Toon posts:

Monoblock warmtepomp icm zonnecollector op hygieneboiler.

Pagina: 1
Acties:

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-02-2022
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een all electric monobloc warmtepomp die ik in combinatie met een zonnecollector aan kan sluiten op een hygieneboiler met twee warmtewisselaars. De zonnecollector op de onderste warmtewisselaars en de warmtepomp op de bovenste. De zonnecollector en hygieneboiler kom ik opzich wel uit, alleen bij de warmtepompen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een duurzame oplossing voor het verwarmen van tapwater in een tiny house. Een CV pelletkachel is in dit geval geen optie, dus ik ben op zoek naar monobloc warmtepomp (monobloc vanwege geluidsoverlast binnen van bijv een split unit of warmtepompboiler. Ventilatiewarmtepomp is ook geen optie omdat ik mijn warme ventilatielucht wil gebruiken voor het verwarmen van de meterkast buiten waarin de accu's / omvormers etc komen)

Het doel is om geheel zelfvoorzienend te zijn. Qua stroom heb ik alles al geregeld, alleen het verwarmen van tapwater is het dingetje waar ik een beetje mijn hoofd op breek. Zoals ik al zei ben ik op zoek naar een monobloc (lucht/water) warmtepomp die ik kan aansluiten op een 150 liter hygieneboiler als aanvulling op de zonnecollector. Maar wanneer ik op internet zoek kom ik telkens op hybride varianten en lijken er maar weinig all electric monobloc warmtepompen te zijn. Of kan ik ook gewoon een hybride variant gebruiken zonder CV ketel? Het is belangrijk dat de warmtepomp een zo hoog mogelijke COP heeft. Ook bij lage buitentemperaturen, aangezien de hoeveelheid elektriciteit in de winter maar beperkt is en we geheel off grid zijn. Dus een warmtepomp van rond de 5kw is meer dan genoeg. Inleveren op comfort is niet zo erg in dit geval. Ons waterverbruik is laag en meer dan twee douches achter elkaar zal niet voorkomen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met all electric monobloc warmtepompen en welke merken een dergelijk systeem leveren.

Joost

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:29
tja ik heb een belachelijk grote water slurpende douche kop.
17l/m@38
en dan nog gebruik ik per jaar <700 kWh voor tap water.
(350kWh cop4 + 350kWh cop1)

neem je een spaardouche van +/-4-6l/m@38.
en eventueel een doucheWTW.
en een zonnecollector.
dan is het veel simpeler om de zonneboiler ook een simpel elektra element in de boiler te laten aansturen.
zoveel kWh kost dat nu ook weer niet. ;)

doe je het op mijn omscheven methode, dan heb je ook geen monoblock warmtepomp meer nodig.
die kun je dan vervangen voor een airco die ook kan verwarmen.
(hell tinyhouse zo simpel te verwarmen. ;) )

de meeste tinyhouse eigenaren die ik ken, die gebruiken een butagas fessen systeem.
dit is ook erg simpel, en maar een 2 flessen en zonnecollector en je hebt ook wel elk jaar je SWW voor elkaar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:18
dat kunnen alle monoblocks, dit is niet een moeilijke of speciale feature (of ja, alle monoblocks die ook tapwater maken, wat ze vrijwel allemaal doen)

Maak je het niet wat installatie-heavy zo? Ik zou de route van migjes overwegen voor een tiny house:

1 airco ophangen voor verwarmen / koelen
1 zonneboiler maybe met een elektrisch element erbij, desnoods met een ventilatielucht WP
Klaar

Meerdere systemen aan elkaar knopen kan wel maar geeft ingewikkelder regelingen en meer onderhoud etc.

ik snap ook niet waarom je je ventilatielucht naar je buiten-meterkast wilt sturen. Je omvormer maakt juist warmte dus die hoef je niet warm te houden ;) je accu's misschien wel een beetje, maar het is wel beetje zonde om daar al je ventilatielucht heen te sturen ALS er ook een andere nuttige bestemming te vinden is (bijv. een ventilatie warmtepompboiler)

Wat jij witl van een monoblock kan onder meer met de panasonic aquarea-lijn (hier veel op het forum genoemd), ook de LG monoblocks en de vailliant arotherm plus monoblocks kunnen gewoon tapwater en cv-water maken zoals jij het wilt hebben. Kan me alleen niet voorstellen dat een tinyhouse een 5kW WP nodig heeft, zou eerder 2 a 3 kW verwachten

• Tinyhouse
Bedankt voor beide reacties! :)

Klopt, we zullen niet super veel kWh kwijt zijn op jaarbasis voor het verwarmen van het tapwater. Alleen het probleem is dat we in de wintermaanden echt heel weinig stroom kunnen gebruiken. 1kWh per dag voor SWW is al behoorlijk veel in ons geval. In zo'n geval is een COP van bijv 3,5 van een warmtepomp al een behoorlijke winst in vergelijking met een elektrisch element van COP 1. Ook is het zo dat het continue vermogen wat de accu's kunnen leveren ook beperkt is, aangezien we ook een inductiekookplaat hebben bijvoorbeeld en andere energieslurpers. Als die dan aanstaan, terwijl de warmtepomp aanslaat, moet de boel er niet uit vliegen natuurlijk.

Inderdaad is het systeem wat installatie-heavy, maar een warmtepomp lijkt me wel een must in dit geval omdat elke Watt besparing er 1 is. Een ventilatiewarmtepomp heb ik inderdaad ook aan zitten denken, aangezien je aanvoerlucht dan altijd rond de 20 graden zit en dus vol energie zit. Probleem is dan alleen wel de accu's. Als het vriest lijkt me de meterkast moeilijk warm te houden met alleen de omvormers. Vorstvrij lukt misschien nog bij goede isolatie van de meterkast, maar bij een lage temperatuur nemen de prestaties van de accu's af en dit wil ik voorkomen. Naast het verwarmen van de meterkast zit ik eraan te denken om met deze warme lucht ook een kleine kas te verwarmen in de toekomst om zo nog meer zelfvoorzienend te kunnen zijn.

Ook wil ik de ventilatie graag koppelen aan een CO2 meter en hygrosensor, zodat het binnenklimaat optimaal geregeld wordt. In combinatie met een ventilatiewarmtepomp leek me dit dan juist weer wat lastig, omdat die aanslaat wanneer de boilertemperatuur te laag wordt.

Verwarmen van het tiny house doen we met een al geïnstalleerde kleine pelletkachel (de enige niet helemaal off-grid oplossing van het huisje).

5kW is waarschijnlijk idd wat veel. Het liefst ook zo laag mogelijk, maar dit is ongeveer wat ik tegenkwam als minimum. Maar er zijn inderdaad kleinere zie ik nu. Ik zal nog even gaan rekenen hoeveel kW ik nu eigenlijk precies nodig heb aan de hand van ons verbruik.

We hebben trouwens ook een bad, maar die zal niet heel vaak gebruikt worden. Dus voornamelijk douchen en het overige warm water gebruik.

• migjes
@Tinyhouse
je gebruikt een boiler(zonnecollector).
ik gebruik in mijn boiler een 333W element. (1kW 3fase element maar dat is 3x1fase en gebruik er maar 1 van.)
dit is meer als genoeg om al mijn SWW te doen.
want vergis je niet je hebt 24 uur per dag om voor 10minuten douchen aan water warm te maken. ;)

maar een boiler heeft verlies (moet even gokken heb even geen zin om de precieze waardes op te zoeken, maar zal aardig kloppen.)
mijn boiler heb ik +/-0,7kWh per dag nodig om dat verlies te compenseren.
dit doe ik dus in 2,1 uur per dag.
daarna staat het element nog 1,9uur aan voor verwarmen van het water als het nodig is.
(ik draai met een tijdklok, zodat elke middag mijn boiler word verwarmt. gebruik ik meer eigen stroom.)

en ja, ik heb 250l@65 in voorraad en daar kan ik met gemak 3x een bad mee vullen.
(250l@65 = +/- 750l@38 bad is maar <200l )
dit met maar 333W voor max 4 uur per dag. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 22:49
Klinkt als een gaaf project, het probleem van monoblocs is dat de lichtste uitvoering (die ik ken) al 5Kw is, bruut veel en sowieso heel groot voor zo'n tapwater vraag, ook erg duur, voor die investering kun je makkelijk een wp boiler kopen en je accu's met een extra pelletkachel heel wat jaren comfortabel warm stoken :)

Komt je tiny house op een vaste plek te staan? Dan kun je eventueel een buis ingraven om in de winter de invoerlucht van je tiny house op een constante temperatuur te houden, dan heeft de wp boiler minder impact op je stookbehoefte. In de zomer zorgt dat ook voor een aangename temperatuur.

Ipv een zonnecollector kun je ook een extra pv paneel leggen om zo nóg wat meer stroom uit de winterzon te halen. Je kunt er ook voor kiezen een systeem te maken dat je panelen in de wintern in een hogere hoek staan zodat ze meer energie opwekken.

Mijn 80L WP boiler verbruikt 300w continue als ie loopt, dat zou wel van een accu kunnen komen, met wtw op je douche kom je dan een heel eind. Helemaal mooi als je toch iets met de warmte van de pelletkachel kunt doen om de aanvoertemperatuur van je boiler wat te verhogen.

O, en het naisoleren van je boilervat heeft ook z'n voordelen, dan raak je een stuk minder warmte kwijt, mijn boiler in een extra laagje schapenwol wordt aan de buitenkant dan best warm: warmte die je normaal gezien verliest.

[Voor 9% gewijzigd door Cereal op 24-02-2022 14:04]

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

• Tinyhouse
Thanks. Als ik dit zo hoor kom ik inderdaad uit op WP boiler. 5kW van zo'n monobloc is inderdaad belachelijk veel. De reden waarom ik in eerste instantie huiverig was voor een WP boiler is het storende brommende geluid wat ik soms hoor van mensen. Dit lijkt me niet erg prettig omdat de boiler achter een schot in de slaapkamer komt. Nu zit ik er aan te denken om de boiler op een tijdschakelaar te zetten, hopend dat dit verder geen kwaad kan. Dan is dat probleem opgelost en 's nachts heb ik toch geen warm water nodig. Ik zat er inderdaad ook aan te denken of ik nu wel of niet een zonnecollector moest aanschaffen. In principe werkt dat alleen goed in de zomer en dan wek je ook veel PV stroom op, wat dan net zo goed naar een warmtepomp kan, aangezien die anders de hele zomer niks staat te doen. Ook een beetje zonde van de aanschaf.

Het verbruik van jou valt idd ook reuze mee, migjes. :) Maar dan heb ik toch liever nog een warmtepomp voor het laatste beetje winst.

Wat een slim idee trouwens om de toevoerbuis van de ventilatie in te graven. Ga ik zeker doen. 300W continue vermogen zou geen probleem zijn inderdaad voor de accu's. Ik ga eens even googlen naar warmtepompboilers. Bedankt!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 16:48
Ik heb het idee dat je wat dingen door de war haalt.
Een hygieneboiler is een buffer met CV water waar een spiraal in zit voor tapwater + eventueel spiralen voor zonnecollectoren.
In een normale boiler loopt het tapwater door het vat, en verwarm je dit met een spiraal.
Voor het opwarmen van je tapwater met een warmtepomp heb je dan geen spiraal nodig.
Je moet dus een hygieneboiler met 1 wisselaar, of een normale boiler met 2 wisselaars.

• Fr33z
heb je qua energiebalans een beetje gevoel voor de materie? Want ik lees dingen waar ik toch een beetje wakker van zou liggen.

Hoe off-grid wordt dit? komt het in NL? Zit je wel ergens aan het net of helemaal niet?

Redenen voor mijn vragen:

1) je zegt iets over accu's en zonnepanelen en de winter. Vergis je niet in hoe veel accu-capaciteit je nodig hebt en hoe weinig je PV doet in de winter. De verhouding is behoorlijk scheef, dus om teleurstelling te voorkomen zou ik dit zeker goed modelleren / uitzoeken. Stel dat je voor warm tapwater 1,5 a 2 kWh per dag nodig hebt en dan nog 1 of anderhalf voor koelkast en wat licht enzo. Dan zit je zo rond de 3,5 kWh per dag. Om dat op te slaan heb je wel redelijk wat accu-capaciteit nodig.

2) een zonnepaneeltje erbij in de zomer: alleen nuttig als je aan het net zit om de overtollige stroom ook af te voeren. Zonnepanelen in de zomer gaan verschrikkelijk hard, stel je een soort grote waterval van elektriciteit voor die gewoon 10 uur per dag AAN is. Daarmee heb je in no-time je accu's vol en daarna moet het ergens heen, bijvoorbeeld een stroomnet. Doe je dat niet dan heb je zomers niks aan een extra paneeltje :+

[Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 24-02-2022 15:38]

• migjes
@Tinyhouse
jep het valt best mee wat je nodig hebt voor SWW.
zeker geen 5kW monoblock nodig. ;)

en ja een warmtepompboiler is natuurlijk beter die kun je ook wel krijgen van rond de 300W, en dan ben je natuurlijk klaar in 1,5uur ipv 4uur. ;)

maar er is ook iet te zeggen voor het gewoon elektrisch te doen.
warmtepompboiler kun je amper/niet aansturen.

het systeem zoals ik nu heb, word door de omvormer aan en uit gezet.
zo draai ik heel mijn SWW dus op zonne-energie, en is mijn boiler een soort van accu.
dit jaar ben ik zelfs december en januari door gekomen.
het was krapjes en de temperatuur in de boiler zakte wel 10 graden, gehaald is gehaald.
(maar pas op ik heb 6,4kWp en dat zijn niet een "paar" paneeltjes.
daar mee kom je echt snel over de 333W ook in de winter. ;) )

• Tinyhouse
Het wordt helemaal off grid in Nederland en volledig zelfvoorzienend. Behalve dan de pelletkachel, die is discutabel. Klopt, het is ongelofelijk moeilijk al dan niet praktisch onhaalbaar om off grid te leven in Nederland. Ik heb alles dan ook tot in detail doorgerekend en inderdaad in de winter is behoorlijk lastig om voldoende stroom voorhanden te hebben. Vandaar ook mijn vraag naar echt de meest energiezuinige oplossing voor ons SWW. We hebben 8 PV panelen van 400Wp per stuk en ons energieverbruik is op jaarbasis gemiddeld een kleine 5,5 kWh per dag. Van maart t/m oktober zou ik het hiermee moeten redden. In November en Januari wek ik slechts 50 procent op van de benodigde energie, Februari zo'n 85 procent en December 35 procent. In de winter zullen we dus ons leven aan moeten passen en primitief moeten leven (de steenoven buiten gebruiken etc.) hoewel ik nog op zoek ben naar een degelijke windturbine, hoewel ik ook weet dat een kleine windturbine weinig zoden aan de dijk zet en je al snel op een behoorlijk formaat zit. Of een extra veld PV panelen, hier ga ik nog even over nadenken.

We zijn echt off grid en zitten ook niet aan het net ergens. We hebben een aardige accucapaciteit van 21 kWh met een continue uitgangsvermogen van zo'n 9kW. Dus mocht de zon een tijd niet schijnen, kunnen we wel even vooruit. Dit continue vermogen wordt al snel 'opgebruikt' trouwens als de wasmachine en inductieplaat etc aan staan. Alles tegelijk aan is uiteraard geen optie. In de zomer wekken we 223 procent aan energie op. Ja ik weet het, opwekken bestaat officieel niet, kon even geen ander woord verzinnen ;) (zetten we energie om) Dus behoorlijk wat en dan zal een extra PV paneel idd niets doen. In de winter komt het paneel wel weer uit.

Maar om niet helemaal terug te gaan naar de steentijd in winter zijn alle meest energiezuinige aanbevelingen op het gebied van het verzorgen van SWW meer dan welkom!

• migjes
@Tinyhouse
oei, gaat lastig worden die winter zie mijn opbrengst:

in december januari zit ik op +/-10-15kWh/kWp laten we 12,5kWh/kWp als gemiddelde nemen.

8x400Wp=3,2kWp
3,2kWp x 12,5kWh/kWp = 40kWh per maand.
of 40/30 = 1,3kWh per dag.
wil je dan de 5,5kWh per dag gaan halen, dan heb je 4x je set nog nodig.
en dan nog 1 voor je warmtepompboiler. ;)

(zo als ik al melde, veel mensen die ik ken die dit doen, die gebruiken butagas flessen.
die winter is gewoon moeilijk. ;) )

• Tinyhouse
@brambo123
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Een hygieneboiler is toch een vat met 'dood' water met daarin een spiraal waardoor het leidingwater stroomt? Een soort doorstromer dus. En in het geval van een zonnecollector en een warmtepomp icm met een hygieneboiler heb je dan toch in totaal 3 spiralen nodig, die voor het leidingwater en de overige twee warmtewisselaars voor de zonnecollector en de warmtepomp? En bij een gewone boiler juist 2? Alleen voor de zonnecollector en de warmtepomp, omdat het leidingwater door de boiler zelf stroomt.

@migjes
Bedankt voor het delen van de opbrengstdata. Het is inderdaad behoorlijk krap in de winter. Ik ga er even over nadenken. Je zei dat de temperatuur in de winter wel 10 graden lager was, maar legionella vormt dan wel een gevaar? Of stook je de boiler dan 1x per week op tot 60 graden met een spiraal? Dat was namelijk ook een reden waarom ik in eerste instantie liever voor een hygieneboiler ging omdat warmtepompen maar tot 55 graden gaan en het bij een hygieneboiler niet zoveel uit maakt hoe warm die is, maarja met een beest van een monobloc is dat ook niet helemaal energiezuinig. Het zou leuk zijn als er hygienewarmtepompboilers zijn, maar die zullen wel niet bestaan.

• Fr33z
maar waarom? dit is zooo suboptimaal en moeilijk rond te puzzelen dat ik me altijd afvraag waarom je dit in een land als NL met geweldige infrastructuur zou willen.

het kan natuurlijk hobby zijn en voor de leuk, en ik vind dit ook echt gave puzzels maar ben wel benieuwd.

je gaat dus in de winter OF allee. heet water hebben of alleen een halve koelkast + 1 lichtje. de oplossing wordt dan al snel om buiten een koude kelder te maken en vooral geen bederfelijke waren te hebben ^^ (lekker vegan gaan dus)

realiseer je je ook dat dit niet per se 'duurzaam' is? je laat bijv ruim 50% opbrengst zonnestroom liggen op jaarbasis omdat het nergens heen kan. is het dan niet beter om die via een kabeltje het net op te drukken?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-03 16:48
Tinyhouse schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:47:
@brambo123
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Een hygieneboiler is toch een vat met 'dood' water met daarin een spiraal waardoor het leidingwater stroomt? Een soort doorstromer dus. En in het geval van een zonnecollector en een warmtepomp icm met een hygieneboiler heb je dan toch in totaal 3 spiralen nodig, die voor het leidingwater en de overige twee warmtewisselaars voor de zonnecollector en de warmtepomp? En bij een gewone boiler juist 2? Alleen voor de zonnecollector en de warmtepomp, omdat het leidingwater door de boiler zelf stroomt.

[...]
Het water in een hygieneboiler is niet 'dood' water zoals jij bedoelt, het is echt het CV water wat ook door de warmtepomp moet stromen.
Je kan dan ook hygieneboilers met enkel de tapwater spiraal krijgen.

Het tweede spiraal zit bovendien bovenin het vat, kun je niet het gehele vat mee warm krijgen (i.v.m. gelaagdheid)
Is meer voor een nog een extra warmtebron, of speciale regeling met zonnecollectoren (eerst bovenste helft verwarmen, dan pas onderste helft).

Klein nadeel met een hygieneboiler ten opzichte van normale boiler is dat je expansievat groter moet zijn, omdat je hele inhoud van je boiler ook uitzet i.p.v. alleen de inhoud van je spiraal.
Maar dat is meer een punt bij de grotere vaten.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

is mis een beetje hoe je uberhaupt de toko verwarmt nu. zonnecollectoren zijn idioot inefficent in vergelijking met gewone zonnepanelen en wat accus. veel efficienter dan een monoblok voor verwarming en warm water ga je niet krijgen met eventueel een klein automatisch generatortje voor absolute noodgevallen achterin de tuin ergens aangestuurd door je omvormer. zulke offgrid installaties heb ik al wel vaker neergezet.

in een situatie waar elke Watt telt is een ventilatie gebaseerde warmtepomp(boiler) gewoon "niet handig", en al helemaal niet als je dure dakoppervlakte opgeeft voor relatief zinloze zonnecollectoren in de winter ipv meer zonnepanelen.

[Voor 38% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 01:42]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Tinyhouse
Thanks voor het meedenken iedereen!

@flippy
Zoals gezegd wordt het tiny house verwarmd met een kleine pelletkachel. Je zegt in je reactie dat een ventilatie warmtepomp(boiler) niet handig is in deze situatie, maar met een pelletkachel als verwarming gaat dit niet op toch lijkt me? Dan stook je gewoon iets harder voor eventueel verloren warmte. Dat zonnecollectoren niet echt efficiënt zijn hoor ik inderdaad vaker. De bedoeling was om 1 collector te hebben. Die zou ik uiteraard kunnen vervangen door een extra zonnepaneel.

@brambo123
Bedankt voor de uitleg!

@Fr33z
Het is in eerste instantie hobby en je hebt helemaal gelijk dat een land als NL een geweldige infrastructuur heeft, maar de vanzelfsprekendheid en betrouwbaarheid van dit energienetwerk neemt wel steeds verder af, gezien de huidige situatie in de wereld van energielevering en het lijkt me daarom fijn om geheel zelfvoorzienend te zijn. Het is niet mijn bedoeling om hierover een welles nietes discussie te starten trouwens op dit forum. Dit is puur hoe ik er zelf naar kijk. De 50 procent energie die verloren gaat is inderdaad jammer, hoewel ik wel een aantal kleine projectjes kan verzinnen waarvoor ik die energie in de zomer kan gebruiken :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Tinyhouse schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:57:

@flippy
Zoals gezegd wordt het tiny house verwarmd met een kleine pelletkachel. Je zegt in je reactie dat een ventilatie warmtepomp(boiler) niet handig is in deze situatie, maar met een pelletkachel als verwarming gaat dit niet op toch lijkt me? Dan stook je gewoon iets harder voor eventueel verloren warmte. Dat zonnecollectoren niet echt efficiënt zijn hoor ik inderdaad vaker. De bedoeling was om 1 collector te hebben. Die zou ik uiteraard kunnen vervangen door een extra zonnepaneel.
ik dacht dat ik las dat je juist geen pellatkachel wou. dan heb ik dat verkeerd gelezen.

ik denk dat je onderschat hoeveel lucht een ventilatiewarmtepompboiler verbruikt. die pompt zo hard je huis leeg qua lucht dat je huis gewoon rap afkoelt en de verwarming dat niet kan bijbenen. bij grote woningen is dat niet een super groot issue maar als je de naam eer doet heb jij die luxe niet en is het een kwestie van alle energie die je hebt in je huis ook daar houden. dus als die aanslaat zal die je huis gewoon merkbaar afkoelen.

een unit zoals de calypso split is denk ik het meest efficeint. die heeft een stuk betere COP en kan meegeschakelt worden op je zonnepanelen en is niet zo lomp als een monoblok maar kan wel tot -10 op de warmtepomp blijven doordraaien. voordeel is ook dat die stil is omdat de unit buiten staat. als geluid een issue is kan je hier simpelweg niet omheen. ventilatieboilers maken gewoon veel meer herrie en doen dat urenlang.
bijkomend voordeel is dat je die zonnecollector weg kan doen en zonnepanelen ervoor in de plaats doet. die zal VEEL meer nuttige warmte opleveren in de winter dan een collector. er is een reden waarom je collectoren alleen in landen rond de evenaar vind en niet in finland ;)

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 12:16]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:33
Tinyhouse schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:57:

@flippy
Zoals gezegd wordt het tiny house verwarmd met een kleine pelletkachel. Je zegt in je reactie dat een ventilatie warmtepomp(boiler) niet handig is in deze situatie, maar met een pelletkachel als verwarming gaat dit niet op toch lijkt me? Dan stook je gewoon iets harder voor eventueel verloren warmt
Dan stook je niet 'iets' harder maar bijna net zo hard als wanneer je direct met de pelletkachel SWW zou maken.
Kortom dan ben je echt heel omslachtig aan het doen, de energie die in je SWW gestopt wordt onttrek je immers aan je tiny house.
Alleen het ventilatieverlies dat je normaal gesproken toch al zou hebben wordt voor een stukje meegepakt, maar dat is echt weinig.
Hoeveel kuub lucht per uur ventileer je je tiny house mee?
Een warmtepompboiler doet al gauw 300 kuub/uur dacht ik, dan zit je waarschijnlijk een magnitude hoger dan je reguliere ventilatiedebiet. Kortom het helpt maar heel weinig, je woning wordt er koud en oncomfortabel van (wind) en je moet alles weer bijstoken met pellets dus ben je feitelijk SWW aan het maken met pellets via een bizarre omslachtige omweg.

• flippy
  • Niet online

flippy

de meeste serieuze units zitten ergens tussen de 300~400 kuub.

nog afgezien dat je die energie weer moet goedmaken dus kan je een jas aantrekken in de tussentijd als het vriest buiten.

[Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 12:51]

• Tinyhouse
Ah kijk, die praktijkinformatie heb ik wat aan! Alle overige posts trouwens ook hoor. Dingen berekenen is voor mij geen probleem en ik heb ook wel enige ervaring met thermodynamica bijvoorbeeld, maar mijn praktijkkennis op het gebied van warmtepompen, boilers etc is echt zero, dus het is echt lastig om de juiste keuze hierin te maken. Maar dit helpt al enorm. 300-400 kuub is inderdaad belachelijk veel aangezien het tiny house zo'n 50 a 60 kuub is. Die zuig ik in 10 min leeg 😂. Met constante tocht, wat niet echt comfortabel klinkt. En ja, met zo'n debiet is het is het inderdaad je SWW op een bizar omslachtige manier warm stoken met pellets. Ik denk dat een ventilatiewarmtepomp als idee dan van tafel kan.

@flippy
Nou dat ging meer over een CV pelletkachel. Dat dat geen optie was, aangezien het huisje al een gewone pelletkachel heeft. Achteraf was een CV pelletkachel misschien zo slecht nog niet, maar da's achteraf.

• Tinyhouse
Ik denk dat ik voor zoiets als een Auer Edel Air 80L warmtepompboiler of de Calypso split ga. Hoewel een 80 liter boiler wel een heel mooi formaat is in mijn situatie. Soortgelijke alternatieven voor de Auer Edel Air 80L, aanbevelingen en ervaringen zijn uiteraard altijd welkom. :)

Helemaal mooi zou een warmtepompboiler zijn van rond de 80-120L met een liggend vat. Dit zou mij heel veel ruimtebesparing opleveren. Daar had ik de boilerruimte in eerste instantie op ontworpen en gebouwd, tot ik erachter kwam dat een staand vat met gelaagdheid aardig belangrijk is wanneer je een zonnecollector met een warmtepomp combineert. Maar aangezien ik nu waarschijnlijk toch voor extra PV panelen ga met een dergelijke warmtepompboiler, lijkt me de gelaagdheid niet meer zo van belang? Of heb ik dit mis?

• flippy
  • Niet online

flippy

liggende vaten zijn een stuk minder efficent. ze mengen veel meer dus je moet NOG heter stoken. dus 55 graden ipv 45 bijvoorbeeld en een douchewekker erbij zetten...

een groter staand vat of als dat niet gaat een kleiner verticaal hangend vat is de beste oplossing. als het gaat om effcientie kom je niet om de split boiler heen.

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 16:04]

• Tinyhouse
Ah ok. Dan ga ik voor een staand vat. Efficiëntie is de belangrijkste factor in het geheel. Dus een split boiler is efficiënter dan bijv. de Auer Edel Air waarbij de compressor voor zover ik weet ingebouwd zit en de buitenlucht middels een pijp naar binnen zuigt?

• flippy
  • Niet online

flippy

Tinyhouse schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:10:
Ah ok. Dan ga ik voor een staand vat. Efficiëntie is de belangrijkste factor in het geheel. Dus een split boiler is efficiënter dan bijv. de Auer Edel Air waarbij de compressor voor zover ik weet ingebouwd zit en de buitenlucht middels een pijp naar binnen zuigt?
ja, een split is efficenter omdat die meer en makkelijker lucht door zijn grotere verdamper kan krijgen.
ook is die stiller omdat alles wat geluid maakt buiten staat. geluid was volgens mij ook een harde eis. zon auer is alles behalve stil in een klein huis.

• Tinyhouse
Dan ga ik voor een split warmtepompboiler met extra PV panelen!
Thanks iedereen voor het meedenken! :)

Ik ga het internet afspeuren naar een geschikte split warmtepompboiler voor mijn situatie. Omdat ervaringen van anderen veel beter zijn dan de reclamepraatjes van de fabrikanten, heb ik een nieuwe thread aangemaakt in de hoop dat mensen een goede, vooral kleine (klein continue vermogen) warmtepompboiler kunnen aanraden, het liefst met een zo hoog mogelijke COP.

Zie: Split warmtepompboiler voor SWW Tiny House

• migjes
@Tinyhouse
tja ik zie veel goede tip's maar erg weinig aan off-grid ervaring.

een zonneboiler red het met veel moeite in een on-grid systeem.
maar off-grid worden dingen heel anders.
maar uiteindelijk los je geen probleem op met zonneboiler je blijft met de december en januari zitten. :-(
(ben dus niet voor nog tegen een zonneboiler. ;) )

maar ook een warmtepompboiler, ben bang dat je het niet gaat redden in de maanden december en januari.
ik red het wel die maanden, maar met de kosten dat ik dan 0kWh over heb voor ander gebruik.

je hebt gewoon mee gegevens nodig om dit probleem een beetje beter te kunnen begrijpen.
als je wil kun je mijn gegevens wel krijgen, dan kun je ook per dag zien hoeveel kWh ik heb opgewekt met hoeveel Wp. ;)
maar @antonboonstra heeft misschien wel betere gegevens voor je.
(zijn set hangt beter voor opbrengst in de winter. b.v.)
en heeft ook al een keer een accu berekening gemaakt. ;)

(mijn mening is: wil je duurzaam, dan wil je niet off-grid.
wil je off-grid dan kan duurzaam bijna niet meer of anders gezegd: het word gewoon heel erg moeilijk.
iedereen die ik ken, die koken en warm water het is al snel butagas of hout/pellets.)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee