M1 of Monitor Audio Radius 90.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Ik heb bij mijn surround systeem 2 Mission M5DS speakers. Die zijn gemaakt om aan de muur te hangen, niet met een beugel o.i.d. maar direct plat ertegenaan. Kunnen.achter je luisterplek of links en rechts tegen de muur.
Ze zijn nu niet meer te koop, maar er zijn misschien wel vergelijkbare.

Soms ben ik bijna gelukkig

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:00
rik schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:26:
Wie heeft ervaring en/of tips voor speakertjes. Ze moeten heel klein zijn en full range 😉
Als je de 'literatuur' over surround bekijkt zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 'surround' en 'surround back'. Het idee is dat surround meer van opzij komt en er eventueel extra 'back' speakers kunnen worden toegevoegd (6.1/7.1 setup). Qua hoogte is oorhoogte de ideale plek, al kan je met gerichte speakers natuurlijk wel iets afwijken. Ik zou ze niet op de vloer zetten of helemaal aan het plafond hangen.

Heb je aan de zijmuren van je bank ruimte? Dan is dat de aangewezen plek voor surrounds. Eventueel speakers die een klein beetje 'schuin' staan (heb zelf oude Dali Suite wandspeakers waar de speaker iets schuin staat richting bank tov de muur)

Ik zou overigens niet aanraden de speakers vlak achter de bank bij je oren te plaatsen, misschien leuk voor het schrikeffect, maar de ruimtelijke beleving is mooier als je iets afstand hebt.

• rik
Momenteel heb ik als zuilen Audio Pro Black Diamond v1 (28 Hz - 22 000 Hz) met een Quake REL sub die alleen op het LFE kanaal is aangesloten. Center ook Audio Pro, type is me even ontschoten.
Ik bedenk me nu wel dat ik als rears Eltax boekenplankspeakers had ivm de kleine vorm factor. Die zullen wellicht minder laag gaan dan gedacht.

• rik
bzzzt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Als je de 'literatuur' over surround bekijkt zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 'surround' en 'surround back'. Het idee is dat surround meer van opzij komt en er eventueel extra 'back' speakers kunnen worden toegevoegd (6.1/7.1 setup).
Ben ik bekend mee inderdaad, vandaar mijn verwijzing naar 5.1 waarbij dat (vroeger althans) niet zo was.

Voor de spreiding van het geluid is een grotere afstand inderdaad wel veel beter. Maar ja, die heb ik niet.

Optie zou nog zijn om up firing front speakers erbij te nemen. Die heb ik nog liggen maar door de uglyness zijn ze nooit lang gebleven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:00
rik schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:13:
Ik bedenk me nu wel dat ik als rears Eltax boekenplankspeakers had ivm de kleine vorm factor. Die zullen wellicht minder laag gaan dan gedacht.
Je rears hoeven echt niet zoveel te kunnen. De meeste geluidsmixen zijn toch vrij karig mbt de achterkanalen en puur op effecten gericht. Als je ze op 'small' zet in de receiver oid dan worden de lage tonen gewoon richting sub gerouteerd.
Optie zou nog zijn om up firing front speakers erbij te nemen. Die heb ik nog liggen maar door de uglyness zijn ze nooit lang gebleven..
Wat is je doel daarmee? Je surround via het plafond laten weerkaatsen? Het zal vast wel een hoorbaar effect geven, maar vrijwel zeker niet het geluid zoals de filmmakers bedoeld hebben. Die upfiring dingen zijn bedoeld om Dolby Atmos hoogtekanalen te simuleren bij gebrek aan plafondspeakers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 03:22
Wat je kunt doen, is dipolen aanschaffen. Die speakers stralen een beetje diffuus af ipv in 1 richting. Die kun je dan tegen de muur plakken waar ook de bank tegenaan staat, een beetje boven oorhoogte. Ik heb dezelfde situatie (bank strak tegen de muur en geen ruimte om 'm er verder af te zetten) en dat bevalt eigenlijk prima. Surround-effecten zijn eigenlijk altijd diffuus.

Ik heb deze. Niet meer leverbaar, maar er zijn wel opvolgers. Als je ze in wit neemt, vallen ze ook niet zo op aan de muur.

[Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 02-03-2022 11:18]

• rik
[b]bzzzt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:02:

Wat is je doel daarmee? Je surround via het plafond laten weerkaatsen? Het zal vast wel een hoorbaar effect geven, maar vrijwel zeker niet het geluid zoals de filmmakers bedoeld hebben. Die upfiring dingen zijn bedoeld om Dolby Atmos hoogtekanalen te simuleren bij gebrek aan plafondspeakers.
Surrounds via het plafond weerkaatsen? Nou nee. Misschien dat Bose het nog steeds zo verkoopt :o Nee ik doelde op het verbeteren van de filmbeleving, met name het ruimtelijke gevoel, door (virtuele) hoogte speakers te introduceren en dan de rears achterwege te laten. Vereist dan idd wel een Atmos of vergelijkbare track, of trucjes van de Marantz natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door rik op 02-03-2022 11:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-01 10:29
Eigenlijk moeten je surround speakers volgens mij naast je staan en dan heb je idd nog surround back. Ik heb het maar opgelost om de bank iets van de muur te zetten en dan op 2 speaker stands de Dali's geplaatst.

https://www.dali-speakers...ts/oberon/oberon-on-wall/ Dit is misschien nog een optie? Maar ze zijn wel best groot.

Je sub neemt echt wel wat over, maar sinds ik de dali's heb als achter speakers ben ik toch echt onder de indruk van de surround effects.. In een serie hoorde ik gisteren daar gewoon mensen in praten die rond de acteurs liepen zeg maar..

• rik
Precies, de sub zal laag overnemen maar het is altijd een compromis, idealiter heb je gewoon alle speakers full range. Dat is doorgaans niet realistisch dus wil je een zo grote range als mogelijk, en dat betekent dan vaak weer een ‘zo groot mogelijke’ speaker. (Gaat niet helemaal op, zoals bijvoorbeeld Audio Pro goed laat zien.)

Over een periode van ruim 20 jaar ben ik van 5.1 via 6.1 naar 7.1.2 gegaan, maar omwille van het oog sinds drie jaar terug gegaan naar 5.1. En nu dus op zoek naar een creatieve oplossing om daar te blijven :)

Ik heb overigens geen zijmuren, en speakerstands vind ik lelijk, net zoals kabelgoten op de muren trouwens ;)

Maar kleine upfiring speakertjes direct achter de bank, dat raadt iedereen dus eigenlijk wel af merk ik. Die B&W M1 zien er trouwens wel mooi uit, misschien passen die er stiekem nog wel op 👍 De Oberons zijn idd wel fors.

[Voor 6% gewijzigd door rik op 02-03-2022 12:26]

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:50
Ik schop deze even, want heb een beetje dezelfde situatie, en misschien heeft de TS er dan ook wat aan.

Zoals @Scr33x0r al aangeeft zijn er on wall speakers. Voor het zicht is dit wel een hele mooie oplossing. Het enige probleem (vind ik) is dat de speakers recht naar voren staan.

Zijn er speakers die schuin naar binnen staan (naar de luisterpostitie) dit lijkt mij ideaal in z'n situatie. Het ziet er strak uit. En je hebt toch een klein beetje een mix van surround/surround back.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien even belangrijk om te weten, de achter (surround) luidsprekers in een 5.1 horen niet echt achter je te staan. Ze moeten iets naar achten maar wel praktisch naast de luisterpositie staan. 7.1 voegt luidsprekers toe die echt achter je staan.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-01 19:30

Major_ton

Shoot!

Zie hier de ideale plaatsing voor de 5 luidsprekers:

Uiteraard heb je altijd iets marge en zoals onder andere @Anoniem: 159816 al aangegeven heeft is de plaatsing van de surround luidsprekers naast je helemaal zo erg niet.

Waar ik wel op zou letten is dat je ze niet te dichtbij plaatst. Zo maak je de sweetspot erg klein en wanneer je met meerdere personen op de bank zit worden de relatieve afstanden tussen de luidsprekers enorm uitvergroot voor de personen links en rechts op de bank. Een plank achter de bank om surround luidsprekers op te plaatsen vind ik dus zelf niet zo'n goed idee, tenzij die plank flink veel langer wordt dan de breedte van de bank.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-01 15:45

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

"Full-range" is in mijn optiek echt overbodig en zelfs onmogelijk. Anders zou de subwoofer zelfs geëlimineerd kunnen worden. Denk wel dat in de bass range een overgang van enkele Hz kan worden ingesteld.

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST Blog en Treinkaartjes

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:09
Lieftalig schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:43:
"Full-range" is in mijn optiek echt overbodig en zelfs onmogelijk.
Je kan gewoon een set normale luidsprekers gebruiken als surround luidsprekers. Zo heb ik dat ook geïnstalleerd in een thuisbioscoop. Het is wellicht wat overbodig, maar de speakers integreren zo mooi met het geheel, en als je ze toch al hebt... Het is echt niet onmogelijk.
Anders zou de subwoofer zelfs geëlimineerd kunnen worden.
Ligt aan het soort speakers. Full range voor muziek is anders dan full range voor films qua luisterervaring, en mogelijk worden de surround speakers bijvoorbeeld (ook/zonder andere speakers) gebruikt voor (achtergrond)muziek.

[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 19-04-2022 14:58]

• Wachten...
Major_ton schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:47:
Zie hier de ideale plaatsing voor de 5 luidsprekers:

[Afbeelding]

Uiteraard heb je altijd iets marge en zoals onder andere @Anoniem: 159816 al aangegeven heeft is de plaatsing van de surround luidsprekers naast je helemaal zo erg niet.

Waar ik wel op zou letten is dat je ze niet te dichtbij plaatst. Zo maak je de sweetspot erg klein en wanneer je met meerdere personen op de bank zit worden de relatieve afstanden tussen de luidsprekers enorm uitvergroot voor de personen links en rechts op de bank. Een plank achter de bank om surround luidsprekers op te plaatsen vind ik dus zelf niet zo'n goed idee, tenzij die plank flink veel langer wordt dan de breedte van de bank.
Ja dank je. Ik zit hier inderdaad met een probleem waarbij de zithoek gewoonweg te klein is. Ik kan dus niet anders dan de linker achter speaker op circa 50cm van me af te hebben. (letterlijk naar de bank tegen de muur aan). De rechter kan wel iets verder (circa 2 meter).

Ik had hier nog 2 speakers liggen en ben gisteren maar gewoon eens gaan testen voor een 5.1. Ik heb nu een 3.1 installatie met Q acoustic speakers en een SVS subwoofer. Ik moet zeggen dat ik het wel wat hoor achter/naast me, maar dat het misschien zelfs eerder vervelend is, dan dat ik er veel voordeel aan beleef. In sommige scenes voegt het wel net wat toe en klinkt het even voor die scene wel gaaf, maar om nu te zeggen dat het alle moeite waard is, ik weet het nog niet. Het is vooral dat het hard afkapt naar achteren. Waarbij je met een fronts en een center nog hebt dat ze het geluid kunnen verdelen over bijvoorbeeld de center en de rechter speaker, komt hier vaak het geluid dan enkel uit 1 achterspeaker, wat best wel gek klinkt. Hebben meer mensen hier last van?

Zoals in het Sonos topic te zien is, ben ik erg aan het twijfelen om een Sonos arc met sub te halen om zodoende een beetje te kunnen genieten van meer surround, en dat het misschien door de atmos speakers etc toch een ruimtelijker effect geen dan mijn 3.1 systeem, maar ja dat is een ander topic.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Wachten... schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:26:
[...]

Ja dank je. Ik zit hier inderdaad met een probleem waarbij de zithoek gewoonweg te klein is. Ik kan dus niet anders dan de linker achter speaker op circa 50cm van me af te hebben. (letterlijk naar de bank tegen de muur aan). De rechter kan wel iets verder (circa 2 meter).

Ik had hier nog 2 speakers liggen en ben gisteren maar gewoon eens gaan testen voor een 5.1. Ik heb nu een 3.1 installatie met Q acoustic speakers en een SVS subwoofer. Ik moet zeggen dat ik het wel wat hoor achter/naast me, maar dat het misschien zelfs eerder vervelend is, dan dat ik er veel voordeel aan beleef. In sommige scenes voegt het wel net wat toe en klinkt het even voor die scene wel gaaf, maar om nu te zeggen dat het alle moeite waard is, ik weet het nog niet. Het is vooral dat het hard afkapt naar achteren. Waarbij je met een fronts en een center nog hebt dat ze het geluid kunnen verdelen over bijvoorbeeld de center en de rechter speaker, komt hier vaak het geluid dan enkel uit 1 achterspeaker, wat best wel gek klinkt. Hebben meer mensen hier last van?

Zoals in het Sonos topic te zien is, ben ik erg aan het twijfelen om een Sonos arc met sub te halen om zodoende een beetje te kunnen genieten van meer surround, en dat het misschien door de atmos speakers etc toch een ruimtelijker effect geen dan mijn 3.1 systeem, maar ja dat is een ander topic.
Surround werkt veel beter als het op meer afstand hangt. Ik heb ook een bank tegen de muur in mijn huidige huis, en daarvoor de surrounds opgehangen en naar de luisterpositie gericht. Dat geeft een heel mooi surround beeld.

Ik heb later ook nog twee backs surrounds op vergelijkbare wijze toegevoegd, die zijn minder essentieel.

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-01 19:30

Major_ton

Shoot!

Jag schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:07:
[...]

Surround werkt veel beter als het op meer afstand hangt. Ik heb ook een bank tegen de muur in mijn huidige huis, en daarvoor de surrounds opgehangen en naar de luisterpositie gericht. Dat geeft een heel mooi surround beeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb later ook nog twee backs surrounds op vergelijkbare wijze toegevoegd, die zijn minder essentieel.
[Afbeelding]
Dat is gewoon de beste oplossing in een situatie als deze. Als je geen ruimte hebt opzij en/of naar achter, dan is de enige manier om de hoogte in te gaan. Met dipool surround luidsprekers zou het misschien nog een stukje beter werken, maar die moeten er maar net zijn van het gekozen merk wat lang niet altijd het geval is.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - Bluesound N130 - Topping E30-II - JBL 4309 - SVS SB-2000 - LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

• Wachten...
Zo dat is nog wel een best wel een aardige setup voor zo`n kleine ruimte.
Al is onze ruimte wel nog minder diep dan die van jou. Het is bij ons maar 2.6 meter diep en 3 meter breed.

Het blijft allemaal een lastig verhaal. Je moet dit soort setups echt wel horen, want wat jij mooi vindt, kan ik misschien wel verschrikkelijk vinden.

Ik beschouw mijzelf best wel als mieren****** als het op geluid aankomt, en vind dingen al vrij snel storend zoals resonerende bas, of rears die veel te hard staan. En ja ik snap dat het dan gek is dat ik dan over Sonos begin ;), maar de Sonos one heeft ons hier wel echt verrast (die wij primair voor muziek gebruiken).

Het viel mij gewoon erg op gisteren toen ik de 5.1 had geïnstalleerd, dat ik niet helemaal overtuigd was. En jij bevestigd het eigenlijk ook dat rears gewoon niet te dichtbij moeten staan. Een 3.1 setup geeft eigenlijk al best een goed ruimtelijk gevoel, zonder heel aanwezig te zijn op bepaalde plekken.

• Wachten...
Major_ton schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:23:
[...]

Dat is gewoon de beste oplossing in een situatie als deze. Als je geen ruimte hebt opzij en/of naar achter, dan is de enige manier om de hoogte in te gaan. Met dipool surround luidsprekers zou het misschien nog een stukje beter werken, maar die moeten er maar net zijn van het gekozen merk wat lang niet altijd het geval is.
@Jag

Nog even een ander vraagje dan.... Heb je hiermee niet het gevoel dat als er achter je gepraat wordt ofzo, dat het dan van boven komt? Je plaatst immers atmos speakers boven je, en surrounds naast of achter je. Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat dit natuurlijk klinkt!

• Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:47:
[...]

Je kan gewoon een set normale luidsprekers gebruiken als surround luidsprekers. Zo heb ik dat ook geïnstalleerd in een thuisbioscoop. Dat is echt niet onmogelijk. Het is wellicht wat overbodig, maar de speakers integreren zo mooi met het geheel, en als je ze toch al hebt... Het is echt niet onmogelijk.
Dat is sowieso niet full range. Tenzij je luidsprekers in de categorie JBL M2 hebt staan, en dan heb je eigenlijk nog de 18" bijbehorende subwoofer nodig om écht full range te zijn. Ik gebruik ook normale luidsprekers als surrounds, maar heb niet de illusie dat ook maar iets in mijn opstelling full range is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Wachten... schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:25:
Zo dat is nog wel een best wel een aardige setup voor zo`n kleine ruimte.
Al is onze ruimte wel nog minder diep dan die van jou. Het is bij ons maar 2.6 meter diep en 3 meter breed.

Het blijft allemaal een lastig verhaal. Je moet dit soort setups echt wel horen, want wat jij mooi vindt, kan ik misschien wel verschrikkelijk vinden.

Ik beschouw mijzelf best wel als mieren****** als het op geluid aankomt, en vind dingen al vrij snel storend zoals resonerende bas, of rears die veel te hard staan. En ja ik snap dat het dan gek is dat ik dan over Sonos begin ;), maar de Sonos one heeft ons hier wel echt verrast (die wij primair voor muziek gebruiken).

Het viel mij gewoon erg op gisteren toen ik de 5.1 had geïnstalleerd, dat ik niet helemaal overtuigd was. En jij bevestigd het eigenlijk ook dat rears gewoon niet te dichtbij moeten staan. Een 3.1 setup geeft eigenlijk al best een goed ruimtelijk gevoel, zonder heel aanwezig te zijn op bepaalde plekken.
Allereerst moeten ze goed afgesteld staan de rears. Dus de levels moeten onderling kloppen, maar ook de delay is belangrijk; als een speaker dichterbij staat en er staat geen goede delay ingesteld, dan gaat die speaker heel erg overheersen. Het nadeel is dat je het altijd maar voor 1 positie goed kan instellen. En hoe dichterbij de speaker staat, hoe minder het dan klopt op een andere positie. Surrounds moeten dus niet heel dichtbij geplaatst worden want dan heb je hele extreme correcties nodig die voor een andere positie juist helemaal niet kloppen.

Ik vind het surround hier mooi klinken. De hoogte stoort mij niet. Misschien dat lager gepositioneerd nog beter klinkt als je ze de ruimte hebt om ze op afstand te zetten. In de bios hangen ze ook hoog de surrounds, ik denk ook om de afstanden tot het publiek zo gelijk mogelijk te houden.

• Wachten...
Jag schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:25:
[...]

Allereerst moeten ze goed afgesteld staan de rears. Dus de levels moeten onderling kloppen, maar ook de delay is belangrijk; als een speaker dichterbij staat en er staat geen goede delay ingesteld, dan gaat die speaker heel erg overheersen. Het nadeel is dat je het altijd maar voor 1 positie goed kan instellen. En hoe dichterbij de speaker staat, hoe minder het dan klopt op een andere positie. Surrounds moeten dus niet heel dichtbij geplaatst worden want dan heb je hele extreme correcties nodig die voor een andere positie juist helemaal niet kloppen.

Ik vind het surround hier mooi klinken. De hoogte stoort mij niet. Misschien dat lager gepositioneerd nog beter klinkt als je ze de ruimte hebt om ze op afstand te zetten. In de bios hangen ze ook hoog de surrounds, ik denk ook om de afstanden tot het publiek zo gelijk mogelijk te houden.
Ja ik ben me bewust van de delays e.d. Dus dat is al enigszins goed ingeregeld. Ik denk gewoon dat het echt te dichtbij is in mijn situatie, en wat jij al aangeeft voor 1 ideale plek is het nog wel in te regelen. We zitten echter geregeld met z`n tweeën of drieën te kijken hier. Ik denk dat ik gewoon eens mijn huidige setup ga aanpakken en verbeteren. (3.1 installatie), want ook dat klinkt al echt geweldig en de scenes waarin 5.1 een toegevoegde waarde is, dat valt nog wel mee.

Ik zal even een stuk in het andere topic plaatsen straks over surround en over onze opstelling. Wellicht hebben anderen dan nog tips om het één en ander te verbeteren, zonder naar 5.1 te gaan.

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-01 15:45

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

[...]

Ligt aan het soort speakers. Full range voor muziek is anders dan full range voor films qua luisterervaring, en mogelijk worden de surround speakers bijvoorbeeld (ook/zonder andere speakers) gebruikt voor (achtergrond)muziek.
Ja klopt natuurlijk.

Werkzaam bij: Cybersecurity en IT Beheer, FIRST Blog en Treinkaartjes

• Niet online
[...]

Je kan gewoon een set normale luidsprekers gebruiken als surround luidsprekers. Zo heb ik dat ook geïnstalleerd in een thuisbioscoop. Het is wellicht wat overbodig, maar de speakers integreren zo mooi met het geheel, en als je ze toch al hebt... Het is echt niet onmogelijk.

[...]

Full range voor muziek ligt aan de muziek. Een piano gaat naar 27.5hz en orgels gaan nog een stuk lager. Plus elektronische muziek gaat zo laag als men wilt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee