Toon posts:

Mijn nieuwe huis verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:28
Heren en Dames,

Ik heb jullie hulp en ervaring nodig! Ik lees vooral veel mee in op GoT maar ik merk dat ik door alle keuzes die ik ook al moet maken het lastig vind de juiste afweging te maken.Er zijn veel nieuwe technische ontwikkelingen en... naja iets met bomen (als ze niet zijn omgewaaid) en bos.

We hebben een leuk spaarpotje en gaan een nieuwe huis kopen. In de huidige staat heeft het een nieuwe energielabel A gebasseerd op de volgende dingen:
  • Bouwjaar 1977
  • Dak isolatie
  • Dubbelglas (enkel de schuur niet)
  • spouwmuur isolatie
  • 14x zonnepeneel:
    -Type paneel en omvormer onbekend
    - Installatiejaar 2021
    - Totaal opgewekt tot 23-09: 3.46MWh (Wanneer aangezet is onbekend)[/i]
  • CV installatie 1999
  • [b]Uitgifte datum :26-10-2021[/b]
De volgende ruimtes willen we zowiezo doen:
  • Badkamer
    - Electrische vloerverwarming
    - Douche WTW
    - Inloop douche
    - Bad
  • Keuken
    - Inductiekookplaat
    - 3 in 1 kookend waterkraan
  • Vloerverwarming beneden verdieping
    - 9 groepen 10 CM H/H
    - Betonnen vloer naisoleren in de kruipruimte.
Ik ben al tijden helemaal weg van het idee van een DWTW, ik heb het topic denk ik al 2 keer helemaal uitgelezen. Deze gaat er dan ook zeker komen.
Mijn wens is om te kijken of het mogelijk is van het gas af te gaan. Maar ik vind dit best spannend en hierin verzand ik in de informatie die voor handen is. Uit veiligheid twijfel ik of ik dan niet toch voor een hybride opstelling moet gaan. Aard warmte gaat hem niet worden vanwege de investering. Het zal dus Lucht/water kant op gaan.
Wat betreft Electra, de zonnepanelen zijn aangesloten op een 3 fase omvormer.

Ik heb dan ook de volgende vragen en daaruit zullen enkel alleen maar meer vragen komen:
- Wat is de beste oplossing op dit moment All electric of hybride?
- Wanneer er gekozen word voor all electric wat zijn dan de voor en nadelen van 1 unit voor SWW en Verwarming of zouden jullie dit juist splitsen?
- Mijn eerste idee wat de buiten unit aan de gevel te hangen (hoog, geluid de vrije ruimte geven en geen ruimte inleveren) echter bij all electric die ik vaak grote jongens. Kan dit wel?
- Wat betreft de vloerverwarming zijn er een hoop keuzes in verdelers met of zonder pomp en ik lees op het forum veel verschillende ervaringen. Wat is nou waarom de juiste keus.
- Ik heb nog 4 panelen met Enphase omvormers op dit huis liggen die niet overgenomen worden. Wat zouden jullie daar mee doen?

Ik hopo een klein beetje een hulp discussie hier te kunnen starten omtrend deze onderwerpen om mij te helpen bij de keus.

Plattegrond:

Voor en achterkant huis:

20-02 / 10:31: informatie uitgebreid
20-02 / 10:49: leesbaarheid verbeterd

[Voor 6% gewijzigd door TimK1990 op 20-02-2022 10:49]

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Energielabel A? En CV ketel uit 1999? 8)7
Wat is het jaarlijkse energieverbruik van dat nieuwe huis?
Hybride zou ik niet aan beginnen, is een dure tussenstap, je verbruikt dan iets minder gas, maar veel meer stroom.
Dan kun je beter gelijk all electric gaan.
Heb je genoeg spaargeld dan overal vloerverwarming.
Anders ketel nog even laten zitten en gaan voor een lucht/lucht warmtepomp, dus een Airco warmtepomp, makkelijker aan te leggen en in de zomer ook lekker koelen.

[Voor 6% gewijzigd door HereIsTom op 19-02-2022 11:54]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:23
ik weet niet hoe het met de meest recente hybride oplossingen is, maar die ouwe elga van 3 kw maakten veel meer herrie dan een all electric 9 kw.
verder bij all-electric heb je ook geen gasaansluiting meer, scheelt je aansluitkosten. en wp is goedkoper verwarmen dan gas.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:25
Dit is een interessante situatie, alle makkelijke maatregelen zijn al gedaan. Verder verduurzamen wordt dan moeilijk/prijzig met een lange terugverdientijd

Als je niks wil doen met Badkamer, Keuken en geen Vloerverwarming beneden verdieping zijn je mogelijkheden sowieso beperkt. Lage tempratuurverwarming zonder vloerverwarming betekend alle radiators vervangen door LTV versies (of ventilators eronder, maar dat is meestal niet wenselijk)

De kruipruimte isoleren is hier de meest kosteneffectieve oplossing. Dit zou ik toch echt heroverwegen om het wel te doen.

Voor die Serre loont het om te kijken wat voor glas er in zit en mogelijk te vervangen door HR++(+) glas. Isolatiefolie is een goedkoper alternatief.

Die ketel is een defect verwijderd van goedkoper om een nieuwe te kopen dan te repareren. 15 tot 20 jaar is de normale levensduur van gasketels. Dit is de juiste tijd om all electric te gaan mits de isolatie voldoende is. Hybride kan interessant zijn als je een overschot aan zonnestroom hebt en een niet te oude ketel.

Wat voor ventilatiesysteem zit er in deze woning? Jaren 70 en 80 is er vaak mechanische ventilatie ingebouwd. Het loont om te kijken of er wtw ventilatie geplaatst kan worden (trapgat als aanvoer).

De combinatie SWW en verwarming betekend dat je niet tegelijk kunt verwarmen en warm water kan maken. Dit heeft dezelfde voor- en nadelen als de klassieke combiketel. Veel mensen merken het niet eens. Dit is alleen een nadeel bij 's ochtends douchen en tegelijk de verwarming aanzetten van 15 naar 20 graden.

Die buitenunit is het liefst juist groter (een grotere ventilator maakt minder geluid). Hoeveel ruimte zit er tussen de huizen? Als de buren een raam daar tegenover hebben maak je er geen vrienden mee.

Betreft vloerverwarmingsverdelers: een verdeler zonder pomp is beter (geen energiekosten en goedkoper in aanschaf). De pompverdeler is nodig als er nog hoge temperatuur verwarming is (mengen op de juiste temperatuur) of als de pomp van de ketel/warmtepomp niet sterk genoeg is om het water rond te krijgen (te dunne leidingen, te veel haakse bochten/splitsingen)

Die 4 oude panelen is makkelijk, als je het zelf kan leg je boven de huidige panelen of op de voorkant als dat niet past. Anders verkopen op een 2e hands site. Een installateur kost meer dan die panelen. Gebruikte panelen kunnen alleen interessant zijn als je ze zelf kan plaatsen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Dubbelglas? Als in glas uit 1982 of minimaal HR++?

Je zegt dat je van het gas af wil en vervolgens denk je na over hybride. Hybride is een tussenstap. Dat is niet gasloos.
Je kunt prima gasloos in alle woningen van NL met wat basis isolatie, alleen met meer isolatie verbruik je minder stroom in je warmtepomp.
Als je je vloer goed isoleert en voorziet van vzw dan kun je de gaskraan dichtdraaien hoor. Dan heb je je verdere leven in dat huis om naden en kieren te dichten, iets met ventilatie te doen en de isolatie waar mogelijk te optimaliseren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:44

stuffer

Ondertietel

Ik zal het energielabel met een korrel zout nemen. Vraag eerst eens het verbruik op.

Als er dubbel glas inzit en een CV uit 1999 dan is het label wss verkregen op basis van de panelen en ik denk dan mss ook niet een recent label. Vraag ook na hoe dik de isolatie is van het dak en wanneer het is uitgevoerd.

Mijn huis uit 1979 had vanuit de bouw een "geïsoleerd" dak. Dit was een dun purlaagje onder de pannen die nu wegwaait als je er naar kijkt.

Dus voor comfort en het drukken van de energieprijs die je betaald zo daar zou ik zeker kijken naar minimaal HR++ glas en vloerisolatie en vloerverwarming.

Hybride zou ik overslaan. Dure tussenstap zoals hierboven al is aangegeven. Helemaal als je in de positie zit om het nu te veranderen.

--Edit--

volgens mij zijn de labels 10 jaar geldig en na 31-12-2020 gelden er andere regels.
Kijk hem anders even na op: https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

[Voor 11% gewijzigd door stuffer op 19-02-2022 14:12]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** Jaga Strada met Noctua's en fan controller :-) ***

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
- Wat is de beste oplossing op dit moment All electric of hybride?
All electric, zeker nooit iets met hybride, gaat nergens over, is geen oplossing voor jouw huis.
- Wanneer er gekozen word voor all electric wat zijn dan de voor en nadelen van 1 unit voor SWW en Verwarming of zouden jullie dit juist splitsen?
hangt van de situatie wat kan je kwijt wil je vetilatie type D of blijf je bij C etc. In het algemeen: 2 is doorgaans goedkoper door de enorme subsidies, 1 is meer KISS en heeft daarom mijn voorkeur.
- Mijn eerste idee wat de buiten unit aan de gevel te hangen (hoog, geluid de vrije ruimte geven en geen ruimte inleveren) echter bij all electric die ik vaak grote jongens. Kan dit wel?
dat kan je gewoon uitrekenen, maar mijn voorkeur zou gewoon en plekje in de tuin zijn, in de zomer staat dat ding toch uit, dus waarom zou je je dan zorgen maken om geluid (alleen rekening houden met een eventuele SWW run)
- Wat betreft de vloerverwarming zijn er een hoop keuzes in verdelers met of zonder pomp en ik lees op het forum veel verschillende ervaringen. Wat is nou waarom de juiste keus.
een gesloten verdeler en dan pomploos dan kan je doorgaans het huis aansluiten zonder buffervat en zonder extra pomp
- Ik heb nog 4 panelen met Enphase omvormers op dit huis liggen die niet overgenomen worden. Wat zouden jullie daar mee doen?
marktplaats, wat er nu op het dak ligt zou ik naar de voorkant verhuizen en dan het hele achterdak vol met nieuwe panelen.

wat mij betreft het grootste aandachtspunt is inventarisatie, dus goed voor je hebben wat op dit moment de stand van de isolatie is.. wat kan je verbeteren, wat moet je eigenlijk verbeteren en wat kan je zo laten.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 19-02-2022 15:48]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:25
Energielabel A kreeg je voor eind 2020 cadeau bij een paar panelen.
Ons huis uit eind jaren ‘80 ging van C naar A dankzij de panelen. Dakisolatie is 5cm…

Lijkt me dus goed om gewoon een meerjarenplan te maken op basis van je budget. Dan zie je wat je nu kan doen en of je ver genoeg komt om gelijk gasloos te gaan of niet.

• TimK1990
HereIsTom schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:50:
Energielabel A? En CV ketel uit 1999? 8)7
Wat is het jaarlijkse energieverbruik van dat nieuwe huis?
.....
Anders ketel nog even laten zitten en gaan voor een lucht/lucht warmtepomp, dus een Airco warmtepomp, makkelijker aan te leggen en in de zomer ook lekker koelen.
Het Energy label komt uit 26-10-2021, helaas weet ik het energie verbruik niet en ik denk dat het ook niet representatief is. Wij zijn er nu 2 keer geweest met de eigenaar. Deze stookt het huis met een stooklijn van 90 graden tot 21/22 graden. Het is gewoon drukkend on onplezierig als je binnen komt.
Lucht/lucht ga ik estetisch niet door de waf krijgen en heeft ook niet mijn voorkeur.
[b]Ricko1 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:40:[/b
1. Als je niks wil doen met Badkamer, Keuken en geen Vloerverwarming beneden verdieping zijn je mogelijkheden sowieso beperkt. Lage tempratuurverwarming zonder vloerverwarming betekend alle radiators vervangen door LTV versies (of ventilators eronder, maar dat is meestal niet wenselijk)

2. De kruipruimte isoleren is hier de meest kosteneffectieve oplossing. Dit zou ik toch echt heroverwegen om het wel te doen.

3.Voor die Serre loont het om te kijken wat voor glas er in zit en mogelijk te vervangen door HR++(+) glas. Isolatiefolie is een goedkoper alternatief.

4. Wat voor ventilatiesysteem zit er in deze woning? Jaren 70 en 80 is er vaak mechanische ventilatie ingebouwd. Het loont om te kijken of er wtw ventilatie geplaatst kan worden (trapgat als aanvoer).

5. Die buitenunit is het liefst juist groter (een grotere ventilator maakt minder geluid). Hoeveel ruimte zit er tussen de huizen? Als de buren een raam daar tegenover hebben maak je er geen vrienden mee.

6. Betreft vloerverwarmingsverdelers: een verdeler zonder pomp is beter (geen energiekosten en goedkoper in aanschaf). De pompverdeler is nodig als er nog hoge temperatuur verwarming is (mengen op de juiste temperatuur) of als de pomp van de ketel/warmtepomp niet sterk genoeg is om het water rond te krijgen (te dunne leidingen, te veel haakse bochten/splitsingen)

7. Die 4 oude panelen is makkelijk, als je het zelf kan leg je boven de huidige panelen of op de voorkant als dat niet past. Anders verkopen op een 2e hands site. Een installateur kost meer dan die panelen. Gebruikte panelen kunnen alleen interessant zijn als je ze zelf kan plaatsen.
1. Badkamer en Keuken gaan zowiezo! Vloerverwarming doen we ook en boven ga ik zelf de radiotoren stapsgewijs doen. De badkamer krijg vloerverwaming en electrische verwarmingen.

2. Kruipruimte gaat mee met de vloerverwarming. Bijna een must in mijn optiek als je ook kijkt naar de investering!

3. De serre is gezet in 2015 en zou al HR++ hebben. Echter zal ik dit bij het volgende bezoek even controleren.

4.Er zit een mechanische ventilatiebox in uit het jaar dat de bijbel is geschreven. DEze moet vervangen worden. Heel veel ruimte om voor extra kanelen is er niet, er zitten nu ventielen in de badkamer, keuken, en toilet. Het is op eenvoudige manier wel mogelijk nog een afzuiging te maken in de overloop.

5. Het is een geschakelde 2 onder een kap. HEt huis van de buren zit dus met de garage verbonden. De garage binnenmaat is circa 3.12M dus ze zitten 6,5 meter verderop ongeveer.

6. Staat genoteerd.

7. Ik mag mij zelf een redelijke klusser noemen en ik heb ze nu ook zelf gemonteerd! Ik zat zelf te denken op de voorkant van het huis. De panelen zijn van 2021 toen we nog niet hadden bedacht dat we hier weg gingen.\\
twain4me schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:44:
1. hangt van de situatie wat kan je kwijt wil je vetilatie type D of blijf je bij C etc. In het algemeen: 2 is doorgaans goedkoper door de enorme subsidies, 1 is meer KISS en heeft daarom mijn voorkeur

2. marktplaats, wat er nu op het dak ligt zou ik naar de voorkant verhuizen en dan het hele achterdak vol met nieuwe panelen.

wat mij betreft het grootste aandachtspunt is inventarisatie, dus goed voor je hebben wat op dit moment de stand van de isolatie is.. wat kan je verbeteren, wat moet je eigenlijk verbeteren en wat kan je zo laten.
1.`Hier moet ik me dus echt meer in verdiepen!
2. Het is een nieuw gelegt systeem (2021) Hoewel ik ze niet betaald heb vind ik dat kapitaal vernietiging.

@Smobbo Gelukkig waren de pakjes boter uitverkocht in oktober 2021 en hebben we een beter label/rapport!

Ik zag een cruciale fout in de openingspost.... het woordje NIET is weg bij wat we wel willen doen :-D plus informatie aangevuld

• HereIsTom
TimK1990 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:54:
[...]

Het Energy label komt uit 26-10-2021, helaas weet ik het energie verbruik niet en ik denk dat het ook niet representatief is. Wij zijn er nu 2 keer geweest met de eigenaar. Deze stookt het huis met een stooklijn van 90 graden tot 21/22 graden. Het is gewoon drukkend on onplezierig als je binnen komt.
Lucht/lucht ga ik estetisch niet door de waf krijgen en heeft ook niet mijn voorkeur.
Eén ding weet ik zeker, het is geen energielabel A woning, eerder een energielabel D of lager.
Succes er mee!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• TimK1990
@HereIsTom
Ik begrijp best je sceptische blik op het energie label. Maar ik vind het ook wat bijzonder om het onderzoek dat gedaan is gewoon opzij te mieteren en dan, op basis van 2 fotos en 2 plattengronden, te zeggen dat het allemaal niet klopt.

• HereIsTom
@TimK1990 Ook de nieuwe energielabels kloppen voor geen meter, energielabel A is de meest zuinige woning. Dat ken ik van de buren in precies hetzelfde appartement met oude CV ketel, zonder zonnepanelen en oude isolatie uit 1990 hebben vorig jaar ook een energielabel A gekregen.
Hun energieverbruik is 2x zo hoog als die van ons, wij hebben ketel van 5 jaar oud en kregen een energielabel C.
Bij het huis wat jij noemt hangt een CV ketel van 23 jaar oud, dubbelglas is dan waarschijnlijk ook zo oud en de rest van de isolatie waarschijnlijk dan ook.
Energielabel A is het hoogste energielabel, dus voor woningen die zeer energiezuinig zijn, bij alles wat jij opnoemt van die woning lijkt dat dus niet te kloppen.
Mij maakt het niet uit, maar ik zou er nog eens een onafhankelijk onderzoek op los laten.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ik ben het met @HereIsTom eens dat een energielabel een wassen neus is. Het klinkt leuk om een A label te hebben maar uiteindelijk gaat het er om dat je het comfortabel hebt en zo weinig mogelijk energie daarvoor hoeft te verbruiken.

Zijn vergelijking kan ik hier in de buurt doen. 2 straten verder is een A label huis verkocht volgens Funda. Label is recent omdat het ex-huur is en daardoor verplicht. Punten zijn dat er panelen op het dak liggen en het dak is "geïsoleerd" is (vanuit de bouw in 1979). Ik kan je vertellen dat ik de hut daar niet warm zou krijgen met een warmtepomp die ik zelf wel heb in mijn A-label woning zonder panelen.

En dan heb ik het nog niet over de vloerisolatie die wij wel hebben samen met 15cm glaswol tegen het dakbeschot aan en bijna alles HR++.

Ik zou er kritisch naar (laten) kijken en daar een plan op maken.

• TimK1990
HereIsTom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:43:
Energielabel A is het hoogste energielabel, dus voor woningen die zeer energiezuinig zijn, bij alles wat jij opnoemt van die woning lijkt dat dus niet te kloppen.
Mij maakt het niet uit, maar ik zou er nog eens een onafhankelijk onderzoek op los laten.
Dit laatste kan genuanceerder. Het energielabel heeft, in tegenstelling tot het label van apparatuur, nog steeds A++++. Dus het in mijn inziens zeker niet het hoogste.

Daarnaast gaat het voor mij ook om een stukje comfort verbetering.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

TimK1990 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Dit laatste kan genuanceerder. Het energielabel heeft, in tegenstelling tot het label van apparatuur, nog steeds A++++. Dus het in mijn inziens zeker niet het hoogste.

Daarnaast gaat het voor mij ook om een stukje comfort verbetering.
Ander idee, kan je het energielabel rapport niet opvragen. Dan zie je gelijk waarom ze een label-A hebben gekregen. Ik gok vanwege de panelen en niet op isolatie.

• TimK1990
Laat ik dat doen!

En daarnaast hem anders benaderen.
Vloerverwarmingen, Douche WTW, nieuw ventilatie gaan we doen.
Daarnaast moet de ketel vervangen worden daar kunnen we over disussieren maar ik denk dat we dat allemaal eens zijn! Met het oog op het feit dat wij in de toekomst de isolatie verbeteren wat zou nu dan de keus kunnen zijn.

Ik zit nu in een jaren 30 woning met een ketel uit 2005. Boven stoken we bijna niet. Beneden wel en hebben we een houtkacheltje die ook nog wel wat verbruikt.
Isoleren kan ik zelf!

Misschien dus wel een stelpostje opennemen van 10K voor het vervangen van het glas voor HR++

[Voor 29% gewijzigd door TimK1990 op 20-02-2022 13:01]

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Glas verbeteren in isolatiewaarde is vanaf normaal dubbelglas icm subsidie echt een aanrader.

Zoals al benoemd is zou ik de hybride oplossing laten gaan en gelijk naar een all-electric gaan kijken. Als je voordat je er intrekt al veel (laat) doen kan je het ook nog een jaartje aankijken of de isolerende maatregelen voldoende zijn en nog even op gas blijven stoken.

Als je het direct wilt doen, laat je dan informeren door bv een energie-ambassadeur van de gemeente of iemand die wat verder kijkt dan alleen een energie-label.

Als je de ketel nu te oud vind zou je hem ook tijdelijk kunnen vervangen voor een huurketel of een 2e hands je (die met bosjes worden aangeboden, zoals die van mij destijds) vanwege een andere warmtebron.

• TimK1990
Uiteraar dis "te" oud subjectief.
Echter vraag ik me af ik ik veel credits opbouw bij mijn vriendin als ik zeg we laten hem even zo en hij gaat stuk.

We hebben een mooi bod gehad voor ons huis dus we kunnen het glas mee nemen er van uitgaande dat het circa 10K kost

Zelf hadden we voor warmtepomp + vloerverwarming circa 17000 gerekend exclusief vloer afwerking.
Ik denk dat het voor All electric wat te weinig is of niet?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee