Toon posts:

Split warmtepompboiler voor SWW Tiny House

Pagina: 1
Acties:

• Tinyhouse
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-02-2022
Hallo iedereen,

Na lang wikken en wegen en goede hulp van de medemens op tweakers heb ik besloten om het sanitair warm water in mijn tiny house te verwarmen met een split unit warmtepompboiler. Het tiny house is geheel off grid en stroom zal opgewekt worden met zonnepanelen (3,2 kWp) en worden opgeslagen in accu's. We hebben een behoorlijke accucapaciteit van zo'n 21kWh. Desondanks realiseer ik me ook dat het in de wintermaanden behoorlijk krap gaat worden om alle stroom op te wekken met de zonnepanelen en zal de stroom daarom aangevuld worden met een windturbine (redelijk formaat) of extra veld zonnepanelen icm een wat primitiever leven in de wintermaanden.

Omdat in onze situatie elke watt telt, ben ik op zoek naar een kleine split unit warmtepompboiler met het liefst een COP van rond de 3 (meer mag altijd) en een continue vermogen van zo'n 300W (oftewel zo'n 900W warmteafgifte met COP 3). Iets hoger (500W bijv) of iets in die richting is ook geen probleem, maar kW's gaat in onze situatie niet werken. Een monobloc warmtepomp is dus een no go. Verder zou een boilerinhoud van zo'n 80-120L perfect zijn. Ik was benieuwd of jullie dergelijke warmtepompboilers kennen of aan kunnen raden. Ervaringen/aanbevelingen zijn zeer welkom! :)

Joost

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:14
Ik zou zoeken op een DC warmtepompboiler, scheelt omzetverliezen. Misschien is er een bestaand model makkelijk te voeden met DC?

Ideaal zou zijn dat je de koude dan voor de koelkast gebruikt :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb aan mijn Atlantic V3 warmtepompboiler een KWh meter gekoppeld; opgenomen vermogen is circa 265 watt en het afgegeven vermogen volgens de documentatie heb ik berekend op zo'n 950 watt.
Er zijn vele andere merken/ typen wpb die kleiner zijn en beter passen in een Tiny house.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-01 22:05
Wij hebben een Ferroli Aqua1plus HT90. 90 liter boiler.
Opgenomen vermogen varieert met de boilertemperatuur van 175 watt naar 310 Watt. Gemeten met een MID kWh meter.
COP is afhankelijk of je warmelucht kan aanzuigen. Zuig je volledig vanaf buiten dan is de COP laag.

Let er op dat bij elke boiler je regelmatig een legionella-run moet doen. Dat gaat op een element om de boiler naar 70 graden te krijgen. Ze kunnen dat niet op de compressor.
Dat electrisch opwarmen is COP van 1.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee