Vaststelling schades bij inleveren leasewagen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.001 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-04 08:55
Ik moet binnenkort mijn leasewagen inleveren en heb daarover contact gehad met de LM en zij gaven aan dat ik eventueel een schouwing kan laten uitvoeren door een herstelbedrijf (waar ik van weet dat zij ook herstelschades uitvoeren voor de LM).

De kosten van die schouwing gaan naar de werkgever (ik weet niet of de werkgever die aan mij doorbelast).

Volgens de LM wordt per geconstateerde schade het eigen risico (€150) aan de werkgever (lees:mij) in rekening gebracht.

Ik kan de auto ook inleveren zonder schouwing maar dan loop ik denk ik het risico dat, als er ergens krassen zitten, de werkelijke schade (dus niet een eigen risico) aan mij wordt door doorberekend.

Ik weet niet wat nu wijsheid is. Schouwen of niet?

Wat is jullie mening/advies/ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Lijkt mij dat je zelf wel kan zien of er ergens een krasje of iets zit en of je velgen beschadigd zijn ofzo toch? Een schouwing lijkt mij wat overdreven in ieder geval.

Tip: was de auto een keer met de hand met een washandschoen dan vallen krasjes je zo op als je er 1 hebt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:40
Wat staat er in je overeenkomst? Welke kosten maak je potentieel?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-04 20:22
Ik zou schouwen. Heb m één keer zonder iets achtergelaten en kreeg later 3 schades doorberekend die ze werkelijk uit een hoge hoed hadden getoverd. Naar mijn inzicht binnen gebruiksschade of krassen kleiner/minder diep dan de grens. De krassen waren niet opgemeten, auto al verkocht en er was geen discussie meer mogelijk.

Toen ik bij andere auto's liet schouwen en samen een rondje liep om een vers gewassen auto, was t vaak wel goed. En ook daar zaten kleine gebruikssporen op.

Waarschijnlijk belast je werkgever die schouwing niet eens door. Alles om LM niet zelf te laten beoordelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
Je hebt geen invloed hoe dan ook. Een schadebedrijf gaat daar in de regel netjes mee, en ik ben er zelf nooit bijgebleven. Soms kleine schades moeten betalen, soms grote schades die ze gewoon maar lieten bij de LM. In elk geval was een schouwing bij mij altijd vrij normaal bij de overdracht en ik heb daar zelf nooit voor betaald. Ze zijn vrij streng bij de schouwing, maar de LM neemt lang niet alles over, bij de schouwing noteren ze vaak echt alle mini krasjes.

[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Inspired schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:34:
Wat staat er in je overeenkomst? Welke kosten maak je potentieel?
Kun je je vraag toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meeste leasemaatschappijen hebben wel een overzicht van wat zij acceptabele gebruiksschade vinden. Meestal op hun website te vinden ofa meegeleverd, danwel op aanvraag.
Bij inleveren loop je een rondje om de auto. De (vaak student) ophaler zal foto's maken van wat ie ziet en je tekent beiden.
Schouwen kan, maar idd, je bent zomaar 150 euro verder voor een schouwing.

Ik zou zelf eerst die checklist aflopen en kijken wat er evt buiten de marges valt. Dan evt kijken of je zelf kunt fixen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wimbre schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:17:
Ik moet binnenkort mijn leasewagen inleveren en heb daarover contact gehad met de LM en zij gaven aan dat ik eventueel een schouwing kan laten uitvoeren door een herstelbedrijf (waar ik van weet dat zij ook herstelschades uitvoeren voor de LM).

De kosten van die schouwing gaan naar de werkgever (ik weet niet of de werkgever die aan mij doorbelast).

Volgens de LM wordt per geconstateerde schade het eigen risico (€150) aan de werkgever (lees:mij) in rekening gebracht.

Ik kan de auto ook inleveren zonder schouwing maar dan loop ik denk ik het risico dat, als er ergens krassen zitten, de werkelijke schade (dus niet een eigen risico) aan mij wordt door doorberekend.

Ik weet niet wat nu wijsheid is. Schouwen of niet?

Wat is jullie mening/advies/ervaring?
Zelf visueel inspecteren en duidelijke foto’s maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:37

Tomatoman

Fulltime prutser

Hackus schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Zelf visueel inspecteren en duidelijke foto’s maken.
Precies, verzamel je eigen bewijs. Maak van alles wat ook maar enigszins als een schade kan worden opgevat duidelijke foto’s, inclusief wat handig gekozen shots waaruit blijkt dat het wel meevalt. Mocht er dan ooit discussie komen, dan heb je iets concreets om mee te onderbouwen dat de leasemaatschappij overdrijft.

Als je wat krassen hebt die tot discussie zouden kunnen leiden, kun je die door een poetser in een uurtje een beetje laten wegwerken. Het hoeft niet perfect, als het maar minder opvalt. Mocht je weten hoe je dit zelf doet, dan kun je zelf een poging wagen.

Meer in het algemeen: zorg dat je de auto echt goed schoonmaakt! Dat verandert niets aan eventuele schades, maar het kan bij twijfel net het verschil maken tussen wel en niet hoeven betalen. Een keurig verzorgde auto met een mooi gepoetst interieur maakt nu eenmaal een betere indruk dan diezelfde auto die haastig is gewassen en slordig gezogen bij de wasstraat om de hoek bij het afleverpunt. Je kunt maar beter die zorgzame bestuurder lijken die de auto overdreven schoon (maar wel met een krasje) komt inleveren, dan die bestuurder die weinig om zijn leaseauto lijkt te geven – zie je wel? Een kras!

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10
Zelf meerdere autos ingeleverd.
Ik zou schouwen waar je bij bent.

de laatste keer vond de beste man zelfs een kras aan de binnenkant van een lampunit. Totale onzin dus.
Nu kun je een weerwoord op laten schrijven, verder inderdaad goed schoon inleveren scheelt een hoop.

overleg dit wel met de wagenpark-beheerder.. die zal het vaker meemaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik weet niet welke LM je zit. Maar bijvoorbeeld bij Alphabet staat het op de site bij welke punten je de auto kan inleveren. Waarbij naar de auto gekeken wordt en waarbij je een formulier krijgt met eventuele schades op vermeldt staan. Dit kost geen geld. Als het wel geld kost, omdat dat in je leasecontract staat. Dan zou ik dat betalen. Want als er op de een of andere manier wel schade is en per schade een eigen risico berekend wordt. Dan ben je zowieso die 150 minimaal al kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
Bij ons wordt de auto altijd nagekeken waar he bij bent. Schades die buiten het toegelaten liggen worden ook doorberekend.
Bij mijn vorige auto was dat 500€ bruto wat ik voor een auto met 160k km op de teller veel vond, maar in absolute getallen wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:40
wimbre schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Kun je je vraag toelichten?
Of jij de kosten moet betalen van de eventuele schades. Dat is volgens mij sowieso een lastig verhaal want dan moet de WG kunnen bewijzen dat de schade ontstaan is tijdens privé kilometers.

Ik betaal nooit voor eventuele schades dus ik lever hem gewoon lekker in. Behandel hem overigens gewoon netjes maar een kras of een putje is niet te voorkomen.

Dus, ik zou mijn overeenkomst checken wat er in staat over eigen bijdrage bij schades. Als er niks in staat of max 1 x 150 EUR oid zou ik hem lekker inleveren en verder geen actie ondernemen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:48
Mijn ervaring is dat ik nog nooit iets heb hoeven betalen ondanks dat er bij ons ook regels zijn voor wat betreft eigen risico en schade. Bij ons is het meestal de keuze om in te leveren bij een officieel inleverpunt waarbij meteen een controle plaats vindt of achterlaten bij de garage waar je de nieuwe auto ophaalt waarbij dan het risico dat er wat gebeurt tussen achterlaten en aankomst bij een inleverpunt voor jou is.
Voorheen bracht ik auto's naar een inleverpunt en liet me dan door een collega oppikken die me dan naar de dealer bracht voor het ophalen van de nieuwe auto.
Paar weken terug is de nieuwe hier thuis afgeleverd door een student, die heeft wat foto's gemaakt van de vorige en die meegenomen zonder uitgebreide controle.
Vooralsnog helemaal niks gehoord net als bij de vorige auto's.
Uiteraard zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat mijn (grote) werkgever de kosten op zich neemt mochten die er zijn en ze gewoon niet doorbelast.

Lang verhaal kort, ik zou niet laten schouwen en gewoon inleveren.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:28
Mijn broer had jaren geleden een deuk in zijn Polo, werd verrekend met het verhaal dat het gerepareerd moest worden. Een tijd later ziet hij hem rijden, met deuk en al. Betaald voor niks dus.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• wimbre
Dank voor de vele reacties en meningen (wel/niet schouwen).

Ik heb nog even contact gehad over de vraag wat het verschil voor mij inhoud:

Er zijn voorbeelden welke schade er wel en welke niet acceptabel zijn en wat valt onder normale slijtage etc. Voor de acceptabele schades wordt niets in rekening gebracht.

WEL schouwen houdt in dat per schade er € 150 eigen risico in rekening wordt gebracht.

NIET schouwen houdt in dat 80% van het schadebedrag in rekening wordt gebracht. Achteraf nog een melding doen kan niet meer.

Ik heb besloten om te schouwen ter voorkoming van hogere eigen risico ivm die 80%.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wimbre schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:29:
Dank voor de vele reacties en meningen (wel/niet schouwen).

Ik heb nog even contact gehad over de vraag wat het verschil voor mij inhoud:

Er zijn voorbeelden welke schade er wel en welke niet acceptabel zijn en wat valt onder normale slijtage etc. Voor de acceptabele schades wordt niets in rekening gebracht.

WEL schouwen houdt in dat per schade er € 150 eigen risico in rekening wordt gebracht.

NIET schouwen houdt in dat 80% van het schadebedrag in rekening wordt gebracht. Achteraf nog een melding doen kan niet meer.

Ik heb besloten om te schouwen ter voorkoming van hogere eigen risico ivm die 80%.
Als ik dit lees, is er al ‘schade’, maar wil je zo goedkoop mogelijk klaar zijn.

Was je auto met de hand, en poets hem even. Tips zie Het grote auto detailing topic

Kun je aardig wat besparen zoals ik je bericht interpreteer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wimbre
Hackus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Als ik dit lees, is er al ‘schade’, maar wil je zo goedkoop mogelijk klaar zijn.
Fout! Ik heb voor zover ik weet enkele krasjes die, voorzover ik dat kan beoordelen, onder normaal gebruik zouden moeten vallen.

Ik zou uiteraard graag zien dat ik niets zou hoeven te betalen (niets is een mens vreemd) maar ik wil mijn verantwoordelijkheden zeker niet ontlopen. Als er schade is die niet aan de voorwaarden voldoet dan is dat maar zo en tik ik het eigen risico af.

Maar ik doe ook aan risicomanagement en weet graag vooraf waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de poets tip.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wimbre schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Fout! Ik heb voor zover ik weet enkele krasjes die, voorzover ik dat kan beoordelen, onder normaal gebruik zouden moeten vallen.

Ik zou uiteraard graag zien dat ik niets zou hoeven te betalen (niets is een mens vreemd) maar ik wil mijn verantwoordelijkheden zeker niet ontlopen. Als er schade is die niet aan de voorwaarden voldoet dan is dat maar zo en tik ik het eigen risico af.

Maar ik doe ook aan risicomanagement en weet graag vooraf waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de poets tip.
Veel krassen als zijnde gebruiksschade kun je zelf goed wegwerken. De kans dat het je geld gaat kosten, is dan vele malen kleiner, dan nu waarschijnlijk. Dat is risico management Pur Sang.
Doe er je voordeel mee 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz2000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-01 17:22
Bij ik rij.nl willen ze graag na het inleveren nog aan je verdienen.

Bijna 8 jaar klant bij hun de auto na genoeg perfect ingeleverd en nog vinden ze iets.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ik wil bij ikrij geen klant meer worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcoyc8FLvjcukiV9Sk8VS8c0mXI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cH7utYR9pmbSjCnKKwPbUcDb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HBZkdGjVofjEZ-OZL36iEQXIAQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1MpWDKnNvpHww23nqxu4czsO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlW9o3C-sS2ysj-2oxIu9pMZSRg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lT4QNGduE4rx5FKArvNN9TI4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
Kozzmozz2000 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:30:
Bij ik rij.nl willen ze graag na het inleveren nog aan je verdienen.

Bijna 8 jaar klant bij hun de auto na genoeg perfect ingeleverd en nog vinden ze iets.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ik wil bij ikrij geen klant meer worden
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Er zit toch ‘gewoon’ een deuk achterop? Zou jij hem zo als nieuw accepteren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Kozzmozz2000 dit topic is uit 2022. En jouw post is meer een rant dan een goed uitgewerkte vraag die in een los topic zou kunnen. Dus daarom gaat het dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.