Welke versterker is het beste voor mijn situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrrs
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02-2023
Goedemiddag! Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet thuis ben in de audio en HiFi. Ik hoop wel dat ik met mijn vraag hier terecht kan.

De situatie

De vorige bewoner van mijn huis heeft een speakerset aan de muur opgehangen en de kabels door de muur en de betonnen vloer laten frezen, zodat ze uitkomen bij de kast die er tegenover staat. Het gaat hierbij om een Bose Acoustimass 3 Series II systeem waarvan ik de subwoofer ook heb staan. In ieder geval, vrij oud spul. Ik weet niet of het nog werkt maar ik wil het wel proberen.

Alleen, ik heb de stomme fout gemaakt om de eigenaar niet te vragen hoe dit precies werkt. Ik dacht dat er gewoon een aux-kabel zou zijn maar dat is dus niet zo. Helaas is het ook niet meer mogelijk om de eigenaar te bereiken. Het lijkt me tof om eens een muziekje op te zetten of eventueel mijn TV op dit systeem aan te sluiten. Het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Het zou leuk zijn als het werkt maar ik hoef ook weer niet het beste van het beste. Maar ook weer niet weer dat de kwaliteit écht heel slecht is.

Dus ik ben op mijzelf aangewezen en ik heb gezien dat er vier draden zijn: 2 zwarte en 2 rode. Na wat Googelen is dat allemaal vrij standaard. 1 set voor de speakers en 1 voor de subwoofer. Ook ben ik er achter gekomen dat ik een versterker nodig heb om de set te laten werken. Echt heel basic, vergeef me :|.. Alleen ik zie door de bomen het bos niet en ik weet ook niet wat voor mij de beste optie zou zijn.

Dus was mijn vraag: welke versterker raden jullie mij in dit geval aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46
Is het niet waarschijnlijker dat het 1 set per speaker is, en dat de subwoofer ook aan een van die twee zit met een crossover om de lage frequenties door te laten.

In dat geval heb je aan elke normale 2 kanaals versterker voldoende (zou je bijna bij de kringloop kunnen halen om te testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrrs
Ik heb de manual er al bij gepakt en daarin stond het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssxlU8Ns0L2saGTB0rohSWcwwP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POHosPXAgOcu8Y3HWTB04UlP.png?f=user_large

Lijkt me dus dat het inderdaad 1 set per speaker is, zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Lijkt me vreemd dat 1 set voor de speakers is en 1 voor de sub. Dat zou betekenen dat je geen stereo geluid er uit krijg?
In principe als het blote uiteindes zijn, kun je zo'n beetje elke andere versterker wel gebruiken. Sterker nog, het lijkt me dat je ook eigen speakers hier aan kunt hangen. Ofwel, het zooitje van de muur af halen en andere speakers ophangen.

De handleidingen heb ik ook opgezocht en daar hebben ze het volgens mij over die twee losse speakers, wat me doet vermoeden dat beide draden voor ieder een speaker is en niet voor 2 speakers en 1 sub.

als je iets van een versterker hebt, zou ik zelf 1 van de paar draden in de linker of rechter uitgang vast zetten en kijken of er op laag niveau geluid uit komt.
Als maar 1 kant werkt, is de ander voor de andere kant.

@sjaakwortel Dan steken die draden van de speakers in de subwoofer en de subwoofer wordt op de versterker aangesloten. Vraag me af of dat met een willekeurige versterker goed gaat en of je dan niet die specifieke versterker van bose zou moeten hebben?

Alhoewel, dan zal de sub het geluid wel filteren. Dan is het dus speakers in de uitgang van deze subwoofer steken en dan 4 draden richting de links en rechts uitgang van een versterker.

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 23-02-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Ik zit even te kijken, jij zegt de subwoofer ook te hebben dat is dit ding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbBgoxAP5QLZwFZE-sk4sSkoyaw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jKhBpjpYJhRW2PGzClXhSMBI.png?f=user_large

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrrs
sjaakwortel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:28:
Ik zit even te kijken, jij zegt de subwoofer ook te hebben dat is dit ding: [Afbeelding]

?
Lijkt er wel op! Het is in ieder geval deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g0QFFq4L373NqqtsOD8XM-XLzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2QHEzhTxr5hV87zbj3OvrlB2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Het lijkt er op dat je daar gewoon een standaard 2 kanaals versterker op aansluit (op de onderste 2 terminals) en dan de kleine speakers op de bovenste 2. Wel weer lekker bose gemaakt zo (non standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58

Tazzios

..

wat @sjaakwortel zegt

maar "Verkocht vanaf 1990 tot 1994" dus of je het daadwerkelijk nog wil gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Tazzios schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:34:
wat @sjaakwortel zegt

maar "Verkocht vanaf 1990 tot 1994" dus of je het daadwerkelijk nog wil gebruiken?
Kan prima toch?

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Tazzios schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:34:
wat @sjaakwortel zegt

Bose uit die periode staat inderdaad niet echt bekend als heel hoogwaardig, hoewel het prima bruikbaar kan zijn. Ik zou er niet teveel geld aan uitgeven in ieder geval.
Ik heb zelf ook bose 901 mk2 speakers staan, daar is prima mee te leven.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 23-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrrs
Bedankt dat jullie een leek zoals ik op de juiste weg willen helpen! Schaamde me er eerlijk gezegd een beetje voor om dit te posten, vooral omdat ik er vrijwel niets vanaf weet.

Weet inderdaad niet of het systeem uberhaupt nog werkt en of het misschien niet beter is om er een nieuwere set aan te hangen, maar wilde eerst kijken wat dit doet. Ik ga het ook niet extensief gebruiken, maar voor de achtergrond lijkt het me wel heel leuk. En misschien beland ik hierdoor wel in een rabbit hole, je weet maar nooit :)

Denk dat idd het het in dit geval het meest verstandige is om een versterker van de kringloop te halen en te kijken of het iets doet. Nu weet ik niet welke draad bij wat hoort, dus het kan van de speaker zijn of van de subwoofer. Kan ik dat gewoon vrij testen of kan dit eventueel schade veroorzaken aan het systeem? En zal elke 2 kanaals versterker goed zijn of moet ik nog ergens op letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

vrrs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Lijkt er wel op! Het is in ieder geval deze:
[Afbeelding]
Kun je gewoon aansluiten op een stereo versterker :)
Bovenste zijn de outputs. Linkse speaker op L (rood op rood, zwart op zwart) en rechtse op R.
Onderste zijn de inputs. Op je versterker zitten ook dergelijke aansluitingen. Ook daar met rood / wart speakerdraad van je versterker naar die subwoofer, linkse kanaal op L en rechtse op R.
Het is allemaal niet heel spannend, maar voor een leek kan het even vreemd zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
vrrs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:40:
Bedankt dat jullie een leek zoals ik op de juiste weg willen helpen! Schaamde me er eerlijk gezegd een beetje voor om dit te posten, vooral omdat ik er vrijwel niets vanaf weet.

Weet inderdaad niet of het systeem uberhaupt nog werkt en of het misschien niet beter is om er een nieuwere set aan te hangen, maar wilde eerst kijken wat dit doet. Ik ga het ook niet extensief gebruiken, maar voor de achtergrond lijkt het me wel heel leuk. En misschien beland ik hierdoor wel in een rabbit hole, je weet maar nooit :)

Denk dat idd het het in dit geval het meest verstandige is om een versterker van de kringloop te halen en te kijken of het iets doet. Nu weet ik niet welke draad bij wat hoort, dus het kan van de speaker zijn of van de subwoofer. Kan ik dat gewoon vrij testen of kan dit eventueel schade veroorzaken aan het systeem? En zal elke 2 kanaals versterker goed zijn of moet ik nog ergens op letten?
Zoals op de subwoofer staat; 2 kanaals 10-100watt. Makkelijkst is om het stapsgewijs te testen, dus 1 kanaal en dan kijken welke draden paren zijn (zwart + rood van 1 speaker), 1 combo komt niks uit, andere wel.
Als je dat weet kan je het aansluiten zoals aangegeven op de subwoofer.

[ Voor 20% gewijzigd door sjaakwortel op 23-02-2022 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33
vrrs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:20:
speakerset aan de muur opgehangen en de kabels door de muur en de betonnen vloer laten frezen, zodat ze uitkomen bij de kast die er tegenover staat. Het gaat hierbij om een Bose Acoustimass 3 Series II systeem waarvan ik de subwoofer ook heb staan.
[...]
ik heb gezien dat er vier draden zijn: 2 zwarte en 2 rode.
vrrs schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:40:
Nu weet ik niet welke draad bij wat hoort, dus het kan van de speaker zijn of van de subwoofer.
Hoo, wacht even... dit wordt een raar verhaal...

- Hoeveel van die kleine speakertjes heb je nu... Twee ?
Die hangen in de ruimte tegenover de locatie waar die kabels bij de kast uitkomen?

Waar staat die subwoofer die je hebt staan.. Is die al ergens op aangesloten met draden? Hoe dan?

Die vier draden.. die zitten allemaal bij elkaar? Zijn díe draden al aangesloten op de subwoofer?
Ik verwacht dat die vier draden van de twee kleine speakertjes zijn.
In dat geval moeten alle vier die draden op de "OUTPUTS - TO CUBE SPEAKERS" aansluiting achter op de subwoofer worden aangesloten.

De versterker mag je dan alléén direct aan de achterkant van de subwoofer aansluiten. (op de aansluiting "INPUTS" achter op de subwoofer). Daar heb je dan geen van de draden voor nodig die in de muur zitten. (want die zijn waarschijnlijk voor de cube speakers) (ligt eraan waar de subwoofer staat natuurlijk).

Anders plaats eens wat fotootjes erbij hier?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Los van hoe je het aansluit, is de de versterkerkeuze. Vrijwel alle versterkers 'werken', maar ze verschillen o.a. in de opties die erop zitten. Wat heb je nodig? Ben je tevreden met een gewone hi-fi stereoversterker, zoals er twintig jaar geleden eentje stond bij de meeste huishoudens? Wil je dat hij weggewerkt is? Is één ingang voldoende? Wil je er bluetooth of wi-fi op? Een volumeknop? Wat mag het kosten? Mag hij tweedehands zijn?

Ik vermoed dat een hi-fi stereoversterker voldoet aan je wensen en dan is vrijwel alles op Marktplaats en in de tweedehandswinkel geschikt.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 23-02-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
BrainCrash schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:59:
[...]

[...]

De versterker mag je dan alléén direct aan de achterkant van de subwoofer aansluiten. (op de aansluiting "INPUTS" achter op de subwoofer). Daar heb je dan geen van de draden voor nodig die in de muur zitten. (want die zijn waarschijnlijk voor de cube speakers) (ligt eraan waar de subwoofer staat natuurlijk).

Anders plaats eens wat fotootjes erbij hier?
De cubes kun je ook prima direct op een versterker aansluiten hoor, wel beginnen bij 0 volume en langzaam open draaien.

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-04 14:29
Ik heb zo'n Bose set gehad en dat klinkt best prima hoor (y)

Zoals hierboven al aangegeven, vanaf de kleine speakers gaan er kabels naar de subwoofer (die moeten dus in de outputs van de sub) en vanaf de versterker kabels naar de subwoofer inputs.

Qua versterker zou ik gewoon op zoek gaan naar een oude (jaren '80-'90) losse stereo versterker, zoeen als je vroeger samen met de cd-speler, tuner en platenspeler in een kast stond :P Sony, Pioneer, Yamaha.. Als het een beetje gewicht heeft is het al snel goed. Neem niet zo'n mini-stereotorentje, zoiets heeft waarschijnlijk de puf niet om de boel goed aan te sturen.
Pagina: 1