Stroomverbruik - wat kijk ik over het hoofd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 11:53
Korte introductie:
Sinds langere tijd viel het mij op dat ons stroomverbruik jaarlijks wel wat de hoogte in ging.
Toen we nog met ons 2-en waren, zaten we aan 3500kWh op een heel jaar.
Uiteraard is ons verbruik gestegen doordat we nu 2 kinderen hebben, maar sinds een jaar of 2 zijn er toch dingen waar ik niet aan uit kan.

Door het ontbreken van een slimme meter (maar in Belgïe in combinatie met zonnepanelen is dat een goede zaak), ben ik aan het knutselen gegaan met een Raspberry Pi met een camera en online OCR.
Zo heb ik nu een script draaien dat elke 5m een foto neemt en probeert de meterstand uit te lezen.
Dit steek ik in een SQLite database om hier dan wat grafieken uit te halen.

Dit is bvb van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZWnytIzpRel2vul0Cs4oSx9NdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JUwyKeHaImxuQOyIi6wTw4ns.png?f=fotoalbum_large

Ik heb met veel interesse het topic "Serieus elektriciteit besparen" gelezen en heb hier al wat uit proberen toe te passen.

Echter
Ons sluipverbruik 's nachts ligt constant rond de 300W continu, wat me toch wel uitzonderlijk veel lijkt.

Ik heb dit al proberen te herleiden naar een aantal toestellen die continu stroom verbruiken en ben op de volgende al uitgekomen:
- vriezer: gemiddeld 40W
- koelkast: ook gemiddeld 40W
- CV: staat 's nachts uit
- NAS, router, wifi, ...: 40W
- waterbed: 10W

En daarmee ben ik er zowat.
Afgelopen nacht (die van de grafiek) heb ik eens heel wat extra zekeringen afgelegd.
De volgende zaken waren enkel nog actief:
- koelkast (40W)
- vriezer (40W)
- domotica
- tv-box telenet (0,3W sluipverbruik)
- alarmsysteem (enkel lader voor interne 12V accu)
- slaapkamers (waterbed, 2 smartphoneladers en 2 led-nachtlampjes voor de kindere)
- regenwaterpomp (2W sluipverbruik)
and that's it...

Ik had verwacht rond de 100W te eindigen deze nacht maar kwam nog steeds uit op +/-210W.
(van 22u50 tot 6u10 1,525kWh)

Uiteraard ga ik blijven meten om te weten wat elke kring/verbruiker verbruikt. De 2 volgenden op mijn radar zijn het domotica-systeem en het alarmsysteem.

Hierbij een aantal vragen om raad:
Digitale kWh meter
- Ik zou graag een digitale kWh meter installeren en deze uitlezen (via S0 of Modbus) om zo nog gedetailleerder het verbruik op te volgen.
Heeft er iemand ervaring met een digitale kWh meter op een 3-fase net zonder N (3x230V) die ook de logging van teruglevering (zonnepanelen) duidelijk toont?
Ik had al gedacht om een HomeWizard 3fase wifi aan te schaffen maar ben toch nog iets meer fan van zelfbouw.

Ferrarismeter defect?
- Kan het zijn dat mijn analoge ferrarismeter niet correct meet? Is er een manier om dit zelf te meten?

PS: ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat :)

Update 27/02:
Hierbij een overzicht van de verbruikers die er toe doen.
Is een WIP omdat er sommigen nog gemeten/nagemeten moeten worden.

Dit gaat trouwens over toestellen die 's nachts actief zijn.

Update 28/2:
Verbruik waterbed juist gezet (12,5 ipv 10 :) ).
Ventilatie lijkt ook te kloppen op 10W

toestelgem. vermogenmeting ok?
koel/vries combi40Wok
vriezer40Wok
NAS10Wok
Telenet + switch15W?
waterbed12.5Wok
extra koelkast (tafelmodel)15Wok
ventilatie (ECO-stand)10Wok
domotica?nog meten
CV?nog meten, staat uit
totaal:142.W

[ Voor 14% gewijzigd door schouwb op 28-02-2022 09:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Zet vannacht alles uit, gewoon alle stoppen uit.
Je diepvries blijft echt wel koud genoeg, of hij moet meer dan 20 jaar oud zijn.

Dan heb je iig een 0 meting.

daarna zou je per groep kunnen kijken hoeveel watt hij verbruikt, beetje zoals je nu ook hebt gedaan. dan heb je iig een richtlijn.

daarna zou je nog kunnen zeggen ik trek stekker eruit, want die verbruikmeters zijn niet heel nauwkeurig (moeten echt uren meten, anders wijken ze nogal af , zeker degene van paar euro)

[ Voor 50% gewijzigd door 99ruud99 op 26-02-2022 09:14 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:55
Ik verdenk je waterbed. Een verbruik van 10W is onwaarschijnlijk laag. Heb je dat over een langere periode gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:11
De telenet splitter/router lust ook wel 20W, en staat meestal continu aan. Mijn verwarmingsketel verbruikt standby ca 25 W, als hij verwarmt gaat dit naar ca 80W (circulatiepomp / ventilator/sturing).
Een keukenboilertje heeft ook wel 10W nodig om op temperatuur te blijven.
Mijn standby nachtverbruik is ongeveer 70 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat is je huidige jaarverbruik nu dan?

3500 voor 2 is vrij normaal denk ik namelijk, ik ben benieuwd waar je op uit komt nu.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
99ruud99 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:
Je diepvries blijft echt wel koud genoeg, of hij moet meer dan 20 jaar oud zijn.

daarna zou je per groep kunnen kijken hoeveel watt hij verbruikt, beetje zoals je nu ook hebt gedaan. dan heb je iig een richtlijn.

daarna zou je nog kunnen zeggen ik trek stekker eruit, want die verbruikmeters zijn niet heel nauwkeurig (moeten echt uren meten, anders wijken ze nogal af , zeker degene van paar euro)
De metingen deed ik meestal over enkele uren (+8u) of soms zelfs meerdere dagen.
thesaxofonist schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:01:
Ik verdenk je waterbed. Een verbruik van 10W is onwaarschijnlijk laag. Heb je dat over een langere periode gemeten?
Het is een verwarmingselement van 300W. Gemeten over 38u en 14m een totaal verbruik van 0,34kWh :)
RP6conrad schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:09:
De telenet splitter/router lust ook wel 20W, en staat meestal continu aan. Mijn verwarmingsketel verbruikt standby ca 25 W, als hij verwarmt gaat dit naar ca 80W (circulatiepomp / ventilator/sturing).
Een keukenboilertje heeft ook wel 10W nodig om op temperatuur te blijven.
Mijn standby nachtverbruik is ongeveer 70 Watt.
Op de kring waarop de telenet modem staat, is ook de vriezer aangesloten. Deze heb ik ook eens gemeten over de periode van een nacht en toen kwam ik uit op een gemiddelde van 55W.
Een keukenboiler hebben we niet. Wel één op ons CV systeem (op gas).

Tijdens de meting van deze nacht had ik de CV helemaal uitgezet. Anders verbruikt deze op 8u ('s nachts) ongeveer 0,5 kWh; rond de 60W. Dit probeer ik ook naar beneden te krijgen door de programma's anders te zetten zodat de cirulatiepompen (radiatoren/vvw) niet constant draaien.
Hooglander1 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:17:

3500 voor 2 is vrij normaal denk ik namelijk, ik ben benieuwd waar je op uit komt nu.
Teller tov vorig jaar gestegen met 2300kWh.
Zonnepanelen wekten ongeveer 5000kWh op.
Laden van PHEV even buiten beschouwing gelaten (1100kWh afgelopen jaar) kom ik uit op:
2300 + 5000 - 1100 = 6200kWh
Wat me wel redelijk veel lijkt.. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28

'Normaal' is denk lastig te definiëren. Wel/geen EV. Oud/nieuw/groot/klein huis/appartement.
Vergelijken met personen is een manier: wij, gezin, 2 basisschool kinderen, groot vrijstaand huis eind vorige eeuw, geen EV: 3000kwh. Al paar jaar op rij, iets meer, iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28
Ow ja, ons sluipverbruik in de nacht (via p1 op domoticz): ongeveer 150 watt per uur.
1 koelkast, 1 koelvriescombi, quooker (zijn de grootste denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meten is weten. Ik had redelijk wat sluipverbruik van de mechanische ventilatie en de pomp en filter van de vijver.
Zie Op zoek naar grote stroomverbruikers voor mijn queste. Ik heb een https://tweakers.net/scha...s110_p472339/vergelijken/ gebruikt om individueel te kunnen meten.
Kwam ook uit dat mijn werkplek ca 60 w standby zat en mijn stereo op zolder 100w verbruikt voor de radio alleen :+
Prima op te lossen met kaku spul btw :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

Heb je domotica lampen? Zoals Philips Hue? Die dingen staan ook altijd aan, sluipstroom is zeer laag, maar dat soort dingen van een ander merk kunnen misschien veel meer verbruiken dan je door hebt.

Succes met je onderzoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schouwb
Even weer wat antwoorden/reageren...
Adam1980 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:39:
[...]

'Normaal' is denk lastig te definiëren. Wel/geen EV. Oud/nieuw/groot/klein huis/appartement.
Vergelijken met personen is een manier: wij, gezin, 2 basisschool kinderen, groot vrijstaand huis eind vorige eeuw, geen EV: 3000kwh. Al paar jaar op rij, iets meer, iets minder.
Inderdaad, normaal is redelijk moeilijk te definiëren. Hier een 3-gevel van 2011.
Het is niet zozeer dat ik me vaszet op wat er normaal is, wel dat we bijna een verdubbeling hebben in een aantal jaren.
Ook het rustverbruik van 300W verontrust me toch een beetje...
Wat er ook gewijzigd is: we hebben de zonnepanelen sinds begin begin 2018. Dan is ook onze dubbele teller (dag/nacht) veranderd naar enkele teller.
anc schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:54:
Heb je domotica lampen? Zoals Philips Hue? Die dingen staan ook altijd aan, sluipstroom is zeer laag, maar dat soort dingen van een ander merk kunnen misschien veel meer verbruiken dan je door hebt.

Succes met je onderzoek
Nope, geen domotica lampen :)
The Eagle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:51:
Meten is weten. Ik had redelijk wat sluipverbruik van de mechanische ventilatie en de pomp en filter van de vijver.
Zie Op zoek naar grote stroomverbruikers voor mijn queste. Ik heb een https://tweakers.net/scha...s110_p472339/vergelijken/ gebruikt om individueel te kunnen meten.
Kwam ook uit dat mijn werkplek ca 60 w standby zat en mijn stereo op zolder 100w verbruikt voor de radio alleen :+
Ik lees het topic eens door. Merci voor de tip ook van de meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

99ruud99 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:00:

Alles uit hoef je toch niet te meten? Dat is gewoon 0. Per groep (of gewoon stekkers er uittrekken) kan nog wel handig zijn en inderdaad een verbruiksmeter kopen en per apparaat meten.

Je kan ook vergelijken als je naar bed gaat en als je opstaat voor je sluipverbruik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
dat heeft TS al gedaan, en hij denkt dat de meting niet kan kloppen (de meter te hoog aangeeft).

Daarom alles uit, moet je op 0 komen, daarna per groep proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Als alles uit staat is het wel degelijk 0, dat heb ik al eens bekeken.

Vergelijken doe ik elke nacht (automatisch adhv raspberry en manueel).

Heb ondertussen een verbruiksmeter op wifi gekocht met logging. Altijd handig om te weten waar er eventueel pieken zijn.

Nu alleen nog een oplossing om dit per kring en voor het gehele huis te doen.
Iemand suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thesaxofonist
schouwb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:44:

[...]

Het is een verwarmingselement van 300W. Gemeten over 38u en 14m een totaal verbruik van 0,34kWh :)

[...]
Dat is echt onwaarschijnlijk weinig voor een waterbed. Dit blijft voor mij de eerste verdachte. Hoe warm is je bed? Met een verbruik van 10 W zal je bed de kamertemperatuur aannemen en dat is te laag om prettig op te slapen. Dus ik zou dit nog eens checken als ik jou was.

Haal het waterbed eens twee dagen helemaal van de stroom af. Als je meting klopt zal je er qua comfort niets van merken, want een verbruik van 10 watt zal geen invloed hebben op de temperatuur van je bed. Kijk of het bed afkoelt. Hou dan ook je stroomverbruik dan in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
thesaxofonist schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:09:
[...]

Dat is echt onwaarschijnlijk weinig voor een waterbed. Dit blijft voor mij de eerste verdachte. Hoe warm is je bed? Met een verbruik van 10 W zal je bed de kamertemperatuur aannemen en dat is te laag om prettig op te slapen. Dus ik zou dit nog eens checken als ik jou was.

Haal het waterbed eens twee dagen helemaal van de stroom af. Als je meting klopt zal je er qua comfort niets van merken, want een verbruik van 10 watt zal geen invloed hebben op de temperatuur van je bed. Kijk of het bed afkoelt. Hou dan ook je stroomverbruik dan in de gaten.
Hier zat ik ook aan te denken. Waarmee meet je het eigenlijk? Misschien is de meetapparatuur zelf niet goed.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
thesaxofonist schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:09:
[...]

DutchKel schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:29:
[...]

Hier zat ik ook aan te denken. Waarmee meet je het eigenlijk? Misschien is de meetapparatuur zelf niet goed.
(Correct) Meten is uiteraard weten.
Ik heb zo'n verbruiksmeter die je in het stopcontact steekt. Geeft 2W aan als het bed niet warmt en 300 als het wel warmt.
Sinds daarnet steekt een ander model in om te verifiëren dat dit klopt.
10W gemiddeld tov 300W piek wil zeggen dat het bed 1/30e van de tijd zou warmen. Komt overeen met 2m/u.
We hebben een zuidgerichte kamer met een groot raam waardoor ons bed (zeker nu met de lage zo'n) redelijk wat zonnewarmte vangt.
Ook recente woning waardoor onze kamertemp constant 19a20gr is.
Bed staat trouwens op 22gr, wat voor ons comfortabel is.

Ik laat iets weten als de volgende meeting binnen is van het waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Wij zijn in November in ons nieuwe huis in getrokken. Ondertussen is de meter en de stoppenkast vervangen in voorbereiding op het plaatsen van zonnepanelen. Alles dus gloedjenieuw.

Wij hebben staan:
- 2 koelkasten
- 1 koel/vries combinatie
- 1 vriezer
(vraag me niet; iets met indeling van de keuken en een aparte bar ruimte)
- waterbed voor 2 personen
- oplaadhub voor alle apparatuur
- XBox Series X op standby
- 65" televisie op standby

Ons verbruik als we verder niets doen ligt tussen de 100W en 150W inclusief bovenstaande bergje. Dat is minder dan de helft van dat van TS.

Wat bij mij heel veel verschil maakte was alle computer apparatuur (laptops en schermen) achter een schakelaar zetten. De power-save features van met name de schermen waren abominabel waardoor 2 32" schermen af en toe nog lekker 80W uit het stopcontact trokken.

Ofwel: TS; ja, er gaat ergens iets mis bij je. 300W is absoluut veel te hoog voor wat je op de lijst hebt staan, tenzij je hele oude apparatuur hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is de temperatuur in je slaapkamer dan in de winter? Lijkt me sterk dat de zon het nu al genoeg verwarmd. We hebben nog maar een paar dagen (op een hand te tellen) met een paar uur zon gehad deze maand.

@Croga weet je hoe veel daarvan je waterbed is? Denk je dat de meting van de TS kan kloppen?

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 27-02-2022 07:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:23
schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:46:
[...]

[...]

(Correct) Meten is uiteraard weten.
Ik heb zo'n verbruiksmeter die je in het stopcontact steekt. Geeft 2W aan als het bed niet warmt en 300 als het wel warmt.
Sinds daarnet steekt een ander model in om te verifiëren dat dit klopt.
10W gemiddeld tov 300W piek wil zeggen dat het bed 1/30e van de tijd zou warmen. Komt overeen met 2m/u.
We hebben een zuidgerichte kamer met een groot raam waardoor ons bed (zeker nu met de lage zo'n) redelijk wat zonnewarmte vangt.

Ik laat iets weten als de volgende meeting binnen is van het waterbed.
Hier zit echter wel een grote mismatch. Je meet de stroom in de nacht, maar het bed heb je overdag gemeten? In de nacht heb je geen warmte van de zon. Je moet wel alle onderdelen (die in elk geval met warmte te maken hebben) in dezelfde periode meten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:46:

Dan weet ik al genoeg ;-)

Een verbruik van 10 W is weinig voor verwarming. Om een beeld te geven: het komt ongeveer overeen met de warmte die een adapter van een laptop afgeeft. Stel je nu voor dat je het waterbed uitschakelt en in plaats daarvan zo'n adapter onder je dekens legt. Denk je dat het bed een temperatuur van 22 graden houdt? Ik denk van niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat ik nog mis in het rijtje van verbruikers is je ventilatie. Met een huis uit 2011 lijkt het mij dat je een WTW-installatie hebt, of minstens MV. Een WTW verbruikt ook aardig wat in de winter, maar verdient zichzelf terug doordat je minder hoeft te stoken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Marzman schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:50:
@Croga weet je hoe veel daarvan je waterbed is? Denk je dat de meting van de TS kan kloppen?
Ik verwacht eerlijk gezegd dat ons waterbed het grootste deel van ons verbruik zal zijn. We hebben de Master Bedroom nog niet klaar dus slapen nu in de logeerkamer die grenst aan de hal die geen enkele isolatie heeft. De deur moet 's nachts open zijn anders komt er niet genoeg frisse lucht de logeerkamer in.
Daarnaast doen wij het echt niet met 22 graden (de thermostaat van het waterbed gaat niet eens zo laag). Wij zitten rond de 30 graden.

De koelkasten en vriezers zijn modern. De oudste is 4 jaar oud, dat is 1 van de koelkasten. De rest is dit jaar aangeschaft met speciale aandacht voor verbruik. Volgens de papieren zitten ze op maximaal 100kWh per jaar, dat zou neer komen op 10W continue (give or take). Al met al zou het waterbed dan op 50W-100W uit komen wat mij niet vreemd in de oren klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
Mijn totale sluipverbruik ligt rond de 100-120 watt. Hieronder zie je een overzichtje van het sluipverbruik van mijn stroomgebruikers. Grootverbruikers zijn koelkast, vriezer, kabelmodem, router, pomp van CV-ketel en de wifi-printer.

garagedeuropener 5,4 watt
beltrafo 1,3 watt
kabelmodem 11,7 watt

droger 0,7 watt
wasmachine 0,7 watt

koelkast 25 watt
vriezer 25 watt
magnetron 0,5 watt
koffiezetapparaat 0,1 watt
kastverlichting keuken 3 watt

televisie 0,8 watt
radio 0,2 watt

klokje 0,5 watt
nachtlampje 0,7 watt

CV-ketel 8,9 watt
router 6,8 watt
solar omvormer 1 watt
wifi-printer 7,1 watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:55
3x230 zal je met enkelfase metingen moeten oplossen, die modbus hebben.
Draait je meter nog terug? Anders meet je een deel niet. Maar je berekeningen maak je sluitend.
Probeer een controle systeem te bouwen.

Je hoofdmeting heb je.
je zonnepanelen een andere meting
en je verbruikers de 3e meting.
Die energiebalans moet nul zijn en dat doet het niet met je huidige manier van meten, vermoed ik.
zelf gebruik ik
https://www.elektramat.nl...a-1-fase-modbus-mid-5282/
https://www.antratek.nl/usb-rs485-module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Bedankt iedereen voor de suggesties.

Ik heb bij de eerste post een tabel toegevoegd met het voorlopige resultaat van mijn metingen.
140W is hiermee verklaard. Nog 160W te gaan..

Op het waterbed staat terug een kWh meter en op de ventilatie ook vermits de 10W die er nu staat een momentopname is.
Volgens de documentatie is het maximale vermogen echter 28W op hoogste stand dus de 10W zou zeker kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Dapdodo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:41:
Draait je meter nog terug? Anders meet je een deel niet. Maar je berekeningen maak je sluitend.

Je hoofdmeting heb je.
Die energiebalans moet nul zijn en dat doet het niet met je huidige manier van meten, vermoed ik.
zelf gebruik ik
voordeel is je kan per minuut volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Dapdodo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:41:

Je hoofdmeting heb je.
zelf gebruik ik
Hoi Dapdodo,
Zou dit niet lukken met een 3-fase meter zoals deze:
https://webshop.cedel.nl/...0-3-Fase-kWh-meter-Modbus
of is het ontbreken van de N het grote probleem?

Wat heb je gebruikt om de meter uit te lezen? Eigen script? Domoticz?

De meter draait inderdaad nog terug. Dat heb ik al gecontroleerd :)

En inderdaad, zoals je schrijft wil ik veel meer detail ipv per 0,1kWh meten zoals ik nu doe.
Per minuut lijkt me zeker nuttiger om zo te weten/identificeren welk toestel wanneer verbruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door schouwb op 27-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Hoi Dapdodo,
Zou dit niet lukken met een 3-fase meter zoals deze:
https://webshop.cedel.nl/...0-3-Fase-kWh-meter-Modbus
of is het ontbreken van de N het grote probleem?

Wat heb je gebruikt om de meter uit te lezen? Eigen script? Domoticz?

De meter draait inderdaad nog terug. Dat heb ik al gecontroleerd :)

En inderdaad, zoals je schrijft wil ik veel meer detail ipv per 0,1kWh meten zoals ik nu doe.
Per minuut lijkt me zeker nuttiger om zo te weten/identificeren welk toestel wanneer verbruikt.
ik gebruik eigen script, naar sqlite. en dan eigen website voor grafieken. maar grafana kan ook met sqlite overweg.

3x230V net heb ik nooit aan moeten meten. dus daarom enkelfasige benadering
Als de door jouw voorgestelde meter ook i,v per fase meet en uitleest, kan je P en Q contoleren
https://www.elektramat.nl...a-3-fase-modbus-mid-5299/
Deze doet dat bijvoorbeeld, maar de nul van alle fases moet dan dezelfde zijn. en weet niet of dat bij jouw zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
De meter waar ik nu momenteel naar aan het kijken ben is de volgende:
https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter

Deze zou 2 pulse aansluitingen hebben, eentje voor import en eentje voor export.
Door deze direct achter de teller te zetten, kan ik zo een zicht krijgen op mijn volledige woning.
Ik heb aan HomeWizard wel de vraag gesteld welke versie van de SDM630 dit is want de SDM630-wifi vind ik niet op de Eastron-site.

In de handleiding (https://energy.homewizard...k/attachments/19068763216) van de 3-fase kWh meter staat ook een uitleg hoe deze aan te sluiten op 3x230 zonder N:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sysh_1vV2F_eqcnWlQzh4sXRr7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v7Lodt95smFjBlTZWGLBSo8h.png?f=user_large

+ het volgende ook al gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124905/2
Blijkbaar kan een kWh meter ook op 3x230 worden aangesloten met de two-wattmeter methode (https://circuitglobe.com/...of-power-measurement.html) maar voor die uitleg zijn de studies net iets te lang geleden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door schouwb op 27-02-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Heb jij dan dit in huis?
https://circuitglobe.com/...terMethodinStarConnection
Tussen de fasen 230V en naar aarde 127V

Jammere is dat je dan alleen totaal hebt. en als je die achter je meter zet, weet je niet wat intern binnen de meter blijft.

De 230V voor voeding van de meter zit dus tussen l1 en N.; Daar moet dus normaal 230V staan.
Dat doen ze hier dus ook. Maar dan dmv L2. Maar alleen Ptotaal is dan een geldige waarde.
Want P1=(P1+xP2) en P3=(P3+(1-x)P2) en x zal je nooit weten.

Dus kan wel maar dan 3x voor je balans
meter
zonnepaneel
verbrukers

[ Voor 58% gewijzigd door Dapdodo op 27-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 22:32
Als ik hier bij ons kijken, hier een snapshot tijdens de nachtelijke uren.
We hebben een 3f-230V net. Zoals je ziet zitten wij ook met een nachtverbruik dat wel wat is, maar ik zie partronen :

> Continue gele lijn is m'n NAS die 24x7 werkt en 50W continue verbruikt. De "pieken" extra is de diepvrieskist die van tijd tot tijd actief komt om bij te koelen. Telkens zo'n +-45W "burst"
> De groene fase is denkelijk de CV-ketel, afgelopen nachten waren toch wel fris dus die blijft draaien. Als die +100W gaat wil dat zeggen dat de CV effectief aan het stoken is, de pomp alleen zit een stuk onder de 100W
> De blauwe fase DENK IK zullen de overige apparaten zijn, (2 routers, 2 AP's etc alles 24x7 allerlei domotica shizzle (oa ODROID controller etc) en ook de ijskast in de keuken denk ik. Die opbouw tussen 2h40u <> 03h is wat gek maar zal zoiets wel zijn.

Heb een redelijk complete lijst van *alle* verbuikers, tot het drinkfonteintje van katten (2W) alsook alles rond videofoon, ook de DIN-rail 24V supply heeft ook eigenverbruik etc,etc,etc.
(en dat is een best grote lijst, allerlei domotica schakelaars die elk ook vb 0,7W eigenverbruik hebben etc, als je er 20 hebt steken is dat ook 14W hé)

Ach, het is een hobby ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2yl1TZlybFmZ18-0CiV1RznB-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AxmhppBTGUoKVOr96uLTnUGp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RN5bkxMLRKzwaD0YmLFvDUnRwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ4sJk7AhR19JlEAOjFUthLN.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de hoofdzekering direct achter de tellerkast.
Komen 3 kabels binnen (L1, L2 en L3) en ik meet tussen elk van deze drie 230V.
Geen N dus ook geen 127/230 denk ik.

@jvanhambelgium
Bij jou ook 3x230V zonder N?
Hoe meet jij?
Dit is wat ik toch ook hoop te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
schouwb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:44:

En wanneer heb je dat gemeten? De hele zomer is de stekker van het waterbed er uit, pas in september kreeg ik het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je tussen alle 3 230V meet heb je wel 127/230V. Bij "normale" 230/400V had je daar dan 400V gemeten. En als het split fase was (geen idee of dat in België voorkomt) had je niet 3x230V gemeten. Meet maar eens tussen alle fases en je PE (groen geel rechts). Is dat dan 127V?

Overigens is dan een blauwe draad voor een fase gebruiken wel pure evil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Als je nog een verbruiksmeter zoekt dan kun je eens bij Homewizard kijken, deze hebben o.a. een MID Wi-Fi kWh meter waarmee je groepen kan meten en een Energy Socket waarmee je het verbruik van je apparaten precies kan meten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
bouwfraude schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:25:
[...]

En wanneer heb je dat gemeten? De hele zomer is de stekker van het waterbed er uit, pas in september kreeg ik het koud.
Enkele weken geleden, zeker niet tijdens de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Septillion schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:32:
Als je tussen alle 3 230V meet heb je wel 127/230V. Bij "normale" 230/400V had je daar dan 400V gemeten. En als het split fase was (geen idee of dat in België voorkomt) had je niet 3x230V gemeten. Meet maar eens tussen alle fases en je PE (groen geel rechts). Is dat dan 127V?

Overigens is dan een blauwe draad voor een fase gebruiken wel pure evil...
Inderdaad, tussen aarde en fase 138V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
CV verbruikt altijd stroom ondanks "uit", en eens in de 24u laat hij de pomp voor 2 minuten draaien ivm vastlopen preventie en als je tapcomfort nog aan hebt kost dat ook energie.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom

Normaal is dat niet voor 2 personen of je moet alles elektrisch hebben.
Hier zaten wij met 2 personen op zo’n 1200 kWh per jaar, nu we met een Airco warmtepomp verwarmen is dat zo’n 1800 kWh per jaar.
Dit is ons sluipverbruik bij 24 uur afwezigheid;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FIbLtCxNbTc818bmR-oHA6d_oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t399PS6X2ZpZMM0Xrpkopadh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door HereIsTom op 27-02-2022 13:22 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HereIsTom schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Hier zatten wij met 2 personen op zo’n 1200 kWh per jaar, nu we met een Airco warmtepomp verwarmen is dat zo’n 1800 kWh per jaar.
Ik denk niet dat je dat zó "simpel" kunt stellen? Alles is afhankelijk van de apparatuur en inzet daarvan, en dat vervolgens afgezet tegen de hoeveelheid comfort welke je als persoon / huishouden wenselijk acht. Ik woon in een ruime eengezinswoning in m'n ééntje en heb hier ook een sluipverbruik van ±300W maar kan elke W daarvan verklaren (is het dan eigenlijk nog wel sluipverbruik?).

Jaarverbruik ligt nu met 2 jaar thuiswerken inmiddels rond de 3200KW/h en dat leveren m'n zonnepanelen ook ongeveer aan opwek.

Vloerverwarming pompen, routers, PoE switches , accesspoints, bewakingscamera's, koelkasten, vriezer, ipTV-STB's, domotica ..... Kan nog wel even door gaan met opnoemen :9

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 27-02-2022 14:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Will_M Dat klopt, ik zeg ook niet dat ons verbruik normaal is, wij zijn gewoon zuinig, maar hebben wel comfort. Maar ergens er tussen in zal ‘normaal’ zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Hier zatten wij met 2 personen op zo’n 1200 kWh per jaar, nu we met een Airco warmtepomp verwarmen is dat zo’n 1800 kWh per jaar.
Dit is ons sluipverbruik bij 24 uur afwezigheid;

[Afbeelding]
Volgens Nibud is voor een tweepersoons huishouden 2810kWh gemiddeld. Daar zit TS boven, maar een heel stuk dichter bij dan jij er zat voordat je warmtepomp had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Onzin.

Nibud geeft 2800kWh aan als normaal/gemiddeld, een waterbed doet 750kWh door de bank genomen.

Hoe is 3500kWh dan niet normaal? Ik snap dat je trots bent op je lage verbruik, maar daar heeft TS geen reet aan.

@schouwb

Als je teller is gestegen met een bepaalde hoeveelheid, lijkt me vooral ook dat je eens goed moet gaan meten. Wat gebeurt nu wanneer...

Misschien leveren je zonnepanelen niet goed, misschien kan je meter niet terugdraaien? Ik zou het in die hoek zoeken eigenlijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
@Hooglander1 Nou, nou wat een taal, snap dat je het hoge verbruik goed wil praten, maar normaal is het niet, je geeft zelf al aan dat het Nibud aangeeft dat ‘normaal’ 2800 kWh is maar dat is ook maar een gemiddelde, en (te)veel mensen gebruiken nu eenmaal teveel.
Daarom zijn die hoge prijzen nu juist wel goed, veel mensen worden nu pas wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@HereIsTom Het gemiddelde is nu precies wat als normaal gezien wordt. :+ 1200kWh is echt extreem weinig. 2800kWh haal ik zelf ook niet (ondanks koken op inductie) maar genoeg dus wel. Dat 2800kWh misschien wat hoog is door een groep die nergens op let, tuurlijk.

Maar er zijn wel een paar belangrijke factoren die bij kunnen dragen aan wat normaal is. Elektrisch koken, (close in) boiler, EV, IT apparatuur maar zeer zeker ook een waterbed. 10W gemiddeld lijkt mij nog steeds erg laag. Uitgaande van de 750kWh van @Hooglander1 is dat 85W gemiddeld. Dat is grofweg 17 minuten per uur. Misschien dat het door de lagere temperatuurdelta wel minder is maar 10W lijkt me erg weinig om zo'n oppervlak 3 graden warmer dan de omgeving te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:14
Mijn woning is totaal 65m2 bestaande uit tweepersoonshuishouden. Wij zetten alles uit door de stekkerdoos uit te zetten als we iets niet gebruiken. Wij hebben meerdere stekkerdozen in huis. Behalve de koel-vriescombinatie A++ 197kWh per jaar die heeft zijn eigen stekker uit de muur en bijna alles is A++ behalve mijn 55-inch OLED televisie en de computer voeding Platinum.

Wij stoken het hele jaar niet. Wij wonen in een nieuwbouw woning appartement uit 2010. Ik was de eerste bewoner die hier kwam wonen en alles is goed geïsoleerd op de 4e verdieping met HR++ raamdeuren.

Je moet even alles meten waarom je verbruik zo hoog is. Bij ons jaarnota september 2020-2021

Normaal 529kWh
Dal 681kWh
Gas 275 m3

Wij hadden een elektrische kookplaat gekocht inductie. Maar wij koken ook niet dagelijks en besparing zou dan minimaal blijven. Koken op elektriciteit is pas interessant als je dagelijks kookt dan op gas.

Wassen doen wij ook de wasmachine op Eco-stand 30 graden en gebruiken veel minder de droger. Vaak hangen wij het gewoon op om te droger en de vaatwasser als wij die al gebruiken op 50 graden Eco-stand. Tijdens het douchen zetten wij de kraan uit om te besparen. Ik weet dat het soms ook heerlijk is om de kraan te laten door draaien

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 27-02-2022 17:51 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
jvanhambelgium schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:52:
Als ik hier bij ons kijken, hier een snapshot tijdens de nachtelijke uren.
We hebben een 3f-230V net. Zoals je ziet zitten wij ook met een nachtverbruik dat wel wat is, maar ik zie partronen :

> Continue gele lijn is m'n NAS die 24x7 werkt en 50W continue verbruikt. De "pieken" extra is de diepvrieskist die van tijd tot tijd actief komt om bij te koelen. Telkens zo'n +-45W "burst"
> De groene fase is denkelijk de CV-ketel, afgelopen nachten waren toch wel fris dus die blijft draaien. Als die +100W gaat wil dat zeggen dat de CV effectief aan het stoken is, de pomp alleen zit een stuk onder de 100W
> De blauwe fase DENK IK zullen de overige apparaten zijn, (2 routers, 2 AP's etc alles 24x7 allerlei domotica shizzle (oa ODROID controller etc) en ook de ijskast in de keuken denk ik. Die opbouw tussen 2h40u <> 03h is wat gek maar zal zoiets wel zijn.

Heb een redelijk complete lijst van *alle* verbuikers, tot het drinkfonteintje van katten (2W) alsook alles rond videofoon, ook de DIN-rail 24V supply heeft ook eigenverbruik etc,etc,etc.
(en dat is een best grote lijst, allerlei domotica schakelaars die elk ook vb 0,7W eigenverbruik hebben etc, als je er 20 hebt steken is dat ook 14W hé)

Ach, het is een hobby ;-)

[Afbeelding]
Hoe meet jij 3 fasen? Of is de NAS geen fase maar een aparte meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@schouwb

Als je meter nog terug draait kan je niet op jouw manier meten, in de nacht wel maar dag niet aangezien je dan opwek als verbruik meet en bij stilstand 0.

Bruto verbruik meten door een meter net voor alle verbruikers en de pv voor die meter laten terugleveren.
Niet heel ingewikkeld.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:39:
@schouwb

Als je meter nog terug draait kan je niet op jouw manier meten, in de nacht wel maar dag niet aangezien je dan opwek als verbruik meet en bij stilstand 0.

Bruto verbruik meten door een meter net voor alle verbruikers en de pv voor die meter laten terugleveren.
Niet heel ingewikkeld.
Mijn 0-metingen doe ik inderdaad 's nachts.
Overdag kloppen mijn grafieken en waarden ook nog. Mijn verbruik is een combinatie van verschil in meterstand tussen vorige succesvolle herkenning en de opgewekte energie van de zonnepanelen via pvoutput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Mijn 0-metingen doe ik inderdaad 's nachts.
Overdag kloppen mijn grafieken en waarden ook nog. Mijn verbruik is een combinatie van verschil in meterstand tussen vorige succesvolle herkenning en de opgewekte energie van de zonnepanelen via pvoutput.
100% zeker dat daar niets van klopt, al helemaal niet als je meter voor en achteruit draait en je slechts elke 5 min een foto maakt, in die tijd kan hij al 2x bijv 1 vooruit gegaan zijn en terug waar jij dat nog als 1 waarde ziet of onveranderd.
Daarmee zit je er zomaar kilowatturen naast.

Zelfde als youless op de website schrijft, werkt niet meer op een draaischijf meter met pv.
En die meten elk rondje van de schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
Dapdodo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Hoe meet jij 3 fasen? Of is de NAS geen fase maar een aparte meting.
Ik gebruik hiervoor een Shelly 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:13:
@jvanhambelgium
Bij jou ook 3x230V zonder N?
Hoe meet jij?
Dit is wat ik toch ook hoop te bereiken...
Neen, 3x230V+N dus 4 draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
schouwb schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:55:

Hierbij een aantal vragen om raad:
Digitale kWh meter
- Ik zou graag een digitale kWh meter installeren en deze uitlezen (via S0 of Modbus) om zo nog gedetailleerder het verbruik op te volgen.
Heeft er iemand ervaring met een digitale kWh meter op een 3-fase net zonder N (3x230V) die ook de logging van teruglevering (zonnepanelen) duidelijk toont?
Ik had al gedacht om een HomeWizard 3fase wifi aan te schaffen maar ben toch nog iets meer fan van zelfbouw.

Ferrarismeter defect?
- Kan het zijn dat mijn analoge ferrarismeter niet correct meet? Is er een manier om dit zelf te meten?

PS: ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat :)

Update 27/02:
Hierbij een overzicht van de verbruikers die er toe doen.
Is een WIP omdat er sommigen nog gemeten/nagemeten moeten worden.

[/table]
Ik heb de kWh-meters van Homewizard voor mijn 2 PV systemen. Werkt goed; zie wat er binnenkomt en wat de wasmachine en droger verbruiken.
Over het nachtverbruik; ook hier, 4 volwassenen, een sluipverbruik tussen de 250-300 W

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 00:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dan is zo'n youless meter wel weer rete handig. Mijn verbruik gedurende de nacht (CV uit) was afgelopen nacht 1.04kWh voor 8 uur (130W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KPV-JLtoCPbXZldLWf-n10t-lQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIORrZwEB5DZnc8iMXJAqr92.png?f=fotoalbum_large
Maar belangrijker nog, het echte sluipverbruik is blijkbaar 65W. Daartussen zie ik de twee vriezers en koelkast af en toe aanspringen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Rol-Co schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:10:
[...]

100% zeker dat daar niets van klopt, al helemaal niet als je meter voor en achteruit draait en je slechts elke 5 min een foto maakt, in die tijd kan hij al 2x bijv 1 vooruit gegaan zijn en terug waar jij dat nog als 1 waarde ziet of onveranderd.
Daarmee zit je er zomaar kilowatturen naast.

Zelfde als youless op de website schrijft, werkt niet meer op een draaischijf meter met pv.
En die meten elk rondje van de schijf.
Stel: van 15u tot 16u is de meter van 4080,4 naar 4082,2 gegaan. Zonder rekening te houden zonne-energie zou mijn verbruik over deze periode 0,8kWh zijn.
Als ik in deze periode 1kWh aan zonne-energie heb opgewekt, is mijn werkelijk verbruik toch 1,8kWh?
Inderdaad, ik heb een grote resolutie omdat mijn data pas oké is als OCR mijn meterstand herkent. Toch lijkt me dit redelijk goed te werken.
Vandaag van 288 foto's (elke 5m eentje) op 56 een meterstand succesvol herkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Stel: van 15u tot 16u is de meter van 4080,4 naar 4082,2 gegaan. Zonder rekening te houden zonne-energie zou mijn verbruik over deze periode 0,8kWh zijn.
Als ik in deze periode 1kWh aan zonne-energie heb opgewekt, is mijn werkelijk verbruik toch 1,8kWh?
Wat doen we? Wel of geen pv? Zonder pv met deze tellerstand heb je 1,8 verbruikt inderdaad, met pv kan het vanalles zijn omdat hij ook terug draait, heb ik het nog niet over meetverschillen.
Inderdaad, ik heb een grote resolutie omdat mijn data pas oké is als OCR mijn meterstand herkent. Toch lijkt me dit redelijk goed te werken.
Vandaag van 288 foto's (elke 5m eentje) op 56 een meterstand succesvol herkend.
56 van de 288, niet een hele beste score en geeft nog grotere resolutie.

Nee sorry, met pv gaat die meter heen en weer op de seconde, vooral met piekjes weer, van verbruik naar teruglevering enz enz, dat kan je gewoon niet zo meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
300W sluimerverbruik lijkt me niet absurd hoog? Ik heb nog niet de moeite gedaan om alles apart te meten, maar mijn domotica zit bvb al op 90W constant verbruik. In combinatie met alle andere toestellen lijkt me 300W wel haalbaar. Er zitten wel enkele 'idiote' toestellen tussen zoals de nieuwe Xbox-X die in standby 30W verbruikt! Tel daar dan nog 2 TVs, 2 koelkasten, een diepvriezer, warmtepomp, etc etc bij en dan zit je al snel 200+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:34:
Stel: van 15u tot 16u is de meter van 4080,4 naar 4082,2 gegaan.
Neem aan een typo, maar dat is op mijn rekenmachine alleen al 1,8kWh :+ Geeft je PV in de tussentijd ook 1kWh aan dan heb je dus zelfs 2,8kWh gebruikt.

Iets om rekening mee te houden, de tellers in veel omvormers is niet echt exact. Is namelijk ook geen eis voor. Sterker nog, heb vaak het idee als ik het hier lees dat ze vaak wat aan de positieve kant zijn. En als jij er dus mee gaat rekenen voor je eigen verbruik kan deze daardoor dus ook hoger uitvallen dan werkelijk.

@Rol-Co Je hebt gelijk dat het voor "instantaan" gebruik, aka over een enkele meetperiode, inderdaad niet nauwkeurig is. Dat is vooral omdat de getallen uitlezen van PV en net uit fase kunnen zijn. Maar die afwijking zal er relatief gezien over een dag niet meer toe doen. Dus na 24 uur 1,8kWh op de meter van de netbeheerder en 1kWh op de PV is gewoon 2,8kWh eigen gebruik. (Met inachtname van bovenstaande.) Of je meter nu wel of niet deels terug draait tussen twee foto's. Want ja, dan mis je op die foto wat gebruik maar die zie je dan terug in de getallen van de PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Septillion schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Neem aan een typo, maar dat is op mijn rekenmachine alleen al 1,8kWh :+ Geeft je PV in de tussentijd ook 1kWh aan dan heb je dus zelfs 2,8kWh gebruikt.

...
|:( :)
Xanthine schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:06:
300W sluimerverbruik lijkt me niet absurd hoog? Ik heb nog niet de moeite gedaan om alles apart te meten, maar mijn domotica zit bvb al op 90W constant verbruik. In combinatie met alle andere toestellen lijkt me 300W wel haalbaar. Er zitten wel enkele 'idiote' toestellen tussen zoals de nieuwe Xbox-X die in standby 30W verbruikt! Tel daar dan nog 2 TVs, 2 koelkasten, een diepvriezer, warmtepomp, etc etc bij en dan zit je al snel 200+.
Ik zou kunnen leven met 300W moest ik weten waar het vandaan komt.
Met alles wat ik nu uitgemeten heb kom ik uit op 160 a 170W 0-verbruik.

+ voor alle waterbed-haters:
In de afgelopen 24u heeft het waterbed 0,3kWh verbruikt (gemeten met andere kWh-meter dan vorige meter).
0,27kWh hiervan was overdag (9u -> 23u). 0,03 's nachts (23u -> 9u).
Tijdens de nacht, waarop ik mijn nulmetingen doe, zou het waterbed dus een druppel op een hete plaat moeten zijn.

En nog een paar interessante weetjes.
- oude microgolf-oven die we amper gebruiken: standby 5W -> uitgetrokken
- Ikea MÖRKRÄDD led-nachtlampje: 7W (Terwijl het niet eens brandt! Op het kreng staat 0.45W... Het ledje er in zal 0.45W zijn zeker?)

[ Voor 8% gewijzigd door schouwb op 28-02-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mm, dan is je bed wel echt goed isoleert / hou je van een koud bed. Andere kant, als de kamer 's nachts ook 20 graden is kan ik in dat laatste wel inkomen :+

Maar goed, dan zou ik echt eens per groep de boel een nacht uit zetten. Ook zou ik voor de zekerheid dus eens een 24 uur nulmeting doen met PV uit. Dan vaar je namelijk alleen op de gecertificeerde meter van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
schouwb schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:13:
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden?
[Afbeelding]
Blauw als fase? Is blauw als neuter niet de Europese standaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 00:23

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

schouwb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:18:
[...]
- Ikea MÖRKRÄDD led-nachtlampje: 7W (Terwijl het niet eens brandt! Op het kreng staat 0.45W... Het ledje er in zal 0.45W zijn zeker?)
Klopt dat wel? 7W in een klein object voelt echt flink warm aan. Een router gebruikt dat ook vaak en als die dan ook nog veel groter dan je nachtlampje is?
Het kan ook zijn dat de crest factor van de nachtlamp je meter een verkeerde waarde aan laat geven. Warmte ontwikkeling is de beste controle.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
schouwb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:18:
[...]

|:( :)

[...]

Ik zou kunnen leven met 300W moest ik weten waar het vandaan komt.
Met alles wat ik nu uitgemeten heb kom ik uit op 160 a 170W 0-verbruik.

+ voor alle waterbed-haters:
In de afgelopen 24u heeft het waterbed 0,3kWh verbruikt (gemeten met andere kWh-meter dan vorige meter).
0,27kWh hiervan was overdag (9u -> 23u). 0,03 's nachts (23u -> 9u).
Tijdens de nacht, waarop ik mijn nulmetingen doe, zou het waterbed dus een druppel op een hete plaat moeten zijn.

En nog een paar interessante weetjes.
- oude microgolf-oven die we amper gebruiken: standby 5W -> uitgetrokken
Mag ik weten welk waterbed je hebt? Zo zuinig zie je ze niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
[b]The Eagle in "Stroomverbruik - wat kijk ik over het hoofd?"
Verbruikt dat klik aan Klik uit spul nog steeds zoveel stroom continu,ook wanneer uit? Dat was was vaak meer dan het standby verbruik van niet al te grote verbruikers die je ermee uit zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion

Dat is alleen met kleine pv set, met piek weer in het voorjaar bijv kan je hard achteruit draaien, en als je dan met je verbruikers in de buurt van het zelfde doet misschien dat je wat ziet.
Maar over het algemeen loopt het al niet gelijk en meet je niks met die foto’s, ik gok dat je zomaar 33% mis kan zitten t.o.v de werkelijkheid.
Gewoon een meter er bij en de pv voor die meter laten in voeden, dan pv en bruto kan je iets zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Xanthine schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Blauw als fase? Is blauw als neuter niet de Europese standaard?
Vroeger was de derde draad blauw.
Nu moet die grijs zijn, als niet als N gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Xanthine schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:06:
300W sluipverbruik is wel zo’n € 700,- per jaar, als je stroomtarief de laatste tijd is gestegen is het zelfs een veelvoud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
donaldk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Verbruikt dat klik aan Klik uit spul nog steeds zoveel stroom continu,ook wanneer uit? Dat was was vaak meer dan het standby verbruik van niet al te grote verbruikers die je ermee uit zette.
Een Klikaanklikuit schakelaar verbruikt maar 0,45W da’s heel wat minder dan de meeste apparaten in standby verbruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:19
50-75W sluipverbruik hier. Geen smarthomeapperatuur in huis, Beneden tv standfby koelkast/vriezer 24/7 aan. ook modem 24/7 aan. 2 routers + 1 switch staan ook 24/7 aan en dat is eigenlijk alles. Er draaien hier ook geen nas/server pctje vandaar het lage standby verbruik gok ik. Heb ook jaren geleden gemeten dat mijn 25 jaar oude yamaha versterker al 21W verstookt als hij alleen maar aan staat. Deze staat wel elke dag meerdere uren aan totaal dus daar zal nog wat te halen zijn. Gas zal ik maar niet over beginnen want dan kan ik gaan huilen in een hoekje. 10M3 gas makkelijk op een dag met bijvoorbeeld minimaal 5 graden buitentemperatuur voor alleen de CV ketel (VR :( 8)7 |:() en een zeer slecht geïsoleerd huurhuis. De cv is al vanaf nieuw beperkt/ingesteld op maximaal 45% vermogen wat het minimum vermogen is.

[ Voor 50% gewijzigd door quadrofource op 28-02-2022 19:54 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
HereIsTom schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:17:
[...]

300W sluipverbruik is wel zo’n € 700,- per jaar, als je stroomtarief de laatste tijd is gestegen is het zelfs een veelvoud!
Als je het zo uitdrukt is het opeens wel wat meer. Gelukkig heb ik 7000Wp aan zonnepanelen en een thuisbatterij, dus heb (bijna) geen afname van het net. Achteraf een verstandige keuze geweest want het was een grote hap uit ons budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co Waarom zou je iets missen? Met die redenatie zou je netbeheerder ook de helft missen. Die neemt immers nog minder vaak "een foto" namelijk maar 1x per jaar. Het maakt namelijk niets uit of hij terug draait of niet. Maar als hij terug draait weet je één ding zeker, de teller van de PV loopt minimaal net zo hard op. En ik zeg minimaal, want kan ook harder. En dat is dan gewoon weer eigen gebruik.

Je hebt gewoon twee energie leverende systemen met eigen meter (waarbij één ook terug kan lopen) en een verbruiker systeem. Daar de som van energie altijd 0 moet zijn betekend dus dat na x tijd de som van de verschillen van tellerstanden (dus som tot n-1) de energie van het laatste systeem is ofwel je eigen verbruik.

Je hebt wel een onnauwkeurigheid omdat je waarschijnlijk niet van exact hetzelfde moment de stand van het net en die van PV hebt. Dus in "instantaan vermogen" (energie van afgelopen interval) kan je een aardige afwijking hebben. Maar over lange tijd (24uur bijvoorbeeld) zal dit uitmiddelen.

@schouwb 7W voor nachtlampje dat uit staat lijkt mij ook dat je meter het af laat weten. Lage vermogens zijn voor veel meters al moeilijk, laat staan met een waarschijnlijk extreem lage power factor. Want 7VA voor een lampje dat uit staat wil ik nog best geloven.

@quadrofource 21W voor versterker staat in mijn boekje onder "maar 21W" :+ Maar goed, een versterker die aan staat (of hij nu speelt of niet) noem ik ook geen sluimerverbruik. Als hij niets speelt en hij staat aan is dat luiheid aka kan ik mezelf aanrekenen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Xanthine schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:33:
[...]

Als je het zo uitdrukt is het opeens wel wat meer. Gelukkig heb ik 7000Wp aan zonnepanelen en een thuisbatterij, dus heb (bijna) geen afname van het net. Achteraf een verstandige keuze geweest want het was een grote hap uit ons budget.
Dan zal ik het anders voor je berekenen, als je 300W sluipverbruik hebt dan ben je per jaar 2628kWh kwijt, dus hou je nog maar 4372Wp over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schouwb
Even een update van mezelf:

@xah5kiDe en @Septillion : Het Ikea-lampje steekt ondertussen weer in, met het volle vertrouwen dat de crest-factor (/power-factor) het verbruik wel zal doen zakken. :)

Heb ook daarnet de HomeWizard 3-fase meter binnengekregen. Hij staat nu in de kast. Alleen nog wachten op de firmware-update waardoor bij 3P3W correct meet (tov 3P4W).

@zacht : Geen idee welk type waterbed. We hebben dit een 7-tal jaar geleden 2de hands gekocht.
Wel geïnvesteerd in een nieuwe matras (Stretch-top 4D 735A staat er op).

Het warmte-element is er eentje van 300W. Niets speciaals.
's Nachts verbruikt het amper iets (waarschijnlijk ook door onze lichaamswarmte).
Overdag verluchten we dit een 30-tal minuutjes en tijdens de wintermaanden ligt er een winterdons op.

De klikaanklikuit-schakelaars overweeg ik eens ik weet waar het probleem zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Er is slechts 1 goede oplossing en dat is een digitale meter per circuit installeren. Zo’n meter(tje) neemt 1u plaats in je zekeringskast en vraagt toch wel wat kennis van electrische installatie techniek. Echter het geeft je een schat aan informatie waar je “echte” lekken zitten. wie zijn de grote stroom verbruikers? Vanzelfsprekend het electrisch vuur en oven. Onderschat echter niet wat een diepvriezer en frigio constant verbuiken. Ook de digitale tv is niet te onderschatten plus oudere computers. Echter wat niemand verwacht is de circulatiepomp van mijn gasinstallatie.
Als hobbyist heb ik een microcontroller van Arduino geinstalleerd die precies de energie consumptie registreren per circuit en dat opslagaagt flash. Dat laat ook toe om te zien wat het kost aan energie om bv frietjes te bakken, zelfs voor maar 2 man.
De software die ik hier geschreven heb is common source en beschikbaar op eenvoudige aanvraag.
Pagina: 1