Aanschaf platenspeler, speakers en versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdw
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-02-2024
Dag iedereen!

Mijn huisgenoot heeft 4 jaar lang onze woonkamer blij gemaakt met een platenspeler, maar hij gaat binnenkort verhuizen...

Zelf heb ik een behoorlijke collectie opgebouwd door de jaren en daarom ben ik nu op zoek naar m'n eigen platenspeler. Ik ben gek op muziek en produceer zelf ook wat, dus ik ben van plan om gelijk een goede set te kopen (zowel platenspeler als geluidsinstallatie). Mijn budget is rond de €2.000 en ik wil hier graag wat van kopen waar ik voor een lange periode van kan genieten!

(het mag ook wel esthetisch zijn, aangezien m'n vriendin anders niet blij gaat zijn... :p )

Ik vraag me af wat jullie als experts aan raden op deze aanvraag, wat zijn de do's en don'ts, en waar kan ik alles het beste kopen? Tweedehands vind ik geen probleem, als het door een vakgek gerepareerd is haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:31

mr_petit

opperprutser

Thijsvdw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:44:
Ik vraag me af wat jullie als experts aan raden op deze aanvraag, wat zijn de do's en don'ts, en waar kan ik alles het beste kopen? Tweedehands vind ik geen probleem, als het door een vakgek gerepareerd is haha
Ik denk dat je eerst moet nadenken wat voor type draaitafel je wilt hebben:
Wil je een volautomaat (of halfautomaat), of is compleet handmatig ook goed (of juist vereist)
Wil je een tafel waarbij je heel veel kan instellen en finetunen?

Hoe moet hij eruit zien (misschien even aan je vriendin vragen....)

€2000 is een ruim budget waarvoor je (zeker 2e hands) heel veel kunt krijgen.

Bij 2e hands is het vooral de truc om geduld te hebben en bereid te zijn een aantal maanden marktplaats of ebay in de gaten te houden, met name als je een specifiek model zoekt.

€2000: is dat alleen voor de draaitafel of voor de complete set? (en wat is een set? incl versterker en luidsprekers?)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2022 18:55 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:15
Thijsvdw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:44:
Dag iedereen!

Mijn huisgenoot heeft 4 jaar lang onze woonkamer blij gemaakt met een platenspeler, maar hij gaat binnenkort verhuizen...

Zelf heb ik een behoorlijke collectie opgebouwd door de jaren en daarom ben ik nu op zoek naar m'n eigen platenspeler. Ik ben gek op muziek en produceer zelf ook wat, dus ik ben van plan om gelijk een goede set te kopen (zowel platenspeler als geluidsinstallatie). Mijn budget is rond de €2.000 en ik wil hier graag wat van kopen waar ik voor een lange periode van kan genieten!

(het mag ook wel esthetisch zijn, aangezien m'n vriendin anders niet blij gaat zijn... :p )

Deels niet platen speler gerelateerd: Marantz PM7000N receiver, B&W CM1 boekenplak speakers of een setje Jamo S626 zuil speakers en een leuke Audio Technica AT-LP120.

Dan zit je volgens mij rond de 2000 euro en kun je meteen gaan genieten... Vooral als je plek hebt voor die zuil speakers, geloof me! Die gaan je zeker verassen, dat deden ze mij namelijk ook... Mocht je nog CD's willen kunnen spelen kun je daar in de toekomst nog een prima CD-6005 cd speler van Marantz bij zoeken tweedehands, prima CD-speler en niet te duur! ;)

Die PM-7000N is echt ideaal: ik heb nogal wat oude meuk die ik perse wil blijven gebruiken en tevens ook het moderne omarmen en dat gaat dus uitstekend met deze receiver... Aanrader dus (vooral door de goede reviews van o.a. Whathifi)! :)

Edit 23:18 uur: Ik zie net deze Technics SL-1810 voorbij komen op Marktplaats voor 275 euro en dat is ook geen gekke deal... Technisch gezien ook een mooiere speler dan de eerder aangegeven Audio Technica... En dat is deze Technics SL-1700 ook... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 25-02-2022 23:21 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdw
Bedankt voor jullie reacties! :) Ik weet niet of ik zo op jullie allebei reageer in een thread, of dat ik nu op 1 comment reageer... (moet het platform nog even leren kennen)

De €2000 is voor de complete set met versterker en speakers! Ik woon wel in een appartement in Amsterdam, dus ik zal er geen trommelvlies kapot blazen. Het gaat met name om gewoon mooi geluid, goede bass, mid en treble. Dus ik denk voor nu dat ik voor normale speaker ga. Dan kan ik er later altijd nog een stel zuil speakers bij kopen ;)

Wat betreft flexibiliteit en finetunen denk ik dat ik het liever simpel hou. Hoge kwaliteit is een must, maar heb liever dat die enigszins makkelijk te bedienen is. (ik denk dus volautomaat of half). Technics staat over het algemeen bekend als hoog kwaliteit draaitafels, toch?

Nogmaals bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

rcor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Die PM-7000N is echt ideaal: ik heb nogal wat oude meuk die ik perse wil blijven gebruiken en tevens ook het moderne omarmen en dat gaat dus uitstekend met deze receiver... Aanrader dus (vooral door de goede reviews van o.a. Whathifi)! :)
Maar is het verstandig om de helft van het budget op te maken aan een versterker?

Ik denk dat qua geluid een grotere portie aan de luidsprekers verstandiger is.
Versterkers verschillen maar minimaal/niets in geluid. Je betaald voor allerlei fratsen (streaming, dolby zus en zo etc) en hoe hard het kan (vermogen).

Ik denk dat een gezondere verhouding is:
600-800 luidsprekers
300-600 versterker
300 draaitafel
300 element
evt phonopre: 200 max

Maar goed, we hebben eigenlijk veel te weinig info over wat @Thijsvdw wil. Zeker als het om een compleet systeem gaat!

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdw
Wat voor info hebben jullie dan verder van me nodig? :p
Ik heb het idee dat ik me beter kan overgeven aan jullie expertise hierin haha

Als het in kwaliteit de draaitafel niet beinvloed, zou bv een houten of een clean&zwart design beter zijn!

Wat betreft de verhouding van het budget, zie ik dat dus 300 voor een draaitafel genoeg is en dat de meerderheid in de sound system gaat zitten. Goed om te weten! Ik dacht zelf namelijk 50/50 voor draaitafel en geluidsinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Maar is het verstandig om de helft van het budget op te maken aan een versterker?
100% zeker ja... Deze versterker is top en haalt de aangegeven vermogens... de opbouw van de versterker is zeer goed en ook de voedingscondensators zijn belangrijk om de speakers goed te kunnen aansturen... die zijn een dikke prima...

Ik speel zelf met de combinatie b&w cm1 en de pm700n met jbl sub en dat klinkt gewoon top...

In de woonkamer staat een onkyo surround receiver met die jamo zuilen... klinkt leuk, maar de Marantz heb ik ook met die jamo zuil speakers uit getest...

Ik was al sprakeloos toen ik de jamo's bij een kameraad hoorde op een simpele yamaha rx-10 versterker, maar deze Marantz maakte mij nog sprakelozer in combinatie met de jamo's bij een luister test...

Daarnaast is de Marantz helemaal compleet met phono ingang, streaming diensten en klinkt de phono preamp ook gewoon top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

rcor schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:18:
[...]

100% zeker ja... Deze versterker is top en haalt de aangegeven vermogens... de opbouw van de versterker is zeer goed en ook de voedingscondensators zijn belangrijk om de speakers goed te kunnen aansturen... die zijn een dikke prima...
Ja maar een goedkopere versterker haalt toch ook gewoon z'n vermogens?
In mijn ervaring zijn versterkers vrijwel transparant en staat het in het niets met wat je aan sprongen in geluid kan halen met goede luidsprekers.
Sowieso heb je voor huiskamers niet meer dan ca. 20W nodig.
Daarboven komen echt de buren wel aankloppen hoor.

Tenzij je extreem moeilijk aan te sturen luidsprekers hebt zoals magnepans of een infinity kappa 9 set of iets in die trant waarbij de impedantie tot onder de 1,5 ohm daalt voldoet imo vrijwel elke versterker.

Ik weet zeker dat als je voor €100 een jaren 90 stereoversterker van MP haalt en €1900,-- in je luidsprekers stopt je echt veel beter geluid krijgt dan andersom.

Niets ten nadele van de versterker die je aanraadt, maar die zou beter zijn voor een €4000 budget, waarbij je dan ca. €2000 aan je luidsprekers zou kunnen besteden.
Tenzij je natuurlijk als eis stelt dat het ding kan streamen en dat er dolby zus en zo opzit, maar vooralsnog lees ik niets over home cinema etc.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Ja maar een goedkopere versterker haalt toch ook gewoon z'n vermogens?
In mijn ervaring zijn versterkers vrijwel transparant en staat het in het niets met wat je aan sprongen in geluid kan halen met goede luidsprekers.
Sowieso heb je voor huiskamers niet meer dan ca. 20W nodig.
Daarboven komen echt de buren wel aankloppen hoor.

Tenzij je extreem moeilijk aan te sturen luidsprekers hebt zoals magnepans of een infinity kappa 9 set of iets in die trant waarbij de impedantie tot onder de 1,5 ohm daalt voldoet imo vrijwel elke versterker.

Ik weet zeker dat als je voor €100 een jaren 90 stereoversterker van MP haalt en €1900,-- in je luidsprekers stopt je echt veel beter geluid krijgt dan andersom.

Niets ten nadele van de versterker die je aanraadt, maar die zou beter zijn voor een €4000 budget, waarbij je dan ca. €2000 aan je luidsprekers zou kunnen besteden.
Tenzij je natuurlijk als eis stelt dat het ding kan streamen en dat er dolby zus en zo opzit, maar vooralsnog lees ik niets over home cinema etc.
Deze Marantz is volledig stereo, niks surround of iets in die richting... puur muziek genot!

Ik wel vaker gezien dat goedkopere versterkers het net niet zijn... maar je kunt geluk hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 26-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

rcor schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Deze Marantz is volledig stereo, niks surround of iets in die richting... puur muziek genot!
Dan hoeft het ook geen €1000 te kosten.
In alle set "wegwijzers" komt eigenlijk wel naar voren dat het het verstandigst is om het grootste gedeelte van het budget aan de luidsprekers uit te geven.
Ik bouw/ontwerp al meer dan 30 jaar luidsprekers en kan me daar volledig in vinden.
Waar je bij luidsprekers bij wijze van spreken nog achter een deur de verschillen hoort, val je bij een dubbelblindtest met een versterker geheid door de mand.

Ik zou met dit budget, en als je gebruikt gaat shoppen, naar een echt mooi setje zoeken, bijvoorbeeld iets van dynaudio, of focal oid, en niet iets van jamo, Dat is gewoon een regelrecht B merk imho (op een paar referentiemodellen in de afgelopen decennia na dan).

[ Voor 59% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsvdw
Ik denk toch dat ik liever wat minder uit geef aan de versterker, als ik het zo lees! Ook al geloof ik dat die Marantz geweldig is. :)

Het is natuurlijk mooi meegenomen als ik het ook m'n TV op kan aansluiten, maar ik heb geen behoefte aan een surround sound "home cinema" achtig idee.

Vooraan staat de muziek! Alles wat de tv erop afspeelt zal toch wel goed klinken, en anders speel ik even met de bass bv.

Hebben jullie dan wat aanraders op de volgende producten:

600-800 luidsprekers: dynaudio model?
300-600 versterker:
300 draaitafel:
300 element:
evt phonopre: 200 max:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Voor luidsprekers moet je gewoon gaan luisteren.
En kijken hoe je ze kan opstellen.
qua boekenplank luidsprekers zou je kunnen kijken naar Dynaudio Audience 52
Maar ik zag op MP ook een setjes van Totem, zoals bijv. een model 1
https://www.marktplaats.n...m1782454000-totem-model-1

Of de Totum Arro (da's een heel klein zuiltje):
https://www.marktplaats.n...2-totem-arro-luidsprekers

Of een Revel M16, ook een mooie speaker:
https://www.marktplaats.n...-concerta-m16-piano-zwart

Of een Focal aria 906:
https://www.marktplaats.n...an-den-hull-kabels-stands
Complete set met maranz versterker :+ (ook best wel een goeie, met phono input zo te zien)

En als je ècht voor high end gaat, je budget wat strekt, en niet terugdeinst voor een vreemde eend in de bijt, dan zou je eens kunnen gaan kijken/luisteren bij zoiets:
Scanspeak ultimo:
https://www.marktplaats.n...om-kast-met-filterupgrade
Het is zelfbouw (kan er heel slecht uitzien, kan er heel goed uitzien, dat moet je irl zien), en een zuil, maar dit is doorgaans wel een luidspreker die concurreert met de €5000+ klasse.

Met 2e hands is altijd het advies: rustig kijken, geduld hebben. Ik plaats hier wat luidsprekers, maar ik heb geen idee of je in vaals woont of in delfzijl. Of misschien wel in breskens.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 20:53

D_V

mr_petit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:27:
Ik plaats hier wat luidsprekers, maar ik heb geen idee of je in vaals woont of in delfzijl. Of misschien wel in breskens.
Thijsvdw schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:37:
Ik woon wel in een appartement in Amsterdam
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik geef gelijk toe dat mijn oren beter zijn dan mijn ogen.... O-)

Dan kan hij iig makkelijk naar die focal aria's luisteren want die staan ook in A'dam.
Worden nog nieuw verkocht, ~550/stuk.
Die Revel's ook (ook in A'dam),nieuw ~630/stuk
De totems weet ik niet. Die zijn waarschijnlijk een stukje ouder (min. 10 jaar), maar waren ook aanzienlijk duurder, ik schat zo'n €2,5k/paar (beide modelletjes)

Maar er is zo veel te koop....
De keuze is reuze :X

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Overigens zou ik ook mijn geld eerder in duurdere speakers stoppen dan in een dure versterker. Ben erg tevreden met mijn "cheapo" Onkyo A-9010.

https://www.whathifi.com/onkyo/9010/review

(niet dat whathifi heilig is ofzo...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
mr_petit schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik zou met dit budget, en als je gebruikt gaat shoppen, naar een echt mooi setje zoeken, bijvoorbeeld iets van dynaudio, of focal oid, en niet iets van jamo, Dat is gewoon een regelrecht B merk imho (op een paar referentiemodellen in de afgelopen decennia na dan).
Ik moet toegeven dat ik niet alle speakers van Jamo goed vindt en sommigen modellen laten het merk er inderdaad B-merk achtig uit zien... Vooral de Jamo compact serie is niet zo heel geweldig, maar wel veel verkocht (waarvan ik de Compact 70 nog de beste vindt uit die serie) in hun tijd... Je zag ze zo een beetje in elke kleinere winkel hangen staat mij nog bij...

Maar die Jamo S626 is toch wel van een heel ander caliber en is zeker geen b-merk achtige speaker wat mij betreft... Mooie MDF zuilen, mooie aansluit terminals die bi-wiring mogelijk maakt en hele mooie spikes aan de onderzijde als voetjes...

Bijzonder is de bas woofer aan de zijkant waar echt een puik stukje laag uit komt... Jamo geeft je zelfs de keus: naar de muur richten is meer laag en naar binnen richten is minder laag... Zeg maar wat Bose ook deed / doet met de hoge tonen, maar dan met de bassen...

En niet te vergeten de midden toners waarbij de conus vast zit en niet mee beweegt... Van horen en zeggen zou ook de Jamo concert reeks goed klinken, maar daar heb ik geen ervaring mee (nog nooit horen spelen)...

Voor wie het niet weet: Jamo behoord tot dezelfde eigenaar / holding als .Klipsch...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

rcor schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Maar die Jamo S626 is toch wel van een heel ander caliber en is zeker geen b-merk achtige speaker wat mij betreft... Mooie MDF zuilen, mooie aansluit terminals die bi-wiring mogelijk maakt en hele mooie spikes aan de onderzijde als voetjes...
Dat vind ik niet echt kwaliteitsparameters.
Je moet 'm openmaken, en bijv. het filter bekijken.
Ik durf wel te wedden dat je zaken als bipolaire elcos tegenkomt.

Maar goed, het zijn zuilen met 4 chassis elk, die ooit €449 per paar kostten als ik coolbleu mag geloven. Daar kan je nou eenmaal ook niet zoveel van verwachten. Dat is een heel ander marktsegment als bijv. die totems. Die ooit ~€2,5k per set kostten.
Daar zitten dan ook kwaltieitschassis in. Zoals dynaudio's, en dan niet van de goedkope series, maar van de series met de grote 3" spreekspoelen.
Dat is echt niet te vergelijken met jamospul. Het prijsverschil van die dynaudiodrivers tov die jamodrivers is een factor 10.
Er zijn een aantal driverfabrikanten die tot de absolute top behoren. Dat zijn scan speak, dynaudio, morel, accuton, seas/excel, focal (een aantal series), en nog een paar. En die vindt je dan ook vaak terug in luidsprekers die boven de €1000 per stuk kosten (voor een 2 weg, laat staan een 4 weg)
Maar zeker geen jamo.

Maar goed, als het op luidsprekers aankomt, dan is het belangrijkste dat je gewoon gaat luisteren.
Over smaak valt namelijk niet te twisten. Als je het allergoedkoopste setje het mooiste vindt klinken, dan heb je geluk gehad. Hou je meer geld over om een mooie vakantie te boeken van de zomer :)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 27-02-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 12:49
rcor schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Ik moet toegeven dat ik niet alle speakers van Jamo goed vindt en sommigen modellen laten het merk er inderdaad B-merk achtig uit zien... Vooral de Jamo compact serie is niet zo heel geweldig, maar wel veel verkocht (waarvan ik de Compact 70 nog de beste vindt uit die serie) in hun tijd... Je zag ze zo een beetje in elke kleinere winkel hangen staat mij nog bij...

Bijzonder is de bas woofer aan de zijkant waar echt een puik stukje laag uit komt... Jamo geeft je zelfs de keus: naar de muur richten is meer laag en naar binnen richten is minder laag... Zeg maar wat Bose ook deed / doet met de hoge tonen, maar dan met de bassen...

En niet te vergeten de midden toners waarbij de conus vast zit en niet mee beweegt... Van horen en zeggen zou ook de Jamo concert reeks goed klinken, maar daar heb ik geen ervaring mee (nog nooit horen spelen)...

Voor wie het niet weet: Jamo behoord tot dezelfde eigenaar / holding als .Klipsch...
In de jaren 70 & 80 van de vorige eeuw was Jamo een B-merk: Jamo maakte toen verschrikkelijke boxen. Ik noemde ze disco boxen. Tegenwoordig maakt Jamo aardige boxen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik heb hier nog 2 SL-90's op zolder staan, echt zo'n geweldig fout jaren 80 design.

:)

Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-wiki.de/images/f/fa/Jamo_PP_2504-Prospekt-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst van Het Grote Vinyl Topic deel 4

@Thijsvdw
Voor aankoopadvies is er Consumentenelektronica Aankoopadvies. Tevens is GoT geen forum waar je je eisen post met een budget en ons het zoekwerk laat doen, op GoT verwachten we enige vorm van eigen inzet zoals ook te lezen in Het algemeen beleid #quickstart. De vraag zoals gesteld in het Vinyl topic is in ieder geval niet ontopic (lees: specifiek genoeg) voor aldaar. Do's en Don'ts OK maar geen aankoopadvies voor een gehele set. Ik adviseer je het topic opnieuw te openen in genoemd subforum en daar de template te gebruiken (short list!) of verder te gaan in het Vinyl topic en het daar concreet te houden over alleen de platenspeler.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 28-02-2022 07:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.