Korte introductie:
Sinds langere tijd viel het mij op dat ons stroomverbruik jaarlijks wel wat de hoogte in ging.
Toen we nog met ons 2-en waren, zaten we aan 3500kWh op een heel jaar.
Uiteraard is ons verbruik gestegen doordat we nu 2 kinderen hebben, maar sinds een jaar of 2 zijn er toch dingen waar ik niet aan uit kan.
Door het ontbreken van een slimme meter (maar in Belgïe in combinatie met zonnepanelen is dat een goede zaak), ben ik aan het knutselen gegaan met een Raspberry Pi met een camera en online OCR.
Zo heb ik nu een script draaien dat elke 5m een foto neemt en probeert de meterstand uit te lezen.
Dit steek ik in een SQLite database om hier dan wat grafieken uit te halen.
Dit is bvb van afgelopen nacht:
/f/image/JUwyKeHaImxuQOyIi6wTw4ns.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb met veel interesse het topic "Serieus elektriciteit besparen" gelezen en heb hier al wat uit proberen toe te passen.
Echter
Ons sluipverbruik 's nachts ligt constant rond de 300W continu, wat me toch wel uitzonderlijk veel lijkt.
Ik heb dit al proberen te herleiden naar een aantal toestellen die continu stroom verbruiken en ben op de volgende al uitgekomen:
- vriezer: gemiddeld 40W
- koelkast: ook gemiddeld 40W
- CV: staat 's nachts uit
- NAS, router, wifi, ...: 40W
- waterbed: 10W
En daarmee ben ik er zowat.
Afgelopen nacht (die van de grafiek) heb ik eens heel wat extra zekeringen afgelegd.
De volgende zaken waren enkel nog actief:
- koelkast (40W)
- vriezer (40W)
- domotica
- tv-box telenet (0,3W sluipverbruik)
- alarmsysteem (enkel lader voor interne 12V accu)
- slaapkamers (waterbed, 2 smartphoneladers en 2 led-nachtlampjes voor de kindere)
- regenwaterpomp (2W sluipverbruik)
and that's it...
Ik had verwacht rond de 100W te eindigen deze nacht maar kwam nog steeds uit op +/-210W.
(van 22u50 tot 6u10 1,525kWh)
Uiteraard ga ik blijven meten om te weten wat elke kring/verbruiker verbruikt. De 2 volgenden op mijn radar zijn het domotica-systeem en het alarmsysteem.
Hierbij een aantal vragen om raad:
Digitale kWh meter
- Ik zou graag een digitale kWh meter installeren en deze uitlezen (via S0 of Modbus) om zo nog gedetailleerder het verbruik op te volgen.
Heeft er iemand ervaring met een digitale kWh meter op een 3-fase net zonder N (3x230V) die ook de logging van teruglevering (zonnepanelen) duidelijk toont?
Ik had al gedacht om een HomeWizard 3fase wifi aan te schaffen maar ben toch nog iets meer fan van zelfbouw.
Ferrarismeter defect?
- Kan het zijn dat mijn analoge ferrarismeter niet correct meet? Is er een manier om dit zelf te meten?
PS: ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat
Update 27/02:
Hierbij een overzicht van de verbruikers die er toe doen.
Is een WIP omdat er sommigen nog gemeten/nagemeten moeten worden.
Dit gaat trouwens over toestellen die 's nachts actief zijn.
Update 28/2:
Verbruik waterbed juist gezet (12,5 ipv 10
).
Ventilatie lijkt ook te kloppen op 10W
Sinds langere tijd viel het mij op dat ons stroomverbruik jaarlijks wel wat de hoogte in ging.
Toen we nog met ons 2-en waren, zaten we aan 3500kWh op een heel jaar.
Uiteraard is ons verbruik gestegen doordat we nu 2 kinderen hebben, maar sinds een jaar of 2 zijn er toch dingen waar ik niet aan uit kan.
Door het ontbreken van een slimme meter (maar in Belgïe in combinatie met zonnepanelen is dat een goede zaak), ben ik aan het knutselen gegaan met een Raspberry Pi met een camera en online OCR.
Zo heb ik nu een script draaien dat elke 5m een foto neemt en probeert de meterstand uit te lezen.
Dit steek ik in een SQLite database om hier dan wat grafieken uit te halen.
Dit is bvb van afgelopen nacht:
/f/image/JUwyKeHaImxuQOyIi6wTw4ns.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb met veel interesse het topic "Serieus elektriciteit besparen" gelezen en heb hier al wat uit proberen toe te passen.
Echter
Ons sluipverbruik 's nachts ligt constant rond de 300W continu, wat me toch wel uitzonderlijk veel lijkt.
Ik heb dit al proberen te herleiden naar een aantal toestellen die continu stroom verbruiken en ben op de volgende al uitgekomen:
- vriezer: gemiddeld 40W
- koelkast: ook gemiddeld 40W
- CV: staat 's nachts uit
- NAS, router, wifi, ...: 40W
- waterbed: 10W
En daarmee ben ik er zowat.
Afgelopen nacht (die van de grafiek) heb ik eens heel wat extra zekeringen afgelegd.
De volgende zaken waren enkel nog actief:
- koelkast (40W)
- vriezer (40W)
- domotica
- tv-box telenet (0,3W sluipverbruik)
- alarmsysteem (enkel lader voor interne 12V accu)
- slaapkamers (waterbed, 2 smartphoneladers en 2 led-nachtlampjes voor de kindere)
- regenwaterpomp (2W sluipverbruik)
and that's it...
Ik had verwacht rond de 100W te eindigen deze nacht maar kwam nog steeds uit op +/-210W.
(van 22u50 tot 6u10 1,525kWh)
Uiteraard ga ik blijven meten om te weten wat elke kring/verbruiker verbruikt. De 2 volgenden op mijn radar zijn het domotica-systeem en het alarmsysteem.
Hierbij een aantal vragen om raad:
Digitale kWh meter
- Ik zou graag een digitale kWh meter installeren en deze uitlezen (via S0 of Modbus) om zo nog gedetailleerder het verbruik op te volgen.
Heeft er iemand ervaring met een digitale kWh meter op een 3-fase net zonder N (3x230V) die ook de logging van teruglevering (zonnepanelen) duidelijk toont?
Ik had al gedacht om een HomeWizard 3fase wifi aan te schaffen maar ben toch nog iets meer fan van zelfbouw.
Ferrarismeter defect?
- Kan het zijn dat mijn analoge ferrarismeter niet correct meet? Is er een manier om dit zelf te meten?
PS: ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat
Update 27/02:
Hierbij een overzicht van de verbruikers die er toe doen.
Is een WIP omdat er sommigen nog gemeten/nagemeten moeten worden.
Dit gaat trouwens over toestellen die 's nachts actief zijn.
Update 28/2:
Verbruik waterbed juist gezet (12,5 ipv 10
Ventilatie lijkt ook te kloppen op 10W
toestel | gem. vermogen | meting ok? |
koel/vries combi | 40W | ok |
vriezer | 40W | ok |
NAS | 10W | ok |
Telenet + switch | 15W | ? |
waterbed | 12.5W | ok |
extra koelkast (tafelmodel) | 15W | ok |
ventilatie (ECO-stand) | 10W | ok |
domotica | ? | nog meten |