Nieuwe speakers: inspelen??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.068 views sinds 30-01-2008

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07
Mijn nieuwe speakers zijn gisteren binnengekomen, JBL TI-600's, en nou vraag ik me af, is het nodig om deze speakers rustig in te spelen?? Ik heb mn versterker gisteren ff een beetje opengedraait (tering dat gaat hard! en de JBL's kunnen nog 2x zoveel vermogen nominaal hebben als mn versterker kan leveren :) ), maar ik vroeg me af, is dit slecht voor de speaker (omdat ie nog maar net nieuw is), of maakt dit niet uit??

Verwijderd

tis verdomme geen auto, open die amp en ragge maar >:)

• Dr_Frickin_Evil
Nu je het over raggen hebt, beneden mijn kamer is de huiskamer, en deze is voorzien van een mooi oud bewerkt sierplafond, en aangezien hier al een scheur in zit, vind mn vader het niet zo grappig als ik die speakers te hard zet >:) , nu heb er van die spikes bij gekregen, maar ik zou niet weten hoe ik die eronder moet zetten... er zitten aan de onderkant 4 rubberen kussentjes voor ondersteuning, maar geen gaten om de spikes in de steken?? Iemand een idee?

Verwijderd

inspelen bij speakers is vaak "nodig" om de speakers tot optimale klank te krijgen. maw gewoon gebruiken...met een beetje mazzel wordt de klank nog wat beter...

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 14:43 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Nu je het over raggen hebt, beneden mijn kamer is de huiskamer, en deze is voorzien van een mooi oud bewerkt sierplafond, en aangezien hier al een scheur in zit, vind mn vader het niet zo grappig als ik die speakers te hard zet >:) , nu heb er van die spikes bij gekregen, maar ik zou niet weten hoe ik die eronder moet zetten... er zitten aan de onderkant 4 rubberen kussentjes voor ondersteuning, maar geen gaten om de spikes in de steken?? Iemand een idee?
als er schroefdraad aan zit...boren!...of die kussentjes zitten in gaten voor de spikes... >:)

• Dr_Frickin_Evil
Op donderdag 23 augustus 2001 14:47 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

als er schroefdraad aan zit...boren!...of die kussentjes zitten in gaten voor de spikes... >:)
Dat zat ik dus ook te denken, ik vraag het wel aan HarryH die hier ook rondloopt, hij heeft dezelfde.

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-04 07:40

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op donderdag 23 augustus 2001 14:38 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
...
(tering dat gaat hard! en de JBL's kunnen nog 2x zoveel vermogen nominaal hebben als mn versterker kan leveren :) ), ...
Zo help je je speakers naar z'n moer(zie softclipping)
Niet teveel maar teweinig vermogen is dodelijk voor, met name de tweeters. Je moet speakers om een andere reden inspelen maar ik ben bang dat dit weer een eindeloose discusie wordt.
Op donderdag 23 augustus 2001 14:43 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
..., nu heb er van die spikes bij gekregen, maar ik zou niet weten hoe ik die eronder moet zetten... er zitten aan de onderkant 4 rubberen kussentjes voor ondersteuning, maar geen gaten om de spikes in de steken?? Iemand een idee?
Haal de rubbertjes eraf, daaronder zit negen van de tien keer schroefdraad.

No news is bad news.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Zo help je je speakers naar z'n moer(zie softclipping) Niet teveel maar teweinig vermogen is dodelijk voor, met name de tweeters. Je moet speakers om een andere reden inspelen maar ik ben bang dat dit weer een eindeloose discusie wordt.
Dat is natuurlijk ook onzin dat te weinig vermogen gevaarlijk is. Stel dat je de volgende twee combinaties hebt (versimpelde situatie):
Set A: 150 Watt speakers op een 75 Watt versterker
Set B: 75 Watt speakers op een 75 Watt versterker

Bij set b zal je nooit iemand horen zeggen dat de versterker te weinig vermogen kan leveren en dat dat gevaarlijk is ivm clippen. Maar in het geval van set a is er altijd wel iemand die dat noemt, terwijl beide gevallen even "gevaarlijk" zijn!

Verwijderd

[quote]Op donderdag 23 augustus 2001 14:38 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Mijn nieuwe speakers zijn gisteren binnengekomen, JBL TI-600's, en nou vraag ik me af, is het nodig om deze speakers rustig in te spelen?? Ik heb mn versterker gisteren ff een beetje opengedraait (tering dat gaat hard! en de JBL's kunnen nog 2x zoveel vermogen nominaal hebben als mn versterker kan leveren :) ), maar ik vroeg me af, is dit slecht voor de speaker (omdat ie nog maar net nieuw is), of maakt dit niet uit??

Het maakt op zich niet uit als het geluid maar niet vervormd, d.w.z. dat je in ieder geval niet het uiterste, uit zowel versterker als boxen haalt.;)

• elsegre
  • Laatst online: 05-04 07:40

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Ik was niet duidelijk genoeg. Ik bedoel; te weinig van vermogen van je versterker, er staat :"JBL's kunnen nog 2x zoveel vermogen nominaal hebben als mn versterker kan leveren". Vandaar!

No news is bad news.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Jazeker inspelen!! vooral de woofers gaan in het begin niet zo soepeltjes heen en weer. Na een paar daagjes lekker spelen is de meeste nieuwigheid er wel vanaf.

Ik had bij mijn speakers verwacht dat de vooral de tweeters 'los' moesten komen, maar het bleek dat vooral de woofers last hebben van nieuwigheid. Maar maak je niet te druk, dit is echt zo over hoor! (4 weken continu lawaai erop is echt niet nodig.)

Siditamentis astuentis pactum.

• Dr_Frickin_Evil
Op donderdag 23 augustus 2001 15:02 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook onzin dat te weinig vermogen gevaarlijk is. Stel dat je de volgende twee combinaties hebt (versimpelde situatie):

Bij set b zal je nooit iemand horen zeggen dat de versterker te weinig vermogen kan leveren en dat dat gevaarlijk is ivm clippen. Maar in het geval van set a is er altijd wel iemand die dat noemt, terwijl beide gevallen even "gevaarlijk" zijn!
Maar hoe voorkom ik dan dat ie gaat clippen?? De versterker is overigens niet vol open geweest...

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Begin maar eens met de versterker niet vol open te zetten.
En gewoon niet knoert hard draaien is ook wel een goeie.
Maar het is niet zo dat speakers direct kapot gaan als de versterker clipt. Maar ik zou zeggen blijf wel opletten als de muziek begint te vervormen dan moet je hem gewoon zachter zetten.

• Big-Foot
Op donderdag 23 augustus 2001 15:02 schreef Jag het volgende:

[..]

Het is wel zo dat set a de speakers gewoon meer kunnen verdragen en minder snel naar de klote gaat. maar met een versterker van 10watt kan je evengoed een 100watt speaker opblazen (het duurt wat langer) als dat je dat met een 100watt versterker kan.

• Dr_Frickin_Evil
Op donderdag 23 augustus 2001 15:32 schreef mweert het volgende:
Begin maar eens met de versterker niet vol open te zetten.
En gewoon niet knoert hard draaien is ook wel een goeie.
Maar het is niet zo dat speakers direct kapot gaan als de versterker clipt. Maar ik zou zeggen blijf wel opletten als de muziek begint te vervormen dan moet je hem gewoon zachter zetten.
Hard zetten luisterd sowieso totaal niet, dus dat gaat niet vaak gebeuren (misschien af en toe om te patsen >:) ), ik moet wel zeggen dat ik toen ie 3 kwart open stond, dat het nog erg goed klonk eigenlijk, weinig vervorming enzo. Maar bij welke mate is vervorming overigens schadelijk van de box?

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Hehehe daar ben ik weer, overigens de eenigste die een uidaging durft aan te gaan, zo dat is eruit!!
Luidsprekers duurt heel lang voor dat ze ingespeeld zijn, alleen ids het alleen al om de ophanging soeple t ekrijgen.
En een maand inspelen moet toch wel minimaal, ze gaan naar verloop van tijd gaat het rendement ook omhoog door het inspeel effect en ze gaan wat zuiverder klinken, ik ken jbl niet, wil ik eigenlijk ook niet kennen, maar ja, maar ik weet niet echt hoe groot de impact van het inspeel effect is.

8 )

• Big-Foot
Tja de waarde weet ik niet exact wanneer het echt schadelijk wordt. Er is ook natuurlijk geen vaste waarde voor speaker waneer het echt schadelijk is/wordt/zal zijn

Gewoon rustig aandoen.

Puntje 2.
Als het echt waar is dat je speakers moet inspellen waarom wordt dat dan nooit vermeld en waarom is dit dan zo'n onduidelijk gebied de ja of de nee.

Ik geloof niet dat je speakers kan in spelen.

zou het wel zo zijn dan zou dat geen goed teken zijn aangezien de ophanging vanaf de eerste seconden's al meteen begint te verzwakken. Wat niet altijd goed is voor de kwaliteid van het geluid voornamelijk bij tweeters dan hangen ze binnen de kortste keren buiten de kast :)

• Jag
  • Nu online

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 15:16 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

Maar hoe voorkom ik dan dat ie gaat clippen?? De versterker is overigens niet vol open geweest...
Zoals al gezegd is, een beetje rustig aan doen. Het gevaarlijkste is niet zozeer het clippen, dat hoor je tenminste nog. Ik denk dat doodsoorzaak nummer 1 bij speakers het overschrijden van de maximale uitslag is. Onder de 50Hz zakt de belastbaarheid van een speaker als een plumpudding in elkaar. Als er veel subsonic frequenties in muziek zit, is je speaker zo kapot, zonder dat ie extreem hard staat. Dus niet een demo geven voor je vrienden met volumeknop over de helft met Fat of the Land van The Prodigy ofzo, dat is dodelijk (voorbeeld uit de praktijk).
Voor de rest is clippen (het overschrijden van de maximale spanning (die weer afhankelijk is van de impedantie die eraan hangt) van de versterker), ook een goede manier om tweeters kapot te maken (ik heb zelf op deze manier de tweeter van één speaker in mijn auto gemold). Maar clippen hoor je wel in principe. Een speaker kan trouwens wel een zeker mate van clippen hebben. En muziek dat bestaat uit een geclipt signaal (elektrische gitaarversterkers!) kan ook geen kwaad op minder dan extreme niveaus.
Als laatste heb je nog het thermische effecten: een spoel kan doorbranden als je hem een lange tijd een heel hoog vermogen laat opeten. Voor het vermogen dat je speakers maximaal kunnen hebben gedurende lange tijd, moet je kijken naar de continue power handling.

En dan als laatste nog even een relativering: als ik hard muziek luister, dan levert mijn versterker tijdens pieken in de muziek zo'n 0.15 Watt, en als ik heel hard muziek luister tijdens pieken 1 Watt.

• FFF
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

een speaker moet wel degelijk inspelen, bij mij hoorde ik het aan de bass het beste. Gezien de zaak nog niet optimaal soepel is zou ik niet meteen gaan blazen, maar kapot speel je het waarschijnlijk niet.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 15:46 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

Hard zetten luisterd sowieso totaal niet, dus dat gaat niet vaak gebeuren (misschien af en toe om te patsen >:) ), ik moet wel zeggen dat ik toen ie 3 kwart open stond, dat het nog erg goed klonk eigenlijk, weinig vervorming enzo. Maar bij welke mate is vervorming overigens schadelijk van de box?
op 3/4 staat ie zeker al op vol vermogen!!!!...meestal is dat al op "12 uur"....

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Driekwart open....ik kan absoluut niet verder dan de helft...verder is funest voor de ramen en m'n oren, driekwart los en dat kunnen hebben: Of je hebt al een gehoorbeschadiging of het geheel kan ook wel niet zo heel hard

Verwijderd

ik heb mijn speakers ook op spikes staan... die punten zijn best scherp en dat moet dus ook om die trilling te verminderen! nou vond ik het niet zo cool om die dingen dwars door m'n tapijt in de houten onderlaag te prikken :'(

wat ik heb gedaan is: neem muntjes (kwartjes of dubbeltjes) en maak daar met de boormachine in het midden een klein putje/gaatje in en doe die onder de spike punten...
werkt perfect! :9~
het gedreun is enorm afgenomen en vloer blijft ook nog eens in orde :)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-04 15:00
Op donderdag 23 augustus 2001 17:54 schreef hervaz het volgende:
Driekwart open....ik kan absoluut niet verder dan de helft...verder is funest voor de ramen en m'n oren, driekwart los en dat kunnen hebben: Of je hebt al een gehoorbeschadiging of het geheel kan ook wel niet zo heel hard
2,5/10 houdt het wel op hier, heb weinig zin om de speakers te mollen, vooral omdat ze niet van mij zijn :D

• Dr_Frickin_Evil
MN versterker levert maximaal 80watt vermogen, dus 3kwart open is te doen (voor even iig) :) , en met 3/4 open bedoel ik 14/20 ongeveer.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 12:47
"driekwart" of "half" open zegt vrij weinig. Dat hangt van veel meer factoren af. Zoals of de volumeregelaar logaritmisch of lineair is, hoe hard het ingangssignaal is, hoe gevoelig de speakers zijn, etc, etc.

Maar even on-topic: Ja, speakers moeten inspelen (het rubber moet even soepel worden. En ook de electronische componenten moeten inspelen.

* JvdBosch vond The Fat of the land van The Prodigy een goed idee en heeft die nu lekker hard (10Watt/ch, 92DB/w/m) staan :)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Jag
  • Nu online

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 20:04 schreef JvdBosch het volgende:
"driekwart" of "half" open zegt vrij weinig. Dat hangt van veel meer factoren af. Zoals of de volumeregelaar logaritmisch of lineair is, hoe hard het ingangssignaal is, hoe gevoelig de speakers zijn, etc, etc.

Maar even on-topic: Ja, speakers moeten inspelen (het rubber moet even soepel worden. En ook de electronische componenten moeten inspelen.

* JvdBosch vond The Fat of the land van The Prodigy een goed idee en heeft die nu lekker hard (10Watt/ch, 92DB/w/m) staan :)
Ben het wel grotendeels met je eens, afgezien één punt: een volumeregeling is echt nooit lineair! Ze zullen altijd min of meer logaritmisch zijn.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 19:31 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
MN versterker levert maximaal 80watt vermogen, dus 3kwart open is te doen (voor even iig) :) , en met 3/4 open bedoel ik 14/20 ongeveer.
met 3/4 bedoel ik de volumeknop...meeste versterkers zitten dan allang op vol vermogen....

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 18:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

is het niet dat verschil in ohmage veel gevaarlijker kan zijn voor speakers dan hier en daar wat watts?

ik dacht dat je bij versterker 4ohm en speaker 8ohm de hele speaker verhoerde

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 12:47
Een goede versterker maakt het niets uit wat er aan hangt voor speaker. Of het nu 2, 4, 8 of 16 ohm is. De versterker levert een signaal (spanning) en bij een goed ontwerp heeft hij genoeg over om dat ook nog te blijven doen bij laagohmige speakers. V=I*R, remember?

Maar sluit je bv een simpel AKAItje aan op een paar speakers die tot 1 ohm zakken bij bepaalde frequenties, dan gaat de versterker compleet op z'n gat. Door de hoge stroomvraag (R=laag, dus I=hoog, bij gelijk voltage), zakt de hele spanning in, omdat hij simpelweg niet de reserve heeft om de spanning gelijk te houden...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Wat echt funest is voor je luidsprekers en met name je tweeters. dat is vervorming die op treed bij hoog volume bij mindere versterkers. Vervoming leid tot zeer hoge frequentisch die tot een paar 100 kkz kunnen oplopen wat voor je tweeter gelijk is aan gelijk spanning. En dan nieuwe halen.

• paradoXical
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

ZEKER inspelen.. Heb ik ook gedaan en na verloop van tijd klonken ze hier gewoon een stuk beter, FEIT. Ik ben zeker niet doof.

Wat is hard, zet ze gewoon open op een normaal luistervolume, maar ga ze zeker niet meteen abnormaal belasten.. Gewoon beetje rustig beginnen en daarnaa raggen >:)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Jag
  • Nu online

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 22:14 schreef AtomicShockwave het volgende:
is het niet dat verschil in ohmage veel gevaarlijker kan zijn voor speakers dan hier en daar wat watts?

ik dacht dat je bij versterker 4ohm en speaker 8ohm de hele speaker verhoerde
Uh, een versterker kan niet 4 Ohm zijn, zucht. Een versterker heeft een zeer lage uitgangsimpedantie van de orde grootte 0.1 Ohm. Alleen is het zo dat bij een speaker met een lagere impedantie bij dezelfde spanning een grotere stroom gaat lopen zoals al gezegd is, en dat moet de versterker wel kunnen. Dus het kan gevaarlijk zijn om een speaker met lage impedantie (of meerdere speakers) aan te sluiten op een versterker die daar niet op berekend is.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-03 22:29

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb een tijd geleden m'n Tweeter en hogetonen filter van m'n Infinity SM152 opgeblazen.
Kwam door een rondzingende microfoon en een versterker die vol open stond :(
Kost me alleen al 450,- voor de tweeter, filter weet ik de kosten nog niet van. ;( daar gaat m'n poen...

Maar nu wil ik weten of ik m'n speakers binnenkort weer opnieuw moet inspelen, er zit tenslotte een nieuwe tweeter in. :?

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Versterkers met een lage dempingfactor zijn ook niet aanteraden als je het volume wat hoger wil zetten.

• hetisik

hetisik

whaha met een buizen versterker heb je die problemen niet, dat impendantie gedoe.

8 )

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 01:52 schreef hetisik het volgende:
whaha met een buizen versterker heb je die problemen niet, dat impendantie gedoe.
Nee dan heb je kleuring en vervorming. En voor de gemiddelde prijs van een buizenversterker heb je het bij transistor versterkers ook niet.

Verwijderd

Gewoon muziek draaien als je normaal ook draait. Zo speel je ze het beste in. Alhoewel ze niet nog veel beter gaan klinken. Het zijn geen Dynaudio's (die een jaar de tijd nodig hebben, voordat ze pas echt lekker uit het hout komen) ;)

Verwijderd

Mijn luidsprekers (etude) waren af fabriek al 2*24 u in gespeeld om zo doende de het filter beter te kunnen in stellen. Gebruikte speakers oa dynaudio. dus een jaar zeer overdreven.

• hervaz
Een jaar is misschien wat veel maar 2x24 uur is daarentegen weer veel te weinig, ik hoor en lees meestal 2/3 maanden inspeeltijd.

• hetisik

hetisik

hoho, kleuring en vervorming??!! je moet niet overdrijven, en mijn buizenversterker was een mazzelaartje superqualiteit voor zeer weinig geld, whaha, daar kan geen transistortje van 5000 piek tegen opboxen, ik bedoel een transistortje die dat ook ECHT waard is. ALLE apparatuur is bij mij de bottleneck,denk eerst 2 keer naar voor dat je wat zegt, je hebt mijn buizenbak flink beledigd.
Het is een zelfbouw buizen verterker geweest, kostte 8 jaar geleden 3000 gulden, ik heb het 2e hands voor 750 piek gekocht, met nieuwe buizen erin. En omdat het zelfbouw is, zit er ook top electronica in, ik weet precies wat er wel en niet in moet, dus de prijsqualitiet verhouding is vele en vele malen groter dan zo'n fabrieks ding. En sinds dat ik het heb heb ik alle dingen die sinds die tijd verbeterd zijn vervangen. stel al zou je al zou je hem nieuw kopen, dan zou die nu rond de 4500 waard zijn. En dat voor een zelfbouw buizen versterker, dus zoals ik al eerder zij, een super prijsqualiteit verhouding!!
ik ben er trots op.

8 )

• hetisik

hetisik

Hij is 2 x 16 watt continu vermogen, dus de prijs zit hem niet in het vermogen, echt alleen puur de qualiteit.

8 )

• hervaz
Lekker ontopic allemaal zeg >:)

• Powerslave477
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02-2005

Powerslave477

wasted time till it wasted me

Wat een gedoe om een paar speakers, nix inspelen, gebruik ze gewoon waar ze voor gemaakt zijn en dan worden ze vanzelf ingespeeld.

Ibanez RG550LTD, Hughes & kettner Attax 200, Boss BCB3+mt2 & ns2

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 14:38 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Jazeker maakt dit veel uit! Ligt een beetje aan het materiaal van je conus e.d. en aan de kwaliteit van je oren. Maar goede speakers moet je inspelen. Dat lees je ook in de gebruiks aanwijzing (als die er zo ie zo al bij zit).

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 09:51 schreef hetisik het volgende:
hoho, kleuring en vervorming??!! je moet niet overdrijven, je hebt mijn buizenbak flink beledigd.
ik ben er trots op.
Ik ben blij dat je er trost op bent maar echt buizen zijn niets voor mij. Je houd van hun tyische klank of niet. Jij wel, ik niet.

Verwijderd

Op donderdag 23 augustus 2001 14:39 schreef MREn het volgende:
tis verdomme geen auto, open die amp en ragge maar >:)
Luidspeakers moeten ingespeeld worden bij de ene speaker duurt het iets langer dan bij de ander.

Je zult zelf merken dat je speaker gedurende de eerste maand steeds beter gaat spelen.

Verwijderd

Wat gebeurt er precies als je de maximale uitslag van je speaker overschrijdt? Is je speaker dan in één keer dood of beschadig je hem waardoor hij slechter klinkt?

BTW: Hoe laag gaat vrij heftige trance-muziek? Is dit zeer gevaarlijk voor je speaker als je een keertje erg hard draait (zeg maar volumeknop op 1/2, bass helemaal open gedraaid)?

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op donderdag 23 augustus 2001 16:37 schreef Jag het volgende:
Dus niet een demo geven voor je vrienden met volumeknop over de helft met Fat of the Land van The Prodigy ofzo, dat is dodelijk (voorbeeld uit de praktijk).
Ik heb deze CD ook en ik heb 'm bijna altijd tegen het 0dB punt van mijn versterker aan te hangen. (Max=+20dB)
En dat is met de Magnat Motion 200 en een Onkyo TX-DS838 Integra. Mijn luidsprekers vinden het erg fijne muziek >:) en mijn ouders ook :P

Serieus: de receiver heeft er echt geen problemen mee. Mijn luidsprekers daarentegen zitten wel tegen het punt van maximale uitslag aan, veel luider kan ie dus niet (hoeft van mij ook niet...) Ach, eigenlijk luister ik veel liever naar wat meer melodieuzere trance :)

[Ontopic]
Gewoon op een normaal "huiskamer" geluidsniveau je muziek afspelen en al gauw zul je zien dat inderdaad met name je woofers aanmerkelijk "soepeler" en strakker zullen klinken. Eventueel kun je dan na een week ofzo de versterker/receiver wle iets verder opendraaien en een leuke demo geven voor je vrienden met The Fat of the Land

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04-2025
Tjah, ach, buizen.. wie heeft er bedacht dat je daar geen last hebt van impedanties? daarmee diskwalificeer je jezelf wel enigszins als serieuze elektronica specialist, IMHO...

Impedantie-handling, is mogelijkheid om veel stroom te leveren, is toch eerst en vooral gebaseerd op een dikke voeding in je speakers. Buizen hebben net als transistors een maximale stroom die je er veilig doorheen kan sturen (al ligt die een tikkeltje :) hoger gemiddeld).

Probeer eens Final 1.0s aan te sturen, das altijd een aardige test voor dit soort dingen :)

(oude versterker van mijn vader + die dingen = rook -- heb ik jammer genoeg niet zelf gezien >:), de nieuwe Bryston 4B doet het beter)

• Jag
  • Nu online

Jag

Er loopt al een andere topic over dit onderwerp(max uitslag).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.