• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:05
Beste tweakers,

Ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen. na paar jaar terug al eens wat offertes opgevraagd te hebben moet het er nu maar eens van gaan komen. En het liefst ook nog op korte termijn.
Waar het mij nu een beetje om gaat is de prijs van deze offerte, het zal niet de goedkoopste zijn, maar hopelijk ook niet de duurste. Is dit acceptabel?
Reden van 12 x 365 is dat dit past, ik had eerder 385 gevraagd maar dat ging niet passen doordat er 2 dakramen aanwezig zijn (waarvan 1 groter dan gemiddeld).

Wat vinden jullie van deze offerte?

12 x Phono Solar 365 WP all Blk (Tier-1)
Omvormer : Enphase IQ7 plus micro omvormer

Compleet met installatie voor € 5.800,00 (excl)
Foto's
Dak op zuid-zuidoost / helling 35 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUKpUhMlknItEHTTVPwt2yQoLxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMUwkJGV92EENN6jHMfsM34r.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte 6,2 meter
Breedte 5,5 meter
Schaduw
klein beetje schaduw van een schoorsteen
Jaarverbruik
3400-3500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25a? (meterkast van huis uit 2009)
Budget en doel
€ 5.000,00-€ 6.000,00 Uiteindelijk besparen op energiekosten. Doel is niet om het zo snel mogelijk terug te verdienen, hier mag iets langer over gedaan worden.
Wie gaat het project uitvoeren
uitbesteden
Bijhouden van data
Vind ik interessant. Op dit moment is de Enphase Iq7 plus aangeraden vanwege mogelijk uitbreiding in de toekomst en ook dat dit samen een hogere opbrengst tot stand zou brengen.
Reeds verkregen offertes
Reeds ontvangen offerte voor € 5.800,00
Regio
Gelderland

[ Voor 24% gewijzigd door martin484 op 18-02-2022 15:28 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Je bent summier in het schetsen van de situatie. Hoe goed het forum je kan helpen staat redelijk in lijn met hoe goed jij de situatie presenteert: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Enphase is een duur systeem wat soms waarde heeft. En klein beetje schaduw van een schoorsteen is eigenlijk altijd onvoldoende reden om voor dat systeem te kiezen.

De offerte is met ruim €1,30 vrij hoog.

Je praat over uitbreiden... Onverstandig. Bij laten leggen kost dat je opnieuw het handje 100 voorrijkosten. En dat terwijl je op dit moment letterlijk niet teveel kan leggen. Dat geld kun je beter nu besteden.

Dus offertes vragen voor het dak vol op basis van een stringomvormer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• martin484
Ronald schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:19:
Je bent summier in het schetsen van de situatie. Hoe goed het forum je kan helpen staat redelijk in lijn met hoe goed jij de situatie presenteert: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Enphase is een duur systeem wat soms waarde heeft. En klein beetje schaduw van een schoorsteen is eigenlijk altijd onvoldoende reden om voor dat systeem te kiezen.

De offerte is met ruim €1,30 vrij hoog.

Je praat over uitbreiden... Onverstandig. Bij laten leggen kost dat je opnieuw het handje 100 voorrijkosten. En dat terwijl je op dit moment letterlijk niet teveel kan leggen. Dat geld kun je beter nu besteden.

Dus offertes vragen voor het dak vol op basis van een stringomvormer.
Bedankt voor je antwoord! Ik realiseer me goed dat ik misschien wat summier ben om te beginnen maar dat is vooral omdat ik eerst wil weten of ik aan de (veels) te hoge kant zit met deze offerte.

Wat de uitbreiding betreft dan zal het uitbreiden worden op de andere kant van het huis. Ik weet dat de opbrengst dan lager zal zijn maar dat is nog een mogelijkheid.
Dit is op dit moment totaal niet aan de orde maar ik heb de mogelijkheid/vrijheid om dit later wel te doen met micro omvormers.
Ik besef me ook goed dat Enphase een duur systeem is, het was ook de duurste optie waar ik uit kon kiezen. Het is de keuze tussen Solar Edge of Enphase met deze offerte.

Afgaande wat ik hier op het forum heb gelezen schijnt het stiller te zijn (we slapen op zolder dus dat zou wel een fijne bijkomstigheid zijn), langere garantie en veiliger dan een stringomvormer. Of dit allemaal waar is weet ik ook niet, puur gelezen hier in één van de topics.
En misschien hebben we meer schaduw van deze schoorsteen dan ik me nu besef?

En deze zonnepanelen? Zijn deze prima?
Ik had in eerste instantie een offerte opgevraagd voor Qcells 380/385 maar die gaan in deze hoeveelheid niet op ons dak passen.

Heb je eventueel nog goede aanbieders waar ik een offerte zou kunnen opvragen? via google zie ik door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door martin484 op 17-02-2022 23:48 ]

• Ronald
12x IQ7+ kost 1800 euro incl kabels en accessoires. Op het andere dak: nog eens 1500.

En stringomvormer zwaar genoeg voor beide daken vanaf 700.

Je offerte voor 1 dak is nu €5800 ex en je praat er over alsof je in de basis bereid bent en in staat bent dat uit te geven

Als ik 24 panelen over 2 daken bij elkaar klik met een Goodwe 5kW in een van de prijsvechter webshops kom ik op €6100 ex. (Geïnstalleerd)

En goed aangelegd PV system is veilig, ongeacht de techniek. De gemiddelde omvormer is stil, op een relais bij inschakelen na. Maar dat maakt eigenlijk niet meer geluid dan mijn CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Ronald schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:58:
12x IQ7+ kost 1800 euro incl kabels en accessoires. Op het andere dak: nog eens 1500.

En stringomvormer zwaar genoeg voor beide daken vanaf 700.

Je offerte voor 1 dak is nu €5800 ex en je praat er over alsof je in de basis bereid bent en in staat bent dat uit te geven

Als ik 24 panelen over 2 daken bij elkaar klik met een Goodwe 5kW in een van de prijsvechter webshops kom ik op €6100 ex. (Geïnstalleerd)

En goed aangelegd PV system is veilig, ongeacht de techniek. De gemiddelde omvormer is stil, op een relais bij inschakelen na. Maar dat maakt eigenlijk niet meer geluid dan mijn CV.
Dat las je inderdaad goed, ik was bijna bereid dit te gaan uitgeven. Mede omdat ik er weinig verstand van heb. Ik wil nog wel benadrukken dat supersnel terugverdienen voor mij niet de hoogste prio heeft. Wij blijven hier nog wel een tijdje wonen dus het mag ook wat langer duren.

Maar goed, die uitbreiding is voor nu niet aan de orde. Het is goed dat je laat zien dat je met zoveel panelen via een prijsvechter veel goedkoper kunt uit zijn maar ik ben niet van plan ze zelf te gaan leggen en aan te sluiten.
Met het Enphase systeem ben ik wel vrij om het later alsnog te kunnen doen, mocht ik dit ooit van plan zijn. Tevens zou er eventueel een thuisbatterij geplaatst kunnen worden, ook daar is het systeem dan klaar voor. Begrijp me goed, ook daar zijn nu nog geen plannen voor, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Je leest vast wel dat ik er weinig kaas van heb gegeten, maar Enphase klonk (en klinkt nog) steeds voor mij als een aantrekkelijk systeem. Ik probeer dit systeem niet te verdedigen maar had min of meer de knoop al doorgehakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
martin484 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:07:
[...]

Maar goed, die uitbreiding is voor nu niet aan de orde. Het is goed dat je laat zien dat je met zoveel panelen via een prijsvechter veel goedkoper kunt uit zijn maar ik ben niet van plan ze zelf te gaan leggen en aan te sluiten.
Die prijs die ik gaf is inclusief installatie. Wel graag lezen...
Met het Enphase systeem ben ik wel vrij om het later alsnog te kunnen doen, mocht ik dit ooit van plan zijn.
De gemiddelde installateur weigert aan een bestaand systeem te werken... Ook Enphase. Dit vanwege mogelijk gezeur over verantwoordelijk... Maar de Goodwe die ik noemde kan technisch gezien later ook prima het tweede dak op aangesloten...
Tevens zou er eventueel een thuisbatterij geplaatst kunnen worden, ook daar is het systeem dan klaar voor. Begrijp me goed, ook daar zijn nu nog geen plannen voor, maar wie weet wat de toekomst brengt.
Er is geen voordeel mogelijk bij een micro omvormer systeem wat betreft accu's. De stroom is al omgezet naar gelijkspanning op het dak. Dus dubbel verlies bij laden van de accu is niet te voorkomen. Tevens is het niet mogelijk de omvormer van de PV voor de accu in te zetten (wat sommige string en Solaredge omvormers kunnen)
Je leest vast wel dat ik er weinig kaas van heb gegeten, maar Enphase klonk (en klinkt nog) steeds voor mij als een aantrekkelijk systeem. Ik probeer dit systeem niet te verdedigen maar had min of meer de knoop al doorgehakt :)
Waarom ben je dan hier? Hecht je wel waarde aan advies hier?

Je valt voor alle marketing onzin waarmee het duurste PV systeem op de markt verkocht wordt, terwijl je dak niet om deze dure oplossing vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Ronald schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:21:
[...]

Die prijs die ik gaf is inclusief installatie. Wel graag lezen...

[...]

De gemiddelde installateur weigert aan een bestaand systeem te werken... Ook Enphase. Dit vanwege mogelijk gezeur over verantwoordelijk... Maar de Goodwe die ik noemde kan technisch gezien later ook prima het tweede dak op aangesloten...
[...]
Er is geen voordeel mogelijk bij een micro omvormer systeem wat betreft accu's. De stroom is al omgezet naar gelijkspanning op het dak. Dus dubbel verlies bij laden van de accu is niet te voorkomen. Tevens is het niet mogelijk de omvormer van de PV voor de accu in te zetten (wat sommige string en Solaredge omvormers kunnen)

[...]

Waarom ben je dan hier? Hecht je wel waarde aan advies hier?

Je valt voor alle marketing onzin waarmee het duurste PV systeem op de markt verkocht wordt, terwijl je dak niet om deze dure oplossing vraagt.
Hier was ik dus al bang voor toen ik dit topic opende omdat ik in andere topics ook al meer discussie zag waarom mensen voor een microsysteem gaan of juist voor een stringomvormer en vooral degene die voor een Enphase systeem zich moet gaan verdedigen. Mijn oog is alleen maar gevallen op dit systeem omdat door de verkoper prima gebracht werd. In mijn ogen zeer legatieme redenen maar ben juist blij dat mensen zoals jij goede uitleg geven om het vooral niet (of juist wel) te doen. Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben juist blij met de hulp.

Ik weet het niet goed te brengen hier omdat ik er zeer weinig verstand van heb.
Excuus dat ik even over het punt heen had gelezen dat het inclusief installatie was, het is al later op de avond dus kan gebeuren dat je hier overheen leest, toch?

Ik hecht zeker waarde aan advies hier, dat doe ik voor veel meer zaken. Daarom opende ik ook dit topic om vooral te kijken of ik hier een hele dure offerte voor m'n neus heb liggen of dat het prima voor de huidige tijd is.

Nogmaals, ik heb er weinig verstand van en viel inderdaad voor dit systeem doordat de verkoper hierover gewoon een prima praatje had.

[ Voor 3% gewijzigd door martin484 op 18-02-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
martin484 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Hier was ik dus al bang voor toen ik dit topic opende omdat ik in andere topics ook al meer discussie zag waarom mensen voor een microsysteem gaan of juist voor een stringomvormer en vooral degene die voor een Enphase systeem zich moet gaan verdedigen. Mijn oog is alleen maar gevallen op dit systeem omdat door de verkoper prima gebracht werd. In mijn ogen zeer legatieme redenen maar ben juist blij dat mensen zoals jij goede uitleg geven om het vooral niet (of juist wel) te doen. Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben juist blij met de hulp.

Ik weet het niet goed te brengen hier omdat ik er zeer weinig verstand van heb.
Excuus dat ik even over het punt heen had gelezen dat het inclusief installatie was, het is al later op de avond dus kan gebeuren dat je hier overheen leest, toch?

Ik hecht zeker waarde aan advies hier, dat doe ik voor veel meer zaken. Daarom opende ik ook dit topic om vooral te kijken of ik hier een hele dure offerte voor m'n neus heb liggen of dat het prima voor de huidige tijd is.

Nogmaals, ik heb er weinig verstand van en viel inderdaad voor dit systeem doordat de verkoper hierover gewoon een prima praatje had.
Ik denk dat het feit dat je "Controle" (meting) hebt over elk zonnepaneel apart,.. Controle hebben. Veel mensen aanspreekt bij aankoop.. Is een marketing-kracht.
Je moet er niet aan denken dat je 1 paneel die de boel zonder dat je het doorhebt in het "honderd" stuurt...
Ik weet zeker dat mijn broer ook valt voor "De "beste" panelen... Met de langste garantie.. En perfecte individuele controle via een app !!! Mooi man !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
belmonde schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:41:
[...]

Ik denk dat het feit dat je "Controle" (meting) hebt over elk zonnepaneel apart,.. Controle hebben. Veel mensen aanspreekt bij aankoop.. Is een marketing-kracht.
Je moet er niet aan denken dat je 1 paneel die de boel zonder dat je het doorhebt in het "honderd" stuurt...
Ik weet zeker dat mijn broer ook valt voor "De "beste" panelen... Met de langste garantie.. En perfecte individuele controle via een app !!! Mooi man !!
Thnx voor je antwoord. Klopt, dat spreekt mij ook aan. Ik ben ook van de gadgets enzo dus tja...dan is dit al snel in mijn straatje. Ik vind het ook leuk om het straks te kunnen monitoren, doe ik nu al met de standaard app van de energie-leverancier...

Maar wat voor mij nu het belangrijkste is. Stel ik ga toch voor Enphased, ga ik dan veel te veel geld betalen voor totaal iets onnodigs? (Dak op zuid-zuidoost, weinig schaduw, hoogut van een smalle schoorsteen bij 1 of paar panelen). Raden jullie het mij af dit te doen? Totaal zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Vanuit perspectief opbrengst is het eigenlijk 0 winst.
Vanuit het perspectief exact weten wat elk paneel doet is het nog altijd duur.

Dat doen minder dure micro's van APSystems ook. Met de recente introductie van de DS3 is dit vergelijkbaar met Solaredge in kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben ook van de gadgets maar enphase lees je ieder kwartier uit.
Niet bepaald interessant als je de piekjes wilt zien op een schaapjes wolken dag.

Mocht je toch enphase kiezen let er dan nadrukkelijk op dat men giethars gebruikt in de verbindingsdozen.
Als je hier veel mee leest op tweakers zijn het vaak enphase systemen die een storing geven qua vocht.
En dus de automaat laten springen.

Ook stringomvormer kunnen aardlekproblemen geven via een slecht gemaakte stekkerverbinding.
Maar een en ander hangt sterk samen met de kwaliteit van de installateur
:-)

Ik zal niet snel meer voor een chinees paneel kiezen vanwege problemen in het verleden. (Ook te vinden op tweakers, snailtracks en vocht/delaminatie)
Kies liever een niet chinees paneel zoals REC of hyundai of sunpower.
Dan heb je dat dure monitoring per paneel niet nodig en hoeft de installateur niet al te vaak (nooit meer) je dak op.

Opslag is inderdaad beter met een hybride stringomvormer door een mindere extra stap en omzetverliezen.
Dc naar dc laden is minder verlies dan dc naar ac naar dc.

Uitbreiding kan prima op een stringomvormer. Die heeft ook 2 onafhankelijke ingangen.

Begin eens met je startpost aan te vullen met gegevens en fotos.
Dat je niet weet wat voor elektriciteit aansluiting je hebt is een kwalijke zaak als je een systeem uitzoekt.
Dat gaat teleurstelling opbrengen vermoed ik.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Bedankt voor je antwoord!

[ Voor 255% gewijzigd door martin484 op 23-02-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Misschien een stomme vraag maar ben echt nog een leek in de zonnepanelen wereld :-)

Ik zie hier in veel topics dat er gezegd wordt "leg het zo vol mogelijk"

Op dit moment kan je nog terugleveren dus krijg je er geld voor terug. Maar wat als het salderen stopt?
De man die hier de schouw kwam doen vertelde me dat je qua zonnepanelen op dit moment het aantal moet leggen zo rond je verbruik, hier lees ik hele andere dingen dus zodoende mijn vraag :-)

Ik zit nu aan 12 panelen te denken op ons dak zuid-zuidoost. Ik zit dan een stukje boven ons verbruik momenteel (3300-3400 tov 3990 opbrengst).
Ik verwacht wel dat ik in de toekomst meer ga verbruiken en dat het richting die 4000 kWh zal gaan.

Is het nu verstandig om dan meteen 4 panelen op ons noordwest dak te leggen? Ik weet dat de opbrengst minder zal zijn maar het brengt nog wel wat op. Meer dan 4 vind ik niet nodig mede vanwege budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die man moet even uit 2020 komen en 5 minuten op gaslicht.com kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Ronald schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:27:
Die man moet even uit 2020 komen en 5 minuten op gaslicht.com kijken
Haha oke, duidelijk ;-)

Maar gezien je antwoord vind jij het dus wel verstandig om er nu ook al een aantal (denk 4?) aan de noordwest kant van het dak te leggen. Meer dan 12 gaan er op ons zuidoost dak sowieso niet passen (door 2 grotere dakramen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Luister nu gewoon naar @Ronald , zoveel mogelijk volleggen. Ik zou gewoon een string omvormer doen en dan beide kanten vol. Met installatie zit je onder de €1 per WP.

Teruglevertarief bij het modelcontract van Eneco is op dit ogenblik €0,58556 per WP. Dit is tot 1 juli. Ik vermoed dat de acties van Vladimir ervoor zorgen dat de energieprijzen niet heel erg gaan dalen, oftewel de teruglevertarieven ook niet.

Als het salderen is afgelopen is het belangrijk om zoveel mogelijk panelen te hebben liggen. Je vergroot je directe verbruik.

Dus zorg voor nog een aantal offertes en vraag gewoon om beide daken vol te plempen en dat het op twee strings moet.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
martin484 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Haha oke, duidelijk ;-)

Maar gezien je antwoord vind jij het dus wel verstandig om er nu ook al een aantal (denk 4?) aan de noordwest kant van het dak te leggen. Meer dan 12 gaan er op ons zuidoost dak sowieso niet passen (door 2 grotere dakramen).
Ik heb ook op noord 14 panelen á 380 wp. Levert per jaar ook wel 2.500 kWh op. Gewoon doen en niet luisteren naar de zonnepaneel boeren, die hebben er (vaak) geen verstand van.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Bravertal Meer gebrek aan hun professionele ontwikkeling. Tot een paar jaar terug was het lastig om voldoende betaald te krijgen voor je overschot...

Vrij kwalijk wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Ronald schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:43:
@Bravertal Meer gebrek aan hun professionele ontwikkeling. Tot een paar jaar terug was het lastig om voldoende betaald te krijgen voor je overschot...

Vrij kwalijk wat mij betreft.
Als je liefhebber bent (installateur) dan houdt je toch de ontwikkelingen bij in de maatschappij. Ik snap dat echt niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Bravertal schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:40:
Luister nu gewoon naar @Ronald , zoveel mogelijk volleggen. Ik zou gewoon een string omvormer doen en dan beide kanten vol. Met installatie zit je onder de €1 per WP.

Dus zorg voor nog een aantal offertes en vraag gewoon om beide daken vol te plempen en dat het op twee strings moet.
Zoveel mogelijk volleggen is me nu duidelijk al heb ik natuurlijk ook een budget.

Stel ik ga voor die 4 panelen extra, moet het dan nog op 2 strings? Of sowieso 2 strings als je op 2 daken legt? Sorry voor mijn vragen maar dat is me niet duidelijk.

En het Enphase verhaal ook niet doen bij panelen op noordwest? Want daar heb ik dus wel schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Schaduw van je huis zelf? Geen probleem, dat is gelijk voor alle panelen ;-)

Noordelijke daken: kostenefficiënt leggen is een pre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Ronald schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:53:
Schaduw van je huis zelf? Geen probleem, dat is gelijk voor alle panelen ;-)

Noordelijke daken: kostenefficiënt leggen is een pre
Thnx! Ik ga aan de slag met offertes :-)

Pagina: 1