• Jordika
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-01 15:00
Goedemiddag Tweakers,

Na een tijdje wikken en wegen besloten om me toch maar eens te gaan verdiepen in zonnepanelen. Grotendeels, omdat ik momenteel een duur elektriciteits/gas abbo heb moeten afsluiten.

Om mijn situatie duidelijker te maken heb ik alle beschikbare informatie zoveel mogelijk verzameld en de opzet gebruikt, zoals aangegeven in het "tips bij openen van een zonnepanelen"-topic.
Foto's
Bovenaanzicht 1 (Het noorden ligt boven bij deze foto)

Bovenaanzicht 2

Bovenaanzicht met afmetingen (excuses voor mijn waardeloze paint skills)

De lengte van het hoogste dak weet ik helaas niet.

Hellingshoek daken (Naar mijn idee zijn de onderste 2 dakdelen meer gelijk dan weergegeven op deze afbeelding)

Aanzicht tuin linkerdeel (Foto van het bovenste dak maken lukt helaas niet vanuit mijn tuin)

Er zit net voor het midden van het dak een ventilatie dakpan. Ik weet niet of dit problemen kan gaan geven tijdens de montage van de zonnepanelen?

Aanzicht tuin rechterdeel (Foto van het bovenste dak maken lukt helaas niet vanuit mijn tuin)

Er zitten in het midden van het dak twee ventilatie dakpannen. Ik weet niet of dit problemen kan gaan geven tijdens de montage van de zonnepanelen?
Beschikbare (dak)ruimte
Zie afbeelding "Bovenaanzicht met afmetingen (excuses voor mijn waardeloze paint skills)"
Schaduw
Vrijwel geen last van schaduw, enkel aan het einde van de dag valt er schaduw van het "hoge" dak op het
"lage" dak.
Jaarverbruik
Dit jaar verbruikten wij 2.300 Kwh. Er wordt hier nog op gas gekookt, wij willen overstappen op inductie. Daarnaast hebben wij momenteel nog vloerverwarming, welke in de toekomst niet/minder gebruikt gaat worden. Dan eventueel overstappen op infrarood kachels. Daarnaast wil ik graag futureproof zijn voor de toekomst, eventueel komt er in de verre toekomst nog een elektrische auto en gezinsuitbreiding.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Zie foto van groepenkast:
Budget en doel
Budget is +- €7.000 (excl btw) en het doel is dus zoveel mogelijk futureproof worden. Doel is uiteraard ook kostenbesparing.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf
Bijhouden van data
Standaard apps van fabrikant lijkt mij prima.
Reeds verkregen offertes
Zie onderstaande afbeelding met alle offertes die tot nu toe zijn opgevraagd. Ik vind het moeilijk een keuze maken, omdat ik er zelf niet veel verstand van heb.
Regio
Alkmaar (Noord-Holland)

Alvast bedankt voor de hulp en als er meer informatie nodig is hoor ik het graag!

Groet,

Jordika

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Dat was ooit bij mij om de hoek... vandaar herkenning ;-)

Offerte 2 met de 3 fase SolarEdge is een ongeldig ontwerp. Het wordt geldig met s500b, maar is nogal marginaal (want hoewel SolarEdge een zeer krachtig systeem is, is het geen vrijbrief om te doen en laten wat je maar wil)
Tevens is je meterkast nu geen 3 fase kast.

De prijs van deze installateur is echter steengoed. Dus...

Beetje schots en scheef, met name het dak van de buren...

Met een beetje creativiteit teken ik 24 stuks van de Trina 400 op s500b optimizers, (Dus zeker niet met p401, s440, s500 doen!)

Ik zou je echt aanraden om dat dak vol te proppen, al is er kans dat dit, zeker met de benodigde meterkast/aansluiting aanpassing boven de 7K ex.btw gaat.

Van de terugleververgoeding spaar je dan zo je gasloze verwarming bij elkaar.
(Eneco variabele prijs contract €0,56/kWh teruggeleverd...)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Jordika
Hi Ronald,

Bedankt voor het uitgebreide advies. Leuke en gezellige buurt al zeg ik het zelf 😊

Wij willen graag nog wel gewoon bij de ramen boven het ‘lage’-dak kunnen om de ramen te lappen en eventueel terzijnertijd te schilderen. Hierom zaten wij eraan te denken om enkel op het bovenste dak panelen te plaatsen, dit zorgt echter wel voor een stuk minder panelen.
1. Wat is jouw advies hierin?
2. Waarom is het zo gunstig om het gehele dak vol te gooien? Nu zijn de terugleververgoedingen nog hoog, maar hier zal in de toekomst toch ook verandering in komen?

Ik zit momenteel overigens met een 1-jarig vast contract bij Budget thuis. Mijn tarieven zijn de volgende:
Normaal tarief: € 0.53638 / kWh
Dal tarief: € 0.49282 / kWh

Budget thuis geeft aan dat er geen grens is aan de terug te leveren hoeveelheid stroom op het elektriciteitsnet. Bij een overschot wordt het kale leveringstarief per kWh exc BTW uitbetaald (zonder energiebelasting uiteraard).

Uit je advies zal ik dus de volgende punten moeten vragen aan ‘partij 2’:
3. Aangeven dat ik momenteel een fase 1 meterkast heb, in plaats van de Fase 3 meterkast die ik nodig zou hebben voor hun offerte.
4. Gebruikte Optimizer zou de SolarEdge S500B moeten zijn in plaats van de S500.

Bedankt voor de hulp!

• Ronald
Telescoopsteel voor ramenlappen; kun je zo ophalen bij Boom op de Huigbrouwerstraat. *O*

Ik verwacht voorlopig geen of in elk geval geen grote daling van de tarieven. * Ronald kijkt naar Vladimir P.
Maar je kunt al jaar en dag meer krijgen dan de productiekosten van je eigen stroom (slechts ~5ct/kWh over 20 jaar)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Jordika
Ik heb partij 2 gecontact:
1. Ze kunnen enkel de s500 optimizer leveren. Ze werken niet met de s500b. Ze gaven aan dat dit gewoon goed werkt met omvormer ‘ Omvormer SolarEdge SE5000H HD-Wave WiFi 1 Fase’, welke zij eveneens kunnen leveren als het om 14 panelen gaat.
De prijs komt dan op €6.800 in plaats van de eerder aangegeven €6.900.

Is dit een goede deal voor de 14 panelen?

• Jordika
Ronald schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:41:
Telescoopsteel voor ramenlappen; kun je zo ophalen bij Boom op de Huigbrouwerstraat. *O*

Ik verwacht voorlopig geen of in elk geval geen grote daling van de tarieven. * Ronald kijkt naar Vladimir P.
Maar je kunt al jaar en dag meer krijgen dan de productiekosten van je eigen stroom (slechts ~5ct/kWh over 20 jaar)
Ik heb partij 2 gecontact:
1. Ze kunnen enkel de s500 optimizer leveren. Ze werken niet met de s500b. Ze gaven aan dat dit gewoon goed werkt met omvormer ‘ Omvormer SolarEdge SE5000H HD-Wave WiFi 1 Fase’, welke zij eveneens kunnen leveren als het om 14 panelen gaat.
De prijs komt dan op €6.800 in plaats van de eerder aangegeven €6.900.

Is dit een goede deal voor de 14 panelen?

• Ronald
Dit is wat SolarEdge zelf zegt over het SE5K ontwerp:

Een installateur die zich niet aan de ontwerpregels van de fabrikant wil houden verdient slechts 1 ding. ;w

SolarEdge is een enorm krachtig, mooi, zeker niet goedkoop, technisch uitdagend systeem. Wil je in zee met iemand die het systeem absoluut niet wil begrijpen?

Dus dan is de beste optie op dit moment partij 1.
Maar met meer panelen ;-)
Eerst meer panelen, dan eventueel SolarEdge overwegen.

Jinko 470Wp kost zelfde als de 400Wp bij de webwinkels. De 470 is een iets voordeliger ontwerp...
Kijk eens of de partij aan die dingen kan komen, en dan lekker dakjes vol.

• Jordika
Ronald schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:09:
Dit is wat SolarEdge zelf zegt over het SE5K ontwerp:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een installateur die zich niet aan de ontwerpregels van de fabrikant wil houden verdient slechts 1 ding. ;w

SolarEdge is een enorm krachtig, mooi, zeker niet goedkoop, technisch uitdagend systeem. Wil je in zee met iemand die het systeem absoluut niet wil begrijpen?

Dus dan is de beste optie op dit moment partij 1.
Maar met meer panelen ;-)
Eerst meer panelen, dan eventueel SolarEdge overwegen.

Jinko 470Wp kost zelfde als de 400Wp bij de webwinkels. De 470 is een iets voordeliger ontwerp...
Kijk eens of de partij aan die dingen kan komen, en dan lekker dakjes vol.
Hi Ronald,

Vanwege de scherpe prijs van partij 2 toch nog even contact met ze opgenomen met de melding dat er in Designer van SolarEdge wordt aangegeven dat er extra zonnepanelen moeten worden toegevoegd.

Hij geeft aan dat je met ‘Omvormer SolarEdge SE5000H HD-Wave WiFi 1 Fase’ dit probleem niet hebt en dat hier minimaal 8 panelen voor nodig zijn.

Er werd wel aangegeven dat ik voor deze omvormer wel een aansluiting moet hebben van 1x35amp. Ik ben momenteel aan het opvragen bij mijn netbeheerder wat de capaciteit is van mijn aansluiting.

Twee vragen aan de hand van deze opmerking:
1. Is die 35amp inderdaad voldoende?
2. Zijn 14 panelen met ‘Omvormer SolarEdge SE5000H HD-Wave WiFi 1 Fase’ voor €6.800 een goede deal?

Thanks!

• Ronald
Zoals ik al aangaf. Bij partij 2 ontbreekt technische kennis over het daadwerkelijk functioneren van SolarEdge.

Zo ook het statement 8 panelen is genoeg. Bij jouw is het toch echt op de 1 fase omvormer 14, maar eigenlijk nog meer. Je gaat op het randje van Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? zitten met dit ontwerp...

De simulaties van SolarEdge designer zijn netjes, maar idealistisch. De praktijk is erger.

5kW op 1 fase is een risico: wat doet de netspanning bij jouw op een zonnige mei/juni dag?

Belangrijk leesvoer voor potentiële SolarEdge eigenaren: Het grote SolarEdge topic

[Voor 7% gewijzigd door Ronald op 25-02-2022 13:43]

• Jordika
Ronald schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:42:
Zoals ik al aangaf. Bij partij 2 ontbreekt technische kennis over het daadwerkelijk functioneren van SolarEdge.

Zo ook het statement 8 panelen is genoeg. Bij jouw is het toch echt op de 1 fase omvormer 14, maar eigenlijk nog meer. Je gaat op het randje van Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? zitten met dit ontwerp...

De simulaties van SolarEdge designer zijn netjes, maar idealistisch. De praktijk is erger.

5kW op 1 fase is een risico: wat doet de netspanning bij jouw op een zonnige mei/juni dag?

Belangrijk leesvoer voor potentiële SolarEdge eigenaren: Het grote SolarEdge topic
Ik zie in het topic 'Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem' dat er bij BartS12 wordt 'onder andere' geadviseerd om over te stappen op 1 fase. Zou dit mijn probleem dan ook niet oplossen?

Een andere optie die jij dus aanraadt is om optimizer S500B te gebruiken?

Of blijft bij deze opzet (met 14 panelen en de S500 optimizers) de ‘Omvormer SolarEdge SE5000H HD-Wave WiFi 1 Fase’ een struikelblok op 1 fase?

• Ronald
Zelfs met 14 panelen kom je een haar te kort.

Een 1 fase omvormer is geen garantie... Het is een belangrijk hulpmiddel.

Je hebt een dak met 2 richtingen. Het ene dak gaat zon pakken voor het andere. En andersom gaat er schaduw vallen over een dakdeel. Jouw systeem heeft daarom gewoon heel erg veel marge nodig.

s500b lost het pas op... maar partij 2 weigert voor 5 euro verschil per optimizer die optie aan te bieden.
Je gaat voor een paar tientjes op 7K toch geen risico lopen?

Ik zou geheel niet met deze partij in zee gaan... Als ze geen problemen willen voor zijn, omdat ze ze niet willen begrijpen, wat als er een probleem is defecten bijvoorbeeld) na installatie? Wil je risico lopen die discussie aan te moeten?

Partij 1 zou je voor dezelfde prijs panelen van bijna 20% hoger vermogen aan moeten kunnen bieden die op je dak zouden moeten passen. Op de zwaarste 1 fase omvormer (SE5000H) zou dat wat aftoppen, maar het levert dan evengoed 16% op.

Of je gaat voor echt maximaal en lekker grof geld verdienen aan je dak zoals ik uitgetekend heb...

[Voor 18% gewijzigd door Ronald op 25-02-2022 15:02]

• Jordika
Ronald schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:58:

Je hebt een dak met 2 richtingen. Het ene dak gaat zon pakken voor het andere. En andersom gaat er schaduw vallen over een dakdeel. Jouw systeem heeft daarom gewoon heel erg veel marge nodig.

s500b lost het pas op... maar partij 2 weigert voor 5 euro verschil per optimizer die optie aan te bieden.

Ik zou geheel niet met deze partij in zee gaan... Als ze geen problemen willen voor zijn, omdat ze ze niet willen begrijpen, wat als er een probleem is defecten bijvoorbeeld) na installatie? Wil je risico lopen die discussie aan te moeten?
Ik ga nog eenmaal proberen om de S500B aan te vragen.

Ik heb inderdaad ook geen zin in gezeik na het plaatsen. Indien ze de s500B niet kunnen aanbieden ga ik verder kijken bij een andere partij.

De 1 fase omvormer met de S500B optimizers zou dus inderdaad voldoende zijn? (zodat ik het inderdaad helemaal begrijp)

[Voor 6% gewijzigd door Jordika op 25-02-2022 15:02]

• Jordika
Ronald schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:58:

Partij 1 zou je voor dezelfde prijs panelen van bijna 20% hoger vermogen aan moeten kunnen bieden die op je dak zouden moeten passen. Op de zwaarste 1 fase omvormer (SE5000H) zou dat wat aftoppen, maar het levert dan evengoed 16% op.

Of je gaat voor echt maximaal en lekker grof geld verdienen aan je dak zoals ik uitgetekend heb...
Hi Ronald,

Ik heb besloten om inderdaad niet in zee te gaan met partij 2, vanwege de onkunde met betrekking tot het SolarEdge systeem.

Ik heb besloten om te kiezen voor partij 1. Ik heb even nagevraagd welke omvormer zij gebruiken. Zij gebruiken de S440 optimizers.
Is de SE5000H in combinatie met de S440 optimizers wel een goede keuze?

Ik heb de 470Wp panelen van Trina ook even bekeken. En deze vinden wij helaas niet mooi genoeg.(het oog wilt ook wat) Hierom blijf ik bij de 400Wp (all black) panelen.

Bij voorbaat dank voor je antwoord!

Groet,
Jordika

• Ronald
Okay dan :-)

SE5000H is okay met waarschuwing: Als jij met hoge netspanning zit dan loop je een hoger risico op af en toe uitschakelen. Heb je een multimeter? Meet de netspanning rond middaguur als de zon vol schijnt eens?
Of lees je P1 uit van slimme meter, daar staat het ook vaak in.

Ik krijg amper 6 panelen op de bovenste dakvlakken... Heel krap in mijn tekening. 5+5 op de bovenste daken wel. De installateur doet 4+6 om wat schaduw te ontwijken, maar het scheelt maar weinig met 5+5.

Zijn de boven en onder daken echt exact dezelfde helling?
Dan geeft 4+6/5+5 boven en 4+4 onder op een Solax meer opbrengst dan 4+6/5+5 boven en 4 onder op SolarEdge, tegen ruweg zelfde kosten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee