Toon posts:

Overproductie PV schakelen naar WP-boiler E-element

Pagina: 1
Acties:

• Pieter90
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo allemaal,

Separaat kan ik op dit forum alles vinden, helaas geld dit ook voor de aanbieders van deze systemen. helaas kan niemand mij vertellen welke systemen ik nou precies moet nemen.

Om te voorkomen dat ik duizenden euro`s investeer, en na oplevering erachter moet komen dat ik extra materialen/sturingen nodig heb.

Systeem

- 24x Hyundai Full black 400WP
- Micro omvormers Enphase IQ7
- WP - Airwell Wellea 8KW
- 2x WP-Boiler ( Water/Water) Auer Edel eau 270 ltr
- 3 fase 3x25A

Verbruik / Opbrengst
Huidig
- Verbruik Stroom 5000kwh
- Verbruik gas 1450M3

Verwacht:
- Verwacht extra verbruik WP 4500
- Verwachte opbrengst PV ~9000 KWh

Stroom verbruik 2000/3000
Gas 0-250

Werking
WP voor verwarming in huis ( volledig vloerverwarming 3 etage) retour loopt vie de WP-boiler, restwarmte van vloer wordt omgezet in warm drinkwater) 2x 270ltr

De WP-boiler is voorzien van een E-element. Deze kan doormiddel van een sturingscontact aangestuurd worden om enkel te verwarmen met overproductie uit PV paneel. 1x 1,5kW per vat totaal 3Kw

Probleem
Hier heb ik een probleem doordat ik 2 leveranciers heb. Voordat ik tot aanschaf overga wil ik zeker weten dat dit werkt. Ik kan nergens vinden hoe ik de Enphase de schakeling kan laten maken naar het e-element in mijn WP boilers. Ik ben voorstander van Enphase echter Solaredge heeft hier een sturing voor.
Helaas kan ik hier niet uit opmaken of deze sturing naar 2 afzonderlijke vaten kan.

https://webshop.solarclar...mart-energy-hot-water-5kw

Wij hebben nog de keuze tussen Enphase en Solaredge. Voordat wij overgaan tot aanschaf (kleine 20K)
zou ik wel willen weten dat het werkt. Solaredge is goedkoper, en heeft een bestaand systeem.

wie heeft hier ervaringen mee ?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je geen slimme meter ofzo?

Dan kan je met de P1 gegevens toch een ESP relay aansturen?
Kwestie van home assistant (supervised) installeren op een PI/Odroid/Nuc

Neem je deze, dan kan je de 2 ingangen ook nog als s0 pulsenteller programmeren in ESPhome om de 2 kWh meters uit te lezen die het verbruik van de edel wp boilers meten. (zie yaml hieronder)

Ik gebruik zelf een traploos geregelde aton power to heat. in een rvs hygienespiraal buffervat.
Die meet ook vanuit de eigen controller, met stroomklemmen de teruglevering.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
esphome:
  name: esp-relay
  platform: ESP32
  board: esp32dev

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: !secret wifi_password

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esp-Relay Fallback Hotspot"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

sensor:
  - platform: pulse_meter
    pin: GPIO4
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder1 power"
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder1 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: pulse_meter
    pin: GPIO16
    timeout: 5min
    unit_of_measurement: "w"
    device_class: 'power'
    state_class: 'measurement'
    name: "Finder2 power"
    internal_filter: 100ms
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 60 # (60s / 1000 pulses per kWh) * 1000 for W
    total:
      name: "Finder2 energy"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: 'energy'
      state_class: 'total_increasing'
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001

switch:
  - platform: gpio
    name: "Relay 1"
    id: relay_1
    pin: 
      number: GPIO33
      inverted: False
    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

name: "Relay 2"
    id: relay_2
    pin: 
      number: GPIO25

name: "Relay 3"
    id: relay_3
    pin: 
      number: GPIO26

name: "Relay 4"
    id: relay_4
    pin: 
      number: GPIO27

status_led:
  pin:
    number: GPIO23
    inverted: True

[Voor 137% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2022 19:56]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
@Pieter90 je weet dat Enphase in de basis een behoorlijk duurder systeem is in vergelijking met SolarEdge? Beide systemen worden te vaak met de nodige 'creatieve' verkoop adviezen verkocht, zonder dat ze voor de opbrengst echt nuttig zijn. Het kan zijn dat jouw situatie er echt om vraagt... Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Ik zou het element alleen in willen zetten voor legionella runs, de rest van de tijd is verkopen aan het net erg lucratief die de huidige hele hoge prijzen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pieter90
Ronald schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:49:
@Pieter90 je weet dat Enphase in de basis een behoorlijk duurder systeem is in vergelijking met SolarEdge? Beide systemen worden te vaak met de nodige 'creatieve' verkoop adviezen verkocht, zonder dat ze voor de opbrengst echt nuttig zijn. Het kan zijn dat jouw situatie er echt om vraagt... Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Ik zou het element alleen in willen zetten voor legionella runs, de rest van de tijd is verkopen aan het net erg lucratief die de huidige hele hoge prijzen
Hoi Ronald,

Voor het terugleveren van stroom had ik in eerste instantie niet aan gedacht,m dit is mooi meegenomen.
zeker een idee om het e-element in de zomer toch even uit te zetten.

Wat betreft je vraag over de "creatiever verkoop" zal ik hieronder even toelichten het prijsverschil is zeker aanzienlijk

• Pieter90
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
5.25 x 10.80 = max 24 panelen
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
5000kWh ( huidige opwek 2500kWh met 8x300wp) jaarverbruik 2500 / 3000
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40A wordt 3x 25A
Budget en doel
zo ver mogelijk 0 op de meter met name GAS verbruik reduceren. Er is een heel stevig warm water verbruik. 600 / 700 ltr per dag, hiervoor hebben wij ook 2x 270 ltr WP boiler gekozen

Terugleveren naar het net is niet Prio 1, echter willen wij wel met oog op de toekomst de eigen opwek zelf op gebruiken.

Vaten opwarmen met stroom die anders het net op gaat lijkt mij het goedkoopst, de WP hoeft immers niet te werken.
Wie gaat het project uitvoeren
WP lokale leverancier,
PV zonduurzaam

Voor PV installatie hebben wij diverse lokale partijen gevraagd helaas allemaal of duurder of niet genoeg panelen kunnen leveren ( max 20 or 18) op het zelfde dakvlak als nu.
er kunnen nu 24 panelen van 400wp geplaatst worden met 30 / 35 rondom vrij
Bijhouden van data
Ik wil dit graag in een app goed bij kunnen houden, data uit de app / portaal kan ik verwerken in mijn excel sheet

ik gebruik momenteel soleredge app + UMeter energy monitoring
Reeds verkregen offertes
5 PV 2 WP + boiler
Regio
Noord Brabant / Bergen op zoom

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waar zoveel warm water voor nodig is ?

• Pieter90
tolunaygul12 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:25:
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waar zoveel warm water voor nodig is ?
Jazeker, die vraag moesten wij bij elke bedrijf beantwoorden :)

de reden zijn 2 stort douches, en 2 mensen + 2 kinderen die van veel te lang douchen houden

• AUijtdehaag
  • Niet online
Leg er gewoon 27 (3x 9) op een string omvormer. (of 24 = afhankelijk van welk paneel en de maatvoering)
Geen noodzaak hier voor enphase of solaredge.
Deze of deze (bijvoorbeeld)

Ik zie een verlaagde ventilatiepan waar je overheen kan leggen.

2017 wil zijn excelsheet terug
https://snapshot.raintank...LjY49EPfiLeNPtEGj?orgId=2

[Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2022 22:23]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
Minder stroom verbruiken door de WPB te laten werken is altijd voordeliger dan COP1 element en door inefficiëntie maar niet het net op te sturen. Met dergelijk verbruik heb je denk ik ook geen legionella run nodig omdat je enorm veel doorstroming hebt. Verder lijkt me DWTW een zeer verstandige stap met dergelijk verbruik.

@AUijtdehaag heeft al jaar en dag zo'n element; en er is een hele tijd geweest dat het financieel ook verstandig was... op het moment voor zo ver ik het kan berekenen echter niet, daarvoor is teruggeleverde stroom te waardevol geworden.

Is het getoonde dak pal zuid, of behoorlijk oost of west gericht?

Wat kosten/opbrengst betreft lijkt op dit dak SolarEdge en Enphase echt geldverspilling: Het advies van @AUijtdehaag krijgt gewoon mijn steun.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ik heb geen glazen bol, maar met "aankomende subsidie voor batterijen", zie ik het salderen somber in.
We krijgen belgische taferelen a 5ct... O-)
Dan telt niet meer de cop is great, maar wil je gewoon weinig meer terugleveren en zo weinig mogelijk uit het net betrekken.

Ik kan er uiteraard helemaal naast zitten :o

Edit: ik heb nooit begrepen waarom je de vloer wilt afkoelen in de winter om warm water te maken....
kan iemand me dat uitleggen, dat principe van die auer.?

[Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2022 22:42]

• Ronald
@AUijtdehaag Wetsvoorstel afbouw staat voor zover ik weet een 80% levertarief clausule in voor terugleveren.
Dus die 5ct van sommige leveranciers op het moment nog durven te doen zou dan resoluut ten einde moeten zijn.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Dat hebben ze bij de buren wel gedaan.
Resoluut ten einde,

• Ronald
Ja ik weet het, Ik hoop dat we aan deze kant van de grens geen verspilling gaan stimuleren ;-)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Ze stimuleren daarmee zoveel mogelijk eigenverbruik.
Ik weet niet of je dat verspilling mag noemen. Het komt van je eigendak.

Ook 2,5 kW piekbelasting voorkomt hoge vermogens, zoals ik douche op 11 kW op de doorstromer....als het vat weer eens niet warm is in de winter.
Het is maar max 1x 10 minuten per dag, maar daar wordt je dan op afgerekend

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-02-2022 22:47]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

laten we het weer hebben over de specifieke casus van @Pieter90 ;)

Mijn advies:
Dak vol, beide kanten. :Y

Ik neem aan dat je al een douchewtw hebt, en heb je al eens aan doorstroomverwarmers gedacht?

[Voor 49% gewijzigd door teacher op 26-02-2022 22:53]

Wise enough to play the fool

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:15
is dit in NL? dan is het easy:

1.leg t dak maximaal vol met een stringomvormer. hoe ziet de andere kant van t dak er uit? ik zou daar ook zeker 10 panelen op proberen te leggen.

2. doe iets aan dat zeer hoge warm waterverbruik, begin eens met douchewtw, dat heb je zi terug

3. laat het idee van extra stroom opstoken in je WPB varen. is niet logisch, financieel en milieutechnisch niet. over 5 jaar mss anders, kun je dan aanpassingen doen. koop voor de zekerheid wpb met een spiraal voor bijv zonbeboiler, dan ben je wat flexibeler later.

edit: je wilt je WP juist laten werken, daar is ie voor! wps zijn dingen die duur zijn in aanschaf en daarna goedkoop per draaiuur. elke keer als dat ding warm water maakt krijg je 2/3 van de energie gratis

[Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 26-02-2022 23:54]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:08
@Pieter90 , al eens naar upfall shower gekeken? Lijkt me perfect passen in jouw situatie.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Gisteren de (extra) boiler aangesloten. Het element heb ik met een slimme stekker aangesloten. Dan kan ik via de app de stekker schakelen. Het is een element van 2000 Watt.
Zoals nu schijnt de zon en leveren de panelen 3kW. Dan schakel ik het element in, maar nu gaan we natuurlijk iets zoeken dat het automatisch kan.

En die upfall shower, dank voor de tip, dat ziet er goed uit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Pieter90
Wat veel reacties in korte tijd POSITIEF!!

Als ik de antwoorden zo doorneem had ik er eigenlijk nooit over nagedacht om op dit moment juist NIET te gebruiken maar alleen terug te leveren.

Het verbruik van de WP + WPB is natuurlijk veel beter dan COP1 van het E-element. ik denk dat het verstandig is om hier eventueel over een jaar of 5 nog eens naar te kijken.

Het idee van het verwarmen met het E-element kwam in eerste instantie van onze eerste installateur > dit idee heb ik vrij snel laten gaan omdat het niet rendabel is.
hier werden wij geadviseerd geen WP te nemen maar 2x 200ltr elektrische smart boilers te plaatsen en zo onze warm watervraag te voorzien.

Als ik het zo begrijp zal ik ten alle tijden een "extra" modulen moeten plaatsen wil ik in de toekomst mijn e-element nog aan kunnen sturen. het hele idee was eigenlijk dat hier de Enphase module beter voor was geschikt. eventueel ook met het oog op een thuisbatterij ( verre toekomst)

• Pieter90
teacher schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:49:
[mbr]laten we het weer hebben over de specifieke casus van @Pieter90 ;) [/mbr]

Mijn advies:
Dak vol, beide kanten. :Y

Ik neem aan dat je al een douchewtw hebt, en heb je al eens aan doorstroomverwarmers gedacht?
Doorstromers hebben wij bekeken, zelfs laten berekenen. helaas hebben wij hier zo veel vermogen voor nodig dat het niet rendabel is om hier voor te kiezen >> Enexis<< 3x25A is nog leuk, zwaarder gaat direct naar ongeveer 80 euro per maand. dan heb ik mijn besparing er niet uit

• Pieter90
Is het getoonde dak pal zuid, of behoorlijk oost of west gericht?
dak op de foto is vol west, tuin vol zuid, ander dakvlak vol oost

op het west dak heb ik zon van ongeveer 08:00 tot 16:00

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus je kan er een oost/west van maken?

https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Die kan ook polystring aan, dus je kan 3 strings maken (waarvan 2 dezelfde hoeveelheid panelen met andere orientatie)
Of wellicht goedkoper

Heb je meteen je backup voor elkaar en zoek je naderhand de batteriij uit.

Dan draait die WP boiler alsnog op zonnestroom. (en cop van 2.5)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2022 20:36]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee