Toon posts:

Brievenbusadres: in welke gemeente?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 21:43
Hoi

Ik ben werkzaam in de zorg.
Ik heb voor iemand een woonplek moeten zoeken, echter kan die zich daar niet inschrijven. Nu hebben we in NL gelukkig het concept breivenbusares. En sinds 1 jan 2022 kan dit bij de gemeente en zelfs op het gemeentehuis. Zie ; klik

Mijn vraag ; moet dit zijn op het gemeentehuis van de gemeente waar men woont en waar men de bijstandsuitkering van krijgt?
Volgens mij wel, volgens de gemeente waar het over gaat niet. Maar die staan er bekend om dit tegen te werken. Dus waar kan ik zwart op wit en betrouwbaar vinden dat dit bij deze gemeente hoort?
...

Beste antwoord (via maartend op 01-03-2022 06:58)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Aangezien je naar ik begrijp beroepsmatig te maken hebt met deze vraag, lijkt het mij vooral verstandig om dit te overleggen binnen de relevante afdelingen van je eigen organisatie, maar dat is een inschatting die je uiteraard vooral zelf moet maken. Het kan zijn dat er in onderstaande overzicht relevante aspecten missen of niet van toepassing zijn. Dat risico blijft uiteraard bij jou of je organisatie.
maartend schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:08:
Mijn vraag ; moet dit zijn op het gemeentehuis van de gemeente waar men woont en waar men de bijstandsuitkering van krijgt?
Volgens een oude Circulaire BRP en briefadres (p. 2 onderaan) hoeft dat niet:
Als een persoon in aanmerking komt voor een briefadres, kan dit briefadres zich in een willekeurige gemeente bevinden. Dat is afhankelijk van de vestigingsplaats van de persoon of instelling die als briefadresgever fungeert. Het hoeft dus geen adres te zijn in de gemeente waar de betrokken persoon op een gegeven moment verblijft. Een briefadres kan alleen een adres in Nederland zijn. Een niet- ingezetene kan geen briefadres hebben in de BRP.
In deze QenA staat echter een nuancering onder het onderdeel 'Doorverwijzen naar andere gemeenten':
Mogen gemeenten burgers voor een briefadres naar een andere gemeente verwijzen?
Het is hierbij van belang om onderscheid te maken tussen twee situaties: aangifte en ambtshalve.

Wanneer een burger zelf aangifte doet en een briefadres(gever) heeft, moet de gemeente waar dat briefadres zich bevindt voor de inschrijving zorgen. Zij kan dat niet weigeren onder verwijzing naar een centrumgemeente. Dit geldt nu al, door de wetswijziging verandert dat niet.
Wanneer een burger zelf geen briefadres(gever) heeft, moet de gemeente waar hij zich meldt voor het briefadres zorgen. Een gemeente mag niet naar een andere gemeente verwijzen. Wel is het mogelijk dat de gemeente zelf in samenspraak met een andere gemeente een briefadres in die andere gemeente voorstelt aan de aanvrager
en
Mogen gemeenten het adres van een samenwerkingsgemeente gebruiken als adres?
Hier is van belang dat een gemeente alleen een adres kan registreren dat in de eigen gemeente ligt.

Wat kan: gemeente A vraagt aan gemeente B (samenwerkingsgemeente) om persoon Y te registreren op adres X in gemeente B. Gemeente B is dan de gemeente van inschrijving. Aandachtspunt: burger mag niet van kastje naar muur gestuurd worden. Het doorverwijzen naar een andere gemeente kan wel, maar alleen in overleg met die gemeente en e.e.a mag er niet toe leiden dat burger überhaupt niet ingeschreven wordt.
Wat kan niet: gemeente A registreert voor persoon Y adres X dat in gemeente B (samenwerkingsgemeente) ligt.
Hier staat art. 2.23 Wet basisregistratie personen waar het vermoedelijk vooral om draait:
1 Indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 2.40 of artikel 2.41 van toepassing is, wordt op aangifte een briefadres opgenomen.

2 Het college van burgemeester en wethouders neemt ambtshalve een briefadres op indien het woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres.

3 Indien toepassing wordt gegeven aan het tweede lid, wordt als briefadres opgenomen met instemming van een briefadresgever als bedoeld in artikel 2.42 diens adres of, indien geen instemming van een briefadresgever wordt verkregen, een adres van de gemeente.
De Memorie van Toelichting bij de wetswijziging staat hier (zoek op briefadres):
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35648-3.html

Zie verder o.a. deze websites met nog (veel) meer informatie:
https://www.divosa.nl/han...voorkomen-van-dakloosheid
https://vng.nl/nieuws/wij...volgen-voor-briefadressen
https://www.nationaleombu...sregistratie-personen-brp

Let wel op dat er inderdaad gevolgen kunnen zijn verbonden aan een BRP registratie (op een bepaalde locatie) zoals hierboven al werd genoemd. Je kunt overwegen om eerst met het Juridisch Loket contact op te laten nemen om in te schatten of dat soort gevolgen kunnen optreden. Op een forum zoals dit is het uiteraard onmogelijk om alle relevante feiten en omstandigheden wat dat betreft te overzien.

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Geschil belastingdienst

Daar is negatieve ervaring, moet je voor bijstand aanvragen ook geen woonadres hebben?

• maartend
President schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:17:
Geschil belastingdienst

Daar is negatieve ervaring, moet je voor bijstand aanvragen ook geen woonadres hebben?
Ik haal er idd wat zaken uit, maar is meer een belastingsgeschil en gaat over inschrijving BRP. Mij gaat het dus over gebruik brievenbusadres.

• maartend
En ik heb mijn antwoord ; neen, dat hoeft neit

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

maartend schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik haal er idd wat zaken uit, maar is meer een belastingsgeschil en gaat over inschrijving BRP. Mij gaat het dus over gebruik brievenbusadres.
Het topic laat zien dat de vraag veel breder is: wat zijn de consequenties voor -alle- uitkeringen, verzekeringen, contracten, etc bij nemen van een brievenbusadres?

Voor specifiek de bijstand: https://www.rijksoverheid...thuislozen-in-de-bijstand

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• maartend
F_J_K schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Het topic laat zien dat de vraag veel breder is: wat zijn de consequenties voor -alle- uitkeringen, verzekeringen, contracten, etc bij nemen van een brievenbusadres?

Voor specifiek de bijstand: https://www.rijksoverheid...thuislozen-in-de-bijstand
Daar hebben ze het nog over centrumgemeente, een concept dat niet meer bestaat ivm brievenbusadres.
Maar toch bedankt.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:57

defiant

Moderator General Chat
Persoonlijke vraag, dus dit is meer iets voor AZ.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Aangezien je naar ik begrijp beroepsmatig te maken hebt met deze vraag, lijkt het mij vooral verstandig om dit te overleggen binnen de relevante afdelingen van je eigen organisatie, maar dat is een inschatting die je uiteraard vooral zelf moet maken. Het kan zijn dat er in onderstaande overzicht relevante aspecten missen of niet van toepassing zijn. Dat risico blijft uiteraard bij jou of je organisatie.
maartend schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:08:
Volgens een oude Circulaire BRP en briefadres (p. 2 onderaan) hoeft dat niet:
Als een persoon in aanmerking komt voor een briefadres, kan dit briefadres zich in een willekeurige gemeente bevinden. Dat is afhankelijk van de vestigingsplaats van de persoon of instelling die als briefadresgever fungeert. Het hoeft dus geen adres te zijn in de gemeente waar de betrokken persoon op een gegeven moment verblijft. Een briefadres kan alleen een adres in Nederland zijn. Een niet- ingezetene kan geen briefadres hebben in de BRP.
In deze QenA staat echter een nuancering onder het onderdeel 'Doorverwijzen naar andere gemeenten':
Mogen gemeenten burgers voor een briefadres naar een andere gemeente verwijzen?
Het is hierbij van belang om onderscheid te maken tussen twee situaties: aangifte en ambtshalve.

Wanneer een burger zelf aangifte doet en een briefadres(gever) heeft, moet de gemeente waar dat briefadres zich bevindt voor de inschrijving zorgen. Zij kan dat niet weigeren onder verwijzing naar een centrumgemeente. Dit geldt nu al, door de wetswijziging verandert dat niet.
Wanneer een burger zelf geen briefadres(gever) heeft, moet de gemeente waar hij zich meldt voor het briefadres zorgen. Een gemeente mag niet naar een andere gemeente verwijzen. Wel is het mogelijk dat de gemeente zelf in samenspraak met een andere gemeente een briefadres in die andere gemeente voorstelt aan de aanvrager
en
Mogen gemeenten het adres van een samenwerkingsgemeente gebruiken als adres?
Hier is van belang dat een gemeente alleen een adres kan registreren dat in de eigen gemeente ligt.

Wat kan: gemeente A vraagt aan gemeente B (samenwerkingsgemeente) om persoon Y te registreren op adres X in gemeente B. Gemeente B is dan de gemeente van inschrijving. Aandachtspunt: burger mag niet van kastje naar muur gestuurd worden. Het doorverwijzen naar een andere gemeente kan wel, maar alleen in overleg met die gemeente en e.e.a mag er niet toe leiden dat burger überhaupt niet ingeschreven wordt.
Wat kan niet: gemeente A registreert voor persoon Y adres X dat in gemeente B (samenwerkingsgemeente) ligt.
Hier staat art. 2.23 Wet basisregistratie personen waar het vermoedelijk vooral om draait:
1 Indien het woonadres ontbreekt dan wel artikel 2.40 of artikel 2.41 van toepassing is, wordt op aangifte een briefadres opgenomen.

2 Het college van burgemeester en wethouders neemt ambtshalve een briefadres op indien het woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres.

3 Indien toepassing wordt gegeven aan het tweede lid, wordt als briefadres opgenomen met instemming van een briefadresgever als bedoeld in artikel 2.42 diens adres of, indien geen instemming van een briefadresgever wordt verkregen, een adres van de gemeente.
De Memorie van Toelichting bij de wetswijziging staat hier (zoek op briefadres):
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35648-3.html

Zie verder o.a. deze websites met nog (veel) meer informatie:
https://www.divosa.nl/han...voorkomen-van-dakloosheid
https://vng.nl/nieuws/wij...volgen-voor-briefadressen
https://www.nationaleombu...sregistratie-personen-brp

Let wel op dat er inderdaad gevolgen kunnen zijn verbonden aan een BRP registratie (op een bepaalde locatie) zoals hierboven al werd genoemd. Je kunt overwegen om eerst met het Juridisch Loket contact op te laten nemen om in te schatten of dat soort gevolgen kunnen optreden. Op een forum zoals dit is het uiteraard onmogelijk om alle relevante feiten en omstandigheden wat dat betreft te overzien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee