Voor mij zou het een enorme verbetering zijn als ik op het forum de originele berichten (i.e. voor dat een moderator ze verwijderd met een modbreak) kan zien.
Ik snap dat moderators met de beste bedoelingen ingrijpen in de volle overtuiging dat ze daarmee een forum leesbaar en interessant houden en waardeer uiteraard de tijd en energie die ze erin steken.
Probleem is echter dat vrijwel alles in het leven subjectief is, dus ook moderatie-ingrepen, en het nu vaak juist verwarring, irritatie en juist meer interesse in het originele bericht oproept. Denk aan scenario’s als:
Ik snap dat moderators met de beste bedoelingen ingrijpen in de volle overtuiging dat ze daarmee een forum leesbaar en interessant houden en waardeer uiteraard de tijd en energie die ze erin steken.
Probleem is echter dat vrijwel alles in het leven subjectief is, dus ook moderatie-ingrepen, en het nu vaak juist verwarring, irritatie en juist meer interesse in het originele bericht oproept. Denk aan scenario’s als:
- Berichten die je eerder had zien staan, maar nu niet meer kan vinden.
- Berichten van een user die je waardeert om zijn bijdragen, maar waarvan een post weggehaald wordt. Dan ben je op zijn minst gezegd nieuwsgierig en moet je via DM’s gaan vragen “wat had jij daar geschreven?”
- Forumvervuiling, denk aan een recente stroom “Dit is dus slowchat” modbreak berichten. Dat die daar staan is niet vanuit gebruikersperspectief: die loggen niet in op een forum om te lezen dat iemand besloten heeft dat een bericht meer slowchat van karakter was. Haal dan de hele post weg. [/i]