Toon posts:

Hebben de stijgende energieprijzen invloed op verbouwingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 979 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-02 18:30

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik kon niet zoveel woorden kwijt in de titel.
Vandaar nog even een toelichting.

Lees vanochtend dat de energieprijzen nog meer door het dak gaan als ze al deden.
De inflatiecijfers - die voor een groot gedeelte uit energie bestaan - zullen alleen nog maar doorstijgen.
Fabrikanten zullen hun energieprijzen doorberekenen.

Door Corona hadden veel mensen wat centjes over, ze werkten meer thuis, en geld op de bank levert niks op.
Dat zorgde voor een enorme vraag naar dakkapellen, kachels, aannemers, kozijnen, badkamers, keukens, noem maar op.

Als de inflatie toeneemt en mensen elke maand meer geld moeten aftikken om hun licht te laten branden en de kachel te stoken, dan zou je verwachten dat ze sommige verbouwingen toch weer gaan uitstellen.
Denk ik...

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wat verwachten jullie?

Zul je over een maand of 10 weer gewoon een aannemer kunnen bellen. die graag een offerte maakt en die waar je niet eerst voor op je stoel moet gaan zitten?
Of zal de gekte gewoon doorgaan en moet je een dakkapel voor zomer 2024 nu al gaan bestellen?

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:53
Vanochtend las ik ook dat artikel (of een soortgelijk artikel), maar dat soort berichten zijn nogal suggestief. De vergelijkingen die ze maken gaan alleen op als je NU een nieuw abonnement afsluit, alleen dan gaan je maandlasten significant omhoog.

Huishoudens die een 3 of 5 jarig contract hebben worden hierdoor niet geraakt en als straks de storm weer is gaan liggen qua gasprijzen dan verlengen zij hun contracten zonder door deze tijdelijke piek geraakt te zijn.

Long story short, nee, ik verwacht niet dat dit enige positieve invloed gaat hebben op de beschikbaarheid van aannemers. Sterker nog, stel dat de gasprijzen zo hoog blijven, dan verwacht ik dat juist de druk op installateurs veel hoger wordt omdat mensen dan versneld/vervroegd de overstap willen maken naar een warmtepomp en een all-electric huishouden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Den_S85 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:12:

Long story short, nee, ik verwacht niet dat dit enige positieve invloed gaat hebben op de beschikbaarheid van aannemers. Sterker nog, stel dat de gasprijzen zo hoog blijven, dan verwacht ik dat juist de druk op installateurs veel hoger wordt omdat mensen dan versneld/vervroegd de overstap willen maken naar een warmtepomp en een all-electric huishouden.
Dat laatste zeker.
Volgens mij kunnen die bedrijven het nu al niet aan.
Zonnepanelenleggers beleven gouden tijden.

Maar de kans dat er meer energiebedrijfjes over de kop zullen gaan (als de prijs blijft stijgen) is levensgroot.
Dan moeten die klanten een nieuw contract afsluiten.
Vattenfall en co zullen daar nog geen last van hebben.
Maar wellicht gaan die wel contracten open breken.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:06:

Lees vanochtend dat de energieprijzen nog meer door het dak gaan als ze al deden.
De inflatiecijfers - die voor een groot gedeelte uit energie bestaan - zullen alleen nog maar doorstijgen.

Door Corona hadden veel mensen wat centjes over, ze werkten meer thuis, en geld op de bank levert niks op.
Dat zorgde voor een enorme vraag naar dakkapellen, kachels, aannemers, kozijnen, badkamers, keukens, noem maar op.

Als de inflatie toeneemt en mensen elke maand meer geld moeten aftikken om hun licht te laten branden en de kachel te stoken, dan zou je verwachten dat ze sommige verbouwingen toch weer gaan uitstellen.
Denk ik...

Wat verwachten jullie?

Zul je over een maand of 10 weer gewoon een aannemer kunnen bellen. die graag een offerte maakt en die waar je niet eerst voor op je stoel moet gaan zitten?
Of zal de gekte gewoon doorgaan en moet je een dakkapel voor zomer 2024 nu al gaan bestellen?
Iedereen gaat keihard investeren in isolatie en warmtepompen e.d., dus ik voorzie alleen maar meer krapte. Huizenprijzen blijven stijgen, dus ook zal er eerder uitgebreid dan verhuisd worden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pagani schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Iedereen gaat keihard investeren in isolatie en warmtepompen e.d., dus ik voorzie alleen maar meer krapte.
Die sectoren zeker zoals ik eerder al schreef.
Maar hoe zit het met een uitbouw, een dakkapel, een keuken?
pagani schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:17:
[Huizenprijzen blijven stijgen, dus ook zal er eerder uitgebreid dan verhuisd worden.
Dat is nog maar de vraag of de huizenprijzen met hetzelfde tempo blijven stijgen.
Door stijgende inflatie zal ook de rente gaan stijgen.
Dat zie je nu al bij hypotheken. De stijgingen - ook al zijn ze klein - waren de laatste jaren nog niet zo hoog en in zo'n rap tempo.

Mensen kunnen hun geld ook maar één keer uitgeven.
Dus als er op jaarbasis vele honderden €'s meer naar energie en voedsel gaan, dan moet er ergens bezuinigd worden.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:06:

Denk ik...

Wat verwachten jullie?

De vergrijzing in de bouw gaat gewoon door, er is maar met moeite personeel te vinden, laat staan goed personeel. Ik denk dat het alleen nog maar erger wordt de aankomende tijd en merk het zelf ook met mensen die mij bellen of ik tijd heb om wat te doen.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:53
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Die sectoren zeker zoals ik eerder al schreef.
Maar hoe zit het met een uitbouw, een dakkapel, een keuken?
De reden dat veel mensen een dakkapel of nieuwe keuken aanschaffen is niet alleen corona gerelateerd. Een grote oorzaak hiervoor is ook dat een nieuwe/andere woning voor veel mensen niet meer te betalen is. De wens om te verhuizen heeft daaom plaatsgemaakt voor een verbouwing/vergroting van de huidige woning.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Den_S85 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:31:
[...]

De reden dat veel mensen een dakkapel of nieuwe keuken aanschaffen is niet alleen corona gerelateerd. Een grote oorzaak hiervoor is ook dat een nieuwe/andere woning voor veel mensen niet meer te betalen is. De wens om te verhuizen heeft daaom plaatsgemaakt voor een verbouwing/vergroting van de huidige woning.
Klopt!
Maar als er meer geld moet naar andere zaken (energie o.a.) is daar misschien ook geen geld meer voor.
Dat is een beetje mijn gedachte.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-02 08:02
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Klopt!
Maar als er meer geld moet naar andere zaken (energie o.a.) is daar misschien ook geen geld meer voor.
De meeste mensen lenen gewoon het geld daarvoor, lijkt me. Ik zie dit echt niet veranderen binnen een jaar.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
[...]

De meeste mensen lenen gewoon het geld daarvoor, lijkt me. Ik zie dit echt niet veranderen binnen een jaar.
Dat lenen wordt ook duurder.
Vriend van me was 2 maanden geleden voor een extra hypotheek naar de adviseur gegaan.
Hij had nog niet getekend, want 'eerst moeten er nog meer papieren komen'. Taxatierapport e.d.
Toen jij van de week terug ging, was hij € 20 per maand meer kwijt.
Is niet veel, maar het begin van de stijgingen van de hypotheekrente's is ingezet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met de rentes op hypotheken die nu langzaamaan weer wat gaan stijgen, zal een hypotheek (en dus geld lenen) ook minder aantrekkelijk gaan worden.
Vriend van me was 2 maanden geleden voor een extra hypotheek naar de adviseur gegaan.
Hij had nog niet getekend, want 'eerst moeten er nog meer papieren komen'. Taxatierapport e.d.
Is niet veel, maar het begin van de stijgingen van de hypotheekrente's is ingezet.
Tja, als je meer gaat lenen, ga je ook meer betalen, dus dat is zo gek niet, toch? :)

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:38:
[...]

Dat lenen wordt ook duurder.
Exact. De rente stijgt, maar slechts een heel klein beetje. Het is niet zo dat mensen ineens geen verbouwing meer laten doen omdat het een paar euro per maand meer kost.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:23
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Dat laatste zeker.
Volgens mij kunnen die bedrijven het nu al niet aan.
Zonnepanelenleggers beleven gouden tijden.

Maar de kans dat er meer energiebedrijfjes over de kop zullen gaan (als de prijs blijft stijgen) is levensgroot.
Dan moeten die klanten een nieuw contract afsluiten.
Vattenfall en co zullen daar nog geen last van hebben.
Maar wellicht gaan die wel contracten open breken.
Onze netbeheerders kunnen het in ieder geval niet aan als iedereen op all-electric gaat :'(

• Aldy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-01 14:39
De energieprijzen hebben direct en indirect (bijvoorbeeld kasgroenten) invloed op onze koopkracht. Zelfs als je een vast energiecontract had van voor de prijsstijgingen krijg je door de indirecte invloeden toch te maken met een teruglopende koopkracht. En aangezien je je geld maar één keer kan uitgeven zal dit ook een negatieve invloed hebben op verbouwingen, zeker als je het werk moet laten uitvoeren.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Exact. De rente stijgt, maar slechts een heel klein beetje. Het is niet zo dat mensen ineens geen verbouwing meer laten doen omdat het een paar euro per maand meer kost.
Nee, maar het is niet alleen de rente die stijgt.
Het zijn ook andere kosten die mee gaan stijgen.
Als alles 7% duurder wordt, maar je inkomen stijgt niet in hetzelfde tempo mee, dan moet je ergens op bezuinigen.
De vraag is natuurlijk waarop dan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Aldy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:54:
De energieprijzen hebben direct en indirect (bijvoorbeeld kasgroenten) invloed op onze koopkracht. Zelfs als je een vast energiecontract had van voor de prijsstijgingen krijg je door de indirecte invloeden toch te maken met een teruglopende koopkracht. En aangezien je je geld maar één keer kan uitgeven zal dit ook een negatieve invloed hebben op verbouwingen, zeker als je het werk moet laten uitvoeren.
Exact.
Tenminste, zo kijk ik er ook tegenaan.
Vraag me alleen af of we dat ook gaan merken.
Is de vraag nu zo groot naar verbouwingen, dat zelfs als er 20% minder vraag komt, er nog steeds meer vraag dan aanbod van bouwvakkers en producten is.

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Als alles 7% duurder wordt, maar je inkomen stijgt niet in hetzelfde tempo mee, dan moet je ergens op bezuinigen.
Je vergeet even dat er nog een enorm grote groep is die niet al het geld dat binnenkomt uitgeeft, maar die ook een deel spaart. Die groep kan er gewoon voor kiezen om minder te sparen natuurlijk. En dat is niet eens onverstandig als je daarmee minder aan bv. energiekosten kwijt bent.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:37
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb een langdrurige verbouwing waarbij ik veel materialen van te voren kon kopen, maar zeker niet alles.
zo had ik wel een enorme hoeveelheid rachels voordat de prijs door het dak ging, maar geen osb platen. ook is bv kit beperkt goed houdbaar. Uiteindelijk is nagenoeg alles behoorlijk duurder geworden. en in zijn totaal een stuk meer dan de inflatie. kan dat gebeuren door energie prijzen? uiteraard. Zeker bij energie verslindende productieprocessen en vervoer zal dat veel uitmaken. Oplossing kan zijn veel prijzen vast zetten vooraf met behulp van offertes maar door de corrona ellende zijn die doorgaans maar van korte geldigheidsduur. ofwel meer geld reserveren voor onvorziene omstandigheden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Je vergeet even dat er nog een enorm grote groep is die niet al het geld dat binnenkomt uitgeeft, maar die ook een deel spaart. Die groep kan er gewoon voor kiezen om minder te sparen natuurlijk. En dat is niet eens onverstandig als je daarmee minder aan bv. energiekosten kwijt bent.
Een gemiddeld gezin spaart in Nederland € 216 per maand.
Ik las ook ergens dat mensen iets van 6 tot 7 % van hun netto inkomsten sparen.
Als het leven dan 7% duurder wordt, kun je niet veel meer sparen.

De inflatie die we nu hebben is echt ongekend hoog.
De energieprijzen ook.
Het kan niet anders dan dat deze hogere kosten ergens 'terugverdiend' moeten worden.

• Aldy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-01 14:39
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:28:
[...]

De energieprijzen ook.
Het kan niet anders dan dat deze hogere kosten ergens 'terugverdiend' moeten worden.
Het probleem met die € 216 per maand is dat dit een gemiddelde is en dat de grootverdieners, die het gemiddelde hoog houden, allang hun huis hebben laten isoleren. En even hoofdrekenen, betekent dit dat om 6% van je netto inkomsten te sparen je met € 3600 netto de maand door moet komen.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Klopt!
Ik denk dat heel veel mensen met een eigen huis jaren geleden al begonnen zijn met het verduurzamen van hun huis.
Wij hebben in 2018 ons ouderlijke huis helemaal gerenoveerd. Isolatie meteen alles gedaan. Wtw, hybride warmtepomp pv panelen. Nu staat thuis een pallet voor pv systeem voor 10.000 kWh. Dat heb ik ff zelf voorgeschoten ivm stijging prijzen.

En in mijn omgeving zie ik dat heel veel. Bijna iedereen heeft wel in de laatste jaren pv panelen gelegd en glas vervangen en isolatie laten aanbrengen.

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Gemiddeld, ja. Dus daarin zitten ook alle hurende minima.
Hoog, maar zeker niet ongekend. Ongeveer de hele jaren '70 zaten we daar nog boven. Verder heeft niemand een glazen bol, maar de verwachting is dat de huidige hoge inflatie een tijdelijk effect is.
De energieprijzen ook.
Die zorgen nou juist voor die hoge inflatie..
"Terugverdiend"? Wat bedoel je precies?
Aldy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:55:
Het probleem met die € 216 per maand is dat dit een gemiddelde is en dat de grootverdieners, die het gemiddelde hoog houden, allang hun huis hebben laten isoleren. En even hoofdrekenen, betekent dit dat om 6% van je netto inkomsten te sparen je met € 3600 netto de maand door moet komen.
Dat valt toch wel mee? Dat is anderhalf keer een modaal inkomen. Voor een gezin.

[Voor 21% gewijzigd door Kurma op 18-02-2022 16:05]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rofdof schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen met een eigen huis jaren geleden al begonnen zijn met het verduurzamen van hun huis.
Wij hebben in 2018 ons ouderlijke huis helemaal gerenoveerd. Isolatie meteen alles gedaan. Wtw, hybride warmtepomp pv panelen. Nu staat thuis een pallet voor pv systeem voor 10.000 kWh. Dat heb ik ff zelf voorgeschoten ivm stijging prijzen.

En in mijn omgeving zie ik dat heel veel. Bijna iedereen heeft wel in de laatste jaren pv panelen gelegd en glas vervangen en isolatie laten aanbrengen.
N=1
Als het bovenstaande zo was, dan was het nu niet zo druk in al die sectoren die met verduurzaming te maken hebben. Dus dat is nog gaande, en zal ook de komende jaren gewoon door blijven gaan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:59:
Gemiddeld, ja. Dus daarin zitten ook alle hurende minima.
Maar daar zitten ook al die mensen bij die dik bovenmodaal verdienen.
Dus ga er maar een beetje vanuit dat dit is wat de meeste mensen sparen.
De grote middengroep in Nederland.
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:59:
"Terugverdiend"? Wat bedoel je precies?
Dat wat je aan de ene kant uitgeef, je ergens anders moet besparen.

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2022
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:10:
[...]

N=1
Als het bovenstaande zo was, dan was het nu niet zo druk in al die sectoren die met verduurzaming te maken hebben. Dus dat is nog gaande, en zal ook de komende jaren gewoon door blijven gaan.
Zeker maar ik denk wel dat de mensen met een redelijk inkomen al een tijdje geleden zijn begonnen met verduurzamen.
Het blijft een flinke investering en met de subsidies zal het voor een familie die niet heel veel overhoud nog steeds duur zijn.

Bijvoorbeeld een beetje pv installatie ben je 5k kwijt. Subsidie 1000 euro en dan blijft er 4K over. Veel mensen hebben dat niet op de plank liggen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Rofdof schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Zeker maar ik denk wel dat de mensen met een redelijk inkomen al een tijdje geleden zijn begonnen met verduurzamen.
Het blijft een flinke investering en met de subsidies zal het voor een familie die niet heel veel overhoud nog steeds duur zijn.
Ik ken de cijfers ook niet, maar ik denk dat die cijfers wel eens helemaal niet zo hoog liggen.
Ja, er zijn veel mensen mee begonnen jaren geleden.
Maar er is nog een lange weg te gaan.
Daarom zie je ook dat bedrijven die zonnepanelen leggen of die isolatie aanbrengen het werk niet aankunnen.

Maar los daarvan, ook al heb je zelf alles goed duurzaam gemaakt, je dagelijks boodschappen moeten toch met vrachtwagens op diesel naar de AH of Jumbo gebracht worden.
De kassen waar de groenten groeien, zijn veelal nog gasgestookt.

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Maar daar zitten ook al die mensen bij die dik bovenmodaal verdienen.
Dus ga er maar een beetje vanuit dat dit is wat de meeste mensen sparen.
De grote middengroep in Nederland.
Gemiddeld is iets anders dan modaal.
Dat wat je aan de ene kant uitgeef, je ergens anders moet besparen.
Ok.

Ik heb een beetje het idee dat je met een idee-fixe in je hoofd zit dat door de inflatie ineens niemand meer gaat verbouwen en dat de bouwvakkers daarom binnen een paar maanden bij jou aan de deur komen bedelen of ze alsjeblieft jouw klussen voor een absolute bodemprijs mogen doen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk..

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Gemiddeld is iets anders dan modaal.

[...]

Ok.

Ik heb een beetje het idee dat je met een idee-fixe in je hoofd zit dat door de inflatie ineens niemand meer gaat verbouwen en dat de bouwvakkers daarom binnen een paar maanden bij jou aan de deur komen bedelen of ze alsjeblieft jouw klussen voor een absolute bodemprijs mogen doen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk..
Ik weet wel het verschil tussen gemiddeld en modaal.
Maar als jij aangeeft dat daar ook alle minima bijzitten, moet je meteen ook melden dat daar ook al grootverdieners bijzitten.

Ik denk zeker niet dat mensen stoppen met verbouwen.
Wij gaan ook beginnen.
Aannemer is geen probleem. Tenminste, geen groot probleem.
Ik vind ook altijd mijn weg wel.

Ik vraag me alleen af hoe de hele inflatie-ontwikkelingen zich gaan vertalen naar de verbouwings-wereld (en naar de huizenmarkt)
Ik denk dat het merkbaar gaan worden; anderen denken blijkbaar dat het business as usual blijft.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
We hebben 2 andere topics waar dit eventueel ook (verder) besproken kan worden.

Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

Dan gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee