soft clipping

Pagina: 1
Acties:
  • 3.274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
op mijn NAD C350 zit een optie, soft clipping, wat doet dit precies ?? Kom nu niet met RTFM, want ik wil het even precies weten en niet die kromme beschrijving....

Mother, will they like this song?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als de versterker meer vermogen moet leveren dan dat-ie eigenlijk kan, gaat deze "clippen" dat resulteert in een zwaar vervormd geluid, waar je speakers erg slecht tegenkunnen. ALs je wilt horen hoe dat klinkt, moet je maar een pc-speakersetje flink hard zetten, dan gaat het versterkertje altijd eerder clippen, dan dat de speaker het nie aankan.. ZO klinkt dat dus.

De NAD heeft een optie om, als de versterker teveel vermogen moet geven, het geleverde vermogen te verminderen. Dus als je in een uitzonderlijke situatie je versterker dusdanig hard hebt staan, of dat je ergens bas flink opvoert (dat doe je sneller) en hij moet ineens veel te veel leveren, dan gaat-ie gewoon zachter. :)

Niet echt bevordelijk voor de dynamiek op hoge niveau's, maar een stuk beter dan dat-ie gaat clippen. :) Het is zeg maar een "fool-proof" optie, zodat je kleine zusje je speakers nooit zou slopen, door een enorme slinger aan de volumeknop te geven. (Want zeg nou zelf, dat zou je zelf uiteraard nooooooit doen :+).

Hij doet dat dus alleen als je je versterker echt achterlijk hard hebt staan, en dat-ie enorm zou staan vervormen... Dat gebeurt in de praktijk in principe bijna nooit, en je hebt er dus geen "last" van. (hoewel het natuurlijk altijd beter is, om zo weinig mogelijk schakelingen aan te hebben staan, maarja. Luister zelf of je verschil hoort, en zonee: gewoon aanzetten) :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Kijk, dat zijn antwoorden waar we op zitten te wachten !! Bedankt !

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf een NAD 3100 versterker, ook met soft clipping. Aangezien softclipping alleen in zeer extreme gevallen nodig is, kan je het net zo goed uit laten volgens diverse bronnen op het internet. Ik heb m'n volumeknop nooit verder open dan de helft, en dan knallen de ruiten er al uit. Aangezien softclipping pas bij (bijna) vol vermogen actief wordt is het beter om deze schakeling uit de signaalbaan te laten. ZOu het geluid ook positief beinvloeden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
volgens mij heb je bij die nads met de volumeknop op 10 nog steeds geen vol vermogen... tenzij je 'n megaharde input hebt. :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 08 juli 2001 13:34 schreef Zeepoog het volgende:
volgens mij heb je bij die nads met de volumeknop op 10 nog steeds geen vol vermogen... tenzij je 'n megaharde input hebt. :)
Je hebt bij elke cd-speler een superharde input. Meestal 2 keer zo hard, als dat de versterker nodig heeft om op vol vermogen te kunnen versterken. Je zit dus vaal bij de helft van de volumeslag al op je max van je vermogen, misschien iets verder. Maar als je de knop vol opendraait, kan ik je garanderen dat je de boel kan slopen.

(tenzij de gevoeligheid van de ingangen van de versterkers beter geregeld zijn, that is!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag. Ik heb een standaard Sony ding (1-piece) met de standaard speakers. Als ik de versterker vol open zet, met een zwaar signaal (Metallica - One, bijvoorbeeld), dan clipt de versterker of de speakers niet.

Dat zou je toch verwachten dan? Voor zover dat ik weet zit er echt geen soft-clipping op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 08 juli 2001 14:15 schreef HlpDsK het volgende:
Vaag. Ik heb een standaard Sony ding (1-piece) met de standaard speakers. Als ik de versterker vol open zet, met een zwaar signaal (Metallica - One, bijvoorbeeld), dan clipt de versterker of de speakers niet.

Dat zou je toch verwachten dan? Voor zover dat ik weet zit er echt geen soft-clipping op.
Nah, da's anders... Jij hebt een mini-set, daar heb je niets te maken met ingangsgevoeligheid, en cd-spelers met een te hoge uitgangspanning (in principe). Die sets worden gewoon gemaakt om het te doen, met de ingebouwde cd-speler. Omdat je er toch geen andere op aan kan sluiten, zal de gevoeligheid met een veilige marge worden ingesteld... Je versterker kan gewoon niet zo hard gezet worden, dat-ie gaat clippen, zeg maar... Tenzij je een aux input met een hoge gevoeligheid hebt, en daar iets heftigs op aansluit. Maar ik denk niet dat er zo'n ingang op een miniset zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 19:08

Jag

Op zondag 08 juli 2001 13:54 schreef JvS het volgende:

[..]

Je hebt bij elke cd-speler een superharde input. Meestal 2 keer zo hard, als dat de versterker nodig heeft om op vol vermogen te kunnen versterken. Je zit dus vaal bij de helft van de volumeslag al op je max van je vermogen, misschien iets verder. Maar als je de knop vol opendraait, kan ik je garanderen dat je de boel kan slopen.

(tenzij de gevoeligheid van de ingangen van de versterkers beter geregeld zijn, that is!)
Nu, volgens mij zit net iets anders hoor. Als je de volumeknop op de helft zet, zal dat de -6 of -3dB stand zijn ofzo, of misschien de 0 dB stand. Het is niet zo dat het signaal "gehalveerd" wordt als de volumeknop op de helft staat ofzo.
En boven de helft gaat de voorversterker zelfs versterken, maar dat wist je waarschijnlijk al :).
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op zaterdag 07 juli 2001 18:07 schreef JvS het volgende:
...
De NAD heeft een optie om, als de versterker teveel vermogen moet geven, het geleverde vermogen te verminderen. Dus als je in een uitzonderlijke situatie je versterker dusdanig hard hebt staan, of dat je ergens bas flink opvoert (dat doe je sneller) en hij moet ineens veel te veel leveren, dan gaat-ie gewoon zachter. :)
...
In 1989 schreef NAD het anders op;
12. SOFT CLIPPING
...
The NAD Soft Clipping circuit gently limits the output waveform and minimizes audible distortion when the amplifier is overdriven.
...
(komt uit de Engelse handleiding van een 3240PE)

Wat er dus gebeurt; de top van de sinus wordt afgevlakt(gerond), dit levert hoorbare vervorming op(de sinus is immers geen sinus meer) maar niet zo erg als bij hardclipping waarbij de top afgekapt wordt.
Op het punt van afkappen ontstaat hoogfrequente vervorming die je tweeters sloopt.
Het vermogen neemt nog wel toe, ook bij softclipping, onder de max. vergroot de oppervlakte van de golf zich. Tot uiteindelijk een blokgolf is ontstaan.>:)
Op zondag 08 juli 2001 13:25 schreef Microkid het volgende:
Ik heb zelf een NAD 3100 versterker, ook met soft clipping. Aangezien softclipping alleen in zeer extreme gevallen nodig is, kan je het net zo goed uit laten volgens diverse bronnen op het internet. Ik heb m'n volumeknop nooit verder open dan de helft, en dan knallen de ruiten er al uit. Aangezien softclipping pas bij (bijna) vol vermogen actief wordt is het beter om deze schakeling uit de signaalbaan te laten. ZOu het geluid ook positief beinvloeden.
Mijn versterker (E207 accuphase) komt op m'n Impulsen ook niet verder dan 2uur, behalve dat er dan een enge hoeveelheid lucht word verplaatst gaat ie clippen(met cd). Met plaat danst de naald al veel eerder weg.(houten vloer |:( )
Ik heb,onder normale omstandigheden nooit het verschil gehoord tussen softclipping aan of uit, misschien zijn er mensen met andere ervaring?

No news is bad news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 14:34 schreef JvS het volgende:

[..]

Nah, da's anders... Jij hebt een mini-set, daar heb je niets te maken met ingangsgevoeligheid, en cd-spelers met een te hoge uitgangspanning (in principe). Die sets worden gewoon gemaakt om het te doen, met de ingebouwde cd-speler. Omdat je er toch geen andere op aan kan sluiten, zal de gevoeligheid met een veilige marge worden ingesteld... Je versterker kan gewoon niet zo hard gezet worden, dat-ie gaat clippen, zeg maar... Tenzij je een aux input met een hoge gevoeligheid hebt, en daar iets heftigs op aansluit. Maar ik denk niet dat er zo'n ingang op een miniset zit.
Ehh, 't is een midiset. Sony LBT455. Met Video in, waar m'n Terratec op zit --> mp3 :)

Geen slecht ding hoor. 2 versterkers. Geen idee wat het betekend maar dit staat in 't boekje:

Versterker piekvermogen:
(40 W + 40 W) x 2 (6 ohm bij 1 Khz, 0.7% DIN)

Continu RMS uitgangsvermogen:
(50 W + 50 W) x 2 (6 ohm bij 1 Khz, 10% THD)

Muziek vermogen:
(80 W + 80 W) x 2 (6 ohm bij 1 Khz, 10% THD)

Video(Audio)(phono aansluiting):
Gevoeligheid 3 mV, impedantie 47 kOhm

Uitgangen:

Front = 6 tot 16 ohm impedantie
Surround = 16 ohm impedantie
Super Woofer = 6 tot 16 ohm impedantie

De speakers zelf zijn 6 ohm nominale impedantie

Whatever dat is dus allemaal :)

Maar als ik dus via de Video-in een mp3tje er op zet kan ik 'm vol open draaien zonder clipping. Ook als ik een CD afspeel.

De phono-ingang voor een pick-up gebruik ik nooit. Wel humor .. de woofers schakelen uit als ik phono selecteer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 10:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op maandag 09 juli 2001 13:20 schreef HlpDsK het volgende:
Versterker piekvermogen:

Hmmmm.... lijkt me nogal sterk, een piekvermogen wat hoger ligt dan het continu vermogen....

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 13:37 schreef Hillie het volgende:

[..]

Hmmmm.... lijkt me nogal sterk, een piekvermogen wat hoger ligt dan het continu vermogen....
Het is vooral frappant, dat het piekvermogen maar 0,7% vervormt en het continuvermogen maar liefst 10% :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het staat zo toch echt in de manual.

Misschien dat het iets te maken heeft met het feit dat het 2 versterkers zijn?

Wat betekenen de termen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 13:37 schreef Hillie het volgende:

[..]

ehh, 2 x 40 is niet meer dan 2 x 50 hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij clippen wordt inderdaad de sinus op de toppen afgevlakt.
Dus ff gelijkspanning.
Speakers hebben het niet zo op met gelijk prik. En ze worden dus heet zonder koeling.

Nog los van het Fourrier verhaal dat je
bij een blokgolf (extreme clipping) alle
harmoischen pakt in het spectrum. Dit vonden
speakers ook niet lekker. Maar dit niveau haal je bijna nooit. Tenzij je een generator
met blokgolf op je speaker plakt.

Ben wel benieuwd wat softclipping (on) doet
met een blokgolf als input op je NAD amp.

Wie weet maakt die er weer een sinus van !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kijkt me wel logisch hoor...hij kan 50 watt leveren met 10% vervorming....met een vervorming tot 0.7 % komt ie tot 40 watt ..nix bijzonders....

btw het is wel lef om nog over muziekvermogen te spreken bij 10% vervorming....met de nadruk op MUZIEK.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 13:43 schreef HlpDsK het volgende:
Het staat zo toch echt in de manual.

Wat betekenen de termen dan?
HlpDsK: Ik heb in dit topic een helehoop volgeluld over specificaties van het vermogen: [topic=154801]

Kijk maar of je er wijs uit wordt, volgens mij moet het wel te snappen zijn. (en ik werd niet verbeterd door Jag, dus zallut ook wel goed geweest zijn >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 13:47 schreef Klaas_Baas het volgende:

Wie weet maakt die er weer een sinus van !
Dat is inderdaad wel eem hele interessante, om een keer te testen, of te vragen aan NAD. Ik denk persoonlijk dat het dan niet meer werkt :'(.

ALs het dat wel doet, zal het in ieder geval wel goed vervorm zijn >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op maandag 09 juli 2001 13:47 schreef Klaas_Baas het volgende:
In de buurt van het maximale vermogen zal het systeem de hoeken wat gaan ronden.(zie mijn kijk op soft clipping)
Een blokgolf is voor een NAD niet anders dan voor andere audio versterkers; zwaar te verteeren. :r :)

No news is bad news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 10:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op maandag 09 juli 2001 13:45 schreef HlpDsK het volgende:
ehh, 2 x 40 is niet meer dan 2 x 50 hoor?
Volgens jou wel. :) RMS/continu (2x50 bij jou) is normaal lager dan piek (2x40 bij jou).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 09 juli 2001 13:20 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ehh, 't is een midiset. Sony LBT455. Met Video in, waar m'n Terratec op zit --> mp3 :)

Geen slecht ding hoor. 2 versterkers. Geen idee wat het betekend maar dit staat in 't boekje:

Versterker piekvermogen:

Muziek vermogen:
(80 W + 80 W) x 2 (6 ohm bij 1 Khz, 10% THD)

Video(Audio)(phono aansluiting):
Gevoeligheid 3 mV, impedantie 47 kOhm

Uitgangen:

Front = 6 tot 16 ohm impedantie
Surround = 16 ohm impedantie
Super Woofer = 6 tot 16 ohm impedantie

De speakers zelf zijn 6 ohm nominale impedantie

Whatever dat is dus allemaal :)

Maar als ik dus via de Video-in een mp3tje er op zet kan ik 'm vol open draaien zonder clipping. Ook als ik een CD afspeel.

De phono-ingang voor een pick-up gebruik ik nooit. Wel humor .. de woofers schakelen uit als ik phono selecteer :)
Waar piekvermogen staat, moet continu rms vermogen staan, en andersom.
Bij clippen wordt inderdaad de sinus op de toppen afgevlakt. Dus ff gelijkspanning.
Clippen heeft helemaal niets met gelijkspannig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net een weekje versterkers zitten afregelen (rodec hda 450), en die hebben ook softclipping:
de spanning die uit de drivers komt (de transistors die de eindtrap sturen, de spanningsversterking) worden begrensd tot op een bepaalde uitgangsspanning, de toppen van een sinus worden dus afgerond (als hij groter is dan die waarde), klinkt dan wel een beetje raar, maar blaast tenminste je speakers niet op!

Verwijderd

ik heb een NAd 602 (volgens mij, wel een uit die serie) waar ook softclipping opzit. ik heb er een mengpaneel op. En de volumeknop van de amp op 4 ong omdat ik het volume met mijn mengpaneel regel. is dit nou slecht voor de amp. omdat die altijd zo hard moet versterken. ik heb zoftclipping wel aan kan het daardoor dan gen kwaad.

• Jag

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 19:42 schreef webdevil het volgende:
ik heb een NAd 602 (volgens mij, wel een uit die serie) waar ook softclipping opzit. ik heb er een mengpaneel op. En de volumeknop van de amp op 4 ong omdat ik het volume met mijn mengpaneel regel. is dit nou slecht voor de amp. omdat die altijd zo hard moet versterken. ik heb zoftclipping wel aan kan het daardoor dan gen kwaad.
Een versterker versterkt altijd even hard. Een geïntegreerde versterker bestaat uit een preamp en een power amplifier, en de power amoplifier is een fixed gain amplifier: hij versterkt altijd even hard.
De pre amp verzwakt bijna altijd het signaal voordat het de power amp ingaat, en in jouw geval wordt het signaal alleen maar minder verzwakt voordat het de power amplifier ingaat, helemaal niks aan de hand dus.

• Sibbe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 18:07
De pre amp verzwakt bijna altijd het signaal voordat het de power amp ingaat.
:? :? Waarom noemen we een pre-amp dan nog 'versterker':? :?
Misschien beter over 'verzwakker'?

Over die Sony-keten, ik heb een RX-99 midi-systeem en ik meen mij te herinneren dat er daar ook een systeem in zit om versterker en boxen te sparen. ( Volume verlagen als het te hard gaat en waarschijnlijk ook pieken uit de muziek halen, spijtig voor de dynamiek.

• Jag

Jag

Op donderdag 23 augustus 2001 21:46 schreef Sibbe het volgende:

[..]

:? :? Waarom noemen we een pre-amp dan nog 'versterker':? :?
Misschien beter over 'verzwakker'?

Over die Sony-keten, ik heb een RX-99 midi-systeem en ik meen mij te herinneren dat er daar ook een systeem in zit om versterker en boxen te sparen. ( Volume verlagen als het te hard gaat en waarschijnlijk ook pieken uit de muziek halen, spijtig voor de dynamiek.
Omdat het toch wel een versterker is. Hij kan wel versterken en dat is bedoeld voor als je een hele zwakke bron hebt, om dan toch nog maximaal vermogen te kunnen krijgen.
Maar even een voorbeeld:
een eindversterker geeft meestal maximale uitgangsspanning als je over de ingang 0 dBu zet = 0.775Vrms
Een cd speler heeft als maximale uitgangsspanning zo'n 2.5V piek. Kortom, als je een cd speler rechtstreeks op een eindversterker zou aansluiten, dan krijg je heel hard je muziek te horen.

En over beschermende systemen zoals soft clipping van NAD, dat is vooral in de professionele audio wereld heel normaal. Limiters beschermen luidsprekers zowel tegen thermische overbelasting als tegen het overschrijden van de maximale excursie. En power amplifiers hebben vaak clip limiters: als ze gaan clippen, gaan ze zelf het ingangssignaal verzwakken.
Pagina: 1