Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickD007
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 12:19
Hallo Allen,

Ik ben aan het overwegen een deel van m'n spaargeld onder brengen in een vorm van beleggingsrekening.

Doelstellingen zijn:

- Gezien (bijna) geen rente en inflatie wil ik m'n spaargeld beschermen tegen krimp
- Betrouwbare bank
- Zelf geen omkijken naar
- Voor langere termijn 10+ jaar
- Eenmalig bedrag + per maand vast bedrag toevoegen
- Ik moet er wel bij kunnen als ik een deel wil opnemen (voor koop auto oid)

Ik kwam bij ING: Eenvoudig Beleggen tegen, met 4 keuze profielen, en dat lijkt wel te zijn wat ik zoek.

Nou vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben, hoe dit bevalt, en of er betere alternatieven zijn (hoe doen andere mensen dit?). Merk wel op, ik zoek een eenvoudige/stabiele oplossing en ben of wil zelf geen belegger worden.

Dingen die ik me afvroeg bij het lezen van de informatie op de site:

( https://www.ing.nl/partic...oudig-beleggen/index.html )

- Is er een minimum bedrag, en zo ja wat is dat (zo te zien niet, maar het staat niet specifiek in de pdf sheet)?
- Lijkt dit mooier dan het is (zijn er nadelen waar ik misschien overheen lees)
- Staan de beleggingen op mijn naam of zijn ze van ING (of externe partij), en ben ik ze kwijt als er iets mis gaat met ING zelf?
- Hoe zit het met inkomsten belasting? Is het tarief dan hetzelfde als spaargeld?
- Zo te zijn zijn de kosten voor profiel 2 (neutraal): 0,4%(vast)+0,59%(optie 2)=0,99% per jaar, wat op zich redelijk is. Maar ik zie wel 3% instapkosten in de informatie pdf sheet staan, die ik niet helemaal kan plaatsen (is dit 3% op alles wat je inlegt??). Weet iemand hoe het precies zit met de kosten hiervan?

Misschien zijn dit domme vragen, maar ik begin hier net mee. En ik wil voorkomen dat ik aan iets begin waar ik later spijt van krijg, of wat ik beter had kunnen aanpakken.

Alvast dank voor alle hulp/ideeën.

Met vriendelijke groet,
Rick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

BCC

- Zelf geen omkijken naar -> index beleggen. Zie andere topics bijvoorbeeld meesman

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Check dit: Passief en eenvoudig beleggen en dit Beginnen met beleggen - Rabobank topic maar eens.
Daar staan denk ik alle antwoorden op jouw vragen in.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

En lees dit topic vooral even: Passief en eenvoudig beleggen

Spuit elf... (waarmee ik bedoel dat @degroot dit al voorgesteld had, ik geloof dat ik niet goed begrepen werd)

[ Voor 44% gewijzigd door NaN op 20-02-2022 18:55 . Reden: Verduidelijking van mijn reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:42

Lordy79

Vastberaden

Toevallig zit ik met dezelfde vraag. En volgens mij kun je inderdaad beter gewoon een index volgen dan het in een fonds stoppen waar een vergoeding over betaald moet worden.
Is deze simpele logica correct of betaal je ook fondskosten als je gewoon geld stopt in de AEX, nog wat EU fondsen, s&P500 en de nikkei index?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:46
Vind eigenlijk dat hij een heel goed punt heeft, en zie weinig nut in jouw reactie. TS stelt een hoop basisvragen over beleggen - dit kan hij allemaal prima zelf opzoeken (en dat zou ik doen ook - want TS zit er een paar keer goed naast) in ING documentatie en nog beter in de hierboven voogestelde topics.
Als wij hier al zijn vragen beantwoorden dan kunnen we wel vijf kantjes vol typen.
Lordy79 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:47:
Toevallig zit ik met dezelfde vraag. En volgens mij kun je inderdaad beter gewoon een index volgen dan het in een fonds stoppen waar een vergoeding over betaald moet worden.
Is deze simpele logica correct of betaal je ook fondskosten als je gewoon geld stopt in de AEX, nog wat EU fondsen, s&P500 en de nikkei index?
Zelfde advies voor jou, want wat je zegt klopt niet. Als je in een index wilt beleggen doe je dit ook via een derde partij (fonds); er is namelijk geen aandeel (b.v.) ‘AEX’. Je koopt een aandeel in een fonds wat zelf een ‘AEX tracker’ heeft gemaakt: een mandje met aandelen (welke ze updaten wanneer nodig). Hiervoor betaal je periodiek ook een vergoeding (bv. 0.7% van je belegd vermogen daarin per jaar). Afhankelijk van hoe ‘lastig’ of uniek de tracker is verschilt de vergoeding (fonds is in principe vrij om zelf vergoeding te zetten, en daar moet je dus goef naar kijken voor je koopt/‘instapt’)

[ Voor 49% gewijzigd door JDillinger op 20-02-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

En weg ermee...

[ Voor 96% gewijzigd door NaN op 21-02-2022 10:12 . Reden: Off topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
No worries ;) Ik had al lang door wat jij bedoelde , omdat we op exact dezelfde tijd gepost hadden ;)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:02
RickD007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:06:

- Ik moet er wel bij kunnen als ik een deel wil opnemen (voor koop auto oid)
Even heel kort, als je gaat beleggen moet je er van uit gaan dat je dat niet voor zoiets kunt gebruiken. Want dan kan het zijn dat je in een dip moet verkopen en je dus verlies draait. Daarnaast is dat natuurlijk altijd een risico met beleggen, meestal is het een leuk rendement, maar met een beetje pech draai je juist verlies.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Deze wil je misschien ook wel even bekijken.
BCC schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:08:
- Zelf geen omkijken naar -> index beleggen. Zie andere topics bijvoorbeeld meesman
Maar dit is mijn persoonlijke favoriet als je er zelf geen omkijken naar wilt hebben.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Pagina: 1