Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik kwam er na de vakantie achter dat het verbruik van ons huis als we afwezig zijn ca 5kWh per dag is (Heb Domoticz via P1 draaien). Dat lijkt me wat veel voor een goed geisoleerd hoekhuis. Dus nu aan het zoeken wat dan de grootste verbruikers zijn, maar ik kan ze niet vinden. Dus even hulp gewenst
We hebben twee koelkasten. Oudste doet ca 0,71kWH per 24 uur, neem aan de jongste ook zoiets. Dan mis ik nog steeds een 3,5kWh per dag.
Vloerverwarminspomp: aanwezig, maar zit pompschakelaar op warmtevraag op.
Vijverpomp en -filter doen elk 18w, dat is het ook niet.
Ketel is een HRE intergas, maar kan me nauwelijks voorstelle dat die zoveel vreet.
Centrale afzuiging: is van 2011, lijkt me ook geen zware verbruiker.

PC meuk / adapters zou ik kunnen nameten in rust, maar lijkt me stug dat daar zoveel verbruik in zit. Heb het idee dat ik iets groots over het hoofd zie...alleen geen idee wat. Iemand wat schoten voor de boeg? :)

Toevoeging: ik heb een slimme stekker waarmee in gericht kan meten. Als ik weet waar te zoeken :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 20-09-2021 16:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
Een groep in je kast uitzetten en kijken of je verbruik significant daalt, dan kun je wat gerichter zoeken.

Hattrick: Thorgal Eagles

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind het wel meevallen, 30 dagen x 5kWh = 150 kWh per maand, voor een gezin van 4. Ik zit alleen op de ±100~110 kWh per maand.

Electrisch koken, vaatwasser, oven, wasmachine & droger zullen de grootverbruikers zijn.

Ey!! Macarena \o/

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:37:

PC meuk / adapters zou ik kunnen nameten in rust, maar lijkt me stug dat daar zoveel verbruik in zit. Heb het idee dat ik iets groots over het hoofd zie...alleen geen idee wat. Iemand wat schoten voor de boeg? :)
Assumptions are the mother of all fuckups. Je hebt nog een groot gat in je analyse maar doet meteen een aanname ;)

Bij mij was het standby-verbruik van de electronica, en met name de PC + Hifi, 80% van mijn sluipverbruik. Heb toen alles achter een tijdschakelaar gezet en voila.

Dus, meten is weten :)
RaZ schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:41:
Ik vind het wel meevallen, 30 dagen x 5kWh = 150 kWh per maand, voor een gezin van 4. Ik zit alleen op de ±100~110 kWh per maand.

Electrisch koken, vaatwasser, oven, wasmachine & droger zullen de grootverbruikers zijn.
Ik zit op 150kWh per maand sowieso.... Dus zijn sluipverbruik is mijn verbruik. Inductie, vaatwasser, 2 ovens, vriezers.

[ Voor 26% gewijzigd door armageddon_2k1 op 20-09-2021 16:43 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:24
Stekkers eruit trekken ( behalve koelkast en vriezer ) en dan 1 voor 1 kijken wie de boosdoener is? Of een stroommeter aanschaffen? Daarnaast is 5kwh niet heel vreemd moet ik zeggen. Da's 210 watt per uur.

Correctie ik zit op 2kwh. Denk dat een meten het beste is.

[ Voor 14% gewijzigd door corporalnl op 20-09-2021 16:52 ]

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:52

MsD

Geen inbouw boilers? Quookers oid? Vrieskist in de schuur?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RaZ schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:41:

Hij is op zoek naar sluipverbruik.

Ik zou ook gewoon een groep uitschakelen en kijken wat het verschil is (of dingen unpluggen). Je kan ook zo'n meter kopen en dan toestellen gaan meten. Zelf werk ik met stekkerblokken voor mijn tvhoek, voor mijn werkpc, voor de laptop etc. Als ik het niet gebruik zet ik de knop om op de stekkerblok en dan is er zeker geen sluipverbruik.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 20-09-2021 16:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Even toegevoegd aan de startpost: ik heb een slimme stekker waarmee ik kan meten. Moet ik alleen weten waar hem in te pluggen.
Hifi sluipverbruik zal minimaal zijn. Daar zit een master / slave stekkerdoos op. Alleen de receiver in standby en de rest echt uit. TV (LG uit 2012) kan ik nameten, verwacht geen spannende dingen.
MsD schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:42:
Geen inbouw boilers? Quookers oid? Vrieskist in de schuur?
Niet van toepassing, alleen dus de Intergas HRE op zolder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
Meet die jongste koelkast ook eens. Je neemt aan dat het verbruik te vergelijken is, maar als deze door een defecte thermostaat 24/7 staat te koelen is je verbruik wel anders.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
5kWh per dag bij afwezigheid is toch - gedeeld door 24 - zo'n 208W continue verbruik? Daar zit je al snel op als je alle verbruikers gaat optellen.

CV zal uitstaan neem ik aan.

Blijven over dingen als ijskast/vriezer, internet/netwerkapparatuur, NAS, TV/Audio standby, domotica, lampjes etc. Als je er maar genoeg hebt, is 200W zo weg.

Sinds ik wegben bij Ziggo/Mediabox XL is mijn sluimerverbruik om en nabij 100W (was 135W) maar ik heb alleen nieuwe apparatuur (alles nieuw sinds 2019).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Router? Switches? Accesspoints? Die verbruiken toch ook redelijk wat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:49:
Even toegevoegd aan de startpost: ik heb een slimme stekker waarmee ik kan meten. Moet ik alleen weten waar hem in te pluggen.
Hifi sluipverbruik zal minimaal zijn. Daar zit een master / slave stekkerdoos op. Alleen de receiver in standby en de rest echt uit. TV (LG uit 2012) kan ik nameten, verwacht geen spannende dingen.

[...]

Niet van toepassing, alleen dus de Intergas HRE op zolder.
Waar staan die koelkasten? Als ze in een schuur staan bijvoorbeeld die slecht geisoleerd is dan wil het verbruik nog weleens oplopen.
Wij hebben hier in huis een vergelijkbaar aantal grootverbruikers, alleen als extra bonus nog een quooker erbij. Afgelopen vakantie was ons sluipverbruik 3 kWh per dag

Ik zou toch zeker wel even kijken naar die centrale afzuiging/mechanische ventilatie. Die verbruiken soms meer dan je verwacht.

Computer says no

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 23:31
Als je domoticz hebt draaien, is het toch gewoon een kwestie van 'live' kijken? Gemiddeld zit je -zoals al genoemd werd - op 208 W aan sluipverbruik. Dus, dat zou je meteen kunnen gaan bekijken. Gewoon 'alle' niet sluip verbruik (lampen, TV, PC, etc) even uitzetten, en je zou rond die 200W moeten zitten.

Daarna is het een kwestie van 1 voor 1 alle sluipverbruikers uitzetten. Router, wekkerradio, NAS, opladers, switch, Hifi setje, media decoder bij de TV. Grote kans dat je dan al tot ruim onder de 100W gezakt bent. En zeer waarschijnlijk ben je ook een stuk wijzer.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BartS12 Ongeveer 200 W meten is onwaarschijnlijk, koel/vrieskasten bijvoorbeeld lopen niet continu en als ze aan staan verbruiken ze natuurlijk meer. Als de cv-ketel regelmatig aanslaat om het boilervaatje op temperatuur te houden kan dit het beeld ook vertekenen.
Just my 2 cts (voorlopig)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wanneer is je centrale afzuiging gereinigd? Als deze vol gekoekt zit, afzuiger en buizen, kan het verbruik flink omhoog gaan.

Heb je de verlichting van je kookafzuiger vaak aan staan? Wil ook wel eens stiekem een flinke verbruiker zijn, mits led.

En vergis je niet, kleine elektronica kan een flink totaal sluipverbruik zijn. Bv een aantal telefoonopladers, router, switch, accespoint(s) maar ook bv een hue bridge draagt er flink aan bij. Gaat vrij hard.

Ook een draaiende hardeschijf van beveiligingscamera bleek een flink sluipverbruik te kunnen genereren.

Makkelijkste manier zoals vaker aangedragen, groep na groep uitzetten, en dan via domoticz kijken waar de grootste verbruikers zitten. Daarna kan je gerichter zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door plaspvd op 20-09-2021 18:25 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
Laptop met SSD aan de lader is zo 40 Watt? En met een jaren '80 bril op: "zo dus jij hebt de hele dag twee gloeilampen aan?" Die 208 Watt volcontinu heb je al voor een derde verantwoord. Dan hoef je volgens mij bijvoorbeeld maar 1 NAS te hebben om weer een groot deel van het verbruik te verklaren?

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Lampjes zijn overal led, althans daar waar het aan gaat als we er niet zijn. Daar zal het verbruik niet in zitten. Toen we er niet waren ook geen sluipgebruik van telefoonladers, die waren mee op vakantie :Y)

Net even zitten meten, Standby verbruik
- hifi is 5w (in gebruik 100, er wordt nogal wat geschakeld)
- TV plus adapter vaste telefoon is 2,5w
- ubiquiti AP's plus Poe switch 16w

Oude koelkast staat in een kelderkast en doet dus 0,74kwh per dag. Nieuwe koelkast is inbouw, kan ik niet meteen zonder hem uit te bouwen :X

Modem en router nog niet gemeten. Ik heb stiekem het idee dat het of de centrale ventilatie, of mijn werkplek is. Die laatste heeft nogal wat adapters in gebruik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Je denkt fout door naar grote verbruikers te zoeken.
Vijverpomp en -filter doen elk 18w, dat is het ook niet.
Dat is 18w*2*24h=0.86 kWh

Nog een paar van dat soort kleine sluipers... Ziggo box, router, etc en je komt er snel aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:49:
Lampjes zijn overal led, althans daar waar het aan gaat als we er niet zijn. Daar zal het verbruik niet in zitten. Toen we er niet waren ook geen sluipgebruik van telefoonladers, die waren mee op vakantie :Y)

Dat is al 7,5W continu en ik denk dat het langer uit staat dan aan? Ik zou daar gewoon een stekkerblok tussen hangen met een aan/uit switch (ik heb hem zelf op de achterkant van de tv vastgemaakt met tie wraps). Nouja, telefoon zou ik dan niet doen want dan ben je ook onbereikbaar ;)

Voor een vijverpomp kun je ook wel iets verzinnen dat die af en toe stopt met een tijdschakelaar ertussen. Koelkasten enzo moeten wel blijven draaien maar je kan het eens uitrekenen of het rendabel is ze te vernieuwen (waarschijnlijk niet, tenzij er iets kapot is of de deur niet goed sluit).

Verder kun je kijken in instellingen van apparaten. MIjn espressomachine heeft een kopjeswarmer die ik helemaal niet gebruik. Dus ik heb de standbytijd van dat ding zo kort mogelijk ingesteld. Een paar minuten ipv een paar uur wat het standaard is. Als ik hem dan vergeet uit te zetten gaat hij in elk geval niet uren door met kopjes warmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 20-09-2021 19:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:59:
Je denkt fout door naar grote verbruikers te zoeken.

[...]

Dat is 18w*2*24h=0.86 kWh

Nog een paar van dat soort kleine sluipers... Ziggo box, router, etc en je komt er snel aan.
Dit dus.

Doen we dit er nog ff bij:
- ubiquiti AP's plus Poe switch 16w

Oude koelkast staat in een kelderkast en doet dus 0,74kwh per dag. Nieuwe koelkast is inbouw, kan ik niet meteen zonder hem uit te bouwen :X
0.86kw vijverpompjes.
0.74kw koelkast
0.5kw voor die 3 dingen die je noemt.
Laat de nieuwe koelkast ook 0.5kw zijn....dan zit je al op 2.6 kWh per dag.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:37:

Ik kwam er na de vakantie achter dat het verbruik van ons huis als we afwezig zijn ca 5kWh per dag is (Heb Domoticz via P1 draaien).
In Domoticz kun je toch ook mooi een grafiekje zijn van wat er continue gemeten is? Van de laatste 24 uur. Vooral de nacht geeft mooi aan wat je sluipverbruik (continue gebruik) is.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Dank mannen, ik weet denk ik al genoeg. Is oog verklaarbaar, en datgene wat ik genoemd heb (vijverspul, koelkasten) kan ook niet echt uit ofzo.
Rekenen had ik zo nog niet gedaan maar verklaart een hoop.
Goede tip van domoticz om even in de nacht te kijken, daar schommelt idd ook tussen de 200 en de 250 watt dus dat onderstreept wat er allemaal gezegd wordt.

Dank voor het meedenken en ik ga eens kijken hoe we hier mee om kunnen gaan.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
En als het klopt wat ik op internet kon vinden vreet onze buva boxstream ventilatie ca 65w. Dat zal op max zijn en dat doet ie niet zo veel, maar verklaart wel een grote hap. Binnenkort die eens doornemen en kijken naar een mogelijk alternatief, if any.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:45
The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:28:
En als het klopt wat ik op internet kon vinden vreet onze buva boxstream ventilatie ca 65w. Dat zal op max zijn en dat doet ie niet zo veel, maar verklaart wel een grote hap. Binnenkort die eens doornemen en kijken naar een mogelijk alternatief, if any.
Het verbruik bij boxstream hangt van de stand af waar deze in gebruikt wordt en de instellingen per stand middels dipswitches in het apparaat zelf (op de printplaat). Ook deze moet je eigenlijk eens meten en dan vergelijken met bijv. Itho Daalderop CVE. In de handleiding van de Itho staat verbruik vermeldt (klik )Deze is waarschijnlijk een stukje zuiniger, maar duurt waarschijnlijk wel een paar jaar dat je deze terugverdiend hebt.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-11 17:33

BertV

Handgemaakt

Ik moest gelijk hier aan denken; Indien van toepassing;

cv pomp die onnodig blijft draaien zonder warmtevraag (met valliant heb ik die gekke storing af en toe)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:28:
Als ie al 10 jaar oud is, vervangen. Meestal kun je de nieuwe modellen 1-op-1 plaatsen op de bestaande aansluitingen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:49:
[...]

Als ie al 10 jaar oud is, vervangen. Meestal kun je de nieuwe modellen 1-op-1 plaatsen op de bestaande aansluitingen.
10 jaar oud idd (huis is van 2011), maar met een motor van 7,5 jaar oud. Die begon wat te reutelen.
Maar waarom vervangen na 10 jaar?

Aansluiten op de bestaande buizen geloof ik wel, da's standaard spul, en ook de 230v stekker is niet veranderd. Hooguit de muurbevestiging. Maar nogmaals: why? :)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Je ziet dat de moderne pompen en ventilatoren gelijkstroom zijn en veel minder verbruiken. Maar dat waren ze vermoed ik 10 jaar geleden ook al wel?

Onze ventilatie van 250m3 (kleintje) verbruikt op 50% iets van 25 watt. Op 100% tegen de 100 watt.

Van het weekend gezien dat ons TV meubel (harmony hub, 65" TV, Nvidia Shield, Marantz reciever) zo'n 30 watt gebruikt als alles uit staat. Dat is 44 euro op jaarbasis omdat we die aanhebben van s'ochtends eerste beweging in de woonkamer tot s' avonds als we naar bed gaan, dus daar ga ik stappen tegen ondernemen, dat is gewoon onnodig verbruik voor grote delen van de dag.

Wij hebben ook zo'n 200 - 250 watt sluipverbruik, wat ik als redelijk normaal zie\zag, dat wordt veroorzaakt door:

- Quooker
- 1 Koelkast
- Lenovo NUC (Home Assistant etc)
- ~35 Hue lampen en bridge (uit verbruiken ze natuurlijk wel wat)
- Synology NAS 4 bay
- 6 USB gevoede zwave multisensoren
- modem\router
- POE switch + 3 AP + 2 POE IP cams
- Buitenverlichting (zoveel mogelijk uit en op beweging)
- WTW unit

Ik heb in Home Assistant een heleboel energiemeters\slimme stopcontacten (verbruiken overigens ook wel wat) en daarmee schakel ik niet essentiele zaken wel zo veel mogelijk uit zodra we gaan slapen. Bovenstaande lijstje blijft echter aan staan en dat stoort me soms wel. Het is gewoon zonde geld. Vooral de Synology NAS heb ik nooit gemeten maar denk dat die beter in standby kan, dat is wel een hoge drempel voor me merk ik. Enige wat je kan doen is zorgen dat je in de toekomst zoveel mogelijk A+++ koopt.

[ Voor 88% gewijzigd door Pixal op 21-09-2021 14:12 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de ventilatie nog met wisselstroom werkt als hij max 65W verbruikt.
Laat de laagste stand 20W zijn, dat is bij mijn Itho Ecofan maar 2W en die doet maximaal 30W.
Je zit al bijna op 0,5kWh per dag met 20W :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 18:42
Pixal schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:59:

- Synology NAS 4 bay

Ik heb in Home Assistant een heleboel energiemeters\slimme stopcontacten (verbruiken overigens ook wel wat) en daarmee schakel ik niet essentiele zaken wel zo veel mogelijk uit zodra we gaan slapen. Bovenstaande lijstje blijft echter aan staan en dat stoort me soms wel. Het is gewoon zonde geld. Vooral de Synology NAS heb ik nooit gemeten maar denk dat die beter in standby kan, dat is wel een hoge drempel voor me merk ik. Enige wat je kan doen is zorgen dat je in de toekomst zoveel mogelijk A+++ koopt.
Ik heb naar aanleiding van dit topic een energie meter in het stopcontact gedrukt waar onze
TV, Xbox 360, 2 kanaals receiver, SB Touch, een 8 poorts switch en een IR-blaster aangesloten zijn, samen met een 5-bay NAS met een 5-bay expansie kast op een UPS. In "rust" trekt de NAS met 10 schijven er in en met de rest in standby 80W. NAS kan voorlopig niet uit omdat HA daar in een Docker container draait. En van de slaapstand van harde schijven denk ik dat het ook slijtage geeft, dus dat is gewoon het ene kwaad tegen het andere :) En Synology geeft voor mijn NAS op Power Consumption: 50.6W (Access); 44W (Idle);22W (HDD Hibernation). Gek genoeg niets voor de expansie kast.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ik heb onze ventilatie inmiddels gemeten, die doet standaard 7,5 watt, standje 3 75w en op de max zelfs 85w. Weer een boosdoener gevonden dus.
Zat hem te vergelijken met die Itho Daalderop CVE, maar da's even lastig; die Itho verbruikt namelijk afhankelijk van de versie die je hebt ook zoiets. Dus @VERNederlander welke versie heb jij exact?
Ik zou bij ons ook nog even moeten kijken naar de instelling van de luchtverplaatsing. Da's wel redelijk essentieel want daar is de boel op afgeregeld :)

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:45
The Eagle schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:35:
Ik heb onze ventilatie inmiddels gemeten, die doet standaard 7,5 watt, standje 3 75w en op de max zelfs 85w. Weer een boosdoener gevonden dus.
Zat hem te vergelijken met die Itho Daalderop CVE, maar da's even lastig; die Itho verbruikt namelijk afhankelijk van de versie die je hebt ook zoiets. Dus @VERNederlander welke versie heb jij exact?
Ik zou bij ons ook nog even moeten kijken naar de instelling van de luchtverplaatsing. Da's wel redelijk essentieel want daar is de boel op afgeregeld :)
Ik heb de voorloper van de CVE-S Ecofan 375m3/u (nog zonder automatische regelaar). Mijn ouders hebben wel deze laatste versie en die staat in principe altijd op automatische stand 2 en schakelt zelf soms op als er bijvoorbeeld gedoucht wordt.

Stand 1 2-5W (instelbaar, standaard 2W)
Stand 2 3W
Stand 3 15-44W (instelbaar, standaard 20W)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

FreakNL

Well do ya punk?

Sinds wanneer is een koelkast, NAS, modem\router, switches, camera's en buitenverlichting sluipverbruik? Dan kun je alles wel onder sluipverbruik scharen...

Sluipverbruik is voor mij die HiFi set op zolder die 1 keer per week bij het sporten gebruikt wordt.. Daar zit dus een schakelaar achter. En die lader van de boor in de schuur die in het stopcontact blijft zitten..

Dingen die gewoon een functie hebben is wat mij betreft geen sluipverbruik... Daar ga ik dan ook niks aan doen totdat het kapot gaat. Ik heb mijn vriezertje op zolder pas doorgemeten. Ding van 15 jaar oud. Ja, die lust wel een paar watt.. Maar als ik dan ga kijken naar vervangen duurt het 15 jaar voor ik dat eruit heb. Laat maar zitten dan, ik koop wel een nieuwe als hij stuk gaat.

Overigens kan het natuurlijk wel lonen om dit soort apparaten zuiniger te maken (denk aan zuinigere nas/schijven, een nieuwere koelkast (alhoewel dat dus bijna nooit uit kan) of led-verlichting), maar het heeft niks met sluipverbruik te maken IMO...

Je hebt gewoon een hoop luxe in huis. Tja, dat kost ook wat.. Sommige dingen zijn niet te voorkomen... Die mechanische ventilatie kan misschien wel een goeie zijn, maar wanneer staat dat ding nou op max? (hier in ieder geval nooit)...

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 24-09-2021 12:18 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@FreakNL dat was dan ook niet mijn vraag :)
Ik wilde weten waar die 5kWh verbruik als we niet thuis waren vandaan kwam. Wil niet zeggen dat ik alles meteen de nek om draai :)

Een MV box vervangen kost ook wat, dus da's gewoon kosten / baten icm terugverdientijd.
Vijverpomp en filter op een tijdklok zou nog wel eens iets kunnen zijn. Die zitten helaas op een stopcontact buiten, dus als iemand een waterdichte tijdschakelaar weet hou ik me aanbevolen :)

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

The Eagle schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:35:
Toen ik dit huis 4,5 jaar geleden kocht heb ik iemand laten komen om de ventilatiekanalen te reinigen, de box te laten vervangen door een Orcon MVS 15 RHB en alles goed af te stellen. Kostte wel een paar knaken, maar gezien de leeftijd van de oude box was dat wel de moeite. Ook omdat het me de zekerheid gaf dat alles goed is. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-10 12:19

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

The Eagle schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:22:
@FreakNL dat was dan ook niet mijn vraag :)
Ik wilde weten waar die 5kWh verbruik als we niet thuis waren vandaan kwam. Wil niet zeggen dat ik alles meteen de nek om draai :)

Een MV box vervangen kost ook wat, dus da's gewoon kosten / baten icm terugverdientijd.
Vijverpomp en filter op een tijdklok zou nog wel eens iets kunnen zijn. Die zitten helaas op een stopcontact buiten, dus als iemand een waterdichte tijdschakelaar weet hou ik me aanbevolen :)
Waterdichte tijdschakelaar is ongeveer 10 a 15 euro en bestaan gewoon. (google maar even op waterdichte tijdschakelaar 8) )

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Kwam ik achter ja. Moet er wel twee naast elkaar hebben, dus dat wordt ff passen en meten ;)
Pietervs schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:40:
[...]

Toen ik dit huis 4,5 jaar geleden kocht heb ik iemand laten komen om de ventilatiekanalen te reinigen, de box te laten vervangen door een Orcon MVS 15 RHB en alles goed af te stellen. Kostte wel een paar knaken, maar gezien de leeftijd van de oude box was dat wel de moeite. Ook omdat het me de zekerheid gaf dat alles goed is. :)
MV unit dateert uit 2011, is in 2013 een nieuwe motorunit in gekomen en eind 2017 is de hele boel gereinigd en opnieuw afgesteld. Dat laatste kostte 185 euro - en komt er dus nog bij als je een nieuwe unit koopt lijkt me. Naja zeg de helft inclusief voorrijkosten. En geen idee hoe lang we hier nog in dit huis zitten. Geen concrete verhuisplannen maar als de kans zich voordoet zijn we binnen een paar jaar weg. Da's niet handig ivm terugverdientijd :)

Pagina: 1