Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:45
op mijn huis ligt (lag er al) een PV van 18 panelen, met solaredge omvormer.

Totaal vermogen: 5400 Wattpiek
JAM6(K)(BK)-60-300/PR + Solar Edge Optimizer
18 panelen 300 Wp

omvormer
Solar Edge
SE5000

Die liggen op het puntdak (vrij steil)
Gemiddeld levert het 4,5 - 5 MWh per jaar op.

Het platte dak (blauwe rechthoek) is geheel vervangen, en 'kaal' (op enkele doorvoeren na voor MV en rookgasafvoer), en meet ca 92 m2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Mk18Ls3CJcpUR2bhmCSijDRtNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iMe2hABSfhgsJ3RNQkP7XNDI.png?f=fotoalbum_large

Op een zonnige dag eind feb -zoals vandaag en gister- haal ik ongeveer 22-23 KWh.
In de zomer op een zonnige dag ca 35.

Nu wil ik zo'n 2,5-3MWh aan extra opbrengst aan panelen, op het platte dak plaatsen.
En, het plan is dat als ik het puntdak over een x aantal jaar ga aanpakken, dat ik de huidige PV verleg naar het platte dak.

Het is de bedoeling dat ik de eerst paar meters voor de gevel (platte dak is maar 1 verdieping hoog) vrij houdt, zodat je je vrij kunt bewegen, en het wasrek daar af en toe neergezet kan worden :+

Nu heb ik geen twee linker handen, en ondanks dat ik weinig verstand heb van dergelijke PV's, wil ik het zelf installeren. Daarbij wil ik de hoofdkabel onder de dakoverstek laten lopen dichting 'rechtsboven' in de hoek waar zich ok de meterkast bevindt. De huidige PV loopt ook via de buitengevel op die manier naar de meterkast.

1. waar moet ik nu precies op letten met het aanschaffen van de extra (kleine) installatie? Doe ik er goed aan een compleet pakket aan te schaffen? of kan ik gewoon een setje van bijv BVA auctions halen?
2. Iemand heeft me ooit verteld, dat het 90 graden draaien van de huidige PV, me slechts 9% extra opbrengst zou geven (kan dat kloppen dat dat maar zo weinig is?) hoe dan ook; volstaat in dat geval mijn omvormer nog steeds? (ivm overbelasting? of werkt dat niet zo?)
3. hoe moet mijn legplan er uitzien, gelet op de 'verhuizing' over een aantal jaar?

edit: scherp beeld (precies 1 jaar geleden) maar nog zonder dak :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQp8BTPB7SwBvY0fAeM2PgQ9ZiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y1f1csiytfAUbvJeiw7avWkl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 14-03-2022 21:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het topic op de juiste plek gezet :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tweakduke schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:31:
Het topic op de juiste plek gezet :)
Thx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:32
Stap 1 is simuleren. En omdat ik het programma veel makkelijker vind doe ik alles in SolarEdge designer.
Wil ik dan een string systeem simuleren; dan kopieer ik de samenvatting naar een 'handmatig' systeem in Sunny design.

En dan wil je dus je huidige panelen ook al inplannen op je platte dak. Anders kom je straks ruimte te kort ;)

Boodschappenlijstje:
Panelen
Legsysteem
Omvormer

Solar kabel (Zwart, Rood... we doen het netjes)
Aardkabel
MC4 stekkers, tang, aandraaisleutels
YMVK kabel
Alamat, 6mm² montagesnoer (Zwart, Blauw)
PVC buis

(voorbeeld: https://www.solar-bouwmar...kabel-stekker-pakket.html)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mja, heb ik beide geen toegang voor... tot... toe...in :? :+

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 28-02-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De ene moet je even beweren dat je zelf installateur bent... Maar misschien werkt het al met je bestaande SE account.

De andere is nog simpeler... geen login nodig, tenzij je systemen wil bewaren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ronald schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:49:
De ene moet je even beweren dat je zelf installateur bent... Maar misschien werkt het al met je bestaande SE account.

dan ga ik daar morgen eens voor zitten.
Mijn huidige SE account ketst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waar zou ik voor gaan:
Oostwest opstelling die een beetje plat ligt. (Sws slim om te doen op platte daken: wind!)
Je huidige panelen zouden er tzt op dezelfde manier naast kunnen liggen.

Je zou er een tijdelijke "extra" omvormer bij kunnen scoren voor de nieuwe set, of je koopt nu al een dikkere omvormer voor beide strings.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:58:
Waar zou ik voor gaan:
Oostwest opstelling die een beetje plat ligt. (Sws slim om te doen op platte daken: wind!)
Je huidige panelen zouden er tzt op dezelfde manier naast kunnen liggen.

Je zou er een tijdelijke "extra" omvormer bij kunnen scoren voor de nieuwe set, of je koopt nu al een dikkere omvormer voor beide strings.
Aan oostwest zat ik ook te denken, maar dat levert in de winter een stuk minder op, toch?
(ik ben een echte winterverbruiker)
Zou ik zuidopstelling doen (is in mijn geval iets voorbij zuid), dan landscape opstelling.
Het dak is ca 7,40. breed. Dat wordt met 4 panelen breed wellicht wat krapjes?

Kwa omvormer gewoon iets erbij denk ik zo. Een beetje 'dikke' omvormer is niet iets wat ik ga terugverdienen, anders dan gemak voor (eventueel) later.

Ik weet niet of het er iets toe doet, maar mijn huidige PV, piekt zo rond 10:15-10:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGNR-dvnr52WUNXZZhD7OEG_qJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5ab5CWUNrL5q13609iwgELZ.png?f=fotoalbum_large
Zo tegen 15:00 is het wel echt klaar; in de zomer is dat om 16:30

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 28-02-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Als je zuid voor de winter installeert, zet je dan ook je panelen op 70 graden landscape, en een heeeel eind achter elkaar? en schroef je ze in de zomer naar 30 graden? :+

Oost / west, graadje of 15, zijkanten dichtmaken. Geen zorgen als er een storm overheen waait. Geen gedoe met panel spacing. 10 panelen van 350Wp, Kost je net geen 2 meter breedte, metertje of 8 lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ja is ook :+

Ding is, als het echt <10% is aan extra opbrengst door die panelen die er nu zijn 90 graden te draaien, dan kun je je afvragen of dat überhaupt veel zin heeft. Hoogwerker, dakschade, nieuw legsysteem, arbeid.

Moet ik een oost-west opstelling dan haaks op het zuiden leggen? oif gewoon in het verlengde van het dak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4toTdAV3zcCpGWJUxerVkwt-OPw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XqEHUkDgw4sSWysHf1cr0GUI.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Verlengde dak tenzij wat je wil investeren op pal O-W past.

Overigens denk ik dat je niet op de goede weg zit met het idee om de panelen op schuine dak te verleggen: Kost sowieso nieuw legsysteem (duurder op plat dak dan schuin, tenzij je heel erg DIY gaat... wat misschien geen goed plan is #eunice)

Leg je platte dak zo vol mogelijk. Bij vervangen van je dak leg je of de bestaande set terug, of je verkoopt en vervangt ze (Vraag is of dat aantrekkelijk is, optimizers mogelijk onvoldoende voor nieuwe hoger vermogen panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Ronald Is inderdaad ook een idee: terugleggen. Zat zelfs te denken om ze dan wellicht meteen 'in dak' terug te leggen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat het legsysteem is, of afhankelijk van het paneel.
De gemeente heeft zich uitgesproken dat ik niets aan het dak mag wijzigen. :|
Ja, het is wel goed met jullie :+ D'r zullen toch een keer nieuwe pannen op moeten, en hier en daar heb ik last van beginnende verzakkingen.
Sowieso ga ik isoleren dit jaar, dan zullen we toch echt slechte delen gaan aanpakken.
(er is geen dakbeschot, dus het zou zelfs van binnenuit kunnen. Naja... wat vochtig hardboard, moet er sowieso uit))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:57:
De gemeente heeft zich uitgesproken dat ik niets aan het dak mag wijzigen. :|
Oh.... Jee...

Zonder enige mate van realiteitsbesef zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ronald schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Oh.... Jee...

Zonder enige mate van realiteitsbesef zeker?
0

Oh... en de dakrichting mag ik ook niet wijzigen :') (ja... want dát was mijn plan.... :F )
Meer om aan te geven dat isoleren van buitenaf hem niet gaat worden, en een dakkapel ook niet. (tenzij vergund natuurlijk, wat weer extra geld kost, gewoon zomaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Iemand heeft het voor me doorgerekend. Het schijnt dat 3x3 zuid meer oplevert dan 2x5 oost west.
9x370 zou net boven de 3MW moeten opleveren.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 04-03-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op plat dak zou dat heel goed kunnen. O-W gebruik je als je ruimte-beperkt bent en 15-20% extra Wp kan leggen: Elk paneel doet in O-W ~90% van zuid. (Maar ik had al gezegt dat stap 1 'simuleren' is :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 20:37
Ronald schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:49:

top tip heel erg bedankt :)

[ Voor 9% gewijzigd door runeazn op 05-03-2022 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-07 20:18
paQ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:34:
Iemand heeft het voor me doorgerekend. Het schijnt dat 3x3 zuid meer oplevert dan 2x5 oost west.
9x370 zou net boven de 3MW moeten opleveren.
Dat kan dan wel kloppen maar als de salderen is afgelopen ben je misschien blij dat je meer zelf consumeert met je O-W opstelling dan dat je terug levert voor een vergoeding waar je niet vrolijk van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Marc25579 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Dat kan dan wel kloppen maar als de salderen is afgelopen ben je misschien blij dat je meer zelf consumeert met je O-W opstelling dan dat je terug levert voor een vergoeding waar je niet vrolijk van wordt.
Dat is best een punt ja. Want mensen zeggen al snel: gooi vol dat dak!
Maar idd, als salderen een aflopendezaak is, en ik verbruik het niet, dan 'zit ik er maar mooi mee' (bij wijze van) Momenteel is de teruglevering best hoog bij sommige leveranciers, maar verleden jaar zat ik aan de 4.7 cent oid. Dat zet geen zoden aan de dijk.
Aan de andere kant: een 'zuid' opstelling (ZZW in mijn geval) kun je later altijd nog wat draaien natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 05-03-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-07 20:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK, Is dit wellicht de gulden middenweg?

12 x Jinko Solar HC N-Type 355 Wp All black:
1 x Growatt MIN 4200TL XE omvormer 4200W* 2MPPT, gratis wifi module
1 x ValkPro+ 3x4 Landscape 3 rijen van 4 panelen

*Ik heb dan nog 'plek' voor 3 extra panelen op deze omvormer.

Daar aan 2 strings van elk 26m1 en 40m1 (grote afstand helaas), met 6mm2 (voor de zekerheid)
20A automaat, die sluit ik aan op een van de fases waar mijn huidige PV niet op zit.

Geleverd (niet geïnstalleerd) 3439 incl BTW voor 3.5-4 MW/jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Geen bericht is goed bericht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-07 13:55
Je zou ook nog aan schans achtige systeem voor je platte dak kunnen denken: https://www.google.com/ur...D5aPuvfYCFQAAAAAdAAAAABAU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mathijshooi schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:37:
Je zou ook nog aan schans achtige systeem voor je platte dak kunnen denken: https://www.google.com/ur...D5aPuvfYCFQAAAAAdAAAAABAU
esthetisch niet heel fraai
Ik denk (toch) dat ik 3x4 doe. Dan heb ik aan beide kanten ca 20 cm loopruimte. Het is erg op de rand, maar dat is dan maar zo. De dakrand is ca 6cm hoger, dus dat haalt ook al wat zicht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
paQ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:56:
[...]

esthetisch niet heel fraai
Ik denk (toch) dat ik 4x3 doe. Dan heb ik aan beide kanten ca 20 cm loopruimte. Het is erg op de rand, maar dat is dan maar zo. De dakrand is ca 6cm hoger, dus dat haalt ook al wat zicht weg.
Paar weken geleden had een mede tweaker een naar mijn mening een best wel mooie schans gemaakt, weet even niet meer wie dat was.

@Ronald jij nog een idee wie dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
nou, ik ben uitgekeken :')

Ik heb het zo besteld:

Growatt 2 MPPT 4200TL 1 fase omvormer (die gaat op 1 van de andere twee fases)
12 x Jinko all black 355
3x4 Valkpro frame
kabels in 6mm2 op lengte (strings van 26 en 40 meter)
20A automaat

Dus zo, maar dan rijtjes van 4 ipv 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0mJptSGWJ7sWWD07eNbtx5cu2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5GpCsY6s5lVXCQMFgDZ5O9YV.png?f=fotoalbum_large

Dan zou ik toch tegen de 3800kWh moeten kunnen halen.
Aanstaande maandag aan huis geleverd voor 3439 incl BTW
Tegen de huidige tarieven in goed 2 jaar terugverdiend, en er kunnen altijd nog 3 panelen aan.

Hoe wordt doorgaans de bekabeling over het dak gevoerd eigenlijk?
In een pijp en dan grind erover? Of zijn daar weer voetjes of klemmen voor oid?

[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 11-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nou,

Alles is binnen, en maar aan de slag gegaan. Alles naar boven sjouwen was tot dusver nog het meeste werk :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzImRjM8jMNhPHIMKAJulIoSc00=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GS6TyYUtzUxW0Wi8uqYn9aRd.gif?f=fotoalbum_large

Zometeen even tegels halen bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7htA-D8HNX0YuavYupelNq6-h0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMt4h0CZ0Jg4PMNq6bjqfOft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRpK3eh3RZKr2963YZ6n9jk3FZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMVus5snQhVjw6WjMrp43xHw.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo. Eerste keer, mw paQ even geholpen met goed op de voetjes leggen.

Morgen (of vanavond) maar eens verder met aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK nu begint het me een beetje te duizelen.

Ik heb (had) dus al een Solaredge 5000 1 fase. Die piekt op mooie dagen ca 4,6-4,8 kW. 25A afgezekerd. (geïnstalleerd in 2018)
April vorig jaar heeft enexis een nieuwe hoofdkabel aangelegd (de oude zat tegen doorbranden aan), en de hoofdzekeringen vervangen (3x25).

Nu heb ik vandaag dus een 4200 Growatt ontvangen, die wilde ik op een andere fase aansluiten. Volgens de verkoper geen enkel probleem. Wel op 20 A afzekeren.
Ik heb hier specifiek voor gekozen omdat ik uitbreidingsmogelijkheid wil hebben op de 12x355 (nieuwe PV) die misschien zal pieken op 3.9-4.1 kW?

Nu word ik gewezen door iemand op 'net selectiviteit' (had er nog nooit van gehoord), wat eigenlijk neerkomt op "max 16 A per fase". Maar, daar ga ik met mijn solaredge natuurlijk ook al overheen.

Mag ik dit nu gewoonweg niet aansluiten :?
En als niet: why the hell is het me dan zo verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Er spelen 2 dingen:
1. Netcode: niet meer dan 5000va per fase (invoeden)
2. Selectiviteitsrichtlijnen: stap van 1.6 tussen de hoofdzekering en "jouw" zekeringen. Dit om te voorkomen dat er bij een fikse kortsluiting de hoofdzekeringen doorslaan. Dit is... (slechts) een richtlijn, maar daar kan je alsnog hele fora over volschrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
teacher schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:11:
Er spelen 2 dingen:
1. Netcode: niet meer dan 5000va per fase (invoeden)
2. Selectiviteitsrichtlijnen: stap van 1.6 tussen de hoofdzekering en "jouw" zekeringen. Dit om te voorkomen dat er bij een fikse kortsluiting de hoofdzekeringen doorslaan. Dit is... (slechts) een richtlijn, maar daar kan je alsnog hele fora over volschrijven. ;)
nou regel 1 moet wel goed gaan dan.
regel 2: sja. uh... het 'voldeed' daar dan sowieso al niet aan, en hetgeen ik erbij koop "ook niet" :?

m.a.w. Mag het niet wat ik doe? levert het gezeik op met verzekering> is er geen elektricien die dit voor me aansluit?

edit:
In mijn polisvoorwaarden is niets terug te vinden over bouwbesluit, meterkast, nen1010, of zonnepanelen (alleen dat ze verzekerd zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 14-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zojuist weer contact gehad met de leverancier, en die blijven erbij dat het geen probleem moet zijn. Ze zouden dit elke dag precies zo installeren. Afzekeren op 20A, en gewoon op 1 van de (3x25) fases aansluiten.
Slaat de standaardisering door in PV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher bij kortsluiting heb je met automaten factor 6 nodig bij gelijke karakteristiek, factor 3 bij B achter C
Voor overbelasting bij automaten al factor 2...

1,6x slaat op smeltzekeringen bij overbelasting.
Ook bij smeltzekeringen kan de hele ketting er uit te smelten als je maar hard genoeg kortsluit.

(Zie topic Elektro/huisinstallaties)

Volledige selectiviteit in huisinstallaties is een illusie; tenzij je geen zwaardere gebruikers hebt dan je mobieltje.

Gebrek aan selectiviteit is niet onveilig. Het (kan) onhandig zijn. Zeker als je hoofdzekeringen smelt in een verzegeld zwart doosje zijn...

Maar de kans dat je met terugleverende apparatuur je hoofdzekeringen smelt is niet bijzonder groot. Wel als je onbedachtzaam bent met je Kookplaat, Quocker, Oven en je WP even een dikke defrost doet op zijn element....

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 15-03-2022 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@Ronald ik ga me niet wagen aan selectiviteitsdiscussies... voor je het weet staat er iemand met een brandende fakkel bij mn huis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is nogal een dingetje begrijp ik :+

Goed, verder gaan graven. En met name de huidige PV.
We kwamen er gister achter dat er geen SE5K (3 fase) maar een SE5000H (1 fase) hangt, terwijl ik een SE5K heb afgerekend.
Hoogstwaarschijnlijk was er in 2018 1x35A, ik kocht het huis, heb me aangemeld, Enexis zegt: haai :w prima maar dan komen we even nieuwe meters plaatsen, komen langs: oh nee je krijgt ALLES nieuw... (ook nieuwe aanvoer)...
OK :? doe je ding.
Lo en behold: 3 x 25A, met dus een 25A afgezekerde Solaredge 5000, die piekt op 4.8Kw op mooie dagen. (tegen de 21A, zeg ik dat goed?)
Nooit problemen mee ondervonden, dus gaat gewoon goed.

Maar gaat dat nu (nog) roet in het eten gooien?
De SE5000 vervangen voor 2 kleinere is wellicht een mooie optie, maar ik neem aan dat ik dan 2 losse strings moet laten maken? Op echt een steil (en vrij hoog) dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@teacher Not me ;-)

@paQ Meningen verschillen; ik gaf je context... Ga zitten op de stoel die je zelf prettig vind.

Die SE5000H is een lekkere actie van de installateur... Maar op zich wat mij betreft geen technisch probleem.

Splitsen over 2 omvormers... Als het nu werkt, waarom :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ronald schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:20:

Splitsen over 2 omvormers... Als het nu werkt, waarom :-)
om helemaal NEN1010 te gaan voor extra punten :+
nee geen idee...

Ik heb die 18 panelen nog niet zomaar verdeeld over 2 x 9 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

jouw se5000k doet op zijn max 23A. Wil je over de 25A heen gaan zit je aan dik 5700W. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Op de/een andere fase lekker de andere omvormer aansluiten. :Y

Wel je groepenkast goed inrichten (er is een kennisdocumentje van ABB waarin eea wordt behandeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
teacher schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:55:
jouw se5000k doet op zijn max 23A. Wil je over de 25A heen gaan zit je aan dik 5700W. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Op de/een andere fase lekker de andere omvormer aansluiten. :Y

Wel je groepenkast goed inrichten (er is een kennisdocumentje van ABB waarin eea wordt behandeld).
Okidoki

Ik ga vandaag eens beginnen met alle panelen koppelen een aansluiten, en misschien ook al wat kabels trekken. Ik moet 5 kabels van ca 26m naar de meterkast krijgen (allemaal buiten langs) Dus daar ben ik best wel even zoet mee verwacht ik.

In de meterkast heb ik volgens mij nog 2 of 3 eenheden vrij, dus dat moet ook geen probleem opleveren.

voor de zekerheid:
zo toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b4VDAHt-VD_aaFastHFr19J0-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCRAYxuVaQaAN3P0BV3yztUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 16-03-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

yes, inductieoppervlakte zo klein mogelijk. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
teacher schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:38:
yes, inductieoppervlakte zo klein mogelijk. :Y
Dan heb ik 3 panelen verkeerd om liggen zie ik :') demmit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb rubber plaatjes van Hornbach meegenomen, 3 op elkaar, klemmetjes erop met RVS schroef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5yI259okuDmdNU6qpR1tS4_Ai4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfCPNifyZswWZ41mfI9JFH94.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9_eAjzZ_C_rOj2jI3yGwVuDNkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEhXOeLmY85wEnrXh0zf3SBq.jpg?f=fotoalbum_large

5x 26m door buizen trekken is best…veel

Pagina: 1