Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Foto's / Beschikbare (dak)ruimte
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Schaduw
Geen schaduw van omliggende objecten. Volgens mij is schaduwvorming ook geen issue indien de zonnepanelen op het onderste dakdeel (B en D) worden gelegd, al ben ik hier niet 100% zeker van.
Jaarverbruik
Momenteel ~ 4500kWh; Het is even de vraag wat het verbruik in de nieuwe woning gaat worden. Sowieso meer aangezien wij van plan zijn een airco te installeren. Op dit moment hebben wij geen elektrische auto, maar dat zou wellicht in de toekomst kunnen veranderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Vanuit het project 1-fase, echter zullen wij dit na oplevering wijzigen naar een 3-fase.
Budget en doel
Voor het overgrote deel zelfvoorzienend worden. Ik heb geen maximaal budget in gedachten en laat dit met name afhangen van de adviezen.
Wie gaat het project uitvoeren
Wij gaan het uitbesteden.
Bijhouden van data
Het lijkt mij fijn om dmv een app te kunnen monitoren hoeveel er wordt opgewekt.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (parallel)
* 17 x JinkoSolar 355Wp monokristallijn full black (5600kWh) | N-type
* Omvormer: SolarEdge
* Power optimizer: Solar Edge
* Montagesysteem: Van der Valk
* 8663 EUR incl. btw (1,55 / Wp)

Offerte 2 (parallel)
* Panelen: 18 x DMEGC 370Wp full black (6660kWh) | P-type
* Omvormer: SolarEdge SE7K 3-fase E-Series
* Power optimizer: SolarEdge S440-1GM4MRM
* Montagesysteem: Solar Construct
* 9801 EUR incl. btw (1,47 / Wp)

Offerte 3 (parallel)
* Panelen: 12 x Jinko SOLAR 395WP monokristallijn full black (4740kWh) | N-type
* Omvormer: Solar Edge
* Power optimizer: Solar Edge
* Montagesysteem: ClickFit Evo
* 6000 EUR incl. btw (1,27 / Wp)

Offerte 4 (serie)
* Panelen: 15 x Jinko 400Wp all black | N-type
* Omvormer: Solis 1P6K
* Power optimizer: geen
* Montagesysteem: niet bekend
* 6566 EUR incl. btw (1,09 / Wp)
Regio
Noord-Holland
Opmerkingen
Dag allemaal,

Voor een nieuwbouwwoning (oplevering in mei) ben ik mij aan het oriënteren voor de aankoop van zonnepanelen. Zoals jullie op de foto hierboven kunnen zien zijn vanuit het project al zes zonnepanelen geplaatst. Het betreft panelen van JA Solar (325Wp) icm een omvormer van Solis. Ik had ze graag willen weglaten, maar helaas is dat met projectbouw vaak een moeilijk verhaal.

Ik heb inmiddels enkele offertes opgevraagd en wat mij opvalt is dat grotendeels wordt geadviseerd om:
- Een extra systeem te plaatsen onafhankelijk van hetgeen dat reeds vanuit het project is geinstalleerd.
- De panelen op dakdelen A en B te plaatsen.
- Te werken met optimizers.
- Panelen van het merk Jinko te gebruiken.

Slechts één partij (offerte 4) had aangegeven dat serie geschakeld de beste optie zou zijn en parallel onnodig veel zou kosten. Diezelfde partij had als enige de kanttekening gemaakt dat er een maximum zit aan de hoeveelheid zonnepanelen die je onder een fase kan hangen.

Zelf zat ik te denken om +/- 17 panelen extra op het dak te leggen. 6 op dakdeel A en 11 op dakdeel B. Wellicht ook dakdeel D meenemen in het verhaal, afhankelijk of het qua ligging verstandig is. Ik ben mij er van bewust dat hier veelal wordt geadviseerd om je dak zo veel mogelijk vol te leggen met zonnepanelen. Tegelijkertijd wil ik het dak nog enigszins blijven zien, anders lijkt het mij geen gezicht. Wellicht een onpopulaire mening, maar OK. ;)

Wellicht kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- Zou serie geschakeld in mijn situatie inderdaad de beste optie zijn?
- Is Jinko qua prijs/kwaliteit een verstandige keuze?
- Offerte 4 is qua prijs natuurlijk het meest interessant, al heeft dit ook te maken met serie vs. parallel. Alle andere offertes lijken mij wat overprijsd. Any thoughts?
- Als jullie een vrijbrief zouden hebben, wat voor systeem zouden jullie mij gelet op mijn situatie adviseren?

Dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou sws voor een 3 fase omvormer gaan: waarschijnlijk gaan alle buren ook aan de panelen en voor je het weet kan je je stroom niet meer kwijt; 3 fase omvormers verdelen het netter.

Als je voor solaredge gaat (mooi maar duur) let er dan op dat je voldoende panelen per richting hebt, (Zie uitleg in Het grote SolarEdge topic) ook al zegt de verkoper dat "dit prima kan".

Ik zou ook het bestaande systeem eraf halen en een nieuw systeem neerleggen: je oude panelen kunnen dan desnoods op noord, of op de garage oid.

Oh, en ik zeg het even nog een keer: dak vol.
Dakpannen zijn overrated :+ leg er een paar in de tuin als je er naar wil kijken... :o

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:50
Wat krijg je als elektriciteitsaansluiting?

Die Solis 1P6K voldoet voor zover ik weet niet aan de netcode (6kW > 5KW onbalans). Een rare keuze
Bij 3x25A, wat ik hoop voor je... is een 6KW 1-fase omvormer een structurele overbelasting van de hoofdzekering (gaat bijna zeker goed, maar niet iets wat ik professioneel acht van een installateur)
Hoog 'doet maar wat' beun gevoel bij een dergelijk voorstel.

SolarEdge offertes: Exact omvormer type, exact optimizer type en SolarEdge Designer rapporten zijn heel belangrijke gegevens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-04 13:20
- Zou serie geschakeld in mijn situatie inderdaad de beste optie zijn?

De BESTE optie is micro omvormers. Maar als geld ook enige rol speelt, dan raad ik zonder schaduw een string systeem aan. Ook geen optimizers. Meer opbrengst van optimizers of micro omvormers is zonder schaduw niet aanwezig of verwaarloosbaar. Andere voordelen zijn imo bij lange na niet het prijsverschil waard. Ik waardeer dus inderdaad wat aanbieder 4 je verteld heeft.

- Is Jinko qua prijs/kwaliteit een verstandige keuze?

Alle merken panelen functioneren prima en kun je van verwachten dat ze dat ook zeker 30 jaar blijven doen. Zo ook Jinko. Tussen de grote massa waar Jinko deel van uitmaakt zit weinig verschil in prijs en kwaliteit. Er zijn betere panelen die tot 10% meer opleveren per vierkante meter, maar die zijn veel duurder en niet kost efficient. Wel kan er verschil zijn tussen kwaliteit van garantie afhandeling, maar daar hecht ik niet al te veel waarde aan. Geen van de merken zal je uberhaupt nog het zelfde paneel kunnen geven ter vervanging over 10 jaar.

- Offerte 4 is qua prijs natuurlijk het meest interessant, al heeft dit ook te maken met serie vs. parallel. Alle andere offertes lijken mij wat overprijsd. Any thoughts?

Offerte 1 en 2 zijn echt flink overprijst, offerte 3 is heel goed geprijsd, offerte 4 heeft een iets grotere marge dan 3 maar is ok. Als je de spullen koopt uit offerte 4 door een verkoper die marge rekent zoals die van offerte 3 heb je de beste koop imo.

- Als jullie een vrijbrief zouden hebben, wat voor systeem zouden jullie mij gelet op mijn situatie adviseren?
Ik zou er van uit gaan dat je redelijk wat meer gaat gebruiken in de toekomst, met de huidige energie tarieven is wat overproductie ook geen ramp. Ik zou 10 panelen op vlak B leggen (misschien past 11 ook), De 6 panelen op vlak A laten liggen. Dat heb je er 16. Eventueel zou ik er 6 bijplaatsen in hetzelfde patroon op de linkerkant voor 22 panelen totaal. Je koopt dan dus 10 of 16 extra panelen bij de 6 die je al hebt. Als we uit gaan van +16 panelen moet dat kosten imo:

Panelen 16x150 = 2400
Esdec clickfit =600
6kW omvormer = 800
Installatie & klein materiaal = 1400
Totaal prijs = 5200 ex BTW.

Voor 10 panelen kom je op:
Panelen 10x150 = 1500
Esdec clickfit =400
3.6 kW omvormer = 500
Installatie & klein materiaal = 1200
Totaal prijs = 3600 ex BTW.

Voor een paar 100 euro meerprijs moet het mogelijk zijn de bestaande omvormer bij de 6 panelen te verwijderen en de nieuwe omvormer wat groter te kiezen zodat alles op 1 omvormer komt en er dus wat ruimte bespaard wordt. Met een beetje geluk moet het ook wel mogelijk zijn nog 6 van exact dezelfde panelen te vinden voor de 22 panelen totaal optie. (je wil immers alleen dezelfde panelen in 1 string) Eventueel kun je die mss ook van buren overnemen die ook 6 van die panelen hebben gekregen maar iets anders willen.

[ Voor 25% gewijzigd door ArjenSmit op 01-03-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Dank allemaal voor de reacties! Het is duidelijk dat ik nog wat huiswerk te doen heb.
Ronald schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:06:
Wat krijg je als elektriciteitsaansluiting?
Na oplevering laten we 3 x 25A plaatsen.
teacher schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:00:
Oh, en ik zeg het even nog een keer: dak vol.
Dakpannen zijn overrated :+ leg er een paar in de tuin als je er naar wil kijken... :o
Haha, misschien wordt het inderdaad tijd om mijn mening te herzien.
ArjenSmit schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:09:
De BESTE optie is micro omvormers. Maar als geld ook enige rol speelt, dan raad ik zonder schaduw een string systeem aan. Ook geen optimizers. Meer opbrengst van optimizers of micro omvormers is zonder schaduw niet aanwezig of verwaarloosbaar. Andere voordelen zijn imo bij lange na niet het prijsverschil waard. Ik waardeer dus inderdaad wat aanbieder 4 je verteld heeft.

-------

Met een beetje geluk moet het ook wel mogelijk zijn nog 6 van exact dezelfde panelen te vinden voor de 22 panelen totaal optie. (je wil immers alleen dezelfde panelen in 1 string) Eventueel kun je die mss ook van buren overnemen die ook 6 van die panelen hebben gekregen maar iets anders willen.
Zojuist mijn laatste offerte ontvangen, die best goed aansluit op hetgeen hierboven gezegd wordt:
* Panelen:
12 x Eurener MWT 380 wp mono full black (4740kWh) voor dakdeel B +
6 x Ja Solar 325wp of vergelijkbaar ander type voor dakdeel A
* Micro omvormers AP Systems: APS QS1/ YC600
* 8500 EUR incl. btw (1,31 / Wp)

Lijkt geen verkeerd aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-04 13:20
Verkeerd niet per se, maar dus een hoop duurder dan nodig is omdat een string systeem ipv micro omvormers ook prima volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Beste in hoofdletters zet een tikje de verkeerde toon. Micro's is de meest flexibele optie, maar duurste en ook zeker niet altijd nodig voor een optimale opbrengst.

Voor een aanbod met APS QS1 is het wat mij betreft heel pittig in prijs. Dat kost qua materiaal niet meer dan SolarEdge.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog best lastig vind om te bepalen wat de beste optie is in mijn geval.

1. SolarEdge of een goedkopere serie variant?
2. Indien SolarEdge; In welke samenstelling qua omvormer / optimizers, uitgaande van 6 extra panelen op dakdeel A en 11 op dakdeel B?
3. In hoeverre verandert de situatie indien ik besluit dakdeel D (nog eens +/- 6 extra panelen) ook vol te leggen?
4. Omvormer/panelen vanuit het project laten zitten of demonteren/verplaatsen? Het is fijn om met één systeem te werken, aan de andere kant... de panelen liggen er al en er is al voor betaald. Daarbij is de kans groot dat over 5-7 jaar precies aan die kant een dakkapel geplaatst zal worden (voor zover dit een rol speelt).

Advies is zeer welkom. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zolang er ruimte is voor meer panelen levert dat meer op dat een slimmer, duurder omvormer systeem (micro's/SolarEdge).

SolarEdge past niet bij elk legplan. Dus prioriteit is bepalen legplan, dan keuze omvormer.

Bestaande panelen zou ik laten liggen; verplaatsen is relatief kostbaar en levert alleen visueel iets op.
Maar als je mazzel hebt kun je een vergelijkbaar paneel vinden (Zou bekend moeten zijn bij de aannemer wat er nu gelegd is).

Hoe gaat de woning verwarmd worden? Oplevering met 1 fase, dus nog gas, of HVC -O- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:34:
Zolang er ruimte is voor meer panelen levert dat meer op dat een slimmer, duurder omvormer systeem (micro's/SolarEdge).

SolarEdge past niet bij elk legplan. Dus prioriteit is bepalen legplan, dan keuze omvormer.

Bestaande panelen zou ik laten liggen; verplaatsen is relatief kostbaar en levert alleen visueel iets op.
Maar als je mazzel hebt kun je een vergelijkbaar paneel vinden (Zou bekend moeten zijn bij de aannemer wat er nu gelegd is).

Hoe gaat de woning verwarmd worden? Oplevering met 1 fase, dus nog gas, of HVC -O- ?
Je raadt het goed, HVC. ;(

De panelen die er nu al liggen zijn van JA Solar (325Wp). Het lijkt mij inderdaad een goed idee om soortgelijke panelen aan de andere kan van dakdeel A te leggen.

Zoals ik er nu naar kijk is het legplan:
- 6 extra panelen op dakdeel A
- 11 panelen op dakdeel B
- 6 panelen op dakdeel D (al vraag ik mij af of dit qua ligging aan te raden is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Qua rendabiliteit heb ik alleen twijfel over het noord dak ;-) Met 55 graden blijft daar wel heel weinig van over.

Hoe hoog de rendabiliteit is van elk dak kan gewoon gesimuleerd worden.

Heb je ook echt (langdurige) afname/aansluit verplichting bij HVC? (Dat heb ik gezien bij een forumlid in Purmerend.... Als het product zo goed is is geen afnameplicht nodig... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:50:
Qua rendabiliteit heb ik alleen twijfel over het noord dak ;-) Met 55 graden blijft daar wel heel weinig van over.

Hoe hoog de rendabiliteit is van elk dak kan gewoon gesimuleerd worden.

Heb je ook echt (langdurige) afname/aansluit verplichting bij HVC? (Dat heb ik gezien bij een forumlid in Purmerend.... Als het product zo goed is is geen afnameplicht nodig... )
Ik zal van het weekend mijn situatie inderdaad eens proberen te simuleren en op basis hiervan een legplan bepalen, dank! Had gehoopt dat één van de offertes een ideaal plaatje zou schetsen, maar helaas…

Wat HVC betreft; Goede vraag. Wellicht kan ik er vanaf, maar dat vergt volgens mij nogal een investering. Doel je op het plaatsen van een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Installateurs zijn vaak weinig ambitieus. Persoonlijk zou ik echt meerdere opties aan willen bieden.

Qua investering WP, dat ligt er beetje aan wat je voor afgifte systeem krijgt... Isolatie moet wel op orde zijn in een nieuwe woning ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:34:

OK, qua legplan ben er wel uit.

- Ik laat de 6 panelen vanuit het project liggen (JA Solar, 325Wp).
- 6 extra panelen op dakvlak A (soortgelijke panelen als die er nu liggen, met name belangrijk qua formaat)
- 11 extra panelen op dakvlak B (± 400Wp per stuk)
- 6 extra panelen op dakvlak D (± 400Wp per stuk)

Meer panelen dan ik in eerste instantie in gedachten had, dus ik ben deels met jullie meegegaan wat betreft 'het dak vol leggen'. :P

Volgens mij zou een SolarEdge systeem vanwege dakvlak D een goed idee zijn, maar correct me if I'm wrong.

Is het op basis van het bovenstaande mogelijk om al iets te zeggen over het type omvormer en optimizers? Dan kan ik hierop concreet sturen als ik in gesprek ga met de installateurs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Optimizers hebben wat mij betreft een te beperkt nut. (Geef dat dan uit aan meer panelen)
SolarEdge verwacht ik inderdaad problemen mee.

Qua omvormer: poor-mans 3-fase.
De set uit de bouw op 1 fase.
De 2 sets van 6 op 1 fase op een 2mppt string omvormer
De set van 11 op 1 fase string omvormer.

Weet je wat de gekozen omvormer oplossing van de 6 die al liggen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:32:
Die vraag staat uit bij de aannemer. Hopelijk krijg ik hier snel een reactie op.
SolarEdge is dus niet aan te raden? Mag ik vragen waarom niet?
En is het zo dat in geval van het bovenstaande ik 3 omvormers in huis heb? Ruimte en geluid is namelijk wel een dingetje...

Ik kan overigens niet ontkennen dat het één en ander mij de pet te boven gaat. Des te meer waardeer ik je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@IlyaBS @feye1 heeft hier een leek-vriendelijke beschrijving gedaan (na een hoop uitleg in het topic) waar ik niets aan ga kunnen verbeteren: feye1 in "Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:09:
@IlyaBS @feye1 heeft hier een leek-vriendelijke beschrijving gedaan (na een hoop uitleg in het topic) waar ik niets aan ga kunnen verbeteren: feye1 in "Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?"
Dank, heb het zojuist doorgelezen. Dus vanwege de hoeveelheid panelen per dakoriëntatie is de SolarEdge in mijn geval niet de meest voor de hand liggende optie begrijp ik? Al is er wel het één en ander mogelijk door te spelen met de hoeveelheid panelen en type optimizers of zie ik dat verkeerd?

Het is niet zo dat ik persé een SolarEdge systeem wil. Al heb ik wel begrepen dat de omvormers lekker compact zijn en stil, wat voor mij ook zwaar weegt. Aan de ander kant, als het niet nodig is, is het niet nodig. Zou zonde zijn om daar extra voor te betalen. Het is meer dat ik het alternatief nog niet helemaal goed begrijp. Zou dat zijn: drie afzonderlijke strings (serie geschakeld) met ieder een eigen omvormer? Ik wil namelijk liever niet drie omvormers thuis hebben hangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
3 fase SE zijn niet zo heel klein ;-)

Bij @feye1 was het nog vrij simpel op te lossen omdat daar een 1 fase omvormer is toegepast (380V)
Dan maakt een set van 6 met zijn optimizers 6x600V=360V - heel dichtbij dus, en die laatste 20V redden de panelen niet in de zon wel.

Bij jouw zou je denk ik meer dan 5kW nodig hebben, dus 3 fase en die draaien 750V. Dat maakt het oplossen van kleine sets per richting heel veel lastiger... Op zijn best doet een set van 6 6x80V = 480V. Relatief gezien net zoveel tekort als bij @feye1 met 4 panelen zat.

Beste oplossing is beetje afhankelijk van hoe die bestaande 6 zitten... Dus even afwachten tot je die info hebt en terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:43:
3 fase SE zijn niet zo heel klein ;-)

Bij @feye1 was het nog vrij simpel op te lossen omdat daar een 1 fase omvormer is toegepast (380V)
Dan maakt een set van 6 met zijn optimizers 6x600V=360V - heel dichtbij dus, en die laatste 20V redden de panelen niet in de zon wel.

Bij jouw zou je denk ik meer dan 5kW nodig hebben, dus 3 fase en die draaien 750V. Dat maakt het oplossen van kleine sets per richting heel veel lastiger... Op zijn best doet een set van 6 6x80V = 480V. Relatief gezien net zoveel tekort als bij @feye1 met 4 panelen zat.

Beste oplossing is beetje afhankelijk van hoe die bestaande 6 zitten... Dus even afwachten tot je die info hebt en terugkoppelen.
Check, bedankt voor de toelichting.

Meestal duurt het wel even voordat de aannemer reageert, maar ik kom er zo snel mogelijk op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 20:11
Ik las dat de oplevering in mei is. Maar ook aangezien je de knoop nog niet hebt doorgehakt, hebben de installateurs iets laten weten over hoe lang het duurt voor ze er dan op liggen? Ik woon wel in andere regio maar hier is het wel allemaal 12 tot 16 weken.

Moet me niet teveel blind staren op dat het paar weken later is op een periode van 25 jaar, maar die zonnige maanden had ik dit jaar graag mee willen pakken. Maar misschien is het bij jou anders en kan het al bij oplevering gelegd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Kluifjes schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:56:
Ik las dat de oplevering in mei is. Maar ook aangezien je de knoop nog niet hebt doorgehakt, hebben de installateurs iets laten weten over hoe lang het duurt voor ze er dan op liggen? Ik woon wel in andere regio maar hier is het wel allemaal 12 tot 16 weken.

Moet me niet teveel blind staren op dat het paar weken later is op een periode van 25 jaar, maar die zonnige maanden had ik dit jaar graag mee willen pakken. Maar misschien is het bij jou anders en kan het al bij oplevering gelegd zijn?
Levertijd verschilt per leverancier. Loopt uiteen van 4 tot 12 weken. Als het echt haast heeft, kan een rondje bellen geen kwaad.

Nu heb ik zelf het probleem dat de aannemer geen extra dakpannen kan leveren, dus dat is wel een dingetje.. ik zie namelijk de meeste leveranciers vragen om ~ 10 dakpannen achter de hand te houden voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:43:
Vandaag het antwoord terug gehad van de aannemer. Het systeem vanuit het project betreft:
- Omvormer: Solis-mini-1500-4G
- Panelen: JAM60S17 325/MR (formaat = 1689 x 996 mm)

Verandert dit iets aan mijn situatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Optimizers hebben wat mij betreft een te beperkt nut. (Geef dat dan uit aan meer panelen)
SolarEdge verwacht ik inderdaad problemen mee.

@Ronald Hi Ronald, was even benieuwd of je de opzet hierboven nog steeds zou aanraden nu we weten voor welke oplossing vanuit het project is gekozen (zie comment hierboven). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ja ik denk het wel. Je kunt geen gebruik maken van de Solis mini voor de extra panelen.

De JAM60S17 serie kan ik nergens op voorraad meer vinden. Dus exact hetzelfde paneel zal wel lastig zijn. Je kunt hooguit inzetten op een ander Ja Solar paneel wat er vergelijkbaar uit ziet.

Wellicht te overwegen om de 2 extra omvormers ook Solis te maken; is een voordelig merk; en dan heb je met een beetje mazzel alles in 1 app/website. Echter: geen halszaak... Het gaat lastig genoeg zijn om een knappe installateur te vinden. Het is nogal druk in die markt (rara hoe dat zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:18:
Ja ik denk het wel. Je kunt geen gebruik maken van de Solis mini voor de extra panelen.

De JAM60S17 serie kan ik nergens op voorraad meer vinden. Dus exact hetzelfde paneel zal wel lastig zijn. Je kunt hooguit inzetten op een ander Ja Solar paneel wat er vergelijkbaar uit ziet.

Wellicht te overwegen om de 2 extra omvormers ook Solis te maken; is een voordelig merk; en dan heb je met een beetje mazzel alles in 1 app/website. Echter: geen halszaak... Het gaat lastig genoeg zijn om een knappe installateur te vinden. Het is nogal druk in die markt (rara hoe dat zo?)
Dank! Ik neem dit mee in mijn gesprekken met de installateurs. En ja, wordt nog leuk die levertijd.. nog een paar weken geleden viel het best mee, maar houd nu mijn hart vast. Toch iets te veel mijn tijd genomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
@Ronald Vraagje.. ik zit nogal met die 6 panelen vanuit het project in mijn maag. Mocht ik besluiten om enkel 11 extra panelen te plaatsen op dakvlak B en 6 panelen op dakvlak D, wat is dan de verstandige keuze qua omvormer?

Een 3-fase 2mppt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vanwege mogelijk verschil in looks? De S21 serie oogt wel erg vergelijkbaar (paneel is alleen iets groter / hoger vermogen)
https://www.secondsol.com...-325-mr-325-wp-full-black (op voorraad, Duitsland, zal kostbaar zijn om vervoerd te krijgen)
vs
https://www.solar-outlet....jam60s21-370-hc-bk-2.html

Ik kom op ~6kW voor de set van 11 en 6 op de lage daken samen; dus 3 fase. Gaat ook prima met de 1,5kW erbij; geeft een max van 3,5kW op 1 van de fasen, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:04:
Vanwege mogelijk verschil in looks? De S21 serie oogt wel erg vergelijkbaar (paneel is alleen iets groter / hoger vermogen)
https://www.secondsol.com...-325-mr-325-wp-full-black (op voorraad, Duitsland, zal kostbaar zijn om vervoerd te krijgen)
vs
https://www.solar-outlet....jam60s21-370-hc-bk-2.html
Ja looks inderdaad en omdat de leveranciers waar ik contact mee heb gehad over het algemeen niet te ruimdenkend zijn. Daarbij zijn drie omvormers wel een hoop, moet nog maar eens zien waar ik die units kwijt zou kunnen. Maar goed, wellicht te makkelijk om het dan maar hierbij te laten zitten.

De panelen hierboven lijken er inderdaad op, met twee boven elkaar (verticaal) scheelt het 16 cm, wellicht valt dat niet al te veel op. Dank!
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:04:
Ik kom op ~6kW voor de set van 11 en 6 op de lage daken samen; dus 3 fase. Gaat ook prima met de 1,5kW erbij; geeft een max van 3,5kW op 1 van de fasen, prima.
Maakt het nog wat uit wat voor combinatie ik maak? Dus zeg maar, dakdeel A (6 extra panelen) + dakdeel D (6) op één omvormer of dakdeel B (11) en D (6)?

Bedankt voor je hulp! Ik zou anders inmiddels wel de weg kwijt zijn denk ik. :$

Edit: Ik lees net dit topic nogmaals door en zag nog een suggestie om de huidige omvormer vanuit het project te vervangen voor een zwaardere unit waarop ik de 6 aanvullende panelen ook kan aansluiten. Scheelt weer wat ruimte en zal qua meerprijs ook wel meevallen (hoop ik), dus wellicht een goed idee?

[ Voor 9% gewijzigd door IlyaBS op 13-03-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@IlyaBS Ja je kunt de project omvormer ook gewoon op marktplaats gooien. Dan blijf je op 2 omvormers (met 2 trackers elk - die 2 sets van 6 op het zuid dak kunnen niet als 1 omdat de panelen net niet hetzelfde zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:03:
@IlyaBS Ja je kunt de project omvormer ook gewoon op marktplaats gooien. Dan blijf je op 2 omvormers (met 2 trackers elk - die 2 sets van 6 op het zuid dak kunnen niet als 1 omdat de panelen net niet hetzelfde zijn)
Top, volgens mij is het plaatje qua systeem nu wel helder. Bedankt Ronald!

Nu even kijken welke merk panelen/omvormer uit de hoge hoed komen. Ik heb momenteel ook contact met gerespecteerd Tweakers lid Robert, die mij een REC/SMA systeem had aangeraden, dus even kijken wat wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Robert lijkt erg goed :-) Mooie panelen en hij noemt vaak nette prijzen.

Ik heb trouwens een oplossing bedacht met 1 extra omvormer bedacht... Wat niet geheel zonder nadeel is
Details gooi ik wel even in de PM...

De 6 stuks van de bouw blijven op de Solis.

1 SMA Tripower 8.0
6 nieuw op zuid + 6 nieuw op oost polystring op ingang A
11 nieuw op zuid op ingang B

!Nadeel! hiervan is dat de 2 sets van 6 zonder shadefix werken omdat de strings daarvoor te kort zijn.
Al vraag ik me af hoe erg dat in dit geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:52:
Robert lijkt erg goed :-) Mooie panelen en hij noemt vaak nette prijzen.

Ik heb trouwens een oplossing bedacht met 1 extra omvormer bedacht... Wat niet geheel zonder nadeel is
Details gooi ik wel even in de PM...

De 6 stuks van de bouw blijven op de Solis.

1 SMA Tripower 8.0
6 nieuw op zuid + 6 nieuw op oost polystring op ingang A
11 nieuw op zuid op ingang B

!Nadeel! hiervan is dat de 2 sets van 6 zonder shadefix werken omdat de strings daarvoor te kort zijn.
Al vraag ik me af hoe erg dat in dit geval is.
Oh top, super dat je met mij mee wilt denken. :) Ik zet dit op mijn lijstje!

Wat de shadefix betreft; Geen idee of dit heel erg zal zijn. Zou ik dit 'probleem' met twee minder krachtige SMA omvormers (waarvan eentje de project omvormer zou vervangen) kunnen omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De 1 fase Sunnyboys kunnen shadefixen met wat kortere strings. Tot 4 panelen kunnen ze niets, dus met 6 wel. Korte strings is helaas wel het zwakke punt van SMA. De voordeligere merken zijn wat beter met korte strings 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Nog knap lastig om een installateur te vinden die het systeem zoals we bedacht hebben kan/wilt plaatsen. Ik merk dat de meeste partijen lekker vast blijven houden aan hun eigen ‘paradepaardje', maar goed…

Gisteren het onderstaande voorstel ontvangen. Niet bepaald wat ik in gedachten had, maar het pleit voor ze dat er een leverancier is gevonden die de JA Solar 325 Wp panelen kan leveren.

- 6 x JA Solar JAM60S17 -325/MR
- 17 x (LIB) Jinko Solar 395Wp N-Type Full-Black 25yr/30yr
- (CLA)3fase 8kW, Huawei Accu ready, hybride inverter (10jr garantie)+S-Dongle
- 23 x 450Wp Optimizer van Huawei 25yr garantie

Kosten: €11.150 (€1,29/Wp)

Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar ben toch even benieuwd wat jij hiervan vindt @Ronald ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Voor het gebodene een (redelijk) goede prijs.

Ze lossen het 3 legvlakken probleem op door overal optimizers onder te leggen. Ik heb weinig nagedacht over de Huawei optimizers... die werken even anders dan SolarEdge... Maar denk dat dit goed zou moeten werken. Maakt Huawei ook individuele paneel prestaties inzichtelijk?

Kleine bonus is dat de Huawei met accu kan werken, wat op korte termijn echter geheel niet rendabel is.

De identieke panelen op het zuidelijke hoofd dak is echter (heel) belangrijk voor je... En je gaat het sowieso snel terugverdienen (Zeker als de prijzen hoog blijven! Zoek er je leverancier op uit (Zie topic teruglevervegoedingen)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:56:
Voor het gebodene een (redelijk) goede prijs.

Ze lossen het 3 legvlakken probleem op door overal optimizers onder te leggen. Ik heb weinig nagedacht over de Huawei optimizers... die werken even anders dan SolarEdge... Maar denk dat dit goed zou moeten werken. Maakt Huawei ook individuele paneel prestaties inzichtelijk?

Kleine bonus is dat de Huawei met accu kan werken, wat op korte termijn echter geheel niet rendabel is.

De identieke panelen op het zuidelijke hoofd dak is echter (heel) belangrijk voor je... En je gaat het sowieso snel terugverdienen (Zeker als de prijzen hoog blijven! Zoek er je leverancier op uit (Zie topic teruglevervegoedingen)).
Top, dank voor de input! Even nog wat laatste offertes afwachten, dan kan ik volgende week hopelijk de knoop doorhakken.

Met Huawei kan je inderdaad ook alle panelen afzonderlijk monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Tijd om weer eens iets van mij te laten horen. :$

Ik heb maar weinig response gehad, dus veel opties om uit te kiezen heb ik momenteel niet. Wat mij ook heeft verbaasd (of eigenlijk ook weer niet) is dat er toch nog best wat partijen met een SolarEdge op de proppen komen, wat gezien mijn legplan een no-go is.

Optie 1 (is al in een voorgaande post voorbij gekomen):
- 6 x JA Solar JAM60S17 -325/MR
- 17 x (LIB) Jinko Solar 395Wp N-Type Full-Black 25yr/30yr
- Huawei SUN2000-8KTL-M1, Huawei Accu ready, hybride inverter (10jr garantie)+S-Dongle
- 23 x Huawei SUN2000-450W-P Optimizer 25yr garantie
- Totaal vermogen: 8665Kwh (te verwachten opbrengst 8416Kwh)

Kosten: €10.860 (€1,25/Wp)

Optie 2:
- 24 x DMEGC DM370M6-60HBB-A IQ7 + 40mm 25 jaar garantie
- 24 x Enphase Q kabel 400VAC-1 connector 25 jaar garantie
- Totaal vermogen: 8880Kwh (te verwachten opbrengst 8702Kwh)

Kosten: €11.000 (€1,24/Wp)

Ik heb het idee dat optie 1 toch wel behoorlijk overprijsd is als ik de online prijzen google. Of moet ik mij daar niet op blind staren? Ik installeer het tenslotte niet zelf.... Het grote voordeel is dat deze partij mij identieke panelen kan leveren als reeds vanuit het project geplaatst.

Dan hebben we nog optie 2. Wellicht wat beter geprijsd voor wat je krijgt. Er wordt gewerkt met micro-omvormers waardoor ik geen extra omvormer nodig heb in het huis. Daarnaast is mij het idee geopperd om de 6 panelen die ik op dakvlak A wilde plaatsen, op dakvlak E te plaatsen voor een betere verdeling met het oog op de afbouw van de salderingsregeling. In dat geval maakt het niet zoveel uit dat de panelen niet identiek zijn aan die vanuit het project.

@Ronald Any thoughts? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@IlyaBS De 6 'schaampanelen' naar E verplaatsen kost wel iets, maar maakt je weer geheel vrij in de panelen op A.

Solar Bouwmarkt of Solar Outlet kunnen je normaal gesproken zo een voor Enphase messcherp geprijst systeem voorschotelen... Maar ook die hebben het ook wat druk..

Wie nie waagt... wie nie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:46:
@IlyaBS De 6 'schaampanelen' naar E verplaatsen kost wel iets, maar maakt je weer geheel vrij in de panelen op A.

Solar Bouwmarkt of Solar Outlet kunnen je normaal gesproken zo een voor Enphase messcherp geprijst systeem voorschotelen... Maar ook die hebben het ook wat druk..

Wie nie waagt... wie nie...
@Ronald Dank voor je reactie weer! Ik heb even bij Solar Bouwmarkt gekeken, als ik mijn winkelwagentje vul met (vergelijkbare) artikelen uit optie 2 kom ik op min of meer hetzelfde bedrag uit. Dat zou dus betekenen dat optie 2 best scherp is geprijsd voor of niet?

Mag ik vragen wat jij zou kiezen.. optie 1 of 2?

Die 6 'schaampanelen' wilde ik overigens niet verplaatsen, was niet helemaal duidelijk, sorry. Het idee is om de 6 extra panelen op dakdeel E te plaatsen ipv dakdeel A. In dat geval maakt het niet zoveel uit als ze qua formaat iets anders zijn, valt toch niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik kom op 9500 ex.btw bij Solar outlet voor 24x400Wp Jinko, iQ7+, trunk kabel, envoy en kosten voor 30 panelen (6 verplaatsen)

Zijn de prijzen die je hierboven noemt niet ook ex.btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:14:
Ik kom op 9500 ex.btw bij Solar outlet voor 24x400Wp Jinko, iQ7+, trunk kabel, envoy en kosten voor 30 panelen (6 verplaatsen)

Zijn de prijzen die je hierboven noemt niet ook ex.btw?
@Ronald Ah, solar outlet had ik nog niet goed bekeken. Lijkt er op dat ze het vrij druk hebben momenteel. Prijzen hierboven zijn inderdaad ook ex. btw, oftewel Solar outlet is dan inderdaad een stukje goedkoper. Deels doordat de DMEGC panelen iets duurder zijn dan Jinko.

Dit is wat er allemaal onderdeel was van offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m44asX6fMGXNGCln8vQN3LoKGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2LDFf0TpQjFj2SpPWn7zklO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SB heeft bijna alleen nog wat duurdere panelen over. Paar maanden geleden stond het vol met panelen van 150-170 euro.... (Ik heb 132 in btw betaald voor mijn 350Wp in juli)...

Wat is het legplan van die 24 Dmecg? Wel of niet verplaatsen naar E (Met dat verwacht ik weer dat je ruimte hebt voor een paar extra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Ronald schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:03:
SB heeft bijna alleen nog wat duurdere panelen over. Paar maanden geleden stond het vol met panelen van 150-170 euro.... (Ik heb 132 in btw betaald voor mijn 350Wp in juli)...

Wat is het legplan van die 24 Dmecg? Wel of niet verplaatsen naar E (Met dat verwacht ik weer dat je ruimte hebt voor een paar extra)
Niet verplaatsen, maar zou kunnen navragen of we kunnen afwijken van het eerder besproken legplan. En ja, mijn timing is ongelukkig helaas.
Pagina: 1