Game prestatie problemen na installatie SSD

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03-2022
Vandaag is er een SSD aangesloten op mijn systeem, had een HDD maar die was kapot.

Mijn vader had me geholpen voor de zekerheid was niet zo moeilijk achteraf. Maar ik zei tegen hem dat je niet statisch moet zijn en de computer kast moest vasthouden van metaal. Dat ging niet altijd omdat hij beide handen moest gebruiken, hij had ook een leren jas aan, en hij zei dat hij heel statisch was omdat toen hij de deur van de auto dichtdeed en schokje kreeg via de hendel van de autodeur volgens mij zoiets.

Alles leek goed te werken na installatie ssd en Windows 10, totdat ik een spel opstartte.

De FPS (frames per seconde) was een stuk lager dan voor de installatie van de SSD, en het game geluid klonk heel raar, hele lage kwaliteit en alle individuelere geluiden mengde een beetje door elkaar heen.

En bij geluid staat dat “AMD high definition audio device” niet aangesloten is. Maar staat wel bij apparaatbeheer en staat dat die correct werkt.

Zou er iets beschadigd kunnen zijn op het moederbord of de grafische kaart ofzo door potentiële statische lading?

Hieronder wat foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNM724aCrEfDZqm9WtYPBOFI7oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk3erBwPppbeQKBne2QYIiY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbJgud7Wkd-D1eK0jh9WrgM2PFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rZuLiPCk7NEkG9PFY7So6Qq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik denk dat je een aantal drivers nog niet hebt geïnstalleerd. Waaronder de chipset wat ook gelijk het prestatieverlies verklaart.

Probeer Snappy Driver Installer eens. Oftewel SDI.

[ Voor 17% gewijzigd door pjot1 op 28-02-2022 06:22 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

De connecties die je legt zijn verkeerd in ieder geval.

Die AMD device in je screenshot is de audio-uitgang van je HDMI aansluiting, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Een eventuele statische lading zorgt niet voor een drop in FPS. Dan zou het kapot zijn en krijg je OF geen beeld OF artifacts (visuele fouten in het beeld)

Zorg dat je de laatste drivers download en installeert van de chipset, videokaart, en andere moederbord-aanhangsels.

Je kan die vinden op de website van de fabrikant.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 28-02-2022 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik had voordat de ssd was geïnstalleerd ook nog een cmos reset gedaan, moederbord batterij eruit gehaald en later er weer in gedaan. Alleen ging het niet zo lekker, op gegeven moment lukte het maar toen sprong hij eruit toen ik het lipje indrukte, en viel die op de bios chip volgens mij. En toen ik het er weer in wou zetten had ik het eerst Andersom gedaan, wel beetje kracht gezet, maar toen uiteindelijk op de juiste manier, kan het daaraan liggen?

En ik zal later vandaag wel even de drivers installeren als dat nodig is, grafische kaart driver is up to date, heb Amd radeon software geïnstalleerd met driver. Trouwens voordat ik de SSD had geïnstalleerd had ik ook geen extra drivers geïnstalleerd, ik heb alles hetzelfde gedaan als met mijn oude HDD, dus snap ik de Fps Drop niet en het rare geluid, maar ik zou straks wel even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShaunX schreef op maandag 28 februari 2022 @ 06:33:
Ik had voordat de ssd was geïnstalleerd ook nog een cmos reset gedaan, moederbord batterij eruit gehaald en later er weer in gedaan. Alleen ging het niet zo lekker, op gegeven moment lukte het maar toen sprong hij eruit toen ik het lipje indrukte, en viel die op de bios chip volgens mij. En toen ik het er weer in wou zetten had ik het eerst Andersom gedaan, wel beetje kracht gezet, maar toen uiteindelijk op de juiste manier, kan het daaraan liggen?

En ik zal later vandaag wel even de drivers installeren als dat nodig is, grafische kaart driver is up to date, heb Amd radeon software geïnstalleerd met driver. Trouwens voordat ik de SSD had geïnstalleerd had ik ook geen extra drivers geïnstalleerd, ik heb alles hetzelfde gedaan als met mijn oude HDD, dus snap ik de Fps Drop niet en het rare geluid, maar ik zou straks wel even kijken.
Zonder de rest van je specificaties te noemen is het lastig te beantwoorden, maar al die randzaken die je er bij betrekt zoals het batterijtje e.d. zouden kortsluiting maken en dan is het gewoon klaar.

Het klinkt ook wel erg beun-haas achtig. Batterij laten vallen, batterij verkeerd om.
Als je niet weet wat je doet, schenk dan in ieder geval meer aandacht aan wat je aan het doen bent.

Je hebt kans dat je BIOS reset bijvoorbeeld de geheugensnelheid naar beneden heeft gezet van whatever het was naar de basis, laagste beschikbare snelheid. Dat kan een flinke invloed hebben op je FPS.

Voor nu is er te weinig informatie.

Onderdelen van je PC opnoemen, wellicht eens 3DMark draaien zodat we weten over wat voor prestatienivo we praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Systeem specificaties,

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz 32 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
BIOSTAR Group H61ML (SOCKET 0) 34 °C
Graphics
SMS24A350H (1920x1080@59Hz)
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ATI AIB) 22 °C
Storage
447GB KINGSTON SA400S37480G ATA Device (SATA-2 (SSD)) 24 °C
Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-222AB ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Ik kan alleen 3DMark gratis proberen als ik Steam heb, maar dat heb ik niet, ook geen account. Is er nog een soortgelijke applicaties?

[ Voor 4% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kijk ook even in je BIOS of het XMP profiel voor je geheugen wel geladen is. Als dat niet het geval is kan de lage standaard snelheid van je geheugen ook een aardige FPS dip veroorzaken. Omdat je een CMOS clear hebt gedaan zou het kunnen dat daardoor de XMP niet meer aan staat, vandaar.

Verder zou ik inderdaad dubbelchecken of je alle drivers wel hebt geïnstalleerd voor je videokaart en chipset. Maar het kan in ieder geval niet dat de wissel van een harde schijf naar een SSD voor een lagere FPS zorgt, daar moet een andere oorzaak voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik kan de xmp optie niet vinden in de bios, waar vind ik die?

Trouwens als ik onder de performance tab wil zoeken dan krijg ik dit bericht, zie foto. Dat heb ik al heel lang, al voor de ssd installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKWEQTJvZwwsyOxGrKO7UVd71ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5RigyJkkRCbeTbOqOOGfWBG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Niet online
Ik heb de handleiding van je moederbord even doorgenomen, voor zover ik zie is er geen XMP optie in je BIOS, dus die opmerking van mij kunnen we in het midden laten.

Die invalid input range betekent dat je ergens een waarde hebt ingevoerd die ongeldig is, zo op het eerste gezicht zal het waarschijnlijk wel die 10000 zijn die vlak boven je error message staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:35
ShaunX schreef op maandag 28 februari 2022 @ 06:33:

Is normaal dat die batterij eruit springt, geen probleem

Ik gok dat je de chipsetdrivers en andere drivers niet hebt geinstaleerd, dat zou ik als eerste doen
en ook de AMD drivers updaten/instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
kiiv3H schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:10:
Ik heb de handleiding van je moederbord even doorgenomen, voor zover ik zie is er geen XMP optie in je BIOS, dus die opmerking van mij kunnen we in het midden laten.

Die invalid input range betekent dat je ergens een waarde hebt ingevoerd die ongeldig is, zo op het eerste gezicht zal het waarschijnlijk wel die 10000 zijn die vlak boven je error message staat.
wat is de geldige waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Niet online
Blijkbaar is 10000 een geldige waarde volgens je handleiding en zelfs de standaard instelling 8)7. Heb dat nog nooit gezien, als het goed is staat er bij die waarde CPU Base Clock naast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygus6CuYYzEVa61fnI5mRoYuDeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQlItwu91JwBGz6b4mrPs0lv.png?f=user_large

Ik zou nog steeds zeggen dat je problemen aan drivers liggen, of het ontbreken daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
freaky35 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Is normaal dat die batterij eruit springt, geen probleem

Ik gok dat je de chipsetdrivers en andere drivers niet hebt geinstaleerd, dat zou ik als eerste doen
en ook de AMD drivers updaten/instaleren.
Ik heb een ''Drivers and utilities CD'' voor intel chipset mainboard, volgens mij had ik dat meegekregen toen ik de computer kocht zo'n 8 jaar geleden, die installeerd ook veel drivers. Moest de CD wel in compabiliteits modus doen (windows 7), maar werkte wel. Daarna heb ik in apparaat beheer elke driver die ik zag geupdate, ''stuurprogramma bijwerken>automatisch zoeken naar stuurprogrammas''.

En de grafische driver is het nieuwste, zie foto,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8k3EqGkkqPpyBqV3mVdt2UZMYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrHTz3c9CfYAg9rQui8xMNwj.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, in mijn grafische driver software, normaal kon ik een FPS cap instellen bijvoorbeeld op 200 FPS, maar als ik dat instel, en het spel start, handhaafd het spel de FPS cap van de grafische software niet meer, voordat ik de nieuwe ssd installeerde en voor de cmos reset, (batterij in en uit), werkte het nog wel.

Ook krijg ik dit bericht, zie foto,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJumdGIFIZlRO6JoPYdXgw45PJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ar4M5TjYwr4zDXamqzWtRkGu.jpg?f=user_large

Kan het zijn dat de nieuwe SSD incompatible is met mijn moederbord, of dat het een ''bottleneck'' creert?

[ Voor 3% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:44

Tazzios

..

@ShaunX je hebt nu een compleet schone windows installatie met andere (versies) van software. Dan kunnen er logischer inderdaan dingen anders zijn.

Ik zou zelf gewoon de drivers bij de fabrikant downloaden ipv een 8 jaar oude driver cd te gebruiken. die niet eens geschikt lijkt voor jouw windows versie.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 28-02-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Tazzios schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:06:
@ShaunX je hebt nu een compleet schone windows installatie met andere (versies) van software. Dan kunnen er logischer inderdaan dingen anders zijn.

Ik zou zelf gewoon de drivers bij de fabrikant downloaden ipv een 8 jaar oude driver cd te gebruiken. die niet eens geschikt lijkt voor jouw windows versie.
Ik zal het proberen, maar ik heb wel eens vaker mijn Windows opnieuw geinstalleerd, en had nooit dit probleem met mijn game prestaties, pas na de cmos reset, en ssd installatie begon het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ben je momenteel niet op de IGPU "Intel HD Graphics 2000" aan het game.

Welke games en welke FPS je eerst haalde en nu haalt is ook wel redelijk relevant om te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
Tazzios schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:

Welke games en welke FPS je eerst haalde en nu haalt is ook wel redelijk relevant om te vertellen.
Dit zou ook mijn eerste ingeving zijn, heb je de DVI/HDMI/DP kabel wel in de videokaart zitten en niet in het moederbord zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Tazzios schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:15:

Ik speel League of Legends, eerst was het gemiddeld rond de 200, nu rond de 130.

En bij apparaat beheer staat bij beeldscherm adapters wel amd radeon r7 200 series, maar er staat dat hij niet gestart is, dus kan best zijn dat ik met de intel graphics speel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Knul schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:20:
[...]

Dit zou ook mijn eerste ingeving zijn, heb je de DVI/HDMI/DP kabel wel in de videokaart zitten en niet in het moederbord zelf?
Ik heb niets veranderd aan de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
@ShaunX Maak eens een foto van de achterkant van je kast (daar waar alle kabels in gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Vermoedelijk zijn de instellingen van het spel anders dan bij je vorige installatie, andere resolutie?

welke kaart je precies hebt is ook ngo onbekend behalve dat het iets is in de 200 series

Ik zoek naar benchmark voor league of legends:
maar daar zie ik 60 YouTube: League of Legends en i7 2600 + Radeon R7 240 1GB DDR5
Waarbij er wel staat dat er op 1280*720 130-140 FPS gehaald wordt.

Draai 3dmark of iets dergelijks en vergelijk de resultaten met andere op internet om te zien of er daadwerkelijk iets mis is.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 28-02-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Knul schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:41:
@ShaunX Maak eens een foto van de achterkant van je kast (daar waar alle kabels in gaan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xznrr-gSc9C-Dk-FxeR63KlDeg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g47w8gTEZ18PXaF3k6jJNsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xziGhdASKn14VoDN77P0ayD7Q0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDxmeXevZ8wnWhpSb7TwseMS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOQcAW3bi2rANpcA4PCTbSLEadA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0L38e3pOCb0gSbYIdd8uoMg5.jpg?f=fotoalbum_large

De beeldscherm HDMI kabel zit in de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Tazzios schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:46:
Vermoedelijk zijn de instellingen van het spel anders dan bij je vorige installatie, andere resolutie?

welke kaart je precies hebt is ook ngo onbekend behalve dat het iets is in de 200 series

Ik zoek naar benchmark voor league of legends:
maar daar zie ik 60 YouTube: League of Legends en i7 2600 + Radeon R7 240 1GB DDR5
Waarbij er wel staat dat er op 1280*720 130-140 FPS gehaald wordt.

Draai 3dmark of iets dergelijks en vergelijk de resultaten met andere op internet om te zien of er daadwerkelijk iets mis is.
Ik heb dezelfde instellingen in het spel ingesteld als voorheen, ingesteld om zoveel mogelijk prestaties te leveren. In userbenchmark staat er AMD R7 240.

Normaal haalde ik rond de 200 fps, zelfs 260 fps als het rustig is in de game.

[ Voor 14% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Heb userbenchmark geprobeerd, heb wel gelezen dat het biased is voor intel systemen, maar hier de resultaten, grafische kaart score is erg slecht.

UserBenchmarks: Game 9%, Desk 71%, Work 9%
CPU: Intel Core i7-2600 - 79.1%
GPU: AMD R7 240 - 5.4%
SSD: Kingston A400 480GB - 45.9%
RAM: Unknown V01D3LF4GB26826813 V01D3LF4GB26826813 8GB - 51.1%
MBD: Biostar H61ML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Dat percentage zegt alleen wat hoe het tegen over alle andere kaarten presteert en lijkt mij prima te kloppen gezien het sowieso een low end passief gekoelde kaart is met maar 1GB geheugen.

Op de site kom ik er neit uit hoe je precies met andere user kunt vergelijken.
draai 3dmark en vergelijk hier mee:
https://www.3dmark.com/spy/17319262

[ Voor 29% gewijzigd door Tazzios op 28-02-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Wat is de temperatuur van de cpu ingame? Als ik de cpu koeler zie dan zit er stof van de afgelopen 10 jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Uszka schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:36:
Wat is de temperatuur van de cpu ingame? Als ik de cpu koeler zie dan zit er stof van de afgelopen 10 jaar in.
klopt moet het nodig schoonmaken alleen durf ik het niet aan, bang dat ik iets kapot maak, binnenkort maar ff naar computerzaak brengen om stofvrij te maken.

als ik de game speel en minimaliseer naar het bureaublad, en Speccy open zie ik dit, had ik al gedaan eerder deze dag.

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz 75 °C
RAM
Motherboard
BIOSTAR Group H61ML (SOCKET 0) 74 °C
Graphics
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ATI AIB) 47 °C
Storage
447GB KINGSTON SA400S37480G ATA Device (SATA-2 (SSD)) 31 °C
Optical Drives
Audio
Realtek High Definition Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Tazzios schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:22:
Dat percentage zegt alleen wat hoe het tegen over alle andere kaarten presteert en lijkt mij prima te kloppen gezien het sowieso een low end passief gekoelde kaart is met maar 1GB geheugen.

Op de site kom ik er neit uit hoe je precies met andere user kunt vergelijken.
draai 3dmark en vergelijk hier mee:
https://www.3dmark.com/spy/17319262
https://www.3dmark.com/3dm/72608684?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIUnvRxFJtngM0qqhGyDnvjCCAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGeVWiboePxsUsc6E2VHvXxO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWHL08I29pGUDPlRcrnKM_Djhf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIa9U3YOFRo5i0hoawhf1xeF.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik compare, kan die de amd radeon r7 240 niet vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De jouwe heeft een hogere clock GPU en GMem zo te zien hoger dan de link die ik vond. maar de score lijkt mij verder prima (voor deze hardware)
Of de game instellingen gelijk zijn komen we natuurlijk nooit meer achter.
Misschien had je eerst bijvoorbeeld eerst een ander beeldscherm met lagere resolutie en stond de game daar nog op ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Heb de post ff gewijzigd, tessalatie was veranderd in instellingen dat klopt heb ik gedaan, nu geoptimaliseerd voor amd gedaan, maar resultaten zijn nagenoeg hetzelfde.

Maar ik zie nog steeds dit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxLyCkyM4nQyckR4h8YclzHBqZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nytI7Ip3W4EEDIt7kTu0SS3.jpg?f=user_large

En dat zie ik ook bij de realtek pci fe familiy controller bij netwerk adapters.

De game instellingen zijn echt hetzelfde, ik weet precies wat ik het ingesteld.

En waarom ziet de computer mijn beeldscherm niet, bij 3dmark staat er Generic PnP Monitor \\.\DISPLAY1 in plaats van de driver die ik heb geinstalleerd van mijn beeldscherm.

En dit beeldscherm heb ik ook al heel lang, dus geen ander beeldscherm.

Kan het toch zijn dat er iets kapot is door eventuele statische lading, of door de cmos reset ( batterij in en uit)?

[ Voor 30% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Je gaat er vanuit dat het een probleem is Dat zie ik ook bij mijn GPU voor bij komen dus stelt blijkbaar weinig voor. Als hij daadwerkelijk niet gestart was had je geen beeld. ;)
Kan het toch zijn dat er iets kapot is door eventuele statische lading, of door de cmos reset ( batterij in en uit)?
Niets was op magische wijze alleen de fps beïnvloed van net het ene spel wat je speelt.
3Dmark score lijkt mij prima voor jouw PC.

[ Voor 43% gewijzigd door Tazzios op 28-02-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Maar er is echt veel minder FPS, en het in-game geluid is ook heel anders, veel lagere kwaliteit en de individuele geluiden hoor je helemaal niet goed, vervormd.

Trouwens 3dmark zei ook dat mijn ssd niet in de juiste sata zat, niet optimaal. Als ik de kabel in een andere sata doe, raak ik dan mijn gegevens kwijt of gebeurt er verder niets?

En kan ik hier nog wat mee? Dit had ik ook al voor al dit gedoe, maar kan het helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgDDjjZgIlPDt_wx8ech1QdrzFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSAgOd0bkLZIcS8yHpmNA4II.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door ShaunX op 28-02-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ja kan wel,zijn chipset drivers zo te zien,zou ze zeker instaleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-07 14:49
Offtopic denk ik dat een keer het gebeuren schoonmaken ook geen kwaad kan, gezien de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Kan ik de ssd schijf van sata slot veranderen, zonder dat er iets gebeurt? Gebeurt er verder niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Welke sata Port is nou sata 3? Mijn ssd is een sata 3 ssd. Ik heb de ssd van sata poorten gewisseld had ik niet moeten doen echt dom, ik weet ben een kluns.

Op gegeven moment gaf die aan dat ik checkdisk moest doen en toen had het wat dingen gerepareerd.

Maar welke van de 4 is nou sata port 3? Zie foto,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqrLlXXNiyumdNZ8jWYJuAQc4qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fej1y3JxY89uFcuqO76sVg83.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is die rechtsboven sata 1 en die daaronder sata 5 heb ik geprobeerd. Waar kan ik um het beste instoppen?

[ Voor 7% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Die nummering heeft niks te maken met de ‘sata 3’ van je ssd. Op jouw moederbord zijn 4 sata poorten aangesloten, en die zijn genummerd. 1, 2, 5 en 6 zijn aangesloten (zit een connector op), nummers 3 en 4 zijn leeg. In de specs van je moederbord staat wel of het sata 2 of sata 3 poorten zijn. Ik vermoed trouwens dat het nog wel,eens sata 2 poorten kunnen zijn, maar dat maakt op zich niet uit want sata 3 is backwards compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
https://www.cpu-upgrade.com/mb-Biostar/H61ML_6.x.html

Ik zie dat het Sata 2 poorten zijn, en er staat dat windows 10 niet eens wordt ondersteunt?

En bij de specificaties van de SSD, ik heb het goed dat sata 3 is of gewoon een sata 2?

https://www.mediamarkt.nl...d-480-gb-7mm-1513742.html

Ik zag ook dat de schrijfcache, ik heb wel normaal de computer afgesloten, alle kabels eruit gehaald, en daarna nog een paar keer op de power button gedrukt zodat al het stroom eraf is, daarna had ik de nieuwe sata kabel die samen met een bracket een pakketje was, uit de ssd gehaald en vervangen met de oude kabel die op de HDD zat, die pastte veel beter, die andere moest je een beetje forceren, maar pastte uiteindelijk wel. Toen de SSD op meerdere poorten geprobeerd, toen ik de pc aandeed na een port switch viel die uit, daarna opnieuw aangedaan ging die wel weer aan, alleen start die automatisch op mijn bureaublad (logt automatisch in) had ook geen wachtwoord maar dat deed die eerst niet, en hij is wel wat langzamer nu lijkt wel, in windows. Toen ik nog de nieuwe sata kabel gebruikte moest ik best veel kracht zetten om het eruit te halen, uit het moederbord en uit de ssd zelf, heb het ook nog geprobeerd om met de nieuwe kabel een andere port te doen, en kost ook veel kracht, zette best veel druk op het moederbord.

had bij het aansluiten van de kabel in de ssd ook een telefoon in mijn hand met licht om het beter te zien, is dat erg kwa statisch ofzo?

En waar moet ik de ssd nou in doen, het moederbord ondersteund alleen sata 2 (3 gb/s)

Ik zie ook dat mijn geheugen 30% inneemt, ook al doe ik helemaal niets, geen openstaande vensters niets.

Excuses voor de lap tekst en vragen, wordt ook een beetje moe van mezelf soms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1w2raYfXqALnE652X4lydJ5UEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4a0T843NngnuzsrLhXwC64B.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:51
Het maakt niet uit in welke SATA poort je je SSD stopt, het zijn technisch allemaal dezelfde SATA 2 poorten.
En stukje terug vraag je of je de chipset divers moet installeren, dat moet zeker want die drivers zorgen voor de besturing van je moederbord. Ik kan uit je laatste stuk tekst niet opmaken of je dat al gedaan hebt.

Voor de rest, een driver Cd gebruiken van 8 jaar oud bedoelt voor Windows 7 terwijl je Windows 10 gebruikt werkt ook niet echt mee.

Ga naar de website van je moederbord fabrikant en zoek daar jou moederbord op.
Daar zul je de juiste drivers vinden voor jou systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik heb de ssd nu in Port 1, is dat goed? Mijn cpu prestaties waren iets hoger toen ik um in poort 5 had volgens mij, of het was Port 2, hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEu1xovI7QkXPy_OfnxUtjqQiyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnO4HZxLciydksFrp2XzgykS.jpg?f=fotoalbum_large

En waarom is mijn cpu fan uit? Er zit wel een fan in,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KwcvoU9hploVeeqaPrqM7DboUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHWmxxKkTK66alRTpQsbukBr.jpg?f=fotoalbum_large

En ik kan niet op de performance tab komen, dan staat er “invalid input range” hoe fix ik dat?

En kan ik hier nog wat aan veranderen of ergens anders in mijn bios om mij. Computer sneller te laten lopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXszUKKPtV6SzPy_HTBBYdpIgPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrNGMrBdifXagOyejal3SklK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
JappieR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:08:
Het maakt niet uit in welke SATA poort je je SSD stopt, het zijn technisch allemaal dezelfde SATA 2 poorten.
En stukje terug vraag je of je de chipset divers moet installeren, dat moet zeker want die drivers zorgen voor de besturing van je moederbord. Ik kan uit je laatste stuk tekst niet opmaken of je dat al gedaan hebt.

Voor de rest, een driver Cd gebruiken van 8 jaar oud bedoelt voor Windows 7 terwijl je Windows 10 gebruikt werkt ook niet echt mee.

Ga naar de website van je moederbord fabrikant en zoek daar jou moederbord op.
Daar zul je de juiste drivers vinden voor jou systeem.
Er staat dat mijn moederbord geeneens windows 10 ondersteund, staat niet in de lijst, en bij downloads zijn er maar een paar drivers die staan onder het kopje windows 10, moet ik alleen die downloaden of ook de onder het kopje windows 7? Kijk,

https://www.biostar.com.t...hp?S_ID=533#specification
https://www.biostar.com.t...ion.php?S_ID=533#download

Heb trouwens de drivers geinstalleerd onder het kopje windows 10, maar als ik hier kijk, zijn er veel drivers geinstalleerd van het internet, geeft het geen conflicten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t65rwVBIoNmlc33zIwqlVgjsf4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Bv9WvtbmNwDpcjxCzZ5FwAl.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JappieR
ShaunX schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:52:
Ik heb de ssd nu in Port 1, is dat goed? Mijn cpu prestaties waren iets hoger toen ik um in poort 5 had volgens mij, of het was Port 2, hoe kan dat?

[Afbeelding]

En waarom is mijn cpu fan uit? Er zit wel een fan in,
[Afbeelding]

En ik kan niet op de performance tab komen, dan staat er “invalid input range” hoe fix ik dat?

En kan ik hier nog wat aan veranderen of ergens anders in mijn bios om mij. Computer sneller te laten lopen?

[Afbeelding]
Op foto 1 zie ik meteen al het probleem. Je SSD staat op IDE ingesteld en dit had AHCI moeten zijn.

De oplossing is.... over nieuw beginnen. Je kunt dit niet naar AHCI zetten, Windows zal niet opstarten of het start wel op maar dan is het nog steeds niet optimaal.
Dus zet het op AHCI -->start je Windows installatie--> formatteer je SSD --> installeer je besturingssysteem.
Formatteren is heel belangrijk.

Download dan de meest recente drivers en gebruik niet dat cd'tje.

Als je dit hebt gedaan kunnen we weer verder.

[ Voor 4% gewijzigd door JappieR op 01-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Goed gezien,sowieso doen(dus opnieuw instaleren met de SATA controller op ACHI),volgens mij werkt anders TRIM ook niet

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 01-03-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ondersteund mijn bios en systeem en hardware wel achi? Heb gelezen dat oudere hardware beter achi kunnen gebruiken?

Als het wel kan, moet ik dan nu opnieuw opstarten en naar de bios gaan en het op achi zetten? Als ik dat doe en ik niet meer Windows kan starten, kan ik dan nog wel naar de bios om de boot order naar de usb te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShaunX schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:57:
Ondersteund mijn bios en systeem en hardware wel achi? Heb gelezen dat oudere hardware beter achi kunnen gebruiken?

Als het wel kan, moet ik dan nu opnieuw opstarten en naar de bios gaan en het op achi zetten? Als ik dat doe en ik niet meer Windows kan starten, kan ik dan nog wel naar de bios om de boot order naar de usb te zetten?
Ja. Maar dat gaat je FPS probleem niet oplossen.

Iedereen las hier voor het gemak maar evne over je post van instellingen die je in je videodriver had aangepast heen, maar wat je moet doen is:

AHCI aanzetten
Booten vanaf USB
Schone Windows installatie
Driver DOWNLOADEN VAN INTERNET!!!! Niet je 10 jaar oude driver CD in windows 7 compatabiliteitsmodus installeren.
NIET AAN JE INSTELLINGEN ZITTEN! Want je weet niet wat ze doen
Spel installeren

klaar

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Ja. Maar dat gaat je FPS probleem niet oplossen.

Iedereen las hier voor het gemak maar evne over je post van instellingen die je in je videodriver had aangepast heen, maar wat je moet doen is:

AHCI aanzetten
Booten vanaf USB
Schone Windows installatie
Driver DOWNLOADEN VAN INTERNET!!!! Niet je 10 jaar oude driver CD in windows 7 compatabiliteitsmodus installeren.
NIET AAN JE INSTELLINGEN ZITTEN! Want je weet niet wat ze doen
Spel installeren

klaar
Mijn bios staat ook op legacy mode, kan mijn moederbord uefi aan? Helpt het met performance als ik het naar uefi zet en kan ik dat zomaar doen zonder problemen?

En als ik naar uefi ga, moet ik legacy rom dan uitschakelen? Zie foto,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs-948BVuL8MwLdjk8Zv-iwjKjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxDtPfHUmsMRGUvdycowmBeW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je zowiezo niet nodig die storage oprom. Uitzetten.

Ja, UEFI is prima.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-03-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Welke moet ik geloven, de cpu temperatuur meter van de bios, of als ik in Windows ben bijvoorbeeld een derde partij programma zoals Speccy gebruiken? Ze geven allebei andere temperaturen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De9IElliufwVmccQSdizNLaOAOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQYqRBMogDcM89MrEh2ZTYH0.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik uefi en achi heb aangezet, moet ik dan legacy rom doen of efi compatible?

En over de videokaart, de Amd radeon r7 240, misschien door de cmos reset is er iets veranderd? Welke moet ik standaard aanzetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lib8HF6g--hO3v9cDdph6e_P3fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnXMNE5Ec48iCR5CY2NpCmd6.jpg?f=fotoalbum_large

En is er nog iets anders wat ik moet wijzigen in die settings voor FPS?

[ Voor 37% gewijzigd door ShaunX op 01-03-2022 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-07 14:04
Als je CPU echt 90 graden is dan zou je koeler wel erg slecht bevestigd zijn.
Kan zijn dat dit komt omdat in deze scherm print alles wel idioot maximaal staat ingesteld.
CPU vcore grote plus en dram 1,584.

Bij voorkeur wil je zo min mogelijk legacy draaien als je het kan vermijden. Dus probeer eerst EFI

Maar het advies bij dit soort dingen is zo standaard mogelijk beginnen. Stabiele situatie en das pas beredeneerd aanpassingen maken.

je grafische kaart

Radeon™ R7 240 Specifications
Graphics Engine: RADEON R7 240.
Video Memory: 2GB DDR3.
Memory Interface: 128bit.
DirectX® Support: 11.2.
Bus Standard: PCI Express 3.0.
Core Speed: 780MHz.
Memory Speed: 800MHz x2.
VGA Output: VGA.

Die heeft als bus PCI Express dus de PEG setting eerst, als backup heb je een IGP -> PEG-IGP

[ Voor 28% gewijzigd door D-dark op 01-03-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:49:
Als je CPU echt 90 graden is dan zou je koeler wel erg slecht bevestigd zijn.
Kan zijn dat dit komt omdat in deze scherm print alles wel idioot maximaal staat ingesteld.
CPU vcore grote plus en dram 1,584.

Bij voorkeur wil je zo min mogelijk legacy draaien als je het kan vermijden. Dus probeer eerst EFI

Maar het advies bij dit soort dingen is zo standaard mogelijk beginnen. Stabiele situatie en das pas beredeneerd aanpassingen maken.

je grafische kaart

Radeon™ R7 240 Specifications
Graphics Engine: RADEON R7 240.
Video Memory: 2GB DDR3.
Memory Interface: 128bit.
DirectX® Support: 11.2.
Bus Standard: PCI Express 3.0.
Core Speed: 780MHz.
Memory Speed: 800MHz x2.
VGA Output: VGA.

Die heeft als bus PCI Express dus de PEG setting eerst, als backup heb je een IGP -> PEG-IGP
Peg en igd staat er bij mij.
Trouwens laatst dat ik efi had aangezet was mijn beeld weg kon niet in Windows komen ook niet in de bios dus moest ik cmos reset doen, dat was nog op de oude hdd, nu heb ik een sata ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Bij de R270 hangt het een beetje van de versie af of EFI wordt ondersteund.
Dan heb je een oude serie die het niet ondersteund en moet je alsnog naar legacy uitwijken.

Beetje zonde want je 2600 kan wel iets moderners aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:12:
Bij de R270 hangt het een beetje van de versie af of EFI wordt ondersteund.
Dan heb je een oude serie die het niet ondersteund en moet je alsnog naar legacy uitwijken.

Beetje zonde want je 2600 kan wel iets moderners aan
Mijn moederbord is wel uefi compliant staat in de bios, er zat eerst een andere grafische kaart in, kapot gegaan daarna nieuwe gekocht die gewoon slechter was dan de oude, de verkopers hadden me opgelicht.

Hoe weet ik of mijn systeem efi aankan? En is efi hetzelfde als uefi? Kan het zijn dat mijn systeem niet opstartbaar was omdat ik geen efi partitie had gemaakt? Of omdat legacy rom aanstond of dat uefi misschien uitstond? Weet niet of het uitstond toen. Dat gebeurde toen ik de hdd nog had. Nu zit er een ssd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ShaunX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:51:
[...]

Mijn moederbord is wel uefi compliant staat in de bios, er zat eerst een andere grafische kaart in, kapot gegaan daarna nieuwe gekocht die gewoon slechter was dan de oude, de verkopers hadden me opgelicht.

Hoe weet ik of mijn systeem efi aankan? En is efi hetzelfde als uefi? Kan het zijn dat mijn systeem niet opstartbaar was omdat ik geen efi partitie had gemaakt? Of omdat legacy rom aanstond of dat uefi misschien uitstond? Weet niet of het uitstond toen. Dat gebeurde toen ik de hdd nog had. Nu zit er een ssd in.
uefi en efi zijn in de praktijk synoniemen van elkaar.
Om alles met elkaar te laten praten is er in de begin periode van de computers een basis gelegd. Dat heet bios (basic input and output system) Met alle ontwikkelingen zijn er limitaties ontstaan. De moderne opvolger is uefi / efi.

Alleen om uefi te laten werken moet alle randapparatuur waaronder grafische kaarten daar ook mee overweg kunnen. Jouw grafische kaart ondersteund opstarten vanaf een uefi bios niet. Blijft over legacy.

Dan hebben we je SSD. De sata poort kan op 2 manieren werken.
IDE compatible. Het protocol voor oude harde schijven.
AHCI. De opvolger / uitbreiding van het IDE protocol waarin nieuwe instructies zitten die SSD's beter kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:01:
[...]

uefi en efi zijn in de praktijk synoniemen van elkaar.
Om alles met elkaar te laten praten is er in de begin periode van de computers een basis gelegd. Dat heet bios (basic input and output system) Met alle ontwikkelingen zijn er limitaties ontstaan. De moderne opvolger is uefi / efi.

Alleen om uefi te laten werken moet alle randapparatuur waaronder grafische kaarten daar ook mee overweg kunnen. Jouw grafische kaart ondersteund opstarten vanaf een uefi bios niet. Blijft over legacy.

Dan hebben we je SSD. De sata poort kan op 2 manieren werken.
IDE compatible. Het protocol voor oude harde schijven.
AHCI. De opvolger / uitbreiding van het IDE protocol waarin nieuwe instructies zitten die SSD's beter kunnen aansturen.
Hoe weet je dat mijn grafische kaart het niet ondersteund? En zoniet, wat kan ik dan aanzetten of uitzetten in de bios wat meer prestaties geeft? Van ide naar achi kan wel he?

En kan ik force gen1 in peg aanzetten? En bij de processor moet ik energie efficiënt uitzetten of zo laten? En bij de performance tab kan ik
Niet komen dan staat er invalid input range.

En dat mijn Fps minder is in games en het geluid vervormd is dat ligt aan de videokaart toch? Ligt dat aan de cmos reset of aan eventuele statische lading bij het installeren van de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ShaunX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Hoe weet je dat mijn grafische kaart het niet ondersteund? En zoniet, wat kan ik dan aanzetten of uitzetten in de bios wat meer prestaties geeft? Van ide naar achi kan wel he?

En kan ik force gen1 in peg aanzetten? En bij de processor moet ik energie efficiënt uitzetten of zo laten? En bij de performance tab kan ik
Niet komen dan staat er invalid input range.

En dat mijn Fps minder is in games en het geluid vervormd is dat ligt aan de videokaart toch? Ligt dat aan de cmos reset of aan eventuele statische lading bij het installeren van de ssd?
Rustig aan.
De regel is dat je om te beginnen bios zoveel mogelijk op de default settings instelt en alleen aanpast wat noodzakelijk is.

Voor je grafische kaart is google je vriend
https://www.google.com/se...3mAEAoAEB&sclient=gws-wiz

Dan zie je in de comments dat er bij nieuwe biossen (van je grafische kaart) voor bepaalde fabrikanten er efi versies zijn. Gezien het feit dat je geen beeld bij opstarten hebt is de kans zo goed als 100% dat jouw kaart nog geen efi compatible bios heeft.

Ide naar AHCI dat kan je wel aanpassen. Beter voor je SSD

En kan ik force gen1 in peg aanzetten? Dat kan maar dat wil je niet. Het grafische kaart slot is normaal gesproken PCI-E met 16 kanalen. Met die optie dwing je het slot om op maar 1 kanaal te draaien. dat komt je performance zeker niet ten goede

En bij de processor moet ik energie efficiënt uitzetten of zo laten? Gewoon op de default instelling laten staan.

En dat mijn Fps minder is in games en het geluid vervormd is dat ligt aan de videokaart toch?

Dat zijn 2 verschillende zaken.
FPS is ruwweg afhankelijk van je processor, geheugen en je grafische kaart.

na de installatie van een schone windows ga je naar de AMD site en download daar de grafische drivers voor je kaart: https://www.amd.com/en/su...-series/amd-radeon-r7-240

Vervolgens download je MSI afterburner en start je die op. Dan spel spelen en kijken waar het misgaat.

Geluid kan je van meerdere apparaten krijgen. Je grafische kaart als die op een monitor met boxen is aangesloten of van de geluids-chip op je moederbord (realtek) Krakend geluid is 99% van de gevallen een aansluiting die je niet goed in de poort achterop je computer gestopt hebt. Hoef je als het goed is niet aan aantepassen want de standaard drivers van windows10 moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Rustig aan.
De regel is dat je om te beginnen bios zoveel mogelijk op de default settings instelt en alleen aanpast wat noodzakelijk is.

Dan zie je in de comments dat er bij nieuwe biossen (van je grafische kaart) voor bepaalde fabrikanten er efi versies zijn. Gezien het feit dat je geen beeld bij opstarten hebt is de kans zo goed als 100% dat jouw kaart nog geen efi compatible bios heeft.

En kan ik force gen1 in peg aanzetten? Dat kan maar dat wil je niet. Het grafische kaart slot is normaal gesproken PCI-E met 16 kanalen. Met die optie dwing je het slot om op maar 1 kanaal te draaien. dat komt je performance zeker niet ten goede

En bij de processor moet ik energie efficiënt uitzetten of zo laten? Gewoon op de default instelling laten staan.

En dat mijn Fps minder is in games en het geluid vervormd is dat ligt aan de videokaart toch?

na de installatie van een schone windows ga je naar de AMD site en download daar de grafische drivers voor je kaart: https://www.amd.com/en/su...-series/amd-radeon-r7-240

Vervolgens download je MSI afterburner en start je die op. Dan spel spelen en kijken waar het misgaat.

Geluid kan je van meerdere apparaten krijgen. Je grafische kaart als die op een monitor met boxen is aangesloten of van de geluids-chip op je moederbord (realtek) Krakend geluid is 99% van de gevallen een aansluiting die je niet goed in de poort achterop je computer gestopt hebt. Hoef je als het goed is niet aan aantepassen want de standaard drivers van windows10 moeten werken.
Trouwens als ik gpu-z draai, staat dat uefi wordt ondersteund, maar als ik dan naar de website ga via gpu-z, staat er een andere kaart dat ik heb, de kaart op de website heeft een koeler en mijne is passief gekoeld.

En ik heb gister weer een cmos reset gedaan, kijken of het werkt, had de batterij met een schroevendraaier eruit geflipt, viel die op het moederbord en beetje op de bios chip, bleef eraan plakken, magnetisch? En ik schoot ook een beetje uit met de schroevendraaier, raakte ik het moederbord een beetje en een zwart dingetje die op het moederbord bevestigd was, kan het beschadigd zijn? Want nu telkens als ik iets download, maakt mijn computer een hoog piepend geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7mHvYxdJRc7l3xlCt7C11qCF1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/g1IrhszCu8scMVioIVyslHfy.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWl6LWBltTc447JGC-TPssjZLak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaHQU6pv6n71Vjj940qWoD34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ShaunX op 02-03-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Moet ik de systeem partitie ook formatteren na de achi switch?

Welke moet ik allemaal formatteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/At-N2H7gieeqfSXnbdt-rbkFDks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ss5l12CwFokl6Yy467U2heKe.jpg?f=fotoalbum_large

En is mijn dvd rom wel achi compatible?

[ Voor 4% gewijzigd door ShaunX op 02-03-2022 17:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JappieR
ShaunX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Trouwens als ik gpu-z draai, staat dat uefi wordt ondersteund, maar als ik dan naar de website ga via gpu-z, staat er een andere kaart dat ik heb, de kaart op de website heeft een koeler en mijne is passief gekoeld.

En ik heb gister weer een cmos reset gedaan, kijken of het werkt, had de batterij met een schroevendraaier eruit geflipt, viel die op het moederbord en beetje op de bios chip, bleef eraan plakken, magnetisch? En ik schoot ook een beetje uit met de schroevendraaier, raakte ik het moederbord een beetje en een zwart dingetje die op het moederbord bevestigd was, kan het beschadigd zijn? Want nu telkens als ik iets download, maakt mijn computer een hoog piepend geluid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als er alleen je SSD in zit moet je alles formatteren.

Maar even serieus en ik bedoel het goed, maar kun je niet beter iemand zoeken die wel of meer kennis van zaken heeft? Je hebt nogal moeite met de basis kennis van bios instellingen plus dat je chaotisch overkomt, je moet stapsgewijs werken anders loop je weer tegen andere dingen aan.
Zeker de laatste regels waarin je zegt dat je bent uitgeschoten met je schroevendraaier en nu komt er een hoge pieptoon uit. Ik denk dat je het nu voor elkaar hebt een dat je pc niet meer 100% in orde is met alle gevolgen vandien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Ik vat het even voor je samen:
1. Maak je CPU koeler schoon en vervang de koelpasta, je CPU wordt veel te heet (in bios 89 graden!) en is zeer waarschijnlijk een belangrijke reden waarom er regelmatig wat mis gaat. Nog beter zou zijn je hele systeem goed schoon te maken, hierbij een playlist hoe je dit kan aanvliegen, al hoef je niet zo ver te gaan als deze youtuber soms gaat.
2. Met de specs van je systeem is 130fps in LOL een beetje het max haalbare tenzij je een veel lagere renderresolutie voor de game instelt.
3. Laat je bios op zo veel mogelijk op de standaard instellingen staan en ga niet van alles proberen. Pas als je echt problemen hebt kan je het e.e.a. proberen. Je mobo heeft een jumper om de bios te resetten. Het is dus niet nodig om de batterij er uit te halen.
4. Je SSD is prima en onwaarschijnlijk dat die kapot is of problemen geeft. AHCI mode kan je inderdaad proberen.
5. Dit is jou versie van de r7 240: https://www.techpowerup.c...silence-boost-clock.b2882
6. Windows heeft voor heel veel hardware standaard drivers. Verder kan je van internet drivers downloaden (AMD/ biostar)

De rest van de aanbevelingen hier maken je systeem niet slechter , maar ook waarschijnlijk ook niet beter.

Gaat dit allemaal een beetje je pet te boven, zoek dan liever in je omgeving of er iemand is die je ermee kan helpen, daar zal je meer aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Als ik alles formatteer inclusief systeem partitie en OEM (gereserveerd)( is van de fabrikant), gaat dan mijn licentie sleutel
Niet weg? En als de data van de fabrikant weggaat gaat er niet iets kapot ofzo?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik had het naar achi gezet en opgeslagen, boot naar usb gezet en Windows setup, toen ik twijfelde of ik alle partities moest verwijderen had ik hier gevraagd of dat moest, maar omdat ik nog geen antwoord kreeg, (wat normaal is ik kan niet 123 een antwoord verwachten) drukte ik op annuleren, ik dacht dat je op die manier wel kon afsluiten maar het systeem startte opnieuw op. Kon ik mijn Windows niet meer laden, automatisch herstel mislukte en toen ik checkdisk in cmd wou draaien kwam er een bericht dat de schijf in read only was, heb al op internet gezocht hoe je read only kan opheffen maar hij geeft telkens aan dat het niet lukt. Heb ook nog Windows opnieuw geïnstalleerd via usb maar dat werkte ook niet, ik zit in Windows maar zit nog steeds in read only. Heb ik nou ook al me ssd verkloot die ik net heb gekocht? Echt niet te geloven dit, kan mezelf wel voor me kop slaan. Kan ik niet beter gewoon een nieuwe computer halen? Hoe duur is een computer met ongeveer dezelfde specificatie?

Heb ook cmos reset weer gedaan helpt ook niet, zelfs via regedit proberen write only op te heffen, en ook chkdsk /r en opnieuw starten.

Krijg nu ook een bericht als ik opstart,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpSbstulpSBop2qpbNl5XkMolqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/792WTOmUdGV2wUGcLowLPk5O.jpg?f=fotoalbum_large

Had ook wat andere fixes geprobeerd, sfc scannow gaf aan dat hij problemen vond en had gerepareerd, terwijl dit een schone Windows is, alleen toen ik Windows installeerde ging het wel heel snel, omdat het niets installeerde, installatie van Windows kopje sloeg hij ook over duurde paar seconden. Ook bootrec /fixmbr, herkent het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFgZNci5ryJDqDoQyn-Q3elKW38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ54yrcLX0TcMvTx5UbutRWW.jpg?f=fotoalbum_large

En bij diskpart zegt hij dit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zp93rCKjXwIHaK7blzxIvGXBdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mY42RweT7WVbbABLSmuSbww.jpg?f=fotoalbum_large

En de ssd staat nu hier dat klopt toch niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa9e784URKF4aRS4twvhWT2v8Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Lp86WMI0dv9CG3sC7me8B57.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik checkdisk via usb doe krijg ik dit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsc1rHD78a8n3aIoKLJ11z9zznw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qfRPMg9BdqCUcwHeY2GxKFR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door ShaunX op 02-03-2022 23:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
Beste Shaun,

Lees nou eens rustig wat je moet doen en voer dat uit. Je maakt je veel te veel zorgen over bijzaken.

Installeer windows opnieuw en VERWIJDER ALLE PARTITIES.
Klik daarna op Volgende en Windows zal zichzelf installeren.

Volg dan de stappen van @Aimussage verder op.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Wylana schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:43:
Beste Shaun,

Lees nou eens rustig wat je moet doen en voer dat uit. Je maakt je veel te veel zorgen over bijzaken.

Installeer windows opnieuw en VERWIJDER ALLE PARTITIES.
Klik daarna op Volgende en Windows zal zichzelf installeren.

Volg dan de stappen van @Aimussage verder op.
Ik heb ook niet toegewezen ruimte, die kan ik niet verwijderen, hoe verwijder ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
die kan je niet verwijderen,omdat het ruimte is die nog over is, daar kan je een partitie van maken

Of 1 partitie verwijderen en van alle niet toegewezen ruimte een nieuwe partitie maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik heb alle partities verwijderd en vervolgens nieuwe partities gemaakt nog steeds hetzelfde probleem. Ik had wel in Windows van de niet toegewezen ruimte naar logische partitie gemaakt via derde partij software omdat ze dat adviseerden om schijven te mergen. Ik weet het ff niet meer, ik ben zo impulsief ik weet het, weet ik ook van mezelf heb ook mentale problemen heb er hulp voor. Maar ik kon wel gewoon nieuwe ruimte maken van de niet toegewezen ruimte. Maar zelfde probleem. Is er verder nog iets wat ik kan doen of heb ik 75 in de put gegooid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Niet online
Het is niet zo dat je SSD kapot is, het zijn instellingen en drivers die je probleem veroorzaken. Samen met eventueel slechte koeling op je CPU. Ik zou zeggen verwijder ALLE partities in het scherm wat je eerder al geplaatst hebt, tijdens de installatie van Windows, als je niks belangrijks op die schijf hebt staan. Daarna maak je één (1!) nieuwe partitie aan (van de volledige grootte van je SSD) waarop je Windows installeert.

Zorg wel dat je instellingen op AHCI staan voordat je dat doet.

Als je dat hebt gedaan, download je vanaf internet (dus vanaf de website van Intel voor je moederbord, Realtek voor je geluidskaart/internet en AMD voor je videokaart) de nieuwste drivers.

Is je probleem dan nog niet opgelost, draai dan eens een programma als HwInfo64 tijdens het gamen en post de temperaturen van de processor en videokaart hier.

[ Voor 5% gewijzigd door kiiv3H op 03-03-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
De SSD claimt zelf een klein stukje van de opslag, daar doe je niks aan. Dat gedeelte wat jij niet verwijderd krijgt is precies wat er dus word geclaimd, vergeet dat en accepteer het. Vaak is het ook maar een paar honderd Mb ofzo.

Maak 1 grote partitie aan met het geheugen wat je wel kunt gebruiken, meerdere maken heeft niet zoveel nut meer met een SSD.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:10
ShaunX schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:38:
Ik heb alle partities verwijderd en vervolgens nieuwe partities gemaakt nog steeds hetzelfde probleem. Ik had wel in Windows van de niet toegewezen ruimte naar logische partitie gemaakt via derde partij software omdat ze dat adviseerden om schijven te mergen. Ik weet het ff niet meer, ik ben zo impulsief ik weet het, weet ik ook van mezelf heb ook mentale problemen heb er hulp voor. Maar ik kon wel gewoon nieuwe ruimte maken van de niet toegewezen ruimte. Maar zelfde probleem. Is er verder nog iets wat ik kan doen of heb ik 75 in de put gegooid?
En dit bedoel ik nou.

Ik vertel je precies wat je moet doen en vervolgens ga je met heel veel extra handelingen aan de gang.
WAAROM??? Wil je niet ons advies hebben? Zeg het dan gewoon> Als jij hulpt wilt, doe dan wat wij vragen en ga niet allerlei andere dingen er tussendoor doen.

Bij deze zeg ik mijn hulp op voor je. In mijn ogen heb je te weinig ervaring om zelf Windows te installeren, laat staan je probleem te troubleshooten met onze hulp. Wij helpen je namelijk aan alle kanten, maar je weigert om ons adviezen op te volgen. Dan is het voor mij klaar.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik volg wel adviezen alleen soms doe ik wat tussendoor, wat mijn impulsiviteit is. Waardeer jullie hulp ook hoor. En ik heb net in de bios naar achi veranderen en via usb opstarten, dat deed ik toen hij bij de Windows setup was viel de computer uit en nu gaat hij dus niet meer aan. Toen ik de kast open maakte rook het een beetje raar, ik denk er nu wel echt kortsluiting is geweest. Zou het de processor zijn? Als ik de knop inhoud gaat die aan, maar zodra ik de knop loslaat valt hij weer uit. Is nu gewoon me hele computer naar de klote? :( :(

Is er nog iets wat ik kan doen?

[ Voor 6% gewijzigd door ShaunX op 03-03-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Hij ging net heel eventjes aan. Maar na 15 seconden viel die weer uit. Ik laat hem van binnen stofvrij en schoonmaken bij een computer zaak, misschien dat dat wat helpt dat hij koeler is, kan ook zijn dat hij uitvalt omdat het te heet wordt van binnen toch?

De computer man zei ook dat hij um weer zal laten opstarten, hopelijk dat het lukt.

[ Voor 14% gewijzigd door ShaunX op 03-03-2022 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-07 14:49
Hij kan inderdaad als veiligheid zichzelf afsluiten. Misschien kan je de beste man van de computerzaak direct de PC softwarematig op laten schonen en installeren. Denk dat dat jou (en wat andere hier) wat grijze haren scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Undeviginti schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:21:
Hij kan inderdaad als veiligheid zichzelf afsluiten. Misschien kan je de beste man van de computerzaak direct de PC softwarematig op laten schonen en installeren. Denk dat dat jou (en wat andere hier) wat grijze haren scheelt.
Hij zal Windows opnieuw installeren zei hij, ik zei tegen hem dat de computer aangaf dat de computer in lees modus was en niet kon schrijven, hij zei dat als hij niet kan schrijven, je geen Windows kan gebruiken en dat het vals alarm is. Maar toen ik Windows opnieuw probeerde te installeren, installeerde hij niet eens, want eerst is de setup bezig met bestanden kopiëren, daarna installatie voorbereiden, en dan de installatie zelf, maar als hij bij de installatie is geeft die binnen 1 seconden al zo’n groen ✅ vinkje aan. Dan slaat hij dat gewoon over, maar de setup ging toen wel gewoon door en toen hij klaar was leek het wel als een schone Windows, snap ik niet zo goed. Ook al start hij hem Weer op en installeerd Windows opnieuw, dan zit ik misschien nog steeeds met een ssd die op tilt is geslagen, en ook mijn originele probleem, de grafische kaart, mijn Fps drop in games. Het begon met de hdd eigenlijk, telkens mezelf dieper in de stront gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Niet online
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 01:51:
[...]

Ook al start hij hem Weer op en installeerd Windows opnieuw, dan zit ik misschien nog steeeds met een ssd die op tilt is geslagen, en ook mijn originele probleem, de grafische kaart, mijn Fps drop in games. Het begon met de hdd eigenlijk, telkens mezelf dieper in de stront gewerkt.
Daar zou ik niet nu al van uit gaan. Je SSD is niks mis mee waarschijnlijk, het is vrijwel onmogelijk dat die kapot gaat door software. Je probleem ligt in software en drivers, grote kans dat als de PC-winkel Windows opnieuw installeert en alle up-to-date drivers erop zet dat het daarna beter werkt dan voorheen omdat een SSD gewoon beter is dan een harde schijf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 12:01
Niet vervelend bedoeld hoor, maar koop alsjeblieft een PS4/5/Xbox. PC gaming is niet altijd even simpel door alle verschillende configuratie mogelijkheden.

Straks werkt het goed voor je met een bepaald spel, wil je spel B spelen en werkt dat weer niet lekker. Dan moet je misschien wat tweaken, daar lijkt jouw uitdaging in te zitten en deze uitdaging echt een brug te ver voor je is.

Met een console kan je gewoon de boel aanzetten en draaien.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:17:
Niet vervelend bedoeld hoor, maar koop alsjeblieft een PS4/5/Xbox. PC gaming is niet altijd even simpel door alle verschillende configuratie mogelijkheden.

Straks werkt het goed voor je met een bepaald spel, wil je spel B spelen en werkt dat weer niet lekker. Dan moet je misschien wat tweaken, daar lijkt jouw uitdaging in te zitten en deze uitdaging echt een brug te ver voor je is.

Met een console kan je gewoon de boel aanzetten en draaien.
Ik speel een bepaalde game dat alleen op de pc kan, League of legends, en dat is het enige spel dat mij interesseert. Ik heb al een ps4. Ik kan de pc ophalen hopelijk dat alles het doet. Ik zal straks wel ff updaten als het gelukt is. Bedankt iedergeval allemaal voor jullie moeite en geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Ik speel een bepaalde game dat alleen op de pc kan, League of legends, en dat is het enige spel dat mij interesseert. Ik heb al een ps4. Ik kan de pc ophalen hopelijk dat alles het doet. Ik zal straks wel ff updaten als het gelukt is. Bedankt iedergeval allemaal voor jullie moeite en geduld.
Ik snap hem, dan is het lastig.

Ik hoop dat het nu gewoon allemaal werkt. Probeer er dan niets aan te veranderen of andere programma's te installeren. Kortom, alleen Windows updates uitvoeren en het daarbij houden.
Dan loop je het minste risico op problemen in de toekomst met jouw op dit moment beperkte kennis op het gebied van PC's.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik ben nu op de desbetreffende computer, ik heb hem wel even gebeld omdat ik zie dat hij nog steeds op IDE staat, hij zegt dat mijn computer uefi niet ondersteund, en dat het beter op ide kan blijven draaien, en dat ik verder niets meer moet veranderen, in mijn bios staat wel uefi compliant, maar goed. Hij heeft koelpasta vervangen, computer stofvrij gemaakt, bios update, en een ram kaartje vervangen, hij zegt als je problemen krijgt ff bellen dan vervangt hij de andere ram kaart ook, omdat het dan niet compatible is. Ik zie dat hij de ventilatoren op de kast zelf niet stofvrij heeft gemaakt, die zijn nog onder het stof, maar ik neem aan de binnenkant van de pc wel, ik ga um ook niet meer openmaken, ik ben bang dat ik iets kapot maak. Hoop dat ik nu weer kan gamen met normale fps, moet ik nu nog iets doen om te laten zien aan jullie hoe mij pc nu werkt en of het optimaal werkt?

Wat moet ik nu nog doen, ik kan wel de software van mijn grafische kaart installeren? En mijn software van mijn muis, om de dpi in te stellen, dat heb ik nodig voor het gamen, en de game zelf installeren. En bij energiebeheer, staat hij op gebalanceerd, dat kan ik op hoge prestaties zetten toch?

Ik laat alvast wel wat zien, moet ik de optionele updates installeren? Hij zei dat ik er verder niet meer moest aanzitten maar jullie weten het ook toch? Of moet ik het gewoon zo laten, if it isnt broken dont fix it zeggen ze wel eens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybwPP6tz-McA4aj2pBoNSEs7mJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw6aZrSeIxqr5NsfpEYES7C1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g--4x5Dh0cT_Je7WiPOhuYYLrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNXSGrfFrg5ybwe5ZtlgsmPu.jpg?f=fotoalbum_large

Is het normaal dat mijn geheugen al 44% gebruikt, alleen maar als ik de firefox browser open heb en taakbeheer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8YGPeXuPzKSoY9ooWp8H2tN1CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1KClyxj96pJLjcJDYsPvAaU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net de computer even opnieuw opgestart omdat windows notification center een uitroepteken gaf terwijl er niets opmerkelijks was, nu geeft die weer een groen vinkje, alleen toen ik opnieuw opstartte, en op het bureaublad was, zag ik heel snel een command prompt tevoorschijn komen, een halve seconde en hij was weer weg, wat betekent dat? heb verder niets veranderd.

Ik zie ook dat er meerdere versies zijn geinstalleerd van de grafische kaart driver? of hoort dit allemaal zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLC_TLFoyYIy5Q0fprr5Nwk9lf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikY64hkWXeyVzaYHL25kP6Qx.jpg?f=fotoalbum_large

Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz 32 °C
RAM
Motherboard
BIOSTAR Group H61ML (SOCKET 0) 33 °C
Graphics
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ATI AIB) 24 °C
Storage
447GB KINGSTON SA400S37480G ATA Device (SATA-2 (SSD)) 26 °C
Optical Drives
Audio
AMD High Definition Audio Device

[ Voor 74% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Rustig aan.

Ik zal de driver installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Ik zal de driver installeren.
Met de installatie van de driver krijg je vanzelf de juiste versie. Meerdere kan geen kwaad. Niets aan doen.

Optionele windows updates en reguliere windows updates mag je altijd installeren.
Je wil dat dat bijblijft.

Voor je muis kijk op de site van de fabrikant voor de laatste versie.

Geheugen is niet erg. Dat wordt vanzelf vrijgegeven in windows indien nodig.

Engergiebeheer gebalanceerd is vaak goed genoeg. Die paar %winst van hoge prestaties kan je vaak zonder.

[ Voor 9% gewijzigd door D-dark op 04-03-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Met de installatie van de driver krijg je vanzelf de juiste versie. Meerdere kan geen kwaad. Niets aan doen.

Optionele windows updates en reguliere windows updates mag je altijd installeren.
Je wil dat dat bijblijft.

Voor je muis kijk op de site van de fabrikant voor de laatste versie.

Geheugen is niet erg. Dat wordt vanzelf vrijgegeven in windows indien nodig.

Engergiebeheer gebalanceerd is vaak goed genoeg. Die paar %winst van hoge prestaties kan je vaak zonder.
Ik heb de driver in je link via amd geinstalleerd, inclusief software, die past bij mijn grafische kaart, en de driver + software van de muis fabrikant geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik hoop niet dat je teveel betaald hebt, het zijn in ieder geval geen professionals geweest.

IDE is alleen voor lager dan Windows XP nodig... AHCI heeft niets met UEFI te maken. Je bent nu je SSD niet goed aan het gebruiken. Dit betekent dat je SSD na verloop van tijd van snel naar traag en nog trager gaat lopen en nog ene paar nadelen.

Met 8GB is het zeker normaal dat je geheugen op 44% zit met alleen Firefox. Ze hebben ook niet alle drivers geïnstalleerd. Is voor oudere hardware soms even zoeken, maar hadden ze gewoon moeten doen.

Vind het goed dat je de stap hebt gezet om het door iemand te laten doen, maar helaas is het door een beunhaas gedaan dus. Dat is dan weer echt lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:50:
Ik hoop niet dat je teveel betaald hebt, het zijn in ieder geval geen professionals geweest.

IDE is alleen voor lager dan Windows XP nodig... AHCI heeft niets met UEFI te maken. Je bent nu je SSD niet goed aan het gebruiken. Dit betekent dat je SSD na verloop van tijd van snel naar traag en nog trager gaat lopen en nog ene paar nadelen.

Met 8GB is het zeker normaal dat je geheugen op 44% zit met alleen Firefox. Ze hebben ook niet alle drivers geïnstalleerd. Is voor oudere hardware soms even zoeken, maar hadden ze gewoon moeten doen.

Vind het goed dat je de stap hebt gezet om het door iemand te laten doen, maar helaas is het door een beunhaas gedaan dus. Dat is dan weer echt lullig.
Wat zijn de nog een paar nadelene? En hoelang duurt het voordat hij trager wordt, ik durf het zelf niet meer naar achi te zetten, bang dat er weer iets misgaat. Ik heb er 100 euro voor betaald.
Trouwens bij de optionele updates, staan er bij meerdere updates (intel system en intel usb) totaal dezelfde versie en totaal dezelfde datum, installeer ik dan meerdere versies van dezelfde driver?

En hoe zit het met de temperaturen, hoe meet ik dat in-game? En aan jullie laten zien?

En in-game is me fps nog wel wat minder dan normaal, maar hij loopt redelijk, hij hapert niet echt, voor zover ik kan verwachten met mijn specs. Maar het enige wat nog mis is, is dat het geluid nog steeds vervormd is, hoe kan dat? Wat kan ik daar aan doen?

Ik hoor trouwens dat oorverdovende piepje nu de hele tijd, wat is dat en kan ik daar nog iets aan doen? Lijkt wel een hondenfluitje.

En moet ik hem weer opbellen en zeggen wat jij net zei? Dat het niets met uefi te maken heeft etc? Ik zal wel niet zeggen dat het een beunhaas is.

[ Voor 5% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
Wat je zou kunnen doen is op vraag en aanbod een advertentie maken of er een tweaker in de buurt is welke voor een kratje bier of wat anders jou wil helpen uitleggen hoe een computer schoon te maken, bios goed instellen en windows goed installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:22:
[...]

Wat zijn de nog een paar nadelene? En hoelang duurt het voordat hij trager wordt, ik durf het zelf niet meer naar achi te zetten, bang dat er weer iets misgaat. Ik heb er 100 euro voor betaald.
Trouwens bij de optionele updates, staan er bij meerdere updates (intel system en intel usb) totaal dezelfde versie en totaal dezelfde datum, installeer ik dan meerdere versies van dezelfde driver?

En hoe zit het met de temperaturen, hoe meet ik dat in-game? En aan jullie laten zien?

En in-game is me fps nog wel wat minder dan normaal, maar hij loopt redelijk, hij hapert niet echt, voor zover ik kan verwachten met mijn specs. Maar het enige wat nog mis is, is dat het geluid nog steeds vervormd is, hoe kan dat? Wat kan ik daar aan doen?

En moet ik hem weer opbellen en zeggen wat jij net zei? Dat het niets met uefi te maken heeft etc? Ik zal wel niet zeggen dat het een beunhaas is.
Optionele updates mag je alles installeren. windows regelt dat wel.

HWINFO64 kan je downloaden voor snelle temperatuur controle en MSI afterburner voor ingame logging.

Geluid, qua output heb je wel realtek geselecteerd en de (groene) poort aan de achterkant van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
D-dark schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Optionele updates mag je alles installeren. windows regelt dat wel.

HWINFO64 kan je downloaden voor snelle temperatuur controle en MSI afterburner voor ingame logging.

Geluid, qua output heb je wel realtek geselecteerd en de (groene) poort aan de achterkant van je pc.
Hij zit in de groene poort, en er staat niet eens realtek bij, alleen high definition audio device..
Trouwens als ik via de achterkant kijk in de processor, is die wel schoner dan voorheen, maar ik zie nog steeds dat aangekoekte stof in de processor fan, dat is toch niet goed schoonmaken?

Voel me een beetje bedonderd, ik dacht dat hij een goede was, kwam best betrouwbaar over, en 100euro al met al valt nog mee dacht ik.

En wordt knettergek van dat superhoge hondenfluitje wat uit mijn pc komt, eerst was het alleen als ik iets download, nu hele tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koldur
100 Euro is echt schandalig!

Je moet het ook niet op AHCI zetten, want dat gaat nu niet werken. Om AHCI werkend te krijgen moet je weer een herinstallatie van Windows doen.

Zo te zien hebben ze Windows erop geknald en klaar, misschien 5 minuten werk aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:43:
100 Euro is echt schandalig!

Je moet het ook niet op AHCI zetten, want dat gaat nu niet werken. Om AHCI werkend te krijgen moet je weer een herinstallatie van Windows doen.

Zo te zien hebben ze Windows erop geknald en klaar, misschien 5 minuten werk aan gehad.
Aan de achterkant van mijn pc zie ik de voeding, en bij dat gele, zie ik dat het bruin is, ziet er doorgebrand uit. Is het veilig om door te gaan ermee of moet ik voeding vervangen? En waar denk je dat dat hoge piepje vandaan komt? En de processor is nog steeds stoffig, het buitenste is weg maar het aangekoekte van binnen zit er nog. Is het moeilijk om het zelf te doen of moet ik hem opbellen en zeggen dat ik niet tevreden ben? Vind het nooit zo leuk om te klagen tegen mensen maarja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ1hngeNj5PTZAqv4v2bvG4d_oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly8MA2AwaS20CJFdhuej15ui.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Aan de achterkant van mijn pc zie ik de voeding, en bij dat gele, zie ik dat het bruin is, ziet er doorgebrand uit. Is het veilig om door te gaan ermee of moet ik voeding vervangen? En waar denk je dat dat hoge piepje vandaan komt? En de processor is nog steeds stoffig, het buitenste is weg maar het aangekoekte van binnen zit er nog. Is het moeilijk om het zelf te doen of moet ik hem opbellen en zeggen dat ik niet tevreden ben? Vind het nooit zo leuk om te klagen tegen mensen maarja.
Het zal lastig voor je zijn argumenten te geven m.b.t. het AHCI verhaal door jouw gebrek aan kennis hierin, maar ik zou ze zeker even bellen. Wie weet dat ze er gehoor aan geven. Die piep, als je dat had opgegeven als probleem en ze het hebben bekeken, zeker aankaarten.

Dat over de voeding, kan ik zo niets over zeggen, even een foto plaatsen zou ik zeggen.

Aangekoekt vuil er nog op, is op zich niet zo'n punt, maar geeft wel aan dat ze het met een stofzuiger of compressor o.i.d. hebben schoongemaakt. Die kleine restjes hadden ze voor die €100 wel weg mogen halen, maar zullen het probleem niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:54:
[...]

Het zal lastig voor je zijn argumenten te geven m.b.t. het AHCI verhaal door jouw gebrek aan kennis hierin, maar ik zou ze zeker even bellen. Wie weet dat ze er gehoor aan geven. Die piep, als je dat had opgegeven als probleem en ze het hebben bekeken, zeker aankaarten.

Dat over de voeding, kan ik zo niets over zeggen, even een foto plaatsen zou ik zeggen.

Aangekoekt vuil er nog op, is op zich niet zo'n punt, maar geeft wel aan dat ze het met een stofzuiger of compressor o.i.d. hebben schoongemaakt. Die kleine restjes hadden ze voor die €100 wel weg mogen halen, maar zullen het probleem niet zijn.
Zie ik dit nou goed? 98C ?

En dat piepje is echt niet normaal, ik heb de computer even uitgedaan, me oren piepen nu nog na niet normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG9UBbZF_dUP2p5XrVoVd9C6oTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNBhQ0OLs9m0TdrGghDVPJdP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GexqMr3q5_hNbXZNouWFFWJsR78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZBc3MJYp7cQ3cPtV3lFJav7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ShaunX schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Zie ik dit nou goed? 98C ?
Dat is de absolute max waarop je processor uitgaat.
Klik je op sensoren dan krijg je de actuele temperatuur en snelheid te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Die foto zie ik niets geks aan, maar zegt niet alles want hij is niet super scherp. Toch denk ik niet dat daar iets mis mee is.

Die 98 graden geeft de maximale waarde aan die het mag worden. Je moet hem de daadwerkelijke temperatuur opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Koldur schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:03:
Die foto zie ik niets geks aan, maar zegt niet alles want hij is niet super scherp. Toch denk ik niet dat daar iets mis mee is.

Die 98 graden geeft de maximale waarde aan die het mag worden. Je moet hem de daadwerkelijke temperatuur opzoeken.
Zou zo ff kijken, me oren piepen nog steeds na, ik heb ook tinnitus maar niet zo erg, ligt het aan de voeding? Cpu? Moederbord? Hij heeft ook een bios update gedaan. Of is het het nieuwe ram kaartje dat niet compatibel is met de rest van het systeem of andere ram kaart?

[ Voor 9% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Je moet in HWInfo even op sensoren aanklikken,dan kan je zien hoe warm de cpu is op dat moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
Ik waardeer de moeite die ShaunX steekt in het allemaal zo duidelijk mogelijk te maken en echt de moeite doet om te begrijpen wat er geadviseerd wordt, maar bij elke post die ik van je lees denk ik wtf?
Ken je niet iemand die je kunt vragen om je het e.e.a. live uit te leggen? Je haalt telkens diverse dingen door elkaar, waardoor er bij mij een benny hill theme in m'n hoofd afspeelt.

Advies 1. Wijzig telkens maar 1 ding per keer om te achterhalen wat er aan de hand is.
Advies 2. Als iemand een advies geeft, volg dan eerst dat advies op, voordat je zelf iets anders doet, waardoor het advies ongedaan wordt gemaakt.
Advies 3. Ga nooit meer naar die computershop. Dit is typisch door iemand gedaan die geld wil verdienen en geen service verleend. Ik zou zelfs mijn twijfels hebben of hij de moeite heeft gedaan om de koelpasta te vervangen.
Advies 4. Vraag een bekende die er verstand van heeft om je het uit te leggen (en beloon die persoon er ook voor). En nee, dit is niet het 'handige neefje' van de familie die denkt dat die er verstand van heeft.

ps. RAM kaart? Heeft die computershop dat verteld? RAM kaarten stammen uit 1983... dit waren kaarten die je in een ISA slot moest drukken, zodat je 512kB extra geheugen had. De gangbare term nu is 'geheugenmodule'. Laat staan dat die zonder enige aanleiding vervangen is door die computershop.

[ Voor 11% gewijzigd door FunFair op 04-03-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
FunFair schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:22:
Ik waardeer de moeite die ShaunX steekt in het allemaal zo duidelijk mogelijk te maken en echt de moeite doet om te begrijpen wat er geadviseerd wordt, maar bij elke post die ik van je lees denk ik wtf?
Ken je niet iemand die je kunt vragen om je het e.e.a. live uit te leggen? Je haalt telkens diverse dingen door elkaar, waardoor er bij mij een benny hill theme in m'n hoofd afspeelt.

Advies 1. Wijzig telkens maar 1 ding per keer om te achterhalen wat er aan de hand is.
Advies 2. Als iemand een advies geeft, volg dan eerst dat advies op, voordat je zelf iets anders doet, waardoor het advies ongedaan wordt gemaakt.
Advies 3. Ga nooit meer naar die computershop. Dit is typisch door iemand gedaan die geld wil verdienen en geen service verleend. Ik zou zelfs mijn twijfels hebben of hij de moeite heeft gedaan om de koelpasta te vervangen.
Advies 4. Vraag een bekende die er verstand van heeft om je het uit te leggen (en beloon die persoon er ook voor). En nee, dit is niet het 'handige neefje' van de familie die denkt dat die er verstand van heeft.

ps. RAM kaart? Heeft die computershop dat verteld? RAM kaarten stammen uit 1983... dit waren kaarten die je in een ISA slot moest drukken, zodat je 512kB extra geheugen had. De gangbare term nu is 'geheugenmodule'. Laat staan dat die zonder enige aanleiding vervangen is door die computershop.
Weet niet meer precies wat hij zei, maar je weet wat ik bedoel. Ik heb wel een nicht en daar de vriend van werkt in de IT, zal wel kijken of hij wat kan betekenen.

Iemand enig idee waar dat hondenfluitje vandaan komt uit mijn computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
freaky35 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:16:
Je moet in HWInfo even op sensoren aanklikken,dan kan je zien hoe warm de cpu is op dat moment.
Valt mee toch de temperaturen? Ik heb nog geen game aan, dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixb8wct7nYtvt0k5xqAK5d2K_tw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNOX5T36ygIGRhHUAcN0uVCd.jpg?f=fotoalbum_large

En dit staat bij apparaat beheer, moet ik van realtek downloaden?
Ik heb alle updates van windows geinstalleerd, hoe zie ik welke versie van realtek ik moet downloaden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6nJ69SXgUFtd-EsS2za5iRv-Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBTY23Iq7unaWKuKePQdYWzd.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik met mijn oor bij de voeding luister, volgens mij komt het daar vandaan, voeding vervangen? Waar denken jullie dat het aan ligt?

Alvast dank.

[ Voor 156% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-07 20:11
Waar het piepgeluid vandaan komt kunnen wij niet veronderstellen zonder meer te weten. Open eens je pc kast en probeer vast te stellen waar het geluid precies vandaan komt.

En ik zou niet teveel verwachten van het onboard geluid van een budget moederbord uit 2011. Gewoon een fatsoenlijke (externe) geluidskaart kopen, zal je veel koppijn besparen en het geluidskwaliteit zal velen malen beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
soldin schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:43:
Waar het piepgeluid vandaan komt kunnen wij niet veronderstellen zonder meer te weten. Open eens je pc kast en probeer vast te stellen waar het geluid precies vandaan komt.

En ik zou niet teveel verwachten van het onboard geluid van een budget moederbord uit 2011. Gewoon een fatsoenlijke (externe) geluidskaart kopen, zal je veel koppijn besparen en het geluidskwaliteit zal velen malen beter zijn.
Ik heb altijd met deze moederbord gewerkt, had nooit problemen met het geluid, pas na de ssd installatie of/en cmos reset. Ik bel maandag wel weer even naar die vent, misschien dat hij het weet over die hoge piep, ga even niks meer open maken, straks gebeurt er nog wat.

Moet ook altijd wat fout gaan, nu kan ik eindelijk gamen, en krijg ik zon ongelovelijk irritant gepiep waar je misselijk van wordt.

Trouwens over de drivers, intel geeft een waarschuwing, moet ik een driver verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzNPLzwou1DHqdL2-9dUIPk5J7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHZ1ZfnuLrqXuOtpSaCShtMK.jpg?f=fotoalbum_large

Hij zegt ook dat alles up-to-date is, maar Realtek staat er niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqSCSItVYjelVrY_5VYxFXZG-tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OXLRFZsBzRSHBAURmJEbtLK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door ShaunX op 04-03-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaunX
Ik denk wel dat het de voeding is, ziet er beetje verbrand uit op sommige plekken, en de pc klinkt ook al best lang als een turbine van een vliegtuig.

Trouwens toen ik met mijn schroevendraaier doorschoot, raakte ik het moederbord rechts van de moederbord batterij, en het staafje ernaast, zwart klein staafje met zilverkleur erboven, zie foto. Daarna ging het volgens mij piepen als ik dingen download. Maar nu ik de pc heb opgehaald van de computerzaak piept hij de hele tijd, een hele hoge toon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QSv31e_lu4ivos0tox6b3iZVdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhC9FEFLOSBfyxhPecI8V4xK.jpg?f=fotoalbum_large

Hij geeft ook dit weer, ik denk toch dat er iets mis is met de grafische kaart, zoja, is het dan hardware of software matig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3mlSnRPRwygQRTtqpJdWmw6AQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A14fnAiWaHREfQ8CbWeEsXFD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door ShaunX op 05-03-2022 03:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
Mag ik je adviseren om een nieuwe pc te kopen?

Dat staafje is een condensator. Als je die zichtbaar beschadigd hebt zou daar een zacht piepje uit kunnen komen. Het kan ook zijn dat de piep uit je voeding komt. Een hoge piep heeft meestal iets te maken dat met stroom te maken heeft.

Die waarschuwing van intel arc heeft echt helemaal nergens mee te maken. Zoek je uberhaupt wel eerst op google voordat je de vraag hier dumpt?
Pagina: 1 2 Laatste