Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 20:09
Graag jullie advies en meningen over mijn situatie en de offerte voor het plaatsen van zonnepanelen op de oost, zuiden en westkant.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prhehWFh266saO8F6k1ArDQ9TmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LJhIQwFixNU9HsC3w1MTOctP.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
- Oost: Dak, helling 45 graden 10m bij 4,6m (schoorsteen en afvoer CV)
- Zuid: carpoort / platdak breedte tussen 2,3m en 4,3m en lengte van 12,3M
- West: Dak, helling 45 graden 10m bij 4,6m (2 dakramen)
Schaduw
- Oosten door schoorsteen, daarom panelen aan de bovenzijde van het dak
- Zuiden, zijkant huis bij panelen op platdak van carpoort
Jaarverbruik
4500 kWh, in de toekomst meer (hybride warmtepomp, elektrische auto)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Meeste energie of zelfs meer zelf opwekken met oog voor de toekomst en einde salderingsregeling. Dus verdeling van opbrengst over de gehele dag.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, een installateur met goede offerte.
Bijhouden van data
Opbrengst per paneel (micro-omvormers), verbruik en terug levering via de app en/of zelf uitlezen via een api
Reeds verkregen offertes
21x Bauer 385Wp met APsystems DS3-L omvormer (per twee panelen) totaal 8085 wp
6x op oosten aan bovenkant van dak
8x zuiden Platdak mbv fix fusion
7x op westen aan bovenkant van dak
Geschatte opbrengst 7100 kWh
€ 10K excl btw. -> € 1,24 / wp
Regio
Zuiden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn gedachten:
- Met zoveel panelen liever stringomvormers en tigo's om de schaduwpanelen te compenseren (wordt dure hobby met micro's)
- Waarom jaagt 1 schoorsteen alle panelen naar boven?
- Waarom op het westdak zo weinig panelen?
- Als toch die micro omvormers (ik begrijp het, hebbum zelluf ook), dan misschien panelen met hogere opbrengst per paneel? Die DS3-L is nog wel ok tot 450wp panelen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Bedankt voor de reactie.
JvS schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:20:
Mijn gedachten:
- Met zoveel panelen liever stringomvormers en tigo's om de schaduwpanelen te compenseren (wordt dure hobby met micro's)
van tevoren moeilijk te bepalen welke panelen meeste schaduw hebben. Klopt wel dat omvormers prijziger zijn, maar dan geen omkijken meer naar.

- Waarom jaagt 1 schoorsteen alle panelen naar boven?
Minste kans op schaduw en meer panelen niet nodig.
- Waarom op het westdak zo weinig panelen?
21 panelen, deze verdeeld over oost, west en zuid om zo de opbrengst te verdelen over de dag. Nog meer panelen wordt wel een erg dure oplossing.
- Als toch die micro omvormers (ik begrijp het, hebbum zelluf ook), dan misschien panelen met hogere opbrengst per paneel? Die DS3-L is nog wel ok tot 450wp panelen
Goede tip, installateur heeft deze waarschijnlijk op voorraad. Deze zijn wel glas-glas, dus minder verlies toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
@peddler Heb je een 'echte' foto van de daken?

APSystems is best een competitief geprijsd systeem mee te maken... Maar lastig om een serieel systeem te evenaren als er weinig noodzaak is voor een per-paneel oplossing

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Hierbij de foto's
Wat bedoel je precies met serieel systeem te evenaren? Qua prijs of opbrengst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHNwLojbZb6bYXRiYfbkpOGk3ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1VODySMTpciBHzFPoxydZQhJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHlo6Xi15DDqsmhGaG49honQHAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYoMp5YXOv1hKbX240q3ovsN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECakPyaQuYt4ytNJ8I1ZNu4UQng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGRKnTDvDL9RzDxWgdBc4F0Y.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:59:
@peddler Heb je een 'echte' foto van de daken?

APSystems is best een competitief geprijsd systeem mee te maken... Maar lastig om een serieel systeem te evenaren als er weinig noodzaak is voor een per-paneel oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zuid is op de foto in de topicstart links?
Edit: heb hem, noord is boven.

Ik zou een andere verdeling maken, meer op oost-west, minder of zelfs niet op zuid.

Aan een hogere piek heb je weinig als het salderen er straks af gaat. Dan heb je meer aan langere duur van opwekken.

[ Voor 104% gewijzigd door EWK op 19-02-2022 15:16 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:08:
Hierbij de foto's
Wat bedoel je precies met serieel systeem te evenaren? Qua prijs of opbrengst?
Serieel systeem heb je behoorlijk minder omvormer-kosten. Dus paneeltje of 2 extra zorgt in de meeste gevallen voor meeropbrengst.

Als het dak vol zit, of voor seriële omvormers lastige schaduw wil je echt denken aan de duurdere oplossingen.
EWK schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:11:
Ik zou een andere verdeling maken, meer op oost-west, minder of zelfs niet op zuid. Maar ik snap de oriëntatie nog niet van de foto's.

Aan een hogere piek heb je weinig als het salderen er straks af gaan. Dan heb je meer aan langere duur van opwekken.
Gezien de schaduw van de katalpa's.... Zuid onder, noord boven?

Maar ik denk inderdaad dat de carport wat laag in rendement zit, dus beter te focussen op het oost-west dak.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
EWK schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:11:
Ik zou een andere verdeling maken, meer op oost-west, minder of zelfs niet op zuid. Maar ik snap de oriëntatie/windrichting nog niet van de foto's.

Aan een hogere piek heb je weinig als het salderen er straks af gaat. Dan heb je meer aan langere duur van opwekken.
1e Foto van boven, daar is noorden bovenaan.
De panelen aan de linkerkant liggen op de carport/platdak 8 stuks( Dit is dus het zuiden)
Op het dak met helling 45 graden, aan de rechterkant van de foto van bovenaf liggen er aan de ene kant 6 (rechts, op oosten) en 7 op het oosten.
Zo dacht ik de beste spreiding/verdeling te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

Als je het niet in 1 keer vol legt, laat dan een paar dakvlakken onaangeroerd. Geen dakvlakken verpesten door een suboptimale invulling.

De dakvlakken die je wel gebruikt helemaal volleggen.
Rond de schoorsteen mogelijk APS gebruiken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:21:
[...]

1e Foto van boven, daar is noorden bovenaan.
De panelen aan de linkerkant liggen op de carport/platdak 8 stuks( Dit is dus het zuiden)
Op het dak met helling 45 graden, aan de rechterkant van de foto van bovenaf liggen er aan de ene kant 6 (rechts, op oosten) en 7 op het oosten.
Zo dacht ik de beste spreiding/verdeling te hebben.
Ik roep @migjes er even bij, die heeft nog wel een grafiekje voor je qua inzicht mbt spreiding.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Serieel systeem heb je behoorlijk minder omvormer-kosten. Dus paneeltje of 2 extra zorgt in de meeste gevallen voor meeropbrengst.

Als het dak vol zit, of voor seriële omvormers lastige schaduw wil je echt denken aan de duurdere oplossingen.

[...]

Gezien de schaduw van de katalpa's.... Zuid onder, noord boven?

Maar ik denk inderdaad dat de carport wat laag in rendement zit, dus beter te focussen op het oost-west dak.
Daar ben ik ook bang voor (schaduw van huis op panelen carpoort) , maar installateur gebruikte software om dit door te rekenen en zegt dat het toch meevalt. Ik weet niet hoe goed deze softwarepakket dit allemaal doorrekend.
Totaal panelen 8085 wp en toch geschatte opbrengst van 7100 kWh.
Voordeel van toch zuiden is toch een wat gelijkmatiger opbrengst voor als het salderen verleden tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Een 17 kW Solaredge omvormer is helemaal niet zo duur, en Solaredge lost wel een heleboel problemen op.
Laten we het eens omdraaien, en beginnen met de omvormer. >:)

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FD2 Prima, ga jij even tekenen dan?

offtopic:
Okay... Ik was al bezig natuurlijk... @peddler negeer dit, is een slechte suggestie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alXFJOpeC-zVCeVyhJhadwrM__k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXGG6OREz2ys8E7p4Qvof9ic.png?f=fotoalbum_large
Hier is jouw suggestie... Eentje die ik never-me-nooit-niet uit de losse pols gedaan had; want hij was niet bijster snugger.

[ Voor 88% gewijzigd door Ronald op 19-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:00
@peddler
oost-west zie mijn set:
2x1900Wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
hoop Wp zie onder schrift:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

door oost-west heb je zeker een betere verdeling over de dag, dus een flink kleinere omvormer en het lukt al wel. ;)
voor betere verdeling en zo beter na salderen, nop dat verschil zou ik het niet voor doen, dat is maar minimaal tot amper te merken. ;)

opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
ik doe hier elke dag het aantal kWh opbrengst delen door het aantal kWp.
zo dat verschillende hoeveelheid Wp uit gefactord word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
en dan tel ik 365dagen bij elkaar op zodat zomer en winter uitgefactord word.

dan heb je een aardig idee hoeveel een oost-west op levert.
vragen ik hoor het wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09
Ik kan je alleen iets zeggen over de prijs, ik heb recent 21 panelen laten leggen door Hesi.eu in Zuid-Limburg.

Speclijst:
Wij bieden u de volgende installatie aan:
19 Full Black 360 Wp Zonnepaneel STP360S-B60/Wfhb 1756 x 1039 x 35mm O.G.
1 SMA 3 fase omvormer met schaduwmanagement
1 10 Jaar Garantie op SMA omvormer
1 Clickfit Evo montagesysteem
10 Ac kabel 5 x 2,5mm2 in pvc buis gemonteerd
20 Dc kabel in pvc buis gemonteerd
1 Montage
1 Panelen op basis van beschikbaarheid.
1 RCD 3 x 16A 300mA
1 4polige hoofdschakelaar (3-fase)
1 herverdeling groepen over 3-fase

€ 8.614,00

naderhand bij uitvoering toch nog 2 panelen extra op laten leggen, dus ook 21 totaal. Aanpassing: 8614 + 630 = EUR 9244

Ik ben tevreden over de installatie en uitvoering.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
migjes schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:43:
@peddler
oost-west zie mijn set:
2x1900Wp:
[Afbeelding]
hoop Wp zie onder schrift:
[Afbeelding]

door oost-west heb je zeker een betere verdeling over de dag, dus een flink kleinere omvormer en het lukt al wel. ;)
voor betere verdeling en zo beter na salderen, nop dat verschil zou ik het niet voor doen, dat is maar minimaal tot amper te merken. ;)

opbrengst:
[Afbeelding]
ik doe hier elke dag het aantal kWh opbrengst delen door het aantal kWp.
zo dat verschillende hoeveelheid Wp uit gefactord word.

[Afbeelding]
en dan tel ik 365dagen bij elkaar op zodat zomer en winter uitgefactord word.

dan heb je een aardig idee hoeveel een oost-west op levert.
vragen ik hoor het wel. ;)
Bedankt voor alle reacties.
Dus als ik het goed begrijp is een oost-west opstelling eigenlijk beter qua verdeling over de dag dan een oost-zuid-west opstelling?
Zeker als zuid misschien ook wel nog schaduw oplevert. (lastig in te schatten vind ik).
Je zou wel zeggen dat zuiden eigenlijk het meest efficiënt is.
Eens kijken wat we gaan doen qua verdeling.
Het moet er ook een beetje netjes uitzien.
Op platdak zijn ze wel iets minder zichtbaar.

Wat vinden we van de prijs? € 1,24 / wp
Dit is excl. Btw en meterkast aanpassing.
Wel met alle bekabeling in buis, 10 jaar garantie (20 jaar op panelen), btw teruggave, platdak panelen met fusion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Daar ben ik ook bang voor (schaduw van huis op panelen carpoort) , maar installateur gebruikte software om dit door te rekenen en zegt dat het toch meevalt. Ik weet niet hoe goed deze softwarepakket dit allemaal doorrekend.
Totaal panelen 8085 wp en toch geschatte opbrengst van 7100 kWh.
Voordeel van toch zuiden is toch een wat gelijkmatiger opbrengst voor als het salderen verleden tijd is.
Ik gebruik ook dergelijke software... Die van SolarEdge... Qua opbrengst-interactie met schaduw vergelijkbaar met APSystems.

Ik kom op slechts 6160kWh. En de 8 panelen op zuid presteren gewoon matig. Vergelijkbaar met een NO/NW dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA3qzx-Ef8rxO2mQ4QTTo3Ozsow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OG4ysVJaTVRroBAVrp0sCVaY.png?f=user_large

8x Zuid goed voor 2110kWh, 686 kWh/kWp
7x West goed voor 2120kWh, 788 kWh/kWp
8x Oost goed voor 1820kWh, 786 kWh/kWp

De set op zuid zal nog meer schaduw pakken van een woning van de buren?

Met de huidige aantallen panelen is het overigens geen goede SolarEdge kandidaat en dat is niet erg... APSystems kost vergelijkbaar. Echter is het effect van de schaduw van de grote schoorsteen zoals ik hem getekend heb minimaal (Zie kWh/kWp scores); dus kandidaat voor een voordeligere string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:10:

Wel met alle bekabeling in buis, 10 jaar garantie (20 jaar op panelen), btw teruggave, platdak panelen met fusion.
An sich is de prijs niet verkeerd voor het gebodene. Maar het gebodene is wat mij betreft sub-optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Bedankt voor alle reacties.
Dus als ik het goed begrijp is een oost-west opstelling eigenlijk beter qua verdeling over de dag dan een oost-zuid-west opstelling?
Zeker als zuid misschien ook wel nog schaduw oplevert. (lastig in te schatten vind ik).
Je zou wel zeggen dat zuiden eigenlijk het meest efficiënt is.
Eens kijken wat we gaan doen qua verdeling.
Het moet er ook een beetje netjes uitzien.
Op platdak zijn ze wel iets minder zichtbaar.

het mooiste is een zuid-oost-west opstelling en dan het liefst met stevige hoek(+/-45 graden).
oost-west verdeeld lekker over de dag (zuid mag dan zelfs 90 graden zijn, dus tegen de muur op).
maar in de winter komt de zon erg slecht op je oost-west panelen, dus heb je een aardige deuk in je opbrengst.
zo gaat de zon over je huis heen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
en zo moet je die lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large

er is niet alleen een verdeling met oost-west over de dag, maar stijl (voor al naar zuid) doet het echt beter in de winter.

maar leuk die theorie, je hebt al een huis en een dak, daar moet je het gewoon mee doen, dat is gewoon zo.
en eigenlijk zijn het allemaal "in de marge" dingen, het boeit allemaal niet meer met de lage prijzen die we nu hebben, gewoon lekker veel Wp leggen en je zit wel goed. ;)
(extra veel Wp, over productie is nu goed te verkopen, zelfs voor meer geld als ik 1/2 jaar gelden voor geen over productie. maffe tijden het is. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddler
Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:15:
[...]

An sich is de prijs niet verkeerd voor het gebodene. Maar het gebodene is wat mij betreft sub-optimaal.
Bedankt voor het advies.
Ja, laat op de middag komt er wat schaduw van de buren. Vooral platdak heeft hier denk ik het meeste last van.

Wat is meest optimaal? 10 tot 12 panel per zijde op Oost en west. Totaal dan 20 tot 24 stuks. Wat het beste past.
En stringomvormer ipv micro-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ronald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:41:
@FD2 Prima, ga jij even tekenen dan?

offtopic:
Okay... Ik was al bezig natuurlijk... @peddler negeer dit, is een slechte suggestie...

[Afbeelding]
Hier is jouw suggestie... Eentje die ik never-me-nooit-niet uit de losse pols gedaan had; want hij was niet bijster snugger.
Ik ga er ook van uit dat er uiteindelijk veel meer dan 21 panelen op dat dak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
peddler schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor het advies.
Ja, laat op de middag komt er wat schaduw van de buren. Vooral platdak heeft hier denk ik het meeste last van.

Wat is meest optimaal? 10 tot 12 panel per zijde op Oost en west. Totaal dan 20 tot 24 stuks. Wat het beste past.
En stringomvormer ipv micro-omvormer.
geen idee waar @Ronald nog mee komt.
(kunnen ook leuke setjes zijn. ik vind de optie die hij geeft van 8x3?0Wp zuid + 8x oost, met 7x west ook erg leuk idee. ;) )

van mij mag je 2x12x3?0Wp (3?0Wp zijn simpele 300-390Wp panelen, kies gewoon iets goedkoops)
op een 1fase omvormer zetten.
1 paneel levert +/-32Vmpp, zet je er 12 in serie dan heb je 12x32=384Vmpp.
maar als een paneel warm word (en dat worden ze in de zon) dan zakt de Vmpp naar +/- 29Vmpp.
12x29=348Vmpp

dan nemen we het rendement grafiekje van een 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en dan zie we dat die het beste werkt als hij +/-350Vmpp krijgt (dit is per mpp en ik zou wel een 2x mpp omvormer gebruiken.).

en of je dan een 3kW omvormer neemt of een 5kW omvormer (of iets er tussen).
ach dat maakt allemaal niet zo heel veel uit.
een beetje aftoppen is helemaal niet erg. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-02-2022 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
migjes schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:31:
[...]

geen idee waar @Ronald nog mee komt.
(kunnen ook leuke setjes zijn. ik vind de optie die hij geeft van 8x3?0Wp zuid + 8x oost, met 7x west ook erg leuk idee. ;) )
Goed ingeschat O-)
Al was de 8+7+6 een reproductie van de offerte uit de TS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzbDL2Y8EULF1xSnX8bdm0miGiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s15qn2tySUH2ykO5WgycDM0E.png?f=user_large

Ik heb de dakramen niet ingetekend, maar het zal iets als dit moeten zijn.

De schaduw van de schoorsteen heeft nog altijd slechts een minimaal effect: 783kWh/kWp
32x 385Wp. 9640kWh op een 8kW omvormer.

SMA is het er best heel erg mee eens: 9582kWh 778 kWh/kWp ook 8kW omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpR82_0a_vHEpEHfuvZ4N_cgO_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KiPfPuDvvq4qyzEzKsTdgasO.png?f=user_large

Ik heb de schoorsteen 2,4 meter hoog boven de goot/platte zij-dak getekend.
De schaduw van de schoorsteen valt hard mee... om 8 uur in de ochtend op 1 maart...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7_BUuDFp4_93k9O3EkLt_8DZfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aiLEiS7AEnAupyJ8ZWCrV8Ok.png?f=user_large

Dit is eigenlijk veel te weinig om je druk om te maken... Zolang je dak niet vol is is de beste methode lekker Amerikaans: Asubtiel domweg meer en groter op een string omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 19-02-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De vanaf prijs voor bovenstaande bij een van de prijsvechter webshops: 32x405Wp Jinko, 8kW SMA, legsysteem en installatiekosten: rond de €9300 ex.btw. €0,71/Wp

Zit qua Wp dan wel boven forfaitaire btw teruggave. Dus dan moet je aangifte doen. Die route heb ik zelf geen ervaring mee: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48
Ik heb die btw route voor boven de 10.000kW voor 100 Euro volledig uitbesteed dus ook geen reden om voor minder te gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 19:13

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou inderdaad ook gewoon oost en west helemaal vol leggen.
Andere dakvlakken kan je ook doen, en dan ook volleggen als je budget het toelaat.
Zijn wel een tikje minder economisch. Maar nog steeds rendabel.

@Ronald heeft al een prachtig legplan gemaakt voor oost / west dus daar gewoon voor gaan, en dan met een stringomvormer. Dan heb je echt de meeste “bang for your buck” en zoals je zelf noemt gaat je verbruik in de toekomst omhoog dus kan je maar het beste gewoon je opbrengst ook maximaliseren. Zeker nu met de huidige energieprijzen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1