Foto's / Beschikbare (dak)ruimte
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Schaduw
Geen schaduw van omliggende objecten. Volgens mij is schaduwvorming ook geen issue indien de zonnepanelen op het onderste dakdeel (B en D) worden gelegd, al ben ik hier niet 100% zeker van.Jaarverbruik
Momenteel ~ 4500kWh; Het is even de vraag wat het verbruik in de nieuwe woning gaat worden. Sowieso meer aangezien wij van plan zijn een airco te installeren. Op dit moment hebben wij geen elektrische auto, maar dat zou wellicht in de toekomst kunnen veranderen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Vanuit het project 1-fase, echter zullen wij dit na oplevering wijzigen naar een 3-fase.Budget en doel
Voor het overgrote deel zelfvoorzienend worden. Ik heb geen maximaal budget in gedachten en laat dit met name afhangen van de adviezen.Wie gaat het project uitvoeren
Wij gaan het uitbesteden.Bijhouden van data
Het lijkt mij fijn om dmv een app te kunnen monitoren hoeveel er wordt opgewekt.Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (parallel)* 17 x JinkoSolar 355Wp monokristallijn full black (5600kWh) | N-type
* Omvormer: SolarEdge
* Power optimizer: Solar Edge
* Montagesysteem: Van der Valk
* 8663 EUR incl. btw (1,55 / Wp)
Offerte 2 (parallel)
* Panelen: 18 x DMEGC 370Wp full black (6660kWh) | P-type
* Omvormer: SolarEdge SE7K 3-fase E-Series
* Power optimizer: SolarEdge S440-1GM4MRM
* Montagesysteem: Solar Construct
* 9801 EUR incl. btw (1,47 / Wp)
Offerte 3 (parallel)
* Panelen: 12 x Jinko SOLAR 395WP monokristallijn full black (4740kWh) | N-type
* Omvormer: Solar Edge
* Power optimizer: Solar Edge
* Montagesysteem: ClickFit Evo
* 6000 EUR incl. btw (1,27 / Wp)
Offerte 4 (serie)
* Panelen: 15 x Jinko 400Wp all black | N-type
* Omvormer: Solis 1P6K
* Power optimizer: geen
* Montagesysteem: niet bekend
* 6566 EUR incl. btw (1,09 / Wp)
Regio
Noord-HollandOpmerkingen
Dag allemaal,Voor een nieuwbouwwoning (oplevering in mei) ben ik mij aan het oriënteren voor de aankoop van zonnepanelen. Zoals jullie op de foto hierboven kunnen zien zijn vanuit het project al zes zonnepanelen geplaatst. Het betreft panelen van JA Solar (325Wp) icm een omvormer van Solis. Ik had ze graag willen weglaten, maar helaas is dat met projectbouw vaak een moeilijk verhaal.
Ik heb inmiddels enkele offertes opgevraagd en wat mij opvalt is dat grotendeels wordt geadviseerd om:
- Een extra systeem te plaatsen onafhankelijk van hetgeen dat reeds vanuit het project is geinstalleerd.
- De panelen op dakdelen A en B te plaatsen.
- Te werken met optimizers.
- Panelen van het merk Jinko te gebruiken.
Slechts één partij (offerte 4) had aangegeven dat serie geschakeld de beste optie zou zijn en parallel onnodig veel zou kosten. Diezelfde partij had als enige de kanttekening gemaakt dat er een maximum zit aan de hoeveelheid zonnepanelen die je onder een fase kan hangen.
Zelf zat ik te denken om +/- 17 panelen extra op het dak te leggen. 6 op dakdeel A en 11 op dakdeel B. Wellicht ook dakdeel D meenemen in het verhaal, afhankelijk of het qua ligging verstandig is. Ik ben mij er van bewust dat hier veelal wordt geadviseerd om je dak zo veel mogelijk vol te leggen met zonnepanelen. Tegelijkertijd wil ik het dak nog enigszins blijven zien, anders lijkt het mij geen gezicht. Wellicht een onpopulaire mening, maar OK.
Wellicht kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- Zou serie geschakeld in mijn situatie inderdaad de beste optie zijn?
- Is Jinko qua prijs/kwaliteit een verstandige keuze?
- Offerte 4 is qua prijs natuurlijk het meest interessant, al heeft dit ook te maken met serie vs. parallel. Alle andere offertes lijken mij wat overprijsd. Any thoughts?
- Als jullie een vrijbrief zouden hebben, wat voor systeem zouden jullie mij gelet op mijn situatie adviseren?
Dank!