Pompschakelaar voor vloerverwarming met koelfunctie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-06 15:17
Hallo,

Ik ben sinds kort huurder van een appartement met vloerverwarming icm een lucht-water warmtepomp (atlantic explorer v4 200L) en ik ben in energie besparing aan het verdiepen. Ik kom vaak de suggestie tegen om een pompschakelaar te plaatsen voor de vloerverwarming pomp omdat dit een behoorlijke sluipverbruiker is, maar ik vraag me af of dit ook kan met vloerverwarming die ook kan koelen dmv de warmtepomp? Ik heb totaal geen idee van de exacte installatie van de vloerverwarming omdat dit een bestaand huurappartement is uit 2009. Ook heb ik 0 ervaring met dergelijke zaken omdat dit mijn eerste eigen woonplaats is, maar ik leer er graag over!
Wie kan mij helpen?

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een atlantic V4 kan alleen maar warm tapwater maken en is niet bedoeld voor vloerverwarming.
(De spiraal is bedoeld voor een zonnecollector ter ondersteuning voor de WP boiler)

Koelen kan al helemaal niet met een warm vat en een inwendige spiraal. (niet helemaal waar, je hebt ook absorbtie koeling, maar dat is een ander verhaal)
Enkel de koude uitblaas lucht kan je "even" gebruiken tijdens het warm tapwater maken.

Wat meer info en "afwijkende regelingen" vind je hier
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2022 23:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 10:39
Ik gok zo dat je vloerverwarming ergens anders op is aangesloten.

De Atlantic is inderdaad alleen een warmtepompboiler (WPB), dus dat is waar je warm water uit je kranen en douche vandaan komt (SWW, sanitair warm water. Engels: HDW, hot domestic water).

Dit is helemaal een ander circuit dan je CV-circuit, waarmee de vloerverwarming en eventuele radiatoren worden gevoed. Het water wat daarin zit is een gesloten circuit met zogenaamd "systeemwater". Dit water kan best smerig zijn en wellicht zit het vol met legionella en andere troep, maar dat is niet zo erg want dit zal dus nooit uit je kraan komen en circuleert enkel door je verwarmingsbuizen, niet door je warmwaterbuizen.

De WPB kun je wel gebruiken ter ondersteuning van het verwarmen, maar het zal niet je primaire verwarmingsbron zijn.

Of je met de "normale" warmtepomp kunt koelen hangt ervan af of de WP dit ondersteunt. Dit is vaak een extra "feature" in een WP die niet standaard is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:21:
Een atlantic V4 kan alleen maar warm tapwater maken en is niet bedoeld voor vloerverwarming.
(De spiraal is bedoeld voor een zonnecollector ter ondersteuning voor de WP boiler)

Koelen kan al helemaal niet met een warm vat en een inwendige spiraal. (niet helemaal waar, je hebt ook absorbtie koeling, maar dat is een ander verhaal)
Enkel de koude uitblaas lucht kan je "even" gebruiken tijdens het warm tapwater maken.

Wat meer info en "afwijkende regelingen" vind je hier
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2
Hij zit ook verbonden met een buiten unit, en voor zover ik weet is die verantwoordelijk voor de koelfunctie. De buiten unit is een Mitsubishi Electric PUHZ-RP60VHA3.
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:41:
Ik gok zo dat je vloerverwarming ergens anders op is aangesloten.

De Atlantic is inderdaad alleen een warmtepompboiler (WPB), dus dat is waar je warm water uit je kranen en douche vandaan komt (SWW, sanitair warm water. Engels: HDW, hot domestic water).

Dit is helemaal een ander circuit dan je CV-circuit, waarmee de vloerverwarming en eventuele radiatoren worden gevoed. Het water wat daarin zit is een gesloten circuit met zogenaamd "systeemwater". Dit water kan best smerig zijn en wellicht zit het vol met legionella en andere troep, maar dat is niet zo erg want dit zal dus nooit uit je kraan komen en circuleert enkel door je verwarmingsbuizen, niet door je warmwaterbuizen.

De WPB kun je wel gebruiken ter ondersteuning van het verwarmen, maar het zal niet je primaire verwarmingsbron zijn.

Of je met de "normale" warmtepomp kunt koelen hangt ervan af of de WP dit ondersteunt. Dit is vaak een extra "feature" in een WP die niet standaard is.
Wat kan dit andere systeem zijn dan? Het appartement is gasloos dus volgens mij is de warmtepomp het enige apparaat wat het water zou kunnen verwarmen voor de vloerverwarming?

[ Voor 42% gewijzigd door Hydragon1 op 20-02-2022 09:56 ]

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hydragon1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Hij zit ook verbonden met een buiten unit, en voor zover ik weet is die verantwoordelijk voor de koelfunctie. De buiten unit is een Mitsubishi Electric PUHZ-RP60VHA3.
Misschien laat mijn Google-fu me in de steek maar dat lijkt een buitenunit te zijn voor een lucht/lucht-warmtepomp, aka een air conditioner.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hydragon1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Wat kan dit andere systeem zijn dan? Het appartement is gasloos dus volgens mij is de warmtepomp het enige apparaat wat het water zou kunnen verwarmen voor de vloerverwarming?
Ja dat is een goede vraag. Je zou de koelleidingen moeten volgen van die Mitsubishi naar binnen toe. Als ik het mis had en het geen AC is dan komt die waarschijnlijk uit bij een kast(je) aan de muur met ongeveer het formaat van een CV-ketel. Dat is de binnenunit van de warmtepomp.

Zoiets als dit. Deze is wel een stuk moderner maar het idee is nog steeds hetzelfde: https://alklima.nl/leveri...werinverter/ph-75ya-d-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Ja dat is een goede vraag. Je zou de koelleidingen moeten volgen van die Mitsubishi naar binnen toe. Als ik het mis had en het geen AC is dan komt die waarschijnlijk uit bij een kast(je) aan de muur met ongeveer het formaat van een CV-ketel. Dat is de binnenunit van de warmtepomp.

Zoiets als dit. Deze is wel een stuk moderner maar het idee is nog steeds hetzelfde: https://alklima.nl/leveri...werinverter/ph-75ya-d-set
Ik denk niet dat ik de leidingen kan volgen aangezien het een appartement complex is met 17 appartementen en alle buitenunits in de ondergrondse parkeergarage hangen en de leidingen gewoon verdwijnen in het betonnen plafond van de garage. Misschien dat het ergens centraal geregeld is dan? Ik ben in iedergeval geen kastje tegengekomen wat ook maar een beetje lijkt op het voorbeeld die je stuurde. Het enige wat ik weet is dat er geadverteerd is met "vloerverwarming welke koelt in de zomer" en dat er een thermostaat hangt die je ook op "Cool" kan zetten.
Nog meer argumenten voor het niet verbonden zijn van de warmtepomp met de buitenunit is dat het "remote control" bedieningspaneel van de buitenunit ingesteld staat op 40c en de warmtepomp zelf gaat niet lager als 50c via zijn eigen bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hydragon1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Ik denk niet dat ik de leidingen kan volgen aangezien het een appartement complex is met 17 appartementen en alle buitenunits in de ondergrondse parkeergarage hangen en de leidingen gewoon verdwijnen in het betonnen plafond van de garage. Misschien dat het ergens centraal geregeld is dan? Ik ben in iedergeval geen kastje tegengekomen wat ook maar een beetje lijkt op het voorbeeld die je stuurde. Het enige wat ik weet is dat er geadverteerd is met "vloerverwarming welke koelt in de zomer" en dat er een thermostaat hangt die je ook op "Cool" kan zetten.
Nog meer argumenten voor het niet verbonden zijn van de warmtepomp met de buitenunit is dat het "remote control" bedieningspaneel van de buitenunit ingesteld staat op 40c en de warmtepomp zelf gaat niet lager als 50c via zijn eigen bediening.
Het zou kunnen dan de binnenunit in een voor jou ontoegankelijke plaats hangt. Wie is er verantwoordelijk voor de verwarming (en koeling)? Qua onderhoud en kosten enzo? De VvE? Betaal je ook verwarmingskosten aan de VvE? En/of gaat je stroomverbruik op je eigen meter omlaag als je de verwarming uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Het zou kunnen dan de binnenunit in een voor jou ontoegankelijke plaats hangt. Wie is er verantwoordelijk voor de verwarming (en koeling)? Qua onderhoud en kosten enzo? De VvE? Betaal je ook verwarmingskosten aan de VvE? En/of gaat je stroomverbruik op je eigen meter omlaag als je de verwarming uitschakelt?
Op de warmtepomp staat rood installatie bv
En op de buitenunit staan stickers van "Heat Pump Service". Ik betaal alleen voor stroom en water, er is geen VvE. Als ik de verwarming omhoog gooi dan zie ik die dag aanzienlijk hogere elektra kosten terug dus dat zit wel aan mij gekoppeld.

Als ik de service manual opzoek van de buitenunit dan word deze binnenunit daarin vernoemd "pla-rp60ba". Dit lijkt mij op een plafond ventilatie unit en dit is 100% niet aanwezig in het appartement. De enige ventilatie die ik heb zijn 2 afzuigventielen, verbonden met de warmtepomp (1 in de badkamer en 1 in de woonkamer) en er word op natuurlijke basis nieuwe lucht aangezogen door ventilatie roosters boven de buitenramen.

Ik denk dus dat er geen binnen units zijn maar dat de buitenunit op 1 of andere manier met de vloerverwarming is gekoppeld en daarmee dus verwarmd of verkoelt. In de service manual staat ook een koelcapaciteit vermeld van 6000W en verwarmcapaciteit van 7000W, hij lijkt dus beide te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hydragon1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Op de warmtepomp staat rood installatie bv
En op de buitenunit staan stickers van "Heat Punp Service". Ik betaal alleen voor stroom en water, er is geen VvE. Als ik de verwarming omhoog gooi dan zie ik die dag aanzienlijk hogere elektra kosten terug dus dat zit wel aan mij gekoppeld.

Als ik de service manual opzoek van de buitenunit dan word deze binnenunit daarin vernoemd "pla-rp60ba". Dit lijkt mij op een plafond ventilatie unit en dit is 100% niet aanwezig in het appartement. De enige ventilatie die ik heb zijn 2 afzuigventielen, verbonden met de warmtepomp (1 in de badkamer en 1 in de woonkamer) en er word op natuurlijke basis nieuwe lucht aangezogen door ventilatie roosters boven de buitenramen.

Ik denk dus dat er geen binnen units zijn maar dat de buitenunit op 1 of andere manier met de vloerverwarming is gekoppeld en daarmee dus verwarmd of verkoelt. In de service manual staat ook een koelcapaciteit vermeld van 6000W en verwarmcapaciteit van 7000W, hij lijkt dus beide te kunnen.
De pla-rp60ba is net als de PUHZ-RP60VHA3 die je eerder noemde een lucht/lucht systeem, ofwel air conditioner.

Weet je wel 100% zeker dat die buitenunit jouw unit is? Ik heb er inmiddels flink wat twijfels bij.

Een buitenunit die direct de vloerverwarming verwarmt of koelt dat kan zeker. Dat heet een monoblock. Maar de typenummers die je noemde zijn sowieso allemaal van het type "split", betekenende dat je dus ook ergens een binnenunit nodig hebt. En dus bovendien ook nog eens voor een aircosysteem ipv een CV-systeem.

Zet in de meterkast de groep eens uit waar de warmtepomp op zit en ga dan eens kijken bij de buitenunit. Die zou dan stroomloos moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-02-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 21:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oke, maar terug naar je vraag.
Je suggereert met je vraag dat de vloerverwarmingspomp nu 24/7 draait. Heb je dat gechecked?
Kan je eens een foto plaatsen van de verdeler met pomp?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@Hydragon1 Volg alle leidingen vanaf de Atlantic. Gaan ze daadwerkelijk naar de vloerverwarming verdeler?
Maak foto's

De reden dat de rest van de mensen zoveel twijfels hebben is dat wat je beschrijft een erg vreemde setup is die zeker niet door Atlantic zo bedoeld is. Setups als deze komen regelmatig in het nieuws: "Help ik heb een warmtepomp in mijn huurwoning, maar mijn stookkosten zijn belachelijk hoog". Dat komt omdat warmtepompen helemaal niet zo heel goed zijn bij het maken van water heet genoeg voor SWW waardoor dat stiekem duurder is dan gas.

Heb je airconditioning binnenunits hangen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Weet je wel 100% zeker dat die buitenunit jouw unit is? Ik heb er inmiddels flink wat twijfels bij.

Zet in de meterkast de groep eens uit waar de warmtepomp op zit en ga dan eens kijken bij de buitenunit. Die zou dan stroomloos moeten zijn.
Ik weet 100% zeker dat het label wat op de unit zit, mijn appartement nummer is, ik ga ervanuit dat dit dan ook klopt (de lift nummers kloppen bijvoorbeeld niet, dus dit is geen gegeven)

Ik ga donderdag de groep opzoeken en uitzetten, ik woon nog niet permanent in het appartement omdat de verhuizing nog bezig is en er nog externe werkzaamheden plaats moeten vinden.
remco_k schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:48:
Oke, maar terug naar je vraag.
Je suggereert met je vraag dat de vloerverwarmingspomp nu 24/7 draait. Heb je dat gechecked?
Kan je eens een foto plaatsen van de verdeler met pomp?
De kast waar de pomp en de vloerverwarmings installatie staat is erg krap dus ik hoop dat deze foto duidelijk genoeg is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s320ln0FZ9RDVfy7FeUwNCc9QM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akMEwHrYIOTvEYSG39v5NVhi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTYE4ILD2m-mRgoiqylT4rGU5MI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PR2Bdb7ZvgDDJFMhjsSUNgv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door Hydragon1 op 20-02-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
Ik weet 100% zeker dat het label wat op de unit zit, mijn appartement nummer is, ik ga ervanuit dat dit dan ook klopt (de lift nummers kloppen bijvoorbeeld niet, dus dit is geen gegeven)

Ik ga donderdag de groep opzoeken en uitzetten, ik woon nog niet permanent in het appartement omdat de verhuizing nog bezig is en er nog externe werkzaamheden plaats moeten vinden.
Ronald schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:52:
@Hydragon1 Volg alle leidingen vanaf de Atlantic. Gaan ze daadwerkelijk naar de vloerverwarming verdeler?
Maak foto's

De reden dat de rest van de mensen zoveel twijfels hebben is dat wat je beschrijft een erg vreemde setup is die zeker niet door Atlantic zo bedoeld is. Setups als deze komen regelmatig in het nieuws: "Help ik heb een warmtepomp in mijn huurwoning, maar mijn stookkosten zijn belachelijk hoog". Dat komt omdat warmtepompen helemaal niet zo heel goed zijn bij het maken van water heet genoeg voor SWW waardoor dat stiekem duurder is dan gas.

Heb je airconditioning binnenunits hangen?
Ik ga aanstaande donderdag nog een paar foto's maken van het hele plaatje voor zover dit fysiek mogelijk want de kast is erg krap waar het in staat. Ik heb geen binnen unit hangen voor AC, alleen 2 afzuigventielen verbonden met de warmtepomp.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydragon1 op 20-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hydragon1 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:57:
[...]

[...]

De kast waar de pomp en de vloerverwarmings installatie staat is erg krap dus ik hoop dat deze foto duidelijk genoeg is
[Afbeelding][Afbeelding]
Die koperen leidingen die linksboven de foto uit lopen. Gaan die naar de warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Die koperen leidingen die linksboven de foto uit lopen. Gaan die naar de warmtepompboiler?
Volgensmij, en dit ga ik donderdag controleren, gaan die naar het expansievat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja oké, maar vanuit het expansievat loopt er weer een leiding verder. Je zou ten minste moeten kunnen zien of deze die Atlantic in loopt ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:38:
Ja oké, maar vanuit het expansievat loopt er weer een leiding verder. Je zou ten minste moeten kunnen zien of deze die Atlantic in loopt ergens
Oke, ik heb dus blijkbaar lang niet alle informatie die ik wel dacht te hebben dus ik moet werken met wat ik heb, ik ga donderdag een compleet plaatje maken nu ik weet waar ik naar zoek.

Wat ik kan zien op de fotos die ik heb gemaakt zijn 2 witte leidingen die uit de zijkant van de atlantic komen, te zien op deze fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blgY76xnlmfSK9iHsd5xmy6h-iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tnf0KR0RVkIORNFbjuwf9zjT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N46FAuyK5Tgj9_ZF8gLFynVUHrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aRqdJE2yvRkH6uIfFi2gTl4.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze leidingen gaan voor de atlantic langs in een pijpen systeem die, voor zover ik kan zien en begrijpen, los staat van de vloerverwarming verdeler, hier te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cf-osfhZG1Iy92cbVLX9kWkpck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMO5lrFDQBUyX9alLqbHPYV9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8flAOQgkmF6kdAd_6ION66K9Gq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDy9pTUu54l5tnSAAB5V1raO.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarop is ook te zien in de hoek rechtsboven dat de 2 leidingsystemen van de atlantic en de vloerverwarming niet verbonden lijken te zijn, althans niet bovengronds.

Op deze foto is zijn de leidingen te zien waar jij om vroeg, 1 gaat opzij en 1 gaat naar boven, misschien naar het appartement boven de mijne, dit is voor mij nu nog even een raadselAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF7jgBvGM2IPPt52v4Gv1reLe84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yliTyz7zffDzpn0mO7vV60JU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het vervelend dat ik niet alle informatie heb die gevraagd word maar ik weet nu in ieder geval wat wel en niet relevant is om vast te leggen dus dit ga ik aanstaande donderdag dus doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydragon1
HarmoniousVibe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Er blijkt dus ook een foto te zijn waar de groepen op beschreven staan in de meterkast en er is 1 groep voor de “warmteboiler” en een andere groep voor “buitenunit CV installatie”.
Er is geen aparte groep voor de vloerverwarming dus ik vermoed dat die op de groep van de warmtepompboiler zit omdat die naast elkaar in een dubbel stopcontact zitten.

• Hydragon1
Update: Vandaag heb ik de situatie opnieuw gericht bekeken, en zoals jullie al vermoedde staat de waterpomp los van de vloerverwarming en lijkt dus inderdaad alleen voor warm water te zijn. De buitenunit / airco unit die in de garage hangt is 100% verantwoordelijk voor de verwarming. Ik ben voor mijn unit gaan staan en ik had hulp mee om de thermostaat hoger te zetten. Nadat dit gebeurt was ging de ventilator van de unit meteen aan dus dat klopt ook. Alleen of er nou wel of niet een binnenunit aanwezig is kan ik geen antwoord op geven, er zit in ieder geval niks zichtbaar in het appartement. Ik heb fotos gemaakt van waar die 2 leidingen linksboven in de vloerverwarming installatie heen gaan, ik heb alleen geen idee wat het is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tXJo97-1EVU78PmMJqZueZiGTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZ6RbrlC3gfdTJfREzwPI1rL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3KAoWunTACwG_mE1kw8Tz2aPkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbgdgJhVTkLxdNzkI9jwm7Qb.jpg?f=fotoalbum_tile

Het expansievat is alleen gekoppeld aan de vloerverwarming installatie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
bijzondere situatie. je hebt op de foto duidelijk een platenwisselaar staan (dat grote ding in zwart) met aan 1 zijde je vloerverwarming. de andere zijde is nogal mysterieus.

dat zijn zo te zien vrij dunne koperen leidingen die ingepakt zijn met typische airco-leiding-isolatie. dus die dunne koperen leidingen met witte isolatie zijn 90% zeker koelleiding/aircoleiding. die kunnen dus naar een buitenunit lopen. het enige vreemde is dat dit soort leidingen normaal naar een binnenunit horen te lopen met meer onderdelen dan alleen zo'n warmtewisselaar....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQSxLzlWDFDho7Oj4zZBJl07xzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8V5IakigkvjKf7HcFsYYckWo.jpg?f=user_large

https://www.nlx-internati...ing-1-4-3-8-x-3-meter/a50

• Hydragon1
Fr33z schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:31:
bijzondere situatie. je hebt op de foto duidelijk een platenwisselaar staan (dat grote ding in zwart) met aan 1 zijde je vloerverwarming. de andere zijde is nogal mysterieus.

dat zijn zo te zien vrij dunne koperen leidingen die ingepakt zijn met typische airco-leiding-isolatie. dus die dunne koperen leidingen met witte isolatie zijn 90% zeker koelleiding/aircoleiding. die kunnen dus naar een buitenunit lopen. het enige vreemde is dat dit soort leidingen normaal naar een binnenunit horen te lopen met meer onderdelen dan alleen zo'n warmtewisselaar....

[Afbeelding]

https://www.nlx-internati...ing-1-4-3-8-x-3-meter/a50
Het kan zijn dat er achter de linker muur wat zit waar ik niet bij kan, op de volgende foto is te zien dat de linker "muur" meer een tussenmuur is, maar wat er tussen zit heb ik geen idee van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qLyMn-PsyvmbcrMoUmxkBIpwN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtw1j3RjIwNG6CYSW5oXvSdk.jpg?f=fotoalbum_largeMaar het zijn dus inderdaad bijna zeker 2 verschillende systemen voor warm water en vloerverwarming dus die duidelijkheid is fijn d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Hydragon1 op 24-02-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44
De 'binnenunit' die veel mensen hebben is feitelijk ook meestal niet meer dan een platenwisselaar en een pomp. Hier zit dat toevallig niet in een kastje. In ieder geval Mitsubishi levert buitendelen met enkel een platenwisselaar, om dit soort constructies te bouwen. In basis niets mis mee.

MAAR. Ik zou niet zomaar de pomp uitschakelen. Zodra het buitendeel dan ik koelbedrijf komt, vriest binnen een minuut de platenwisselaar kapot en ben je CV-water en koelgas kwijt. Met een beetje pech komt er water in het koelgascircuit, en kun je ook het buitendeel afschrijven. Het lijkt er hier niet op dat daar beveiligingen voor zijn aangebracht, zoals een stromingssensor in het CV-deel die het buitendeel vrijgeeft.

De Atlantic boiler staat dus helemaal los van de verwarming, die heeft een eigen buitendeel rechtstreeks aan deze warmtewisselaar.

Edit: Schrijf je nu dat het buitendeel (dus dat ding met de ventilator) IN de garage hangt? Dan is de eerste stap naar energiebesparing snel gemaakt door dat ding buiten te zetten waar ie hoort.

[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 24-02-2022 20:31 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Hydragon1
hesselbeertje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:27:
De 'binnenunit' die veel mensen hebben is feitelijk ook meestal niet meer dan een platenwisselaar en een pomp. Hier zit dat toevallig niet in een kastje. In ieder geval Mitsubishi levert buitendelen met enkel een platenwisselaar, om dit soort constructies te bouwen. In basis niets mis mee.

MAAR. Ik zou niet zomaar de pomp uitschakelen. Zodra het buitendeel dan ik koelbedrijf komt, vriest binnen een minuut de platenwisselaar kapot en ben je CV-water en koelgas kwijt. Met een beetje pech komt er water in het koelgascircuit, en kun je ook het buitendeel afschrijven. Het lijkt er hier niet op dat daar beveiligingen voor zijn aangebracht, zoals een stromingssensor in het CV-deel die het buitendeel vrijgeeft.

De Atlantic boiler staat dus helemaal los van de verwarming, die heeft een eigen buitendeel rechtstreeks aan deze warmtewisselaar.

Edit: Schrijf je nu dat het buitendeel (dus dat ding met de ventilator) IN de garage hangt? Dan is de eerste stap naar energiebesparing snel gemaakt door dat ding buiten te zetten waar ie hoort.
Dus ook iets als een tijdschakelaar is niet aan te raden? Gewoon continu stroom dus? Ik zie wel op de volgende foto staan dat de pomp 3 standen heeft, misschien is het zinvol om die dan lager te zetten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYBKD0tYH31BkT7qzPZo9IeOFnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akMEwHrYIOTvEYSG39v5NVhi.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik moet gokken kan je de stand aanpassen door middel van de schroef in het midden van de pomp? Als dit inderdaad zo is dan zou die dus in stand 3 staan omdat de schroef helemaal op links van het pijltje erboven staat?

Wat betreft de buitenunit, dit is een appartementen complex met een ondergrondse parkeergarage. Ik kan de unit dus niet naar buiten verplaatsen. Wel is de linker zijkant van de garage gedeeltelijk open door een rooster van een meter hoog en een meter of 6 breed. Ik denk ook dat dit voor voldoende ventilatie moet zorgen?

• hesselbeertje
De pompsnelheid is in te stellen op het zwarte kastje aan het pomphuis. Te laag is ook niet goed trouwens. Niet aan de messing schroef gaan draaien, daar komt water achterweg en is de toegang tot de pompas.

Besparen kan ook door de pomp te wisselen voor een Label-A exemplaar. Dat is een stuk zuiniger.

In inderdaad, in een semi-open parkeergarage is het voor het buitendeel al een stuk beter dan in een afgesloten hok.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Hydragon1
hesselbeertje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:44:
De pompsnelheid is in te stellen op het zwarte kastje aan het pomphuis. Te laag is ook niet goed trouwens. Niet aan de messing schroef gaan draaien, daar komt water achterweg en is de toegang tot de pompas.

Besparen kan ook door de pomp te wisselen voor een Label-A exemplaar. Dat is een stuk zuiniger.

In inderdaad, in een semi-open parkeergarage is het voor het buitendeel al een stuk beter dan in een afgesloten hok.
Top, bedankt voor de inzichtelijke informatie!
Dus, even concreet; er valt niks te doen met de huidige pomp wat betreft vloerverwarmingspomp schakelaar of een normale tijdschakelaar?

Ik zal morgen even kijken op welke stand de pomp staat, als ie op 3 staat kan ik hem wel op 2 zetten toch? Stand 1 misschien maar niet. :)

• hesselbeertje
Ik zou de pomp zsm (laten) wisselen voor een Label-A. Hoef je er ook geen pompschakelaar meer op te zetten.

Waarschijnlijk is stand 2 prima. Maar ook dat is 60W = 525 kWh per jaar. Een label A pomp doet hetzelfde met 10W.

• Hydragon1
hesselbeertje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:07:
Ik zou de pomp zsm (laten) wisselen voor een Label-A. Hoef je er ook geen pompschakelaar meer op te zetten.

Waarschijnlijk is stand 2 prima. Maar ook dat is 60W = 525 kWh per jaar. Een label A pomp doet hetzelfde met 10W.
Wauw wat een belachelijk verschil! Ik hoop dat ik dat er doorheen krijg, ik ben er net 2 maanden terug in komen wonen en er zijn voor de sleuteloverdracht al best wat dure werkzaamheden verricht, en er komt nog meer aan dus misschien is dit te veel maar ik kan het proberen. Nogmaals bedankt!

• hesselbeertje
Waar moet je het doorheen krijgen dan? Pomp bestellen, water dr af, wisselen en water er weer op. Terugverdientijd ongeveer 1.5 jaar.

• Hydragon1
hesselbeertje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:32:
Waar moet je het doorheen krijgen dan? Pomp bestellen, water dr af, wisselen en water er weer op. Terugverdientijd ongeveer 1.5 jaar.
De beheerder van het appartementen complex, dit is een systeem die deel uitmaakt van het appartement zelf en is niet iets waar ik als huurder zomaar dingen aan mag veranderen voor zover ik weet.

Pagina: 1