CV + Luchtverwarming naar luchtwarmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
Beste Forumleden:

Ik ben mij aan het oriënteren voor een conversie naar gas-vrije woning. Op dit moment wordt ons huis (350m3) verwarmt door een indirecte Brink Elan 10 2.0 (2017) luchtverwarming die met warm water wordt gevoed door een Vaillant CW5 Ecotec plus CV ketel (2017). Warmwatervoorziening in de keuken en badkamer verloopt ook via diezelfde CV-ketel.

Mijn huis betreft een twee-onder-één-kap woning uit 1994 naar Deens principe (enkel steens, houten skeletbout met 14cm isolatie). Daarbij hebben we een flinke beglaasde achterpui op het oosten, wat voor de nodige zon-inval zorgt en we gemiddeld de verwarming niet meer hebben aanstaan tussen eind maart en eind september. Ons gasverbruik betreft enkel verwarming (we koken op elektra) en is door de goede isolatie en thermostaat (19 graden) relatief laag; 800-850m3 per jaar voor een jong gezin van 5.

Economisch was het in het verleden een no-brainer, maar nu met de verhoogde gasprijzen alsmede nieuwe technieken op dat vlak misschien weer interessant. De groene gedachte is tevens iets wat mee speelt. Ik ben voornemens de luchtverwarming te behouden, immers ik liever geen radiatoren wil of de vloer open te breken voor vloerverwarming. Qua comfort ervaar ik de luchtverwarming als prettig.

Ik ben dus benieuwd of er inmiddels mogelijkheden zijn tot het integreren van een warmtepomp icm luchtverwarming. Evt additionele hulp-verwarmers ter plaatste ontkom ik waarschijnlijk niet aan. Ik ben benieuwd naar jullie opinie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
@Thinlanet , ik haak even aan bij jou topic.
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan mijn installateur betreffende oplossingen voor van het gas af.

Volgende week komt er iemand bij mij langs.. Ik heb begrepen dat Brink wel met iets bezig is maar dat dit verder nog niet bekend is wat dit is..

Als ik wat weet zal ik hier ook posten

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Kanaal airco heb ik al eens benoemd in een ander topic. Zou een hele mooie optie kunnen zijn? Brink lijkt helaas achter de feiten aan te lopen... (Ben opgegroeid in een woning met een Carrier en later Brink luchtverwarmer... helemaal top ;-))

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
@Thinlanet Wij verwarmen met een Airco warmtepomp, ook omdat we niet de vloer open wilde/kunnen breken.
Maar omdat jij al luchtverwarming hebt met buizen is een kanaal Airco misschien iets voor je, hier kun je er iets over lezen;
http://www.keepitcoolbvba...satellietmodel-airco.html

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Dank heren! Ziet er interessant uit zo’n airco warmtepomp. De constructie van onze huidige Brink installatie beperkt wel het eea. Vanuit de zolder blaast de Brink via een centrale koker naar beneden waar hij over de verdiepingen wordt verdeeld naar de kamers. Het meerendeel gaat door de flow naar de woonkamer. Ik ben bang dat met de Airco waterpompunits het niet gaat passen icm de koker. Ik ga even na naar de afmetingen en wat nodig is qua ruimte voor ventilatie en aanvoer. Op zich biedt de koker daar wel weer ruimte voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
Advies van onderhoudsmonteur van de Brink luchtverwarming: neem een Airco.

(Hybride) warmtepomp is nog niet rendabel. Investering nu 10000+. Met ons gas verbruik op jaarbasis (850kuub) terugverdientijd 20/25 jaar.

Volgens de monteur is een airco een betere oplossing al dan niet met meerdere units in huis.
Ik ga er nog maar eens over nadenken

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:25
Ik weet niet op welke temperatuur alles loopt, maar als de CV op 35 staat dan kan je vast wel een l/w plaatsen met boilervat, een daikin altherma ofzo. Anders een pana monoblock met apart boilervat met wat meer inhoud omdat jullie met 5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Aan welke formaten van een boiler vat moet ik denken? Hoewel ik voorheen een spaargasboiler had (en die ruimte nog beschikbaar heb), zijn die boilers in nieuw bouwhuizen (gevoelsmatig) gigantisch.

Mijn Vaillant CV staat op 49 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Brink zelf heeft een oplossing voor koeling: https://www.brinkclimatesystems.nl/oplossingen/koeling

Nu is dat dus gewoon een warmtepomp. Maar dan gekoppeld aan de Elan. Maakt dus gewoon gebruik van de luchtkanalen.

De Elan voeden met water van een warmtepomp in plaats van de CV zal mogelijk geen succes zijn. Je wil dan koeler dan de laagste temperatuur in de Elan datasheet en er zou dus weinig capaciteit over blijven.

Daarom is het zo'n kleine stap om de gehele Brink te vervangen voor een centrale airconditioner die kan verwarmen... Gaat door bestaande kanalen. Voor koeling zouden kanalen wel geïsoleerd moeten zijn wegens condens.

Warmtepomp boiler zal de enige goede oplossing zijn voor warmwatervoorziening.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 16-03-2022 06:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-04 17:50
@Thinlanet @MarchelHoek Ik kwam dit topic hier tegen en wij zitten in een vergelijkbare situatie. Mag ik jullie vragen waar jullie uiteindelijk voor gekozen hebben of wat jullie inmiddels te weten zijn gekomen?

Wij hebben een vrij grote woning (+-300m2), heb een offerte ontvangen voor een hybride warmtepomp van rond de 18K, en full electric van rond de 30K. Als ik die systemen zelf los op zoek op internet zijn ze vele malen goedkoper dan dit, dus ben benieuwd of jullie ook richting zulke bedragen gaan qua investeringen.

Ik merk ook dat het lastig is om meerdere offertes te krijgen, als ik een aanvraag doe op een website kom ik telkens weer bij dezelfde partij uit in de regio.. Hebben jullie dit ook?

Hoor graag jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
Er is eerder al een Tweaker geweest die een lucht/water warmtepomp met warmtewisselaar in de lucht verwarming zo'n ombouw heeft gemaakt.

Ik geloof dat de grootste uitdaging daar was om voldoende afgifte te realiseren. Dus groot oppervlak wisselaar, veel flow.

Feitelijk kan een kanaal airco (lucht/lucht warmtepomp dus) hetzelfde maar dan zit je meer vast aan de form factor van die apparaten.

Die kun je uiteraard ook elders plaatsen, en dan met een fors kanaal richting de luchtverwarming.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
@Meester wij zijn er nog niet uit.

Hebben offertes liggen voor Airco (4 kamers onafhankelijk van elkaar) voor rond de 10K.

We twijfelen over de volgorde van aanpak.

Eerst houten kozijnen vervangen door kunststof kozijnen, met als gevolg betere isolatie, dus minder stoken. Of eerst Airco en dan de rest.. zitten hier ook nog met een gashaard die eruit moet, dus ook muren en vloer doen.

Keuzes dus en we weten het nog niet

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@MarchelHoek Met airconditioners heb je geen afgifte probleem. Je bent al gewend aan verwarming met stromende lucht, dus wat mij betreft is dat pad een no-brainer.

SWW met een warmtepomp boiler verzorgen.

Met dat gasverbruik in een 2-kapper ga je vermoedelijk te weinig winnen met eerst inzetten op isolatie. Zo slecht is dat namelijk niet.

@Meester Die offertes zitten erg dicht bij afzetterij. Moet voor beiden een getal van 5 cijfers lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
@Meester ik ben onze zoektocht gestaakt. Offertes zijn inderdaad fors en wat ik hoor nemen bedrijven niet eens meer de moeite om een offerte te maken, door de hoge vraag en praktisch dagprijzen van de warmtepompen. Ik kreeg 1 reactie van de 5 uitvragen en zo fors dat er al is voorgesorteerd op bovenstaande effecten op de markt. 750-850 m3 gas (ons verbruik) is ook nauwelijks rationeel te compenseren/terug te verdienen. Met een gezin van 5 heb ik ook niet de ruimte voor een boiler/de extra voorzieningen. Ik heb de plannen opgeschort naar ons volgende huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
@MarchelHoek ik snap je twijfel wel, weet zelf ook niet zo goed waar te beginnen.

@Ronald Voor mijn gevoel zijn de bedragen ook erg hoog.
In geval van hybride ging het om een Brink systeem met een directe hybride warmtepomp ingebouwd. Deze kon zowel verwarmen als koelen.
In geval van volledig elektrisch wordt er een Beink Elan 2.1 25kw geplaatst met een Daikin Altherma 3 H HT wat ook kan verwarmen (max 15kw) en koelen (max 8kw). Bij deze zat ook een warmtepomp boiler van 150L voor warm water.

@Thinlanet Is ook lastig, ons verbruik is wel een stuk hoger: 3500m3, dus mochten we daarmee van het gas af kunnen scheelt het wel een heleboel. Wij hebben een transmissie berekening uit laten voeren, die geeft aan dat we 12kw verlies hebben bij een temperatuur van -10c, dus het zou technisch mogelijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
Ronald schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:44:

@Meester Die offertes zitten erg dicht bij afzetterij. Moet voor beiden een getal van 5 cijfers lager kunnen.
10k voor 4 kamers hoeft niet perse duur te zijn.

Stel dat het een multi split is, die buitenunit is al vrij duur, dan nog binnenunits. Dan nog leidingen, goten, condenspompjes, elektra, beugel etc etc etc.

En dan nog max 3 mandagen werk voor verschillende kamers en netjes werken.

Moeilijke single units kunnen ook zo maar 4k kosten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met het risico de topic-kaap van @Meester compleet te maken; de eerste indruk van zijn offerte:
* 15 kW is erg krap om 3500 m³ gas te vervangen, dat werkt dus alleen als je heel veel doucht en dus veel gasverbruik in de zomer hebt. Probeer het verschil van het hoge gasverbruik en de 12 kW uit de verliesberekening te verklaren: tocht het meer, stoken jullie warmer, is luchtverwarming echt zo verspillend, veel sanitair-warmwater (SWW)?
* een warmtepomp is op HT temperaturen net zo duur als een gasketel
* volg de FAQ; fix je afgifte (bijvoorbeeld door een extra verwarmingsbatterij erachter te zetten) of vul aan met lucht/lucht warmtepompen waardoor je geen vermogen aan warmtewisselaars kwijt bent en neem genoegen met een kW of 5 door je huidige luchtverwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 23-07-2022 16:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Gieliovd520 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:26:
[...]

10k voor 4 kamers hoeft niet perse duur te zijn.
De 10K voor de airco setup bij @MarchelHoek valt nog enigszins mee... Maar daar reageerde ik niet op ;)

Beetje verwarrend met de TS en de topickaper in vergelijkbare woningen, maar zeer verschillende voorgestelde oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
Haha sorry voor de kaap jongens!

@Proton_ de indirecte luchtverwarmer die geplaatst wordt heeft wel een max. capaciteit van 25kw, is die laatste 10kw dan eigenlijk nutteloos als de unit die er voor zit niet meer dan 15kw kan doen? De 3500m3 is niet helemaal voor verwarming vd woning, ook deels voor het verwarmen van een zwembad in de tuin, sec. woning+douchen is het denk ik rond 3000m3 en vrijwel elke dag thuiswerken afgelopen jaar. Is 3000m3 wel meer in lijn met 15kw warmtepomp?

Wat is jou advies in z’n algemeenheid? Beter over te stappen op een hybride oplossing in eerste instantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Meester nee, de 25 kW van de sticker zal gelden bij 85 graden water of nog hoger. Misschien kan je een datasheet vinden?
Met een warmtepomp (HT of niet) wil je niet hoger dan 45 of in uiterste gevallen misschien 50 graden.

Zwembadverwarmen met gas is echt zonde, niet in het laatst voor je portemonnee. Warmtepompen zijn daar al jaren veel goedkoper voor en voor specifiek die toepassing heel goedkoop (uiteraard ten koste van features zoals stil werken e.d.).
Soms is een hele zwembadwarmtepomp nog goedkoper dan een losse titanium wisselaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Even zoeken, de Elan heeft ergens een datasheet met vermogen bij lagere temperaturen.
Die gaat alleen niet tot warmtepomp vriendelijke temperatuur. Ik denk niet dat de 25kW Elan nog 15 kW trekt bij 45 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester
@Ronald @Proton_ Thanks voor jullie input! Op een gegeven moment wordt het voor mij te technisch, ik begrijp er dan niets meer van. Als jullie het bv. over zo’n datasheet hebben begrijp ik niet meer wat de impact daarvan is.

Volgens onze installateur zou het plaatsen van een full electric wel mogelijk zijn, maar begrijp ik het goed vanuit jullie dat als je met een Daikin gaat werken je dan zo veel meer stroom gaat gebruiken dat het niet rendabel meer is? Over hoeveel meer stroom moet ik dan denken?

@Proton_ ik heb nog even naar die berekening gekeken van het warmteverlies, maar daar zie ik dat ze ervan uit zijn gegaan dat er per ruimte een bepaalde temperatuur gestookt zal worden. Volgens mij is dat bij ons niet zo in te stellen want we kunnen in heel het huis maar 1 temperatuur instellen (1-fase systeem). Dus dat begrijp ik ook niet zo goed.

Ik wil voorkomen dat we straks ruimtes niet goed warm krijgen, dus denk dat met een hybride systeem het sowieso een stuk veiliger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-05 21:55
Wellicht al gezien door jullie, maar ik vestig graag even de aandacht op dit draadje: Vervangen luchtverwarming of alternatieven?

Daar staat bijvoorbeeld ook de ombouw van mijn luchtverwarming in. Geeft waarschijnlijk een goed beeld, maar ik hoor het graag wanneer er vragen zijn. Ik ben in 1e instantie uitgegaan van een hybride opstelling, maar dat is een kwestie van het juiste vermogen warmrepomp kiezen. Van belang is mijn inziens vooral om het huis zo goed mogelijk kierdicht te maken.

Probleem is een beetje dat de installatiebranche nog niet veel ervaring heeft met warmtepompen en in het bijzonder met de combinatie met luchtverwarming. De heren uit de luchtverwarmingsbranche werken nog veel met hoge temperaturen, terwijl reeds bewezen is, dat je met een watertemperatuur van ca. 40-50 graden ook een huis kunt verwarmen met lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjborsje
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb ook een Brink gasgestookte luchtverwarming. De verwarmer is meer dan 20 jaar oud en kan beter vervangen worden. Mijn jaarlijkse gasgebruik, inclusief een aparte warmwaterboiler, is ongeveer 1000m3. Ik zit al minstens een jaar rond te neuzen naar een directe warmtepomp die centraal de lucht kan verwarmen en koelen. Een goede oplossing heb ik nog niet gevonden. Zijn er sinds het begin van deze discussie nieuwe ontwikkelingen?
Mijn dank voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 15:41
hjborsje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:56:
Ik heb ook een Brink gasgestookte luchtverwarming. De verwarmer is meer dan 20 jaar oud en kan beter vervangen worden. Mijn jaarlijkse gasgebruik, inclusief een aparte warmwaterboiler, is ongeveer 1000m3. Ik zit al minstens een jaar rond te neuzen naar een directe warmtepomp die centraal de lucht kan verwarmen en koelen. Een goede oplossing heb ik nog niet gevonden. Zijn er sinds het begin van deze discussie nieuwe ontwikkelingen?
Hier is de Brink luchtketel vervangen voor een kanaalverwarmer van Thoshiba 5.6 kW. (dit is aan de kleine kant)
Ons huis is vrijstaand met een vergelijkbaar gasverbruik en goed geïsoleerd is 500m3 groot.
Vergeet niet dat de gasboiler veel gas verstookt. Hier denk ik rond de 500m3 per jaar.
De waakvlam alleen gebruikt 150m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
hjborsje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:56:
Hoewel mijn Brink Elan indirect gestookt + Vaillant CV pas 8 jaar oud is, ben ik ook aan het kijken voor dergelijke systemen. Echter weinig installatie bedrijven die mij serieus kunnen adviseren. Met 700-750m3 gas voor tweekapper en gezin van 5 leden wordt ik doorgaans een beetje uitgelachen (ihkv waarom die investering, welke ik ook wel een beetje begrijp). Echter met een flinke glaspui op het oosten is het einde lente en zomer al snel erg warm in het huis. Een stukje koeling is dan niet verkeerd. Ik ben alleen wel bang dat een koude stroom door kanalen best voor condens en uiteindelijk vieze lucht/ongezonde lucht kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerzon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-05 15:41
De kanaalunit maakt de lucht veel droger, in de luchtleiding is geen condens.
De luchtleidingen hier zijn geïsoleerd, er is alleen kans op condens aan de buitenkant met koelen.
Waarom zou de lucht met koelen een ongezonder zijn dan met verwarmen?
Pagina: 1